Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Transpireerende I Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Pry's per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 De €embode - tper voor handel en nijverheid =1 per regel. Billijke tarieven rhtid bg geregeld adver- moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 mr in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drukkerij Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vier en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag* en Vrijdagmiddag Post-giro no. 44234 Vrijdag 29 Aug. 1930 - No. 44 Eenwijze neemt van alles kennis maar hij neemt slechts van 't goede bezit. Epistel en Evangelie. 12e Zondag na Pinksteren. Les uit den tweeden brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs; UI, 4-9. BroedersZoodanig een vertrouwen hebben wij door Christus bij God. Niet als waren wij uit ons zei ven ge noegzaam om iets te denken als uit ons zeiven; maar onze genoegzaam heid is uit God, die ons ook bekwame dienaars gemaakt heeft van een Nieuw Testament, niet door letter maar door den Geest; de letter immers doodt, maar de Geest maakt levend. Indien nu de bediening des doods, met let ters in steenen gegrift, in heerlijkheid geweest is, zoodat Israel's zonen het gelaat van Mozes niet konden aan schouwen wegens de heerlijkheid zijns aangezichts, weike te niet gaat, hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn. Want in dien de bediening der veroordeeling heerlijkheid is, veel meer is de be diening der gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid. EVANGELIE volgens den H. Lucas; X, 23-37. in dien tijd sprak jezus tot Zijne leerlingen: Zalig de oogen, die zien wat gij ziet! Want Ik zeg u, dat vele profeten en koningen verlangd hebben te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezienen te hooren wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord. En zie, zeker wetgeleerde stond op om Hem op de proef te stellen en zeide: Meester! met wat te doen zal ik het eeuwig leven bezitten? En Hij sprak tot hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Hoe leest gij? Hij antwoordde en zeideGij zult den Heer uwen God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uwe ziel en uit al uwe krachten en uit geheel uw ver stand; en uwen naaste als u zeiven. En Hij sprak tot hem: Gij hebt goed Ïeantwoord; doe dit en gij zult leven, toch hij, zich zeiven willende recht vaardigen, zeide tot |ezus: En wie is mijn naaste? Jezus nu nam het woord op en sprak: Zeker mensch ging van Jeruzalem af naar Jericho en viel onder roovers, die hem ook uitschudden en wonden toebrachten en heengingen, terwijl zij hem halfdood lieten liggen. Het gebeurde nu dat een priester den zelfden weg afkwam en, hem gezien hebbende, voorbijging. Ook een Leviet, toen hij nabij de plaats was en hem zag, ging eveneens voorbij. Doch zeker reizend Samaritaan kwam nabij hem, en hem ziende, werd hij door mede lijden bewogen. En toetredend, ver bond hij zijne wonden en goot er olie en wijn in, en legde hem op zijn last dier en voerde hem naar eene herberg en droeg zorg voor hem. En des anderen daags nam hij twee tienlingen en gaf ze den waard, zeggende: Zorg voor hemen wat gij verder moogt te kosten leggen, zal ik u bij mijne wederkomst teruggeven. Wie van deze drie was, dunkt u de naaste van hem, die onder de roovers gevallen was? En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. En Jezus sprak tot hemGa en doe gij eveneens! KANTOORBOEKHANDEL i F. fl. TULP m Langer trast 66 to. Krommestrait TEL 926 SCHOOL- (1 TEEIUIMIGOW Liturgische Kalender. Week van 31 Aug.