Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
NORA RADIO
Koopt uw Schtijffnachiflo
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver-
teeren. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kinioor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Drie en veertigste Jaargang
Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234
Vrijdag 7 Maart 1930 - No. 96
Zwarigheden moeten prikkels zijn,
geen struikelblokken.
Epistel en Evangelie.
EERSTE ZONDAG VAN DE VASTEN.
Les uit den tweeden brief van den
H. apostel Paulus aan de Korinthiërs;
VI, 1-10.
Broeders! Wij vermanen u, dat gij
de genade Gods niet Ie vergeefs ont
vangt, Want Hij zegt: In den aange-
namen tijd heb Ik u verhoord en op
den dag des lieils heb ik u geholpen.
Ziet, nu is het de aangename tijd!
Ziet, nu is het de dag des heils! Aan
niemand geven wij eenigen aanstoot,
opdat onze bediening niet gelaakt
worde; maar in alles bevelen wij ons
aan als dienaren Gods, door veel ge
duid, in verdrukkingen, in nooden, in
benauwdheden, in slagen, in gevange
nissen, in oproeren, in arbeid, in waken,
in vasten; door reinheid, door kennis,
door lankmoedigheid, door minzaam
heid, door den Heiligen Geest, door
ongeveinsde liefde, door het woord der
waarheid, door de kracht Gods, door
de wapenen der gerechtigheid ter rech
ter- en ter linkerzijde; onder eer en
oneer, onder kwaden en goeden naam
als verleiders, en wij spreken waar
heid; als ongekenden, en wij zijn be
kend; als stervenden, en ziet, wij leven
als gekastijden, en wij zijn niet ter
dood gebracht als bedroefden, en wij
zijn altijd verheugdals armen, en wij
maken velen rijk; als die niets hebben,
en wij bezitten alles.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheiis; IV'. 1—11.
In dien tijd werd Jesus door den
Geest naar de woestijn geleid, om door
den duivel bekoord te worden. Nadat
Hij nu veertig dagen en veertig nach
ten had gevast, had Hij daarna honger.
En de bekoorder naderde en sprak tot
Hem: Indien Gij Gods Zoon zijl. zeg
dan dat deze steunen brooden worden
Doch Hij antwoordde en zeideEr staat
geschrevende mensch leeft niet van
brood alleen, maar van alle woord,
dat uit Gods mond voortkomt. Toen
nam de duivel Item op naar de heilige
stad en plaatste Hem op de tinnen des
tempels en zeide tot Hem: Indien Gij
Gods Zoon zijt, werp U dan naar be
neden! want er staat geschreven: Iltj
heeft zijne engelen aangaande u be
volen, en zij zullen u op de handen
nemen, opdat gij uwen voet soms niet
stooten zoudt tegen eenen steen. Jesus
zeide ItemOok staat er geschreven
Gij zult den Heer uwen God niet op
de proef stellen. Wederom nam de
duivel Hem op naar eenen zeer lioogen
berg en toonde Hem al de koninkrijken
der wereld en hunne pracht, en zeide
tot Hem: Dit alles zal ik U geven,
als Gij, ncdervallend, mij aanbidt. Toen
sprak jesus tot hem: Ga weg, Satan!
want er staat geschreven: Den Heer
uwen God zult gij aanbidden en Hem
alleen dienen. Alsdan verliet de duivel
Hem; en zie, engelen naderden en
dienden Hem.
Liturgische Kalender.
Week van 9-15 Maart.
Zondag 9. Ie Zond. v. d. Vasten,
Mis Invocabit, zonder Gloria, 2e geb.
H. Francisca.
Maandag 10. H.H. Veertig Marte
laren, 2e geb. en I. Evang. van Maan
dag in deze week, 3e geb. A cunctis.
Dinsdag 11. Mis van Dinsdag in
deze week, 2e geb. A cunctis, 3e Om-
nipotens.
Woensdag 12. H. Gregorius I, 2e
geb. en I. Evang. v. Quatert. Woensd.
in deze week, Credo.
Donderdag 13. Mis v. Dond. in deze
week, 2e en 3e geb. als Dinsd.
Vrijdag 14. Mis v. Quatert. Vrijdag
in deze week, 2e en 3e geb. als Dinsd.
Zaterdag 15. Mis v. Quatert. Zaterd.
in deze week, 2e en 3e geb. als Dinsd.
Evan^elleverklarlng.
Eerste Zondag In de Vasten.
