Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
MIJNHARDTs
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moei geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pry*
per 3 maanden f 1.00. Builen Amersfoort f 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke it
voor handel en nijverheid by geregeld adver-
ieeren. Advertenlièn moeien Dinsdag en Vrijdag
vóór uur in den morgen zijn bezorgd.
Kintoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Vtrachijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-glro no. 44254
Vrijdag 12 April 1929
No. 4
Vrees en zorg en alle verwante gees
telijke toestanden zijn voor ieder, 't zij
man, vrouw of kind, te kostbaar o
te onderhouden of te koesteren. Vrees
verlamt gezonde werkkracht, zorgonder-
mijnt en vernielt het organisme en zal
het eindelijk vernietigen, Niets wint
men er mee, maar alles verliest m
door. Langdurig verdriet over 't een of
andere verlies heeft dezelfde uitwerking.
Elk verdriet veroorzaakt ongesteldheid
van een bepaald type.
Er is waarschijnlijk geen kracht, die
ons in minder gewenschte toestanden
brengt dan vrees. We moeten leven
zonder ergens bang voor te zijn en we
zullen zoo leven, wanneer ht ons zelf
volkomen kennen.
Godsdienst en Kerk
Epistel en Evangelie.
TWEEDE ZONDAG NA PASCHEN.
Les uil den eersten brief van den
H. apostel Petrus; II, 2'25.
Zeer geliefden! Christus heeft voor
ons geleden, u een voorbeeld nalatend,
opdat gij zijne voetstappen zoudt vol
gen, Hij die geene zonden gedaan
heeft en in wiens mond geen bedrog
gevonden werddie, toen Hij gescholden
werd, niet wederschold, toen Hij leed,
niet dreigde maar Zich overgal aan
die Hem onrechtvaardig oordeelde;
die zelf onze zonden in zijn lichaam
gedragen heeft op het hout, opdat wij
der zonden afgestorven, der gerechtig
heid zouden levendoor wiens strie
men gij genezen zijt. Want gij waart
als dwalende schapen; doch nu zijt
gij bekeerd tot den Herderen Opziener
uwer zielen.
EVANGELIE
volgens den H, Joannes; X. 11 16.
In dien tijd sprak Jesus tot de Pliari-
zeëen: Ik ben dc goede Herder. De
goede herder geelt zijn leven voor zijne
schapen. De huurling echter en die
geen herder is, wiens eigen schapen
het niet zijn, ziet den wolf komen en
verlaat de schapen en neemt de vlucht
en de wolf rooft en verstrooit de
schapen. De huurling nu vlucht, om
dat hij een huurling is, cn de schapen
hem niet ter harte gaan. Ik ben de
goede Herder; en Ik ken de mijnen,
en de Mijnen kennen Mij, gelijk ik
de Vader ken; en Ik geef mijn leven
voor mijne schapen. Nog andere scha
pen heb Ik, die niet van dezen schaap
stal zijn; ook die moet ik toevoeren;
en zij zuilen mijne stem hooren, en
het zal worden één kudde en één
herder.
Liturgische Kalender.
Week van 14-20 April.
ZONDAG 14. April. 2e Zond. na
Paschen Mis Misericordia, 2e geb. H.
|ustinus, 3e H. H. Tiburtius, enz.
MAANDAG 15. Mis als Zondag, 2e
geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus.
DINSDAG 16. Alles als Maandag.
WOENSDAG 17. Plechtigheid v. d.
H. |ozef met Octaaf. Mis Adjutor, Credo.
"ef. H. Jozef.
DONDERDAG 18. Mis als gisteren,
1>e geb. Concede, 3e voor Kerk of
Paus, Credo, Pref. H. Jozef.
VRIjDAG 19. Mis enz. als Donder
dag.
ZATERDAG 20. Mis enz, als Don
derdag.
Aartsbisdom Utrecht.
