h
Katholiek Orgaan voor
Amersfoort en Omstreken
ll
NORA RADIO
Koopt uw Schiijfflochino
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet. geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10
De Gembode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adver
teer en. Advertentiën moeien Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd.
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vier en veertigste Jaargang
- -
Verschijnt eiken Dinsdag* en Vrijdagmiddag - Post-giro no. 44234
Vrijdag 4 April 1930 - No. 2
Want veel te pogen zonder raad,
En ver te springen zonder maat,
En zaken aangaan boven macht
Dat brengt er menig in de gracht.
Cats.
Epistel en Evangelie.
PASSIE-ZONDAO.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Hebreën; IX, 1115.
BroedersChristus, opgetreden zijnde
als Hoogepriester der toekomstige goe
deren, is door den grooteren en meer
volmaakten tabernakel, die niet met
handen gemaakt, dat is, niet van deze
schepping is, en niet door bloed van
bokken of kalveren, maar door zijn
eigen bloed éénmaal in het heiligdom
binnengegaan, na eeuwige verlossing
verworven te hebben. Want indien het
bloed van bokken en stieren en de
besprenkeling met de asch eener jonge
koe de besmetten heiligt tot reiniging
des vleesches, hoeveel meer zal het
bloed van Christus, die door den Hei
ligen Geest Zich zeiven onbevlekt aan
God heeft opgeofferd, ons geweten
zuiveren van doode werken, om den
levenden God te dienen? En daarom
is Hij Middelaar van een nieuw Ver
bond; opdat, terwijl een dood tusschen-
beide kwam tot verzoening van de
overtredingen onder het vorig Verbond,
zij, die geroepen zijn, de belofte ont
vangen mogen der eeuwige erfenis, in
Christus Jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; VIII, 46—59.
In dien tijd sprak Jezus tot de scharen
der Joden: Wie van u zal Mij van
zonde overtuigen Indien Ik u de waar
heid zeg, waarom gelooft gij Mij niet?
Wie uit God is. hoort Gods woorden
daarom hoort gij ze niet, omdat gij
niet uit God zijt. De Joden antwoord
den dan en zeiden HemZeggen wij
niet te recht, dat Gij een Samaritaan
zijt en eenen duivel in hebt? Jezus
antwoordde: Ik heb geenen duivel;
maar Ik vereer mijnen Vader, en gij
hebt Mij onteerd. Ecliter zoek lk mijne
eer niet; er is iemand, die ze zoekt
en die oordeelt. Voorwaar, voorwaar,
lk zeg uindien iemand mijn woord
bewaart, hij zal den dood niet zien in
eeuwigheid. De Joden zeiden dan: nu
erkennen wij, dat Gij eenen duivel in
hebt! Abraham is gestorven en de
Profeten; en Gij zegt: indien iemand
mijn woord bewaart, hij zal den dood
niet smaken in eeuwigheid. Zijt Gij
grooter dan onze vader Abraham, die
gestorven is? Ook de Profeten zijn
gestorven. Wicn maakt Gij U zclven?
Jezus antwoorddeIndien lk Mij zeiven
verheerlijk, is mijne verheerlijking niets.
Het is mijn Vader, die Mij verheerlijkt,
van wien gij zegt dat Hij uw God is.
Maar gij kent Hem niet; Ik echter ken
Hemen, zoo Ik zeide dat Ik Hem niet
ken, zou lk aan u gelijk zijn, een leu
genaar. Maar ik ken Hem en bewaar
zijn woord. Abraham, uw vader, heeft
zich zeer verheugd dat hij mijnen da^
zou zienhij heeft dien gezien en ziet
verblijd. De Joden zeiden dan tot Hem
Nog geen vijftig jaren zijt Gij oud, en
Gij hebt Abraham gezien! Jezus sprak
tot hen: Voorwaar, voorwaar. Ik zeg
u: eer Abraham werd, ben Ik. Zij na
men dan stcenen op om op Hem te
werpen; doch Jezus verborg Zich en
ging uit den tempel.
Liturgische Kalender.
Weck van 6—12 April.
Zondag 6. Passie-Zondag, Mis Ju-
dica, zonder Gloria, 2e geb. voor Kerk
of Paus.
Maandag 7. Mis v. Maand.
Passieweek, 2e geb. als Zondag.
Dinsdag 8, Mis v. Dinsd. in de Pas
sieweek, 2e geb. als Zondag.
