DE EEMBODE
Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 3 Aug. 1928 - No. 36
Twee en Veertigste Jaargang
Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne
ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per
3 maanden f 1.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10 ct.
KANTOOR: LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314
DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAOM1DDAO
Advertentlën 25 ct. per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid
bij geregeld adverteeren. Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór
8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd
Het is altijd goed waarheid te spreken.
Men behoeft dan niet te onthouden wat
men zegt.
Epistel en Evangelie.
TIENDE ZONDAG NA PINKSTEREN.
LES uit deo eersten brief van den
H. apostel Paulus aan de Korinlbiërs;
XII, 2—11.
Broeders I Gij weet dat gj, toen gij
heidenen waart, tot dej i
goden gingt, r
r dat gij geleid werdt.
Daarom maalt ik u bekend, dat nie
mand, die door den Geest Gods spreekt,
Jesus vloekt, en niemand, tenzij door
den Heiligen Geest, kan teggenJesus
Ib de Heeri
Er is nu verscheidenheid van genade
gaven, maar het is dezelfde Geestook
is er verscheidenheid van bedieningen,
maar het is dezelfde Heeren er is
verscheidenheid van werkingen, maar
het is dezelfde God, die alles in allen
welkt. En aan een ieder wordt de open
baring des Geestes geschonken ten
nutte. Den eene wordt door den Geest
geschonken een woord van wijsheid
aan eenen andere een woord van weten
schap naar deozelfden Geestaan eenen
andere, in denzeifden Geest, geloof;
aan eenen andere, in dien ééaen Geest,
een genade-gave tot geoeziogenaan
eenen andere werking van wonder
krachten, aan eenen andere profetie,
aan eenen andere ondertcheiding van
geesten, aan eenen andere verscheiden
heid van talen, aan eenen andere
uitlegging van reden. Dit alles
nu werkt de cén en dezelfde Geest,
die aan een ieder toedeelt, gelijk Hij
wil.
EVANGELIE
volgent den H. Lucas; XVIII, 9—14,
In dien tijd sprak jesus deze gelijke
nis tot sommigen, die op zich zeiven
vertrouwdea, als zijade rechtvaardigen,
en die de anderen verachtten: Twee
menschen gingen op naar den tempel
om te biddende één een Pharizeër
en de andere een tollenaar. De Phari
zeër stond en bsd aldus bij zich zeiven
God I ik dank U. dat ik niet ben gelijk
de overige menschen roovers, onrecht
vaardigen, overspelersnog ook gelijk
deze tollenaar. Ik vast tweemaBl in f
week, ik geef tienden van al wat
bezit. En de tollenaar, van verre staand
wilde zelfs zijoe oogeu niet naar di
hemel ophiffsn, maar hij sloeg op zijl
borst, zeggende: Godl wees mij, zo
daar, genadig! Ik zeg u: deze ging
gerechtvaardigd naar zijn huis en gene
niet; want die zich veiheft zal
nederd, en wie zich vernedert zal
heven worden.
Liturgie.
Met vast vertrouwen ziet de H. Kerk,
de Bruid van Christus, de verhoorlng
hater gebeden te gemoet. De grootste
verheerlijking van Gods Almacht is het
vergeven onzer zondeD I Vraagt daarom
vermenigvuldiging van Gods Barmhar
tigheid. Daarna is het christenhart ge
reinigd en de welgevallige woning des
H, Gees es, die er naar believen in
kan weikeo. Deze Goddelijke Geest
drijft tot groote, edelmoedige daden,
in martelaren, missionarissen, ja in ieder
hart, dat zich aan Zijn leiding overgeeft.
Deze is van het H, Vuur. dat verlicht
en ontsteekt. (Epistel) Het H. Evangelie
geeft in den boogmoedigen pbarisacë',
den mensch te zieD, die op zich zeil
vertrouwt en in den rouwmoedigen
tollenaar, die van verre staat, den
mensch, die zich voorbereidt op de
gaven des H. Geestes, Nederigheid is
geen vernedering van den menschde
nederige mensch immers staat op de
plaats, die hem toekomt tegenover God,
tegenover zijn overste en iednren even-
mensch.
iting; en overal tracht men door uiter
lijkheden op het innerlijke in te werkeD.