Nadat de Zaligmaker door Johannes
in de Jordaan gedoopt was, begaf Hij
zich op aansporing van den H. Geest
naar de woestijn otn zich aldaar door
waken, vasten en bidden tot zijn predik
ambt en tot de voltrekking van het
verlossingswerk voor te bereiden.
Leeren wc hieruit dat, als wij een
zaak van gewicht willen ondernemen
b.v. hel verkiezen van een levensstaat
enz., wij ons naar het voorbeeld des
Heeren daartoe behoorlijk voorbereiden
en door godvruchtige oefeningen God
om licht en hulpe bidden. Jezus, de
onuitputtelijke bron van heiligheid en
wetenschap, had voor Zich die voor
bereiding zeker niet noodig, maar Hij
heeft zulks willen doen om ons een
krachtig en opwekkend voorbeeld te
geven. De H. Apostel Paulus heeft
zich na zijn bekeering eenlge jaren in
de woestijn teruggetrokken om zich voor
te bereiden op het wereldapostolaat.
In de woestijn vastte Jezus veertig
dagen. De H. Kerk stelde ons hier aan
het begin van den heiligen vastentijd
Jezus tot voorbeeld, opdat ook wij met
een bereidwillig en offervaardig gemoed
deze veertigdaagsche Vasten volgens
den geest der H. Kerk beleven, niet
uit nood of dwang maar om de heil
zame vruchten, die er uit voortkomen.
Met een tweevoudig doel n I. moeten)
we vastenom het verleden en om de
toekomst. Om het verleden, door de
versterving aan het vasten verbonden,
door de offers van zelfverloochening
moeten wij boete doen voor onze zon
den, gelijk we lezen in de II. Schrift
dat de Joden na ontrouw geweest te
zijn aan den Heer hunnen God telkens
door vasten he' bedreven kwaad tracht
ten te herstellen, Om de toekomst:
door de zelfoverwinningen aan liet vas
ten verbonden, moet de mensch zich
sterk en krachtig maken voor den strijd
tegen de zonde.
Door het-zich-ontzeggen van iets dat
op zjch geoorloofd is, zal de ziel krach
ten verzamelen om ook datgene Ie
kunnen ontzeggen wat ongeoorloofd en
zondig is. Vandaar de buitengewone
werken van versterving van zoovele
groole Heiligen. Ze deden dit in den
geest van boetvaardigheid, maar meer
nog om zicli te trainen voor den strijd
tegen hel kwaad. Hel vasten en de
versterving was voor hen het middel
tot het doel; hel lichaam met zijn booze
begeerlijkheden ten onder te brengen
en aldus te zegevieren in den strijd
van het lichaam tegen den geest.
Het leven van den christen is een
strijdde dienst van God, zooals Jezus
die van ons vraagt, vraaRt strijdslechts
zij, die zich geweld aandoen, zullen den
Hemel verwerven. Hoe troostend voor
ons is het, dat Jezus zelf zich heeft
laten bekooren! Hij heeft dit toegelaten
om ons te toonen dat niemand vrij is
van bekoring, zelfs niet in de woestijn,
niet tusschen de stille kloostermuren.
Hij heelt willen bekoord worden om
ons aan te moedigen in den strijd tegen
de duivel, de wereld en het vleesch.
Hij heeft ons willen toonen hoe wij
den vijand moeten bevechten en over
winnen. Hij ook heeft ons willen doen
zien hoe God hen beloont die den
duivel en zijn aanlokkingen weerstaan:
„de Engelen kwamen en dienden Hem".
Na de overwinning vervult God de
harten met een zoeten troost en schenkt
aan 'smenschen hart een voldoening en
een vrede, die de wereld met ai haar
schijnschoon niet geven kan.
De Vastenbrieven
onzer Bisschoppen.
Evenals vorig jaar zullen wij in onze
eerstvolgende nummers telkens een van
de vasten-mandementen verkort en bij
uittreksel weergeven, daar de geheeld1
brieven meestal te veel plaatsruimte
zouden eischen en onze lezers ze ook
meerendeels in hun dagblad zullen
gelezen hebben.
Daar de zetel van Utrecht nog altijd
ledig slaat, ontbreekt de Aartsbisschop
pelijke vastenbrief ditmaal en beginnen
wij dus met dien van den Bisschop
van Haarlem.
