Katholiek Orgaan voor oort en Omstreken Italiono Bel dan op No. 42 Op elke wond Purol Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 Kantoor en Drokkerl) Langegrsehf 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Vier en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag - Poet-giro no. 442S4 Vrijdag 10 Oct. 1930 - No. 56 Niet hierin steekt de wijsheid, dat men In de scholen de letters leert of redetwist over de moeder van Andro mache of over de kinderen van Niobe, maar dat men de goddelijke en mensche- lijke dingen In hun' diepte tracht te doorgronden. De Mlrandolle. Bplstel en Evangelie. 18e Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs; I, 4-8. Broeders altoos dank ik uwentwege mijnen Ood, voor de genade Oods, die u gegeven is In Christus Jesus; dat gij in Hem rijk geworden zijt in alles, in alle leer en in alle kennis, gelijk ook de getuigenis aangaande Christus u bevestigd iszoodat u in geene genadegave iets ontbreekt, ter wijl gij de openbaring verwacht van onzen Heer Jesus Christus, die u ook standvastig maken zal ten einde toe, om zonder misdaad te zijn op den dag der komst onzes Heeren Jesus Christus. EVANÖEL1E volgens den H. MattheUs; IX, 1—8. In dien tijd ging Jesus in het schip en voer over en kwam in zijne stad. En zie, zij brachten tot Hem eenen lamme, die op een bed lag. En Jesus, hun geloof ziende, sprak tot den lamme: Vertrouw, zoonl uwe zonden worden u vergeven. En zie, eenigen van de schrifgeleerden zeiden bij zich zeiven: Deze lastert Ood. Daar nu Jezus hunne gedachten zag, sprak Hij: Waarom denkt gij kwaad in uwe harten? Wat Is gemakkelijker te zeggen: uwe zon den worden u vergeven, of te zeggen sta op en wandel? Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des men- schen macht heeft om op aarde zonden te vergeven, sta op, sprak Hij toen tot den lamme, neem uw bed op en ga naar uw huisl En deze stond op en ging naar zijn huis. De scharen nu die het zagen, werden bevreesd en verheerlijkten God, die eene zoo danige macht aan de menschen gege ven had. Liturgische Kalender. Week van 12—18 October. Zondag 12. 18e Zond. naPinkstere, Tijdeigen, Mis Da pacem, 2e geb. H. Wilfridus. Dinsdag 14. H. Callistus I. Woensdag 15. H. Teresia, Donderdag 16. Mis van Zond. zon der Gloria, 2e A. cunctis, 3e voor Overledenen Fidelium (2 Nov.), 4e naar keuze. Vrijdag 17. H. Hedwig, 2e en 3e geb. als op Maandag. Zaterdag 18. H. Lucas, Credo, Pre fatie van de Apostelen. ESvangelleverklaring. 18e Zondag na Pinksteren. Als de Zaligmaker in het landschap der Gerasenen twee menschen, die van de booze geesten bezeten waren, er van verlost had, voer Hij over het meer van Genezareth en kwam in zijne stad, genaamd Capharnaum. Deze stad werd zijne stad genoemd wijl Jezus gedurende de jaren van zijn openbaar leven aldaar dikwijls ophield, waar schijnlijk ten huize van Simon Petrus. Bij zijn aankomst stroomde een zoo groote menigte volks tot Hem in het huis waar Hij was binnen getreden, dat dit overvol was en de menschen niet kon bevatten. En zie zij brachten Hem eenen lamme, die op een bed lag; en deze, gelijk de H. Lucas er bij verhaalt, geen gelegenheid vinden de hoe zij hem, om de menigte des volks, zouden binnen brengen, droegen hem op het plat dak en lieten hem met het bed naar beneden zakken vóór Jezus voeten. En Jezus hun geloof ziende en het groote vertrouwen dat zij in Hem stelden, zeide tot den lamme: