Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken r" i CONKLIN Vulpenhouder N.V. Middenstands-Bank H. ELZENAAR Bel dan op No. 42 Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prge per 8 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1,10 AdoerUmHn 26 cent per regeL BOJfke k voor handel mnfvorlmd bp geregeld toeren. AdvertenMn moeten Dinedag en vóir 8 mar in den morgm tffn Kantoor on DrokkarlJ LuijpgracM 28 to Amontoort - Tolaloan SM Vier en veertigste Jaargang 00. 441* Dinsdag 18 Nov. 1930 - No. 87 Voor ledereen is de dag even lang. En toch komt de een steeds tijd te kort, de ander verveelt zich altoos. Hoe komt het dat de een In korten tijd zooveel afdoet en de ander niets tot stand brengt en na een lang leven nauwelijks)tets bruikbaars nalaat? Het antwoord luidt aldus: Met offer vaardigheid, met zelfverloochening, met orde en volharding kan Iemand In weinig tijd ook met de eenvoudigste hulp- middelen wonderen doen. Kapitalisme. Max van Pol, de katholieke jour nalist die onverpoosd blijft ijveren voor betere maatschappelijke verhoudingen, gaf dezer dagen in een voordracht een schets van het moderne kapitalisme. Als door mij over kapitalisme wordt, gesproken, zoo zeide hij, gaat het niet tegen rijke menschen als zoodanig, noch ook tegen den technischen voor uitgang, tegen het beginsel van de arbeid8verdeeling en de ondernemer schap ook niet tegen de voortbrenging in 't groot en tenslotte al evenmin tegen den rechtvaardigen persoonlijken eigendom. Het gaat alleen over de te groote beteekenis, die aan de doode produc tiemiddelen en het doode geld wordt toegekend ten overstaan van de be teekenis, die aan het redelijk schepsel Gods, den mensch, wordt gehecht. Het moderne z.g. zaken doen, de moderne productie' en distributie stre ven louter en alleen naar winst, niet alleen naar productieve doch ook naar lucratieve. Adam Smith, de grondlegger der moderne economie, proclameerde het, toen hij schreef: „Het is het beste voor de menschelijke samenleving, wanneer ieder binnen de wettelijke grenzen naar de grootst mogelijke winst streeft." En Sombart bevestigt, dat in het Kapitalisme de leiders van het pro ductieproces streven en moeten streven naar de voortdurende vermeerdering eener geldsom in, hunne handen. Binnen de wettelijke grenzen daaronder wordt dan alleen verstaan zonder regelrechten moord, diefstal, roof enz. De hoogst mogelijke productie tegen de geringst mogelijke onkosten moet onbelemmerd door welke wetten ook kunnen worden nagestreefd. Nu zijn er wel uitwassen afgesneden, maar het winstbejag als doel van het zakenleven is gebleven. Waar de winst niet meer kan wor den opgeschroefd door loondruk, werd zij nagestreefd door prijsverhooging en monopolieprijzen, vastgesteld door trusts en kartels. Waar loondruk nog wèl mogelijk was, bij de niet-Europeesche volken, werd die meedoogenloos toegepast en sneed en snijdt het mes van twee kanten. Koloniale volken worden uitgebuit en de Europeesche volken zelve wor den afgeroomd door den rentecijns, dien de Amerikaansche gelduitleeners van hen eischen. Zij, die het geld met millioenen op- hoopen, worden daarin niet door de wet belemmerd, integendeel zij gelden als de steunpilaren der maatschappij, als de mannen, die notabene het volks vermogen zouden vermeerderen, terwijl zij niets anders doen dan steeds grooter deelen van het vermogen naar zich toehalen. Vele verdedigers van het kapitalisme stellen het gaarne zóó voor, dat het een natuurnoodwendig verschijnsel is. De werkelijk