Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
STER-TABAK
PUROI
Advertentiën 25 cent per regel. Bülijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Adverlentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Dc €embodc
Abonnemmtsn kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 8 maanden f t.00. Buiten Amersfoort f 1.10
Kantoor en Drukkerl| Langegricht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en] Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234
Vrijdag 12 Juli 1929 - No. 30
M^KIRBOEKHANDET
F. fl. TULP M
(••trail M to. KrommMtraat Ttt. SM
ALLE BEN00DI60HEDEN VOOR
VERENIGINGEN
Verloren tijd is het cenige ding, dat
nooit kan worden hersteld. Men kan
een vriend verliezen en weir herwinnen,
geld kwijtraken en het terugverdienen,
een ontglipte, mooie kans kan terug
komen, maar de uren, in ledigheid
voorbijgegaan, kunnen nooit herkregen
worden om ze voor nuttige doeleinden
aan te wenden.
Carmel, Credo Pref. H. Maagd.
Woensdag 17. H. Alexis, 2e geb.
cunctls, 3e naar keuze.
Donderdag 18. H. Fredericus, Ncderl,
2e geb. H. Camilus, 3e H.H. Sympho-
horosa, enz.
Vrijdag 19. H. Bernulphus, Net
2e geb. H. Vincent Paulo.
Zaterdag 20. H. Hicronymus Aemi-
lianus, 2e geb. H. Margaretha (St.
Margriet).
Epistel en Evangelie.
Achtste Zondag na Pinksteren.
Les uit den brie! van den II. Apostel
Paulus aan de RomeinenVIII, 12—17.
Broeders! Wij hebben cene schuld
Ie betalen, niet aan het vleesch, dat
wij naar het vleesch zouden leven.
Want indien gij naar het vleesch leeft,
zult gij sterven; doch indien gij door
den geest de werken des vleesches
sterven doet, zult gij leven. Want zoo-
velcn door den Geest Gods geleid
worden, zijn kinderen Gods. Immers
hebt gij niet ontvangen eenen geest
van knechtschap wederom in vrees,
maar gij hebt ontvangen eenen geest
van aanneming tot kinderen, in welkea
wij roepenAbba, (Vader I). De Geest
zelf toch geeft getuigenis aan onzen
geest, dat wij kinderen Gods zijn. In
dien nu kinderen, dan ook erfgenamen;
erfgenamen namelijk van God en me
de-erfgenamen van- Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XVI, 1—9,
In dien tijd sprak Jesus tot zijne
leerlingen deze gelijkenis: Er was een
rijk man, die eenen rentmeester had;
en deze werd bij hem aangeklaagd als
had hij zijne goederen verkwist. En
hij riep hem en zeide tot hem: Wat
hoor ik dit van u Doe rekening van
uw rentmeesterschap! want gij zul
niet langer rentmeester kunnen zijnt
Dc rentmeester nu sprak bij zich zei
ven: Wat zal ik doen, daar mijn heer
mij het rentmeesterschap ontneemt?
Spitten kan ik niet, te bedelen schaam
ik mij. Ik weet wat ik doen zal, op
dat, wanneer ik van het rentmeester
schap zal zijn algezet, zij mij in hun
ne huizen zullen ontvangen. Hij riep
dan de schuldenaars zijns heeren, een
voor een, bij zich en zeide tot den
eerste: Hoeveel zijt gij mijnen heer
schuldig? Deze zeide: Honderd vat
olie. En hij zeide tot hem: Neem uw
-handschrift, zet u terstond neder en
en schrijf vijftig. Daarop zeide hij tot
eenen andere: En gij, hoeveel zijt gij
schuldig? Deze zeide: Honderd mud
tarwe. En hij zeide tot hem: Neem
uwen pachtbrief en schrijf tachtig.
En de lieer prees den onrechtvaar-
digen rentmeester, omdat deze voor
zichtig gehandeld had. Want de kin
deren dezer wereld zijn in hun ge
slacht voorzichtiger dan de kinderen des
lichts. En Ik zeg umaakt u vrienden uit
den onrechtvaardigcn Mammon, opdat,
wanneer gij zult bezwijken, zij u op
nemen in de eeuwige woontenten.
Llturglsclic Kalender.
Week van 24-20 Juli.
