Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Abonnementen kunnen elke week. int/actn, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van ren nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
Dc €embode
Advertenliën 2ó cent per regel. Billijke ti
voor handel en nijverheid bij gereged adver
teer en. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór b uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag
Vrijdag 26 April 1929
Post-giro no. 44234
No. 8
Hij, die alleen werkt om vooruil te
komen, wordt gewoonlijk geen groot man.
Epistel en Evangelie.
VIERDE ZONDAG NA PASCHEN.
Les uit den brief van den H. Apostel
Jacobus; I, 17—21
Zeer geliefdenAlle goede gaven en
alle volmaakte gift is van boven, af
dalend van den Vader der lichten, bij
wien geene verandering is noch over-
schaduwing van afwisseling. Vrijwillig
toch heeft Hij ons door hel woord der
waarheid geteeld, opdat wij zouden
zijn als eerstelingen zijner schepselen.
Gij weet het. mijne zeer geliefde
broeders
leder mensch nu zij vaardig om te
hooren, doch traag om te spreken, en
traag tot toomwant dc toorn eens
mans werkt Gods gerechtigheid niet.
Werpt daarom weg 3lle onreinheid en
overtolligheid van boosheid, en neemt
op in zachtmoedigheid hel ingeplante
woord, dal uwe zielen kan zalig maken.
EVANGELIE
volgens den II. Joannes; XVI, 5—14.
In dien lijd sprak Jcsus lol Zijne
leerlingen: Ik ga tol Item, die Mij ge
zonden heeft; en niemand uwer vraagt
Mij: waar gaal Gij heenDoch omdat
Ik u dit gezegd heb. heeft de droef
heid uw hart vervuld. En toch zeg Ik
ti de waarheidhet is u nuttig dat Ik
heengawant indien Ik niet wegga, zal
de Trooster niet tot u komen; maar
indien Ik wegga, zal Ik llern tot u
zenden. Als Hij nu gekomen is, zal Hij
de wereld overtuigen van zonde en
van rechtvaardigheid en van oordeel.
Van zoude namelijk, omdat zij in Mij
niet gelooid hebbenen van recht
vaardigheid, oindat Ik tot den Vader
ga en gij Mij niet meei zult zien; en
van oordeel, omdat de vorst dezer
wereld reeds geoordeeld is.
Nog veel heb Ik u te zeggen, maar
gij kunt het hu niet dragen. Doch als
die Geest der waarheid gekomen is. loop der
Vervolgens zal de H. Geest de wereld
overtuigen van rechtvaardigheid [d.i.
van de heiligheid van Christus, den
Rechtvaardige bij uitnemendheid „om
dat Ik tot den Vader ga". De wonder
bare Hemelvaart des Heeren zou de
kroon zetten op al Zijn wonderwerken
en de wereld het duidelijkste bewijs
leveren van Zijn heiligheid en recht
vaardigheid. Dit zou de wereld onder
de inwerking des H. Geestes erkennen.
Eindelijk zou de H. Geest de wereld
overtuigen van oordeel „omdat de vorst
dezer wereld reeds geoordeeld is". Door
de verkondiging van Jezus' H. Leer en
de genade des H Geestes werd de
wereld overtuigd van Gods oordeel en
vonnis over den duivel, den vorst dezer
wereld. Het rijk des duivels verdween
en door dc inwerking des M. Geestes
verzaakten milliocnen en milliocnen
aan den duivel, aan zijn werken en
zijn ijdelheden om als brave Christenen
*e leven en God Alleen als hun Heer
:n Meester (e dienen.
Geheel de boveiuialuurlijke werking
•an den H. Geest, zooals /ij zich loont
n het leven der Kerk. is Ue vervulling
ran deze voorspelling: de rechtvaardi
ging van Christus en dc beschaming
zijner vijanden.
Bidden we den H. Geest dat Hij ook
ons hel licht zijner genade moge schen
ken, dat ook wij den Christus mogen
erkennen en belijden, dat ook wij den
zijn werken verzaken, opdat I
niet met dc wereld mogen
geoordeeld worden. Christus is ten
Hemel opgeklommen maar vandaar
zal Hij eenmaal wederkeoren om te
oordeelen de levenden eu de dooden
dan zal de wereld nogmaals overtuigd
worden van haar zonde chuld. van
Christus' onschuld, en haar strafwaar
digheid en haar vcioordeelend vonnis
„gaai van Mij in het eeuwige
schriften nauwkeurig na te komen. Zóó
alleen zouden wij de Goddelijke vriend
schap kunnen bewaren.