kapitalistische perioden in de geschiedenissen der groote be schavingen zijn echter betrekkelijk zeldzaam en ook betrekkelijk kort ge weest. Zuiver kapitalistisch is bijvoor beeld Rome pas geworden in het ver- valtijdperk. De katholieke Kerk verzette zich echter in haar zedeieer ten krachtigste tegen de heerschappij der winsteco nomie in die dagen. De Kerk heeft het gewonnen. Uit den chaos van het barbarendom ontwikkelde zich het zuiveropbehoefte- dekking gerichte economische stelsel der Middeleeuwen. Daarin werd aan een ieder zijn plaats aangewezen. Daarin werd een veilig en rustig be staan verzekerd aan een ieder volgens zijn stand, terwijl tevens de pas werd afgesneden aan de vrijheid, om zich de vruchten van anderer arbeid toe te KANTOORBOEKHANDEL m p. A TULP Ungw'.raat 68 io. KrommMtrut TEL 526 ENDURA p Onbeperkte en voortdurende garantie igenen. Toen echter brak de winstzucht weer los in de studie der alchemie, door de hervatting der studie van het Ro- meinsche recht, door de ontdekking der groote goudlanden en tenslotte ook door de Hervorming, die de oude begrippen van het eigendomsrecht en de plichten van den eigendom mede aantastte. Caivijn verwerpt de kerke lijke leer over het woekerachtig karakter der geldrente. De gilden zelf vervallen in geldzucht en geleidelijk aan stort de Middel- eeuwsche economische orde in, de kapitalistische periode is ingeluid. Thans zijn we dan in de periode van het hoogkapiialisme, van de ver dwijning zelfs ook van de zelfstandige ondernemers, de kleine kassiers en bankiers; in de periode vBn trusts en kartels, van een steeds grooter geld macht, die thans ook de hand uitsteekt naar de politieke oppermacht. Tege lijkertijd is het oude recht vervangen door een wettenstelsei, dat Leo Wim- mer een woekerrecht noemde. Daar door is het mogelijk, dat houders van aandeelen en obligaties binnen een menschenleeftijd het door hen ver strekte bedrag 8- tot 12-voudig uit die ondernemingen terughalen. Geldbezit kweekt automatisch en zonder inspan ning en vopr het overgrootste deel ook zonder risico want wie ettelijke malen zijn geleend geld terug ontving, lijdt toch met datzelfde geld geen risico meer nieuw en grooter bezit. Arbeid daarentegen is maar hoogst zelden in staat nieuw bezit aan te kweeken. De begeerlijkheid heeft stand fegen stand, klasse tegen klasse, volk tegen volk opgezet Dit economische stelsel is zoowel met de rede als met het Christendom totaal onvereenigbaar. Als wij de kapitalistische wanorde ongehinderd of te zwak bestreden laten doorwerken, dan zijn er maar twee uitkomsten: Bolsjewisme of Fascisme, d.w.z. in beide gevallen ondergang van alle volksvrijheden en vestiging van een despotisch bewind. Er dient echter een Christelijke op lossing te krmen: Het opbouwen eener moderne behoeftedekkingseconomie op de Christelijke gedachte met beperking van de individueele winzucht, in prin cipe gelijk aan die der Middeleeuwen, doch in uitwerking en uiterlijke vor men aangepast aan de behoeften van dezen tijd. Dit is op de eerste en voornaamste plaats een kwestie van omvorming van den individucelen mensch. Het is echter ook in zeer belangrijke mate een kwestie van hervorming van het maat schappelijk stelsel. Loon- en salaris acties kunnen als tijdelijke noodmid- delen zoo nu en dan noodig zijn, omdat het niet mogelijk is het kapitaiisme plotseling en geheel ter zijde te schui ven. Maar hoofdzaak moet zijn en blijven de samenwerking aller katho lieken aan een algeheele breuk met een volkshuishouding gebaseerd op