—6 Sept. Zondag 31.12e Zond. na Pinksteren, Tijdeigen, Mis Deus in Adjutorium, 2e geb. H. Kaymundus. Maandag 1 Sept. H. Egidius, 2e geb. H.H. Twaalf Broeders, 3e A cunctis. Dinsdag 2. H. Stephanus Koning, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. Woensdag L. Mis als Zondag, zon der Gloria, 2e geb. A cunctis, 3e v. d. Overledenen Fidelium (2 Nov.), 4e naar keuze. Donderdag 4. Mis als Zondag, der Gloria, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. Vrijdag 5. H. Laurentus Justinianus, 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. Zaterdag 6. Mis van O. L. V. Salve (bij Votiefmissen), 2e geb. v. d. H. Geest, 3e voor Kerk of Paus, Pref. H. Maagd. Evangelie verklaring. 12e Zondag na Pinksteren. Vele Profeten en Koningen van het Oude Verbond hadden gewenscht den lang verwachten Messias met hunne lichamelijke oogen te aanschouwen maar zij beleefden het niet. Daar nu de leer lingen des Heeren dit geluk hadden, sprak de Zaligmaker tot hen: „Zalig de oogen die zien hetgeen gij ziet". Dit moeten wij echter niet verstaan omdat zij Hem slechts met lichamelijke oogen aanschouwden, want dan waren ook de schriftgeleerden, Pharizeëen, Pilatus, Herodus gelukkig en zalig geprezen; maar wijl zij den Zaligmaker ziende in Hem geloofden, zijn heilige leer uit zijnen goddelijken mond aannamen en daarnaar leefden. Bemerkt hier dat niet alleen de leerlingen des Heeren maar ook wij die behooren tot Jezus Kerk zalig te prijzen zijn, als wij in de ware Kerk met de geestelijke oogen van ons geloof jezus aanschouwen, zijn heiligen levenswandel betrachten, zijn goddelijk woord in de preek en het christelijk onderwijs hooren want daarin zien, daar in hooren wij Jezus. Over dit ons ge luk drukt zich de Zaligmaker nog nader uit als Hij tot zijn apostel Thomas zegt „Zalig zij die niet gezien en toch geloofd hebben". Ais dan een wetgeleerde tot Hem nadert met de vraag: „Meester door wat te doen zal ik het eeuwig leven bezitten?" laat Jezus hem zelf het ant woord daarop geven door hem te ver wijzen naar hetgeen reeds in het Oude Verbond daarover geschreven stond „God beminnen en zijn evennaaste" Op de vraag van den wetgeleerde ,Wie is mijn evennaaste?" verhaalt de Zaligmaker dan de heerlijk schoone en treffende gelijkenis van den barmharti- gen Samaritaan. De Joden beschouwden alleen hun geloofsgenooten, hun landsgenooten en hunne vrienden als hun evennaaste. Vreemden daarentegen en die niet hunne geloofsgenooten waren meenden zij. volgens de verkeerde uitlegging die zij aan de Wet gaven, van hunne liefde en behulpvaardigheid te mogen uit sluiten. Om deze grove dwaling der Joden te weerleggen verhaalt Hij hun hoe een slachtoffer van een roofaanval ten slotte geholpen wordt door een Samaritaan. jezus stelt hun de liefdedienst van dien man als voorbeeld voor oogen, die ofschoon een Samaritaan zijnde en dus geen geloofsgenoot (omdat de Sama ritanen zich hadden afgescheiden van den tempeldienst te Jerusalem) toch niet aarzelde aan het ongelukkige slachtoffer zijn diensten aan te bieden. Daardoor wilde Jezus dus leeren dat ieder mensch, Jood of Heiden, vriend of vijand onzen naaste is, dien wij moeten beminnen gelijk ons zeiven. Datzelfde heeft Hij bij verschillende gelegenheden geleerd en het bekrachtigd door zijn voorbeeld. Niet alleen tot den Wetgeleerde maar ook tot ons zegt Jezus: „gaat heen en doet ook zoo". Ook wij moeten het voorbeeld van dien barmhartigen Sama ritaan navolgen door iederen hulpbe hoevende met onze liefdediensten bij te staan, door iederen noodlijdende te helpen. Liefde en hulp moeten wij ook hun betoonen die ons geen dank weten, a zelfs aan hen die ons versmaden, belasteren of met vijandschap bejegenen. Aan onze menschelijke zwakheid overgelaten zullen wij daartoe soms wel niet in staat zijn. Daarom moeten wij God dikwijls om zijn bijzondere genade daarvoor bidden, overeenkomstig 't woord van