Als echter door de zonde, die vriend
schap is verloren, en de kennis van
Gods Wet verduisterd en vervaagd,
zendt God, Die één in Wezen is en
Drievuldig in Personen, Zijn eigen Zoon
naar de wereld, om als mensch voor
de zonden der menschen te voldoen,
de verbroken liefdebanden te herstellen
en door Zijn eigen voorbeeld en leer,
Gods Wil opnieuw te openbaren.
Om die volheid van Goddelijke
penbaring voor alle eeuwen onver-
ilscht te bewaren, sticht Gods Zoon
:n Kerk, waarin Hij alle menschen
wil verzameld zien, als schapen van
één herder binnen één schaapstal.
In die Kerk vinden wij Christus'
genademiddelen, de zeven Sacramenten
door Hem ingesteld, die de gewichtig
ste gebeurtenissen in ons leven heili-
i ons kracht geven onze alge-
Christenplichten en de bijzon
dere plichten van onzen staat, naar
hooren te kunnen vervullen.
Vanuit de hoogte der hemelen ziel
God dan neer. heel ons leven lang.
Zijn kinderen. Als een Vader
waakt en zorgt Hij. Vooral beschouwt
Hij met groote opmerkzaamheid, hoe
wij Zijn geboden onderhouden, het lij
den en de wederwaardigheden weten
te verdragen. Want eenmaal wil Hij
onze trouw beloonen, ons geduld be
kronen.
Van God uitgegaan, moeten wij naar
God terug, want het is Zijn uitdrukke
lijke Wil, du waai Hij is, ook wij een
maal komen zullen.
in 't kort de samenvatting van
de antwoorden der katholieke leer, een
leer waarvan ieder weldenkend mensch
getuigen moet, dat zij de schoonste is,
welke het menschdom ooit ontvangen
heelt.
Wanneer iemand een te hoog idee
heeft van zijn eigen belangrijkheid of
werkzaamheden of bezittingen, of een
te sterke neiging om de aandacht op
zich te vestigen of een te sterk ver
langen om gekend te worden, dan
iist dit altijd op geringe geesteskracht.
En waarom zouden zelfs de groot
sten niet eenvoudig zijn? Er zal lang
zamerhand wel gepaste nederigheid
bijkomen want al bet aardsche ver
gaat. T. G.
Geloof en Leven.
nog i
zal Hij ii al de waarheid lecren. Want lippen der
Hij zal niet spreken uit Zich zeiven, ook nu nu
maar al wat Hij hooren zal, zal Hij duizenden vervullen. Met »n weerstaan -
spreken, en wat toekomstig is zal Hijbaar geweld dringen zij zich op. totdat
u verkondigen. Hij zal Mij verheerlij- zij eindelijk bevredigend zijn beant-
ken, want van liet Mijne zal Hij out- woord.
vangen en het u verkondigen. Deze vragen luiden: Wat zijn wij?
Waar komen wij vandaan en waarheen
gaan wij V Wat is het doel van ons
Liturgische Kalender, leven? Zijn wij hier op aarde slechts
de speelbal van een grillig noodlot, of
Wttl ,an 28 April— 4 Mn. „rf, n Eén. Uit alle" regelt en be-
Zondag 28 April. 4e Zondag na Pa- stuurt? Waartoe al die ellende, dat
schen. Mis Cantate, 2e geb. H. Paul us ontzaglijk lijden rondom ons? is met
Kruis, 3e II. Vitalis. Prefatie den liood dan alles uit?
van Paschcn.
Maandag 29. H. Petrus, Mart. Prefatie
van Paschen.
Woensdag l Mei. H.H. Philippus en
Jacobus, Credo, Pref. der Apostelen.
Donderdag 2. H. Athanasius, Credo,
Pref. van Paschen.
Vrijdag 3. H. Kruisvinding, 2e geb,
H.H. Alexander enz. Credo, Pref.
H. Kruis.
Zaterdag 4. H. Monica. Pref. v. Paschen.
