De €embo<fc ll Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken li NORA RADIO Koopt ow Schnjfmachino Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- toeren. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag vó&r 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor on Drukkerl| Langegricht 2» to Amersfoort - Tolofoon 314 Soraohl|nt olkon Dinsdag. on Vrlldagmlddag Foat-glro no. 44234 Vier en veertigste Jaargang fEOrffi Vrijdag 11 April 1930 - No. 4 Verveling is een spook, dat, evenals andere spoken, alleen een gewrocht onszelf is. Epistel en Evangelie. Palmzondag. Les uit het boek Exodus; XV, 26-XVI, 7. In die dagen kwamen de zonen Israel's in Elim, waar twaalf water bronnen en zeventig palmboomen wa ren; en zij sloegen hunne tenten op bij de wateren. En van Eliin vertrokken zij, en de ganschc menigte der zonen Israels kwam in de woestijn Sin, die tnsschen Elim en Sinai ligt, op den vijftienden dag van de tweede maand sedert zij uit Egypte vertrokken waren. En de ganschc vergadering der zonen Israel's morde in de woesiijn tegen Mozes en Aaron, en de zonen Israel's zeiden tot henAchdat wij gestorven waren door de hand des Heeren in Egypteland, toen wij bij de vleesch- pottcn zaten en brood aten tot verza diging! Waarom hebt gijlieden ons uitgevoerd naar deze woestijn, om het ganschc volk van honger te doen sterven? En de Heer sprak tot Mozes: Zie, Ik zal voor u brooden uit den hemel doen regenen! Dat het volk uitga en inzainele zooveel als voldoende is voor eiken dag; opdat Ik het op de proef stelle, of het in mijne wet wandelt, al dan niet. Doch op den zesden dag moeten zij toebereiden wat zij indragen, en dit zal het dubbele zijn van hetgeen zij voor eiken dag plegen in ,e zamelen. En Mozes en Aaron zeiden tot al de zonen Isralil's: Dezen avond zult gij weten, dat de Heer u uit Egypte land gevoerd heeft, en morgen zult gij des Heeren glorie aanschouwen. EVANGELIE volgens den H. Mattheiis; XXI. 1—9. In dien tijd, toen Jezus Jeruzalem genaderd en te Bethfage aan den olijf berg gekomen was, zond Hij twee zijner leerlingen en zeide tot hen: Gaat naar het vlek. dat tegenover u ligt; en aanstonds zult gij eene ezelin vast gebonden vinden en een veulen met haar; maakt ze los en brengt ze tot Mij. En zoo iemand u iets zeggen mocht, zegt dan: De Heer heeft ze noodig; en terstond zal hij ze laten gaan. Dit alles nu is geschied, opdat vervuld zoude worden wat gesproken is door den Profeet, die zegt: Spreekt tot Sion's dochter: zie, uw Koning komt tot u, zachtmoedig zittend op eene ezelin en op een veulen, liet jong eener jukdragende. De leerlingen nu gingen en deden zooals Jesus hun bevolen had, En zij brachten de ezelin en het veulen, en legden hunne klee deren daarop en deden Hem daarop zitten. En de zeer talrijke schare spreidde hare klcederen op den weg, en anderen sneden takken van de boomen en strooiden die op den weg. En de scha ren, die vooruitgingen en die volgden, riepen en zeidenHosanna den Zoon van David I Gezegend Hij, die komt in den naam des Heeren! KANTOORBOEKHANDEL F. fl. TULP Bi Longestraat 65 t.o. Krommestraat TEL. 526 KASTPAPIER De Geesellng. Daar wordt Uw Heer aan schandpaal |vastgebondcn, Voorvoelt Hij reeds die wreedc [martelpijn? Dien Hij zal dragen voor onze hartstochtzonden, Hij, een God, zoo smetteloos en rein. Liturgische Kalender. Week van 13—19 April. Goede Week. N.B. Tot en met Donderdag Pref. v. h. H. Kruis. Zondag 13. Palmzondag, Palm wij ding, Mis Domine