Betrouw zoon, uwe zonden zijn u vergeven. Waarom vertroostte Jezus den lamme eerst met de vergeving zijner zonden, voordat Hij hem naar het lichaam ge nas? Om daardoor te kennen te geven, zegt de H. Augustinus, dat zijn kwaal doorzijn voorgaande zonden ontstaan was. Als een verstandig geneesheer KANTOORBOEKHANDEL m F. A. TULP 1 Langst traat 68 to. Krommastrut TEL 326 DOOZEN HUISHOUDPOST Inhoudende: 50 Enveloppen 30 vel gelinieerd pap|er 20 Correapondentielinnrton 10 Brlelkaarten 1 vel vloei Poaltnrlevcn voor binnen- PRIJS f I.— zocht Jezus eerst de oorzaak zijner ziekte weg te nemen. Hierin vinden we een schoone les voor ons. Wij ook zijn dikwerf zelf de schuld en oorzaak van vele ziekten en kwalen, die wij zelf te lijden heb ben. Ontstaan niet vele onzer kwalen uit onmatigheid in eten en drinken, uit onkuischheid of uit hevige driften van opvliegendheid en andere onbe teugelde hartstochten? Laat ons om daarvan genezen te worden trachten tot Jezus te komen en Hem smeeken dat wij door Zijne genadige hulp eerst de oorzaak mogen wegnemen door het verbeteren van onze zondige driften of ongeregeldheden. Laat ons tot herstel onzer lichamelijke ziekte eerst zorgen voor de genezing onzer ziel. Toen de Schriftgeleerden uit den mond van den Zaligmaker gehoord hadden: Uwe zonden worden u ver geven, dachten sommigen vermits zij Hem niet als God erkenden: Hij las tert God, Hij die alleen mensch is, wil de zonden vergeven, wie kan zonden vergeven dan God alleen? Dezelfde opwerping wordt dikwerf gemaakt tegen het H. Sacrament der Biecht: Wie kan de zonden vergeven dan God alleen. Wij geven toe dat God alleen de zonden vergeeft uit eigen macht. Maar kan God die macht niet mededeeien aan menschen om in Zijne naam ver geving te schenken? Staat er ook niet in de H. Schriftuur dat God alleen wonderen doet? En evenwel leest men dat Mozes en andere dienaren Gods vele wonderen gedaan hebben, niet door eigen macht maar door de macht, die zij van God ontvangen hadden. Aldus ook de Priester, die bij de H. Absolutie niet spreekt in eigen naam maar in den naam en krachtens de volmacht van Jezus Christus. Hoe duidelijk spreekt de H. Schrift van die verleende volmacht I „Gelijk de Vader Mij gezonden heeft zoo zend Ik U. Ontvangt den H. Oeest, wier zonden gij vergeven zult hebben die zijn hun vergeven". Laat ons dan gelijk die scharen God danken dat Hij zijn eigen goddelijke macht om zonden te vergeven geschon ken heeft aan menschen. Naderen we dikwerf met een boetvaardig hart tot het Sacrament der Biecht, de redplank na de schipbreuk, om uit den mond des Priesters te vernemen: „vertrouw mijn zoon, mijne dochter, uwe zonden zijn u vergeven." Onze Gebedsactie. Wij, Katholieken, die God dankend, overtuigd zijn den waren schat des geloofs te bezitten, wij hebben behalve de heiliging onzer eigen ziel, ook nog een andere taak, ook nog een andere plicht te vervullen, en wel ditdat wij door onze gebeden hebben te bevor deren de bekeering van de millioenen en millioenen, die leven buiten de Katholieke Kerk en daardoor zij het dan ook geheel ter goeder trouw de schat der goddelijke leerswaarheid missen. Wie nu zijn zij, die ons gebed moet omvatten De Protestanten. Steeds meer gaan zij gevoelen het gemis aan eenheid, die zij bij ons bewonderen; telkens hooren wij hunne voormannen zware klachten uiten over de grenzelooze verwarring en oneenigheid onder de Protestantsche