Bij de soldaten beantwoordt de gelijke
kleeding aan de gelijke innerlijke gezind
heid uiterlijke teekenen moeten inner
lijke onderdanigheid aanduiden en men
geeft hun de cocarde, om hen aan den
militairen geest te herinneren.
Zoo bepaalt zich ook de ware gods
dienst niet tot het innerlijke, maar bij
maakt zich meester van heel deD mensch,
want héél de mensch behoort aan God.
Het wezen van den godsdieost ligt
de ziel, maar de ondervinding leert,
t er bij menschen, die om uiterlijke
godsdienstoefeningen niets geven, van
den innerlijken godsdienst spoedig niets
anders meer overblijft dan vage ge
voelens en sentimenteele woorden.
Gelijk het natuurlijk is, dat de levens
kracht van den boom zich naar buiten
openbaart in pracht van bloesems en
bladeren, zoo is het óók natuurlijk, dat
de godsdienstige mensch aan zijne inner
lijke gemoedsstemming uitdrukking geeft
door uiterlijke oefeningen.
Zooals verder 's menschen verschil
lende wereldsche behoeften en neigingen
noodzakelijkheid leiden tot de
vorming van den zichtbaren staat, zoo
ontwikkelt zich met dezelfde noodzake
lijkheid uit den godsdienst de «zicht
bare kerk*, Vandaar geen godsdienst
zonder kerk.
Godsdienstig zijn is voor den mensch
allernoodigste en allereerste plicht.
Gij moet godsdienst hebben
1, Omdat gij een schepsel Gods zijt
i dus geheel aan Hem toebehoort.
2, Omdat er buiten den dienst
God, geen waar geluk voor u denkbaar
noch in dit leven, noch na dit leven.
3, Omdat God, uw Heer, het zoo wil.
De mensch is niet voor deze wereld,
maar de wereld is voor den mensch
en de mensch is voor God.
D&t is de goede orde.
En wie van deze orde afwijkt zal of
in hoogmoed zich zeiven vereeren, of
in slaafschheid een mschtige persoon
lijkheid, of in genotsucht de wereld.
Want dienen moet de mensch en als
bij den Allerhoogste niet dient, zal bij
slaaf worden van het lage.
Als de menseb God niet zoekt, be
rokkent hij zich in dit leven meer leed
dan hem al zijne vijanden kunnen aan
doen. En wat brengt hem de toekomst,
die aanbreekt, nadat de droom des
levens voorbij is? Zeker, gij moogt,
gij moet zelfs streven naar tijdelijke
welvaart. Maar deze aardsche roeping
is niets meer dan de uiterlijke schaal
van uw levende eigenlijke kern be
staat in de gesindheid, in de wijze,
waarop gij u gedraagt met betrekking
tot den wil van God, uw oppersten
Heer en Gebieder.
Op den joogsten dag zal niet worden
gevraagd, hoe gc u hebt afgesloofd als
geleerde, ambtenaar ot koopman, in
overvloed of gebrek, met of zonder
voordeelmaar wel. of gij met moed
vastberadenheid getracht hebt Gods
te volbrengen, of gij u bebt wi
te bewaren voor zonde, of gij r
vermogen gezorgd hebt voor het zieie-
heil van hen, die de Voorzienigheid
onder uwe hoede gesteld heeft. Én al
gelang de uitspraak der waarheid
zal, zult gij uwen weg gaao, bier
heen of daarheen.... Voor eeuwig I Zoo-
leeft, zoo sterft mei
sterft, zoo blijft mei
Godsdienst.
Is godsdienst iets turner J innerlijks
De mensch bestaat uit lichaam ei
zielis de godsdienst plicht voor den
mensch, dan is hij plicht voor béél den
mensch.