den H. Paulus: „Ik kan alles in Hem die mij versterkt". heer E. Kolkman, pastoor aldaar. Hij kwam van een pelgrimsreis uit Kevelaer terug en werd plotseling ongesteld. Pastoor Kolkman herdacht den 15en dezer zijn 40-jarig priesterfeest. Everardus Lebuinus Kolkman werd geboren te Diepenveen 19 November 1866 en priester gewijd 15 Augustus 1890. Achtereenvolgens werd hij be noemd tot kapelaan te Etten 13 Febr. 1891, te Amersfoort (O.L.Vr.) 15 Febr. 1895 en te Utrecht (H. Cath.)28Aug. 1896. Op 18 Januari volgde zijn be noeming tot pastoor te Hellendoorn, welke standplaats hij 23 Juni 1911 voor Doesburg verwisselde. Kerk nieuws. AARTSBISDOM UTRECHT. De Aartsbisschop ven Utrecht heeft benoemd tot kapelaan aan de Metro- politaankerk te Utrecht W. P. A. ter Meulen en tot assistent te Spijk bij Lobith A. B. J. B. van Rhijn, priester van het Seminarie. PASTOOR KOLKMAN f Te Doesburg is overleden de Zeer De Wereldtentoon stelling te Antwerpen. Daar de sluiting, welke aanvankelijk vastgesteld was op 3! October, thans tot 1 December a.s. (misschien wel tot 31 December) is verlengd, wegens het buitengewone succes, zullen vermoe delijk nog velen juit deze streken de tentoonstelling bezoeken en we meen den daarom dat enkele wenken aan allcenreizenden niet onwelkom zullen zijn. Gaat men met een reisgezelschap, dan wordt voor geleide gezorgd en behoeft men zich dus niet van te voren te prepareeren. Van Amersfoort en Baarn gaat men per trein naar Utrecht en stapt daar over op den ochtendsneltrein van 8.50, over den Bosch—Tilburg—Roosendaal. In Roosendaal overstappen op den sneltrein naar Parijs (geen D-trein; dus geen bijbetaling) van 11.57 (op onthoud in Roosendaal pl m. 1 uur, dus juist' tijd genoeg om zich even te vertreden en een kop koffie te drinken). Deze rijdt in Esschen door. De douane controle geschiedt dus in den trein eveneens de passen-contrOIe. Wanneer men verklaart niets te hebben aan te geven en ook werkelijk niets bij zich heeft, waarvan invoerrechten verschul digd zijn (een matig aantal sigaren, sigaretten, plm. 50 stuks, zijn geoor loofd) dan is de contröle binnen een paar minuten afgeloopen. Men doet verstandig aan het station Baarn of Amersfoort een kaartje te koopen in eens door naar Antwerpen, daar de tijd van overstappen te Utrecht vrij kort is (Baarn 12min.,Amersfoort8min.) en men anders buitenom moet. Treft het dat het druk is aan de loket ten, dan kan het gebeuren, dat men den trein, die op het 2e perron Zuid zijde staat, mist. Heeft men in Antwerpen geen fa milie of kennissen, waarbij men gaat logeeren, dan gaat men naar het ge bouwtje, dat rechts (als men uit de hal van het Centraal Station te Ant werpen komt) van het station staat. In dit informatiebureau belt men U een, of zoo noodig meerdere hotels op, net zoo lang tot U onderdak gebracht zijt. De employe's van dit bureau zijn zeer beleefd, spreken goed Hollandsch en het kost U niets dan een bedankje. Wij raden aan om geen goedkooper hotel dan 60 franc per nacht (f4.20) voor een kamer met één bed en 80 90 franc voor een kamer met 2 bed den te besteden. Blijft U meer dan 1 dag in Antwerpen (en dit is feitelijk wel noodig om een en ander goed zonder al te groote vermoeidheid zien) dan raden wij aan om toch niet dadelijk voor alle nachten, die U in Antwerpen blijft, de kamer(s) te be spreken; dit kunt U beter, als het hotel U bevalt, den volgenden morgen doen. Ontbijt is niet, zooals in Holland, in den logisprijs begrepen, maar moet apart betaald worden (6 a 10 franc). Neem zooveel francs mee als U denkt ongeveer noodig te hebben. Wel kan men in België overal met Hollandsch geld terecht en het op den dag in de binnenstad in de kantoren tegen francs inwisselen, maar het is beter om dade lijk francs bij de hand te hebben (fr. 100 kosten f7.U weet natuur lijk, dat U een geldige (nog niet ver- loopen) pas of een bewijs van Neder landerschap noodig heeft, te verkrijgen op het Gemeentehuis. De paviljoens op de tentoonstelling sluiten om 6 uur. Men doet dus ver standig om, nadat men in den omtrek van het station in een der vele ge legenheden gedineerd heeft, (dat doet men in België meestal vroeg, nl. van 12—2 uur; voor 15 tot 20 franc heeft men een redelijk goed diner, waarop men het best tot 7 uur uithoudt) op een der trams te stappen, die naar het oksels en voeten behandelt men met Purotpoeder. Dit is het meest atdoende middel daatvoor. Het kost 45 en 60 eb per bus en Is evenals Purol, verkrijgbaar bg Apoth. en Drogisten. tentoonstellingsterrein gaan (o.a. lijnen 2, 25 en 30); deze komen vlak vóór het station. Toegangsprijs tentoonstel ling, inclusief alle 5 francs. Het is niet doenlijk om alle pavilloens op een middag te bezichtigen. Men moet dus een keuze doen. Als de mooiste kun- :n wij aanbevelen: Nederland, Italië, sgeland (ligt geïsoleerd bij de 2 bruggen) en Belgisch Congo. Neder land komt uitstekend voor den dag. Wanneer men in het Engelsche pavilloen komt, moet men vooral een kwartiertje voor de verlichte wereldkaart (glas), waar men om heen staat. Let vooral op het technische wonder van de* varende scheepjes. Overigens valt over het meer of minder bezienswaardige geen advies te geven. Dit is een kwestie van per soonlijken smaak, beroep of interesse. Ongeveer een of een half uur vóór donker verlaat men het terrein en ga in de stad weer wat gebruiken. Dit breekt den dag eenigszins en de trams zijn niet duur (van 65 centimen tot 1 franc per rit). Eten bij een der ge legenheden op de tentoonstelling is niet aan te bevelen. Is het donker dan gaat men de werkelijk feeërijke ver lichting op het tentoonstellingterrein zien, waarbij men zal getroffen word en door de magnifiek belichtte fonteinbij den ingang. Is het nog te vroeg naar zin om naar bed te gaan, dan geeft het kermisterrein en de muziektent Ober-Bayern verpoozing. Er loopt over liet tentoonstellingterrein een lilliput- spoorweg; een enkel ritje daarin (5 francs) is wel aardig, mits het niet te koud is. want de wagentjes zijn open. Den volgenden morgen, wanneer men flink uifgerust is, ga men wederom naar de tentoonstelling om een bezoek te brengen aan een paar andere pavil joens, waarvoor men den vorigen dag geen tijd had. In de morgenuren is het meestal rustig en kan men dus beter overal vlakbij komen. Den middag gebruikt men om de Lieve Vrouwekerk en enkele andere dingen in de stad te bekijken (Schelde- kade, het Steen, standbeeld-fontein van Brabo enz.); dit alles ligt vlak bij el kaar en mooie, oude gevels vindt men in de binnenstad overal. Ook fraaie winkels, opera- en schouwburgge bouwen. Bij een bezoek aan de L. V. kerk, die uit- en inwendig een wonder is van gotische bouwkunst, verzuime men ook niet de prachtige schilderijen van Rubens te bekijken, die in -den namiddag onbedekt zijn (toegang tot de kerk dan 2 franc) en het schilderij van den Belgischen schilder Janssens voorstellende de Koningen des Vredes en geplaatst op een der kleine altaren in den kapellenkrans rondom (achter) het hoofdaltaar. Met welken trein men terug wil, 's middags of 's avonds, weten wij na tuurlijk niet. Men doe maar niet de moeite om in een Belgisch spoorboek te zoeken (zeker driemaal zoo dik als het onze) maar vrage dit na aan het bureau „Inlichtingen" in de hal van het station, waar de dienstdoende amb tenaar, die goed Hollandsch spreekt, het uiterst bereidwillig voor U op zoekt. De tentoonstelling en de stad Ant werpen zijn de reis dubbel en dwars waart en men zal hoogst voldaan thuis komen. Over het algemeen genomen, is het voor Nederlanders