gezindten. Hoe kan het ook anders? Gebouwd op het wankele beginsel van het persoonlijk vrije onderzoek en alle leergezag verwer pend, moet het Protestantisme nood zakelijkerwijze uit elkaar vallen. Vele hunner zien we helaasjlangzamerhand afglijden tot rationalisme en volslagen ongeloofsommigen zoeken zich staande te houden door een anti- Katholieke gezindheid, door strijd tegen Rome; weer anderen gevoelen een smartelijk heimwee naar de oude Moederkerk, haar eeredienst, haar een heid. Zeker is het, dat velen te goeder trouw dwalend, den Heer dienen oprechtheid en Innigheid des harten. Ons gebed moge hun den rechten weg kenbaar maken. De Angllkanen. Eenmaal door lage hartstocht van Koning Hendrik VIII losgerukt van de éénheid der ware Kerk, bleef de Engetachen Staatskerk in gebruiken en leerstellingen veel dichter bij de Kerk staan dan het eigenlijke Protestantisme. Vooral een achtlge groep de z.g. Anglo Katho lieken die 13 van het ledental n ruim de helft van de geestelijkheid Staatskerk omvat, belijdt in 't algemeen dezelfde leer als de Katholieke Kerk, slechts het Pauselijk gezag verwerpen zijzij hebben bisschoppen en priesters, kloosters, waar de regel van den H. Benedictus wordt nageleefd, de H. Mis, het Lof, Sacramentsprocessies. Reeds werden sinds lang niet ofllcicele besprekingen tusschen hoogstaande Katholieken en Anglicaanschegeleerden gevoerd om tot volledige eenheid te 5eraken. De officieeie handleiding van en eeredienst der Engelsche Staats kerk, het z.g.n. „Prayer Book", wilden de Anglicaansche bisschoppen herzien in meer katholieken ziner waren o.a. punten in opgenomen over het bewa ren der Eucharistie, over het bidden voor overledenen. Wel werd deze her ziening aanvankelijk in het Engelsche parlement met een kleine meerderheid verworpendeze verwerping echter zal waarschijnlijk zeer vele Anglo-Kalho- lieken van de Staatskerk vervreemden en den terugkeer van velen tot de Moederkerk ten gevolge hebben. De Schlsmatleken, met name in Rus land en de Balkanstaten. Ook hier is de leer der Katholieke Kerk in groote lijnen zuiver bewaard, slechts de een heid met Rome ontbreekt. Als zij niet door uiterlijken dwang werden terug gehouden, hadden zich meermalen groepen weer met Rome vcrccnigd: de z.g.n. „geunieerden". Met ijzeren vuist hield tot voor een tiental jaren het bewind van den Czaar de Russen, die neiging vertoonden tot Rome, terug. Nu is die macht gebroken, doch het Sovjet-regime tracht het arme volk te brengen tot volslagen ongeloof. Toch blijft de toekomst vol schoone ver wachtingen. De Joden, het volk, dat wel den vloek van den Godsmoord over zich heeft getrokken, maar toch ook het volk, waaruit Christus Is geboren, dat aan de Katholieke Kerk heeft geschon ken Maria, de moedermaagd, de Apos telen, de eerste 5000 geloovigen. Wel heeft het in den loop der""' ngen zoovele harten, die hunkeren ar levensblijheid, den zegen van het ikrfsfaadom. Voorat nu de mllliocnen- ken Jn hel Oosten Indfë, China, J pan, hnnne grenzen hebben open gezet voor de WeMerwte beschaving, - "teerlngsmogelljkheden «tbe- i Doch er Is tevetta groot ge sar, dat tegelijk met de beschaving ik het ongeloof en de zedeloosheid t.het Westen hier hun weg vinden. 