^anapir"" DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 17 Aug. 1928 - No. 40 Twee en Veertigste Jaargang Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Bulten Amersfoort 11.10. Afzonderlijke nummers 10 ct. KANTOOR: LANOEQRACHT 28. AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VR1JDAOMIDDAO Advertentlfin 25 ct per regel. Billijke tarieven voor handel en aiverheld b9 geregeld adverleeren. AdvertentiCn moeten Dinsdag en Vrijdag vddr 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats kan niet worden gegarandeerd Er zijn menschen, die de helft hun tijd zoek brengen met anderen te beleedigen en de andere heflt met zich voor hun grofheden te verontschuldigen. Epistel en Evangelie. TWAALFDE ZONDAG NA PINKSTEREN. LES uit den tweeden brief vsn dei H. apostel Paulus aan de Korintbiërs III, 4-9. BroedersZoodanig een vertrouwen hebben wij door Christus bij God. Niet als waren wij uit ons selven genoeg zaam om iets te denken als uit ons zeiven; maar onze genoegzaamheid is uit God, die ons ook bekwame bedie naars gemaakt beeft van een Nieuw Testament, uiet door letter maar door den Geest; de letter immers doodt, maar de Geest maakt levend. Iadien nu de bediening des doods, met letters In sleenen gegriil, in heerlijkheid ge weest is, zoodat Isrsëi's zonen bet ge laat van Mozes niet konden aaaschou wen wegens de heerlijkheid zijas aan gezicht!, welke te niet gaat, hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn. Want indien de be diening der veroordeeling heerlijkheid is, veel meer is de bediening der ge- gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid. EVANGELIE volgens den H. Lucas; X, 23—37. In dien tijd Bprak Jesus lot zijne leer lingen Zalig de oogeo, die zien wal gij ziet 1 Want Ik zeg u, dat vele pro feten en koningen verlangd hebben te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien en te hooren wat gij hoort, zij hebben het niet gehoord. En zie, zeker wetgeleerde stond op om Hem op de proef te stellen en zeideMeester I met wat te doen zal ik het eeuwig leven bezitten En Hij sprak tot hemWat staat er in de Wet geschreven.' Hoe leest gij? Hij ant woordde en zeide: Gij zult den Heer uwen God liefhebben uit geheel uw hart cn uit geheel uwe ziel en uit al uwe krachten en uit geheel uw verstand; en uwen naBste als u zeiven. En Hij sprak tot hemGij hebt goed geant woord doe dit en gij zult leven. Doch hij, zich zeiven willende rechtvaardigen, zeide tot Jesus En wie is mijn naaste Jesus nu nam het woord op en sprak: Zeker mensch ging van Jerusalem af naar Jericho en viel onder roovers, die hem ook uitschudden en wooden toe brachten en heengingen, terwijl zij hem halfdood lieten liggen. Hut gebeurde nu dat een priester denzelfden weg af kwam en, hem gezien hebbende, voorbij ging. Ook een Leviet, toen bij nabij deplaals was en hem zag, ging even eens voorbij, Doch zeker reizend Sa maritaan kwam nabij hem, en hem ziende, werd hij door medelijden be wogen. En toetredend, verbond hij zijne wot dtn en goot er olie en wijn in, en legde hem op zijn lastdier en voerde hem naar eene herberg en droeg zorg voor hem. En des anderen daags nam hij twee tienlingen en gaf ze den waard, zeggendeZorg voor hem 1 en wat gij verder moogt te kosten leggen, zal ik u bij mijne wederkomst teruggeven. Wie van deze drie was, dunkt u, de naaste van hem, die onder de roovers gevallen was En hij zeideDie barm hartigheid aan hem gedaan heeft. Eu Jesus sprak tot hem: Ga en doe gij onderwijs hooren want daarin zien, daar in hooren wij Jezus. Over dit ons ge luk drukt zich de Zaligmaker nog nader uit ali HIJ tot zijn apostel Thomas zegt: «Zalig zij die niet gezien cn toch geloofd hebben». Als dan een wetgeleerde tot Hem nadert met de vraag: «Meester door wat te doen zal ik het eeuwig leven bezitten laat Jezus hem zelf het ant woord daarop geven door hem te ver wijzen naar hetgeen reeds in het Oude Verbond daarover geschreven