Overeenkomstig de natuur hangt het
innerlijke met het uiterlijke samen.
Gelijk de ziel zich bedient van 1
lichaam, zoo heeft iedere innerlijke n
ging en inwendige weiking, overal
het menschelijk leven, hare eigenaardige
Naastenliefde.
zija eersten zendbrief
nieuwe bisschop van Haarlem, Mgr.
Aengenent, naastenliefde een woord
van bijzondere beteekenis voor onzen
t$d.
Het gebod der naastenliefde is hel
gebod van onzeo Goddelijken Zalig
maker bij uitstek. «Hieraan zullen allen
eikennen, zoo verklaarde Hij uitdrukke
lijk, dat gij Mijne leerliDgen zijt, als gij
elkander lief hebt I (Joes XIII 35). En
daarom zeide ook de H. Paulus in sijn
brief aan de Romeineo: «Hij, die zflo
naaste leefheeft, heeft de wet vervuld*.
(Rom. XIII, 8).
1-1 dat woord ligt de oplossing van
alle Looden en kwalen van den lijd,
waarin «ij thans ieven. Indien dat ge
bod der naastenliefde Id zijn volheid
wordt opgevolgd, dan zal zoowrl in
het sociale en particuliere leven
toestand worden geboren, die
pelijkc verhoudingen te verwachten. Ik
weet het, allereerst moet aan de eischen
der strikte rechtvaardigheid worden
voldaan. Allereerst moeten de verschil
lende maatschappelijke klassen weder
zijds elkanders rechten weten te waar-
deeren en in vervulling doen gaan.
Maar het strikte recht alleen is niet in
staat den geschokten raaatschappelijken
vrede te herstellen. De rechtvaardigheid
is slechts de grondslag, het fundament
waarop de maatschappij zelve oog moet
wordeo opgetrokken. Bestaat die grond
slag niet, dan is een ordelijke opbouw
van de maatschappelijke sameoleving
onmogelijk. Maar de grondslag is de
bouw zelf nog niet. Bij den bouw der
maatschappelijke samenleving is de
naastenliefde de allervoornaamste fac-
die alles moet leiden en beheer-
schen. Is zj niet de stuwkracht bij al
ons sociaal denken en handelen, dan
zal de zoo gewenschte vrede in de
maatschappelijke veihoudingen ver te
toeken zijn. De rechtvaardigheid alleen
is dus onvoldoende. Willen wij werke
lijk trachten te bereiken een maatschappij
waarin wonen rechtvaardigheid en vrede,
dan zullen wij ver over de grenzen der
rechtvaardigheid moeten heengaan, wijl
de vrede alleen dan zal heerscben,
wanneer de naastenliefde zetelt op een
welke rust op een fundament
van rechtvaardigheid.
Is het niet ten hoogste merkwaardig,
dat Paus Leo XIII zijn Encycliek Re-
rum Novarum besluit met een vurige
aanmaning om toch vooral de naasten-
llelde in beoefening te brengen?
In die encycliek bad hij zich bezig
gehouden met de uiteenzetting der
strikte recbtvaardigheidseischen in de
maatschappelijke samenleving. Maar ge
komen aan het einde van zijn betoog,
verheft bij zijn stem om aan de wereld
luide te verklaren, dat daarmede eigen
lek .nog weinig bereikt is en dat de
naastenliefde een veel grootere taakte
vervullen heeft, en om i
dat wij er vooral
co om éi in ons zeiven ca in
anderen, zoowel bij de boogere als bij
de lagere staodeo, aan te kweeken de
liefde «de heerschercs en de koningin
der deugden*. Want, zoo zegt hijde
geweoschte uitkomst in de maatschap
pelijke verhoudingen is vooral te ver
wachten van een ruime uitstorting der
liefde, die altijd bereid is zich voor het
welzijn van anderen geheel te geven.
