De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken J. Qerritse Stroohoeden- vernis NIEMEIJER's FRIESCHE HEERENBAAI ÜL Purol bij Doorzitten - Zonnebrand - Stukloopen. Doos 30 ct. Advertenliën 26 cent pet' regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- teeren. Advertenliën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 Krntoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234 Vrijdag 31 Mei 1929 - No. 18 Hij, die in zijn hart het goede wil, heeft maar één stap tegelijk te doen, omdat hij weet, dat de tweede hem duidelijk zal worden, wanneer de eerste gezet is. We hooren veel spreken over „omge ving". We moeten beseffen, dat omge ving nooit den mensch moet maken, maar de mensch altijd de omgeving moet en kan scheppen. Epistel en Evangelie. TWEEDE ZONDAG NA PINKSTEREN Les uit den eersten brief van den H. apostel Joannes; III, 13— Zeer geliefden! Verwondert u niet, aoo de wereld u haal. Wij weten, dat wij uit den dood tot het leven zijn overgebracht, dewijl wij de broeders liefhebben. Die niet liefheeft, blijft den dood. Al wie zijnen broeder haat, is een moordenaar; en gij weet, dat geen moordenaar het eeuwig lev heeft in hem blijvend. Hierin hebben wij de liefde Gods gekend, dat Hij zijn leven voor ons gegeven heeft; ook wij moeten voor de broeders ons leven geven. Indien nu iemand de goederen dezer wereld heeft en zijnen broeder gebrek ziet hebben, en zijn hart voor hem sluit, hoe blijft de liefde Gods in hem? Mijne kinderkensl laat ons niet liefhebben met woord of met de tong, maar in daad en waarheid! EVANGELIE volgens den II. Lucas; XIV, 16-24. In dien tijd sprak Jesus tot de Phari- zeön deze gelijkenis: Zeker man rechtte een groot avondmaal aan en noodigde velen. En tegen het uur des avond- inaals zond hij zijnen dienaar genoodigden te zeggen dat zij zouden komen, daar alles reeds toebereid was. Doch zij begonnen zich allen gelijke lijk te verontschuldigen. De eerste zcide tot hemIk heb eene landhoevi kocht en moet noodzakelijk uitgaan om die te bezien; ik bid u. houd mij voor verontschuldigdEen ander zeide: Ik heb vijf koppel ossen gekocht en ga ze beproevenik bid u, houd mij voor verontschuldigd! En een ander zeide: Ik heb eene vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen. De dienaar nu keerde terug en bood schapte dit zijnen heer. Toen werd de huisvader vertoornd en sprak I dienaarGa haastig uit naar de straten en wijken der stad, en breng de en kranken en blinden en kreupelen hierbinnen! De dienaar nu zeide: Heer! het is geschied gelijk gij bevolen hebt, en er is nog plaats. En de heer sprak tot den dienaar: Ga uit naar de wegen en heggen, en dring hen binnen te komen, opdat mijn huis vol worde' Doch ik zeg u, dat geen van die mannen, welke uitgenoodigd waren, mijn avondmaal proeven zal. LiturgiHche Kalender. Week van 2-8 Juni. Zondag 2 Juni. Zond. onder het Octaaf van H. Sacramentsdag, Tijd eigen, Mis Factus est, 2e geb. v. h Octaaf, 3e H.H. Marcellinus, enz. Maandag 3. Mis v. H. Sacraments dag, 2e geb. Concede, 3e voor Kerk of Paus. Dinsdag 4. Mis v. H. Sacraments dag, 2e geb. H. Franciscus Caracciola. Woensdag 5. Mis v. H. Sacraments dag, 2e geb. H. Bonifatius. Donderdag 6. Octaafdag Mis v. H. Sacramentsdag, 2e geb. H. Norbertus. Vrijdag 7. Feest v. H. Hart v.Jezus met Octaaf. Evangelieverklaring. Zondag onder 't Octaaf van Sacramentsdag. De gelijkenis of parabel uit het Evan gelie van dezen Zondag werd door Jesus uitgesproken toen Hij op zekeren dag door een der Joodsche Oversten uitgenoodigd was aan een gastmaal, waar verschillende Pharizeëen met Hem aanzaten. Dit was voor Jesus een aan leiding om te spreken over het groote