Z.D.H. de Aartsbisschop v. Ulrecht
heeft den weleerw. lieer A. W. G. M.
Wiegerink belast met het treffen van
de voorbereidende maatregelen tot de
oprichting eener nieuwe parochie te
Bussum onder de Parochie van den H.
Vitus aldaar en heelt benoemd tot kape
laan te Ulrecht (O. L. Vr. ten Hemel-
opn.) den weleerw. heer G. L. W. A.
de Geus. die werkzaam was in de
Missie van Noorwegen; tot kapelaan
te Winterswijk den weleerw. heer J.
A. van den Hoven en tot Kapelaan te
Wegdam den weleerw. heer F. W. J.
Kolkman, die tijdelijk kapelaan was te
Meije-Zegveld in het Bisdom Haarlem.
De invloed van slechte
lectuur.
naar B. ARENS, S.J.
Bij de beantwoording der vraag
welke lectuur op de jeugd den groot
sten invloed heeft, komt uiteraard eerst
die literatuur in aanmerking, welke
zich rechtstreeks richt tot het gevoel,
het hart en de phantasie. Deze immers
spelen een overheerschende rol, door
deze elementen wordt liet jeugdleven
beheerscht.
Dat de literatuur, welke hierop is
ingesteld, ook bij ouderen en in meer
algemeenen zin invloed uitoefent, be
wijst de ervaring. Immers hoe weini
gen zijn er. die dc werken van een
rtarx, een Kant. een Schopenhauer,
een Nietzche bestudeerd of zelfs maar
gelezen hebben en toch vindt mer
overal hunne aanhangers.
Indien slechts dié hoeken hi'm wer
ken bestonden, zouden er weinig
„Uebermenschen", Niclzchianen,Socia
listen, Bolchewisten bestaan. Het zijn
echter de literatoren, die door allerlei
kanalen en in allerlei vormen hun ver
keerde ideeën verwerken in romans,
gedichten en dramatische werken.
Zij toch weten bij uitstek door hun
kennis der psychologie van het men-
schelijk hart, op welke wijze zij de
stof moeten inkleeden oni haar ingang
te doen vinden.
De jeugd, het hart der jeugd, is wel
het dankbaarst object. Zij is' maar al
te spoedig geneigd vuur en vlam te
vatten voor datgene wat onder den
dekmantel van grootsche zelfverlooche
ning, opofferende liefde en meer der
gelijke schoone woorden wordt aange
boden.
De ongerepte, levendige phantasie,
het in alle toonaarden kloppend hart,
dat zich nog vrij en onbevangen geven
kan en wil, worden door het boek
aangegrepen, het is daarom een mach
tige daadaansporende bron ten goede
ten kwade.
Smiles Kudow zegt in „De weg tot
zelfopvoeding"
„Het eerste boek, dat een diepen
indruk op den jongenman inaakt, werkt
dikwijls beslissend op zijn toekomstig
leven, doordat het hem aanspoort, het
gestelde doel met alle kracht na te
streven, of doordat liet hem nieuwe
wegen wijst, waarvan hij zich tol mt
e niet bewust was."
Al de edele eigenschappen die aan
de jeugd inhaerent zijn, bieden immers
tevens een voedingsbodem bij uitne
mendheid voor de speculatie van kwade
geesten, die in schoon literairen vorm
hopelooze verwarring stichten.
De jeugd is zonder zelfzucht, zij
zoekt zich zelf niet in den zin, waarin
een mensch een christelijk denkend en
voelend mensch, gezond-egoïstisch zijn
moet. Jeugd is niet in staat de grens
van het normaal-gezonde en noodza
kelijke voor zichzelf vast te leggen;
in haar leeft de drang om hooger te
gaan dan het gewone; liet bereikbare
voldoet en ziet ze niet, alléén wat in
haar levendige phantasie, in haar naar
grootsche daden verlangend hart, in
haar opofferende gezindheid in haar
"igen wereld leeft, dat wil ze!