Mgr. Aengenent, na eraan herinnerd
te hebben, dat het ruim zestig jaar
geleden is, dat de toenmalige bisschop
pen van Nederland zich in een ge
zamenlijk schrijven tot de Katholieken
ons vaderland hebben gewend
r de godsdienstige opvoeding van
de jeugd en jongelingschap, vestigt nu
vooral de aandacht op de „leerplicht-
vrije" jeugd, d w.z. op hen, die de
verplichte lagere school hebben ver
laten.
immers met de lagere school is de
opvoeding van het kind geenszins
voltooid, De leerplichtvrije jeugd heeft
minstens evenzeer behoefte aan vor
ming. En wanneer de Opperste Rechter
U en mij zal vragen, wat wij gedaan
KANTOORBOEKHANDEL
m f. 6. tulp m
Langeslraat 65 t.o, Krommestraat - TEL 326
BLOKKEN POSTPAPIER
hebben voor de jeugd, die door Hem
aan onze zorgen was toevertrouwd,
dan zal Hij niet tevreden zijn, ook al
kunnen wij Hem antwoorden, dat wij
katholieke scholen voor haar hebben
gebouwd, maar dan zal Hij minstens
evenzeer rekenschap eischen van de
zorg, die wij aan de vorming der
jeugd hebben besteed gedurende de
jaren, die komen na den schooltijd, de
jaren waarin de mensch meer zelf
standig begint te denken en waarin
de hartstochten krachtiger beginnen te
spreken, de jaren, waarin de verleiding
veel grooler wordt en waarin dus
veelmeer nog dan voor het school
gaande kind een groote waakzaamheid
noodig is.
In iedere parochie van het bisdom
Haarlem moet daarom worden opge
richt een Parochieele Jeugdraad, waar
van de Pastoor of een door hem
daartoe aangewezen priester rechtens
de voorzitter is, en waarvan de leden
ijn: de bestuursleden van alle instel
lingen, commissies, clubs en vereeni-
gingeii van en voor jeugdwerk en ziel
zorg. welke in de parochie bestaan
terwijl de pastoor bevoegd is nog
andere personen lot leden te benoemen.
Het is de taak van den Jeugdraad te
zorgen, dat in de parochie al die in
stellingen tot stand komen, welke de
godsdienstige, zedelijke, maatschappe
lijke, cultureele en lichamelijke belan
gen der jeugd behartigen, en welke
haar in de tweede plaats moeten op
voeden tot het katholieke gemeen
schapsleven in huisgezin en maatschap
pij. Bovendien behoort het tot laak
van den Jeugdraad te zorgen, dat al
die instellingen in de parochie har
monisch samenwerken, want al die
instellingen hebben zich te beschouwen
als onderdeden van het ééne, groote
jeugdwerk. Door aldus het jeugdwerk
parochieel te maken en alle instellin
gen te beschouwen als onderdeden
van een groot geheel, hebben Wij ge
meend het jeugdwerk op de meest
soliede basis te hebben geplaatst,
Alleen in sommige gevallen om ge
heel bijzondere omstandigheden kan
het geoorloofd en somtijds ook ge-
wenscht zijn om een interparochieele
basis te nemen.
De godsdienstige opvoeding, zegt
Mgr. Aengenent, moet de basis zijn van
alles, wat ten bate der jeugd onder-
-omen wordt.
Daarom hebben Wij bepaald, dat in
elke parochie moeten worden opgericht
twee Congregaties, een voor de leer
plichtvrije jongens en een voor de
leerplichtvrije meisjes. Elk dier beide
Congregaties moet weer gesplitst wor
den in twee afdeelingen, één voor de
genen, die den leeftijd van 17 jaar nog
niet hebben bereikt, en één voor hen,
wier leeftijd daarboven ligt. Doch al
staat de godsdienstige vorming voorop,
en al ligt dus het zwaartepunt van het
jeugdwerk in de godsdienstige veree-
niging, de verzorging der jeugd is daar
door geenszins uitgeput. Gok de maat
schappelijke, cultureele en lichamelijke
ontwikkeling vraagt de volle aandacht.
En daarom moeten uit de leden der
Congregaties allerlei clubs en vereeni-
gingen worden gevormd, die deze ont
wikkeling ten doel hebben. Als leden
daarvan kunnen dus alleen worden
opgenomen zij, die lid zijn van de
Congregatie.
Wanneer het zwaartepunt van het
jeugdwerk moet gelegen zijn in de
godsdienstige vorming, dan is het aan
geen twijfel onderhevig, of het onder
richt in de godsdienstige waarheden
moet de zeer bijzondere aandacht heb
ben. Wij zijn diep overtuigd van de
d oevige waarheid der woorden van
den grooten Paus Benedictus XiV, die
in een zijner werken schreef: „Wij
aarzelen niet als onze meening uit te
spreken, dat een groot deel van dege
nen, die hun eeuwige bestemming niet
bereiken, dit verschrikkelijk ongeluk te
danken hebben aan de onwetendheid
der geheimen van het geloof, welke
een ieder noodzakelijk moet kennen en
gelooven, die in den hemel wil komen."