de individueele vrijheid tot onbeperkte winstjacht, aan den opbouw van een stelsel, dat eenieder zoo goed, als menscheiijk bereikbaar is, de volle op brengst van zijn arbeid uit rechtvaar digheid en de aanvulling van hetgeen daaraan de zwakkeren voor het levens onderhoud mochten tekort komen, uit liefde garandeert. Kerk en wereldstrijd. In het hoogstaand Katholieke sociale tijdschrift „Das neue Reich", werd dezer dagen opgenomen een verhan deling over de Kerk en den wereld- strijd door Kardinaal dr. Michael von Faulhaber, op een Katholiekendag te Miinchen gehouden. Ook voor onzen lezerskring is het van belang hiervan kennis te nemen. .De zedelijke beslistheid der Kerk, aldus Kardinaal von Faulhaber, onver biddelijk tegenover de grillen van den tijd en de hartstochten van het volk, openbaart zich heden vooral in twee punten, met betrekking n.l. tot den privaateigendom en lot de huwelijks moraal. Met betrekking tot den privaateigen dom De staat heeft het rechtdoor belastingen uit de volksgemeenschap de middelen te nemen, die hij noodig heeft om zijn taak te kunnen vervullen. Hij kan daartoe tegen schadeloosstel ling zelfs privaateigendom onteigenen, indien en in zooverre het algemeen weizijn dat vereischt. De staat heeft den plicht, op te treden tegen een economisch ongezonde groot-kapitaal vorming en den economisch zwakke in bescherming te nemen. Hij heeft den plicht de arbeiders in hun worsteling om een beteren maatschappelijken en economischen toestand door sociale wetten te ondersteunen. De overheid heeft echter geen onbeperkt eigendoms- en onteigeningsrecht. Zij kan den pri vaateigendom niet opheffen en het 7e gebod niet buiten werking stellen. Ook niet onder het slagwoord: an dere tijden, andere zeden. Met betrekking tot de huwelijksmo raal Met dezelfde beslistheid houdt de Katholieke Kerk de wacht bij de zede lijke orde van het onverbrekelijk huwe lijk, waarmee de zedelijke gezondheid en qultuur van een volk staat en valt. Voor den enkeling kan het een hard lot worden trouw te blijven eri aan zijn ja-woord vast te houden. Voorde volksgemeenschap en hare zedelijke gezondheid is het een zegen, wanneer de huwelijksliefde vergeestelijkt en bo ven het zinnelijke uit verheven wordi. Wel rukken heden duizenden handen aan deze zedelijke orde, het liberalisme van den ouden tijd, de economische noodtoestand van den nieuwen tijd, woningnood en werkloosheid, de dui- velsche grootmacht van een verdier lijkte boeken- en platenkunst en als kwaal van dezen tijd een overmatig geprikkeld zedelijk leven. De Kerk heeft van de huwelijks moraal van het evangelie geen letter prijs gegeven, ook niet wanneer heele landen afvielen, als b.v. het land van Hendrik den Achtsten. Bij de meeste volken van Europa en Amerika is terug gang in het geboorteaantal aan te wijzen. Wij zijn zoover, dat de bis schop op Witten Donderdag meer zie- kenolie voor de stervenden dan cate- chumenenolie voor de doopsels wijden moet. Wij hebben het angstig, gevoel, dat wij ons op een zinkend schip be vinden. Zal het gelukken dezen weg van den dood te doen ophouden? Onze Kerk zal daar staan om het primaat der zedelijke wetten boven alle economi sche overwegingen te verkondigen en ons door hare zièlzorg de bereidheid tot het offer van de enkelingen te wek ken. De christelijke geloofsleer, zeden leer en gènadenleer, met een woord, de christelijke levensbeschouwing ver kondigd en belichaamd in onze Kerk, werkt als de zuurdeeg in het volks leven en als het licht der wereld voor onzen tijd, vooral