gastmaal door God zelve bereid n.l. het Rijk Gods, het Messiaansche Rijk noemen. en haar geestelijke goederen en gaven, Een zeker mensch, later genoemd de huisvader, d.i. God de Vader, richtte een groot gastmaal aan. En Hij zond zijn dienaar, d.i. volgens vele schriftuurverklaarders, Christus, om de genoodigden te boodschappen dat het gastmaal bereid was. Deze uitnoodi- ging gold de oversten en leiders van het Joodsche Volk: de Pharizeëen. Doch ziet, toen de uitnoodiging tot hen kwam begonnen ze zich allen te ver ontschuldigen. Merken we op, dat de erontschuldigingen op zich zelf wettig :n geoorloofd waren en leeren we hieruit, dat ook zij, die geheel opgaan in geoorloofde wereldsche beslomme ringen, daardoor doof kunnen worden voor de uitr.oodiging van God om het Rijk Gods te zoeken en het deelachtig te worden, gelijk dit het geval met de Pharizeëen. De dienaar boodschapte dit zijn lieer. Alsdan gaf deze het bevel om te gaan door de straten en stegen der stad en plaats van de aanzienlijken de en des volks uit te noodigen. Deze tweede uitnoodiging gold dus deecn- voudigen uit het volk in de stad d.i. onder het Joodsche Volk. En ziet, terwijl de eerslgenoodigden zich ver ontschuldigden gaven velen uit het 'olk gehoor aan de uitnoodiging. „Aan Ie armen zal het Evangelie verkondigd worden". Dit profetisch woord ging in vervulling in de dagen van Jesus en is van kracht gebleven tot heden toe. Terwijl de aanzienlijken des volks op gaan in het aardsche en zich vcr- vijderd houden van het Rijk Gods ■indt het Evangelie gehoor bij de een •oudigen van harte. Als er echter nog plaats is aan het gastmaal zendt de Heer des huizes zijn dienaar buiten de stad d.i. buiten liet Joodsche volk om ook daar de zielen uit te noodigen: „Zoekt eerst het Rijk Gods". Aangezien Christus zelf echter niet tot de heidenen ge gaan is geschiedde deze uitnoodiging tot de heidenen niet rechtstreeks maar middelijk n.l. door middel van de Apostelen en hun opvolgers. En ook de heidenen gaven velen gehoor traden toe tot het Messiaansche Rijk. Jezus eindigde dat met een waar schuwing en bedreiging tot de Phari- zeën, met wie hij aanzit, dat niemand van lien die het eerst genoodigd wa ren n.l. de Pharazeën zelve, deel zou den hebben aan Zijn Rijk. De H. Kerk past deze parabel toe het gastmaal bij uitstek in hei Messiaansche Rijk de H. Eucharistie. Sluiten wij onze ooren niet voor de uitnoodiging opdat wellicht niet ande ren in onze plaats uitgenoodigd wor den. KANTOORBOEKHANDEL m F. fl. TULP Langestraal 65 t o. Krommestriat - TEL. 326 ALLE BENOODIGDHEOEN VOOR VEREENIGINGEN Oorlog en vrede. De leer over den al of niet recht vaardigen oorlog is door de katholieke geleerden niet zoo verwaarloosd, als door sommigen wel eens wordt voor gesteld. Integendeel, daarover heerscht, althans wat de hoofdpunten betreft, een vrij wel eenstemmige traditie van de groote kerkvaders af, over de middeleeuwsche theologen heen, tot de moderne m listen toe. Natuurlijk is de vrede daarbij altijd het doel van hun wenschen en streven den oorlog beschouwen zij altijd als een gevolg van de menschelijke onvol maaktheid, dat zooveel mogelijk moet voorkomen worden. Maar hij kan toch gerechtvaardigd zijn. Ook de Pausen steunen in hun stuk- in en uitspraken blijkbaar steeds op die oorlogsleer der katholieke theologen. Eigenlijk is die leer niets anders dan ontwikkeling en toepassing van een aantal natuurrechtelijke beginselen specifiek-katholieke princiepen bevat zij nauwelijks. Maar de Kerk heeft altijd den zuiveren itleg van het natuurrecht bewaakten geleid, en in zoo verre zouden wij hier, gelijk in andere gevallen, de na tuurrechtelijke leer