En daarom hebben wij bepaald, dat
voortaan aan alle kinderen godsdienst
onderwijs moet worden gegeven, tot
dat zij zeventien jaar zijn. Wij zijn
WISSELSTROOM-T OI
MET LUIDSPREKER
PI AN OH AN DEL S. DUIJKER
Koffer-Gramuphoon vanaf F 15.- Ji HAVIK 29 - TEL. 773
overtuigd, dat dit een maatregel is van
diep ingrijpenden aard. Maar men zal
het met Ons eens zijn, dai bij het ein
digen van den Catechismusleeftijd de
kennis van den godsdienst geenszins
als voltooid kan worden beschouwd.
Immers, wat weet de mensch op vol
wassen leeftijd nog van de leervakken,
die hem op de lagere school onder
wezen zijn, indien de kennis daarvan
niet door verdere studie in de jaren,
die daarop volgen, werd ontwikkeld?
Zoo ook achten wij het ten zeerste
gewenscht.dat de in den Catechismus
opgedane godsdienstkennis door ver
dere ontwikkeling verdiept wordt. Wel
nu, de eerste afdeeling der Congregatie,
die voor de leerplichtvrije jeugd tot
17 jaar bestemd is, zal juist voor dat
onderwijs een geschikte gelegenheid
bieden. Daar is de priester in staat
om, niet aan de hand van den Cate
chismus want die tijd is voorbij
maar aan de hand van de H. Schrift,
van het Oude en Nieuwe Testament,
van de geschiedenis der Kerk, de levens
der Heiligen en de Liturgie een op het
leven gerichte uiteenzetting en verde
diging van onze geloofswaarheden te
geven, Juist in die jaren, waarin de
hartstochten beginnen te ontwaken, is
de behoefte aan godsdienstonderricht
veel grooter, dan bij het nog school
gaande kind. Wij meenen dus door
dezen maatregel aan de rijpende jeugd
een weldaad te bewijzen van onschat-
oare beteekenis voor geheel hun later
leven en voor hunne eeuwige zaligheid.
Inderdaad legt hier de Bisschop van
Haarlem de vinger op de wonde.
Het is de schromelijke onwetendheid
op godsdienstig gebied, die zoovelen
van de Kerk doet afdwalen, Na be
ëindiging van den catechismustijd
wordt aan de bestudeering van de
geloofswaarheden niets, of niet veel
meer gedaan. Hoe kan het dan anders,
of na eenige jaren weten ze van hun
godsdienst bijna niets meer. De litur
gische schoonheden gaan aan hen
voorbij; ze beginnen zich in de kerk
te vervelen en tenslotte, draaien ze,
nauwelijks volwassen, hun godsdienst
den rug toe. Zij hebben den schat, die
hen in het leven tot richtsnoer en
troost moest strekken, verloren.
Het geloof is een gave Gods, maar
ook een kostbare plant, die gekoesterd
en verzorgd moet worden door de
H.H. Sacramenten en door voortdu
rende lezing van godsdienstige ge
schriften.
Binnenland
DE ZIEKTEWET.
In verband met het in werking treden
van de Ziektewet op 1 Maart 1930 zal
hieronder in kort bestek getracht wor
den, den lezer met de voornaamste
wetsbepalingen op de hoogte te stellen.
De Ziektewet regelt in hooldzaak de
toekenning van eene uitkeering in geld
gedurende den tijd, dat een arbeider
door ziekte verhinderd is zijn gewonen
arbeid te verrichten.
Wie zijn verzekerd?
Alle arbeiders, die in loondienst van
eene onderneming werkzaam zijn. Onder
onderneming moet worden verstaan het
bedrijf of de inrichting, waarin arbeid
wordt verricht met het doel om winst
te maken. Hierdoor valt onder meer
het huispersoneel (dienstboden, etc)
niet onder de bepalingen der ziekte
wet.