ne longe, zonder Gloria. In stille Missen laatste Evang. v. Palmwijding. Maandag 14, Mis van Maandag in de Goede week, 2e geb, H. Justinus, 3e H.H. Tiburtius enz. Dinsdag 15. Mis van Dinsdag in de Goede weck, 2e geb. voor Kerk of Paus. Woensdag 16. Mis van Woensd. in de Goede week, 2e geb. als Dinsdag Donderdag 17. Witte Donderdag, Mis Nos autem, Gloria, Credo en Processie, Ontblooting der Altaren. Vrijdag 18. Goede Vrijdag, Plechtig heden. Zaterdag 19. Paasch-Zaterd. (Paasch- nacht). Gloria, Prefatie en Communi cantes van Paschen. onszelf te keeren is daar al de afleiding van buiten, welke ons weer losrukt uit onze beschouwing Daarom moet de inkeer van ons, gewone men- schen, al zéér sterk door innerlijke beelden geboeid worden, wil zij vrucht dragend worden voor ons zieleleven. Ziilk een reeks beelden, welke ons sterk kunnen beïnvloeden, houdt de Kerk ons voor oogon in de Lijdens week: de hoogste toppen der liefde Gods worden zichtbaar in het lijden van Zijn Zoon. Door met liefdevoile beschouwing te naderen lot die tooncelen van Gods barmhartigheid krijgen wij óók een dieper inzicht in onzen eigen grooten nood. Want reeds in hel Evangelie der Palmwijding treedt héél het mensche- lijk wezen voor ons met zijn zucht naar groot geluk en heerlijkheid en al zijn laagheid van rijd en vuilen harts tocht: daartegenover staat de grootc Ontferming en de niensciigeworden Liefde. De vragen van ons arme. ja gende hart worden hier beantwoord één voor éénhet wordt ons duide lijk, dat wij de levenswaarden juist van den verkeerden kant opvattendat wij. die geestelijk moesten zijn, en moesten werken voor de eeuwigheid, lijdelijk zijn in onze opvattingen e veel werken voor het lichaam. In de figuren van het lijdensverhaal Judas, Kaïphas, Pilatus eu Herodes treden ons even zooveel vertegenwoor digers tegemoet van de n\enschclijke hartstochten, en wij zullen bevinden, dat wij allen iets van den verrader en den Fariseeör en den twijfelaar en den zinnelijken niensch in ons omdragen. Zeker, daardoor wordt onze inner lijke rust verstoord. Wij meenden, dal alles goed was en in de juiste richting liepwij vasten tweemaal in de week en geven de tienden af van alles, wat wij winnen. Verder danken wij God, dat wij niet zijn als de overige men- schen, dieven, onrcchtvaardigen en overspelers. Doch slaande voor Chris tus' gruwelijk lichaams- en zielelijden komen wij lot de overluiging: dat er ook aan ons véél ontbreken moet, want Hij heeft voor ons allen geleden en het treft ons, dat Zijn vurigste leerling Hem verloochende. Wij leeren zien iu de afgronden van liet menschenhart zeer groote zelfzucht, welke zoo lal kan wezen en domine begeerte, alles te regelen naar het oogenblikkelijke en tijdelijke. Zóó zijn wij allen: en wan neer wij na de beschouwing van onzt kwalen op onszelven bleven aange wezen, zou de eenige oplossing voor de wanhoop onzer harten de oplossing van Judas zijnden wegwijzer van hen, die Jezus gevangen namen. Maar juist omdat wij tegenover alle menschelijke ellende in deze lijdensweek heel de grootte van Gods liefde zien, wordt ons hart weder met hoop en troost gevuld, omdat ook wij overtuigd wor den, dat Hij gekomen is, om Israël te verlossen uit de ellenden, welke het omringt en die het draagt in eigen boezem. Het menschenleven is veel kommer en verdriet: en de meest uitgelatenen onder ons zijn dikwijls de dragers van de grootste pijnen. Zoo willen wij onzen troost gaan zoeken bij datgene, dat onze smart alleen