De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Koopt ow Schiijtmachine
_p
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Builen Amersfoort f 1.10
Advertentiën 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid by geregeld adver-
leeren. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegricht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44254
Vrijdag 6 Dec. 1929 - No. 72
De beste voldoening genieten wij,
wanneer wij heden herstellen, wat wij
gisteren verzuimd of misdaan hebben.
Epistel en Evangelie.
Tweede Zondag van den Advent.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; XV, 4—13.
BroedersAlles wat geschreven werd
is lot onze onderrichting geschreven,
opdat wij door de lijdzaamheid en de
vertroosting der Schriften de hoop mo
gen hebben. De God nu der lijdzaam
heid en der vertroosting geve u, één
van gevoelen te zijn onder elkander
volgens Jezus Christus; opdat gij, één
van ziel, met éénen mond God en den
Vades onzes Heeren Jezus Christus
moogt verheerlijken. Daarom r.eemt el
kander aan, gelijk ook Christus u heeft
aangenomen ter eere Gods. Want ik
zeg. dal Christus Jezus dienaar der be
snijdenis geworden is om wille van Gods
waarachtigheid, om de beloften aan de
Vaderen gestand te doen; en. dat de
heidenen God wegens barmhartigheid
verheerlijken.gelijk er geschreven staat:
Daarom zal ik U loven onder de hei
denen, o Heer! cn uwen naam lofzingen.
En wederom zegt zij: Verheugt u, gij
heidenen, met zijn volk! En wederom:
Looft den Heer. alle gij heidenen, en
maakt Hem groot, alle gij volken! En
weder spreekt Isaia: Daar zal zijn de
wortel van Jesse, cn een die zal op
staan om over de heidenen te heer-
schen; op Hem zullen de heidenen
hopen.
De God nu der t)oop vcrvullc u met
alle blijdschap en vrede in het geloo-
ven, opdat gij overvloedig moogt zijn
in de hoop en de kracht des t eiligen
Geestes.
EVANOELIE
volgens den II. Maltheus. XI. 2—10.
In dien tijd, toen Joannes in de boeien
de werken van Christus vernomen had,
zond hij twee zijner leerlingen en zeide
tot Hem: Zijt Gij degene die komen
moet, of verwachten wij eenen anderen?
En Jezus, antwoordend, zeide hunGaat
en boodschapt aan Joannes wat gij ge
hoord en gezien hebt: blinden zien,
kreupelen wandelen, melaatschen wor
den gereinigd, dooven hooren, dooden
verrijzen, aan armen wordt het Evan
gelie verkondigd; en ialig is hij, die
zich aan Mij niet zal geërgerd hebben.
Toen zij nu heengingen, begon Jesus
tot de scharen aangaande Joannes te
zeggenWat zijt gij in de woestijn gaan
zien? Een riet, door den wind heen
en weder bewogen Maar wat zijt gij
gaan zien? Eenen mensch, gedost in
zachte kleederen? Zie, die de zachte
kieederen dragen, zijn in de huizen der
koningen, Maar wat zijt gij gaan zien?
Eenen proleet? Ja. zeg Ik u, en meer
dan een profeet. Want deze is het, van
wien geschreven staat: Zie. ik zend
mijnen engel voor uw aangezicht, die
uwen weg voor U bereiden zal.
d. Advent.
Maandag 9. In paars: Mis van de
2e Zondag v. d. Advent, zonder Gloria,
2e geb. Oct. Onb. Ontv., 3e van de
H. Geest.
Dinsdag 10. Mis en 2e geb. als
Zondag., 3e H. Melchiades.
Woensdag 11H. Damasus I, ?e geb.
Oct. Onb, Ontv,, 3e Excila.
Donderdag 12. |Mis en 2e geb. als
Zondag 3e geb. H. Geest.
Vrijdag 13. H. Lucia, 2e geb. Oct.
Onb. Ontv., 3e Excita.
Zaterdag 14. Alles als Donderdag.