stond »God beminnen en zijn evennaaste», Op de vraag van den wetgeleerde: «Wie is mijn evennaasteverhaalt de Zaligmaker dan de heerlijk schoone er treffende gelijkenis van den barraharti- gen Samaritaan. De Joden beschouwden alleen hun geloofsgenooten, hun landsgeoooten en hunne vrienden als hun evennaaste. Vreemden daarentegen en die niet hunne geloofsgenooten waren meenden zij, volgens de verkeerde uitlegging die zij aan de Wet gaven, van hunne liefde behulpvaardigbeid te mogen uit ten. Om deze grove dwaling der Joden te weerleggen verhaalt Hij hun hoe een slachtoffer van een roofaanval ten slotte geholpen wordt door een Samaritaan. Jezus stelt hun de liefdedienst van in dien man als voorbeeld voor oogen, die ofschoon een Samaritaan tijode en dus geen gelocfsgeooot (omdat de Sama- litanen zich hadden afgescheiden van den tempeldienst te Jerusalem) toch niet aarzelde aan het ongelukkige slachtoffer zijn diensten aan te bieden. Daardoor wilde Jezus dus leeren dat ieder mensch, Jood of Heiden, vriend of vijand onzen naaste is, dien wij moeten beminnen gelijk ons zelveo. Datzelfde heeft Hij bij verschillende gelegenheden geleerd en het bekrachtigd door zijn voorbeeld. Niet alleen^ttit den Wetgeleerde maar >k tot ons zegt Jezus: «gaat heen en doet ook zoo». Ook wIj moeten het beeld van dien barmhartigen Sama ritaan navolgen door iederen hulpbe hoevende met onze liefdediensten bij te door iederen noodlijdende te helpen. Liefde en hulp moeten wij ook hun betoonen die ons geen dank weten, ja zelfs aan hen die ons versmaden, belasteren of met vijandschap br jegenen. Aan onze menschelijke zwakheid over gelaten zullen wij daartoe soms wel niet in staat zijn. Daarom moeten wij God dikwijls om zijn bijzondere genade daarvoor bidden, overeenkomstig 't woord van den H. Paulus»Ik kan alles in Hem die mij versterkt». Evangelieverklaring. Vele Profeten en Koningen van het Oude Veibond hadden gewenscht den lang veiwacbten Messias met hunne lichamelijke oogen te aanschouwen maar zij beleefden het niet. Daar nu de leer lingen des Heeren dit geluk haddeo, sprak de Zaligmaker tot hen: rZalig de oogen die zien hetgeen gij ziet». Dit moeten wij echter niet verstaan omdat zij Hem slechts met lichamelijke oogen aanschouwden, want dan waren ook de schriftgeleerden, Pharizeëen, Pilatus, Herodes gelukkig en zalig geprezen; maar wijl zij den Zaligmaker ziendein Hem geloofden, zijn heilige leer uit zijnen goddelijken mond aannamen en daarnaar leefden. Bemerkt hier dat niet alleen de leerlingen des Heeren maar ook wij die behooren lot Jezus Kerk zalig te prijzen zijn, als wij in de ware Keik n et de geestelijke oogen van ons gelooi Jezus aanschouwen, zijn heiligeD levens wandel betrachten, zijn goddelijk woord in de preek en het christelijk heeft het begin van een juvenaat zijn eigenaardige en groote moeilijkheden en bezwaren. Deze werden echter voor het grootste deel als in ééns overwon, nen, toen op den dag der Bisschops wijding van Mgr. Const, Jurgens, van de MUsic-Congregatie van Scheut Mgr. Arn. Diepen de Bisschop Conse erator, 0ns het verlof tot oprichting 1 juvenaat toezegde; dit verlof werd 1 geschonken in de eerstvolgende 'ng vsn het Kathedraal-kapittel i om ons juvenaat nu voorloopig.. beginnen ie ons studie huis «Bisschop Hamer» te Nijmegen en later definitief het te vestigen in ons Missiehuis iSparrendaal» te Vught. Zoo is dan ons Hollandich Juvenaat iu een voldongen feit. Een nieuwe loot noemde ik het in den laten zomer aan n nog jeugdigen stam. De Missie-Congregatie van het On bevlekt Hart van Maria, wier Moeder huis te Scheut is, dateert toch eersl van 1864. Bij de stichting richtte haar Stichter, de ZeerEerw. Heer Théophile Verbist, vooral het oog op het Chlner- sche Mlllioenen-rijk, waar de Congre gatie dan ook 4 |vicariaten telt en I Apost. prefectuur. Doch ook In Belgisch Congo bezit zij 3 vicariaten en heeft Missies op de Philippijnsche