1 lar zijn veel missionarissen, daar Is vporal veel gebed noodig. De moderne [ongeloovlgende kimden en dolenden in onze moderne erbeschaving. Wat een Fransch trijver noemde: le tourment de lÜni: de felle smartelijke zlclcdrang ar het oneindige, de honger naar >d, de behoefte aan godsdienst drijft ovclen tot allerlei onzinnige en vage "ils: spiritisme, theosophie, phan- me of llberaai-kaUtolfcisme. Hun :ge, hunkerende zielen zoeken ver- voor heigeen zij nog missen Jen kunnen vinden in rijk- >mmen der Roomsche Kerk. De afgevallen Katholieken. Den kost- fa ren schat van het ware geloof heb- b n zij vrijwillig weggeworpen, dikwijls v irden zij zelfs de hevigste vijanden v n dc H. Kerk. Ook In ons land, met n me ln onze groote steden heeft het o geloof onder de Katholieken veel s chtoffcrs gemaakt. Naaste aanleiding den afval waren vooral gemengde geboet voor de verwerping van den Messias, maar eenmaal zal zijn be keering, naar het woord van den H. Paulus, ontzaglijk veel goed brengen aan de Kerk. Vooral in den laatsten wordt er veel geijverd en gebeden voor de bekeering der Joden, ook in ons land, met name door een „Ge- bedenverbond voor de bekeering van Israël" De Mahomedanen. Deze meest ver harde vijanden van het christendom met hun verschrikkelijke krijgsmacht waren eeuwen lang de schrik der christenen. Heel het oude erfgebied der Katholieke Kerk in Klein-Azië, Egypte, Noord-Afrika hebben de vol gelingen van Mahomed overrompeld en vernield; zij beletten vele eeuwen lang de missioncering van Azië en Afrika. Ofschoon hun tijdelijke macht is gebroken, hebben ze nog millioenen voor hunne leer weten te winnen in Indië. Tot nog toe vermocht de vurige ijver onzer missionarissen en de ijzi- gen trots hunner harde harten aiettot smelten te brengen, zij zijn vasthou dend aan hun godsdienstig systeem, een verward mengsel van heidensche, Joodsche en christelijke practijken en verrichten stipt de hun voorgeschreven gebeden en vasten. Wel is de hoop op hun bekeering zeer gering maar ons aanhoudend ge bed, kan toch ook voor dit volk de genade der waarheid verwerven. God is immers niets onmogelijk. De heidenen. In sprekende beelden schildert de profeet lsaïas het onge lukkig volk der heidenen, als hij hen noemt: „zij die gezeten zijn in duis ternissen en schaduwen des doods" Het heidendom is voor. hen als ee eeuwige nacht, vol tranen en ellende, als een sombere wereld zonder zon licht, zonder levensblijheid: de droef geestigheid, en de innerlijke onvol daanheid van den heiden spreekt uit zijn strak gelaat, zijn doffen, wezen- lodzen blik. Als een bevrijding ont- ongelukklgcn, deze moderne heidenen mogen wij vooral in ons gebed niet vergeten: het zij de kinderen der smarte, die door onze Moeder de H. Kerk met te meer liefde gezocht wor den, naarmate zij Haar meer hebben doen lijden. Moge voor onze lezers en lezeressen bovenstaande beschouwing aanleiding geven hun gebedsterrein uit te strek ken verre buiten onze grenzen en dagelijks een gebed te storten voor de redding van alle zielen die door Jesus' bloed zijn vrijgekocht maar nog leven buiten de ware schaapstal van Christus. P. V. S. 7S7 IV kerktoon, grondtoon ant la. De eerste zin spreekt over een han deling, dc tweede over de gezindheid waarmede wij die handeling moeten stellen. zet bet Totlitc In om aan te nu geen weifelen, geen koude iwlngcn, maar vooruit: op ter deling, In blijheid en opge wektheid, want den blijden gever neeft de Heer lief. Beide imperative»» Tolllte en Introlk hebben dezelfde melodie. Dc laaMe alleen op slot re-do-si Beide worden behcerscht door het wHnere