Evangelieverklaring.
De H. Kerk bereidt ons in haar
liturgie voor op de twee belangrijke
feiten, die aanstaande zijnde Hemel
vaart des Heeren en het Pinksterfeest.
In het Evangelie van dezen Zondag
hooren we Jezus lot Zijn leerlingen
zeggen„Ik ga tot Hem die Mij ge
zonden heeft, maar het is u heilzaam
dat Ik heenga, want indien Ik niet
heenga, zal de Helper (de H. Geest)
niet tot u komen doch indien Ik heenga
zal Ik Hem tot u zenden".
Christus stelt dan de H. Geest voor
als Zijn pleilbezorger: „En als Hij zal
gekomen zijn, zal Hij de wereld over
tuigen van zonde, van rechtvaardig
heid en van oordeel."
Vooreerst zal de H. Geest de wereld
overtuigen van zonde: „omdat zij in
Mij niet geloofd hebben.'' De zonde,
hier bedoeld, is dus de zonde van
ongeloof. Door de inwerking des H.
Geestes hebben duizenden uit het Jo
dendom Jezus erkend als den Messias,
hebben duizenden en nogmaals dui
zenden verzaakt aan het heidendom en
daardoor de wereld d.i. het Jodendom
en heidendom het besef van schuld en
zonde bijgebracht.
Gaal men naar hel ongeloof,
ijslieid dezer wereld om een au
d, dan zal dal dikwijls niet andci
zijn, dan een beschamende bekentenis
van eigen onwetendheid, welke geen'
duidelijker uitdrukking vindt, dan in
de bekende woorden van een onge-
loovig natuurkundige: „ignoramus et
ignorabimus". „wij weten het niet en
zullen het niet weten".
Nog vaker evenwel zal men een
wijzen raad vernemen, zich niet ie veel
mi dat alles te bekommeren, maar
'olop van hel leven te genieten, ervan
e maken wat er van te maken is. Want
lit niets zijn wij ontstaan en tot niets
zullen we lerugkeeren. En als heel
zal zijn voorbijgegaan, als
het spoor van een wolk, zal zijn ver
vluchtigd als een nevel, die door de
stralen der zon wordt verdreven, zal
ook onze naam in vergetelheid raken
niemand zal zich onze werken nog
herinneren, nog minder
beloonen of straffen.
Mag zoo'n antwoord bevredigend
schijnen, in uren van voorspoed en
geluk, wanneer alles ons in het leven
toelacht en tot vreugde en vroolijkheid
dwingt, iii donkere dagen van ellende
en beproeving, in bange oogenblikken
van lijden en smart, is het wreed ge
noeg om den mensch met
het hart den dood in te jag
in eeuwige vergetelheid rust te vinden
voor zijn afgetobde, moegestreden ziel.
Hoe geheel anders klinkt het ant
woord op die groote levensvragen door
ons geloof gegeven.
Ons gelo >f leert ons. dat er een God
bestaat Die alles uit het niet heeft
voortgebracht en alles zacht, maar te
gelijk met kracht, regeert.
Ook ons menschen heeft Hij gescha
pen en wel naar Zijn eigen Beeld en
Gelijkenis. Ons gaf Hij tot levensplicht
Hem te dienen, Zijn wetten en voor-
Voor Het leven.
'e moeten steeds zacht en een-
lig en nederig van aard blijven,
dit zal onze kracht zijn.
Zachtheid van aard. eenvoud in ma-
eren en gedragingen, nederigheid
zonder zelf-vernedering zijn in mannen
rouwen waarlijk koninklijke eigen
schappen, wat ook hun rang ol stand
ige zijn. terwijl ze in kinderen de
groote aantrekkelijkheid vormen.
Indien het leven door die kenmer
kende eigenschap of beter gezegd, door
nauw met elkaar verbonden hoe
danigheden. wordt beheerscht, is het
natuurlijke bronwel van vreugde
zichzelf en een voortdurende
n voor allen, die binnen het be
reik van zijn invloed komen.
Het schept een leven, dat op zich
If van groote schoonheid is en dat
n alle andere levens moed en hoop
i opgewektheid mededeelt.
