Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
De eon*04*
AdvtrtoHtUhs 16 sunt per regel. Pilljfkt tarieven
voor handel en nijverheid bg geregeld adver-
teeren. Advertentün moeten Dinsdag en Vrjjdag
vóór 8 Mr m den morgen tgn beter gd.
Kantoor an Drokkarll Lingegracht 2S ta Amersfoort - Tolafooa IM AHrA Varaekllnt aften Dinsdag- M VlftdagaMfcg
Vier en veertigste Jaargang Vrijdag 26 Sept. 1930 - No. 52
Epistel en Evangelie.
16e Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Ephesiërs; III, 13—21.
Broeders I Ik bid u, dat gij niet
kleinmoedig wordt wegens mijne ver
drukkingen voor u, die uwe eer zijn.
Om deze reden buih ik mijne knieën
tot den Vader onzes Heeren Jezus
Christus, uit wien alle geslacht in
hemel en op aarde naam heeft, dat
Hij, naar den rijkdom zijner heerlijk
heid, u geve, door zijnen Geest ge
sterkt te worden met kracht voor den
inwendigen mensch; dat Christus door]
het geloof moge wonen in uwe harten,
opdat gij, geworteld en gegrondvest!
in de liefde, met al de heiligen in
staat moogt zijn te begrijpen, welke
de breedte en lengte en hoogte en
diepte zij, en te kennen de liefde van
Christus, die alle kennis te boven gaat,
opdat gij vervuld moogt worden tot
de geheele volheid Gods.
Hem nu, die, naar de kracht welke
in ons werkt, machtig is alles te doen,
overvloediger dan wij bidden of be
seffen, Hem zij de glorie in de Kerk
en in Christus Jesus, gedurende aide
geslachten van de ecuwen der eeuwen
Amen.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XIV, I—11.
In dien lijd, toen Jezus op een
Sabbath het huis van eenen overste
der Pharizeën binnenging om brood
te eten, sloegen zij Hem gade. En zie,
vóór Hem stond een waterzuchtig
mensch. Jesus nu nam het woord en
zeide tot de wetgeleerden en Phari
zeën: Is het geoorloofd op den Sabbath
te genezen? Doch zij zwegen. Hij dan
nam hem tot Zich, genas hem en liet
hem heengaan. En hun antwoordend,
sprak Hij: Wie onder u zal niet, als'
zijn ezel of os in den put valt. dien
terstond, op de Sabbath, daaruit trek
ken?En zij konden Hem hierop geen
antwoord geven.
Hij zeide nu ook tot de genoodig-
den eene gelijkenis, daar Hij opmerkte,
hoe zij de eerste plaatsen aan tafel
uitkozen, en Hij sprak tot henAls gij
ter bruiloft genoodigd zijt, zet u dan
niet op de hoogste plaats, opdat niet
misschien iemand, aanzienlijker dan
gij, door hem genoodigd zij, en hij die
u en hem genoodigd heeft, niet komc
en u zegge: maak plaats voor dezen!
Dan zoudt gij met beschaming de
laagste plaats moeten gaan innemen.
Maar als gij genoodigd zijt, ga dan
zitten op de laagste plaats, opdat,
wanneer degene, die u genoodigd heeft,
komt, hij u zegge: vriend, ga hooger
opl Dan zal u eer te beurt vallen in
tegenwoordigheid van hen, die mede
aanzitten. Want al wie zich verheft
zat vernederd, cn wie zich vernedert
zal verheven worden.
Zaligmaker hun toonen, dat Hij niet de
Sabbathdag ontheiligde door het ge-
nezén van dien waterzuchtige. Hij wilde
hun zeggenIndien men niet verkeerd
handelt door een redeloos dier op Sab
bath uit een put te trekken, is het zeker
onredelijk Mij te beschuldigen dat Ik
verkeerd doe door een redelijk mensch
te genezen.