Waakzaamheid gelijkt voor haar
„vrees", terughoudend „lafheid", want
twee groote elementen, zellbeheersching
°i innerlijke tucht, zijn nog onvolgroeid.
In het hart zelf van de jeugd leeft
het gevaar. Zij beleeft, wat zij leest
zij kan en wil niet anders, objectiviteit
is uitgesloten.
Bij den drang naar het avontuurlijke
i in de koortsachtige spanning, waar
mede de verbeeldingskracht alle op
windende gebeurtenissen bij het lezen
opneemt, vervaagt het onderscheid tus-
sclten het goede en het minderwaardige.
Het voortdurend inbeslag nemen van
de phantasie door verhoudingen, toe
standen en conflicten, leidt het gezonde
normaie gevoelsleven af cn vestigt de
aandacht op het ongewone.
L'e ontwikkeling van het gevoels
leven gaat met sprongen de physieke
en psychische ontwikkeling voorbij.
Deze rijpheid is praematuur en belem
mert daardoor de harmonische ontwik
keling van versland en hart.
De ingeboren zin voor wat recht
onrecht is, raakt verward, zij kwetst
zichzelf en daardoor anderen in hare
omgeving.
Het normale gevoel wordt ten koste
van al de edele eigenschappen op
de spits gedreven en ontaardt in eer
prikkelende sensitiviteit, die ware le
vensblijheid en degelijke karaktervor
ming in den weg staan.
Die bedroevende gesteldheid wekt
>p en bevordert een alkeer om te
Ieeren". Het beeld van de werkelijk
heid de drang naar hooger, de beoefe
ning der deugd, verdieping van het
geloofsleven, raken op den achtergrond
en vertroebelen,
En dit alles geschiedt in een perio-
waarin de jeugd vraagt en zoekt
naar houding, steun cn leiding Ineen
periode, waain alle verwekte stemmin
gen hun invloed in meer of mindere
mate kunnen uitoefenen >»p een vastere
omlijning van toekomstplannen. In een
periode, waarin het werkelijke leven
den jongen geest gaat bezighouden en
liet mannelijke krachtbewuslzijn zich
moet ontwikkelen. De leeftijd, waarin
de jongen „man" wil zijn, maar de
nog kinderlijke phantasie kinderlijke
aanhankelijkheid en geloof steeds bot
sen met de werkelijkheid en tot inner
lijke conflicten aanleiding geven. In
het hart twee zielen, die van het kindjen
den man die om den voorrang strijden
waarin het opstandige jeugdideaal
plaats moet maken voor het streven,
het ernstig streven naar bezonken
volwaardigheid.
Welke een ontzettende macht gaat
dan uit van het minderwaardige
boek, van de zinnen prikkelende lec
tuur juist in dien tijd. Jules Valés zegt
het kort:
.Het slechte boek is het monster,
dat moeders tranen doet storten en'
den rechter werk verschaft!"
Hoevelen zijn er niet al willen
zij dit niet openlijk toegeven en die
het toegeven hebben in de eerlijke
erkenning nog de kracht van de weder
geboorte gevonden die hun geloofs
leven, hun deugd hebben zien ver
doezelen en wegkwijnen door het lezen
'erkeerde lectuur.
Overspannen
Nerveus, Onrustig en Slapeloos,
Gebruik hiertegen dc Zenuw-
stillende cn Zenuwsterkende
MIJNHARDTs
ZENUWTABLETTEN
Buisje 75 cl, Bij Apoth. cn Drogisten
Opschriften van
Torenklokken.
Door T. Pluim.
Mag ik u uitnoodigett om in eenige
dorpen van Gooi- en Eemland den
toren te beklimmen en de opschriften
der klokken te lezen? Vergun mij dan
een kort woord ter inleiding.