maar vergrooten kan: want al het tijdelijke, dat wij bijeengaren of dat wij ons verwerven, is alléén in staat den honger tiaar het geestelijke en eeuwige, waarvoor wij geschapen zijn, nog gevoeliger te ma ken. Mochten wij deze week onder vinden: dat hier, bij den lijdenden Ziet, beulen zijn reeds naderbij gekomen, Hoort gij hun tartend, sarrend |hoongelach, Zij zullen dra hun „Koning" wel eens [toonen Wat Zijne kracht eu macht nu in dit [uur vermag. Ziet nu o mcnsch, hoe ze Zijn vlccsch verscheuren. Ziet hoe Zijn Lichaam wordl, één open [rauwe wond, Hoe wieede beulen onvermoeid hun [sterke armen beuren, Zijn Goddelijk Bloed spat spettend in ('t rond. Reeds wankelt Hij. Nu is Hij [neergezonken. En ligt daar kreunend in Zijn eigen [bloed slaan Hem nog, die wilde ruwe [bonken. Hoe fel en groot hun haat o Heer wel [wezen moet. O Jesus mochten wij toch eens (doorgronden, De groote Liefde van Uw heilig Hart Dan zouden we niet doen, die vele en [groote zonden, Niet geven U opnieuw die wreede [geeselsmart. De Lijdensweek. Dit is het vreemde geworden var ons leven dat wij het hoogere rege len naar het lagere. De zorgen voor het tijdelijke nemen bijna heel ons ons wezen in beslag, en als wij nog|.._ eenige oogenblikken zouden hebben met Purolzeep. WISSELSTROOM-TOESTEL IT 1AS MET LUIDSPREKER 103.- PIANOHANDEL S. DUIJKER Koffer-üramaphoon vanaf F IS- a HAVIK 29 - TEL. I vertroosting; want hier weten wij zeker, dat, al wordt ons aardsche tenlenhuis opgebroken, wij een woning van God hebben: een huis, niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen, ons verworven door Christus' kostbaar Puistj es ■n het gelaat verdwijnen spoedig door deze des avonds met wat PUROL in te wrijven en door ziclt des morgens te waschcn met -n oewonc ZCCp 0f beter nog 't voldoet iedereen. Karakter. Onder beschaving verstaan honder den beschaafden niet veel meer, dan dat men zijn nagels goed verzorgt, onberispelijke handschoenen draagt en aan tafel niemaiw door zijne onheb belijkheden ergert. Merkwaardig, dat juist dezen het hoofd schudden, als men zegt dat er nog iets hoogers be staat dan beschaving. Africhting is voor paarden en jacht honden, beschaving voor menschen. Het schaadt den mensch niet, als men hem zoo dresseert, dat hij de dieren daarin evenaart, maar bovendien moet hij zich de geschiktheid eigen maken, om met beschaafde menschen te leven. Dit zelfs is voor hem nog niet genoeg. Hij moet in staat wezen, zichzelf ge noeg te zijn, op zichzelf te staan. Dit echter moet zijn eigen werk zijn: hij moet zich tot mensch maken zijn karakter vormen. Wanneer men echter alleen het ver stand vormt, maar den wil verwaarloost, het hart zelfs misvormt, dan wordt de mensch als zoodanig verminkt of hij gaat ten gronde. Tal van befaamde mannen moet niet te zeer van nabij beschouwen. De bewondering voor hunne geleerdheid, zaakkennis en ervaring zijn dan vaak niet in staat den afkeer te verdrijven, dien hun gemis aan zedelijke eigen schappen ons inboezemt. Een treurig voorrecht, dat men zoc bij wijze van spreken aan kunstenaars, geleerden en soms ook aan de vrouw toekent, is dit: men moet zich maar niet te veel aan hun grillen en licht geraaktheden storen. Dit is nu voor de betrokkenen zoo heel vleiend niet. Eer voller is het voor iemand, als zijn om geving zich reeds verbaast bij een kleine opwelling van toorn of een bui van verstrooidheid. Klaarblijkelijk ver wacht men van zoo iemand gelijk moedigheid, evenwicht en zelfbedwang. Een