KOM© V i DE EEMBODE Katholiek Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken Abonnementen kunnen elke week Ingaan, doch opzegging van abonne ment moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden! 1.00. Bulten Amersfoort f 1.10. Afzonderlijke nummers 10ct. Vrijdag 16 Nov. 1928 No. 66 Twee en Veertigste Jaargang KANTOOR; LANOEORACHT 28, AMERSFOORT, TELEFOON 314 DE EEMBODE VERSCHIJNT DINSDAO- EN VRIJDAQMIDDAO AdvertentlCn 29 cL per regel. BIIIQke tarieven voor handel en n|verheld hfl geregeld adverteeren. AdvertentlCn moeten Dinsdag en Vrijdag vddc 8 uur worden bezorgd. Een bepaalde plaats lean niet worden gegarandeerd Iedere dag brengt evenveel seconden voor u als voor den millionair. En tijd is de grootste rijkdom van alles. Epistel en Evangelie. VIJF EN TWINTIGSTE ZONDAG NA PINKSTEREN. Les uit deo brief van den H. apostel Paulus aan de Thessalonicensen I, 2-10. Broeders 1 Altijd zeggen wij Gode dank wegens u allen, sonder ophouden uwer gedachtig lijnde in onze gebeden, dewijl wij ons herinneren aan hel werk uws geloofs en aan uwen arbeid en uwe liefde en aan de geduldigbeid uwer hoop op onsen Heer Jesus Christus, voor God en onzen Vader; daar wij, van God beminde broeders I uwe uit verkiezing kennen. Want ons Evangelie was bij u niet in woorden alleen, maar ook in kracht en In den Heiligen Geest en in groote volheid, gelijk gij weet, hoedanig wij om uwentwil onder u ge weest zijn. En g® zijl ravolgers ge worden van ons en van den Heer daar gij in veel verdrukking het woord hebt aangenomen met blijdschap des Heiligen Geesteszoodat gij een voor- bee'd zijt geworden voor al de geloo- vigen in Macedonië en in Acbaje. Want van u uit is het woord des Heeren verbreid geworden, niet alleen In Mace donië en in Achajemaar ook in alle plaatsen is uw geloof in God uitgegaan, zoodat wij niet noodig hebben iets te seggen. Want zij zeiven verkondigen aangaande ons, hoedanig ons optreden bg u geweest is, en hoe gij u van de algoden bekeerd hebt tot God, om den levenden en waren God te dienen en uit den hemel te verwachten zijoen Zoon, dien uit de dooden heeft op gewekt, Jesus, die ons verlost heeft van den toekomstigen toorn. EVANGELIE volgens den H, Matthrils; XIII, 3135. Ia dien tijd sprak Jesus tot de scharen deze gelijkenisHet Rijk der hemelen is gelijk aan een mostaardzaad, dat iemand nam en in zijnen akker zaaide. Dit nu is wel het kleinste van al de zaden maar wanneer het opgeschoten is, is het grooter dan al de moeskruiden en wordt een boom, soodat de vogelen des hemels komen en wonen in zelfs takken. Eene andere gelijkenis sprak Hij hen: Het Rijk der hemelen is gelijk aan een zuurdeeg, dat eene vrouw nan en onder drie maten meel vermengdi totdal dit geheel gedeesemd werd. Dit alles sprak Jesus in gelijkenissen tot de scharen, en zonder geljkenisseo sprak Hij niet tot hen opdat vervuld zoude worden wat gesproken was door den profeet, die zeideIk zal mijnen mond openen in gelijkenissen, ik zal vermelden wat veiborgen wai grondvesting der wereld al. gingen over een zoo diep brdorvrn wereld als bet Rom. Rijk loont ons de goddelijke oorsprong ea kracht van die leer. Hetzelfde heelt de Zaligmaker wi'len eren door de gelijkenis van het zuur deeg. Gelijk het zuurdeeg dat in een hoeveelheid meel gedaan wordr, klein ar gister.de al het meel doordringt, zou ook de leer der Kerk, die in den beginne slechts weinige belijders telde, zich langzamerhand door de ge- heele wereld verbreiden. De geschie denis van 19 eeuwen heeft dit bevestigd. Waar wordt Jezus' naam niet gepred kt Groot Is het getal der belijders van zus' naam, groot de kudde Zg»er ééne, Heilige, Katholiek-, Apostolische Kerk, die onafgebroken het bevel van Christus' volbrengt «gaat en onderwijst alle volkeren». Aan die taak moeten allen medewerken, niet alleen de bisschoppen, priesters en missionarissen maar allen :en ieder. Bidden we daarom voor uitbreiding en voortplanting] des geloofs, steunen we naar verm gen het werk der Katholieke Missie i door onze aalmoezen opdat nog velen mogen nestelen in dien boom door Jezus ge plant, nog velen geroepen worden tot de ééne ware Zaligmakende Kerk. Evangelieverklaring. 