Staliano I Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken STER-TABAK Koopt uw SchiijfmachinB Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor dm aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 De €embode Adverlentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij1 geregeld adver- teer en. Adver tentièn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegrtcht 26 te Amersfoort - Telefoon 314 Drie en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234 Vrijdag 25 Oct. 1929 - No. 60 Bloemen te brengen op iemands graf is schoon, schooner is 't indien men deze strooide op zijn levensweg. Epistel en Evangelie. DRIE EN TW1NTIQSTE ZONDAG NA PINKSTEREN. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Philippensen; III, 17; IV, 3. Broeders! Weest navolgers van mij en iet op diegenen, die zóó wandelen als gij ons tot een voorbeeld hebt. Want daar wandelen er velen, van wie ik u dikwijls zeide (en nu ook wee- nend zeg), dat zij vijanden zijn van Christus kruis; wier einde verderf is, wier God hun buik en wier eer in hunne schande is, die hunne zinnen stellen op het aardsche. Maar onze wandel is in den hemel, van waar wij ook als Zaligmaker verwachten onzen Heer Jesus Christus, die het lichaam onzer geringheid hervormen zal, zoo dat het gelijkvormig worde aan het lichaam zijner heerlijkheid, ingevolge de werkkracht, waardoor Hij ook alles aan Zich onderwerpen kan Zoo dan, mijne veel geliefde en zeer beminde broeders, mijne vreugde en mijne kroon! weest aldus standvastig in den Heer. zeer geliefden! Ik bid Evodia en smeek Syntyche, eensgezind te zijn in den Heer. En ook bid ik,|U oprechte medewerker! sta haar bij, die met mij gearbeid hebben in het Evangelie, met Clemens en mijne overige medearbeiders, wier namen in het boek des levens staan. EVANGELIE volgens den H. Mattheüs; IX, 18—26. In dien tijd, terwijl Jesus tot de scharen spak, zie, naderde er een overste, die Hem aanbad, zeggende: Heer! mijne dochter is zoo even ge storven; doch kom, leg uwe hand op haar, en zij zal leven. Jezus nu stond op en volgde hem met zijne leerlingen. En zie eene vrouw, die gedurende twaalf jaren aan bloedvloeiing leed, raakte het boordsel van zijn kleed aan. Want zij zeide bij zich zelve: Indien ik slechts zijn kleed zal hebben aange raakt, zal ik gezond zijn! En Jesus, Zich omkeerend enJiaar ziende, sprak: Vertrouw, dochter! uw geloof heeft u gezond gemaakt. En de vrouw was Bij verkoudheid: heilzaam en lekker KANTOORBOCKHANDEL I F. D. TULP Bi Langstraat «a to. Krommstraat - TÏL. 52C FOTO-ALBUMS VULPENHOUDERS MATADORDOOZEN dat l r af. i den Toen Jesus nu in het huis overste gekomen was en de fluitspelers en de misbaar makende menigte zag, zeide Hij: Gaat heen! want de jonge dochter is niet dood maar slaapt. En zij belachten Hem. En als nu de menigte uitgedreven was, ging Hij binnen en vatte haar bij de hand. En de jonge dochter stond op. Deze mare nu werd door die gansche landstreek verbreid. Liturgische Kalender. Week vau 27 Oct.—2 Nov. Zondag 27 Oct. Feest van Christus Koningschap (Nieuw feest) 2e geb. en laatste Evang. van de 23e Zondag na Pinksteren. Eigen Prefatie. Maandag 28. H.H. Simon en Judas, Credo, Pref. v. d. Apostelen. Dinsdag 29. Mis van de 23e Zondag na Pinksteren, zonder Gloria, 2e geb. A. cunctis, 3e naar keuze. Fr. Octaaf van Kerkwijding, Mis Terribilis, Credo. Woensdag 30. Mis, enz., als gisteren Donderdag 31. Vigilie van Allerhei ligen zonder Gloria, 2e geb. H. Geest, 3e voor Kerk of Paus. Vrijdag 1 Nov. Allerheiligen. Credo. Zaterdag 2. Allerzielen, 3 H.H. Mis sen, Prefatie der Overledenen. medegaat, dringt een ziekelijke vrouw ongemerkt tot Jezus door, raakt den boord van zijn kleed aan, denkend .indien ik slechts Zijn kleed heb aan geraakt, zal ik genezen". Wie bewondert hier niet het groote geloof en 't onbegrensde vertrouwen dezer vrome vrouw? Mochten wij haar daarin navolgen, vooral wanneer wij naderen tot de H. Tafel, waar wij niet