in die vragen, waarin zich de kerkelijke geloofswaarden di rect in sociale levenswaarden omzetten. Wij mogen niet te ver gaan in het doen uitkomen van het sociaal katho licisme. Het wezen van den katholieken mensch blijven het geloof, het leven volgens het geloof en in de genade, de gemeenschap met de Kerk. En toch mogen wij op de uitstralingen van den kerkelijken geest op het gemeenschaps leven wijzen. Onze Kerk is de krach tige beschermer van het gezag. Ook wanneer het niet om dogmatische, om leerstellige richtlijnen gaat, verlangt zij eerbied en vertrouwen. Met een volksmassa, waarin zich ieder onfeil baar acht, is een sociale orde niet op te bouwen. Voor ons, katholieken, is de gemeenschapsgedachte een ge loofspunt, iets heiligs dus, iets lich- tends, een sociale levenswaarde ook voor onzen tijd. Niet slechts een vrome relikwie uit de Middeleeuwen. Niet slechts een apocalyptisch toekomst beeld. Min of meer bezorgd ben ik zoo ging kardinaal Faulhaber voort of niet het overgroot aantal vereenigingen of organisaties afbreuk doet aan de katholieke gemeenschapsgedachte. Men kan namelijk door louter vereenigingen de verbinding met de gemeenschap verliezen. De vereenigingen op zich zijn goed, zijn door den tijd geboden. Doch zij moeten geen verstrooid staande veldkapellen zijn. Zij moeten neven kapellen van den grooten dom blijven, steeds met het uitzicht naar het hoog altaar-gericht en overwelfd door den' koepel der Communio sanc- Reeds tn de vierde bede van het Onze Vader straalt ons deze gemeen schapsgedachte i'n het dagelijksche volksleven tegen. Aldus moet onze volksgemeenschap meer zijn dan eënj vereeniging van louter materieelen aard, door handelsgeest gedreven, waarbij men zoolang aangesloten blijft, als men er voordeel uit trekken kan. Aldus moeten bruggen der liefde ge slagen worden tusschen hen, die het zelfde evangelie lezen en dezelfde psalmen bidden. Aldus moeten boeren en industrie-arbeiders, burgers en stu denten, arbeiders en studeerende jeugd, middenstand en hoogere stand elkaar de hand reiken en zeggen: Broeder, jouw leven is 't mijne, jouw dood zou mijn dood beteekenen. Die in de stad en de industrie moeten een hart hebben voor de zor gen van het volk van het land en om gekeerd. Dan zal de verzekering der oogst- loozen op het land evenzeer als nood zakelijk erkend worden als de ver zekering der werkloozen in de stad. Overal staat in het middenpunt van onzen godsdienst het offeraltaar en van daar halen wij het heilig vuur van den offergeest, wanneer de dienst aan de volksgemeenschap noodoffers vereischt. Het kerkelijk leven heeft in Europa «en traditie van eeuwen. De zin voor traditie zal er ons ook van terughouden, alle nieuwigheden blindelings na te loopen. De overtuiging, ons in de waarheid te bevinden, mag niet in slapen. Laat ons werkzaam blijven en niet onledig zijn en laten wij ons voorts niet altijd slechts tot den afweer be palen 1 WIS" I verzacht en geneest PUROL BERICHTEN UIT AMERSFOORT VOOR GELOOF EN WETENSCHAP. Er wordt door velen geklaagd over een tekort aan innerlijke kracht bij de katholieken. Zij zouden het vooral zoe ken in uiterlijkheden en hun geloof maar weinig innerlijk beleven. Zoo doende zou de schijn wel worden be waard, maar bij de vuurproef, die het katholicisme zonder twijfel in de ko mende jaren zal moeten doorstaan, zou wel eens kunnen blijken, dat velen meer in naam dan inderdaad katholiek waren. Wij willen deze kwestie, niet gaan behandelen, maar wij willen toch wel erkennen, dat in boven