Doch niet alleen in de sociale ver
houdingen, maar ook in de verhoudin
gen van individu tot individu moet de
naastenliefde heerschen. En nu bedoel
de allereerste plaats, dat wij
verplicht zija om aan de armen aal
moezen uit te deelen. Neen, veel meer
heb ik het oog op deo plicht
den omgang met onze Evennaasten
zachtmoedig eo liefdevol te zijn. O, wat
de wereld herschapen worden in
paradijs, wanneer de liefde heersebte
zooals onze Goddelijke Meester dat be
volen heeft, o.a. toen Hij sprak«Leert
van Mij, dat ik zachtmoedig vaD harte
ben.* (Matlh. XI, 29). En wat wordt
de samenleving van menschen met m>
schen dikwijls 'n bron van pijniging
bitter tielelijden, omdat de liefde o
breekt. Acb, indien wij ons ODlhielden
van de zonden van liefdeloosheid, die
zoo dikwijls worden gepleegd door
kwaad te denken van anderer, door
kwaad te spreken van onze evennaasten,
door bits eo onvriendelijk hen te be
jegenen, door opvliegendheid en gram
storigheid bij bet minste, wat oos
Ik dank er den goeden God voor. Die
hun zoo edele gevoelens instorttewant
van Hem komen alle goede gaven.
En laat het voor ons een aansporing
sijn om nooit te vergeten, dat zij, bij
alles, wat hen van ons scheidt, kinderen
zijn van een en denzeifden Vader in
den hemel, dat ook zij zijn onze broeders
en zustersen laat bet ons steeds een
vreugde zijn, in liefde en vrede met
hgo te leven en samen te werken voor
dj gemeenschappelijke belaogen.
wereld alB het ws
aanschijn zal geven.
Iu het sociale leven
volledige vervulling vai
naastenliefde de vrede h
beel ander
i alleen van de
het gebod der
de maalschap-
aaogeoaam is, wat zouden wij het levens
geluk van onze omgeving ten zeerite
verhoogen.
Streeft er naar om het leven van
anderen zooveel mogelijk te veraange
namen. De dankbaarheid, die gij voor
dit alles van hen zult ondervinden, zal
eigen leven zooveel gelukkiger
maken; terwijl bovendien het leven
uwer medemenschen zoo zonoig word'
ten gevclge van de warme liefdestralen,
die van U uitgaan.
Kinderen, bemint elkacdei I Dat liefde-
gebod, gij weet het, strekt zich niet al
leen uit tot degenen, met wien wij ver
bonden zijn door d: banden des geloofs,
maar oolc tot degeoen, die niet tot de
Kerk bebooren. En dan denk ik aller
eerst aan de aodersdeokeade mede
burgers in ons vaderland, die met ons
vormen één natie, één volk. Het hetll
mij zoo diep getroffen, dat ik vooral
in de laatste weken sinds mijn 'benoe
ming van zoo velen hunner en uit de
meeat verschillende kringen
lijke en duidelijke blijken van belang
stelling en sympathie mocht ontvangen.
Het Olympiade-bedrijf.
De provinciaal, die op het oogenblik
in de hoofdstad vertoeft, ontkomt niet
aan den indruk, dat Amsterdam goud
verdient aan de O. S„ die zulke drom
men menschen binDen de denkbeeldige
wallen van Amslel's veste hebben ge
lokt, Noch de café-houders, noch dezer
ijverige bedienden, zullen de
emeo tot tegenspraak, als aan
dien indruk uiting wordt gegeven, daar
toe hebben ze het op het oogenblik
veel te druk. En de winkeliers sullen
slechts antwoorden met een zoet glim
lachje, waartoe ze een opkomend zuur
grimlachje diplomatiek verwerkt hebben,
omdat het zakelgk verkeerd is, van een
defaitistische stemming te doen blgken.