Zondag 14 Juli. 8e Zond. na Pinkst.
Tijdeigen Mis Suscepimus, 2e geb.
H. Bonaventura. Pref. H. Driev. Ves
pers ZV 218.
3e geb. H. Marcellinüs.
Maandag 15. H, Henricus, 2e geb.
H. Plechelmus, 3e A Cunctis.
Dinsdag 16. O. L. V. v. d. Berg
De familie De Graaff
op Soesfdijk.
Een der voornaamste Amsterdamsche
Gereformeerden in 1564 was Dirck
Jansz. Graeff (nog niet: de Gr.), ijzer-
kooper op den Vijgendam. Spoedig
moest hij, bij de komst van Alva, om
zijn geloof uitwijken en wel naar Ein
den, waar hij tot 1576 bleef. Toen
vestigde hij zich eerst in Hoorn, om
daarna, na het Geus-worden van
Amsterdam, weer naar zijn vaderstad
terug te keeien (1578). Nog in 't zelfde
jaar werd hij er tot Burgemeester ge
kozen en was dit later meermalen tot
aan zijn dood toe (1589).
Zijn zoon Jacob (in 1571 geboren)
werd eveneens in de Regeering van
Amsterdam geroepen: nu eens als
schepen, dan weer als Burgemeester.
Hij was koopman op de Heerengracht
en zat er warmpjes in; zoo werd hij
de eeuwige tenten des jhemels, gelijk
de rentmeester zich door zijn vrijge
vigheid vrienden maakte, die hem na
zijn ontzetting uit zijn ambt zouden
opnemen in hunne woningen.
Evatitfelleverklarlntf.
8e Zondag na Pinksteren.
De bedoeling, de strekking van da
gelijkenis van den onrechtvaardigen
rentmeester geeft Jezus zelf aan: n.l.
ons te leeren een gocd~-gebruik te
maken van de rijkdommen, de goederen
dezer wereld zóó dat dit ons strekt
tot ons eeuwig heil.
Er was een zeker rijk man die een
rentmeester had. Die rentmeester had
tot taak de goederen zijns meesters te
besturen, voor geheel de huishouding,
de gronden en landerijen te zorgen.
De occonoom. Doch deze werd be
schuldigd dat hij de goederen zijns
heeren verkwistte. Dit was geen val-
sche beschuldiging, gelijk blijkt uit het
feit dat de rentmeester zich zelf inder
daad schuldig voelde en met ontslag
bedreigd bij zich zclven overlegde hoe
hij zich het best voor de toekomst
beveiligen kon. Terwijl hij met zich
zelvcn aan het delibereeren was .wer
ken kan ik niet, te bedelen schaam ik
mij" viel hem plotseling een illumineus
idee in en verheugd riep hij uit: Ik
weet wat ik doen zal opdat ze mij,
als) ik uit het rentmeesterschap ontzet
ben, in hunne huizen opnemen. Hij
ontbood alsdan één voor één dc schul
denaars van zijn meester bij zich, stond
hun toe hun schuldbrieven te ver
scheuren en nieuwe schuldbrieven Ie
schrijven waarin hun schuld aanzienlijk
verminderd werd. Hoe de heer des
huizes dit bedrog ontdekte verhaalt
het evangelie niet, maar wel dat deze
(d. i. let wel de heer des huizes en
niet Christus) den rentmeester prees,
niet om het bedrog maar omdat hij
voorzichtig d. i. slim gehandeld had.
En nu trekt Christus zelf reeds een
conclusie uit het verhaalde, dat n.l. de
kinderen dezer wereld voorzichtiger
zijn dan de kinderen des lichts. Jezus
stelt hier de menschen overgegeven
aan de wereld met haar rijkdommen
en begeerlijkheden, overgegeven aan
de zonde en omhuld door de geeste
lijke duisternis dier zonde tegenover
de kinderen Gods, de kinderen des
lichts en zegt dat gene slimmer en
wijzer zijn in het bereiken van hón
doel, dc wereld, dan deze in bereiken
van hun doel, den hemel. Deze woor
den bevatten derhalve de vermaning
voor Zijn volgelingen om met evenveel
voorzichtigheid, wijsheid, offervaardig
heid, doorzettingsvermogen hun eeuwig
heil na te streven als de kinderen
dezer wereld de vergankelijke goederen
na streven.
