Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken N.V. Middenstands-Bank H. ELZENAAR Bel dan op No. 42 De €embode Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch H H M jA Advertenliè'n 25 cent per regel. Billijke tarieven oplegging van abonnement moet geschieden H MyaL IvVh V yf^k voor handel en nijverheid bij geregeld adyer- voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs S^r I 11 S^r Jearen. Advertentièn moeten Dinsdag en Vrijdag per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 H W WC Wl WT U H I W W m III VT vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegraeht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Vier en veertigste Jaargang RUggf Dinsdag 15 Juli 1930 - No. 31 JOANNES HENRICUS GERARDUS JANSEN, door de genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT. Aan de Geestelijkheid en de Geloovigen van het Aartsbisdom Utrecht Zaligheid in den Heer. Aan Z. H. Paus Pius XI heeft het behaagd Ons uit te kiezen tot Aarts bisschop van Utrecht en Wij hebben in die keuze ten duidelijkste gezien den vinger Gods. De benoeming volgde en Wij hebben aanvaard den wil van God. Nog trillen na de aandoeningen bij de aanvaarding van een zoo hoog en zoo verantwoordelijk ambt, en toen hebben Wij Onzt hoop verankerd in God volgens de aansporing van Sint, Bonifaas tot zijne vormelingen. Nog steeds roept bij U en bij Ons de her innering de geestelijke ontroeringen wakker van de heilige momenten uit die treffende ceremoniën der Bisschops wijding, die wij hebben meegemaakt Onze handen zegenend opgeheven. Hartgrondig zeggen wij U dank in Onze offeranden en gebeden voor uwe langdurige gebeden en uwe talrijke offers, U, geloovigen, religieuzen en priesters van het Aartsbisdom, in geheel de Kerkprovincie van Nederland en velen nog daarbuiten. Gij hebt voor Ons verkregen veel licht en grooie sterkte, moed tot offer, blijdschap van geest en rust des harten. Wel hebben Wij den krachtigen steun gevoeld van het Nederlandsch Episcopaat rondom Zijn nieuwen Aarts bisschop, één met Hem door de hechte banden van liefdeenonderhoorigheid; wel zagen Wij om Onzen troon ge schaard de priesters, seculier en regulier in passenden eerbied en trouwe ge hoorzaamheid vanaf den eersten dag; wel zegden Ons in geheel de Kerk provincie van Nederland de mannelijke en de vrouwelijke religieuzen toe hun beste krachten, hun offers en gebeden wel volgden de geloovigen ondubbel zinnig met hunne betuigingen van eer bied, liefde en gehoorzaamheidwel weten Wij Ons verzekerd van de enorme geestelijke kracht, die met Ons samen werkt, maar, terwijl Wij met vast ver trouwen rekenen op die machtige medewerking van Bisschoppen, pries ters, religieuzen en geloovigen veran keren Wij onze hoop in God, die was dom geeft aan hen, die planten en be sproeien. Wij allen samen, zullen Gods werk verrichten, Zijn zaak behandelen, Zijne belangen behartigen, Zijn eer zoeken, Zijn wil vervullen, Zijn Rijk uitbreiden onder Zijn onmisbaren zegen. Hiervoor echter is het noodig, dat wij levendig doordrongen zijn van onze saamhoorigheid in één Doopsel, Vormsel, één Priesterschap, dat zijn mede-christenen, mede-strijders, mede-priesters. Welaan dan, Christenen, besef uwe hooge waardigheid, uwe verhevene roeping. Door het Doopsel toch zijn wij ont trokken aan de ongewijde wereld, be deeld met goddelijk leven, aangenomer kind van God, ingelijfd als lidmaat ir het geheimzinnig