Maar laat de objectieve, hoofdstede
lijke journalist het u in vertrouwen me-
dedeelen, d»t het heuich niet allemaal
goud is, wat er van den Olympus op
Amsterdam is afgestraald. Onze zaken-
menBcben hadden er zich heel wat van
voorgesteld, van die Olympische Spelen
die van 17 Mei tot 12 Augustus souden
doren, en heel den zomer door, drom
men van dorstige en hongerige vreem
delingen zouden aanvoeren. Heel wat
zaken zijn voor die gelegenheid geres
taureerd, inventarissen zijn vernieuwd
of aangevuld. Voor particulieren hadden
do winkeliers speciale aanbiedingen in
O'ymplade-bedden, want Amsterdam
zou te klein blijken om de talrijke
sportmenschen uit alle deelen der wereld
te herbergen, en dus zou ieder kamertje,
alkoofje en elke bedstede haar opper
vlakte in goud waard zijn. De bedden
zaken hebben nog hel meest geprefi
teerd, maar de Olympiadebedden, die
grootendeels nog lang niet sijn afbetaald,
wachten nog steeds op de sportieve
slapers.
Neen, zakelijk bekeken is de O'ym-
piade voor de hoofdstad, wat de Am
sterdammer noemt, een «sof* gewordeo.
Te Iaat is het tot de menschen door
gedrongen, dat de cfficieele spelen
slechts over een tijdsduur van veertien
dagen van 28 Juli tot 12 Augustus
verdeeld zijn. Het hockeytournooi,
dat op 17 Mei aanving, en de voetbal
wedstrijden, die op 27 Mei begonnen,
vormden het voorspel, dat tot de eigen
lijke O, S. in geen cfftcieel verband
stond. Het hockeytournooi bracht boven
dien geen noemeaswaard aantal vreem
delingen ir de stad, en de voetbalwed
strijden werden weliswaar bijgewoond
door drommeD enthousiasteo, maar die
bestondeo uit dagjes menschen, aange
voerd met goedkoope tte'
scben aankomst en vertrek slechts ge
legenheid lieten om het gedachte bezoek
aan het Stadion te brengeD.
Na dat bedoelde voorspel zijn de
Amsterdamsche zakenlieden en de par
ticulieren, die op een extraije uit waren
dan ook volkomeD tot de teleurstellende
werkeljkbeid ontouchterd. De gerioge
voordeden van de O. S. bleken boven
dien nog door oogedaebte nadeden te
worden overtreffen. Immers, de duizen
den proviccialen en vreemde
die anders Amsterdam in den
op bun vacantieprogram plaatsi
ben deze plaats thans gemeden, afge
schrikt door de fantastische verbalen
omtrent verwachte drukte en booge
prijzen, die al jsren lang aan de O. S,
vooruit gingen. Het gevolg was, dal de
hoofdstad een zomer heefi meegemaakt
slap, als in jaren niet is gekend
Eenstemmig is dan ook de gedachte
der zakeomeotcheo hopen wr, dat ons
nooit meer zoo iets als de O.S.
komt I
Indien de vreemde bezoeker dus thans
mstateert, dat het druk en vol
de hoofdstad, beschouwe hij ook
boven geschetst» keerzijde van de
Olympische medaille. Deze drukte, die
mogelijk veertien dagen aanhoudt, kan
nooit de stroppen van den heeten zomer
goed maken. Bovendien bedenke me»,
die drommen menscbcD in de stra-
voor meer dan 99 procent uit
Amsterdammers bestaan, want nu de
feestelijke verlichting ontstoken is, is de
hoofdstedtling niet meer in huis te
houden. Als er «wat te doen* is, dan
de Amsterdammer er bij. Dan doet-ie
se, en geeft bij op luidruchtige en
vaak snaaksche wijze van zijn prettige
stemming blijk.
En er is thans wat te doen in
sterdam I
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
Laxeer-Tablcttcn 60 cl.
Zenuw-Tabletten.75 ct.
Staal-Tabctten 90 ct.