Wij moeten hieruit leeren dat het
geénzins met de heiliging van den
Zondag strijdt, wanneer wij alsdan wer
ken verrichten die de nood vereischt.
Was de verkeerde nauwgezetheid der
Farizeën in het vieren van den Sab
bath te misprijzen, veel schandelijker
en strafwaardiger zijn echter de ver
keerde denkbeelden van vele Christenen
die zich laten voorstaan alsof zij ge
noeg den Zondag vieren door alleen
een H. Mis te hooren en dan den
overigen tijd van den Zondag of in
ledigheid of in het spel in gezelschap
pen of in de wereldsche vermaken of
zelfs in zonde doorbrengen. Een ge
paste ontspanning moge behooren bij
het vieren van den Zondag, deze heeft
ook. zijn grenzen, die tegenwoordig
dikwijls verre overschreden wordt.
Ziende de eergierigheid om de eerste
plaatsen aan tafel in te nemen vermaant
Jezus hen dan tot de nederigheid en
ootmoed der harten om geen voorrang
te zoeken boven anderen. Niet de door
ons gezochte maar de ongezochte en
ongewilde eerbewijzing, die ons door
anderen bewezen wordt, strekt ons tot
eer. Daarom moeten we steeds de
gedenkwaardige spreuk indachtig zijn:
„Wie zich verheft zal vernederd en
wie zich vernedert zal verheven wor
den". Laat, ons van tijd tot tijd vurig
om de deiigd van nederigheid bidden.
Liturgische Kalender.
Week van 28 Sept.—4 October.
Zondag 28. 16e Zond. na Pinksteren,
Tijdeigen, Mis Miserere, 2e geb. H.;
Wenseslaus, 3e A. cunctis, Prefatie
H. Drievuldigheid.
Maandag 29. H. Michaël, Credo.
Dinsdag 30. H- Hieronymus, Credo.
Woensdag 1 October. H. Remigius,
2e geb. A. cunctis, 3e naar keuze.
Donderdag 2. H.H. Engelbewaarders,
Credo.
Vrijdag 3. H. Teresia v. h. Kindje
Jezus, nieuw feest.
Zaterdag 4. H. Franciscus v. Assisië.
Evangelie verklaring.
16e Zondag na Pinksteren.
Het gebeurde eens dat Jezus op een
Sabbathdag door de Farizeëen uitge-
noodigd was op een maaltijd, niet
uit liefde en hoogachting voor zijn
persoon, maar uit arglistigheid. Te.
dien einde lieten zij een waterzuchtig
mensch binnen komen met het oog
merk dat als de Verlosser dezen op
Sabbath genas, zij Hem als overtreden
van den Sabbath konden beschuldigen
óf zoo Hij hem niet genas, zij dit bij
het volk zouden doen doorgaan alsof
Hij daartoe geen macht bezat.
Jezus echter kende hunne valschheid
en verijdelde en beschaamde hen door
hun de vraag te stellen: „Wie onder
u als zijn ezel of os in eenen put valt,
zal hem niet terstond op den Sabbsth
daaruittrekken Door het voorbeeld
van den ezel en os, dien men volgens
hunne uitlegging wel op Sabbath uit
een sloot mocht trekken, wilde de
KANTOORBOEKHANDEL
m f. TULP
Ungutrut 68 to. KromoiMtrut - TBL SM
DOOZEN HUISH0UDP08T Inhoudend.