Eilanden en in Amerika aan de Mississlp: onder de Roodhuiden. Met haar Missiegebied onder deze verschillende volkeren en verschillend klimaat biedt de Missie- Congregatie van Scheut een vruchtbaar arbeidsveld voor elke aanleg, elk karak ter en elk gestel. Zooals ik boven zeide't begin is Hollandsch Juvenaat is er er nieuwe scheut is ontsproten, doch het plantje is nog teer en zwak. Io alle opzichten heeft het nog zoo ooodig dauw, ja regen liefst, van Gods liefde zegen. Doch niet minder heeft het be hoefte aan de warm-koesterende zonne stralen van rympatbie en medeleven. Wij beginnen dan ons Hollandsch Juvenaat vol vertrouwen, dat dit alles aan het jeugdig begin niet zal ont breken onder de liefdevolle Moeder zorgen van onze Lieve Moeder Maria, die de Missie-Congregatie van Haar Onbevlekt Hart zal blijven beschermen oor haar den onmisbaren zegen den Hemelschen Vader zal ver kregen. HEIN VAN DER VEER Missionaris van Scheut. Missiehuis «Spartendaal», Aug. 1928. Waarheid. cb van de waarheid doordringen ls de eerste plicht van den redelijken mensch. In de waarheid ligt onze bestemming, ize eer, ons geluk, onze redding. Te denken, dat het onverschillig is, men in de waarheid of in de dwaling voortleeftdat het onverschillig is, wel ken godsdienst men belijdt; dat het onverschillig is, of men zijn leven in richt overeenkomstig de grondbegin selen van den waren godsdienst of van de wereld, is: le. een strafwaardige dwaasheid, als bestond er geen waarheid, of als ware de dwaling even goed als de waarheid een zware zonde tegen God, die en waar geloof gegeven, Christus om dat geloof op aarde gezonden en ware Kerk gesticht heeft ons eigen ongeluk, want onze toe komst richt zich niet naar ijdele theo rieën, pasklaar gemaakt voor onze gril len en hartstochten, maar naar de echte rkelijkheld, die eenig is. T. P. Een blij nieuws. Jal düt la het nil, dit is het altijd, wanneer er een nieuw leven ontstaat. Als in het voorjaar het jeugdig groen lrisch ontkiemt en er aan boom en plant een nieuwe loot te voorscbijo komt, geeft dit blijdschap en blije hoop voor de toekomst. En grooter vreugde en intenser blijheid is er, wanneer in den laten zomer aan een nog jeugdigen een nieuwe scheut ontspruit, waar door er groote en grootsche verwach tingen komen voor de toekomst. Zulk» gebeurt tii voor de Missie congregatie van Scheut, nu op 17 Sept. b.s, ons Juvenaat zal beginnen met een eerste klas van La'ijn. Hel heeft lang, misschien wel hl te lang geduurd eer dit begin er was. Waar echter «alle begin moeilijk is» Het Olympiade-bedrijf. De laatste week der O. S. gaf ons sportieve kampen van velerlei aard en gehalte te zienze hoorden tot het interessantste, wat deze IXe Olympiade ons heeft geboden. Er was van edele sport te genieten, die vlug, lenig en krachtig lichaamswerk verelschte, naast knap hersenwerk, zooals tijdens het grootsche roeifestijn in Sloten, in de Olympische schermzalen, in het Stadion bij de gymnasten, en ook in het zwem bassin. Maar over het algemeen misteo deze demonstraties en wedstrijden toch de belangstelling van «bet» publiek. Zeker, in Sloten was er eenig mondain gedoe naast de roeibaan, en nieuws gierigheid naar de prestaties van Zus Braun had heel wat menschen naar het Zwembassin gelokt, maar de schitte rende demonstraties der gymnasten mis ten volkomen de belangstelling, en de publieke waardeering van het elegante schermen was ai even miniem. Sport- enthousiasten wenschen niemand iets kwaads toe, maar ze verlangen voor goede geld althans de kans om renner door zijn fiets te zien zakken, afstandslooper aan de eindstreep bewusteloos te zien neerzijgen, ol een bokser met toegeslagen oogen le zien vloeren. In het gebouwtje voor de boktsport as het dan ook geregeld tjokvol. De Amsterdammers hebben het te «daDken» de Olympiade, dat ze deze edele sport volop genieten konden, want het bekende hoofdstedelijke boksverbod is voor deze gelegenheid