Maag-Tabletten75
Bi| Apotb. en Drogisten
De prikkel, dien de Amsterdammer
behoeft om in 'n soort kermisstei
gerakeD, is de electiische verlichting
>n zijn meest bekende en ook inder
daad zeer scboooe grachten, en van
den Westertoren, bet sierlijke bouwwerk
van de Keyzer. Die verlichting
feeëriek, de Amsterdammer raakt
op uitgekeken en de vreemde
ling geraakt er door in verrukking. Aan
die verrukking is in bijna alle bekende
talen ter wereld uiting gegeven. De
lampenslingers aan de bruggen,
vooral die aan de Magere Brug over
de Amstel «doen* bet zeer goed en
de electriache fonteinen op Rembrandt-
plein en Frederiksplcin vormen een
succesvolle nieuwigheid. Het singende
carillon van den Paleistoren verhoogt
de feestelijke stemming en de drukte
de avonduren zoo groot, dat het
verkeer op sommige momeo
loopt en de menichenkluwen onont
warbaar ineenklitten. De vreemdelingen
in hun vaak kleurrijke, soms zonderlinge
kleedij, worden gulhartig bejegend door
de Amsterdammers, waarvan de echte
Mokummer typen met meet goeden wil
dan succes trachten «bultenlandsch
teneinde een veibroed:ring
de vreemde elementen tot stand
brengen.
Voor ontspanning is er in de hoofd
stad altijd gelegenheid genoeg, dus ook
thans. De café's blijven tot 2
deo nacht geopend en voor degenen,
die ook op hua pleizierreiije slechts
intelleclueele genoegens aaslreven, zij'
statige, plechtige en geleerd)
openlucht uitvoeringen van Ichnaton,
het oude Stadion.
van gespannen verwachtingen daar
was de laaiende geestdrift van de lan
delijke groepen supporters.
Dr. J. Th. de Visser, oud-minister
i lid der Tweede Kamer sprak een
wijdingswoord, waarvan de klaaiblQ-
kelijke bedoeling was om de deelnemers
te waarschuwen voor al le eenzijdige
aandacht aan de lichamelijke ontwik
keling. Voor zoover die lichamelijke
ontwikkeling mocht en moest worden
nagestreefd, betoogde deze spreker,
moest bet doel in het oog worden ge
houden de vormiDg van een waardige
tempel voor een rijk gesti lieerden geest.
De voorzitter van het N. O. C. riep
den athleten het welkom toe en daarna
opende Prins Hendrik deze LXe Olym
piade door het uitspreken van een korte
formule «In naam der Koningin I*.
Denis legde voor alle deelnemers den
Olymplschen eed af.
Toen donderden de kanonnen, werd
de Olympische vlag geheschen, schalden
de trompetten enging het Spel
uwe Stadion is indrukwekkend
door zijn afmetingen. Het stee
hulsel van de groene arena
smaakvol architectonisch bouwwerk,
breed van opzet, goed verzorgd io de
uitvoeriDg. De hoofdingang wordt
sierd door een slecht geproportioneerd
bronzen beeld van een sportman, het
.g. Van Tuyll-monument, opgericht ter
gedachtenis aan den voormaligen
sitter van het Ned. Olympisch Comité,
baron Van Tuyll.
Jantje met s'n bandje* noemt de
Amsterdamsche straatbengel het beeld,
omdat vooral de band van den opge
heven rechterarm van een geweldige
belachelijke afmeting is. Wat
wel grootsteedsch van structuur
doet, is de entourage, bet inderdaad
groote en grootsche plein, met haar
parkeerplaatsen, tenten, loketgangen en
palissades,' alles fleurig opgetuigd met
tientallen vlaggen in de frissche kleuren
oraoje-blanje-bleu.
Vele duizenden stonden Zaterdag
middag .op dat plein geschaard
zooals trouwens langs heel den weg,
dien de stoet nam toen PrinB Hendrik
zijn gevolg aankwam om de negende
Olympiade te openen. Het weer was
toeo juist opgeklaard, nadat heel d:n
morgen een plassende en stroomende
regen met een wanhopige regelmaat
xich over de stad had uitgestort
'e zullen den lezers de beschrijving
al de plechtigheden besparen. Zulke
feestelijkheden zija indrukwekkend voor
degenen, die ze meemaken,
verslagen er van zijn ongenietbaar. Er
was natuurlijk veel muziek en de tonen
van het Wilhelmus hebben binneo de
Stadion-muren weerklonken. Daar
vervolgens het inderdaad verrassend
mooi gezang vao eeu duizend koppig
mannenkoor, samengesteld uit de meest
bekeode zangverernigingen van ons
land, onder leiding van Fred. J. Roeske.