25ste Zondag na Pinksteren. In het Evangelie van dezen Zondag wordt door Jezus het rijk der hemelen d.w.z. de leer van het H. Evangelie of de Kerk vergeleken met e terdzaad en met zuurdeeg. Gelijk het mosterdzaadje tot de ge ringste en kleinste zaden behoort, 1" was ook de Ler van het Evangelie den beginne nietig en gering. Jezus zelf scheen veracht en werd als misdadiger gekruisigd; Zijn Apostelen, de eerste predikers van bel Evangelie, waren eenvoudige, ongeletterde vis- schers. De eerste christenen behoorden tot de armere bevolkiog en werden veracht door de trotsche Romeinen. Gelijk hel mosterdzaadje in den grond verborgen en onzichtbaar jóó moest de Kerkban Christus zich in den be ginne scnutl houden voor de vervol gingen harer belagers. Doch gelijk het mosterdzaad eenmaal uit den grond te voorsebgn getreden allengskens opgroeit tot een grooten struik, zoo verspreidde zich in enkele jaren ook het Evangelie en spreidde de Kerk van Christus zich uit over de aarde, zoodat reeds de H. Paulus in zijn brief aan de Ri kon schrijven dat het geloof van Jezus Christus in de geheele wereld d.i, het Romeinsche Rijk gepredikt werd. Juist deze wonderbare verspreiding, niette genstaande de hevigste vervolgingen, van een leer ingaande tegen 's men- schen hartstochten en natuurlijke nei- Liturgisch Oud-jaar. Het feest van Christus' Koningschap hebben we gezien als een blzondere envatting van de feesldsgen, wr Jezus in de loop van het liturgisch het stralende middelpunt was. Maar ook de liturgie der heiligen kent zoc een dag, waarop als het ware het ge heele jaar nog zen» aan ons oog voorbij gaat, een dag waarop het hemelsche heir zich op stelt voor een machtigen grootsch défilé: de dag van Allerheiligen. Het Kerkelijk jaar is ten einde. Als n regenboog van vrede en vreugde teekeoen het wit, het paars, bet groen eo het rood van de liturgie zich tegen de hemel afde boog is voltooid, de halve cirkel beeft zich voltrokken. Maar de lange baan van het wit alleen het wit van Kerstmis of Paschen, het is ook de kleur van de belijder» de maagdenhet rood is niet en het rood van Piukstereo, maar ook het rood van de martelaren het violet niet alleen dat van Advent of de Vasten, maar ook het violet van igilies die aan heiligen feesten voorafgingen I We zouden het liturgisch ook kunnen zien als een breede, rechte, welgebaande weg. Het beginpunt is de eerste Zondag van den Advent, en over het Kerstfeest, het Paascbfeest en het Pinksterfeest bereiken Hemelvaart het einde. E i de pleister plaatsen aan dien weg, waar we een oogenblik kunnen uitrusten, dat rijn de feesten der heiligen, kleine en gruote pleisterplaatsen, rusleu van eco dag e rusten van een heel •octaaf» I Op di plaatsen ontmoeten we Maria en d Apostelen, Sint Jan in de woestijn, die spriokhanen at, S\ Franciscus, St. Do- minicus, de heilige Benedtcius H. Thercsia en -li de andere heiligen, als vrouwen als manoen als kinderen, en ook de engelen. De een is geradbraakt, de ander gevierendeeld, een derde ge kruisigd en een vierde leefde «alleen maar» heilig en stierf toen. Maar allen waren menschen, precies als wij, die nog niet geradbraakt of gevierendeeld zijn, tenminste niet letterlijk. Precies als wij, alleen volmaakter, beter, kortom heiliger. Let welhet is geen essentieel verschil, geen surplus van buiten-afde heiligen zijn geen super-menschen in de zin van een buitengewone eo zeld uitzonderlijkheid. Het rijn men schen, die God bm>cn alles (twee woor den van vér strekkende beteekenis) heb ben liefgehad. En alle menschen Itua- God boven alles liefhebben. We kunnen dus allemaal heiligen worden. stop we met St. Paulus weer op reis gaftn of met Sint Augustinus de rug toekeeren aan een donker verleden I De Heilige Apostel Thomas neemt ons toch elk jaar w.