in België goedkoop. Men wenscht nog van ons te weten hoe wij denken over de reis per auto bus, op één dag heen en terug. Uit persoonlijke ervaring kunnen wij dit niet beoordeelen en wij hebben ook nog niemand gesproken, die de reis op die wijze gedaan heeft. Stellig is het veel goedkooper en zal men veel natuurschoon zien, maar van Amers foort en Baarn lijkt het ons toch wel wat ver en ook erg vermoeiend. Door de overgangen per pont over de groote rivieren zal ook nogal wat tijd ver loren gaan en speciaal 's avonds in donker lijkt ons dat eenigszins luguber. Binnenland cialisten laten misleiden. Van militarisme is bij de voorstellen van minister Deckers geen sprake. Men kan bezwaar hebben tegen sommige onderdeelen, maar militaristische nei gingen vallen in deze voorstellen niet te ontdekken. Maar, schreef de N. Tilburgsche Ct. we moeten goed onderscheiden: „Er is een katholiek minister van oorlog. Hij komt met een Vlootplan. Is het een katholiek belang, dat dit Vlootplan wordt verwezenlijlrt? Wij gelooven het niet. Het kan een nationaal belang zijn het kan zelfs geen nationaal belang zijn. Wie maakt dat met zekerheid uit? Maar wij, als katholieken, kunnen 't voorstel rustig bekijken, aanvaarden en zelfs verwerpen. Gevaarlijk echter voor onze zuiver katholieke belangen kan het zijn, den schijn te wekken bij ons volk, aisof het een bijzonder katholieke wensch, laat staan een katholiek belang is, dat een onzer katholieke ministers met eer voorstel, dat geheel van militair-tech- nischen en nationalen aard is, het door hem gewenschte succes behaalt. Zelfs wanneer onder ons de meer derheid voor het Vlootplan zou zijn, het lijdt geen twijfel dat er ook ande ren en waarschijnlijk zelfs vele katho lieken zijn, die ui» afkeer van den oorlog er niet van- zijn gediend. Zij zullen hun meening mogen hebben zonder ook maar in 't minst aan hun katho licisme te kort te doen. Wanneer nu de sociaal-democraten op stap gaan om namen te verzamelen op lijsten voor een petitionnement tegen het Vlootplan is er niets ons volk te waarschuwen, wanneer men althans voor dat plan meent te moeten uitkomen. Maar dan waarschuwe men niet de katholieken alleen, dan waar schuwe men geheel ons volk, wat ook trouwens overeenkomt met wat de R. K. Staatspartij wil zijn, een nationale partij. Maar vooral zouden wij het niet kunnen toejuichen aan kerken strooi- bijetten te gaan uitdeelen en dan zelfs „na iedere Mis". Zoo iets krijgt zoo gemakkelijk een zuiver katholieke tint. Al wat men formeel hiertegen kan inbrengen, dat het een buiten het an der staat, dat een circulaire der R. K. Staatspartij niets kerkelijks is, zelfs niet wanneer zij aan de deur der kerk wordt uitgereikt, doet niets af aan het feit, dat men den schijn moet vermijden een verband te leggen dat er niet mag zijn. Bovendien geef» men door voor zulke circulaire-verspreiding een ander ter rein te kiezen ook zeker geen aanstoot aan geloofsgenooten, die wat hun recht is tegen het Vlootplan zijn gekant. Iedere schijn zelfs, dat het hier om n Katholiek godsdienstig belang gaat dient vermeden. Ook „De Maasbode" denkt er zoo over. Dit blad schreef: ,,Men late de kerk buiten deze ver politieke kwestie en doe evenmin alsof deze aangelegenheid ook al uit de sfeer der vrije kwesties is gehaald." Op dit punt kunnen wij niet angst vallig genoeg zijn. Al misprijzen wij de politieke actie der socialisten ook nog zoozeer, onzer zijds moeten wij daartegen in dit, ge val nu het om een geheel vrije, ten deele nationale, en ten anderen deele zuiver technische kwestie gaat, slechts met politieke middelen opkomen. De Kerk heeft al nadeel genoeg ge leden door het werk*elijk of in schijn identificeeren van politieke en gods dienstige zaken. hipt UW SÉjjfRIChiliB of neemt mr