50 Enveloppen 30 vel gelinieerd papier]
20 Correspondenllekaarlen 10 Briefkaarten
vel vloei Positarieven voor binnen-
en buitenland
PRIJS fl
Een niet minder groot gevaar voor
waaraentigen Godsdienst ligt in het
mode-feit dat z.g. episcopale-kerken
godsdienstplechtigheden op baar pro
gram plaatsen, aan de „moderne be-
loeften" aangepast en dan onder den
schijn van aan-godsdienst-doenerlj in
dansen, welke nu juist niet op de|
eerste plaats bekoorlijk en behoorlijk
zijn, de „harmonie der lichaamsbewe-i
gingen met de aspiraties der ziel"
-ogen te bewijzen. Zoo werd te New-
'ork een godsdienst-plechtigheid ge-
ënscèneera waar imitatie-Grieksche
danseressen in luchtige costumes
den „dienst" leidden. Aan de kerkdeur
werd het programma en tekstboekje
van de voordrachten verkocht. Succes
Toeloop zoo geweldig dat dametjes
in het gedrang flauw vielen 1 De rector
der kerk las ter afwisseling gedichten
voor van Keats, Shelly, Emerson over
de schoonheid I Bij een dergelijke
plechtigheid werd ook al eens het
Indianengebed tot de schoonheid ge
bedent?) en kleurige platen van ga
zellen, vogels, bloemen en visch dien
den als primitieve teekenen van zuivere
vreugde, als: symbolen van ons aller
geluk, ter verduidelijkingen opluistering.
Dit zijn practijken als-godsdienst
voorgestaan, maar in werkelijkheid
ziekteverschijnselen, waarop geen an
dere diagnose past danherlevend
heidendom. Deze methoden) worden
graag onder verwante vormen over
genomen door sommige Theosophische
Kringen (zie o.a. Studiën D. 97 bl. 26
1922: „De liberaal-katholieken aan de
Laan van N.O.I. in Den Haag"). Hoe
zij ook heeten, zij ondermijnen gewel
dig den godsdienst, zooals rede en
geweten die eischen van den geschapen
mensch; en al worden zij voor som
migen bekeken als een begin van den
terugweg naar de Moederkerk, feitelijk-
objectiei buigen zij deiverhouding vaa
schepsel tot Schepper, van mensch tot
God om van den mensch tot zichzelf, als
beginsel en doel der wereldbeschou
wing. Houden dus geen rekening pnet
het ontzaglijk feit van het Godsbe
staan zijn geen godsdienst, maar bij
slot van rekening: mensch-dienst.
P. V. S.
Iets over godsdienst.
Tegenover de stelling door de on-
geloovigen uitgedacht als zou de gods
dienst van veel-godendom zich ontwik
kelen tot monotheïsme d.w.z. aanbidding
van één God, staat onomstootelijk vast,
dat juist hoe ouder een godsdienst is
een des te monotheïstischer karakter
hij vertoont.
Zoo zijn de primitiefste volken langs
den Nijl, de Pygmeeën enz., één-God
aanbidders. Zoo vereeren de Indo-Qer-
manen vóór hun uit elkander gaan
Dyer, de Sameesen El, de Chineezen
Shang Ti. Ja zelfs in het veelgoden
dom is dikwijls een oorspronkelijk
monotheïsme te herkennen.
Nooit is historisch kunnen worden
aangetoond dat er een tijd is geweest,
waarop onder de menschen Godsdienst
nog onbekend was.
In onze dagen wordt druk geschermd
met het gelogen slagwoord
Godsdienst is alleen privaatzaak."
Zoo zeggen socialisten, dat zij heelemaal
niets hebben tegen uwe godsdienstige
overtuiging, dat die overtuiging voor
hen neutraal gebied is.
Maar toch probeert de socialistische
levens- en wereldbeschouwing het
„aan godsdienst doen" feitelijk abso -
luut-overbodige privaatzaak te verklaren
en komt een dr. Hartwig met koelen
ernst betoogen dat „de godsdienst is
de geestelijke blinden darm van den
mensch."
Jammer, dat vandaag een blinden
darm althans enkele waarde voor het
organisme blijkt te hebben en dus aan
de zinrijke beeldspraak van dr. Hertwig
heden een tikje kracht is ontvloeid.
En wat zegt.men van een program als
het volgende:
„In de zielen der proletariërs moet
het laatste restje van den godsdienst
vernietigd worden, de laatste hoog
achting voor een maatschappelijke
orde, die wordt gesteund door de gen-,
darme en het Sacrament moet ver
dwijnen. Ziehier onze taak. „Alleen
om redenen van tactiek kan de partij
natuurlijk niet als voorwaarde van lid
maatschap stellen dat men geen gods
dienst aanhangt."