hostlas. Het derde lid van de "JtlA ft rustlgér, gaat niet boven de stil en heef» de bescheiden omvang van een terts. On danks deze bescheiden toegepaste mid delen Is de melodie zeer aantrekkelijk- De gedachte van aanbidding komt in de tweede zin In dc feestelijk neer dalende lijn zeer goed tot uitdrukking. Het is een djep bulgen, een zich-neder- werpen voor de majeateft Goda. In dc handschriften met aanteekenlngen over de uitvoering, heeft bij adojrate Do- mlnum bij iedere clivls een liggend cpiscma, om de uitdmkking van eer bied nog tc Versterken. Van den anderen kant Is toch de neerdalende lijn daar door reeds week, omdat Iedere nieuwe clivls met dezelfde toon begint, als waarmede dc vorige sloot. Men late deze goed uitkomen, maar men houdc fopt IV forjjMiM Of MMlt een al ld van uw schrijfmachine bij H. ELZET7MR KANTOORBOEKHANDEL LAM6E5TIMAT 84 TEL. 828 EEN BENOEMING Dr. R. Post, Iccranr aan het semi narie te Culemborg, is benoemd tol geschiedkundig medewerker van het Ned. Historisch Instituut te Rome. ir. R. Post Is geboren te Klooster buren, 18 Met 1894. Hij maakte zijn studies op het Seminarie Ic Culemborg en het Seminarie te RIJsenburg en werd ln 1919 priester gewijd. Dai zelfde jaar werd hij benoemd lol leeraar aan het Seminarie Culemborg, welke functie daardoor de beweging niet zóó tegen, hl) tot nu toe bekleedde. Inlusschen b WeUfken en socialisme. Deze arme dat het, om het vulgair Ie zeggen, een wt*s_h^ aljn-sh»dje voort aan de Rtjk- Gregorlana. Dominica XVIII p. Pent. 18e Zondag na Pinksteren. Aan dezen Zondag gaan drie quater temperdagen vooraf. In de christelijke oudheid werden deze dagen met groo- ter ernst en meer boete-gezindheid Jevierd dan tegenwoordig. Zoo duurde e liturgie van dezen quatertemper- Zaterdag tot Zondagnacht (morgen). Dil heeft tot gevolg, dat er dan na deze H. Mis In den morgen opgedragen, vanwege de vermoeienis en de boete der vorige dagen, geen officieel hoog- ambt meer werd gehouden. Toen in latere jaren de vastendagen aan streng heid verminderden en ae nachtmis in den vroegen Zondagmorgen verviel, moest ook op dezen Zondag een hoog- ainbt gehouden worden. Een misfor mulier hiervoor echter ontbrak. Daarom is het huidige misformulier van iateren datum. Dit verklaart ook het feit, dat op dezen dag plotseling de brief aan de Ephesiërs wordt onderbroken, die aanstaanden Zondag eenige regels ver der weer doorgaat. Bij nader bezien blijkt, dat deze mis genomen is uit een wijdingsformulier van een kerk gebouw. (Zie b.v. reeds aanstonds het Introitusvers: Laetatus sum etc. Ik ben verheugd, want wij zullen Ingaan In het huis des Heeren. Het graduale brengt dezelfde tekst. Het offertorium gaat over het altaar en het olfer, de communio roept ons op, offergaven te brengen en den Heer te aanbidden in Zijn Huls). Deze communio zullen wc, even wat nader bekijken. Het is een echte com munio: gemakkelijk en liggend In het gehoor, licht en vroolijk, bijna sylla bisch gezet. 1. Tolllte hosllas et Introite ln atria ejus: neemt offers en treedt binnenin zijn voorhoven. 