Reeds vroeg kwam de gewoonte in
zwang om den klokken een naam te
geven, vooral als de toren er meer dan
één bezat; men bad dan een gemakke
lijk middel om de klokken van elkaar
te onderscheiden. Ee^st waren het we-
reldsche namen, maar later werden die
aan den Bijbel of aan hoogc Heiligen
ontleend, want zegt een oud schrij
ver „het scheen godvrugtiger te
staan door de stemmen van een Heylige
ter kerke genood igd te worden", dan
door die van een wereldling.
Dat naamgeveti der klokken, tevens
haar wijding, geschiedde voorheen met
groote plechtigheid, veel overeenko
mende met de ceremoniën „dewelcke
bij het doopen der kinderen gebruy-
ckelick sijn", zoodat de inzegening ook
wel het doopen der klokken genoemd
wordt. (Ongedoopte klokken werden,
naar men dacht, door den duivel weg
gehaald).
Behalve een naam dragen de meeste
klokken ook nog een of andere spreuk
of een historische herinnering, 't zij in
't Latijn, 't zij in de volkstaal. Zoo is
vooral bekend geworden het opschrift,
dat Schiller als motto boven zijn mees
terlijk „Lied von der Glocke" plaatste
en dat hij op een Zwitsersche klok
vond, n.l.„Vivosvoco, morluos plango,
fulgura frango", d.w.z.: „de levenden
roep ik (n.l. ter kerke), de dooden be
klaag ik (bij de uitvaart), de bliksems
breek ik". Dit laatste ziet op de ge
woonte, dat men bij opkomend onweer
dikwijls de klok liet luiden, meenende
daardoor den bliksem af te wenden.
Menig klokluider is van dit volksgeloof
het slachtoffer geworden, daar niet zel
den het hemelvuur insloeg en langs
het touw den man bereikte.
De oudste onzer liedcndaagsche
klokken hangen natuurlijk althans
in den regel in de torens der Ilerv.
Kerken, daar deze meestal nog uit den
Katholieken tijd dagteekenen. Die torens
zijn in den Franschen tijd met de klok
ken het eigendom der burgerlijke ge
meente geworden, al bleven ze ook in
gebruik bij de kerkelijke gemeente.
Wij beginnen met Hilversum. De
beide klokken op den Kerkbrink be
vatten al dadelijk in haar opschrift een
groote merkwaardigheid zij herin
neren ons n.l. aan den ontzettenden
brand van 1766, die kerk, pastorie,
school, raadhuis en meer dan 200 win
kels in de asch legde. De beide klok
ken waren naar beneden gestort en
haT gesmolten; uit de rest werden
twee nieuwe gegoten. Lees maar:
„PieterSecstAmstelodami anno 1768
me fecit" (d.i. P. Seest, een beroemde
klokkengieter, van Amsterdam heeft mij
'ti jaar 1768 gemaakt);
Ik ben door last van die hieronder
[staan vergooien
En uit verbrande stof en puinhoop
(weer gesprooten.'
(Volgen de namen der leden van "t
gemeentebestuur.)
En op de kleine klok slaat:
„Pieter Seest Amstelodami anno 1768
me fecit."
,0 volk van Hilversum, verlaat uw
[booze sonden,
Eerdat uw sterfdag komt en wij uw
[dood verkonden.
Al ben ik kleiner dan mijn maat en min-
[der in gewichl,
Nogthans wek ik hei volk en roep ze
[fot hun plicht.
Des avonds op zijn tijd word ik ook
[weer geluyt,
Het werkvolk zeidDecz dag is om,
[schey uyt."
(Deze klok werd n.l. voorheen ge
luid om voor de vele wevers van Hil
versum 's morgens 't begin van den
werktijd en 's avonds het einde daar
van aan te geven.)
in den toren van Blaricnm heeft de
klok dit opschrift:
Pieter Seest Amstelodami anno 1757
fecit. Doe deese kiok gegooten is
was schout en kerkmeester Aaron
t en buurmeester Hendrik R.„....