Het tweede datjezus zijn volgelingen
voorhoudt en het eigenlijk doel is van
de gelijkenis, geeft Hij aan met deze
woordenMaakt u zeiven vrienden door
den bcdriegelijken mammon d.i. het
geld, m.a.w. gebruik uw geld zóó dat
gij door uw vrijgevigheid/ door uw
aalmoezen u zeiven vrienden maakt op
aarde en in den hemel, opdat zij door
hun gebed en voorspraak u bij uw
verscheiden uit dit leven opnemen in
Onder ons!
De Katholieken zijn zoo kwaad niet,
noch .conservatieven" noch .demo
craten", noch werkgevers, noch werk
nemers, noch intellectueelen, noch
minder ontwikkeldenwanneer zij maar
bij elkaar zitten als Katholieken zonder
etiquet.
'.ij mogen de een wat vlugger, de
ander wat langzamer, de een wat
voorzichtiger, de ander wat ongedul
diger zijn, de een meer lettend hierop
en dc ander meer op het tegenover
gestelde, maar zij willen, van der
allerhoogste tot den allerlaagste: het
elkaar geestelijk, maatschappelijk en
stoffelijk goed zien hebben.
Zij kunnen wel eens iets zeggen of
schrijven, dat daarmee in strijd lijkt
in alle standen en partijen komt dit
doch meenen doen zij daarvan
niets.
Het is alles de schuld van hetètiket,
verschillende posten gesteld door
iod, voor Hem allen gelijk zijn en als
doel, zonder uitzondering, hebben het
hiernamaals.
Met allen met den werkman, zelfs
met den ongelukkigsten proletariër, en
met den lastigsten fabrikant en werk
gever is Ie praten en te werken.
Maar dan toch nog altijd onder één
voorbehoud
Dat de Katholiek zich bewust is wat
hij aan zijn naam verplicht is.
Een degelijk Katholiek insinueert niet
en intrigeert niet Ook stookt hi] geen
twist-vuur aan, noch zint hij op 't ver-
ekken van conflicten.
Een degelijk Katholiek haakt naar
vrede en eendracht en streeft ernaa-
op alle terrein des levens, ook oi
dat der politiek) T. G
bijv. in 1631 voor een vermogen
f 270.000 aangeslagen, dat nu wel me
een millioen gelijk te stellen is. Hi
kocht dan ook in 1610 de hccrlijkheic
Zuid-Polsbroek aan, en heette voorheen
Jacob de Graeff, Vrijheer van Pols
broek. Ook nam hij een wapen aan,
n.l. een zilveren spade op een rood
veld, het blad naar boven. Dit was
vermoedelijk een zinspeling op zijn
lam; immers meteen spadegi
Zijn zoon Cornelis de Gi
kleedde niet minder allerlei eereposten
in Amsterdam, die samen een aardig
douceurtje opleverden. Natuurlijk
hij in de regeering gekozen en
malen Burgemeester, vooral zijn functie
als Bewindhebber der Oost-Indische
Compagnie legde hem geen windeieren.
Hij woonde sedert 1663 op de Heeren
gracht, „in een cierlijk Huys, van bin
nen kostelijk getimmer!." Nu, dat laat
zich denken. Bovendien kon hij zich
de luxe permitteeren een zomerverblijf
.nc wilten ons niet verklaren als een
telenstander van elk ingrijpen van den
wetgever in het leven der menschen.
Integendeel, al jaren en iaren hebben
vf om wetgeving, vooral op sociaal
^ebled, geroepen en de vrijheidsideeën
der liberalen hebben we steeds hard-
grondlg verfoeid.
Maar waarop wc hier wijzen willen,
is dit
e. da» we van dc wetgeving niet
:s moeten verwachten;
!c. dat de wetten nooit het persoon
lijk initiatief mogen dooden op straffe
van den mensch reactionnair te maken
legen elke wel, zoodat hij er ten slotte
geen enkele meer onderhoudt.
Al dal reglementeeren en verbieden
is een waarschuwing tegen het socia
lisme, dat de Staatsalmacht wil doen
herleven en de 10 geboden van Ood
desnoods wil afschaffen.