tijdelijk opge heven. Amsterdammers, die eikaars magen en kaken wilden bemeppen, Uw Haar wordt gezond en alerh het krijgt mooier glans het wordt vrij van rooa het bljjft beter zitten bet velt niet meer uil indien gij des morgens een weinig PUROL tusschen de handen wrijft en dit door de haten uitstrijkt, 't Voldoet Iedereen. die liefhebberij vroeger, vermoedelijk ook In de toekomst, In Zaandam gaan beoefenen. Het Amster- damsche boksverbod is, naar we meeuen, ingevoerd, toen eenlge jaren geleden in Schevenlngen bij een «amateur-partijtje» een bokser zijn tegenstander doodsloeg. Dergelijke «ongevalletjes» hebben in hét buitenland trouwens meer plaats gevonden, en In Rotterdam loopt nog een jonge man rond, wiens llchtlooze oogen herinneren aan zijn vroegere prestaties en die zijner tegenstan ders! in den ring. De verslagen van den kamp om het wereldkampioenschap, onmiddellijk aan de O. S, voorafgegaan, hadden het publiek er nog eens attent op gemaakt, hoeveel spannends en sensationeels men bij een boksmatch kan genieten. Uit h«t Handelsbladverslag ^b.v. halen we de volgende zinsneden aan «Heency's gelaat is met bloed be- ddrt.» (Vierde ronde). •Het bloed stroomt Heeney uit den lus.» (Vijfde ronde). «Heency schijnt op het linkeroog te zijn getroffen en wijkt, zijn linker oog met de handschoen bedekkend.» (Acht ste ronde). Heeney bloedt steeds meer uit den neus en is aan het oog gewond bij weet zich nog staande te houden, hoewel bet bloed hem over het gelaat loopt.» (Negende ronde). «Heency bloedt steeds meer, doch strijdt verder.» (Tiende ronde). Nu is het waar, dat Heeney en Tunney n een vei mogen streden en zulks wel eenige heftigheid kan verklaren, maar ofschoon de inzet der Olympiade, blij kens de afgelegde eed, alleen de glorie A Jï sport en de eer der natie was, de gevechten er nu en dan niet minder bloederig om, Heel twat smette- loose truitjes zija er in bloed gesopt, OBder' de lulde en heftige sanmoidl- gingen van bet talrijke publiek. Waren de wedstrijden nu en dan nog il opwindend van aard, de luidruchtig heid der toeschouwers giog meermalen in een soort razernij over, als de be slissingen der jury werden bekend ge maakt, met welke het publiek het als regel niet eens was. Ten laatste was de spanning in het bokslokaal zoo groot, dat de politie een aantal toeschouwers naar buiten moest werken. Tenslotte is het gebouw ontruimd, maar daar het ontevreden publiek buiten bleef samenscholen, heeft de politie de menschen met den gummi- 'ok uiteengeslagen. De politie won :zen Olympiscbcn slag. In 't Ruitertournooi hebben onze Iandgenooteo, evenals te Parijs, een goed figuur gemaakt. Zc wonnen deD sameogestelden wedstrijd,- waarin de Nederlandsche luitenant Pabud de Mor- tanges het persoonlijk kampioenschap behaalde. het aantal landenoverwin- ningen nagaat, dan heeft Nederland tenslotte, door de sportieve successen van de laatste week, geen slecht figuur gemaakt. Amerika is onbedreigd eerst geworden met 21 overwinningen, tweede werd Duitschland met 9 overwinningen, en Nederland bezet met Finland de derde en vierde plaats. Telt men niet Blleen het aantal kam pioenschappen tesamen, doch brengt de tweede en derde prijzen even- in de waardeeriog, dan komt Nederland eerst op de negende plaats, en tot nog grooter bescheidenheid wor den we gestemd, als ook de uitkomsten der winterspelen worden medegeteld. Zondag is het Olympisch touroooi beëindigd, waarbij tot sommiger verwondering de Koninklijke familie aanwezig was. Nadat op dieu dag Spar je, Polen en Zweden nog een eindsucces in het ruitertournooi hadden behaald, had de plechtige prijsuitreiking en sluiting p asts. Dcch daarover vertellen we volgende Het oudste kerkhof van Baarn. Het was op een donkeren voorjaars- oud, Zaterdag 5 Maart 1921, dat de heer H. A. van der Heijde, Mr. kleer maker in de Kerkstraat, mij kwam be richten, dat er dien morgen naast zijn tuin een oud kerkhof