Lichaam van Christus, Zijne Kerk op aarde. Door het Vormsel werd dat boven natuurlijk leven versterkt, om krachtiger nog naar buiten uit te belijden en mede te werken aan den opbouw van Chris tus' Lichaam. Zoo is de gedoopte en gevormde opgenomen in Christus' Hoógepriesterschap met den priester, die door de sacreinenteele wijding daarin in den verhevensten vorm werd ingelijfd. Zoo zijn wij, allen te zamen, het KANTOORBOEKMANDEL I F. d. TULP m Langestraat 68 to. Krommestraat TEL 926 WERKBLOC's .1 200 VEL PRIMA PAPIER I 30 CENT - 55 CENT zichtbare getuigenis van Christus, voorl| levend en voortwerkend op aarde in de ledematen van dat Lichaam, van hetwelk Hij zelf het onzichtbaar Op perhoofd is. Zoo zijn Christenvolk en priester één, als ledematen van Christus door hun geloofsgemeenschap op het innigst ver bonden in één Doopsel, één Vormsel, één Priesterschap, één samenleven in wederkeerige uitwisseling en vrucht bare beïnvloeding van samen bidden en samen offeren voor zich zelf en anderen. De eigenlijke en voor naamste dragers van dat apostolaat zijn de opvolgers van de Apostelen, de Bisschoppen, die met den éénen opvolger van den éénen Petrus tot eenheid verbonden, door den H. Geest zijn gesteld om te besturen de Kerk Gods. Hand. 20, 28. Immers aan de uitgekozen leerlingen is de verkondiging van het Evangelie opgedragen, sinds de Verrezen Chris tus hen de wereld inzond met de be lofte, dat Hij met hen zou blijven alle dagen tot aan hel einde der wereld. (Mt. 28, 18). In hun overeenstemmend getuigenis, in hun aanhankelijkheid aan Petrus' leerstoel te Rome hebben de christe- alle tijden veiligen waarborg rbreekbaar zegel gezien van apostolisch geloof tegenover alle eigen inzicht. Het leven echter van het geloof, het cTöêI van de prediking, de bovenna tuurlijke vruchtbaarheid van het geloof is het werk van geheel de gemeea- schap, van priester en christenvolk samen. Het leergezag in de Kerk is het orgaan, dat de waarheid draagt en de gemeenschap is het orgaan, dat J~ waarheid doet leven. Aan de gemeenschap is de taak jjgelegd, om de waarheid, die door hét Kerkelijk leergezag wordt verkon digd, te beleven, van de waarheid ge tuigenis af te leggen door het leven uit het geloof. De taak der christengemeenschap is door een rijk -christelijk leven voor Christus' leer te getuigen. Wie naa het geleof leeft, legt getuigenis af vanr zijn geloof en elk leven volgens het geloof is een propagandistisch leven, werkelijk apostolaat, meebouwen aan het Rijk van Christus in zich en anderen. het levend en het meest o vertuigend bewijs voor het Christen- d om en werkt dikwijls meer uit dan het levend woord. Deze uit het levend geloof opbloeiende belijdenis moet worden vervuld op velerlei wijzen, naar eigen aard, aanleg, begaafdheid, in eigen beroep, in eigen omgeving en naar de omstandigheden, waaronder men leeft in steeds nieuwe vormen en steeds nieuwe ontwikkeling. De oorspronkelijkste echter, eenvou digste en vruchtbaarste vorm, waarin het practisch geloof vooral getuigt, zal altijd het christelijk huisgezin blijven. Als geen andere maatschap pelijke instelling weerspiegelt, dit het geheim van de H. Kerk, het werkelijk verband met Christus. Nergens straali het leekenpriesterschap zoo helder uit het huisgezin, wanneer man en vrouw, krachtens hun priesterlijk karakter, hun huwelijkssacrament be leven en onder den zegen daarvan hun eigen vroom geloof tot