Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken CONKLIN VULPENHOUDER 1 Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch opzegging .van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort 1.10 De €embode AdpertenOfn iS ctkt pw "ad- Billyk. larmm voor lumdel en nijverheid bij geregeld adver- f eer en. AdvertetUiin moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur m den morgen zijn bezorgd. Kantoor an DrokkorIJ Ungagracht 21 ta Amersfoort Tolaloon 314 Vier en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vri]<isflmlddif - Postgiro no. 44234 Vrijdag 7 Febr. 1931 - No. 89 Daar moet veel strijds gestreden zijn, veel kruis en leeds geleden zijn, daar moeten heiige zeden zijn, een nauwen weg betreden zijn, en veel gebeds gebeden zijn, zoolang wij hier beneden zijn zoo zal 't hierna In vreden zijn i Campliuyzen. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL. 1309 AMERSFOORT Piano- en Orgelhandel Wij leveren alle merken. Epistel en Evangelie. Zondag genoemd Sexagesima. Les uit den tweeden brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs Xi, 19—XII, 9. Broeders! Gaarne verdraagt gij on- wijzen, daar gij zelf wijs zijt! immers verdraagt gij het, als iemand u in slavernij brengt, als iemand u ver slindt, ais iemand u aantast, als iemand zich verheft, als iemand u in het aan - gezicht slaat. Als oneer zeg ik het, als waren wij zwak geweest onder dit op zicht! Waarop iemand durft roemen, (in onwijsheid spreek ik) daarop durf ik het ook. Zijn zij Hebreën, ik ook; zijn zij Israëlieten, ik ook; zijn zij Abraham's geslacht, ik ook; zijn zij dienaars van Christus, (als een onwijze spreek ik) ik ben het meer; door zeer veel arbeid, door gevangenissen over vloediger, door slagen boven mate, door doodsgevaren menigmaalVan de Joden heb "k vijfmaal de veertig min één ontvangendriemaal ben ik met roeden gegeeseld; ééns ben ik gesteenigd; driemaal heb ik schip breuk geleden; een nacht en een dag heb ik in de diepte der zee doorge bracht. Door menigvuldige reizen, door gevaren op rivieren, gevaren van roo- vers, gevaren van mijn eigen volk, gevaren van de heidenen, gevaren in de stad, gevaren in de woestijn, ge varen op zee, gevaren onder valsche broedersdoor arbeid en kommer, door veel nachtwaken, door honger en dorst, door menigvuldig vasten, door koude en naaktheid. Behalve hetgeen van buiten komt, mijne dagelijksche be kommernis, de bezorgdheid voor alle de gemeenten. Wie wordt zwak, zon der dat ik zwak worde? Wie wordt geërgerd, zonder dat ik brande? Indien er geroemd moet worden, dan zal ik op mijne zwakheden roemen. God en de Vader onzes Heeren Jesus Christus, die gezegend is in eeuwig heid, weet dat ik niet Iièg. Te Damas- kus bewaakte de stadhouder van den vertreden, en de vogelen des hemels aten het op. En een ander gedeelte viel op de rots; en opgeschoten zijnde, verdorde hét, omdat het geene voch tigheid had. En een ander gedeelte viel tusschen de doornenen de door nen, die tegelijk opkwamen, verstikten het. En een ander gedeelte viel in de goede aarde, en het schoot op en bracht honderdvoudige vrucht voort. Dit zeggende, riep HijDie ooren heeft om te hooren, dat hij hoore! Zijne leerlingen nu vroegen Hem, wat dit voor eene gelijkenis was. En Hij zeide hun: Aan u is het gegeven de verborgenheid van het Rijk Gods te kennen, aan de overigen echter in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en hoorende niet verstaan. Dit nu is jkenis: Het zaad is het woord Gods. En die langs den weg: het zijn degenen, die hooren; daarna komt de duivel en neemt het woord weg uit hun hart, opdat zij niet, geloovend, zalig worden. En die op de rots zij, die, na gehoord te hebben, het woord met vreugde aannemen; maar zij hebben geene wortels: zij gelooven voor een tijd, en ten tijde van beproeving vallen zij af. En wat tusschen de doornen het zijn degenen, die gehoord KANTOORBOEKHANDEL m F. A TÜLP m Ungwtr. 