Moderne godsdienstplechtigheden.
Daar is wel eens gesproken van
-het doel dat de middelen heiligt I"
Als 't met Allerheiligen sneeuwt,
Leg uw pels gereed.
St. Ant. en St. Sebast,17en20Jan.
Vriest het op St Antonius
Dan doolt bet op SL Sebastiaan.
Maakt St. Theunis de brök
Sint Sebastiaan spleit ze st&k.
SL Vincentius, 22 Jan.
Vfncentius met zonneschijn
Geeft veel rozen en veel wijn.
St. Jan, 24 Juni
Voor St. Jan moet men om regen
bidden, naderhand komt hij van zelf.
SL Jacob, 25 Juli:
Met Sint Jacob.en Sint An
Is 't koren in de schuur of in den ban.
SL Laurentius, 10 Augustus:
Wie knollen wil eten
Moet Sint Laurens niet vergeten.
Maria Hemelvaart:
Is 't weer op Maria Hemelv. uitgelezen
Zoo zal 't den heelen herfst voortreffelijk
[wezen.
In SepL en OcL neem't de belang
stelling voor 't weer af. Het verandert
minder en voor de boer komt er lang
zamerhand een rustperiode, P. V.S.
j.-lgft.1
Weerkunde.
Onder het volk heerscht nog de
meening, dat sommige dieren geluks-
dieren zijn, anderen gaan voorspook-
of onweersdieren door. Vandaar wor
den hun verschijnen en gedragingen
gemakkelijk op het weer toegepast. Zoo
hebben we:
Krassen kraai en raaf verbolgen
Weldra zal er regen volgen.
De ooievaar, die de kleine kinderen
brengt, en de zwaluw en de leeuwerik
zijn geluksvogels. Komen die vroeg
over, we krijgen een zachten winter,
vliegen ze hoog, mooi en helder weer.
Zooveel slagen als de kwartel in het
voorjaar slaat, zooveel gulden zal de
mudde rogge den volgenden winter
opbrengen. 1
Het volk houdt ook van vast en
onveranderlijk weer. Bij sommige fees
ten begint dus in de opvatting van het
volk een tijdvak van doorloopend slecht
of doorloopend goed weer en dat mag
dan duren 7 dagen of 7 weken (pl.m.
40 dagen), beide Bijbelsche getallen,
heilige cijfers (40 daagsche vasten, 7
Sacramenten enz.). Regent het b.v. op
Hemelvaartsdag, of Sint Margriet, of
Sint Jan, Sint Medardus, Maria-Visita-
tie, dan regent het nog 40 dagen.
Onder het volk leefde vroeger heel
sterk en leeft nu nog het geloof aan
de z.g. kritische dagen van het jaar.
Ze vallen meestal omstreeks den 24en
of 25en der maand, waarop allicht de
datum van Kerstmis van invloed was
en nog meer misschien de 25ste April,
St. Marlusdag, als de voornaamste pro
cessie gehouden werd voor de vruchten
der aarde. Met St. Laurentius moet het
weer omkeeren, omdat die heilige op
den gloeienden rooster werd omge-,
keerd. Op die bepaalde dagen is het
weer beslissend voor een heelen tijd.
Gewoonlijk hebben we te doen met
groote feestdagen (Paschen, Kerstmis,
Allerheiligen) of echte volksheiligen.
Enkele voorbeelden mogen hier volgen
Groene Kerstmis, witte Paschen.
Kerstmis aan den wand
Paschen aan den brand.
Schijnt op Allerheiligen de zon, dan
is een open winter te wachten; vriest
het dan is het ijs sterk op Kerstdag.