vruchtbaar leven brengen in kinderen en kinds kinderen. Die belijdenis moet zich verder uiten in het maatschappelijk leven, dat gij leeft, in uw sociaal leven in al zijne standen en verhoudingen, ambten, betrekkingen en vakken en elk verkeer met anderen, in de jeugdorganisaties, in clubs vaii studie en ontwikkeling op elk gebied, in kleeding en in om gang, in sport en ontspanning, in pers, film en radio, in het gebruik van aile nieuwe uitvindingen van de techniek, nu en later. Het geloof geve richting aan uw leven Welaan Christenen, hebt den moed om uw geloofsovertuiging te vol gen in uw privaat leven, in uw gezins leven en in uw openbaar leven, dat is uw leven in al zijne levensuitingen van gedachten, verlangens, woorden en werken. Hebt dien moed! En met den dag zult gij daardoor versterken en verrij ken uw eigen geloofsleven en dat van de uwen en gij zuit bij vele anderen door de steeds meer duidelijk waar neembare harmonie tusschen uw geloof en uw leven, meer nog bereiken dan de priester met de prediking, omdat uw leven uit uw geloof gezien wordt ook door hen, die de prediking niet hooren. Maar wanneer de christenmoed ont breekt, de durf om als christen te leven, verlaagt de christen zich en daalt af van het goddelijk leven naar het gewoon-menschelijkif, uit het boven natuurlijk naar het zuiver-natuurlijk leven, van het geestelijk in het mate rialistisch leven; dan verloochent hij in zijn leven het leven en de leer van Christus, dan verslapt hij zijn geloofs leven en zal hij, naar mate hij dieper en meerdere malen afdaalt, allengs zijn geloof zelfs geheel verliezen. In plaats van anderen op te heffen, gaat hij af dalen tot hen en maakt hij zich meer en meer gelijk aan hen, in plaats van zich meer en meer gelijk te maken aan Christus, wiens leerling en volgeling hij moest zijn door zijn Doopsel en zijn Vormsel. Dat is de christen in naam, die natuurmensch werd met den natuur- mensch, wereldiing met den wereldling, aardschgezind met den aardschgezinde, stofmensch met den stofmensch. Christen, wanneer gij den christe- lijken levensdurf mist, zult gij de wet ten van Christus in het huwelijk ont duiken, eerst in het geheim, later in hel openbaardan zult gij in de maat schappij u bewegen volgens zuiver- menschelijke overeenkomsten, gebrui ken en gewoonten; dan zult gij in uw sociaal levén zonder hoogere levens beschouwing u scharen bij hen, die u op aarde het meeste bieden; dan zult gij uwe kinderen, ook met voorbijzien van hunne hoogere belangen, opvoeden en plaatsen daar, waar zij naar men- schelijke berekening maatschappelijk het hoogst zullen stijgen; dan zal de vrouw zich zelve en de moeder haar kind met of tegen goedvinden van den christen-echtgenoot en vader kleeden, halstarrig en Eigendunkelijk naar overheerschende mode en niet naar wil en wensch van Paus en Bis schoppen, al geeft zij ook velen erger nis en berooft zij zich zelf, hare eigene kinderen en zoovele anderen toch zeker van het kleed der zedigheid, waarmede onder christenen de kuischheid eerbaar wordt gedekt en kostelijk getooid; dan zalgoud en jong ontspanning zoeken langs vrije banen, ook al wordendaar de leliën der onschuld geknakt en de schijnschoon» vruchten der ondeugd met bitteren nasmaak aldoor gegeten. O Christenmensch, wiens ziel, door het Doopsel uit God geboren, moet huizen in een lichaam, dat rondtrekt in een ongewijde wereld, houd op, hoog en fier, uw goddelijke