-«r wat van onte on- geloovigheid af, Franciscus maakt ons elk jaar armer voor de wereld en rijker de hemel en de kleine Theresla is de verzorgster bij uiletek van de de liturgische luiol Eens von- Sint Benoit Lzbre eigenlijk te vuil, totdat we opeens gingen zien hoe schoon hij was, net al» die menschen direct na zijn dood. Sint Jozef hebben héél wat toevertrouwd eo Sint Antonius moet maar altijd naar de gekste dingen zoeken hebben dus de heiligen lief, om- God lief hebben en wie waarlijk, hoe ook, in nood leeft verkeerd eo heilige aanriep om sneller hulp van God te verkregen, die weet en dus wij illen weten wzt hei ligen vermogen, wat de liefde vermag Want een heilige is een levende vuurbol liefde, et liturgisch jaar is dus ten eind' Maar nog is willen we al de heiligen aanroepen en vereeren, die ons dit ji hielpen. En ziedaar, de s het feest, het wonder en Allerheiligen. Op dien en stroom van liefde over de'aarde, waarboven zich de hemel op geopend heeft. En niet zullen nieuwe jaar beginnen maal van A'le heiligen de liefde te hebben geleerd. En komt op de feestdag van één heilige de hemel deur op een kier te staan om die martelaar of die eene heilige Paus door te laten naar de aarde, dezen dag staat de poort wijd open, want het gehccli hof van Koniug Christus gaat er door I Eo Sinte Theresla is zoo nederig niet, of Zij moet mee, Franciscus niet zoo blij in de hemel cf hij bedenkt de aarde, die h§ liefhad óm God. En te samen, hemel en aarde, zingen we het «Gau- deamvs» op geen dag is de zegevie rende Kerk meer céo^met de strijdende, bestonden en Kerk geeft ot mooie feest v dag gaal e Maar oog onder het octaaf van Aller heiligen, daags er na, komt ook lijdende Kerk zich bij de snijdende zegevierende voegen. Passief, w deze zielen kunnen niets meer uit zich zelf. Dach dér te schooner is daarom het feest van Allerzielen geplaatst vlak Allerheiligenwat het vagevuur niet kao, dat kan de hemel en de aarde. Hoe ontroerend is de zorg van de Kerk, die waarlijk als een moeder is. heiligen komen ons te hulp, maa eer niet zonder de zielen in het vage- tur te vergeten. Van uose kant ver- :ren en danken we de heiligen, óók eer niet zonder te bidden voor de be- ijding der geloovige zielen, schooner »oud-jaar« denkbaar? Wat dunkt U kan de punch met oliebollen, maar vooitti het God-vergeten bachenaal om «oud en nieuw» te vieren in den nacht van 31 December op 1 Januari mee vergelekeo worden? Misschien mótten we het niet gelijken. Ge vergelijkt de zee niet een sloot, omdat In beide walr Maar laten we tocht óóit cf nooit 1 de zee vergeteo, door ons blind te staren op de sloot. Want als seffen en bedenken wat een wonder van schoonheid en zuivere genieting ons 1 en 2 November brengt, dan be grijpen we ook de pracht van de liturgie, welke ons zoo een vreugde te bereideo weet. Het is zeer zeker een nuttig iet» een sloot. Laten we er in zien het rede lijk gebruik vao de goede en schoone diogen van deze aarde, door God gr ichapen voor ons en ons ten dienste. Maar de aStella Marls», Die ook Haar feest op 1 November heeft, geve ons de liefde voor de open, klare wijde ruimte van de zee g nds ve de Kust waar we landen zullen I Solesmes, Nov. '28 N, dr Iedere Heilige leert ons wat acderi 1 allemaal leeren ze ons hetzelfde de liefde. De liefde is het eerste et voornaamste gebod. De