65 to. Krommsatr. TEL. 326 ENDURA Onbeperkte en voortdurende garantie rijkdom en vermaken des levens wor den zij gaande weg verstikt, en brengen geene vrucht voort. En wat in de goede aarde: het zijn degenen die, het woord gehoord hebbende, het in een goed eir best hart bewaren en vrucht voort brengen in lijdzaamheid. Liturgische Kalender. Week van 8—14 Februari. Zondag 8. Sexagesima, Tijdeigen, Mis Exurge zonder Gloria, 2e geb. H. Joannes van Maltha, Pref. H. Driev, Maandag 9. H. Cyrillus v. Alexandrie, Credo. Dinsdag 10. H. Scholastica. koning Aretas de stad der Damasceners Woensdag 11. O. L. Vr. van Lourdes, om mij gevangen te nemen; en door.Credo, Pref. H. Maagd, een venster werd ik in eene mand Donderdag 12. H.H. Zeven Stichters, over den muur nedergelaten en ont-|2e geb. voor de Paus. deze heilzame gedachten weer verdwij nen? Dan zijn we ais de steenrots waarop het zaad wel ontkiemt maar door de aanhoudende hitte der zon en uit gebrek aan vochtigheid verdroogt en sterft. Of behooren we wellicht tot hen, die het woord Gods met vreugde aan- hooren en het aannemen maar door de overtollige bekommeringen over aard- sche zaken en vooral door de zucht naar ijdele vermaken het Woord Gods onvruchtbaar laten? Voorzeker groot is het getal van hen waarvan de Zaligmaker zegt, ,.dat wat tusschen de doornen valt, zijn zij die nadat zij het woord gehoord hebben, door de bekommernissen, rijkdommen en wellusten des levens gaandeweg verstikt worden en geen vrucht doen rijpen". Onderzoeken we ons zeiven eens hoe het komt, dat terwijl het Woord Gods reeds zoo dikwijls aan ons is verkondigd, het tot nu toe zoo weinig vrucht heeft gehad. Zijn we wellicht ook van het getal, dat door Jezus een harden weg, een steenrots of doornen vergeleken worden? Trachten we dan van ons hart te maken een goede aarde, door ons hart te onthechten aan aard- sche goederen, aardsche eer en groot heid, en het te richten op God, het Hoogste Goed, bereid om uit liefde tot Hem offers te brengen. Dan zal ons leven een verdienstelijk en welbe steed leven worden, dan zullen we behooren tot hen, waarvan jezus zegt „wat in de goede aarde valt, dat zijn zij, die het Woord Gods met een goed en oprecht hart hooren en bewaren en vrucht dragen in lijdzaamheid" mislukking, een fout, wanneer het ge sloten wordt onder de voorwaarden, noodig, onmisbaar om er geluk aan te waarborgen, de voorwaarden door den goddelijken stichter van chris telijke huwelijk gestekt. Doch in chris telijke gezinnen zijn de menschen niet volrtiaakt, dat scheelt veel; ook zij hebben hun karaktergebreken en ver keerde neigingen, waartegen te strijden valt; maar toch er zal heel wat worden vermeden, heel wat met toegeeflijkheid en verzoeningsgezindheid worden be handeld, wat onder andere omstan digheden zou leiden tot oneenigheid en twist, tot echtbreuk en duurzame verwijdering. snapte aldus uit zijne handen. Indien er geroemd moet worden (het heeft wel geen nut), dan zal ik komen op gezichten en openbaringen des Heeren. Ik ken eenen mensch in Chris tus, die veertien jaren geleden, óf in het lichaam, ik weet het niet; óf buiten het lichaam, ik weet het niet God weet het; weggevoerd is ge worden tot in den derden hemel; ei ik weet dat die mensch óf in het lichaam óf buiten het lichaam, ik weet het niet; God weet het; wegge voerd is geworden in het Paradijs en geheimvolle woorden gehoord heeft, die het geen mensch geoorloofd is te