over den oorlog de oorlogsleer der Katholieken kunnen In het kort dan komt zij hierop neer. De oorlog kan rechtvaardig en dus geoorloofd zijn, niet alleen de verde- digings-, maar ook de aanvalsoorlog. Als deze laatste het éénige middel is om zijn zeker recht, met redelijk- zekere verwachting omtrent den goeden uitslag, te vindiceeren. dan is hij recht vaardig en geoorloofd. Natuurlijk mag een staat hiertoe niet overgaan, als de te verwachten rampen en nadeelen van den oorlog zóó groot zouden zijn, dat zij niet opwegen tegen de herwinning van zijn geschonden recht. Het openbaar welzijn moei bij alles het hoogste richtsnoer van de staats macht zijn. Doch dit geldt evenzeer, ofschoon niet zoo spoedig, voor den verdedi genden oorlog, en is ten slotte een bijkomstige omstandigheid Deze doet niets af aan het princiep in zich, dat oorlog, zoowel aanvallende als verdedigende krijg, rechtvaardig en geoorloofd kan zijn. En alle enlhousiastc pogingen deze rhetoriscli weg te redeneerenalle simplistisch geroep dat er in de ge schiedenis geen rechtvaardige oorlogen bekend zijnalle naïeve mededeelin- gen, dat wie zoo iets houdt zich ver lustigt in blocderig-uitcengereten men- sclienlichamcn of zoo iets, veranderen aan de zaak niets, maar vel verlammen zij ten zeerste elke gezonde vredes-aclie. Trouwens, is dit nu zoo moeilijk in te zien, dat bij het ontbreken van een hoogere rechtsinstantie, men in geval van nood wel gedwongen is zijn eigen rechter te zijn? Dit is toch duidelijk. Het recht moet de wereld beheer- sclienwaar dit niet anders kan, mag het met geweld worden afgedwongen, anders verzinkt de samenleving in anarchie. Fn dit geldt vooral voor den staat. Een enkel persoon mag het onrecht dat anderen hem aandoen zonder tegen stand toelaten maar hij, aan wien de zorg van anderen is toevertrouwd, mag dat niet. Veronderstel een huisvader, die met ouw en kinderen wandelt, ontmoet DROOIST lanstr. 34 Telefoon 564 Baa Er is geen politie in de buurtmoet man niet, zoo hij kan, de zijnen verdedigen en het aanvallend sujet afweren? Of, de misdadiger ontrukt den niets vermoedenden wandelaars iets kostbaars en voor het gezin van groot belang; mag de natuurlijke be schermer van het gezin den roover niet in den kraag grijpen en het ge roofde terugnemen Zeker, het kan zijn, dat de aanvaller zeer veel sterker is, of veel harder kan loopen, en dan zal verdediging of tegenaanval den verdediger weinig baten. Misschien doet hij zelfs beter er maar van af te zien. Maar aan het princiep, dat hij de zijnen moet verdedigen, dat hij het geroofde met geweld mag terugnemen, doet dit niets af. Dit eenvoudige princiep nu, van in geval van nood zijn eigen rechter te mogen zijn, op den staat toegepast, heeft tot de volgende leer gebracht: 1. De rechtvaardigheid eischt, dat oorlog slechts verklaard worde door het hoogste gezag. Zoolang er een hooger gezag is, dat tusschen de strij denden kan rechten, moet dit worden ingeroepen. 2. Zij eischt dat er een rechtvaardige, zekere en zwaarwichtige reden aan wezig zij, om tot den oorlog te mogen overgaan. 3. Zij eischt dat deze het eenige middel zij. Want elk ander middel, en met name onderhandeling, of bij mis lukking hiervan arbitrage of rechtspraak, is oneindig veel beter en moet den OPRUIMING LAMPENKAPPEN Slechts enkele stuks f2.75 per stuk WILLEM REITH LAANSTRAAT 48 BAARN TELEF. 79 in alle kleuren voorrang hebben. 4. De oorlog moet gevoerd worden volgens de voorschriften van het natuur recht, en de daarmede niet in strijd zijnde bepalingen van het volkenrecht. En in geen geval mag hij langer wor den voortgezet dan strikt noodzakelijk is voor het doelrechtsherstel. 