slechts het geluk hebben den boord van Zijn kleed aan te raken maar Hem zelve inet Zijn godheid en menschheid ontvangen mogen. Ach! dat wij dan tenminste haar geloof en haar vertrou wen bezaten, zeer zeker zouden wij dan groote gunsten en genaden van Jezus verwerven. Want aan haar groot geloof en vertrouwen schrijft de Heer zelf haar genezing toe: .Betrouw dochter, uw geloof heetl u genezen". Als Jezus met den overste het huis genaderd is, doet Hij eerst de treur spelers en misbaarmakende menigte verwijderen. Het was n.l. een gebruik bij de Joden, dat zij waarschijnlijk van de heidenen hadden overgenomen, om bij sterfgevallen menschen voor geld te huren, om door klaagliederen en allerlei rouwmisbaar over de doode te weeneu. Dit gebruik mishaagde den Heer en Hij laat hen uit het sterfhuis vertrekken. Daarna gaat Hij tot het „slapende" kind, neemt haar bij de hand en ge bood met Zijn almachtige wil: „Doch tertje Ik zeg u sta op!" Als de doode zich op het macht woord des Heeren overeind richt, moet dit wel een geweldige indruk gemaakt hebben op de omstaanders en allen die dit hoorden, en we staan verbaasd dat er nog zoo weinigen in Israël ge vonden werden, die dit alles ziende met Nicodemus zeiden„Wij gelooven, mers de teekenen die Gij doet kan geen mensch verrichten". Mochten wij ten minste door deze wonderbare genezing bevestigd worden in ons geloof aan Jezus Godheid en met volle overtuiging tot Hem zeggen: „Heer tot wien anders zullen wij gaan, Gij hebt de woorden des eeuwigen levens". in zijn woord, het woord van Christus- Koning hooren." De moeder, opdat de kinderen in haar liefde, den geest en de afstraling van de Oneindige Liefde aanvoelen.' „De jongeling en het meisjeopdat bun reinheid de reinheid van den Allerreinste strale en hun kracht geve te volbrengen datgene, wat Christus- Koning van hun leven vraagt." De priester bovenal, opdat hij|zich geve in opofferende liefde voor de zielen tot uitbreiding van het Rijk van Christus, den Koning." „De schrijver, opdat in ieder woord, dat de wereld van hem medeneemt, nog naklinke de vreugde-boodschap van Christus." „De leeraar, zij het in de hoogere scholen of in de dorpsschoolopdat zijn woord Christus brenge in de harten der jeugd, opdat ze voor Hem zouden leven." „De werkgever, opdat hij in den arbeider immer ook het beeld zie van Christus, zijn Koning." „De arbeider, opdat op de plaats, waar God hem stelde, Christus de Koning verheerlijkt worde." „De ambtenaar, opdat hij wete, dat de orde, die hij te bewaren heeft, een deel moet zijn van de orde van het Rijk van Christus, den Koning." „De rechter, opdat hij nooit vergete, dat hij recht spreekt.in naam van den Koning Christus." „De geneesheer, opdat in zijn dage- lijksch werk de heelende hand zichtbaar blijve van Hem, die door het land ging, genezende en weldaden spreidend." „leder moet geheel z'n leven in dienst van Christus den Koning stellen, dan... zal Christus wederom heerschen in d gemeenschap en in het openbaar leven' Evan^elievc-rklaring. 23ste Zondag na Pinksteren. De overste, van wien het Evangeli spreekt, heette Jaïrus en stond over een der Joodsche Synagogen. Hij had een dochtertje van twaalf jaren, dat hem door den dood ontrukt was. Door al zijn tranen kon de vader dit verlies niet herstellen. Wat doet hij? In zijn groote droefheid neemt hij zijn toevlucht tot Jezus, valt Hem te voet en bidt: „Heer, mijn dochter is zoo even over leden, maar kom, leg Uw hand op haar en zij zal leven." Leeren we hieruit, hoe ook wij allen nood, droefheid of tegenspoed onze toevlucht nemen tot God, gelijk de apostel zegt: „Werpt al uwe be kommernissen op God, want Hij draagt zorg voor u". Terwijl de Zaligmaker met Jaïrus Zondag 27 Oct. Feest van Christus Koning. De laatste Zondag van October is sedert ecnige jaren toegewijd Koning Christus. De aloude Moeder kerk, die zich steeds verjongt en aan past aan de stroomingen des tijds, heeft zeer juist ingezien, dat de erken