Wanneer het lot ons voert op de
gewone, lagere levenswegen, dan zal
zulk een gewoon, eenvoudig leven met
koninklijk succes worden bekroond,
indien wij trouw ons dagelijksch werk
nze dagelijksche plichten verrich
ten; indien we dit doen met een blijden
geest en een blij hart, gelukkig in het
heden en vol vertrouwen, dat uit alles
het goede zal voortkomen en in il
toekomst van 't hoogste belang zal ziji
Wat zijn er veel zulke koninklijk
levens op die zoogenaamde gewone
levenswegenwat zijn er veel mai
:n vrouwen, die, hun dagelijksch werk
'errichtende, hun kinderen groot bren
gende, hun moeilijkheden, ja hun wezen
lijken of schijnbaren tegenspoed met
een glimlach om de lippen en
geloof en daarom moed in hun hart
onder de oogen ziende, een anders
moeilijk leven van voortdurend zwoe
gen veranderen in een zegevierend
levet
Die groote schare vormt de
kracht van ons volk van elk volk.
Al die levens na te gaan is op zich
zeil al van bezielende kracht en roept
ons tot een vernieuwd en standvastig!
geloof in onze gewone menschelijke
natuur.
Aan den anderen kant is er geen
eigenschap, die een zekerder kenmerk
uitmaakt van wezenlijke grootheid en
karakteradel van degenen, die voor
spoed en succes hebben, van de be
kende persoonlijkheden, dan dat ze de
gepaste nederigheid en eenvoud weten
te behouden.
Het leven van ieder waarlijk groot
man is altijd van deze eigenschappen
doordrongen.
RIJWIELEN TEGEN
FABRIEKSPRIJZEN
vanaf f 37.50
MET VOLLE GARANTIE
G. M. BEUKEN
EëMNESSERWBG «g- TEL. «1 - BA ARK
Stembus-leuzen.
Er is sinds lang, wijd en breed ge
sproken over de verhouding van den
wetgever tot den socialen kant van
hét bedrijfsleven in den tegenwoordi-
gen tijd.
Het gevolg van deze bespreking was
it in het verkiezingsprogram voor de
stembus 1929 werden vastgelegd de
sociale wenschen, welke in onzen kring
leven, voor zoover de verwezenlijking
deze wenschen, naar menschelijke
berekening, in dc eerstvolgende parle
mentaire periode bereikbaar wordt
geacht.
Wij hebben derhalve een opsomming
an actueele, concrete wenschen op
sociaal gebied oj/het verkiezingspro
gram der R. K. Staatspartij.
Het zijn wenschen van de katholieken!
Zijn het daarom ook katholieke
wenschen?
Zit er in deze wenschen iets speci-
fiek-katholieks?
Straks zullen propagandisten den
boer opgaan, zooals dat heet. Als
leidraad nemen zij het partijprogram
mee. Zij gaan tot de kiezers, om dezen
te zeggen, waarom zij op de candida-
ten van onze partij moeten stemmen.
Een van de redenen is. dat onze partij
een mooi program heeft, dat de ver
wezenlijking waard is. Een program,
dat in onze oogen het beste is. Een
program, dat verband houdt met, voort-
"loeit uit onze katholieke beginselen,
en katholiek program dus.
Maar hier komen wij aan het lijne
puntje.
Zijn onze sociale wenschen specifiek-
katholieke wenschen?
De propagandist is gauw geneigd
deze vraag bevestigend te beantwoor
den. Hij legt gaarne verband (usschen
beginsel en daad. Immers de daad,
welke krachtens 'n beginsel wordt ge
steld, is zooveel mooier, wekt gemak
kelijker geestdrift en bezieling. Voor
zulk een daad is de katholieke massa
warm te krijgen.
En bovenal, het streelt onze
eigenliefde.
Wij. Roomschen, weten het toch.
Onze beginselen zijn van alle tijden
niet alleen, maar bovendien kennen wij
de oplossing voor de groote vraag
stukken, waarmede anderen nog zitten
te worstelen.
Kijk maar eens: de oplossing staat
i ons katholiek program; dat hebben
rij gevonden: Roomseh is troef
Deze schets is geen fantasie.
Men behoeft slechts terug te denken
an 1919, aan een zeker manifest om
zich te herinneren, dat deze teekening
van de geestesgesteldheid bij vele ka
tholieken een brok historische werke
lijkheid is.