martelarei leeren uns de liefde tot in den dood, de ieesl harde en onmenschelijke dood begrepen, maar allen zonder uitzon dering leeren tij ons het t ffrr uit liefde "faria is onder hen de Eerste. De liturgie ia een tuin en de heiligen zijn er de bloemen in. Er staat een kruis midden in de luin en aan de voe het kruis groeien de schoonste bloemen. Wie zou geen liefde hebben voor d feesten van Maria of voor de dager Arme mensch, .die geen levensdoel heeft I Voor wie pas uit de school komt, moge deze arbeid iets ongewoons, eo daarom lastig en zwaar schenen maar de eerste eigen praestatle, hst eerste zelfgemaakte werk, blijkt alras 'n evene ment van beteekenis voor 't laven. Niets ie-op den duur zoo pijnlek voor den fnensch al» het gevoel, dat hg overal Irerbodig is sn men hem overal mis- en kan. Doch boveodien de ernstige arbeid Is ook '0 uitstekend opvoeder, een voor trsffeigke karaktervormer. Arbeid is par- soooigkheidscultuur. Eene den mensch passende beroepsbezigheid heeft de meestgezonde inwerking op lichaam en ziel, op geest en hart. Ztker, de godsdienst, die »go beigders deo arbeid maakt tot plicht, predikt als zoodanig voor alles het nastreven eener levende verbinding met God. Daarheen moet al het andere ten slotte leiden, lent ten stotte al het andere ondergeschikt te sgn. Maar dezelfde godsdienst teil de lui heid als een der zeven hoofdzonden. «Ledigheid is het oorkussen -Lediggang is het begin van alle ondeugden. En heeteo niet, Juist met het oog op hun Intensieveo arbeid voor het tgde- igke«de kinderen der duisternis slim mer dan de kinderen des lichts Waarachtig, neenhet «arbeid adelt» is geen sxloom van duf conservatisme of middeleeuwache bekrompenheid. '1 Is de leer en de les der edelsten onder de menschen, die in de smidse van barden levensarbeid hun eigen levens geluk hebben gesmeed. Maar eene onbegrgpeigke verblind held la bet van onzen tgd, dat elk be- rtrep op de waarde vat» den arbeid -als uitvloeisel van moreel godsdienstige overwegingen wordt afgewezen zonder meer. Want juist daardoor wordt aan den arbeid de zedeigke waarde ont nomen, die den arbeid adeldewant juist daardoor maakt men het schier togeigk voor werkgever en werk ter om elkander wederom te vinden in den zegen van den arbeid erkennen, dat sg beiden rechten, maar >k evenzeer plichten hebben. Wie de beteekenis van den arbeid baseert op physieke kracht en verstand» ontwikkeling alleen, die is op den ver- keet den weg eo komt ten slotte be drogen uit op economisch en sociaal gebied. Dat is voor ons, katholieken de be teekenis van den arbeid zoowel vc het individu als voor de menschheid het algemeen. Wij schakelen den persoonigken beid niet uit in zalig quietlsme, zelfs ons eigen geesteigk, gods dienstig leven. Maar wg willen, dat ook de arbeid deo invloed zal ondervinden hoogere beginselen, wat alleen wg verwachten de sociale nleuwing van ons ontredderd maatschap- peigk leven. Geet aan den mensch, geef volk weer terug, zoo zeggen wg, het ontroofde begrip van de ware beteekeois vao den aibeid en in alle lag' gemeenschap zal terugkeeren de arbeids vreugde, de voldoening vao den ver- -ichten arbeid. Met die voldoening komt de tevredenheid en in die tevredenheid ligt de lust, de kracht en de opgewekt heid om altijd weer de dagtaak vaarden met nieuwen moedtot eigen welsgn, tot heil der maaUchsppg en tot meerdere glorie van Hem, die de eeuwige werker is. ipsomming van ecnlge punten, dis sik Kabinet moet bevorderen, wil het steun hebben der R. K. Staatspartij, Ten eerste. Het beleid van hst Kabi- I. De heer Albarda heeft tenminste »gn voldoening uitgesproken over het optreden van het KabinetDe Geer. de Kamerstukken wordt altgd, ten minste «eer dlkwgts, gejuicht, In her land minder, tenrg op