Klot Ka Massa'! VljirktbcrlcliJen. Amersfoort 24 Juni 1929 —M*^^^^^M—*^^M^M*^Mlisn)arkt. Aangevoerd 112 wa ls bevattende 29250 Kilo. Adverlenliën 26 cent per regel.ms f 39.00tot f 50.50 p. 50 Kilo. voor handel en nijverheid bij Handel vlug. leeren. Advertentièn moeten Din Utrecht, i\ Juni 1929. vóór 8 uur in den morgen smarkl. Aanvoer 221 wagens, gende 72870 K.O. kwaliteit f 41A f 43,— Tweede f 38.— f 49.— lljksmerk f41 f48. Jwaardere tot f54.— landel matig. c Heer cn Mevrouw P. H, J. dc Jong- Kantoor en Drukkerij Lanfleflf;i'linBezv^nkcnnls v«"dc «eb00,le J Jacobus Wilhelvus, Drie en w licrafoorl, 23 Juni 1929, tid 23. Het kost minder moeite een goedel Indruk te maken dan een slechten indru uit te wtsschen. direct gevraagd :tte Dienstbode van 2 personen. lUen vóór 8 uur. Mevr. Tulp stimuli i Wijl Uk ,Ouw Aanbevelend, S.HJ HAVIK 41 Onderwijs Vroeger was de wetenschap eci voorrecht van enkelen en de groot' massa was onwetend. Een steeds voort gaande beweging, die reeds in het be gin der vorige eeuw haar oorsproii) nam en in beginsel en gedachte Chris tclijk was, heeft dc menigte tot hc besef gebracht, wat zij vermag en waar op zij recht heeft; en zoo is de be hoefte dringender geworden aan on derwijs voor allen. Men begreep het: iedereen moest onderwezen worden, omdat iedereen plichten te volbrengetr cn rechten te verdedigen heeft. De pu blieke opinie, die dat onderwijs ver langde, begreep ook, dat het door eer. logische noodzakelijkheid vrij moesf zijn, en derhalve, dat de scholen moes ten worden onderhouden op kosten van de gemeenschap. Het gevolg was, dat volslagen onwetendheid onder de natiifn bijna niet meer gevonden wordt en dat) het algemeen peil van ont wikkeling veel hooger staat dan vroe ger. Was men reeds overtuigd, dat een burger onderwfis noodig heeft, om goed zijn plicht te vervullen als lid van een vrijen Slaat, nu begrijpt men ook, dat de mensch moet worden ont wikkeld om waarlijk mcnsch te zijn: naast het ideaal van een goed burger slaat nu dat van een volmaakt mensch. Nu wij scholen voor allen hebben ge bouwd, begrijpen wij, dat het ons voor naamste werk moet zijn, die zóó hoog op te voeren, dat zij waarlijk een rijker, edeler en godvreezender leven aan- kweeken. Dit beschouwende, treft ook als een feit de gunstiger positie welke aan dc vrouw is geschonken. De behandeling, die de vrouw eeuwen-lang ondervond, is een duis tere vlek op de bladzijden der rcidgeschiedcnis. De vrouw was lang de minderwaar dige. Het Christendom gaf een eersten stoot aan de erkenning van haar roe ping en waardigheid. De maagdelijke Moeder van Jezus werd der wereld als een ideaal getoond. Langzaam, heel langzaam is die ver andering tot stand gekomen, zooals de vooruitgang van het ganschc menschdom langzaam is geweest; maar de kracht, die deze verandering deed ontslaan, was geen toevallige. Het was niet de wijsbegeerte, het was niet de wetenschap, het was de Christe lijke godsdienst, die dc reinheid ze gende en de liefde heiligde. Het Christelijk ideaal stelt de deugd boven het verstand. De volgelingen van Christus zijn in een school van godsdienst en deugd, niet in een school van wijsbegeerte. Een zuiver en lief hebbend hart, dat vrede en gerechtig- wie aan dc kinderen gelijk zijn, zullen het rijk des hemels binnengaan. Het is het tehuis van de nederigen cn zachtmoedigcn. De wereld der zinnen is vergankelijk, is in waarheid onwe zenlijk het vaderland der ziel is die onzichtbare wereld, die onvergankelijk en oneindig is cn waarheen zij streeft door het geloof, door de hoop en door de liefde. Al het overige is dwaasheid en ijdclheid. Het is de hoogste ver standelijke gave, wanneer wij inzien dat God het goede liefheeft. Hem vreezen en wél doen is de grootste levenswijsheid. Daarom is het ook zeer natuurlijk, dat de Christelijke wereld haar eerste gedachte, haar hoogste streven gericht heeft op de zedelijke vorming. Meer nog, het blijft altijd waar, dat kennis zonder deugd waardeloos is, dat weten schap, die den mensch niet beter maakt, geen wetenschap hoeten mag. Daarom moeten