was aangegraven. HQ bad mij al meermalen allerlei we tenswaardigheden over oud Baarn mee gedeeld, zoodat hij wel wist, dat zijn mededeeling niet «ter griffie zou worden gedeponeerd,» Ik haastte mij dan ook den volgenden morgen deze belangrijke ontdekking van naderbij te bezien. Men was bezig de fundamenten te graven voor de St. Bonifaclusschool, waarvoor men 't perceel en den tuin van de familie Van der Flier bad aan gekocht. Nu waren de grondwerkers uit Laren in den morgen van boveoge- noemden 5 Maart aan 't spitten geweest en hadden eenige doodsbeenderen aan gegraven. Aanvankelijk wist men niet, waarmee men te doen had, maar alras bleek hier een oud kerkhof gelegen te hebben. Daar het contract met den aannemer luidde, dat de zwarte grond tot het witte zand moest worden uit gegraven, kwamen weldra duidelijk de beddingen van vroegere graven voor den dag. Het voorste deel van 't ter rein (van de Kerkstraat af gerekend) stond vol water en had een zwarten grond, maar op de plaats der bedoelde graven had men er geen last van. Blijkbaar en dit is van gewicht is daar de grond opzettelijk met wit zand opgehoogd, om dus als begraaf plaats te dienen. Wat opviel, was, dat in deze graven zeer wéioig resten van geraamten ge vonden werden, en toch wees de aanleg er duidelijk op, dat men hier met een begraafplaats te doen had, ook reeds hierom, doordat de graven alle van 't Oosten naar 't Westen lagen. Hoe groot dat oude kerkhof was, kon niet gezegd worden, daar het terrein slechts voor een gedeelte bewerkt be hoefde te wordenmisschien strekte het zich nog over de Penstraat uit. Er waren omstreeks 20 graven blootgelegd, d.w.z. een rij van 20 graven. De bed ding (of bodem) was niet diep, hoog stens konden er twee Ijken boven elkander geborgen zijn. Ook waren zij zeer smal, zooals bijv. de grafruimten op 't^Bt. Janakerkhof bij Laren. Natuurlijk rees üe vraag r~#at was dat voor een kerkhof? In de Baarnsche archieven vond ik van deze begraafplaats nergens gewag gemaakt. Een Protestantsch kerkhof kon het niet zijn immers sedert de Her vormden de kerk op den Brink kregen (Kerstnacht 1580), hebben tij in en om de kerk begraven. Een Israëlietisch kerkhof kon het ook niet wezen, daar erst in 1752 zich hier een Joodsch gezin kwam vestigen en tot in onze dagen toe de eenige Joodsche familie in Baarn gebleven is (n.l. de familie Meijers, die in genoemd jaar alhier in de Nijverheidstraat een slagerij opende, thans de firma Sohl Hoksbergen). Bleef dus over aan een Katholiek kerkhof le denken. Nadat de Katholieken in genoemden Kerstnacht aan de Her vormden de kerk hadden afgestaan, moesten zij toch in de Hervormde Kerk hun dooden begraven. (Eerst in 1830 kregen zij een eigen kerkhof op Zand- voort, naast hun kerkje aldaar.) Nu meende ik te moeten aannemen, dat 't ontdekt kerkhof door de Katholieken in stilte was gebruikt om er hun dooden te begraven, te meer, daar het terrein indertijd eigendom van een Katholiek ingezetene was, n.l. de familie Schim mel, die op de huidige boerderij van Paridon bij den Baarnschen Tol woonde. Wel bleven hier ook nog eenige vra gen open (bijv, waarom niemand zich meer van zulk een geheim kerkhof r herinnerde), maar.... 't was de eenige mogelijkheid, naar mij dacht. Eerst in 1926 zou het raadsel worden opgelost. In dat iaar ontdekte dr. J. H. Holwerda, onze groote ontgraver, tus schen Putten en Voorthuizen een uit gestrekte begraafplaats, waarin drie soorten onderscheiden werden: hei- densche (die Noord Zuid loopeo, Chris telijke met heidensche herinneringen (o.a. een muurtje van steenen of een houten koepelgewelf, en met allerlei bijgaven) eindelijk zuiver Christelijke, die Oost-West liepen en nabij niets van versierselen bevatten, alleen soms een enkel kruisje. Weldra werden ook op de andere plaatsen o.a. bij Wageningen dergelijke gaven (niet bij een kerk) ont dekt, die er op wezen, dat het de eerste Christelijke graven in