Op den algemeenen regel zijn uit
gezonderd degene
a. die niet gewoon is bij wijze var
beroep arbeid tegen loon te verrich
ten, wanneer hij in buitengewone ge
vallen wel arbeid van korten duur
tegen loon verricht;
b. wiens loon uitsluitend bestaat
onderricht
c. wiens overeengekomen vast loon
in geld meer bedraagt dan f3000.—
per jaar;
d. die deel uitmaakt van de beman
ning van een schip, dat de zee bevaart
en buiten het gezicht der Nederland-
sche kust pleegt te gaan;
e. die als dienstplichtige in militairen
dienst is; c
f. die volgens de bepalingen der
Ziektewet als werkgever moet worden
beschouwd (o.a. directeur van een N.V.,
die lid van het bestuur is).
Ook is nog verzekerd, degene, die)
in aangenomen werk persoonlijk arbeid
verricht en niet volgens de bepalingen
der Ongevallenwet 1921 en de Land
en Tuinbouwongevallenwet 1922 door
de Rijksverzekeringsbank als werkgever
wordt beschouwd.
Eveneens valt onder de wet de
arbeider, die in werkverschaffing werkt,
en hij, die uitsluitend tegen genot van
fooien of andere ontvangsten van der
den werkzaam is (kellners).
Buiten de wet vallen in het alge
meen de arbeiders, werkzaam in dienst
'aneen publiekrechtelijk lichaam,spoor-
vegarbeiders, etc.
Voor de losse arbeiders, dit zijn de
arbeiders, die in den regel in dezelfde
kalenderweek niet langer dan twee
dagen in dienst van denzelfden werk
gever werkzaam zijn, is bij Kon. Be
sluit eene afzonderlijke regeling ge
maakt.
Deze arbeiders worden na aanvraag
in het algemeen in het bezit gesteld
in eene legitimatiekaart.
Voor werkgevers en arbeiders met
gemoedsbezwaren is eene afzonderlijke
regeling getroffen.
Welke uitkeering ontvangt verzekerde
en gedurende welken tijd?
In het algemeen bedraagt de uit
keering van de Ziektewet 80 pet. van
het dagloon over de dagen, dat de
verzekerde arbeider door ziekte onge
schikt is tot het verrichten van zijn
arbeid. De uitkeering heeft plaats over
eiken dag, de Zondagen uitgezonderd,
waarop de verzekerde ziek is en wei
van den derden dag van het begin
der ziekte af tot ten hoogste gedurende
6 maanden. Voor de berekening van
de uitkeering wordt, evenals bij de)
Ongevallenwetten, geen hooger loon-)
bedrag aangenomen dan f8.— per dag.
Voor de gehuwde zwangere vrouw
en de gehuwde moeder, die in de ver
zekering zijn opgenomen, zijn afzonder
lijke regelingen gemaakt, waarbij het
ziekengeld o. m. gelijk is aan het volle
dagloon.
Wat is dagloon?
Als dagloon geldt het loon, dat in
de kalenderweek voorafgaande aan de
ongeschiktheid tot werken gemiddeld
per dag is verdiend door gelijksoor
tige arbeiders in hetzelfde of soort
gelijk bedrijf in de onmiddellijke om
geving. De zieke krijgt dus geen uit
keering naar wat hij toevallig de vorige
week heeft verdiend, maar naar hel
gemiddelde van zijne niet zieke soort
gen ooten.
Wanneer kan ziekengeld worden ge
weigerd
Ziekengeld kan worden geweigerd
als de ziekte door opzet, misdrijf of
onzedelijkheid van den verzekerde is
veroorzaakt. In het laatste geval moet
verzekerde een bekend onzedelijk ge
drag lijden.
Bovendien kan het ziekengeld wor
den geweigerd, wanneer de ongeschikt
heid tot werken bestond op het tijd
stip, dat de verzekering aanving en
ook, wanneer zwangerschap ontstaan
is vóór of de bevalling plaats vindt
binnen een half jaar na den aan
vang van de verzekering of na de
aangifte.
Wie voert de wet uit?
De uitvoering der Ziektewet heeft
plaats:
a. door de ziekenkassen
Raden van Arbeid;
b. door de erkende bedrijfsvereeni-
gingen.
De werkgever, niet de arbeider, heeft
de keus tusschen Raad van Arbeid en
bediijfsvereeniging.
De arbeiders van een niet bij eene
bedrijfsvereeniging aangesloten werk
gever zijn van zelf verzekerd bij den
Raad van Arbeid Ook wanneer de
werkgever verzuimd heeft zich bij den
Raad van Arbeid aan te melden en
daar niet bekend is, betaalt deze toch
het ziekengeld aan den arbeider, maar
zal dit, evenals de ontdoken premie,
van den werkgever terugvorderen.