Woensdag 9. Mis v. Woensd. inde
Passieweek, 2e geb. als Zondag.
Donderdag 10. Mis v. Donderd.
de Passieweek, 2e geb. als Zondag,
Vrijdag II. De Zeven Smarten van
Maria. (Feesteigen achter Maart), 2e
geb. H. Leo I, 3e geb. en laatste Ev.
rijdag in de Passieweek. Credo,
Pref. H. Maagd.
Zaterdag 12. Mis van Zaterd. i
Passieweek, 2e geb. als Zondag.
KANTOORBOEKHANDEL
F. A. TULP
Langestraat CS t.o, Krommestrjjl TEL. 326
KASTPAPIER
Evangelie verklaring.
Passie-Zondag.
Heden op Passie-Zondag worden
de kruisen en beelden met een paarsen
doek bedekt. Dit is een overblijfsel van
het vroeger gebruik gedurende dezen
tijd het geheele koor door een gordijn
af te sluiten van het schip der geloo-
vigen. Dit gordijn moest de geloovigen
er aan herinneren dat zij om hunne
zonden onwaardig waren voor het aan
gezicht van God te verschijnen en het
recht op den hemel verloren hadden;
het was een aansporing tot versterving
en boetvaardigheid.
In den Passietijd herinnert ons de
H. Kerk bijzonder aan het lijden en
sterven des Heeren. In het Evangelie
van dezen Zondag zien we hoe de
woede van Jezus' vijanden voortdurend
aangroeit (ze namen steenen op om
ze op Hem te werpen), weldra zullen
ze hun goddeloos plan volvoeren en
Jezus ter dood brengen.
De gebeurtenis uit dit Evangelie had
plaats omstreeks zes maanden vóór zijn
lijden toen Jezus op het Loofhutten
feest liet volk te Jerusalem in den
tempel onderwees en naar gewoonte
van de Farizeeërs veel tegenspraak en
bittere lastering over Zijn leer en Zijn
gedrag ondervond. „Indien gij op mijn
gedrag of persoon niets weet aan te
merken en Mij op geene wijze van
zonden kunt overtuigen, waarom neemt
ge Mijn leer dan niet aan? Waarom
gelooft ge Mij niet, indien Ik u de
waarheid zeg
Doch wilt ge dat Ik u de leden van
ve ongeloovigheid ontdek Welnu gij
veracht daarom mijn woord en gelooft
niet aan mijn leer omdat gij niet uit
God zijt." Laat ons, Christenen, deze
woorden wél ter harte nemen „die uit
God is, hoort Gods woorden" en onder
zoeken we of we zelf uit God zijn en
gaarne naar Gods' woorden hooren.
Helaas de Pharizeën worden nog hard
nekkiger en spraken tegen Jezus de
gruwelijkste lasterwoorden„Zeggen
wij niet terecht dat Gij een Samaritaan
zijt d.i. een niet oprecht Israëliet en
dat Gij een duivel in hebt Wat kan
de haat en nijd en afgunst toch den
mensch verblinden in zijn beoordeeling
van zijn evenmenschDe edelste hande
lingen en edelste bedoelingen worden
dan neergehaald als duivelsch en slecht
en toegeschreven aan zucht naar eer
en glorie, evenals Jezus zich verdedi
gen moest„Ik zoek mijn eer niet."
Laten ook wij dan evenals Hij onze
zaak ter beoordeeling over aan God
„Eén is er die oordeelt," en rustig
izen gang gaan.
Zeer opmerkenswaard!» is het dat
de Zaligmaker op den '-',<1 zelfs dat
Hij door zijn vijanden ïoond en ge
lasterd werd hun nog ae eeuwige zalig
heid beloofde indien zij zijne woorden
geloofden en zijn leer opvolgden:,.Voor
waar ik zeg uzoo iemand mijn woord
onderhoudt hij zal in eeuwigheid den
dood niet zien."
Doch de Pharizeeën vatten deze
woorden op alsof Hij van den licha
melijke!! dood sprak. Ze beschuldigen
Hem daarom van leugen en pralerij:
„Hoe Gij geeft voor dat zij, die uwe
leer volgen, in eeuwigheid niet zullen
sterven? Zijn dan niet alle menschen
aan den dood onderworpen Moesten
niet zelfs Abraham en de Profeten ster-
Zijt Gij meer dan onzen Vader
Abraham en de Profeten, dat Gij uw
leerlingen de onsterfelijkheid belooft?"