'eze klok heeft een andere vervan
gen met dit geschrift (nog uit den ka
tholieken tijd, dus vóór 1580): „Maria
is miin naem. Henricus de Bosch me
fecit. Anno Domini 1514."
Misschien was deze klok uit den
kerkbrand van 1696 gered (want in
1714 heeft iemand ze nog zien hangen
en 't opschrift genoteerd), maar ver
moedelijk had zij zooveel geleden, dat
het in 1757 opgaf.
De klok van Nieuw-Loosdrechl geeft
weer een historische herinnering. Oor
spronkelijk woog ze 6000 pond, voor
een dorpsklok eeu buitengewone om
vang: haar geluid klonk dan ook ver
over den omtrek heen. Maar in 1672
werd zij door de Franschen uit moed
wil verbrijzeld. Twee jaar later werd
uit de scherven een nieuwe, veel
kleinere gegoten, die tot opschrift had:
„'k Werd van 6000 pond door't Fransch
[geboeft tot gruis;
'kWeeg 1700 nu en dien opnieuw
[Gods huis. 1674."
Kortenhoej mag er roem op dragen
de oudste klok uit Gooiland te bezit
ten. '(Opschrift luidt n.l.: „Ave Maria,
gratia plena, Oominus tecum. Amen.
M11D." Dit jaartal is 1498, immers de
II vóór de D beteekent, dat men 2 van
de 500 inoet aftrekken, zoodat men dan
leest 1000 498= 1498.
De kerk was eertijds een bezitting
.li 't Kapittel van St. Marie te Ulrecht,
vandaar dat de klok zeer toepasselijk
den naam van de Moeder des Heeren
draagt en den groet van den Engel.
De andere klok van Kortenhoef ver
toont aan de eene zijde het familie
wapen van de Van Rcede's, verbonden
met dat van Oem van Wijngaarden en
Vreeland, terwijl de andere zijde
het wapen van Kortenhoef draagt met
'tgeschrift; „Verbum t'omini manet in
aeternam, 1641. Johannes Dop me
fecit", d.i.Het woord des Heeren blijft
in eeuwigheid; waarna de namen der
leden van dorps- en kerkbestuur volgen.
(Wordt vervolgd.)
Binnenland
De politieke bijeen
komst te Amersfoort.
Zaterdag en Zondag is, voor de
derde maal, in het Pensionaat St. Louis
te Amersfoort de „politieke bijeenkomst"
der R. K. Staatspartij gehouden, die
door een aantal bestuursleden, afge
vaardigden en adviseerende leden van
den Partijraad, vertegenwoordigers der
R. K. Pers en andere genoodigden
werd bijgewoond.
Voorzitter der bijeenkomst was jhr.
mr. Ch. J. M, Ruys de Beerenbrouck.
Zaterdag hield de rector magnificus
der R. K. Universiteit, Mgr. prof. dr.
J. Hoogveld, een rede over: „Politiek
en ethiek", waarin de spreker de poli
tiek van een hooger plan beschouwde
en er den rechtsgrond voor vaststelde.
Een geanimeerde gedachtenwisseling
gaf den inleider aanleiding, zijn betoog
nader te verduidelijken en op de con
crete feiten toe te passen.
Zondag Raf de heer L. G. Pastor,
ondervoorzitter der Indische Katholieke
Partij, tijdelijk hier te lande vertoevend,
een beschouwing over: „De staatkun
dige taak der katholieken in Neder-
landsch-lndië".
Op deze inleiding volgde een uit
gebreide cn diepgaande meeningswis-
seling, welke ter oriëntatie van groote
beteekenis mocht worden genoemden
het vraagstuk in al zijn breedte en!
diepte binnpn den kring der bespre
king trok.
Een wonder van
techniek.