Liturgische Kalender.
Week van 1—7 Dec.
Zondag 8 Dec. O.L.V. Onb. Ont
vangenis, 2e geb. Excita en laatste
Evang. uit de Mis v. d. 2e Zond. v.
Baarn voert een pro
ces van dertig laren
lang
door T. Pluim.
Oudtijds log ter plaatse van de
huidige Vuursche een uitgestrekt
bosch, beginnende bij de tegenwoor
dige Hollandscbe Rading (Zwaluwen
berg) en eindigende b« de Praam
gracht. Dit groote woud droeg den
naam van Furs, dat wel een verkor
ting zal zijn van 't Latjjnsehe foresta.
d.i. bosch, zooals ook ons „foreest".
In 985 schonk Keizer Otto, als leen
heer van ons land, het „Furs" aan
den Bisschop van Utrecht, waar dc
kerkvorst natuurlijk overvloed van
timmer- en brandhout vond. Maar
daar hij nog andere van dergelijke
bosschen bezat, schonk hij in 1085
liet westelijk deel er van as
pittel van St.-Jan te Utrecht en in
1239 het gehcele Furs. (Iu de stad
Utrecht had men 5 kerken, waaraa"
een college of kapittel van knnunni
ken verbonden was, die uit de goe
deren welke aan 't kapittel geschon
ken waren, de benoodigde inkomsten
genoten. Aan 't lioofd stond voor 't
beheer der vele goederen een Proost
en aan 't hoofd der kapittelheeren of
STEEDS
DE GROOTSTE SORTEERINO
VULPENHOUDERS
KANTOORBOEKHANDEL
1 F. fl. TULP m
Langejlr»»t 65 t.0. Krommestrnt - TEL. 324
Evangelie verklaring.
2e Zondag van den Advent.
De H. lohannes, van wie het Evan
gelie hier spreekt, isjohannes de Dooper
de Boelgezant en Voorloopcr des
Heeren, die doopte aan den Jordaan
en wegens zijn optreden tegen Herodes,
in echtbreuk en bloedschande leefde.
de gevangenis gezet was en later
onlhoofd geworden is.
Zijne leerlingen hadden vrijen toegang
tot hem in de gevangenis en zoo ge
schiedde het dat hij hen op zekeren
dag heenzond met de opdracht naar
Jezus te gaan en Hem de vraag te
stellen„Zijt Gij degene die komen
moet of hebben wij een anderen te
wachten, Niet alsof Johannes zelf daar
nog aan twijfeldehij zelf had immers
reeds den Zaligmaker aangewezen:
„Ziedaar het Lam Gods, ziet Hem. die
wegneemt de zonden der wereld"; hij
zelf had. toen hij den Zaligmaker doopte
in den Jordaan, de stem des Vaders
vernomen„Deze is mijn welbeminde
Zoon. in Wien Ik mijn welbehagen
heb." Johannes zond echter zijn leer-
lingcr. tot Jezus opdat zij zelf uit Zijn
mond zouden vernemen dat Hij de lang
verwachte Messias was. Hoe wenschelijk
ware het dat alle oversten den H. Jo
hannes hierin navolgen en evenveel
zorg hadden voor het heil hunner on
derdanen. Hoe wenschelijk ware het
dat alle oversten hun kinderen en hun
onderhoorlgen naar het christelijk on
derwijs, naar de predikatie's zon-
len om daar Gods woord te vernemen.