abonnement vOOr onder houd een uw «hrlJfmacWne bij H. ELZET1AAR KANTOORBOEKHANDEL UMMeSfWMT «4 IEL. 628 DE HAAGSCHE BURGEMEESTER. -Met de meeste stelligheid kan wor den medegedeeld, dat de burgemeester van 's Gravenhage, mr. J. A. N. Patijn, wiens ambtsperiode 30 September a.s. na een twaalfjarig burgemeesterschap eindigt, verzocht heef» niet meer voor een herbenoeming in aanmerking te worden gebracht. BERICHTEN UIT AMERSFOORT HET VLOOTPLAN. Alleen degenen, die niet goed inzien, waarover het eigenlijk gaat, die ver geten dat de S.D.AP. ageert tegen voorstellen van scheepsaanbouw van precies denzelfden aard als zij sedert jaren zonder verzet van eenige betee- kenis in het Parlement heeft goedge- keurd, kan zich door de actie der so-J tol aan zijn dood werkzaam is geweest. DE UTRECHTSCHE KANTON RECHTER. In Zwitserland is plotseling in den leeftijd van 59 jaren overleden mr. P. I. du Puy, kantonrechter te Utrecht. Na als kantonrechter te Kampen en te Zwolle werkzaam te zijn geweest, werd mr. du Puy in 1923 als zoodanig te Utrecht benoemd, in welke functie TE DEUM VOOR H. M. DE KONINGIN Zondag 31 Augustus, kwart vóór 1?, zal in de garnizoenskerk St. Franciscus Xaverius, Zand 29, een plechtig Te Deum worden gezongen naar aanleiding van den verjaardag van H. M. de Koningin. De militaire en burgerlijke autori teiten van de stad met de officieren van het garnizoen en hunne dames zijn hierbij uitgenoodigd. De plechtigheid zal worden geleid door den Kolonel Hoofdaalmoezenier van Leger en Vloot b. d. Monseigneur F. J. H. Evers, en is voor iedereen toegankelijk. De eersts reien banken zijn voor de genoodigden gereserveerd. KONINGINNEDAG TE AMERSFOORT Zaterdag 30 Augustus: Des namid dags generale repetitie voor de koraal zang bij de muziektent in het plantsoen. 1 September: In den voormiddag: rondgang van 3 muziekkorpsen, koraal zang, carillonspel, klok luiden, kinder optocht met bloemencorso, parade van het garnizoen. In den namiddag: optocht naar het feestterrein, massale gymnastiek de monstraties, groot springconcours, wed strijden van de Pedaalridders, diverse attracties. In den avond: openlucht-bioscoop, optreden van gy mnastiek-vereenigingen, een buitengewoon groot vuurwerk. 2 September houdt het Bestuur van de Oranjevereeniging receptie, welke wordt gevolgd door een muziekuit- uitvoering. In den avond van dien dag komen de leden die daarvoor reeds kaarten in hun bezit hebben, in feest- vergadering bijeen in 3 zalen. Op 3 September hist, allegorische en reclame-optocht, terwijl deze dag zal worden besloten met een muziek uitvoering in het plantsoen en een tap toe op verschillende punten in de stad. Tevens word» een etalageversierings- wedstrijd gehouden en verschillende punten van de stad geïllumineerd. In aansluiting hierop wordt de bur gerij van Amersfoort beleefd doch dringend uitgenoodigd gedurende 3 dagen de nationale driekleur te ont plooien. Naar wij vernemen heeft pater Li- duinus Exler O. F. M. Donderdag 28 Augustus, voor de tweede maal zich naar zijn missie in Zuid-Chansi be geven. Burgemeester en Wethouders heb ben afwijzend beschikt op hei verzoek van de commissie, welke voor de stads- en gevelversiering zou zorg dragen, om de brug aan de Utrechtsche straat en de Arnhemschestraat alsmede de Koppelponrt electrisch te doen ver lichten van gemeentewege. Op den Leusderweg werd een wiel rijder achterop gereden door een auto. De autobestuurder wilde passeeren. Toen stak plotseling de wielrijder ook over. De auto stopte onmiddellijk, doch de man reed tegen den wagen op en kreeg een ernstige wonde aan het hoofd. Van de twee jongens die de vorige week gingen zwerven, is de eene teruggekeerd. De andere is nog niet teruggekomen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1