spreken. Wegens den zoodanige zal ik roemen; maar wegens mij zeiven zal ik niet roemen, tenzij op mijne zwakheden. Want ook indien ik zoude willen roemen, ik zou geen dwaas zijn, daar ik de waarheid zou zeggen; maar ik laat het, opdat niemand mij schalie boven hetgeen hij in mij ziet of van mij hoort. En opdat de ver hevenheid der openbaringen mij niet trotsch make, is mij een prikkel mijns vleesches gegeven, een engel van Satan om mij in het aangezicht te slaan. Weshalve ik den Heer driemaal heb gebeden, dat die van mij wijken mocht; maar Hij zeide tot mij: Mijne genade is u voldoende, want de kracht wordt in zwakheid volkomen. Gaarne zal ik dus op mijne zwakheden roemen, op- dal de kracht van Christus in mij wone. EVANGELIE volgens den H. Lucas; Vlil, 4—15 In dien tijd, toen eene groote menigte samenkwam en uit de steden tot Jesus toesnelde, sprak Hij in eene gelijkenis: Een zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien. En terwijl hij zaaide, viei een gedeelte langs den weg; en het werd Vrijdag 13. Mis als Zondag zonder Gloria, zonder Credo, 2e geb. A cunctis, 3e Fidelium (voor de Overl. 2 Nov.), 4e naar keuze. Zaterdag 14. Mis v. O. L. Vr. Saive (bij de Votiefmissen) 2e geb. Valen- tinus, 3e v. d. H. Geest, Pref. v. d. H. Maagd. Evangelie verklaring. Zondag Sexagesima. Op aandringen van Zijn leerlingen heeft de Zaligmaker zelf een verklaring igeven van de gelijkenis. De Zoon ods is de zaaier, die uitgegaan is om het zaad van zijn woord uit te strooien in de harten der menschen en dit nog dagelijks doet in zijne Kerk door den mond zijner priesters. Onderzoeken we dan bij ons zeiven in welke aarde het zaad van Gods woord onder ons ge zaaid wordt, om te zien of het ook vruchteloos voor ons verkondigd wordt of dat wij er vruchten uit trekken. Behooren we tot degenen die het woord Gods minachten en niettegen staande Gods duidelijke voorschriften leven volgens de beginselen dezer wereld? „Een deel van het zaad viel langs den weg en werd vertreden." Het zaad kon zelfs den bodem niet indringen. Sluiten ook wij misschien niet onze ooren voor de leer van Christus en Zijne Kerk om te leven volgens eigen inzichten en verlangens? Behooren we tot degenen, die Gods woord wel aanhooren en er behagen in hebben, die zelfs tot goede voor nemens gebracht worden b.v. om eer baar en zuiver te leven, zachtmoedig te zijn of mildadig jegens de armen, maar die deze voornemens niet uit voeren, omdat bij de minste bekoring Het Huwelijk. Het is een oniochenbaar feit, dat onze dagen niets onbeproefd gelaten wordt om den grondslag *--* huwelijk te ondermijnen. Velen willen voor het huwelijk de „vrije liefde" in de plaats stellen en achten het een maatschappelijke ver keerdheid, zelfs een.... immoreele daad. Krijgt een der echtgenooten het in het hoofd, den band des huwelijks te ver breken, dan aldus wordt er geleerd niets hem of haar hierin weer houden. Zóó ver gaat men zelfs, het huwelijk een mislukking, een fout te achten. Dezulken verliezen het christelijk karakter van het huwelijk geheel uit het oog en beschouwen het al een bloot maatschappelijke zaak. Op de vraag: is het huwelijk een fout? kan echter ook geantwoord worden Ja, 't is een mislukking, een fout, wanneer gij het aangaat zonder ernst: op een leeftijd, waarop gij nog on mogelijk kunt beseffen wat gij doet, alleen de lichtzijde ziet, het echtelijk leven voor een nooit eindigende pret houdt, en niet op de schaduwen let, wanneer beide partijen in zulke sociaal- economische omstandigheden verkeeren dat met nagenoeg wiskundige zeker heid reeds binnen enkele weken ar moede voor de deur zal staan; wanneer vooru schoon uiterlijk en lieve manieren