De Zaligmaker nu gaf aan de leer
ingen op hun vraag geen rechtstreeks
antwoord wijl Hij niet enkel door woor
den van Zich zeiven getuigenis wilde
geven. Jezus wees hen op Zijne wer
ken, op Zijne wonderwerken, die het
grootste bewijs waren voor Zijne god
delijke zending, voor ZijnMessiasschap,
wijl zij als zoodanig door den Profeet
Isaias van den Messias waren voorspeld
„Gaat en boodschapt aan Joannes wat
gij gehoord en gezien hebt: blinden
zien, kreupelen wandelen, dooven hoo
ren enz." Leeren we hieruit dat we
niet door woorden maar vooral door
onze daden toonen wie we zijn. „Niet
wie zich zeil aanbeveelt (door woor-)
den) is goea bevonden maar dien God
aanbeveelt (om zijne werken)". Zoo-
velen zijn er, die zich zeiven aanbe
velen als talentvol en deugdzaam méér
dan ze in de oogen van Goó in wer
kelijkheid zijn om hunne werken
van God dien lof, dien ze zichzelven
toekennen, niet verdienen. Laten
daden meer dan onze woorden
ons zeiven spreken. Doen we ons best
door onze daden van God een
maal dien lofspraak te vardienen, dien
Jezus omtrent Johannes gaf aan diens
leerlingen. Jezus roemt Johannes om
zijn standvastigheid (Johannes was niet
een riet door den wind heen en weer
bewogen), om zijn strenge boetvaar
digheid (Johannes was niet gehuld in
zachte kleederen), om de waardigheid
van zijn ambt (deze is meer nog dan
een profeet, hij is Voorlooper des
Heeren). Mochten ook wij door de
wonderen des Heeren versterkt en be
vestigd worden in ons geloof zóó, dat
wij niet slechts Katholieken zijn van
naam maar vooral van de daad.
Gehoorzaamheid.
De deugd, die lieden ten dage het
meest in discrediet schijnt, is wel de
gehoorzaamheid, Het vierde gebod
„Eert Uw vader en Uwe moeder" slaat
niet enkel op den eerbied, dus op de
gehoorzaamheid, van kinderen jegens
hun ouders, maar op die van alle
ondergeschikten jegens het boven hen
gestelde gezag, op die van de onder
danen tegenover de wettige overheid.
De moderne geest heeft voor de deugd
van gehoorzaamheid geen achting meer.
Gehoorzaamheid is voor den volwassen
mensch onwaardig, zoo meent men, en
ternauwernood vindt men ze nog in
de kinderkamer. Men wil geen kerke
lijk of staatsgezag meer.
Sedert den Hervormingstijd, is de
volgzaamheid bij de andersdenkende
christenen in geestelijk opzicht
bijna geheel verdwenen, Om een
nietigheid in de bijbeluitlegging scheidt
men zich af en het is te vergeefs, dat
de synodes nog eenigszins trachten een
dam op te werpen tegen verdere
scheuring. En wal zien wij gebeuren
in de politiek?Opstand allerwege tegen
het gezag; een geest van ontevreden
heid zaaien. Door de communistische
en anarchistische cellen, die overal
doordringen, wordt de omverwerping
van de bestaande orde gepredikt. Wat
zien wij echter gebeuren, wanneer der
gelijke revolutionnairen de macht
handen krijgen? Elke ongehoorzaam
heid wordt dan met verbanning of den
dood gestraft. Zie naar Rusland, o. a.
met de gevallen Bessedowksky en
Trotsky. Is het niet waar, dat in de
moderne vrouwenbeweging opstand en
ongehoorzaamheid het sterkst over-
heerschen? Weg moet het gezags-
element in het huwelijk; men stoort
zich bij de kleeding aan geen voor
schriften van welvoegelijkheid.
Maar, zal men vragen, is er dan
geen enkele macht in staat om aan de
steeds voortschrijdende ongehoorzaam
heid paai en perk te stellen? Moet de
wereld dan maar haar ondergang te
gemoet snellen doordat de menschen
hoe langer hoe meer tegen elkander
opstaan; kinderen tegen hun ouders,
Kanunniken een Deken).