Onze Nederlandsche koopvaardij
vloot is een nieuw schip rijker gewor
den en wel in den vorm van een pas
sagiers-schip van de Holland-Amerika-
lijn, genaamd; Statendam.
Wij gelooven graag, zoo lezen wij
de R.K. Transportarbeider, dat dit
voor de betrokken onderneming een
geweldig evenement is en het verwon
dert ons dan ook niet in de dagbla
den over dit schip, zijn proefvaart en
deszelfs inrichting, ellenlange versla
gen te lezen.
Wat ons wel verwondert is, dat ir.
het meerendeel van deze pers-verslagen
geen kik wordt gegeven omtrent de
wijze, waarop de bemanning van dit
schip zai worden gehuisvest.
Wel wordt omtrent de huisvesting
van de passagiers alles cn nog wal
medegedeeld en vanzelfsprekend de
tekst van de verslagen met fotografiën
van de verschillende inrichtingen ver
lucht.
Het handelt hier ookomhetfeit.dat
dit schip een kleine 2000 passagiers
kan vervoeren, respectievelijk in 4
klassen, maar het bagatel van 600
leden der bemanning en dier huis-1
vesting is schijnbaar niet al Ie veel
inkt waard voor het leveren van een
beschouwing. Het eenige, wat wij
daarover hebben gelezen, is dan ook,
zooals dit op andere nieuwe schepen
geschiedt, dat de logies der bemanning
iels beter zijn; dat ze wat ruimer en
geriefelijker zijn, maar dat ook op dezen
luxe-stoomer van onze Nederlandsche
koopvaardijvloot ieder comfort in de
logies van de bemanning onthreekt.
nuttigheids-basis is ook hier
schering en inslag, en de bemanning
is tevreden, omdat men vergelijkt met
wat bestaat.
Dit beteekent dus, dat nog altijd de
oude traditie wordt gehandhaafd, dat
de bemanning van een schip voor een
goed deel eigenlijk bij de ballast wordt
gerekend".
BIJ het schelden.
Prof. Veraart, wien het onmogelijk
gemaakt werd gemaakt in de Tweede
Kamer terug te keeren, heeft zich uit
het actieve politieke leven terugge
trokken en ook bedankt als voorzitter
van den R. K. kieskring 's Gravenhage.
Hij hield een groote afscheidsrede
en gaf daarbij ook het volgende ten
beste
„Ik zal altijd met de grootste hoog
achting over het werk van de Tweede
Kamer spreken. Wie dit werk aanpakt,
mag zicli waarlijk wel tien maal be
denken. Het is een zeer moeilijk, maar
ook zeer de moeite loonend werk. Nog
altijd helaas vergaapt een groot deel
van ons volk zich aan de openbare
zittingen. Nog altijd heeft men de visie
van spreektournooien, waar hij het
meeste presteert, die het meest het
woord vraagt. Van het eigenlijke werk
der Kamer in commissies, in de af-
deelingen en als rapporteur ziet het
volk niets. Dit werk wordt ook niet
door de massa der Kamerleden ver
richt en helaas moet worden gezegd
dat aan velen voor dil moeilijke werk
de kwaliteiten ontbreken. Wordt er hard
gewerkt in de Kamer, men mag niet
vergeten, dat er ook zijn, die er de
kantjes afloopen. Het is mij deze vier
jaar ook dikwijls een raadsel geweest,
hoe verschillenden den moed hebben,
het hooge ambt van volksvertegen
woordiger te aanvaarden, terwijl zij
toch niet in slaat zijn, zich van negen-
tig van de honderd onderwerpen, die'
daar aan de orde komen, ook maar een
RIJWIELEN TEGEN
FABRIEKSPRIJZEN
vanaf f37.50
MET VOLLE OARANT1E
G. M. J. BEUKEN
eemnesserweg 68 - tel. 451 - baarn
eenigszins redelijk begrip Ie vormen."