wij geduldig zijn, mineer we zien, dat de verstandelijke - ontwikkeling slechts langzaam vooruit' gaat. Weinigen van ons kunnen ten slotte veel weten, maar allen zijn wij geroepen om veel te doen. Een waarlijk rechtschapen hart heeft niet veel ge- leerdheid noodig, en aan een boos hart zal veel kennis weinig baten. Maar tochhet verstand is des menschen edelste bezitting; het maakt hem tot mensch, het is de kracht, die waarde en icden geeft aan alles wat hij doet, wat hij hoopt en liefheeft. Het is de onmiddellijke openbaring van God in iedere ziel, de scheids rechter van liet geweten, het licht waardoor wij zien, het steunpunt waarop wij rusten, als wij de wereld willen sturen in de wegen der god delijke cn oneindige raadsbesluiten. Het is geen voorrecht voor enkelen iedereen, die goed onderwezen is, moet in staat worden gesteld, om rechtvaar dig te oordeelen en verstandige be sluiten te nemenen de publieke opinie, die dit in theorie erkent, dringt nu ook meer en meer aan op de ver wezenlijking ervan. Onderwijs is eenvoudig het proces waardoor de vermogens, die een men- schelijk wezen vormen, versterkt, ont wikkeld en in beweging gebracht wor den. Wordt dit goed toegepast, dan is liet onderwijs goed, en het beste is het beste, zoowel voor dc vrouw als voor den man. SENEX. Verkiezingen voorheen en thans. Wanneer we thans op velerlei ge bied, in allerlei verhoudingen en toe standen verandering en verbetering mogen constateeren, dan is zulks zeer zeker ook het geval op het gebied der Solitieke verkiezingen voor de open- are bestuurslichamen. Er wordt tegenwoordig wel eens ge klaagd over gebrek aan élan, over gemis aan geestdrift enz., maar het mag niet worden ontkend, dat het gros der kiesgerechtigden vandaag aan den dag geneigd en bereid is hun plicht te doen, zonder daartoe gedreven of geprikkeld te worden door allerlei opzweepende cn ophitsende geschriften, waarmede men ruim een kwarteeuw terug elkander placht te bewerken in kleinen kring. Deze verandering en verbetering zijn ten deele te danken aan de wijziging der kies- en steminethode, maar we meenen daarin ook te mogen zien een gevolg van meer verdraagzaamheid, van beter inzicht en van een meer ontwik keld rechtsgevoel. Het is nu vrijwel ondenkbaar, dat men voor een liberalen candidaat voor den gemeenteraad zou gaan ijveren middels een stroolbillet van den vol genden inhoud: „Eerlijke kiezers van alle gods dienstige gezindheden. Wilt gij geer Jezuiet, maar een oprecht, eerlijk cn zeer bekwaam lid voor den gemeen teraad kiezen, brengt dan uw) stem uit op den heer H. W. A. van den Wall Bake." Toen deed men dat grif. De partij-groepeering week toen ter ,d vrij sterk af van de tegenwoordige. Allerlei onzuivere elementen als Rome vrees; regenten-eer- en heerschzucht vertroebelden toen de politieke ver houdingen en eerst langzamerhand kwam men tot een opstelling volgens goed omlijnde politieke beginselen. Ook de saamhoorigheid in de par tijen was vaak zoek. Is tegenwoordig werken naast of tegen de kiesvereni ging als iets ongehoords aan te merken, vroeger had men geregeld te kampen met allerlei actie door personen, die zeer stellig bij een bepaalde politieke partij konden worden ingedeeld, maar die door allerlei oorzaken zich gedron gen gevoelden, op eigen houtje een politiek spel te spelen. Het strooibillet was daarbij het mid del van actie cn verweer. Meestal on- geteckend of simpelweg gesigneerd met liet raadselachtige „vele kiezers", wer den dan toestanden gehekeld en can- didaten aanbevolen waarvan men alle goeds kon verwachten volgens de mee- ning van hen die achter de schermen de actie meenden te moeten leiden. Zoo hebben we in onze verzameling nog een circulaire van den volgenden inhoud: „Kiezersl Waarom zouden wij bij deze verkiezing niet allen onze stem men uitbrengen op de hieronder aanbevolen welbekende burgers en werklieden, van wie mag en kan gezegd worden: ze zijn in staat onze belangen met woord en daad te be hartigen. Het is toch niet noodig

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1