Alle reglementeeren en alle wetten
makerij zullen niet 1/100 part van de
welvaart en den voorspoed kunnen
brengen, die door een goed onder
houden van de 10 geboden Gods op
aarde zijn gebracht. T. O.
Menschenwaarde.
Opmerkelijk is de onverholen min
achting, die onze tijd heeft voor den
mensch, niet met zorg, maar zonder
veel geld.
Het is tegenwoordig in vele kringen
schande niet rijk te zijn en helaas,
tellen wij ook. al te veel katholieken,
die niet alleen vergeten zijn dat Christus
gezegd heeft «wee, den rijke", maar
die voor de wereld de leugen huldi
gen: „Wee, den niet-rijke": Immers zij
minachten hem.
De juiste waardeering van „geld" is
een zaak, die ook onder de oi
beterd moet worden.
En het is niet genoeg, dat men theo
retisch schijm te weten, dat waarlijk
niet het bezit van geld en goed de
waarde vormt van den mensch, maar
dat men ook practisch ophoudt den
neus hoog op Ie trekken tegenover
den broeder, die met de fortuin minder
gezegend is. Want liet kan zeer goed
zijn dat deze juist daardoor toch feite
lijk de meer gezegende is.
Christenen moeten, ook door een
zuivere waardeering van wat in wer
kelijkheid menschenwaarde is endoor
op te houden met aan botte goudver-
cering te hechten, het leven verge
makkelijken van hen, die, omdat zi.
aan te koopen en wel de „hofstede
aen der Zoestdijck" (De Socstdijk was
een weg van dc Praamgracht af naar
Soest). Bovendien kocht hij verschil
lende boerderijen onder Baarn aan, o.a
aan den Zandvoortweg, waar nu Zon
neveld, (no. 122) en van dc Wardt
(no. 118) wonen.
Op 1 Nov. 1633 trouwde hij met
Geertruid Overlander, Vrijvrouwc van
Purtnerland, die echter reeds 2 maan
den later stierf. Te harer eer nam hij
nu een grooter wapen aan, dat de
familie De Graeff (ook onze Gouver
neur-Generaal) nog altijd voert. Het
gevierendeeld: op I en IV staat despade,
dat ik reeds noemde; op II, en III
een blauw veld een zilveren zwaan
rood gebekt en gepoot. Midden op
wapen plaatste hij in 't klein als „hart
schild" 't wapen van Zuid-Polsbroek"
n.l. In rood drie goudgeknopte zilve-'
ren ruiten. De wapenspreuk luidt
„Mo rs sceptra ligonibus aequat"
ufru
•tl, Ir
ladel en deugd het hoogste stel-
In zwaardere zorgen leven,
werkelijkheid immers verdienen
iter eer en hoogachting dan anderen.
T. O.
en Verordening.
ons landje werden voor en na tal
twelten en voorschriften gemaakt
uitgevaardigd en zoovele er ge-
zijn, zoovele wist men te ont-
ndlen de
We willet
waaraan ook vele oud-gedlenden deel
namen. De Koningin, Prins Hendrik
en Prinses Juliana waren hierbij aan
wezig en de Koningin hield een toe
spraak tot dc regimenten, welke H.M.
beëindigde met den uitroep: Leve het
Vaderland, leve dc regimenten Grena
diers en Jagers I
Na dc parade werd een marsch door
de stad gemaakt.
NIEUW SANATORIUM
„BERG EN BOSCH".
Door de R. K. Verccnlging tot be-
rijding der Tuberculose „Herwonnen
m enskracht", instelling van het R. K.
Werkliedenverbond. Is een voorlooplge
koopacte onderteekend betreffende den
aankoop van een complex bosschen
lopac
nkoo.
gelegen
noven.
Binnenland
NOG EEN HELDENDICHT.
„De Vrijheid" ontrukt aan de
getelheid het volgende stukje verkie-
zings-poëzie van de Lingbeek-p
Heb je wel gehoord van de goud- en
zilver-vloot,
Van de vloot van monniken en nonnen,
Die sleepen jaar op jaar millioenen
aan boord,
Van belastingbetalers gewonnen.
„De Vis - „De Vis"
De Visser deed het mis.