Tegen eone herhaling zouden]wij wil
len waarschuwen. Al is de sociale para
graaf van ons verkiezingsprogram klaar
geformuleerd, dan behoeven we daar
om nog niet deze wenschen voor te
stellen als een Roomsche, specifiek-
katholiekc oplossing van het sociaal
vraagstuk.
Ons verkiezingsprogram kon niet
komen met 'n uiteenzetting van begin
selen het moest concrete wenschen
formuleeren.
Hierin ligt het verschil tusschen de
iak van den katholieken hoogleeraar
n die van den katholieken staatsman.
De eerste wijst op het ideaalde tweede
moet den weg vinden om het ideaal
benaderen.
Beider taak is belangrijk, maar de
tweede taak is ietwat moeilijker dan
de eerste.
De staatsman heeft aan beginselen
alléén niet genoeg.
Hij moet kiezen voor dit of dat stel
sel, wat meestal inhoudt: tegen een
ander stelsel.
Ook de Farlij moet eenigszins die
keuze doen.
Zóó krijgen we een verkiezingspro
gram, waarin voor een bepaald stelsel
de voorkeur wordt uitgesproken. Maar
alle stelsels hebben één ding gemeen,
I. dat het geen katholieke stelsels zijn.
Het klinkt misschien hard. maar zóó
is het toch: er zijn wél katholieke be
ginselen, maar katholieke stelsels zijn
er niet.
Hei is de groote fout, dat men sys
temen verwart met beginselen.
Een beginsel in den waren zin des
woords, een beginsel dus, dat wij,
katholieken, steunen doen ot recht
streeks of afgeleid op de Goddelijke
Openbaring en het Kerkelijk Leerge
zag, zal nimmer mogen worden ver
laten en zal ook nimmer ons in ver
legenheid brengen. Een bepaald systeem
echter, ook al heette het te steunen
op een onvergankelijk beginsel, is al
tijd menschenwerk, en als menschen-
werk vergankelijk en feilbaar.
Verwerp dus gerust een foutief of
verouderd systeem, doch redt het be
ginsel.
Heeft men ooit in de Pauselijke Zend
brieven over het maatschappelijk vraag
stuk iets anders dan beginselen ge
lezen? Las men er ooit systemen in?
Elk maatschappelijk systeem lijdt
noodzakelijk onder het verleden van
een vorig systeem. Dit is de diepere
grond van de onvoldaanheid van onzen
tijd, die zich openbaart in elke men-
schenziel afzonderlijk, maar zeker niet
mindere mate in de ziel van de
groote massa.
Kende onze tijd voldoende de be
ginselen, had hij deze minder, dan
het geval geweest is, op eén lijn ge
steld met systemen, dan (het klinkt
onwaarschijnlijk en toch is het geheel
en al juist) zou men ook meer eerbied
voor die systemen zelf hebben.
Een maatschappelijk systeem kan
nooit veel meer zijn dan, wat men in
de taal der wetenschap een werk
hypothese noemt: een wegwijzer, doch
niet de weg zelf: een weervoorspelling
van de Bildt.
et zou een minachting beteekenen
het tnenschelijk verstand, wanneer
men daaraan het vermogen wou ont
nemen, om met een zekere mate van
waarschijnlijkheid uit het verleden en
het heden, de toekomst te voorspellen
maar van den anderen kant is het eer
schromelijke overschatting van ons
menschelijk inzicht, wanneer wij om
zouden vermeten uit de in het onein
dige zich wisselende maatschappelijke
verschijnselen, anders dan bij wijze
van werk-hypothese, een vastomlijnd
systeem voor de verre toekomst met
zekerheid vast te stellen.
Het is juist voor Katholieken hoogst
gevaarlijk, om bepaalde systemen hemel
hoog te yerheffen, omdat de vrees niet
denkbeeldig is, dat, wanneer het sys
teem faalde, het vertrouwen it
Katholieke beginselen ernstig zal
den geschokt.
Daarom dienen wij den moed te
hebben tot onze kiezers te zeggende
sociale wenschen van ons program zijn
•enschen van Katholieken, het zijn
echter geen Katholieke wenschen.
Vóór alles: de waarheid.