den doorslag geven bij uw keuze, in plaats van de goede hoedanigheden van geest en hart, m.a.w. als alleen verliefdheid, geen liefde u bezielt wanneer geldelijk bezit, voornaamheid, gewichtige positie, gestreelde ijdelheid de eigenlijke drijfveeren voor het aan gaan van een huwelijk zijn; wanneer men meent dat verschil van godsdienst geen invloed kan oefenen op het al of niet gelukkig maken van een gezin; wanneer een wettelijke band voldoende wordt geacht voor echtelijk samen leving, en om zooveel andere redenen nog, gegrond op zuiver menschelijke neigingen, hartstochtenenberekeningen. Maar het huweluk is allerminst een Qeloolsverdedlglng. In en waardevol studiewerk ga Mgj. Baudrillart, een vermaard Fransch geschiedschrijver, onlangs cenj verhandeling ten beste over het wezen der apologie of geloofsverde- diging. Mgr. Baudrillart wjjst daarbij op een fatale fout door allerlei schrij vers, met de beste bedoelingen ongetwijfeld, op het terrein der apologie begaan. Deze foutieve apologie steunt op een karikatuur (soms een banale) van de leerstellingen der tegenpartij waartegenover men dan een betoo- verende schildering stelt van de leer en de stellingen die men verdedigt. De heidenen waren b.v. behept met alle mogelijke ondeugden, bun gods diensten zaten vol bijgeloof en on gerijmdheden. De christenen daar entegen bezaten alle deugden, hun praktijken waren één bonk heilig heid. Üat is 'n goedkoopc apologie en toch is het de gebruikelijke methode bjj de populaire verdediging. Het nadeel van deze methode >o merkt Baudrillart op, behalve dat zjj tegen de waarheid vloekt, dat zjj verkeerd werkt op twijfelaars en ongeloovigen: Inplaats van aan te trekken stoot die methode af. En als in 't andere kamp dezelfde me thode tegen ons wil gebruiken, dan kan men ons van dezelfde dwalin- :n en slechtheden beschuldigen aarvan wij hen betichten. Men verwijt bijvoorbeeld de hei denen dat zij afgodsbeelden aanba den, terwijl geen enkel beschaafd volk dal doet; maar men zou die argumenten evengoed tegen ons kunnen gebruiken om onze beelden- vereering in het belachelijke te trek ken. Want als een Romein stond te bidden voor een beeld van Jupiter Status, een Griek voor een Zeus- beeld of een Syriër voor een beeld van Baal, dan meenden zij dat zjj voor den god zelf stonden als wjj meenen dat we de H. Maagd of St. Antonius zélf voor ons hebben s we hun beeld vereeren. Men roept over de ruwheid van de heidensche zeden; maar hoe dik- ijls hebben de missionarissen niet ns medelijden gewekt door te spre ken over de arme verlaten kinderen China? En ernstige geschiedschrijvers hebben ons doen sidderen door hun uiteenzetting over liet vérgaande recht dat de Grieksche vader zjjn pasgeboren kind had. Maar andere geschiedschrijvers •crhnlen ons óók hoe men, in den tjjd van Lodewijk XIII, in het mid den van de zeventiende eeuw, dus rolop in de christelijke beschaving op alle tijden te Parijs, verlaten kin deren kon vinden; en liet groote werk van St. Vincentius u Paulo be stond juist in het onderdak-brengen van die kinderen. En zou het niet gemakkelijk zjjn om tegenover het verschrikkelijk tableau van de heidensche zeden, gevormd door de leeljjkste trekken, gehaald uit werken van satyricï en historici een soortgelijk schilderij op te hangen van de christelijke zeden, een schilderij ontleend aan preekers en geschiedschrijvers? Als wc Nero en Caligula nemen als voorheelden van de heidensche zeden, waarom zouden we dan de Borgias niet ne men als voorbeelden van de chris telijke zeden? Omdat er een christe lijke moraal bestaat en de christe nen ze niet volgden Maar er be stond ook een traditiemoraal bjj de Romeinen, en die traditie