Zoo worden de menschen verblind als
zij haat en afgunst in hun hart voeden
tegen zekere personen, dat zij hun
woorden ten onrechte uitleggen en dik
wijls een beteekenis daaraan geven
waaraan deze nooit gedacht hebben I
Op de vraag: „Wien maakt Gij U
zeiven Zijt gij dan grooter dan onzer
Vader Abraham," antwoordde Jezus
„Voorwaar lk zeg u, dat Abraham uv
Vader zich zeer verblijd heeft dat hij
mijnen dag z >u zien," m a.w. Ik ben
dus grooter dan hij, en „hij heeft hem
gezien" n.l. in een profetischen geest
den toekomstigen Verlosser aanschou
wend. De Pharizeeën verstonden deze
woorden echter in letterlijken zin eu
riepen uit„Gij zijt nog geen 50 jaar
oud en hoe hebt Gij en Abraham el
kander dan kunnen aanschouwen,"
waarop de Zaligmaker duidelijk Zijn
Godheid te kennen gaf in deze woor
den „Eer Abraham werd ben lk".
Toen namen ze steenen op om Hem
te steenigen, maar dewijl Zijn uur
niet gekomen was ging Hij onzichtbaar
uit hun midden.
WISSELSTROOM-TOESTEL IT 1 AC
MET LUIDSPREKER I03.»
PIANOHANDEL S. DUIJKER
Koffer-Gramaphoon vanaf F15.- A HAVIK 29 - TEL. 773
Oorlog en Vrede.
i „Kerk en Vrede" herinnert P. E.
aan een merkwaardigen brief. Toen in
1875 in Duitschland de verwachting
werd uitgesproken, dat Frankrijk een
revanche-oorlogwilde beginnen, schreef
de hertog Decazes, minister van bui-
tenlandsche zaken, aan den Franschen
gezant in Berlijn:
„Wij zullen niet alleen niet aanvallen,
maar als wij aangevallen worden, zul
len wij ons niet verdedigen. Wij zullen,
zonder één kanonschot te lossen, af
wachten dat het rechtvaardigheidsge
voel van Europa of van God zich zal
uitspreken."
(De volledige tekst van dezen
brief wordt door Gabriël Hanotaux
vermeld in zijn werk: „Histoire
de la France contemporaine",
deel III, blz. 257-258.)
Op deze manier was er voor het
militaristische Duitschland van die
dagen geen „eer" te behalen bij een
aanval op een „open deur", en er ge
beurde niets.
Toen in 1914 de Duitschers aan-
ielen stond datzelfde Frankrijk tot
militaire verdediging gereed en was er
wèl „eer" te behalen.
Noord-Frankrijk werd verwoest, mil-
lioenen zijner burgers vonden een
wreeden dood, andere millioenen wer
den levenslang invalide, het volk gaat
gebukt onder een ondelgbaren schul
denlast. België, Engeland, Amerika,
enz. werden medegesleept in de oor-
logshel!
Lees-Kunst.
De kunst van het lezen? vraagt de
lezer, een beetje verbaasddat is toch
maar een titel om de nieuwsgierigheid
op te wekken
Toch niet! Het lezen is eene zeer
ernstige kunst. Men zegt weieens: Zej
mij wat en hoe gij leest en ik zal l
zeggen wie gij zijt.
Niet alsof iemands karakter louter
door het lezen gevormd zou worden.
Het lezen richt zich ook naar het
karakter. Maar zeker is het, dat lezen
en karaktervorming zeer nauw samen
hangen.
Niemand, die nagaat hoe de men
schen meestal lezen, kan zich ver
wonderen, dat de groote meerderheid
der beschaafden zoo onzelfstandig, zoo
onbekwaam om zelf te deuken, zoo
afhankelijk van anderer oordeel, zoo
wankelmoedig en zoo zwak van ka
rakter is.
Hoe zou het anders kunnen! Een
:igen oordeel mag de moderne mensch
natuurlijk niet hebben, want daardoor
wordt hij onbekwaam zich bij eene
partij aan te sluiten en zoodoende even
weinig geteld als de Paria in lndië.
De partijmeening schrijft hem een partij
blad voor. Voor hij dit gelezen heeft,
denkt hij in 't geheel niets. Heeft hij
dit gelezen, dan denkt hij wel is waar
ook niets, maar hij zegt toch na, wat
hem voorgezegd werd.