Premiën.
Om de uitkeering van ziekengeld
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
h. elzetïftar
KANTOORBOEKHANDEL
LANGESTRAAT 84 TEL. 628
logelijk te maken moet door werk
gever en werknemer gezamenlijk premie
worden opgebracht. Zoowel bij de be
drijfsverenigingen als bij de Raden
van Arbeid geschiedt in het algemeen
de betaling van de premie door den
werkgever.
Deze mag de helft door den arbeider
doen betalen, door telkens bij de loon-
betaling het bedrag in te houden. Echter
mag het bedrag, dat van het loon wordt
afgehouden, nooit hooger zijn dan de
helft van de premie bij den Raad van
Arbeid. Voor de bij den Raad van Ar
beid verzekerden is de premie voor-
loopig vastgesteld op 2,3 pet. van het
loon, met uitzondering van een hooger
percentage voor enkele bedrijven met
abnormaal ongunstig ziekte-risico.
Tot slot zij nog opgemerkt, dat naast
de verplichte verzekering tegen ziekte
de wet ook eene vrijwillige verzekering
kent, terwijl krachtens art. 193 der In
validiteitswet tijdens de ziekte van een
verzekerde de premie voor deze wet
door de Ziekenkas moet worden vol-
niet overlegging van eene
rentekaart kan dan ook de uitbetaling
van ziekengeld worden geweigerd.
Uit den aard der zaak zijn in dit
korte overzicht slechts enkele van de
voornaamste bepalingen der Ziektewet
ar voren gebracht.
DOOR GOOI EN EEMLAND.
Er zullen in het komende seizoen
op initiatief van Baarn's Bloei in sa
menwerking met de besturen van ver
schillende V.V.V.'s uit Gooi en Eem-
land, rondwandelingen en rondritten
per fiets worden georganiseerd.
In verband hiermede werd een ver
gadering gehouden, waar aanwezig
waren vertegenwoordigers van de V.
V.V.-besturen van Amersfoort, Bussum
Baam, Hilversum, Soest, Soesterberg,
Zeist en Utrecht. Voorts werd deze
vergadering bijgewoond door nir. Stork,
vice-consul van den A. N. W. B.
De besprekingen hadden tot resul
taat, dat twee wandeltochten werden
vastgesteld en een rondrit per rijwiel.
De fietstocht, die in het geheel
107 K.M, lang is, vangt aan in Baarn
en gaat vervolgens over Soest, Amers
foort, Soesterberg, Zeist, Utrecht, Bilt-
hoven, Lage Vuursche, Hilversum,
Bussum, Oud-Naarden, Huizen, Laren
en vandaar naar Baarn terug.
De eerste rondwandeling door het
Gooi zal eveneens in Baarn aanvangen
en vervolgens zullen bezocht worden
de theetuin „in de Dennen", Hilversum,
Corversbosch, Spanderswoud, Bussum,
Nieuw Crailo, Laren, den theetuin „Het
Bluk" en vandaar naar Baarn terug.
De tweede rondwandeling zal gaan
doorEemland en wel van Baarn over
Soestdijk naar Soest, Blrkhoven, Amers
foort, Soesterberg, Den Dolder, Bilt-
hoven, Laage Vuursche en Baarn
De eerste wandeling gaat over een
parcours van 38 K.M., de tweede van
42.7 K.M.
Het is niet noodzakelijk, dat deze
wandelingen en fietstocht in één dag
worden ten uitvoer gebracht; voorts
kan de deelname op elke willekeurig
punt een aanvang nemen.
Iedere deelneemster en deelnemer
moet hiervoor een inlcggeld storten
van fl, waarvoor o.a. een insigne
en| een kaart met een be
schrijving der route zal worden ter
hand gesteld. Deze kaart met beschrij
ving zal de A.N.W.B. geheel belange
loos beschikbaar stellen ten behoeve
der V.V.V.-besturen Die beschrijving
zal onder meer in de verschillende
gemeenten adressen vermelden, waar
iedere deelneemster of deelnemer haar
of zijn kaart ter controleering moet
laten afstempelen,
Aan de deelneemsters en deelnemers,
die deze tochten tot een goed einde
brengen, zal een plaquette worden
uitgereikt met een inscriptie en de
wapens der gemeenten, die op de
tochten worden aangedaan.
Het ligt ten slotte in de bedoeling
van de genoemde V.V.V.-besturen deze
wandelingen en fietstocht, indien zulks
mogelijk is, in het begin van de maand
Juni officieel te openen.