5. De liejde. en zelfs het hoogere recht, eischen dat men uit den oorlog geen grooiere rampen zie aankomen dan het verlies van zijn recht zou zijn. En nu moei men niet te gauw zeggen Dat is tegenwoordig altijd het geval Want vooral voor den staat is de handhaving, indien mogelijk, van onaf hankelijkheid en recht een enorm goed. Daarop is heel de weiciaorde van de menschelijke samenleving gebaseerd, en de gevolgen waren niet te overzien, wanneer men eenvoudig uit vrees voor offers (toegegeven: ook vreeselijkc, offers, zooals de oorlog vergt) de wereld maar prijsgaf aan wie geen recht er kennen of ontzien. Levenslesles. Wees meester over u zeiven. Zeg niet alles wal gij weet; geloof niet alles wat gij hoorl; doe niet alles wat gij kunt. Handel met kalmte; kalmte is het kleed der kracht en overijling ont slaat uit het bewustzijn van zwakte. hij zoo licht in gedachteloos naboot sen en napraten. Veel ronddwalen brengt niet op den goeden weg. De eerste stap tot de wijsheid is, niet mee te doen met de dwaasheden der meer derheid. De wijzen zijn wijs, omdat zij den moed hebben tot de minderheid te behooren, d.w.z. tegen den stroom op te roeien; de meerderhe d iaat zich liever met den stroom afdrijven. Breng uw doen en laten voor den onomkoopbaren rechter, uw geweten. Vorm uw karakter. Dit kan slechts geschieden door u zeiven geweld aan te doen. Zonder zelfbeheersching ver krijgt gij niet eens aangename manie ren in den omgang met anderen; hoe veel nuttiger en noodzakelijker is het. orde te brengen in de innerlijke bewe gingen van uw gemoed! Er is geen inborst zoo goed, of ze kan allengs door slechte aanwensels bedorven wordenmaar ook geen zoo verkeerd, kan door aanhoudende inspan ning veredeld worden. Gelijk in iedere stad, zegt een oude heidensche denker, naast edelen en aanzienlijken ook allerlei gepeupel woont, zoo is ook in iedereen, zelfs in den edelsten en verhevenslen mensch, de kiem tol het lage en gemeene voor handen. Dit gepeupel moei in loom gehouden worden. Zich zelf bestrijden is de moeilijk ste strijd, zich zelf overwinnen de schoonste zege. Met dit werk komt niemand in zijn leven geheel klaar. Uw hart is een akker, waarop aliijd onkruid tusschen de tarwe voortwoe kert. Wie een valsche vriend is van zich zeiven, is zijn ergste vijand. P. O. Voor Hen die op reis gaan. Paspoorten en bewijzen van Nederlan derschap. Opgave van de landen waar voor wel cn waarvoor geen visum vereischt wordt. Ten dienste van hen, die op reis gaan, volgen hier eenige gegevens om trent paspoorten, pasvisa en bewijzen in Nederlanderschap. Het aanvragen van een nieuw pas poort moet geschieden ten raadhuize. Bij de aanvrage behooren overgelegd le worden drie foto's (voor een familie- paspoort twee maal drie foto's). Dringend wordt aanbevolen trouw boekjes, eventueel trouw- en geboorte bewijzen en oud-paspoort mede te VOOR FIJNPROEVERS brengen. Niet-overlegging dier bewijzen zal belangrijke vertraging in het be komen van een paspoort ten gevolge hebben. De kosten voor enkelvoudige, zoowel als familiepaspoorlen bedragen f2.50. Nieuwe paspoorten moeten persoonlijk worden afgehaald. Voor familiepaspoor len moeten zoowel de houder al3 diens echtgenoole verschijnen. Men dient het paspoort zorgvuldig te bewaren, aangezien gedurende den geldigheidsduur slechls bij zeerhoogc uitzondering en niet dan na een inge steld onderzoek een nieuw exemplaar mag word n uitgereikt, hetgeen met veel oponthoud gepaard gaat. Bij het aanvragen van een nieuw paspoort moet het oude worden inge leverd. Verlenging van paspoorten kan geschieden tot en met zes maanden i afloop van den geldigheidsduur. Inlevering van aanvragen om verlen