Erger wordt het nog, als hij zich de
onwaardigheid van dit napraten bewust
geworden, naar allerlei partijbladen
grijpt om zich onafhankelijk te maken.
Zonder cenige zelfstandige overtuiging,
neemt hij alles wat hij leest in zich
op, gelijk de dakgoot alles wat er in
loopt. Zoodoende houdt hij elke vijf
minuten iets anders voor aannemelijk,
zonder dat hij elke waarheid verwerpt.
Hoezeer zulke manier van couranten-
lezen het karakter bederven moet, ziet
ieder gemakkelijk in Helaas is het
met het boekenlezen in
daar sprake van kan zijn niet veel
beter. Want wie kan zeggen, hoevele
boeken gelezen worden? Kan men zelfs
van populair geschreven boeken, die
men opslaat om over een vraagstuk
te kunnen meespreken, ja zelfs van
boeken tot ontspanning zeggen dat zij
gelezen worden? Men bekijkt de
platen, men zoekt in den tekst naar
de verklaring ervan, men doorbladert
ze om te zien hoe de geschiedenis
eindigt. En daarmee is de zaak afge
daan! Oppervlakkigheid, stukwerk, half-
dat is onze geestesbeschaving
enlzoo ook is haar voortbrengselons
karakter.
Om dit kwaad te ontgaan zou onze
manier van lezen grondig veranderd
moeten worden.
Vooreerst is het zeker, dat ons ge
slacht te veel leest, te veel en te ve
lerlei, want trots dat veel lezen wordt
er nog niet veel gelezen. Minder lezen,
maar goed, dezen grondregel moesten
alle onderwijzers, ouders en volksop
voeders op hun program plaatsen.
Ten tweede moesten zij de leergie
rige geesten aansporen ernstig te lezen.
Dat bladeren, neuzen, dat springen
van den hak op den tak, dat is de
school voor de karakterfout die men
grilligheid noemt. Dit gebrek wordt
daardoor bedwongen, dat men de leer
lingen noodzaakt langzaam en ordelijk
ten einde te lezen, wat zij lezen. Dat
geeft aan het karakter volharding en
sterkte.
Ten derde moet het lezen zóó in
gericht worden, dat de geest zelf in
vastheid van beginselen en van over
tuiging toeneme, want slechts op dezen
grondslag kan eene gezonde karakter
vorming gedijen. Daartoe is nu de
ware manier van lezen een goed middel.
In plaats van zonder oordeel in ruwen
haast te verslinden wat hem in den
weg komt, moet de geest ieeren met
zelfbeheersching en waakzaamheid ieder
woord te onderzoeken, eer hij het in
z/ch cpneemt. Daarom moet men steeds
met de pen in de hand lezen, niet om
werktuigelijk na te schrijven, maar ten
eerste om het gelezene te ziften en te
ordenen, ten tweede om zich reken
schap te geven of het waar of valsch
is en waarom. En ten derde en dit
is de hoofdzaak om voor zichzelf
uit te maken hoe het eigenlijk zijn
moet.
Op deze wijze wordt het lezen een
middel tot vorming van stijl en logica
en, wat nog meer is, een gewichtig
opvoedingsmiddel voor geest en ka
rakter.
Kerknieuws.
AARTSBISDOM UTRECHT.
De Vicaris Kapitulaar van het Aarts
bisdom Utrecht heeft te Enschede een
nieuwe parochie opgericht onder de
bescherming van het H. Hart van
Jezus en heeft benoemd tot pastoor
aldaar H. A. B. Geertman.
NAAR DE MISSIE.
De Paters Augustijnen hebben be
sloten, een Missie te beginnen onder
de Indianen in Bolivia. Zooals bekend
wonen er in Bolivia nog ruim twee
een half millioen Indianen, die zoo
goed als geheel van alle geestelijke
hulp verstoken zijn.
Naar wij vernemen zal Pater W. v.
Dijk O.E.S.A., secretaris van den Ned.
Eucharistischen Bond en directeur van
het Eucharistisch Bureau te Amsterdam,
begin September naar Bolivia scheep
gaan, om zich aan het missiewerk te
wijden.
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
Laxeer.Tabletten 60 ct.
Zenuw-Tablet (en 75 ct.
Staal-Tabletten 90 ct.
Maag-Tabletten 75 ct.
Bij Apoth. en Drogisten
Binnenland
AANNEMEN.