waardig heid, en gaat niet kruipen angstig en slaafs gebukt onder de gangbare mode van niet-christelijke levensleuzen. Wees toch u zelf, wees christen, steek door uw christelijk leven hoog uit boven het zuiver-materialistisch, enkel natuur lijk, niet-christelijk leven. Neem tot richtsnoer uw bovennatuurlijk levens beginsel, dat gij van Christus ontvangen hebt in uw Doopsel, dat gij versterkt hebt in uw Vormsel en leeft als mede apostelen samen met uw priesters een leven uit het geloof, en voed dat ge loofsleven door ernstig en geregeld gebed en goed en veelvuldig ontvangen der H.H. Sacramenten, vooral van de H. Communie, ons geestelijk en godde lijk voedsel bij uitstek. De praktijk der Christenen, van slechten, lauwen en goeden'wijst het uit: Geen werkdadig f;eloofsleven zonder veelvuldi; ijke zorg. Gesterkt door zulke genademiddelen, zult Gij Uw geloofsleven opvoeren tot heiliging van u zelf en van vele anderen, en zoo meer en meer worden „een uit verkoren geslacht, een koninklijk pries terdom, een heilige natie, een aange worven volk, om de deugden te ver kondigen van Hem, die U riep tot Zijn wonderbaar licht." 1 Petr. 2, 9. Christenzielen, aan Onze herderlijke zorgen toevertrouwd, zet om in vrucht bare levensdaden deze eerste woorden, die Uw Vader in Christus richt tot U, zijn welbeminde kinderen in Christus Jezus, onzen Heer. En zal dit Ons herderlijk schrijven in alle tot Ons Aartsbisdom behoorende kerken, alsmede in de kapellen, waar over een rector is aangesteld, op Zon dag 13 Juli a.s., den vijfden Zondag na Pinksteren, op de gebruikelijke wijze van den predikstoel worden voorge lezen. Gegeven te Utrecht op den Feest dag van het Allerheiligst Hart van Jezus, den 27sten Juni 1930. t J. H. G. JANSEN, Benoemd-Aartsbisschop van Utrecht. Op last van Z. D. H. J. VAN DER BURG, Secretaris. Blijdschap. Zuivere vreugde is een in den nieuwen tijd steeds minder voorkomende schat, indanks de industrie van het vermaak ie bioscopen en theater fectioneerde radio schiep oprechte blijdschap ons maar weinig legen. Het is alsof de vreugd gereserveerd blijft voor de kinderjaren en voor die oogenblikken waarop wij weer eens helder terug denken aan onzen kinder tijd. Het rijk der vreugde is voor de meesten onzer een sprookjesrijk ge worden. waaraan wij niet te veel dur ven denken uit verborgen angst, dat dan dat gedachten-rijk in elkaar zal vallen. Onze eeuw is de eeuw van 't koele verstand, zeker onze logica is werkelijk bewonderenswaardig. Maar ze heeft onze spontane levensvreugde tegenge houden; onze uitvindigen zijn up to date en allerbelangrijkst, maar we zul len de blijdschap weer als een noviteit moeten uitvinden. We hebben de vreug de verleerd. Jesus sprak wondere woorden de leliën des velds en de vogelen des hemels, dat zij groeien en bloeien en zingen, zonder zorg, omdat de Vader hen in Zijn gedachte houdt. Weest derhalve niet bezorgd wat j zult eten of drinken of waarmede i u zult kleeden, aan dat alles denken heidenen, uw Vader weet, dat ge het noodig hebt. Geven die woorden geen rust, geen heerlijk vertrouwen? Maar geven ze ook geen blijdschap? Daar is een Vader in den Hemel en die zorgt voor ons, die leidt en bestuurt ons. Of dat andere oogenblik in Jesus' leven, toen Hij, naar het woord van den Evangelist, juichte in den H. Geest, omdat de geheimen van het Rijk Gods aan nederigen en aan kinderen waren geopenbaard. Vreugde, oprechte