De Redacteur van De Kandelaar,
katholiek weekblad voor Noord en|
Zuid, is Aalmoezenier, dus priester en
militair. Dit verraadt en verklaart zijn
manier van schrijvenkort, krachtig I
en toch ernstig.
In het nummer van 21 September
vonden wij onderstaand artikel, hetwelk
wij om wille van het kernachtige hier
onder afdrukken.
Majoor Huys zal ons dit niet kwalijk
nemen. Zijn doel is immers
lijk: „G
Pen waardevol boek.
-Dit jaar is een boek uit het Duitsch
vertaald, dat tusschen vele andere
publicaties van de laatste jaren van
zeer groote beteekenis Is en van veel
waarde. Het is geschreven door prof.
Karl Adam, een priester-hoogleeraar
aan de Universiteit van TQbingen, en
in vlot Hollandsch vertaald door Piet
Kasteel, lid van het gilde van de Klare
Waarheid. De titel „Katholicisme"
:ft den geheelen inhoud weer. Want
-f5 werkelijk ons Katholiek geloof
geheel en al, in zijn leer, zijn wezen,
zijn levensuitingen en zijn innige
schoonheid.
In zijn inleiding tot dit werk __0.
Mgr. Aengenent, Bisschop van Haar
lem, o.a. het volgende:
„....het is een boek van bizondere
beteekenis. Niet allen geeft bet op
klare, heldere en onberispelijke wijze
een uiteenzetting van de leer, den
eeredienst en de inrichting der Katho
lieke Kerk, maar het doet zulks in een
vorm, waarvan een groote aantrekkings
kracht moet uitgaan op andersdenken
den, voor wie het hoofdzakelijk be
doeld is. Immers, het ademt zulk een
warme liefde voor, en zulk een op
rechte waardeering van al degenen,
die, ofschoon staande buiten de Katho
lieke Kerk, toch met oprechtheid de
waarheid zoeken of meenen haar te
bezitten, dat zelis ieder stootend woord
en iedere uitdrukking, die onverdraag
zaamheid zou verraden zorgvuldig
worden vermeden. Want 'het behoort
juist tot het wezen van het Katholi
cisme, dat het wel de leer, die van
zijn dogma's afwijkt, met onverbidde
lijke strengheid veroordeelt en verwerpt,
maar dat het de uiterste verdraag
zaamheid beoefent jegens de personen,
die de veroordeelde leer aanhangen en
verdedigen.
„Er is nog'een tweede eigenschap
die het boek zoo aantrekkelijk maakt
voor andersdenkenden, n.l. de open
lijke erkenning, dat in de Kerk door
alle eeuwen heen zwakheden en tekort
komingen, zelfs van ernstigen aard, zijn
voorgekomen."
Hieruit blijkt vooreerst dat Mgr.
Aengenent het boek beschouwt als een
voornaam hulpmiddel voor niet-Katho-
lieken om tot waardeering en hoog
achting van ons geloof te komen. Toch
is het ook voor Katholieken zelf een
boek van onschatbare waarde. Hoe
moeilijk is het dikwijls niet om op de
diepgaande theoretische vragen van
belangstellenden een juist een volledig
antwoord te geven, zelfs voor hen die
ons geloof goed kennen. Want zij, die
nog zoeken naar de waarheid, dringen
veel dieper door in de moeilijke pun
ten van onze leer.
Dit boek kan in bijna alle gevallen
een antwoord geven, dat hen bevre
digen zal.
Een bezwaar is er echter aan ver
bonden: het is zware kost, geen ge
makkelijke lectuur, en het eischt een
rustigen, aandachtigen, niet-vermoeiden
lezer, die desnoods hier en daar eer
passage twee keer wil lezen. Wij stel
len ons voor een reeks artikelen over
de voornaamste onderwerpen uit dit
boek te geven. Zoo hopen wij belang-
rfQod en ons H. geloof
te dienen" en dan komt het er niet
op aan of wij nu en dan wat van el
kander overnemen.
STERVENWAT IS DATI
Dat is: alles verlaten.