voetbalvelden. Nu la de juichende Albarda weer teleur gesteld. Ook Mgr. Nolens ju'eht niet. Sober in lof, scgt hg. dat de rsgecring 0 het algemeen de li lancieele politiek ian het vorige heeft gehandhaafd. En o hst algemeen ia het resultaat niet onbevredigend, Eenlge leden van het Kabinet waren selfs too goed, dat »g verdienen in een parlementair kabinet te komen. Over het Departement van Onderwgs is het oordeel niet gunstig. Maar dit kan wel liggen aan het dictatoriale optreden den Minister van Financiën. Voor een optreden is bg perloden v bezuiniging veel te seggen, maar moeten grenzen in acht worden geno- Minister van Finarcën heeft medegedeeld, dat de 18 millioen, noodig regeling der financieels ver houding tusschen Rgk en gemeenten, bg voortzetting der huidige politiek in twee jaren gevonden sullen worden. Dat hoeft niet, zegt Mgr. Nolens, daar kan men meer jaren over doen, In dien tgd moeten gelden gevonden worden voor nuttiger uitgaven. Geweien werd op de vele wetso werpen, Ingediend, in voorbereiding, uitzicht gesteld. Er wordt niet verwacht dat alles onder dak sal worden ge bracht. Doch hoe staat het met de Ziektewet? Mm behoeft den Minister Arbeid niet van conservatisme te beschuldigen. Ministers van Arbeid beb- harder leven dan dat van Binnenland Arbeid. Arbeiden is voor lederen mensch riCDigke en 'n harde plichtmi het vervullen van dien plicht baart ook wezeoigke vreugde. Sint Fraoclscus in »gn Ordenaregel >emt den arbeid eene groote genade. En Inderdaad I I» de kostbaarste gave, die God, de Heer, den mensch medegaf bg diens uitdiijving uit het Paratas in de woesteng des levens. Wat toch geeft inhoud eo waarde aan ons leven Is bet niet de arbeid van ons beroep' In da Twaada Kamer gaf de leider der R. K. Staalspartg, Mgr. Noleus, eenigc beschouwingen tv :ste over den politiekeo toestand. I ïleidend betoogde Mgr. Nolens, di alle Kamerataatslicden betreuren, dat herstel vao het parlementaire stelsel parlementair kabinet betieft nog niet mogeigk bleek. Ook «g be treuren dit, die door verwerping van bet gezantschap bg het Vaticaao, daad tegen alle diplomatieke us* in, op grond van egoïstische politieke overwegingen het laatste parlementair kabinet om hals hebben gebracht. Mgr. Nolens verdeelde «gn rede drie deelen de werkzaamheid van het kabinet, de partggroepceriog voortvloeit langzaam en minister van Arbeid heeft voortdurend met nieuwe stelsels te maken. Ten tweede. De psrtggroepeering. In de laatste dertig jaren en veel langer, gaat de groote strgd tegen rccblsche coalitie. De liefde voor parlementarisme bg den heer Albarda ia zeer eensgdig.' Hg wil alleen parlementair kabinet van sociaal demo- -gsinnig-democraten en castisch I democraten In verbeelding. Het klassieke partei in twee partgen la niet meer mogeigk. Eén groep zal in afzienbaren tgd geen meerderheid verkiggen, ook al droomt de sociaal democratie van haar «eerlang grootsche taak». Wie wil dit optimisme verstoren Hoop doet leven. Men sal, op den bodem der wetkcigkheid staande, komeo tot samenwerking van bepaalde groepen. Iedere parig trekt zelfstandig op. De hoofdzaak is men kan van geen enkele partg verwachten, dat «g geheel haar beginsel maar opoffert voor samen werking. Dat doet niemand. Met deo Vrgheidsbond samen gaan kunnen de Katholieken niet. De vraagmoeten de katholieken aamergaan met sociaal-democraten of met de rechtsche groepen, kan iedereen opmaken, wanneer hg het wr R. K. Staalspartg beschouwt. Onze parig is een volksparig, die het algemeen belang dient, in dien dat het belang van den Staat en alle groepen wordt gediend. De partg omvat alle standen. Zg bestaat in over leg en vergeigk. Ieders belang is be perkt door het belang van anderen. Dit overleg, dit vergeigkmoei in deo boezem der partg