„Het Volk" drukte af een fac-simile
van een uitnoodiging, door zekeren
Corn. Schurink gericht tot de aan
nemers, die wilden inschrijven voor
de uitbreiding van het Ziekenhuis te
Amersfoort.
En dat schijnt geregeld zoo te ge
beuren, want het is een gedrukte kaart,
waarin datum, plaats van samenkomst
en onderwerp van bespreking met de
schrijfmachine later zijn ingevuld.
Opmerkenswaard is de volgende
zinsnede op de kaart: Met nadruk
wordt U er op attent gemaakt omtrent
deze vergadering de grootste discretie
in acht te nemen. En verder: Dringend
verzoek, deze uitnoodiging na inzage
te vernietigen.
,Dc Morgen" schreef hierover:
„Zoo schijnen er samenzweringen te
worden gesmeed, welke het beginsel
van de vrije concurrentie, dat aan een
aanbesteding ten grondslag moet lig
gen, uitschakelen teneinde zichzelf om
beurten te kunnen bevoordcelen ten
koste van de gemeenschap."
BESTELGOED.
Door de Ned. Spoorwegen is beslo
ten de vrachttarieven voor bestelgoe-
deren tot 10 K.G. per stuk gedeelte
lijk te verlagen.
Het tarief zal nu gelijkgesteld wor
den met dat voor postpakketten.
of neemt een abonnement voor onder
houd van uw schrijfmachine bij
h. ELZEÏ1AAR
KANTOORBOEKHANDEL
LANGESTRAAT 84 TEL. 528
Uit den Omtrek
Eemnes
Maandag a.s. zullen in de raadszaal
van het gemeentehuis de navolgende
stemmingen plaats hebben:
le. Voor het opmaken van de aan
bevelingslijsten ter benoeming van 4
Heemraden in het Waterschap Eemnes,
wegens periodieke aftreding op 1 Juni
19&) van de heeren G. E. Rigter, W.
G. Th. H. van Sorgen, B. Blom Gzn.
i B. Meijer.
2e. Ter verkiezing van 4 Hoofd
ingelanden, wegens periodieke aftreding
1 Juni 1930 van de heeren T. Ma
joor Jzn., L. J. van Gelder, H. L.
Baron Taets van Amerongen en Joh.
Rigter Tz. Laatstgenoemde is niet
herkiesbaar.
- Burgerlijke Stand:
Geboren: Francisca Aleida, d. van
Gijsbertus Joseph Gieskens en Theo
dora Horst
Overleden: Elizabeth Maria Elders,
18 jaar.
Hoogland
Het bestuur van de Coöp. Brand
verzekering te Hoogland, noodigt uit
tot het bijwonen der jaarvergadering te
houden op Vrijdag 11 April des nam.
te half 7 in Concordia.
Agenda: Opening. Notulen. Jaarver
slag over 1929. Vaststellen rekeningen
balans over 1929. Bestuursverkiezing
wegens periodiek aftreden van het be
stuurslid H. v. d. Grootevheen en lid
van den Raad van Toezicht J. Botter-
blom. Door het bestuur zijn de vol
gende candidaten gesteld: vac. 1. H
v. d. Grootevheen, H. Voskuilen Rz,.
P. Baas; vac. 2. Jac. Botterblom, G.
Botterblom Jac.z., W. de Ridder. Me-
dedeelingen. Rondvraag. Sluiting.
Soest
Burgerlijke stand.
Geboren: Adriana Maria Everdina,
d. v. R. H. v. Mil en P. Strumpel
Adrianus Cornelis, z. v. P. v. d. Dijssel
M. J. Vlug Alberta, d. v. W. v.
Schoonhorst en M. J. Snabel Diet
Hendrika, d. v. J. W. A. v. d. Kluit
T. Kroes Hillegonda Adriana, d. v.
R. v. Zuilen en J. v. Grol. Onder
trouwd: G. v. de Veen en E. Doorne
kamp. Gehuwd: C. Korteweg en A.
L. v. Kempen. OverledenDirk de
Ruig, 57 j. Gerardus L. v. Duin,
12 j. Theodorus Knops, 61 j.
Er ontstond brand in een loodsje
van rietmatten, staande bij de woning
van prof. de Vries aan den Ossendam-
wcg. Door krachtdadig en vlug ingrij
pen der buren en zich in de nabijheid
bevindende personen wist men te ver
hoeden, dat het huisperceel, hetwelk
reeds vlam had gevat, mede een prooi
der vlammen werd,
Sproeten komen vroeg
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten
Tijdens een voetbalmatch tusschen
de voetbalclub „Soest" en die van Zeist
op het terrein aan den Koudhoornweg,
had een der Zeister spelers het ongeluk
zijn been te breken.