Hij maakte Rome groot, bracht Holland
in de sloot
Hij heeft verloren de zilveren vloot
(bis).
We kunnen het gerust beschouwen
s een stukje nabloei van de tachti
gers, voegt het liberale weekblad
hieraan toe, en het is alleen maar
jammer dat de dichter, met de be
scheidenheid die alle ware grootheid
siert, zijn naam heeft verzwegen.
Hij make zich bekend!
EEUWFEEST.
In den Haag is onder grootc belang
stelling het feit herdacht, dat 100 jaar
;eleden de batalllons grenadiers en
agers werden opgericht. Er had op
iet Malieveld een parade plaats,
Erkend de beste
aan de Gezichtslaan te E
De koopsom bedraagt f 180.000.
De onderteekening der definitieve
koopacte zal plaats hebben na dc ver
vulling eener voorwaarde, waarvoor de
medewerking der Oemeentc de Bilt
noodig is.
Deze bosschen zijn bestemd voor den
bouw van het definitief sanatorium,
dat in den nazomer van 1932 moet
worden betrokken.
Zooals men weet, is het sanatorium
lerg en Bosch" thans gevestigd tc
Apeldoorn, een noodsanalorlum geweest
dat door „Herwonnen Levenskracht'
op verzoek der Regeering als een
spoedvoorziening in de behoefte
sanatoriumrulmle in 1919 werd
stand gebracht op terreinen die tot
1933 van de Oemeente Apeldoorn ge
huurd zijn.
RIJWIELBELASTINO.
In herinnering wordt gebracht, dat
met ingang van 16 Juli a.s. de nieuwe
rijwlelmerken voor het dienstjaar I
Augustus 1929—31 Juli 1930 aan de
postkantoren, hulppostkantoren en post
stations verkrijgbaar zijn. Ter vermij
ding van onnoodige drukte aan dc
loketten verdient het aanbeveling dc
aanschaffing van rijwlelmerken niet tot
het laatst uit te stellen.
DE VECHT.
Ged. Staten van Utrecht willen over
gaan tot het nemen van maatregelen
tegen overstrooming van de Vecht. Zij
komen In overeenstemming met de
wenschen van de belanghebbenden
thans met het voorstel tot stichting van
een gemaal te Muiden (f250.000),
waarvan de werkingsduur in verband
met de Zuiderzeewerken geraamd wordt
op acht jaar. Met de uitvoering van
dit werk zal ongeveer 8 maanden ge
moeid zijn. De Vechtstreek zelf zal
van de bemallngskosten tot een maxi
mum van f31.000 hebben tc garandcc-
ren.
STUDIEWEEK.
Dc Utrechtschc Bond van R. K.
Werkliedenvcreeniglngen heeft In na
volgingvan Limburg een Sociale Studie
week georganiseerd.
Deze Studieweek zal in de maand
Augustus in het Missiehuis St. Jan te
:vattelljkc wl|ze duidelijk te maken,
dat voor het waarachtig geluk van den
mensch en de samenleving dc gods-
dienst onmisbaar is. Daarom Is voor
deze eerste Sociale Studieweek gekozen
het algemeen onderwerp„Zonder
godsdienst geen volkswelzijn."
Dit onderwerp zal worden beschouwd
in verband met den geloofsafval onder
de arbeiders, het bedrijfsleven en het
staatkundig leven.
De Studieweek vangt aan Zaterdag
17 Aug. en wordt gehouden in het
Missiehuis St. Jan te Soesterberg.
Bij de opening zal de hoogecrw. heer
J. O. van Schaik een Inleiding houden
getiteld „Wat Is het doel dezer Studie
week
Pater J. Colsen, Aalmoezenier van
den Arbeid tc Nuth zal daarna behan
delen „Hoe kunnen we de Kerk be
hulpzaam zijn bij haar werkzaamheid
tot sluiting van geloofsafval onder de
arbeiders.
Vervolgens zal de heer H. Brouwer
behandelen het onderwerp„Hoe bren
gen wij de arbeiders, die van de Kerk
afvielen, weer terug tot de Kerk en
de Katholieke Arbeidersbeweging."
Het Tweede Kamerlid Kuiper zal
inleiden het onderwerp „Godsdienst
en Bedrijfsleven."