T. G.
1889 23*5^*^1929
Gratis één stuk
DUIF JUBILEUM ZEEP
op slechts twee pakjes
Ie Soort PLEINES Zeeppoeder
CC cUtC
Laten wij op waardige wijze, op een
wijze die der Katholieke Staatspartij
past de personenkeus onzer canidaten
verrichten.
Laten wij elkander niet grieven of
kwetsen, want dat is onchristelijk.
Laten wij, bij alle verschil van be
oordeeling van personen, elkanders
goede bedoelingen erkennen, en voor
al laten wij ter wille onzer Partij, ter
wille der goede zaak, ook op zijn tijd
een offer weten te brengen.
Wij als leden van de groote Volks
partij voor geheel het katholieke volk
moeten weten te toonen, dat wij het
karakter onzer partij begrijpen en dat
wij het karakter onzer partij ook dur-
:n te verwerkelijken.
Geen eenzijdigheid bij groepen of
standen, alleen een breede erkenning
onzer veelzijdigheid zal ons de kracht
onzer eenheid kunnen doen bewaren.
Op Reis.
Ingaande 1 Mei as. worden door
de Nederlandsche Spoorwegen ver
krijgbaar gesteld trajectkaarten eerste
tweede en derde klasse, geldig voor
twaalf achtereenvolgende maanden,
tegen twaalf maal den prijs eener tra-
jectkaarl, geldig eene maand. De
nieuwe kaarten moeten vijl dagen te
voren worden aangevraagd, de geldig
heid kan iederen dag ingaan.
De Candidaatsteliing.
De aanwijzing van candidaten, de
geheele procedure van het Kiesregle
ment, is een moeizaam werk.
Niet alleen technisch gesproken, daar
komen we het best doorheen!
Maar moeizaam vóóral, omdat het
over personen gaat.
Eu laat het ons maar duidelijk zeg
gen dan ontstaat altijd de groote kans
op moeilijkheden en onaangenaamhe
den.
Personenkeus geeft nu eenmaal al
lijd etnigen personenstrijd.
Wanneer in dit verband beslissin
gen moeten vallen, zal op dit onder-
maansche wel nimmer de volle hon
derd procent van tevredenheid worden
bereikt. f
Wel nimmer zal een Kiesreglement
worden verkregen, dat dit ideale resul
taat oplevert.
Och, laten wij de goede stemming,
den goeden geest in onze Partij thans
zoo gelukkig aanwezig, niet verstoren
door onze klein-menschelijke onvolko
menheden
Kerknieuws.
PASTOOR J. HARZING f
Plotseling, aan| hartverlamming, is
overleden pastoor J. Harzing van de
parochie van den H. Martinus te
Duistervoorde. De Overledene werd
geboren in 1870, priester gewijd in
1895 en was sinds 1922 pastoor te
Duistervoorde en voordien te Geeste
ren. Men heeft hem nog het H. Oliesel
toegediend.
Uit den Omtrek
Soestdifk
Op het landgoed Prins Hendrikoord
tusschen Bilthoven en Soestdijk stond
oude watertoren van 23 meter
hoogte. Dit reservoir buiten gebruik
gesteld, ontsierde het landschap zoo
dat tot opruiming besloten werd waar
oor men de hulp der genietroepen
'iriep.
Deze hebben den toren in tegen-
voordigheid van den minister van
Defensie gesloopt.
Minister Lambooy, bezichtigde voor
af belangstellend de toebereidselen
"e voor de explosie getroffen waren.
Onder in den toren had men 5 K.G.
springstof aangebracht, en om te zor
gen dat het metalen reservoir geen
sprongen zou rnaken, had men dit
door twee stalen kabels met den grond
verbonden. Toen alles gereed was
werd minister Lambooy uitgenoodigd
den toren door het indrukken van een
knop, wat het sluiten van den elec-
trischen stroomloop tot gevolg had, op
te blazen. Plots een scherpe knal, het
het omhoogschieten van een rookzuil
een siddering en tijdens den val een
totale versplintering, een wegschieten
van steenbrokken in alle richtingen en
ten slotte den doffen dreun waarmede
het gevaarte en voornamelijk de metalen
kop de aarde bereikte. Het was een
complete ruïneoveral lagen de resten
verspreid, maai de genie had haar
werk schitterend verricht. Hiervan ge
tuigde ook de Minister in zijn toe
spraak.