Dr. Donker, die toevallig ter plaatse
was, legde het eerste verband, waarna
de ongelukkige per auto van den heer
De heer P. Th. N. Moesveld te
Hilversum, heeft aan de gemeente een
drietal aquarellen aangeboden.
Deze aquarellen, voorstellende de
oude onderwijzerswoning met school
en het voor- en achteraanzicht der
R. K. kerk te Soesterberg, dagteekenen
van ongeveer 1849 en zijn geschilderd
door den toentertijd zeer bekenden
Utrechtschen hoofdonderwijzer, Van
Lummel, voor zijn vriend Moesveld,
toen hoofdonderwijzer te Soesterberg.
B. en W. stellen deze schenking op
hoogen prijs en adviseeren den Raad
de aquarellen onder dankbetuiging te
aanvaarden.
Door notaris Dammers werden ge
veild
Perc. I. Bouwterrein Nieuweweg,
20,40 A., P. Jungerius f 1200.
Perc. 2. Bouwterrein Nieuweweg,
20,40 A., denzelfde f 1475.
Perc. 3. Wei- of hooiland, achter
perceelen 1 en 2, 1,18,33 H.A., aan
denzeifde f3400.
Perc. 4. Wei- of hooiland, achter
perc. 3, 1,25,58 H.A., denzelfde f3100.
Perc. 5. Bouwland en wei- of hooi
land, naast perc. 4, 1,20,12 H.A., Ant.
Kaats f2350.
Perc. 6. Wei- of hooiland naast perc.
3, 1,13,19 H.A., J. Roest f2500.
Perc. 7. Het woonhuis met stal voor
18 stuks vee, groote schuur met var
kenshokken, wagenloods, vierroedige
hooiberg, erf, boomgaard en weiland,
Nieuweweg 34, te zamen groot ongev.
"0,57 A., aan G. J. Ruitenberg f4400.
Te zamen voor f18.425.
De Bosstraat, die wegens verharding
het leggen van een bitumenweg
eenigen tijd voor het verkeer van voer
tuigen was afgesloten, is weer voor
het algemeen verkeer opengesteld.
Voor de in deze gemeente vacant
zijnde betrekking van agent van politie,
hebben zich 150 sollicitanten aange
meld.
Dr. Rupert vierde zijn zilveren
ambtsjubileum. Een druk bezochte re
ceptie had plaats.
De zaal was keurig ingericht. Er
waren een 70-tal bloemstukken opge
steld, welke de ingezetenen den jubi
laris hadden aangeboden.
Tot de belangstellenden ter receptie
behoorden Burgemeester en Wethou
ders der gemeente Soest, de gemeente
ontvanger, de oud-commissaris van
politie de Koning, de inspecteur van
politie de heer Schreuder, geestelijken,
doktoren en verschillende hoofden der
scholen.
Indertijd werd door den Raad be
sloten de kosten van onderhoud en
bediening van de pont aan den Groo-
ten Melm voor rekening der gemeente
te nemen, wanneer de verbetering van
de Eem tot stand zal zijn gekomen.
Ged. Staten zullen bedoelde tijdsbe
paling gaarne in dier voege gewijzigd
zien dat als tijdstip van de overneming
wordt genomen een nader in overleg
met de gemeente Amersfoort vast te
stellen datum. B. en W. stellen den
Raad voor aan dit verlangen gevolg
te geven.
Voorts geven Gd. Staten in over
weging om den veerman Butzelaar,
die sedert 1 Maart 1912 in functie is
bij de gemeente Amersfoort tegen een
jaarlijksche bezoldiging van f75 per
jaar, op het tijdstip van overneming
van de pont in dienst dezei gemeente
te doen overgaan.
Volgens de raming op de begroo
ting voor 1930 moet aan inkomsten
belasting worden opgebracht f 285.000
bruto. Met het oog op de wet rege
lende de finantieele verhoudingtussclien
Rijk en Gemeente is het niet wen-
sclielijk over te gaan lot belastingver-
hooging of belastingverlaging. B. en
W. stellen den Raad daarom voor den
vermenigvuldigingsfactor te handhaven
op 1.9.