bigven. En het steunt op het ééne beginsel. In den boezem van de Kamergroep is, zooals in alle fracties, natuurlijk verschil van tempo. De Katholieke partg is democratisch in gezonden in het woord. Iedereen in de partg christen-democraat. Wat beteekent democraat bg de link- schen Is de democratie van Merchant Albarda dezelfde Wat beteekent algemeen belang de Katholieke Staatapartg Doorvoering van de christeigke ginselen in de maatschappg, va christeigke levens- en wereldbeschou wing als grondslag der Westersche be schaving io al haar onderdeelen, niet alleen in het private, maar ook In het openbare leven. Het program der partg is te vinden bet antwoord op de eerste vraag in deo Catechismus, in de Tien Geboden, in het Onze Vader als leidraad van ordeigk streven en in de Pauseigke Encyclieken als basisjvan het Volken recht, als vaststelling] der waarde der peraoonigkheld tegenover gcmcenachapz- groepen, als grondslag van vrgtieid en gezag, als grondslag der sedelijke ver plichting der onderdanen en sedcigke reden winkelier In dn rapporfan van onza varkoopera afaal dikwijla varmald :„King pepermunt la aan «uccas voor koopara an varkoopars." Dit geeft indardaad da warkalijka toaafand waar. PEPERMUNT wordt door da winkaliara mat ganoagan verkocht, want da lavradanhaid hun- nar klanten straalt tarug op henzelvan. Doorvoering ven de chriateigkc be ginselen. Wie staan daarbij de Katho lieke partg het naaste? Natuurigk de rechlvche groepen, die diezelfde begin selen handhaven. Op grond daarvan 1* het niet moeiigk te bepalen, In welke richting de voorkeur gaat. De moge- igkheid hangt echter af van «en deug- deigk program van samenwerking. De financiën moeten in goede orde ign en bigven. Het herstel van het evenwicht mag niet worden verstoord. De staatsdienst moet gereorgsnieeerd worden. De financ én moeten duursaam bevestigd bigven. maar het moet uit •gn «n«t het achterwege bigven van uitgaven op economisch-, sociaal- eo cultureel gebied. Op onderwg«gebled heerscht te veel stilstand. Denk maar aan de atopwcljra. Wat da matericele welvaart betreft, onthouding van de overheid heeft ge heel opgehouden overal. Het is nog slechts een kwestie van minder of meer. Bg streven naar internationalen vrg. handel moet rekening worden gehouden et de werkeigkheid. De mogeigkhcid m handelstarieven moet vr sgn Wat tndië betreftstrgd om regcc- ...ïgsstelsela is er natuurigk. Thans is echter het beste, bevorderen van een periode van doorwerking der staata- regeling en vsn rust. Op internationaal terrein de Volken bond is nog altgd tc beschouwen sis en organisatie ter versekering van den wereldvrede. De invloed van het Vatl- caan moet In Geneve merkbaar warden. De Katholieke Kerk streeft naar de gcesteigke ontwapening als grondslag -oor de stolïcigke. Ten slotte gal Mgr. Nolens een breed oveisicbt van he' vraagstuk der ver houding lusschen werkgevers en werk- Vanlndlvldueele arbeidsovereenkomst met sgn ichadcigke gevolgen, kwam men tot het begrip, dat de overheid plicht van ingrgpen heeft en kwam men tot aibeldersbescherming, arbei deraverzekerlng, arbeidscontract, collec tief aibeldscontract. De vakverecnigin- gen, aanvankeigk atrgdmlddelen, bevor deren thans veelal het brdrgfaleven en regelen mede de gemeenschappelflke belangen, Vas wijiheid en beleid der werkgevers 1 werknemer» sal het afhangen, of en in bepaalde bedoven sal kunnen komen tot uitbreiding van advies en vsn bgiegging van geschillen tn van het verkrggen van wettcigke regelingen. Aan het slot van »gn instructieve rede couststeerde Mgr. Nolens, dat de Katholieke Staalspartg vasthoudt san hst parlementaire constitutioneels stelsel. Geen dictatuur in welken vorm dan ook.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1928 | | pagina 1