cede schenking was
kapittel van St.-Jan goud waard. Im
mers er was reeds eenige jaren groot
gebrek aan hout geweest de eenige
brandstof dier dagen; maar gelukkig
„ontdekte" men een uitnemend sur
rogaat (of plaatsvervanger) nl. de
turf. En nu strekte zich van de Gooi-
sche grens bij Eemnes, over 't W. en
Baarn, verder over het Furs
en nog een eind ver langs den Soes-
lereng (Hees, enz.) een ryk hoog
veen uit, dat door de ontginning in
den brundstoffc-nnood voorzag, cn
goud opbracht. Vandaar dat de schen
king, de Bisschop in 1239 aan 't Ka
pittel van 't St.-Jan met de Vuursche
deed, een rijke bron van inkomsten
•oor dal Kapittel werd. Men toog dan
■ok naar de Vuursche om er inet de
'erturving te beginnen. Tevens gaf
de Bisschop vergunning om uit de
venen aldaar een vaart naar de Eem
te graven, ten einde de turf te kun
nen vervoeren de Praamgracht.
Turfgravers hebben dus 't eerst de
Vuursche bevolkt; op de afgegraven
venen vonden zjj tevens goeden
bouwgrond.
Op 16 Jan. 1136 gaf het Kapittel
van 't St.-Jan aan heer Johan
Drukenburg, die een hofstede op de
Vuursche bezat (liet latere kast
ik zeg *t Kapittel gaf hem de V
sclie in pac.it, met alle toebehooren
(dus ook de venen), jaarlijks tegen
15 mark 8 lood zilver (omstreeks 60
gulden). Deze oorkonde, waaraan
nog de beide zegels hangen, wordt
'liet Rijksarchief te Utrecht be
nard, zooals trouwens liet geheele
rcliief van het genoemde Kapittel.
Ik heb daarin de slof voor dit opstel
gevonden, waarbij de Chartermees
ter, Mr. R. van Roven, mij welwil
lend ter zijde stond.
Maar tegen die verpachting kwa
protest. Baarn had al jaren lang
(meer dan een eeuw) in en by de
bosschen van de Vuursche gehakt,
turf gegraven cn plaggen (of zoden)
gehaald. Nu heer Johan een deel dier
gronden in pneht had gekregen, werd
natuurlijk Baarn geweerd; doch de
jonge „Stadt van Baerne" liet het er
niet bij en teekende bij het Kapittel
(als pachtheeren) protest aan. Op 1
Dec. 1436 (dus nog in 't zelfde jaar)
benoemden „Burgemeester, Schepe
nen en Raad der stad Baarn" een ge
volmachtigde om met het Kapittel te
onderhandelen.
Maar de heeren van St.-Jan stoor-
ondergeschikten tegen hun patroons,
onderdanen tegen de overheid? Ja, zulk
een macht is er Goddank, en wel: de
katholieke kerk. Waar vindt men een
jehoorzaamheid als bij onze geeste-
ijken, die zonder eenige bedenking of
tegenstribbelen moeten gaan, en ook
gaan, waar hun overheid hen heen
zendt; waar een gehoorzaamheid als
in onze kloosters, in onze staatkunde,
scholen, vereenigingen, enz. Welke
andere godsdienst heeft een leergezag,
waaraan elk rechtgeaard geloovige zich
ie en met gerustheid onderwerpt?
ligt het groote verschil, de diepe
klove, tusschen ons en de wereld. Het
katholicisme is positiefal het andere
negatief. Negatief is het twisten der
andersdenkenden over uillegging van
den bijbel; negatiefis de versplintering
in alle mogelijke kleine staatkundige
partijennegatief in de volgzaamheid
van de in andere opzichten opstandigen
aan een tyrannieke, slechte, onzedige
mode. Wat dc wereld noodig heeft,
dat is geloof en een uit dat geloof
voortspruitende gehoorzaamheid. Wij
hebben nood;^ een gehoorzaamheid
zooals van den oudvader Abraham,
die niet aarzelde om op Gods bevel
zijn eenigen zoon te offeren, van een
H. Jozef, die om geen reden vroeg,
toen God hem door een engel liet be
velen met het kind en zijne moeder
naar Egypte te vluchten, van een H.