ons land waren, Wegens hun hoogen onderkom (plm. 1000 jaar) zijn de geraamten zoogoed als geheel vergaan. Zoo is dunkt mij ook 't raad sel van 't kerkhof in de Kerkstraat opgelosthet is een oude, Christelijke begraafplaats, de eerste van dien aard. Wonderwel stemt daarmee overeen, dat 't doopvont, in 1888 bij de kerk op den Brink opgegraven, er op wijst, hoe in den Karolingschen tijd, dus een 1000 jaar geleden, reeds in Baarn een Christe lijke kerk stond, zoodat de gevonden begraafplaats ook uit dien tl|d stamt. Men begroef blijkbaar toen nog niet in cn om de kerk, maar op eenigen af stand er vandaan. Zoo schreef mij In dertijd de heer Dudok van Heel, dat hij op sijn buitengoed bij Valkeveen in «Graetfenvela» ook een begraafplaats bad blootgelegd, waarvan hij evenmin de herkomst kon vermoeden. Thans kunnen wij het toeschrijven aan de verdwenen stad Naaiden, die er een klein half uurtje vandaan stond (thans op de plaats, door de zee ingenomen). Jammer, dat wij niet reeds in 1921 wisten, wat wij thans weten; dr. Hol werda zou zeker zich gehaast hebben om dit oude kerkhof in de Kerkstraat nader (c onderzoskeo. De gevonden resten uit dit kerkhof zijn, zooals de heer Walraven mij mee deelde, met alle piëteit op 't R. Katb. kerkhof begraven, tegelijk wonder lijk toevallig met de resten van 't R. K. kerkhof op Zandvoort. Immers bij de inwijding der nieuwe R. K. kerk in de Kerkstraat (1861), werd 't oude kerkje op Zandvoort afgebroken. Het kerkhof bleef ongebruikt tot hel jaar 1921, toen het (oa 60 jaar) ontruimd werd en aan de gemeente werd verkocht voor een terrein van 't nieuwe pompstation. De n in de graven zijn toen naar 't kerkhof in de Kerkstraat overgebracht. Baarn. T. PLUIM. Uit den Omtrek EEMNE5 Mej. van Klooster alhier, die op weg was naar Laren, kwam met haar rijwiel in aanrijding met een auto. Het r^wiel word door de beide voorwielen van de auto gegrepen en totaal vernield. Mej. van Klooster werd ter z$de van den weg neergeworpen. Nadat dokter Holtman de wonden verbonden had werd de onfortuinlijke wielrijdster met een passeereode auto naar de ouderlgke woning te Binnen dijk vervoerd. H. M. te Buitendijk, die met sijn hondenkar onder weg was, maakte zich zóódanig bevreesd voor een hollend paard van C. v. d. W., dat bij zijn hond met kar in den steek liet en op den dijk vluchtte. Op zijn beurt ging nu ook het hondje met de kar aan den haal. Toen M. eenigszius van den schrik be komen was... kon hij zijn eigendom liefst heelemaal op het einde van Buitendijk terug halen. De eerste dag van het muziek- en zangconcours, uitgeschreven door het Fanfarecorps «De Eendracht» werd in gezet met een toespraak van den loco burgemeester, wethouder A. Stouten- burg, in de Raadszaal van het ge meentehuis, alwaar het gemeentebestuur de heeren eere-leden, jury-leden, dlrec- :n en voorzitters der deelnemende vereenigingen cfiicleel ontving en de eerewijn werd aangeboden. Het was een gulle en hartelijke ont vangst, welke een hoogst aangenamen indruk maakte. SOESTERBERG Het feestprogramma voor de te Soesterberg op 31 Augustus e.k. te houden Oranjefeesten is thans vastge steld en luidt als volgt Voorm. 7 uur reveille door de R.K. fanfare. Voorm. 9 uur aubade door de school kinderen, daarna optocht naar het feeat- Namiddag 2.30 volksspelen, bcstaan- uit ringrijden per rijwiel voor dames i heeren, tonsteken (als vorig jaar), hanengevecht en bakerschaken. Des avonds een groot concert van de drie plaatselijke zang vereenigingen, onder leiding van den heer Wegman :o het Chr. f anfarecorps uit Huizen. Tot slot bet muzikale karakterstuk De slag b$ Waterloo». Het feestcomité zal ook trachten niet alleen den ouden van dagen (door een 'orit dwars door Soest een prettige dag bezorgen, maar ook hen, die door ziekte niet van de feestvreugde zulleu kunnen genieten. JQ! ■"f tabletten bij Hoofdpijn en Kiespijn

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1