ning van het Koningschap van Christus de redding en genezing van de huidige maatschappij kan brengen. „Alles herstellen in Christus", deze lijfspreuk, dit streven van Paus Pius X z.g. begint in vervulling te gaan. Welnu, zegt de „Liefdekoning", het tijdschrift ter bevordering van de intro- nisatie „Dan mogen we er wel om denken, dat ons eerste en voornaamste streven zijn moet: dat ieder van ons het Koningschap van Christus in z'n persoon, in z'n leven, in z'n beroep zichtbaar makeHem in de wereld verkondige door zijn leer werkdadig te maken in ons leven." ,Dat ishet eerste en voornaamste deel van het Apostolaat, dat is het wezen van de katholieke actie." leder moet in geheel z'n doen en laten Christus den Koning dienen, opdatChristus in de gemeenschap heetsche." „De Staatsman en volksvertegenwoor digerom in de wetten van zijn staat de wetten van Christus Koning te doen leven." „De huisvaderopdat de kinderen De Katholieke Arts. In het jaarboek der St. Radboud- Stichting lazen wij een belangwekkende bijdrage van Prof. Dr. Hoogveld. We ontleenen er het volgende Jaren geleden vroeg ik eens aan 'n paar voormannen der Vrije Universiteit, waarom zij zich gewaagd hadden aan een eersten aanloop tot hun medische Faculteit, terwijl het toch duidelijk was, dat deze althans 'n deel van de Wis- en Natuurkundige veronderstelde. Het teekenend antwoord was, dat daar praktische, meer bizonder propagan distische gedachten achter staken. „Er zijn vooral twee dingen, die onze men schen het eerst begeeren van hun eigen hoogeschool, otn die te bereiken vin den we hen tot de uiterste offers be reid een predikant van eigen richting en een geneesheer van dezelfde levens beschouwing. Dit laatste niet minder dan het eerste, want omtrent huwelijks opvatting en Godsbeschikking in d( ziekten hooren zij graag een woord Toch spreekt dat alles niet zóó spontaan tot het volk. Het moet voor hen beredeneerd worden. Maar het voelt onmiddelijk aan, dat de levensvisie van den medicus voor hen van belang is. Natuurlijk niet van belang vooralle details, maar wel en heel bizonder voor de gewichtigste gebeurtenissen. Dat beseft men zonder eenig inzicht in de beteekenis van wetenschap voor kuituur en leven, juist omdat de medi sche praktijk, buiten alle abstractie om, zpo intens ingrijpt in de concrete werkelijkheid. Een moeder met een heerlijk bloeien- den kindertuin, die op een plaats wooot waar geen Katholiek medicus is gevestigd, vertelde me eens, dat de dokter haar na de eerste bevalling had gezegd, dat er maar geen kindertjes meer moesten verwacht worden, want dat het offer voor haar te groot zou zijn. "i een geneesheer, die houdt, wat één onzer universiteiten is gezegd, dat men evengoed een kat onder water kan dompelen, dan den doopritus op een kind toepassen, zal misschien om praktische redenen zwijgen in een katholiek huisgezin, maar zal hij be zorgd zijn voor een nooddoop? medicus behoort den priester krachtens definitie, het „leven" raakt, raden in ons land een adres gezonden, hoe zou daar „levensbeschouwing" waarin wordt medegedeeld, dat bij de vóór de collegezaal aan den kapstok vele branden in boerderijen tallooze kunnen worden gehangen. En waar hij in de levenspraktijk zoo diep ingrijpt, hoe zou daar de ethiek gesmoord kunnen worden. Laten we het aan de diplomaten overlaten om maskers te dragen. Herkomst en doel van het leven z'j.i vragen, toch heusch van eenig belang, waarop de medische student een be zonnen antwoord verlangt. En hoe dringt de ethiek niet langs alle zijden binnen in het huwelijksleven. En boe doortrekt ze niet het wezen van de leer der geneesmethoden der zielsziekten. Zonder de naieve meening aan te hangen, dat we de leerkrachten straks wel voor 't grijpen hebben, ook de staatsuniversiteit heeft dat niet, durven we toch hopen, dat de medische Faculteit in Nijmegen op even hono rabele wijze zal bezet worden als de bestaande Faculteiten. Maar... de nervus rerum! We weten, dat de