te groot hoofd mismaakt den niensch evenzeer als een, dat te klein Een bovenmatig ontwikkeld hart brengt iemand even voortdurend in levensgevaar als de verschrompeling van dit edel orgaan. Een scltoone, gezonde, krachtige mensch is er een, bij wien alle ledematen in goede ver houding ten opzichte van elkaar slaan, waaibij alle zich ontwikkeld hebben, maar geen één ten koste van de andere, Een harmonisch ontwikkelde niensch is hetzelfde wat in kunst of letteren een klassiek werk heet: de gelijkmatige eenheid van alle eigenschappen die tot het wezen der zaak behooren. Geen enkel der onderdeelen heeft zich daarbij tot schade van het geheel ontwikkeld, alles staat in geëvenredigde verhou dingen. En dit is bij het menschelijk karakter evenzeer hoofdzaak, als een kunstwerk. Geleerde lieden genieten zelden ach ting en vertrouwen, wijl weinigen van hen liet weten in hun gemoed dragen, want slechts aan iemand van karakter vertrouwt men zich toe, d.w.z, aan een mensch wiens doen en leven getuige- 's van zijn weten aflegt. Menschen, die iets geleerd hebben, :ijn niet te verachten. Kunnen zij het ook benutten, des te beter. Zich ver laten kan men zich echter slechts op dezulken, die zelf wat zijn. En dat zijn alleen zij, die het aangeleerde in zich zelf hebben laten bezinken; die het aan zichzelf beproefd hebben, totdat liet eigendom des gemoeds geworden is. Boven anderen staan kan slechts hij, die zichzelf beheerscht. Zichzelf be- heerschen leert men slechts door zelf verloochening en door de vrucht daar van: de nederigheid. Den mensch op zichzelf beschouwd in men verdragen, ook dan wanneer het hem aan karakter ontbreekt; men waardeert toch zijne andere goede eigenschappen. Een groot ongeluk is liet echter, wanneer eene valsche be schaving of de gedaalde openbare zedelijkheid het karakter van een volk hebben aangetast. Een volk toch moet iets gezonds, iets gaafs zijn. Zijn echter de zedelijke eigenschappen eener natie bedorven, dan kunnen haar overige geschiktheden en vaardigheden geener lei nut aanbrengen; maar alles, rijk- •lom, wetenschap, krijgstucht en macht slaat om ten verderve van volk en maatschappij. Oostenrijk, Duilschland ei rijk heen. Opvoeding en Onderwijs Opvoeding ontwikkelt de vermogens; onderwijs geeft kennis. Opvoeding verheft de zielonderwijs bemeubelt den geest. Opvoeding kweekt mannen; onder wijs geleerden, Opvoeding is het doel; onderwijs slechts één der middelen. Opvoeding staat veel hooger, grijpt veel dieper, reikt veel verder dan onderwijs. Opvoeding omvat den algeheelen mensch; onderwijs niet. of neemt een abonnement «oor onder- ud van uw schrijfmachine bl] H. ELZET7AAR KANTOORBOEKHANDEL LANGESTRflAT 84 TEL. 528 De kievit, de gruttos zijn cr al, ook de tureluur en de kemphaantjes inet hunne halskragen; zij zetten die om hoog, als ze hunne duels beginnen. Maar ze doen elkaar geen kwaad, want hunne bekken zijn daarvoor te week. Onze vrienden, de zwaluwen, moeten nu komen. De boerenzwaluwen voorop, die zijn er soms 2 April al; spoedig worden deze gevolgd door de huis zwaluw en de oeverzwaluw. Iets later komen de gierzwaluwen. De zwaluwen inspcctecren de oude nesten en repareeren ze. Het landvolk heeft ze graag in de stallen, waar ze de vliegen verdelgen en geluk brengen. De koekoek heeft met het roodstaartje ook de groote reis volbracht, maar ze houden zich nog stil evenals de riet bewoners en de tapuit. Overal komt leven. De natuur vernieuwt zich. De geele gors zingt al een onbeholpen