2. Adorate Domlnum In aula sancta ejus: aanbidt den Heer In Zijn heilig voorhof. langzame saaie trckpartlj wordt. Het blijve een eerbiedig vertraagde, maar soepele stap. In dc kerk worden onze bescheiden gaven van brood en wijn veranderd in onzen Heer Zelve; onder de heilige gedaanten aanbidden wij Hem, die zich voor ons opoffert en zich ons we~ schenkt in dc H. Communie. Het aula is aan ejus In de eerste zin v< wand. Het sluit evenals het tweede ejus in si, terwijl sancta op do sluit. Op de feestelljk-rustlgc cltvlsson (groe pen van 2 noten) volgen hier van drie. De zwevende si op kan ons daaraan herinneren, dat wij nog steeds wachten op de eeuwige woontonten van Ood, op de aanbid- dlngsllturgle In den hemel. De betoonde lettergrepen zijn hier met één uitzon dering telkens een toon hoogcr dan dc vorige. Gooi8che P. J. universiteit te Utrecht on promoveerde In 1928 cum laude, tot Doctor In de letteren en wijsbegeerte op een proef schrift getiteld: „Eigen kerken Dr. Post Is secretaris van het Aarts bisschoppelijk Museum, Bibliothecaris van dc Redactie van het Archief voor de geschiedenis van het Aartsbisdom en lid van het bestuur der Oudheid kamer te Culemborg. De Ford-mensch. Qod was achterlijk, omdat Hij de menschen niet direct tot volmaakt (unctionneerendc en gespecialiseerde arbeidsmachlncs gemaakt heeft. Zoo meent Henry Ford, dc auto koning van Detroit, en wil den Godde- lijkcn Schepper aan den kant zetten hij besteedt 100 millioen dollars volgens „Das Neue Reich," waaraan wij dit ontleenen om de school der toekomst In tc richten, waar in plaats van auto's die hij tot nu toe gefabri ceerd heeft, menschen govormd moeten worden volgens vast omschreven fabrl- cage-proces. Dat ziet er zoo uitvoeding volgens een wiskundige formule. Tijd is geld, dc lange maaltijden vervallen. Taal, geschiedenis, kunst, muziek zijn over bodig. De jonge mcnsch behoeft b.v. niet te weten, wie Napoleon was. Koopen en verkoopendat moet dc leerling ieeren en daarvoor moet hij zich jong en gezond blijven houden. Boeken zijn een vooroordeel van ach terlijke Europeanen. De school en zij bestaat reeds 1 Is werkplaats zonder meer. Arbeiden, arbeiden, koopen en verkoopen, geld verdienen en in het rijk worden Qods zegen erkennenzoo denkt dc dollar- geToovigc Yankee. Dc wolkenkrabbcrs-zakenhuixen van New-York zijn zijn kathedralen, üc arbeid met het rekcnpotlood Is zijn gebed I -tegen hoest en verkoudheid HEILZAAM en LEKKER Binnenland Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort. Kerknieuws AARTSBISDOM UTRECHT Z. D. H. de Aartsbisschop van Utrecht heelt aan den Weleerw. Heer O. J. Mol op diens verzoek eervol onlslag ver leend als pastoor tc Vreeswijk en heelt inoemd tot pastoor tc Vreeswijk den Wel eerw. Heer H. W. van Soest; tot pastoor te Nleuw-Amstcrdom (Erica) den Weleerw. Heer H. H. R. van Esveld. Voorts heelt Z. D. H. aan den Wel eerw. Heer dr. R. R. Post wegens diens benoeming tot geschiedkundig mede werker aan het Ned. Historisch Instituut te Rome, eervol ontslag verleend als leeraar aan het Seminarie te Culemborg en heeft benoemd tot professor den Weleerw. Heer drs. j. A. de GoeiJ; tot kapelaan te Zevenaar den Weleerw. Heer dr. F. Thijsscn tot kapelaan tc Groningen (H. Jozef) den Weleerw. Heer B. E. Boerrigter; tot kapelaan te Deventer (H. Har») den Weleerw. Heer J. B. Pothof tot kapelaan te Kabauw den Weleerw. Heer Th. O. M. Jacobs; tot rector van het R. K. Ziekenhuis te Zutphen den Weleerw. Heer J. Th. G. Wilmink; tot kapelaan te Apeldoorn (H.H. Fab. en Sebast.) den Weleerw. Heer W. J. J. M. Paimans. MGR. O LAV OFFERDAHL. Te Bussum waar hij tijdelijk toefde, is overleden Mgr. Olav Offcrdahl, apostolisch vicaris van Noorwegen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1