Wie sterft neemt niets mee, geen
centl
Alles blijft hier: z*n bloedverwanten,
z'n dierbaren, z'n vriendenz*n woning,
z'n heele bezit.
Wie sterft, houdt op te zijn, wat ie
was: arm, rijk, werkman, minister,
koning of keizer, kapelaan, bisschop,
paus.
En al de teekenen van aanzien of
waardigheid zal hij niet meer aantrek
ken of opsteken.
Leg de viool bij den gestorven musi
cus, hij zal er niet één toon meer aan
ontlokken.
Druk den gestorven professor de
pen In de hand, geen letter zal ie nog
schrijven.
Wie sterft verlaat allesl
stelling te kweeken voor dit werk, dat!
zMn geld meer dan waard is. (Prijs]
f6.75; uitgevers Dekker v. d. Vegtl
en van Leeuwen, Utrecht.
Wordt vervolgd. V
Kunt m n..
itiipi MilI giwwno
itvosr ondsr-
HsELZEHMR"1
KANTOORBOEKHANDEL
LAN6ESTMAT 84 TEL. 528
i het
waarin zit bet groote verschil? Prof.
B. Sjollèma te Utrecht hleW in't vorige
jaar hierover een belangrijke voordracht
voor de G. O. MIJ. v. L. Wij willen
slechts dit er uit aanstippenIn Zuid-
Afrika kon worden aangetoond, dat op
velden, waarop geen rundvee gezond
bleef, door bemesting met, of bijvoe
deren van phospbaat, het euvel ver
holpen kon worden. In andere streken
is vooral kalk, of soms ook ijzer of
Ëdiura, oorzaak van ziekelijke afwij-
ng. Spreker wees voorts op de uit
voerige onderzoekingen In Schotland
i Engeland.
Eén der conclusies was: dat de ver
schillen in minerale gehalten der gras
sen beantwoorden aan de beoordeeling
der veehouders over de kwaliteiten
der weiden, en dat het gras van goede
slechte weiden wél veel verschilt
minerale samenstelling, maar niet
;ehalte aan eiwiL vet, zetmeel-
ige stoffen en ruwvezel. Wensche-
lijk is het derhalve, dat wij wat méér
trachten te weten te komen van de
minerale samenstelling van het hooi
en 't gras in ons land.
in geb
achtige
Maarwaar gaat ie heen
Wat hier van hem overbleef, noemt
men z'n stoffelijk overschot.
Dat gaat over in ontbinding, betzij
in het graf, betzij elders.
Millioenen stierven gewelddadig in
de oorlogsjaren, en bun overschot Is
vergaan.
Dat geldt ook van de ontelbare mil-
lioeuen, die vóór of na dezen stierven.
Wie sterft, verlaat alles, en zijn eigen
uiterlijke verschijning verdwijnt van
deze wereld.
Anderen benutten wat hem eens be
hoorde, wat hij eens uitwerkte.
Maar hijzelf?
Hijzelf leeft in eeuwigheid.
Want het onstoffelijke sterft niet.
De dood is geen totale vernietiging,
maar 'n scheiding.
De ziel levensbeginsel en levens
vorm van het lichaam verlaat het. j
Dét is sterven.
En dan?
Dan volgt het oordeel.
Oordeel? Oordeel?
Ja... natuurlijkI
Je weet toch drommels goed, dat
hier lang niet afgerekend is... noch
de misdaad gestraft, noch de weldaad
beloond I
Wie z'n heele leven in 't groot be
drogen en gestolen heeft, zou „meter
tusschen uit te knijpen"... d'r van-f
zijn!
Wie heel z'n leven de deugd heeft
bespot, en velen aan z'n lusten heeft
geofferd, zou „met te sterven"... af
gerekend hebben?
Wie hier zich heeft geofferd voor|
het welzijn van anderen om Gods wil,
en „niets aan z'n leven heeft gehad",
dat rijk was aan ondank en laster, zou
„met dood te gaan" gelijk staan met
de uitzuigers en recbtverkrachters?