neergeschreven meening wel een kern van waarheid gelegen is. Het is niet te ontkennen, dat vele katholieken 'met voldoening kennis nemen van de verslagen van Eucha ristische of andere congressen, dat zij verbaasd staan over het verrijzen van de vele kloosters en kerken en dat zij een deel opeischen van de eer, die tebeurt valt aan een stad of een pa rochie, die een groot bedrag aan lief dadigheidsgelden heeft bijeengebracht. Zij vinden dit alles heel mooi, zoolang maar hun eigen rustig bestaan onge stoord verder gaat. Maar inmiddels bekommeren zij zich er heel weinig om zich op de hoogte te stellen van de groote -vraagstukken, die onzen tijd beroeren. En toch is het voor ieder katholiek van gemiddelde ontwikkeling dringend noodzakelijk op de hougte te zijn en te blijven, onze tegenstanders zorgen er wel voor, dat hun verkeerde ideeën overal worden verkondigd, in rede voeringen en in geschriften en in par ticuliere gesprekken, in brochures, in romans en overal. Nemen wij als enkele voorbeelden voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 Tttefton. ne. 804 en 697 - Deskundige voorlichting bg -den aan- on vorkooR van Effecten Verhuring van Lips safe-loketten Verzilveren van coupons Handelscredieten Incasaeeringen Spaar-deposito's rente S'/i pet. eens de bolsjewistische en antigods dienstige ideeBn, die over de wereld verspreidover het huwelijk door den Amerikaan Ben-Lindsey en zijn slippen- drager Calverton. Neem de antigods dienstige romans, de brutale propagan da voor het Neomalthusianisme. Neem de dagelijks in de neutrale en partij- dagbladen terugkeerende artikelen, die voortdurend op de lezers inwerken. Neem de telkens terugkeerende ge sprekken, waarbij de onontwikkelde katholiek altijd een slecht figuur slaat 1 Wij behoeven toch niet te bewijzen, dat, door dergelijke veldtochten tegen den godsdienst de overtuiging van den Katholiek in het gedrang komt en dat die juist bij dén onvoldoend ontwik kelde het meeste schade zal lijden. De ontwikkeling, die daaromtegen vereischt is, behoeft men niet door voortdurende studie te verkrijgen en te verbeteren. Voor velen kan cut noo dig zijn, niet voor allen. Maar voor allen is een voortdurend contact nood zakelijk met de eigen geestverwanten, met de geloofsgenooten, die eenzelfde levensopvatting huldigen. Op het gebied van voortgezette studie hebben wij vele nuffige instellingen. Voor het geregelde contact weer de verschillende cultureeie vereenigingen. Een van de beste middelen om den ■gang van katholieken onderling te bevorderen is in onze stad wel de oudste vereeniging op dit gebied, Geloof en Wetenschap, die vooral door de vele ontwikkellngsavonden de leden op de hoogte houdt van hun tijd en voorts door kunst er. ontspanning den band onderhoudt tusschen de katho lieken. Juist doordat deze geen beperkt doel nastreeft, maar de algemeene ka tholieke kuituur beoogt. Het ware dan ook" te wenschen.dat veel meer katholieken zich als lid lieten inschrijven. Dan zou een groote stap gezet zijn op den weg ter verbetering van den boven betreurden toestand. Het voorloopig program voor dit seizoen luidt ais volgt: 29 November. HeimgartenSpielschar onder leiding van Dr. Ernst Laskowski en diens echtgenoote. December. St. Augustinus Herden kingsavond door den ZeerEerw. Pater T. v. Nuenën O.E.S.A. Januari. Filmavond, Vertoond zal worden „La passion de Jeanne d'Are" van CarlJ Dreyer, met inleiding door Jan Beerends. Februari. Kunstbeschouwing „Het Lam Gods", zooals den grooten meester Eyck het zag. De