blijdschap was er in het aardsche leven van de Messias en Zijn beteekenis voor de wereld is óók, dat Hij aan die wereld weer de waarde van de blijdschap geleerd heeft, Blijdschap vraagt een zekere mate van kinderlijkheid. Wie de dingen dezer wereld moe is, ze alle door en door denkt te kennen, wie blasé werd van al 't genieten van 't stoffelijke, kan geen echte blijdschap meer voelen opkomen. Vreugde moet gezocht wor den bij de onbezorgden, bij de men- schen die eigen leven niets achten om het eeuwig leven te winnen. De menschen van vandaag zoeken zichzelf, loopen eigen begeerten ach terna; leven niet meer voor, denken niet meer aan anderen. Dat is de grondfout van dezen tijd. En zoo komt 't, dat de moderne mensch in zichzelf verstrikt raakt, aan eigen „interessante- righeid" dood gaat. In de Hamlet van Shakespeare zegt de held: „Daar zijn meer dingen in hemel en aarde Horatio, dan wij in onze filosofie droomen". Dat woord is klassiek geworden. Maar 't is niet genoeg in practijk gebracht. Want wie werkelijk eigen nietigheid begrijpt, eigen geestelijke bekrompenheid inziet, gaat weer uit tot de dingen buiten hem, krijgt gezonde belangstelling voor 't vreemd-ongekende en heeft blijdschap wanneer hij iets nieuws in Gods schep ping ontdekken mocht. 't Eerst noodige om blijdschap te verwerven is: zichzelf vergeten. Hoe kleiner wij worden, hoe grooter wereld buiten ons; hoe minder dunk we hebben van onze eigen gaven, hoe meer belangstelling voor de van anderen zal er ontstaan, volgende wat we noodig hebben is: God laten waken en zorgen. Onbe zorgdheid en zorgeloosheid verschillen hemelsbreed. En al mogen we nooit zorgeloos zijn, dus alles er maar op aan laten komen, we moeten toch na gedanen arbeid rusten en blijdschap hebben over het goede werk door ons verricht. Blijdschap is een Godsgave waarom wij zeker mogen bidden. Temeer, daar vreugde, echt diepe vreugde, ontspruit t trouw onderhouden.van de God delijke wat. voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 - Telethon no. 304 en 697 Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Lips safe-loketten Verzilveren van coupons Handelscredieten Incasseeringen Spaar-deposito's rente 8Ys pet. BERICHTEN UIT AMERSFOORT REINILDA-VACANTIE. Wederom zullen dezen zomer enkele catechisten van de Reinilda-huizen, zich met groepen schoolkinderen uit Den Haag, R'dam en A'dam naar hier be geven om (nu reeds voor de derde keer) in het buitenhuis van St. Louis te Amersfoort hun intrek te nemen met pl.m. 25 jongens, terwijl in Soesterberg een 25-tal meisjes zullen onderdak gebracht worden in „Nellestein". In beide plaatsen zal voor het mid dagmaal dezer groepen vriendelijk worden gezorgd naar wij hopen, maar behalve dat, is er in zoo een Reinilda- vacantie-kolonie nog zooveel noodig. Mogen wij daarom wederom een beroep doen op de inwoners van beide plaatsen, om ons met een en ander te helpen? Wie heeft er boeken, kleur krijt, verf, penseelen etc., voor slecht weer? (Het betreft hier niet-R.K. kin deren, daarmee is rekening te houden met de boeketf). Wie zou brood willen geven aan de kinderen, thee, koffie, suiker, melk, margarine, zeep, kaas, worst of versnaperingen? Welke wasscherij zou gratis de wasch willen doen? De kinderen zijn Kantoorboekhandel Kantoormeubelen Schrijfmachines Langestraat 84 - Telef. 