Paulus. die niet anders vroeg dan:
Wat wilt gij Heer, dat ik doen zal".
Het zijn juist de grootste heiligen,
die hebben weten te gehoorzamen.
„Zie de dienstmaagd des Heeren." zeide
de H. Maagd Maria, toen de engel
Gabriël haar het geheim van demensch-
wording van Christus ontsluierd had.
En Christus zelve, wat een voorbeeld
van gehoorzaamheid. Hij, de God-
mensch, was onderdanig aan zijn
schepselen, aan de H. Joseph en Maria
hij was gehoorzaam tot den dood toe.
Al deze voorbeelden van onvoorwaar
delijke gehoorzaamheid zijn niet on
redelijk, maar zeer redelijk, daar zij
voortsproten uit een diep geloof. Wij
hebben onzen vrijen wil niet gekregen
om onverstandig, maar om verstandig
te handelen. Wij moeten meer onaf
hankelijk zijn van modegrillen, van
schijnwetenschap, van de gevaarlijke
peis, kortom van de groote massa, die
den breeden weg bewandelt. Wij moeten
ons ondergeschikt maken aan God en
aan de geopenbaarde waarheid. Daarin
moeten wij onze eer en kracht vinden.
Dat alleen kan ook de wereld redden.
bebouwde gemeenten op een afstand
van ongeveer 200 Meter, terwijl niet
lager mag gevlogen worden boven be
woonde gemeenten dan 400 Meter.
Tevens werd onderzocht door den
Krijgsraad of de vliegeniers zich ook
hadden te verantwoorden wegens ver
boden kunstvliegen.
Volgens de toelichting van een des
kundige behoort tot het kunstvliegen,
dat de toestellen een ongewonen stand
maken. Zig-zagsgewijze vliegen of vlieg
machines scherp op hun kant zetten
heeft niets van een kunstvlucht, maar
:ijn slechts gevaarlijke kunsten.
Uit het verhoor bleek, dat de mili
taire vliegeniers ieder voor zich gaarne
een plaats uitkiezen, geboortestad, of
waar hun familie of meisje woont,
om daar hun vriendelijke attentie met
hun vliegtuig te demonstreeren.
De president vond de demonstraties
als zoodanig zeker heel aardig, maar
wees toch ernstig op het groot gevaar
voor ongelukken. De Krijgsraad wil
voor dezen eersten keer clement oor-
deelen, maar indien dergelijke voor
vallen in de toekomst nog zouden her
halen, zullen strenge straffen volgen.
Van de aanklacht wegens verboden
kunstvliegen werden allen vrijgesproken,
vermits niet gebleken was, dat bepaal
de kunstvluchten waren verricht. Dus
bleven alleen over de overtredingen
van art. 55 vooral, alhoewel ook nog
in ernstige mate de bevolking schrik
was aangejaagd en overlast werd
gedaan.
leder der sergeant-vliegeniers werd
voor den eersten keer veroordeeld tot
f 20 boete.
Binnenland
KUNSTENMAKERIJ.
Als iets nieuws bij de uitvoering der
rechtspraak van den Krijgsraad zien
we strafzaken wegens overtreding van
art. 5ü en 43 van het reglement op het
Luchtverkeer.
Het was in ons land voor het eerst,
dat delicten dienaangaande in de termen
vielen, te worden behandeld voorden
Krijgsraad.
Verschillende reserve-sergeant-vlie
geniers hadden zich n.l. te verant
woorden ter zakedat zij zich hadden
schuldig gemaakt aan vliegen boven
of neemt een abonnement eoor onder
houd van uw schrijfmachine bij
H. ELZEDMR
KANTOORBOEKHANDEL Q
LANOESTRAAT 84 TEL. 528
C. W. van der Vuurst en H. Kooij.
GehuwdW. H. van de Steeg en A.