Och, koml
Als God [zelf het ons niet geope
baard had, zou toch het gezond ver-]
stand hebben besloten: Na den dood
komt het oordeel.
Het oordeel over heel het leven
der.
Het oordeel door Hem, die alles
kent, en volmaakt rechtvaardig loont
en straft.
Sterven isverschijnen voor God,
die oordeelL
IJlt de Land
en Tuinbouw-wereld.
Nadruk verboden.
Weiden en veevoeding.
Er zijn goede, minder goede en
slechte weiden. Dat weet men. Maar I KonJaan 55.
KANTONGERECHT AMERSFOORT.
Venten zonder vergunning te Bun
schoten H. B. NIJkerk f 1 of t d.
Slechte waar verkoopenH. H. Bun
schoten f60 of 20 d.
Te Amersfoort een paard leiden per
rijwielP. M. Eemnes f 10 of 5 d.
Wielrijden in beschonken toestand:
J. D. Zeist f25 of 10 d.
Wielrijden zonder lichtN. W, Wou
denberg f5 of 2 d.; P. W. Soest,id.;
P. S. id.; J. M. V. Hilversum id.; L.
v. d. M. Maarn ld.; J. G. Ede id.;P.
S. Barneveld Id.; Ph. K. Amersfoort
id.; B. H. ld.; W.A.D. Id.jH.B.id.;
L. v. d. M. Haarlemmermeer id.; H.
K. Amersfoort f6 of 3 d.
Wielrijden zonder reflector: H. J.
Amersfoort f2 of 1 d.
Per rijwiel links uitwijken: G. K.
Soest f3 of 1 d.v. d. K. Hoogeveen
id.; W. K. Amersfoort f5 of 2 d.;
*i. W. id. f3 of 1 d.
Per auto zich op spoorbaan begeven,
terwijl een der boomen reeds is neer
gelaten: R. W. H. Soest f7.50 of 3d.
Per auto of motor veiligheid van
verkeer in gevaar brengenA. A. v. K.
Soest f25 of 10 d.
Idem niet rechts houdenF. W. Soest
f 10 of 5 d.
Idem zonder verlichting van nummer
n letter: C. W. Baam f3 of 1 d.;
v. d. W. Amersfoort f5 of 2 d.
Te lange lading op auto vervoeren
I. v. d. W. Loosdrecht f4 of 2 d.
Auto- of motorrijden zonder num
mer- of rijbewijs of direct vertoor.en
daarvan: D. J. R. Leiden f4 of 2 d.;
S. J. K. Den Haag f 3 of I d.; C. H. J.
Deventer f5 of 2 d.
idem links uitwijken: C.deG.Bun
schoten f20 of 10 d.
Te snel rijden in SoestJ. A. v. d. S.
Steenwijk f 10 of 5 d.; R.A. Deventer
*15 of 10 d.; M. L. de B. Bussum id.
i. B. Leeuwarden f30 of 15 d.
Idem in BunschotenH. V. aldaar
5 of 2 d.; W. B. de Bilt f3 of 1 d.
BURGERLIJKE STAND 18—24 Sept.
(Gemeente Soest)
Geboren16. Maria Theodora, d.
van A. Huurdeman en W. Werkhoven,
O. Utr.weg 20a.
19. Wilhelmus Johannes, z. van W.
Wolfsen en j. H. v. Doom, Schouten-
kampweg 2.
19. Teunis, z. van G. Schaap en
C. M. Lemstra, Beetzlaan 72.
Gehuwd24. C. Th. Wijnands en
P. v. Klooster.
24. L. de Ruijgt en A. C. v. d. Kleij.
24. G. J.A. Bakker en C.A.v.d.Kieg.
24. B. A. Hüsken en A. M. Tammer.
Overleden: 22. Jan v. Schalkwijk,
74 jr., geh. met Grietje Boomhouwer,