ging en het afhalen dier paspoorten behoeft niet persoonlijk te geschieden. De verlengingskosten bedragen f2.50 voor elk paspoort. De afgifte van het paspoort geschiedt alleen bij verschijning van alle in het paspoort vermelde personen, uitgezon derd de kinderen. Geen visum (handteekening van de consul van het betreffende land). In de volgende landen is geen visum eer vereischt; België, Zwitserland, Luxemburg, Italië, Denemarken. IJsland, Noorwegen Spanje, Engeland, Zweden, Vorstendom Lichtenstein, Cuba, Japan, Uruguay, Portugal, Oostenrijk, Duitsch- iand, Haïti, Nicaragua, Panama, Sal vador, Mexico, Estland, Finland, San Marino en Siam. Voor Nederlanders naar Ned.-Indië, per boot van een Hollandsche haven naar Ned.-Indië, is geen paspoort noo- dig, doch wel gewenscht, wijl men anders de boot onderweg niet kan ver laten. Wie geen paspoort heett, kan met een bewijs van Nederlanderschap volstaan. Overigens vervoege men zich voor alle nadere inlichtingen tot de Consulaten. Naar de Stembus Als men, om welke reden ook, op 3 Juli 1929 wil stemmen in plaats van in de gemeente, op welker kiezerlijst men voorkomt, in een andere gemeente moet men het volgende doen 1. Men moet uiterlijk Udagenvóór den dag van de stemming, dus uiter- lijk 19 Juni 1929, Tuinslangen 55 cent per Meter Complete Tuinslang {6.00 WILLEM REITH LAANSTRAAT 48 BAARN TELEF. 79 2. ter secretarie van een willekeurige gemeente in Nederland, 3. persoonlijk verschijnen en 4. aldaar een verklaring afleggen, die op schrift wordt gesteld en die dooi hem mede wordt onderleekend en die het volgende inhoudt: a. dagteekening en plaats van ge boorte van den aangever; b. naam van de gemeente waar hij op de kiezerslijst voorkomt; dus de gemeente waar hij, als hij bovenstaande verklaring niet aflegden, zou moeten stemmendit is de gemeente waar hij op 1 Januari 1929 zijn verhuisbiijet had; c. de gemeente waar hij wil stem men, met opgave van een adres in die gemeente, zoo mogelijk met aanduiding van straat en huisnummer; Als men dus na 1 Januari 1929 ver huisd is en na dien datum zijn ver- huisbiljet heeft opgehaald en naar een andere gemeente heeft overgebracht of als men weet dat men op 3 Juli 1929 niet de plaats zal zijn waar men op I Januari zijn verhuisbiijet had, kan men stemmen in de gemeente waar men op 3 Juli aanwezig is, mits men tusschen I Juni en uiterlijk 19 juni a.s. bovengenoemde veklaring persoonlijk mondeling aflegt op de secretarie van welke gemeente ook in Nederland, welke verklaring daar dan op schrift wordt gesteld en die men mede moet onderteekenen. Laten de Katholieke kiezers en kie zeressen, die na 1 Januari 1929 zijn verhuisd of die weten dat zij op 3 Juli niet in de gemeente aanwezig zullen zijn waar zij op de kiezerslijst staan, d.i. dan de gemeente waar zij op I Januari 1929 woonden, van de bevoegdheid gebruik maken om inde gemeente te stemmen waar zij wèl op 3 Juli aanwezig zijn. Laten wij zorgen dat niet hun stem voor de Katholieke lijst verloren gaat. Laten zij dus tijdig d.w.z. uiterlijk op 19 Juni persoonlijk naar de secretarie gaan en mededeelen dat zij ergens anders willen stemmen in waar zij op de kiezerslijst staan. De kiezers moeten hiermede niet wachten tot zij de oproepingskaart voor de stemming thuis krijgen, want dan is het te laat. Immers die oproe- pingskaarlen ontvangen zij pas uiterlijk 3 dagen vóór de stemming, terwijl 14 da^en vóór de stemming de ver klaring op de secretarie moet zijn af gelegd. Laten zij ook niet wachten tot 19 Juni, want dan vergeten zij het wel licht weer, maar laten ze direct op ot na 1 Juni a.s. er voor zorgen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1