Ravenhorst C. W. Reiff en M. Hen-
driksen. Overleden: Antoon A. Los,
76 j., echtg. v. M. Mewe JanSlin-
genberg, 57 j„ echtg. v. D. J. F. Ti-
lanus Antonetta Tijhuis, 65 j., echtg.
H. J. v. Dijen.
DE AMSTERDAMSCHE DRAAI.
Nu Amsterdam in minister Reymer
een bewindsman ziet, minder gepor
teerd voor het Geldersche Vallei-kanaal-
plan dan zijn voorganger minister Van
de Vechte, heeft het van zijn voorkeur
voor het plan Wijk bij Duurstede willen
doen blijken door het aanne
de volgende motie
„De Raad noodigt B. cn W. uit de
regeering te verzoeken onverwijld de
indiening te bevorderen van een wets
ontwerp Amsterdam-Rijn over Wijk bij
Duurstede".
Deze motie werd met flinke meer
derheid aangenomen.
Vrij algemeen wordt in deze uitspraak
..n vermindering der kansen voor den
aanleg van het kanaal door de Gel
dersche Vallei gezien.
De vraag is nu of de Regeering het
aandurft Amsterdam het beste kanaal,
dat is: het Geldersche Vallei-kanaal,
op te dringen tegen wil en dank.
Tot een juiste beoordeeling der voor-
,.i nadeelen aan de uitvoering van
eenig plan verbonden is de Amster-
dainsche Raad evenmin in staat als
de Raad van 's Heer-Hendriks-
kinderdijk.
BURGERLIJKE STAND VAN BAARN
Geboren: Tcunis Lammert, z. v. G.
Hartog en H. Ruizendaal Johanna
Jacoba Maria, d. v. H. J. Giele en M.
E. Schouten Gerrit, z. v. G. v. Wee
en J. A. Hilhorst. Ondertrouwd: A,
Hooyer en D. J. van Tuil J. W.
Jagtenberg en H. van Amerongen
Boekbespreking.
Kerstnummer 1929 der Kath. Illustratie.
Evenals vorige jaren heeft de be
kende geillustreerde weekblad dc
Katholieke Illustratie wederom een
extra Kerstnummer het licht doen zien.
Wij hebben dit Kerstnummer met
zeer veel belangstelling gezien en door
gelezen.
Op druk-technisch gebied gaat deze
uitgave ongetwijfeld aan de spits van
alles wat tegenwoordig op dit gebied
geboden wordt en met genoegen wor
den wij er bij de beoordeeling'van dit
nummer weer eens aan herinnerd, dat
de Katholieke illustratiepers zich op
het eerste plan heeft weten te plaatsen.
Mocht verleden jaar reeds worden
gesproken van een geslaagde uitgave
voor 1928, die voor dit jaar kan er
aanspraak op maken buitengewoon
geslaagd te zijn.
Dit Kerstnummer, waarin verschil
lende reproducties naar teekeningen
van oude en nieuwe meesters in
kleurendruk zijn opgenomen, bevat 64
pagina's groot formaat op zwaar luxe
papier. Vele bekende schrijvers ver
leenden hun medewerking, waarbij de
illustrator Herman Moerkerk den tekst
verluchtte.
De uitgeefster is in haar keuze van
foto-materiaal en verderen inhoud bij
zonder gelukkig geweest. Het Kerst
nummer 1929 der Kath. Illustratie zal
zijn weg onder de abonné's van dat
blad zeker wel vinden.