medische, alleen voor het jaarlijksch onderhoud, dubbele kosten zou meebrengen de drie nu bestaande samen. Om van de stichtingskosten van laboratoria en klinieken maar te zwijgen. ie vervangen, nog minder moet hij geestelijke trachten te spelen, maar, waar nog altijd meeleven meiden patiënt zoo'n troostende factor is, kan daar iemand, die zelfs niet de termen kent, waarmee de lijder moet worden aan gesproken, adaequaat de rol vervullen van den geneesheer, die leeft uit de zelfde overtuiging? En men behoeft maar enkele goede vrienden te hebben onder de medici om te weten, hoe zij soms toegang hebben tot harten, die aanvankelijk voor den geestelijke gesloten blijven. Zou een katholiek aan zijn sterfbed den medicus verlangen, van wien hij weet, dat deze zijn kind liet verasschen en op den urn een vers van Lucretius liet plaatsen van stuitend materialisti- schen inhoud? Zou de patiënt in zijn gewichtigste levensmoment den man aan zijn zijde wenschen van wien hij weet, dat hij met innerlijken hoon neerziet op zijn Godsvertrouwen Hoe pijnlijk werd eens een lijder gestriemd door een chirurg, die op een uiting van den zieke, dat hij God dankte voor den gunstigen afloop, bruut reageerde met te zeggen, J" hém die dank toekwam. Dit zijn alle eenvoudige, populaire beschouwingen, niet speculatief be doeld, maar, zonder naam, aan de realiteit ontleend. 'k Wilde er alleen mee belichten, hoe het gezonde volksgevoel, als in zoovele andere gevallen, niet misgreep, als het een medische Faculteit als een primairen eisch ziet van een eigen universiteit. Voor den wetenschappelijken man zijn er zooveel redenen meer. De tijd, dat men in neutraliteit geloofde, is nagenoeg in alle kringen voorbij, om plaats te maken voor begrijpen en zoo mogelijk waardeeren van een ander standpunt. Men ziet in, dat de quasi-neutraliteit j zelf één van de vele mogelijke levens eigen belijdenis en vooral aan het houdingen is, die zich ten onrechte Sterfbed voelen zij behoefte aan een als de eenige wou opdringen, medicus, die in dit gewichtig oogen-l De abstracte profane positieve weten- hen meedenkt en mee-schap moge in zich nog zoo neutraal n u/aarm<»P zjj spreken i zijn in dezen zin, dat zij in zich levens beschouwing niet als interne factor van haar „vak", d.i. dus binnen gren zen waar zij zich opsloot, kan aan vaarden, de mensch van vleesch en bloed, de beoefenaar der wetenschap ;cen „abstract" ding. elfs een gewild eeuwig zwijgen r wat de volle levenswerkelijkheid raakt, zou, als het slaagde, een moor denden invloed uitoefenen op jonge hoorders, die jarenlang aan de voeten van zoo'n „niemand" zaten. Waar de medicus, ik zou zeggen kunnen." Is dit volkssentiment niet welspre kend? 'k Wil geen oogenblik in twijfel trekken de beteekenis van de eigen levensleer in de andere Faculteiten, wijsbegeerte is in haar kern immers we reldbeschouwing; geschieden is feiten endie worden noodzakelijk gewaardeerd in het licht van eigen overtuiging, rechts opvattingen en economisch stelsel zijn doortrokken van het dieper inzicht wezen en roeping der samenleving. Altijd op zak dieren een prooi der vlammen werden. Uit onlangs gepubliceerde cijfers is de noodzakelijkheid van het nemen van afdoende maatregelen duidelijk ge bleken. De vereeniging is van oordeel, dat in de gemeentelijke bouwverorde ning eischen moeten worden gesteld, waaraan veestallen hebben te voldoen. In ieder geval zou geëischt kunnen worden, dat de dieren zoodanig wor den vastgebonden, dat in geval van brand alle gelijktijdig kunnen worden losgekoppeld. In de practijk aldus het adres zijn reeds zeer doelmatige toestellen in gebruik. Verder zouden nooduitgangen kunnen worden voor geschreven, terwijl daarenboven eischen omtrent licht en lucht zeker niet als overbodig mogen worden beschouwd." lijkt ons, dat onze boeren ver standig zullen doen om vrijwillig maat regelen te nemen in deze aangelegen- neid. Dit is beter dan dat wettelijke voorschriften hen dwingen