528 Speciaal adres voor Uw Kantoor- School-, Schrijf- en Teekenbenoo- digdheden. - Advertentie-Bureau Hebt U een Taxi of aulo noodig Amersfoort, Choral van onzen Nederlandschen orgelcomponist bij uitstek, Hendrik Andriessen. Zeer verdienstelijke medewerking verleende Mej. Victorine v. d. Werf uit den Haag, die met schoon-getim- breerde stem een reeks werken voor droeg, aansluitend aan bovenbeschre ven programma. Zijgaf daarbij blijkjvan Nössier konden ons zeer bekoren, hoewel wij het als een verdienste aanrekenen, dat zij ook een werk bracht van een Nederlandsch Compo nist Max Vredenburg. Kortom een succesvolle avond voor de concertee- renden, die een volgende keer talrijker gehoor mogen vinden. B. a. i. allen arm, zoodat zij zelf weinig of niets kunnen bijdragen. Ook sport- (f leien zijn zeer welkom. bij uitstek doel betreft, zal wel niet hoeven be- toogd te worden. Het geldt immers een tal nog ongedoopte kinderen, die anders hun vacantie zouden moeten doorbrengen in en om de bedorven omgeving hunner ongezonde groote steden. Jonge meisjes uit Amersfoort, Soes terberg of omstreken, die persoonlijk willen komen helpen, zijn gaarne wel kom. Vanaf 17 Juli is het adres: „Buitenhuis St. Louis", Barchman Wuytierslaan, Amersfoort en „Huize Nellestein", Soesterberg (Rei- nilda-kolonie). Tevoren: administratie Reinilda-va- cantie-actie, Elandfltr. 126, den Haag. Orgelbespeling G. v. d. Burg in de Groote- of St. Joriskerk. 't Is te betreuren dat een zoo weinig talrijk publiek van de orgelbespeling door den heer v. d. Burg, genoten heeft. Immers, waar de prijs niemand kon weerhouden had ongetwijfeld een jrooter contingent van muziekminnend Amersfoort mogen verwacht worden bij de voordracht van dit interessante programma. Met fijne smaak heeft v. d. Burg een greep gedaan uit de werken van oude en nieuwe meesters op het gebied van orgelmuziek en zang. En, wat ons niet verwondert, daaraan een waardige uitvoering ge geven. Het werk van den grootmeester j. Bach (Sonate in d. trio) boeide door zijn doorzichtigheid en fijnzinnige registratie. Overweldigend was devoor- dracht van Max Regers Toccata und Fuge. Interessant volgde „inleiding en Fuga in d" van Phons Dusch, treffend in haar moderne harmoniek, terwijl waardig slot werd gevormd door pompeuse kleurrijke Troisième Aan de R. K. Hoogere Burgerschool te Hilversum werden bevorderd: van klasse I naar II, J. ten Braak, S. Kortbeek, A. Tulfer, F. de Wit; van II naar 111, J. Visser; en van IV naar V, L. J. van de Veer en P. W. Visser. Allen oud-leerlingen der Sf. Joris- school alhier. Bevorderd van klas III naar IV, D. Visser uit Achteveld. Eindexamen Gemeentelijke Hoogere Handelsschool met 5 j. c. Geslaagd: Hermina F. F. Beck, P. A. Blaas, H. de Bruin, Rebecca Coithof, T. B. van Dam, J. J. van Diggele, C. Dijxhoorn, W. G. F. En- trop, S. Groenveld, W. H. van Hasselt, D. J. Haverman, P. Hofstee, Anna L. H. M. Huygen, C. A. Huygen, L. A. van Ittersum, j. A. L. K. E. Kempers, J. Migchelsen, A. P. van Westing, W. de Zwart. Op het rangeerterrein is een loco- motiet met 10 goederenwagens, ver moedelijk door verkeerden wisselstand gederailleerd, zoodat het grootste ge deelte omver viel. De materieele schade is groot. Als Hoofd der Gem. Montessori school te Haarlem, is benoemd H. M. W. Bandel te Maarsbergen. De heer Bandel, eertijds Hoofd der Amersfoort- sche Schoolverenniging is nu opvoed kundig leeraar aan het doorgangshuis „Valkenheide", te Maarsbergen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1