Een machtig schouwspel was het aan
treden en dcfileeren van de groepen
athleten uit de onderscheidene landen,
in hun verschillende, maar voor elk land
toch weer uniforme kleedij. Daar
de tinteling van jong, krachtig leven,
Waar in hoofdzaak nog slechts schif
tingswedstrijden plaals haddeD, zullen
de bespreking van de eerste resul-
n gevoegelijk tot onzen volgenden
brief kunnen uitstellen. Volstaan we er
voorloopig mee, le constateeren, dat
reeds eenige Hollandsche illusies in
rook lijn vergaan. Zoowel de Neder-
landsche athleten als de dito schermers
hebben danig teleurgesteld. Paulen,
Zeegers en v. d. Berge, onse bekende
loopers, presteerden niets. Alleen in de
afdeeling gewicht-heften behaalden land-
genooten twee magere derde prijzen.
Het zijn vooral de AmenkaDen en
Engelschen, die tot heden de meeste
successen boekten. Hun vlag is al vaak
omhoog gegaan en bun volksliederen
weerklonken zoo dikwijls, dat ze reeds
n vertaling in het Jordaansch vonden.
Hoe langdurig en zorgvuldig de orga-
•alie dezer Spelen ook geweest moge
zjjo, toch kwamen reeds meerdere ern
stige fouten naar voren, die tot onaan
gename incidenten leidden, In de afdee
ling gewicht-heffen moest een complete
worden afgedankt, Ernstiger nog
het incident lusschen suppoosten
het Stadion en de l'ransche athletiek-
groep. Een dezer suppoosten, di?
meende, dat de bedoelde groep op hef»u(_
gekozen moment geen recht van toegang
tot het Stadion bad, sloeg eeo der
Franscbe officials een oog tot bloeden,
een sportieve prestatie, die niet werd
gewaardeerd, omdat ze buiten hetoffi-
cieele program om verricht werd. Onze
gezant te Parijs en de Franscbe gezant
te 's Hage zijn er zelfs aan te pas
moeten komen om bet bedoelde incedent
Kerknieuws.
18.34
18.46
19.10
19.20
Bsdevaart naar Kavelaer
voor Amersfoorl en Omstreken.
De extra trein vertrekt dit jaar i
21 Augustus als volgt:
7.25 uit Amersfoorl
7.35 uit Leusden
8.11 uit-Veenendaal
8.23 uit Rhenen.
Terugreis op 23 Augustus:
Aankomst Rhenen
Veenendaal
Leusden
Amersfoort
Deelnemers worden verzocht zich
>o spoedig mogelijk op te geven bij
de Broedermeesters. Met het oog op
goede regeling intake de pasloten,
wordt dringend aanbevolen niet te
wachten tot het laatst. Om de Proces-.
zooveel mogelijk op le luisteren is
het noodlg dat alle sieraden der Broe
derschap io de Processie worden mede
gedragen. Daarvoor is een groot aantal
bruidjes noodig en wordt daarom ver
zocht de bruidjes zoo spoedig mogeljk
te geven bij de Dames Peters, Havik
Van 't Wel, Ueekensleinschelaan te
Amersfoort. Bruidjes van buiten Amers
foort moeteo zich opgeven bij de
der parochie.
Namens het Bestuur
Deken L. A. F. X. FOCK,
Directeur.
Broedse
PUROL er op!
Bij stukloopcn van huid en voeten,
doorzitten, zonnebrand en smetten; maar
vooral ook bij brand- en snijwonden,
ontvellingen en allerlei huid verwondingen
Het verzacht en geneest