moeten. (Jit den Omtrek of neemt een abonnement voor onder houd van uw schrijfmachine bij H. ELZET7AAR KANTOORBOEKHANDEL L/tNGESTRflAT 84 TEL. 528 Het hulpelooze vee. Nu de tijd voor het stallen van het :e weer is aangebroken, schijnt het _.is niet ongewenscht het onderstaande, overgenomen uit een vakblad voor brandverzekering, een plaats te geven „Wie zich de moeite geeft in een ._ri de wintermaanden een boerderij binnen te loopen, zal, onverschillig in welk gedeelte van ons land hij zich bevindt, behalve dan in sommige model stallen, die vooral in de provincie Groningen gevonden worden, worden getroffen door het gebrek aan veilig heidsmaatregelen ten aanzien van het vee ingeval van brand. Men ziet on middellijk, dat de wijze, waarop de dieren gestald zijn, bijna zeker moet leiden tot een ramp, indien plotseling een felle brand zou uitbreken. De beesten zijn in den regel zoo danig vast gebonden, dat het veel te veel tijd en moeite kost ze los te maken, terwijl de staken in den weg zitten en de primitieve uitgangen en de afwezig heid van nooddeuren het reddings werk in hooge mate bemoeilijken. Het spreekt vanzelf, dat dit volkomen onnoodig is; in onzen tijd, vol van nieuwe uitvindingen op technisch ge bied, behoeft de veehouder niet te zoeken naar middelen, om zijn vee beter te beschermen. De groote vijand is hier een zeker conservatisme van den boer, die vele nieuwigheden met een wantrouwig oog aanziet en er in den regel niet van weten wil, indien aanschalfing gelde lijke offers eischt. Daarom zoude het zijn toe te juigen, indien het bestuur der Vereeniging voor wettelijke dierenbescherming had van zijn pogingen, om alom heerschenden primitieven toe stand verbetering aan te brengen. Ge noemd bestuur heeft aan de gemeente- Zenuwstillend en zenuwsterkend Is de werking van MIJNHARDT'S zenuwtabletten Qlazen Buisie 75 cl. Bij Apolh. en Drogisten Soest Door de politie werd bij den win kelier K. alhier een groote hoeveelheid jenever in beslag genomen. Tegen K. werd proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van de drankwet. Nabij het sanatorium „Zonnegloren" heeft een ernstig auto-ongeval plaats gehad. In een bocht van den wegreed een auto van den heer D. uit Soest, doordat de zoon van den heer D., die den wagen bestuurde, inplaats van op de rem op het gaspedaal trapte, met groote snelheid tegen een boom. De auto sloeg om, waardoor de vier in zittenden onder den wagen kwamen. De heer D. brak een pols, zijn echt- genoote kreeg eenige kwetsuren en een jong meisje, dat ook in den wa gen zat, werd ernstig gewond. Zij werd in het sanatorium „Zonnegloren" opgenomen. De zoon van den heer D. kreeg geen letsel. Naar wij vernemen zal onze ge meente zijn beide losplaatsen aan de Eem moeten missen, aangezien Soest ;eweigerd heeft mede te betalen aan '7 kostfn der verbetering van de Eem. De schepen voor Soest zullen dus in het vervolg te Amersfoort moeten lossen. Mej. Br. in de Birktstraat alhier is door een noodlottig toeval in den regenput gevallen en verdronken. Toen men haar ontdekte was zij bereids overleden. Bij den landbouwer H. K. te Soest is een geval van kinderverlamming geconstateerd bij zijn drie-jarig doch tertje. De kleine werd naar het zieken huis te Amersfoort overgebracht. Kerknieuws AARTSBISDOM UTRECHT Z. D. H. de Aartsbisschop heeft aan Mgr. B. A. de Wit eervol ontslag ver leend als deken der stad Utrecht. Z. D. H. de Aartsbisschop heeft be noemd tot deken van Dekenaat Utrecht Kanunnik J. H. G. Jansen, pastoor te Utrecht tot| kapelaan te Hengeloo (O.) den Weleerw. heer J. Th. Servaas. PASTOOR DR. BLOM f Te Zwolle is overleden de Zeereerw. heer Dr. Willem Blom, pastoor der parochie van den H. Michaël. Dr. Blom was geruimen tijd prefect van het Seminarie Culemborg, daarna pastoor van Doetinchem, om vervolgens te worden belast met het bestuur der parochie van den H. Michael te Zwolle.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1929 | | pagina 1