Amersfoortsche Kunstkring houdt eene tentoonstelling van een collectie moderne schilderijen en van eenig beeldhouwwerk uit particulier bezit, in het gebouw van de stichting „De Armen de Poth", Coninckstraat 41 (bij de Kamperbinnenpoort) van 22 Nov. tot en met 7 December a.s. dagelijks van 10—4 uur. Opening der tentoonstelling 22 Nov. s. om 3 uur. Entrée voor niet-leden f 0.25. Orgelbespeling bij de ingebruik neming van het nieuwe orgel in de Gereformeerde kerk aan de Lieve Vrouwestraat, op Donderdag 13 Nov. 1930 des avonds 8.15 uur. Organist: Gerrit van den Burg. De aankondiging van dezen avond in de Eembode van Dinsdag 1.1. deed ons besluiten het nieuwe orgel uit de ateliers dec Firma van den Burg alhier té gaan beluisteren. Reeds bij ons binnentreden we kregen een plaatsje op de galerij in den nieuwen uit bouw—trof ons de intieme sfeer die hier door de architecten Plooy en Sikma is geschapen. Deze nieuwbouw voldoet o. i. vol- Kantoorboakkmndal Kantoormeubelen Schrpnacklut Lentestraat $4 - T«Mf. 528 Speciaal adres voor Uw Kantoor- School-, Schrijf- en Teekenbenoo- digdheden. - Advertentie-Bureau Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort komen aan de eischen, die een Gere formeerde gemeente aan haar kerk kan stellen: de omsluiting dier gemeente met haren voorganger. Een kort ope ningswoord door den Weleerw. Heer Ds. E. Schouten wees de aanwezigen op de muziek als een gave Gods, die helaas zoo dikwerf wordt misbruikt om de lagere hartstochten in den mensch te prikkelen. Met een viertal nummers had G. v. d. Burg gelegenheid zijn eigen kun stenaarschap. als het kunnen zijner Firma te doen bewonderen, de stac cato's kwamen alle goed lot hun recht en in alle registers bleef het instru ment beschaafd van toon. Voor 'n krachtige resonnance lijkt ons het ge bouw niet hoog genoeg en de uitbouw fnuikend. Dit pneumatisch orgel met z'n twëe klavieren en een vrij pedaal werd ge heel gebouwd naar de aanwijzingen van Gerrit van den Burg. Het bezit 24 sprekende registers en een groot aantal knoppen voor vrij instelbare combinatie. Het bovenklavier is met de crescendo-kast geheel af zonderlijk te gebruiken. Bijzonder practisch voor het bege leiden der gezangen is aan dit instru ment de melodie-koppel; het gebrhik hiervan doet de tonen der melodie in het bovenliggend octaaf meeklinken. Het orgellront, ontworpen door den arch. Sikma sluit zich in z'n eenvoud geheel aan bij de soberheid van den bouw der kerk. B. ST. HENRICUS-KERKKOOR. Naar wij vernemen heeft het Kerk bestuur, aan den Heet J. P. v. Buytenen op diens verzoek eervol ontslag ver leend, wegens gezondheidsredenen als Directeur van bovengenoemd koor. Sedert 1 Mei 1918 voerde de Heer v. Buytenen den dirigeerstok en hij heeft zich doen kennen als iemand, bezield met liefde en ijver voor zijn taak die tijd noch moeite spaarde om zijn doel te bereiken. De leden van het zangkoor missen in hem een humaan en prettig leider; da» het hem gegeven moge zijn, nog lang van z'n voorgenomen rust te mogen genieten. JEANNE D'ARC. Dit bekende tooneelwerk werd Zon dagavond wederom opgevoerd voor ~n zeer talrijk aandachtig publiek. Voor het meisjespatronaat St. Caecilia een groot succes. Degenen, die wegens plaatsgebrek moesten worden teleurgesteld, kunnen nog kaarten verkrijgen en plaatsen be- spreken voor a.s. Woensdagavond 19 November en Zondag 23 November. Plaatsbespreken wordt ten zeerste aangeraden. Aanvang telkens half 8. Zaal open 7 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1930 | | pagina 1