Kerknieuws
DE KEUZE
Het Metropolitaan Kapittel van het
Aartbisdom is bijeengekomen, om de
voordracht op te maken ter benoeming
van een Aartsbisschop op den Utrecht-
schen zetel. De voordracht werd ver
volgens overgelegd aan het Doorluchtig
Episcopaat, dat de volgende week
bijeenkomt, waarna de voordracht via
de Pauselijke Internuntiatuur naar Rome
wordt doorgezonden.
den zich er niet aan; ja zelfs beves
tigden zij op 30 Jan. 1137 Johan van
Drakenburg in het bezit van diens
goederen aan de Vuursche
die, welke hij in erfpacht had. (Deze
oorkonde is de derde van de
•barters, die er over dit proces nog
bestnan)
Maar de stad Baarn bleef door
gaan niet het graven en hakken,
nu beklaagde hel Kapittel zich by t
de hoogste rechtbank, nl. bij den H,
Stoel. Rome benoemde in 14-11 een
gevolmachtigde, een „Officinal", die
met WoutetGrawert, deken van
Olid-Munster (een tier Kapittelker
ken) en Pieter Zuer.nont, deken van
St.-Pieter. de zaak zouden onderzoe
ken; zij stelden de heeren van St.-
Jan in 't gelijk en veroordeelden
Baarn tot schadevergoeding. Maar de
stad stoorde zich er niet aan. Paus
F.ugeuius gelastte nu op 7 Nov. 1441
den Abt van het Klooster te Berne
(d.i. Bern bij Heusden, en niet Baer
ne, zooals wel eens gemeend wordt)
en aan heer Hendrik Roever van
Winsum, kanunnik van den Dom,
om zorg te dragen, dat de uitspraak
ten uitvoer zou worden gelegd,
m.a.w. dat Baarn ongelijk zou erken
nen en het graven van turf, enz.
staken.
Maar Baarn was zeker zóó vast
van zijn goed recht overtuigd, dat
het zich ook aan die uitspraak niet
stoorde. Heer WouterGrauwert roept
nu op 4 Febr. 1442 alle geestelijke en
wereldlijke overlieden in het Sticht en
vooral in Eemland op, om de stad
Baarn aan te zeggen, dat zij het Ka
pittel van St.-Jan in het ongestoord
bezit van de Vuursche zal laten en
binnen 30 dagen aan het Kapittel de
schadevergoeding van 34'/J schild en
botdrager betalen. (Een schild was
lim een gulden waard, en een bot
drager V/2 stuiver). Op de achter
zijde (in dorso) van deze oorkonde
staat vermeld, dat Franco Jans.z.
van Steenre, notaris te Utrecht, bo
vengenoemde kennisgeving reeds 5
dagen later, dus op 9 Febr., AAN DE
DEUR VAN DE KERK TE BAARN
na voorlezing heeft aangeplakt, en
dat Willem van Zoelen, een andere
notaris in Utrecht, den volgenden
dag dit gedaan heeft op de roode
deur van de Domkerk te Utrecht.
Maar Baarn blijft weigeren. Reeds
op 16 Febr. 1442 laat het appèl aan-
teekenen, waarbij krachtens nota-
riëele acte Johannis Spierinc tot ge
volmachtigde wordt benoemd. Hij
een geestelijke en lid van ons
gemeentebestuur. De Buarnaars (zy
zeggen nederig: „inhubitatores pau
peris illagii": inwoners van het arme
dorp) vragen om te worden gehand
haafd in het vreedzaam bezit van hun
rechten op de venen, „liggende tus
schen de gracht of sloot naar het
Westen en het Zuiden en het bosch
de Vuursche tot een zekere grens."
(Zij eischen dus lang niet alles.) „Die
venen (zeggen zy verder) gebruiken
zg reeds 100 jaren en eischen dus,
dat geen andereu dan zy in het be
doelde veen tot aan het bosch bij de
Vuersche plaggen zullen halen of
hun beesten laten weiden."
Nu gelast heer Grauwert (die door
den Paus tot scheidsrechter benoemd
was), op 21 April aan de geheele
geestelijkheid van het Sticht om de
overheid der stad Baarn voor hem te
dagvaarden.
Op de achterzijde van 't stuk staat,
dat Franco van Steenre deze kennis
geving heeft aangeplakt op deur
van de Kerk te Soest en de
overheid van de stad van Baerne
heeft gedagvaard.
(Wordt vervolgd.)