Wanneer het waar is, wat Prof.
Veraart daar beweert, en we mogen
zijn geloofwaardigheid niet in twijfel
trekken, dan blijkt daaruit wel zeer
overtuigend, dat het roekeloos candi-
daat stellen van personen die weinig
meer kunnen praesteeren dan een aar
dig praatje maken, niet in het belang
van het land is; geen enkele groep
ten voordeel kan strekken.
En dat goede en eerlijke, onbevoor
oordeelde voorlichting bij personenkeus
onmisbaar is.
Op Reis.
De Ned. Spoorwegen zullen binnen
kort tot een belangrijke tariefswijziging
overgaan.
Met ingang van 1 Mei 1929 zullen
n.l. maandkaarten en halvemaandkaar-
ten worden afgeschaft, terwijl met in
gang van 6 Mei 1929 worden inge
voerd weekkaarten derde klas, geldig
op werkdagen in de tot dusver voor
houders van maandkaarten toegankelijk
gestelde treinen en kostende f 0.12 per
K.M. met opwaartsche afronding op
veelvouden van f0.05 en met een mi
nimum van f 1 per weekkaart. De week
kaarten worden niet op naam gesteld
en zullen aan de stations onmiddellijk
verkrijgbaar zijn.
Als overgangsmaatregel zullen wor
den verkrijgbaar gesteld kaarten, gel
dig in vorengenoemde treinen op 1,2,
3 en 4 Mei en kostende f 0.08 per K.M.
met opwaartsche afronding op veel
vouden van f0.05en meteen minimum
van f0.65 per kaart.
Burgerlllke Stand der
gemeente Baarn.
Geboren: Marretje, d. v. G. v. der
Kieft en P. v. Zijst Engelbertha
Maria, d. v. W. J. v. Ruitenbeek en
W. G. Roef Betty, d. v. M. Bijl en
M. Tibbe Pieter Maria Theresia, z.
v. J. Majoor en G. M. Kenkel Alberl,
z. van Y. J. Timmer en Ph. J. F. v,
Brummelen Johanna, d. v. E. Hil-
horst en A. v. Ginkel Jan Remdert,
H. J. Hovestad en J. v. Manen.
OndertrouwdG. F. Bibo en A. H. de
Zwart P. v. Nimwegen en A. C.
Fakkeldij D. N. M. Bavinck en J.
Muts. Gehuwd: W. v. Gooien en J.
C. Sandtmann H. J. Noppen en E.
Rekswinkel H. Hagen en A. P. C.
v. Kesteren. Overleden: Willem de
Boer, 66 j., echtg. v. M. C. Halkamp.
Gemengde Berichten
Een viertal, uit een circus ont
snapte, olifanten heeft het stadje Reut-
lingen op stelten gezet. Een der bees
ten liep de straat op en bracht een
bezoek aan verschillende winkels. Eerst
trapte hij de deur van een lampen-
winkel in en snuffelde de heelen win
kel rond, zonder veel schade te be
rokkenen. daarna verbrijzelde hij een
groote kast vol brillen en optische in
strumenten; ook in een muziekwinkel
hield het dier geweldig huis. Vervol
gens sloeg hij het etalageraam van
een winkel in horloges in en onder
weg trapte hij nog een fiets en
een motorfiets stuk. Tenslotte
kon het beest door zijn bewakers
worden gepakt; een van de bewakers
werd daabij gewond.
Door een grooten brand is het dorp
Poctung bij Sjanghai grootendeels ver
woest. Er zouden ongeveer 300 per
sonen in de vlammen zijn omgeko
men.
Vijf gemaskerde en met revolvers
en buksen gewapende roovers deden
te Chicago een inval in een synagoge.
Zij beroofden de aanwezigen van geld
en kostbaarheden, tesamen voor een
waarde van ongeveer 7000 dollar.
werken zonder
kramp of pijn.
Poos 60cent. -