liedje aan den slootkant. Met de lijster en den merel, die al veel overblijft, verschijnen alle gevederde zangers op het appel. Maar de hoofdzanger, de nachtegaal, blijft nog 14 dagen weg. Hij komt 17 April en overtroeft dan spoedig met zijn schallend lied alle anderen. Sommige vogels zijn druk aan 't nestelen; want op I Mei leggen alle vogeltjes een ei, behalve de koekoek en de spriet, die leggen met St. Jan (24 Juni) nog niet. De volgende boerenspreekwoorden bevatten voorspellingen over April: Droog weer in April is geen boereu-wil Maar zonneschijn met regen, brengt [zegen. April. April doet wat hij wil! Dat spreek woord teekent het karakter dezer maand. De eerste dagen zijn zomersch geweest, nu is het weer koel, dan weer bij vriezen af. Men kan het in deze dagen met de zon te kwaad krijgen. Dan trekt men zomertenue aan, maar moet het maar al te dikwijls met rheumatiek en kuchen betalen. Plotseling verbergt zich de zon en scherpsnijdende winden leiden weer wintersche dagen in. Dat behoort zoo bij de Paaschmaand i een witte Paschen is geen zeld zaamheid. April draagt eigenlijk een schoonen naam, die van 't Latijnsche aperire, openen komt, want de natuur moet dan de deuren wijd openzetten. Het gras wordt helder groen, de kruiden schieten op, de paaschleliën zetten hun heldergele hoedjes op. De Nederlanders noemden April terecht de Grasmaand, de Fransche republikeinen de Groei- maand of Germinal. Ze heeft 30 dagen, in den kalender der Romeinen was ze korter en had slechts 29 dagen. Je zon staat in het teeken van den Ram. De gemiddelde temperatuur is in ons land gewoonlijk lager dan in Maart, maar hooger dan in Mei. Ook krijgen wij gewoonlijk in April ns een onweder. Het volk noemt dat het afscheid van den winter. In April valt ook de wonderbare, geheimzinnige groote vogeltrek en nu kan men 's nachts hoog in de lucht het schelle roepen der trekkende vogels hooren. Nu komen de scharen trekvogels van allerlei soort van de Kaap, uit de weinig bekende landen van Midden-Afrika en van den Nijl terug langs de hun be- April, dat staat beschreven, Moet aan Mei de aren geven. Den len April, stuurt men de gekken [waar men wil. In deze maand valt Palm-Zondag, waarop de palm gezegend wordt, de kinderen op vele plaatsen een palm- paascli met lekkers krijgen. Dan volgt Hoogtijd van Paschen met zijn gekleur de eieren en andere heerlijkheden. En dan zijn de grillen van April al weer voor een goed deel geleden en komt de heerlijke lente. A. F. VAN BEURDEN. De Goede Week. is de onmiddellijke voorbereiding voor Paschen, waarin meer nog dan in de andere weken van de Vasten het lijden des Heeren de alles beheerschende gedachte is. Het evan(, hetwelk op Palmzondag wordt voorgelezen, geeft het verhaal van de glorievolle intocht van Jezus in Jerusalem. Deze lijdensweek ligt als het ware tusschen twee gebeurtenissen iefde op Palmzondag de Opstanding op Paaschzondag uit het graf. Om de palmen der Joden te vervangen, nam men in het Noorden de takken van den altijd groenen Buks boom. De wijding en uitdeeling der palm is dus een herinnering aan het „Hosanna" der Joden. De palmwijding geschiedt vóór de Hoogmis. Aan het altaar wordt door den Pries ter in stilte het lijdensverhaal volgens den Evangelist Mattheus gelezen, het welk in de Missalen in het Neder- landsch vertaald is opgenomen. Het Evangelie van Maandag geeft ons het verhaal hoe Martha met geurig reukwerk Jezus' voeten zalfde. Judas berispte haar over die verkwisting, zeggende: „Waarom dit reukwerk niet kende banen, om zich dan weer in ons I verkocht en de opbrengst aan de armen land en noordelijker gewesten te huis- gegeven?" Maar Jezus zeide: „Laat vesten. Vele dier lijnen loopen over|haar begaan, want dc a""<"> altijd bij u hebben, Mij echter niet altijd". Óp Dinsdag en Woensdag vormen de evangelies volgens Marcus en Lucas wederom het Lijdensverhaal. Voor de geloovlgen een gelegenheid om in hun Missaal het bitter lijden van den Qod- mensch te overwegen. In de droeve dagen van de Goede Week is de Witte Donderdag een dag van blijheid en geluk. Dien dag immers herdenken wij de instelling van het H. Sacrament des Altaars, het grootste en heerlijkste geheii van onzen H. Gods dienst. Reeds meermalen had Jezus daarover gesproken en vurig verlangde Hij er naar zijn leerlingen te sterken met zijn eigen vlecsch en bloed tegen de beproevingen van de komende dagen. Hij wist immers hoe zwak en klein moedig zij waren, niettegenstaande Petrus' fiere zelfbewuste woorden. Het evangelie verhaalt ons hoe Jezus zijn apostelen de voeten waschtc vóór het avondmaal. Welk een schitterend voorbeeld voor ons van nederigheid en een waarschuwing tegen zelfverheffing en hoogmoed. In het Epistel verhaalt Paulus ons hoe Jezus het H. Sacrament des Altaars instelde met dc duidelijke woorden: „Dit is Mijn lichaam; dit Is Mijn bloed". Duidelijk cu klaar voor hen, die gelooven en nederig het hoofd buigen voor Christus' almacht. Op Witten Donderdag wordt één H. ostie bewaard voor Goeden Vrijdag. In een processie wordt die H. Hostie naar een zij-altaar gebracht, het II. graf voorstellende. Daar branden den ge- heelen dag kaarsen en staan witte bloemen. De geloovigen komen Jezus in Zijn heilig-altaargeheim aanbidden. Vervolgens komt de droevigste, maar ook tegelijk waardevolste dag van het Kerkelijk Jaar, de Goede Vrijdag, waarop Christus Zijn leven voor ons >af en den hemel voor ons ontsloot. )p Goeden Vrijdag is er geen eigen lijke H. Mis, omdat het hoofddeel, dc Consecratie ontbreekt. Op den dag, waarop het bloedig offer herdacht wordt, wordt het onbloedig offer niet opgedragen. Op Goeden Vrijdag wordt door den priester gebeden voor de H. Kerk, voor den Paus, voor de geeste lijkheid, voor allen, die in zorg of verdriet zijn, voor de vijanden der Kerk, voor de Joden en heidenen. Dan volgt de kruisvereering. De kruisvereering is zeer oud in de Kerk en een van de treffendste en schoonste openlijke dankzegging voor Jezus' kruisdood, voor Zijn oneindige liefdedaad. Ver volgens wordt in processie het Aller heiligste van het rustaltaar gehaald en naar 't hoofdaltaar overgebracht. Daar nuttigt de priester dc laatste Hostie en zegt nog een kort gebed. De zegen wordt niet gegeven; het Tabernakel blijft open staan, droevig klinken de ratels, die voor dezen dag de. altaar schellen vervangen. Op Paasch Zaterdag is de stemming blijder en hoopvoller. De Paaschge- dachtc overheerschtl in de bartender menschen en ook in de liturgie der kerk. Heel vroeg in den morgen wordt dc Paarschkaars gewijd, dc proletiën gebeden en de litanie van Alle Heiligen. Onder de eene H. Mis die op dien jubelzang „'Gloria'1" gezongen onder voortdurend schellen en het luiden der klokken. De blijde kreet „Alleluja" wordt voor het eerst gehoord. De aan staande verrijzenis beheerscht alles,Jde gelukkige gedachte aan Paschen, het triomf-feest van de Opstanding des Heeren. i zult gij

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1