Pater Vrijmocd zal spreken over*""
Welken Invloed en bcteekcnls hebben
dc Katholieke beginselen voor het staat
kundig leven voor wat betreft het gods
dienstig zedelijk gebied."
Vervolgens zal mr. J. B. Bomans uit
Haarlem behandelen 't onderwerp;
„Welken Invloed en beteekenls hebben
de Katholieke beginselen voor het Staat
kundig leven voor wat betreft het g
bied der sociale wetgeving."
Al deze onderwerpen verdeeld over 1
verschillende lessen zullen worden
•wlsseld door besprekingen,
'er afwisseling zullen naast et
zoek aan het vliegkamp gemeenschap- 1
pelljke wandelingen In den omtrek-f
worden georganiseerd, terwijl aan het
slot naast een repetitie van het be- I
handeldede conclusies voor de practljk J
zullen worden vastgesteld. Praa'
zullen des avonds de deeln
gezelligen kon» wederom bijeenbrengen. 1
Om teleurstelling te voorkomen we
den zij, die wenschen deel te neill
aan deze studieweek, dringend verzoc
zoo spoedig mogelijk aan het Rondt
kantoor BuTJs Ballotstraat 33. Utree
bericht van deelname tc zenden, f
totaal deelnemers moet worden bi
tot 80. J
den dood zijn scheters en spaden
let gehecle wapen kunt U nog zien
op een prachtige vuurplaat bij den
heer Van der Wardt bovengenoemd.
Onze Vrijheer Cornelis hertrouwde
In 1635 met Catharina Hooft, uit een
niet minder roemruchtig Amsterdamsch
Patriclersgeslacht.
Zij wordt ons geschetst als zeer
heilig van aard. Toen zij in't voorjaar
van 1669 (zij was reeds 5 jaar weduwe)
vernam dat haar zoon Jacob naar dc
hand dong van de dochter van Adriaan
Pauw, ontstak zij in hevigen toorn en
schreef aan haar neef Jan de Wltt (den
Raadpensionaris), dat zij „de Pauwen
gantsch niet lustte"; zij verzocht hem
zijn invloed aan te wenden om de
verloving te voorkomen. Werkelijk
kreeg zij haar zin, want Mr. Jacob
trouwde met een ander, waarover
straks meer.
Onze eigenaar van Socstdijk Cornelis
de Graeff kreeg uit zijn tweede huwelijk
twee zoons, n.l. Pieter de Graelf, Vrij
heer van Zuid-Polsbroek, en Mr. Jacob
de Graeff. De oudste was natuurlijk
weer lid van dc Amsterdamsche stads-
regeering, en daarbij „een voornaam
ossenweider."
De tweede zoon, die o.a. schepen
van Amsterdam was, en den eersten
steen van Stadhuis van Amsterdam
legde, erfde Soestdijk. Hij was be
vriend met den jongen stadhouder
Prins Willem III, met wien hij in den
oorlog van 1672 tc velde trok. De
Oranje-Vorst logeerde meermalen bij
zijn vriend op „dc hofstede aan den
Soestdijk" en daar kon hij dan In dc
bosschen zijn hart aan het jachtver
maak ophalen. Zoodoende besloot hl
later, toen hij stadhouder van Utrech
was geworden, Soestdijk van zijn vriend
aan tc koopen. Op 14 Juni 1673 ver-1
kocht Mr. |acob dc hofstede voorl
(18.755 aan Willem III, die er een
jachtslot, de kern van ons
paleis, liet bouwen. (De verkoof
werd op 26 April 1674 voorden Bi
schcn Schout Rudolf van Ewijk, aj
schepenen Hendrik Jorden en Cor
v. d. Vuurst verleden).
Op 9 Nov, 1666 trouwde Mr. I
met dc 17-jarlgc Maria van der c
die helaas! spoedig ziek were
reeds twee maanden na haar hun
stierf. Er wordt verhaald
Bontemantel, II, 477 - dat has
toen zij „begost sieck tc werden!
"v testament hondert duysent gp
'patste, en doen sy heel siecl
al haer goet, sodat hij omstree'
ton erfde."
Onze rijkgeworden Mr. J,
Graeff, die ook al op dc lleerc
woonde, stierf op 21 April 16|
der kinderen na te laten.