veroor deelde de ondeugden van die heer- schers; er waren toen ook moralis ten en geen van hen verheerlijkte een moraal die beantwoordde ai liet leven van die wreede keizers. Door die onbehouwen apologie, ie hierin bestaat, dat men al dc niet-christeljjko leerstelsels en nict- christeljjke volkeren aan den eenen kant zet, als synoniem van het kwaad en handlangers van Satan en aan den anderen kant als door en door juist en goed, niet de leer van Christus, die inderdaad door en door goed is, maar heel het leven van zjjn leerlingen, dat dikwijls veel te wenschen overlaat, is men geko men tot vervalsching van hel per spectief van den godsdienst en graaft men een afgrond tusschen het christendom van de boeken en de verhandelingen en het reëele christendom onder de menschen. Het christendom is volgens som mige apologeten verschenen als een instelling, een leer die plotseling uit den hemel is komen vallen, een goddelijke meteoorsteen, zonder te wortelen in de menscheljjke na tuur en zonder verband daarmee. Als we de ontwikkeling van die apo logie volgen krjjgen we den indruk, dat de menschen, zoolang zjj aan zichzelf zjjn overgelaten en aan de impulsen van hun natuur, totaal be dorven zjjn. Komt het christendom dan brengt het (direct) een radica len ommekeer teweeg en het ver andert in een slag die verworden duivels in lichtende engelen. Deze idee verklaart ook de voort durende zorg die de katholieke schrijvers van de negentiende eeuw hadden om de wantoestanden, die de kerk op bepaalde tjjden gekend heeft, te camoufleeren; zjj ver klaart ook de ijverige pogingen inderdaad een beter doel waardig die zij deden om de meest evi dente fouten die de menschelijke in stellingen en tradities in de kerk aankleefden, toch ten goede uit te leggen. Alles wat „kerksch" was, moest nu eenmaal volmaakt en hei lig zjjn; iedereen die in de kerke lijke gebruiken eenige sleur of be krompenheid durfde zien was een heiligschenner t En toch is het een onfeilbare waarheid van de katho lieke leer, dat, terwjjl de geopen baarde kern gegarandeerd is door het woord van God, er in de Kerk buiten dien geopenbaarden kern, dwalingen en zwakheden zjjn die hieruit voortkomen dat de men scheljjke zwakheid ook deel uit maakt van de Kerk, doordat Deze bestaat uit menschen en door men schen wordt bestuurd. Maar deze zwakheden raken niet het minst aan den, door God ge- garandeerden kern. Zoo werd het katholicisme als een geheel vereenzelvigd met onze ge woonten en juist dat geheel moet indruk kunnen maken op alle men schen. Xupt i« eemtMnatx VfSfiMT B KANTOORBOEKHANDEL Q UIMttTlMAT 84 TEL. 628 oefent zich dc boomleeuwerik al op zjjn best. De hazelaar alert zich met katjes, de sneeuwklokje* beuren hun hoofd op en in 'l einde van Februari roe ren zich de boschduiven en de merels. Dc koolmees fluit haar een- 'oudig wjjsjc, de kauwen vormen escadrilles in de lucht, terwjjl de eksters ook voor den dag komen cn krakeel maken. Daarna komt dc markolf of Vlaamschc gaai. Natuurlijk zjjn dc kwajongens on der de vogels, de musschen, reeds overal Ie vinden en de roeken be trekken lawaaierig hun bosscben cn houden er vergaderingen. De kievit op de weide mogen we niet verge ten; hjj danst van pleizier en denkt er niet aan, dat de menschen later zjjn nest zullen bestelen. Aan den zeekant zjjn de wulpen al overal in groot aantal tegenwoordig. Maar dc groote vreugde en bedrijvigheid in de vogelwereld komt in Maart. Dan zjjn zc weer echt thuis in ons heide-, bosch en polderland. A. F. VAN BEURDEN. De eerste proefuitzendingen van liet nieuwe Vaticaansche Radiosta tion zullen Woensdag-, Donderdag en Vrijdagmiddag plaats hebben. Uitgezonden zal worden gcwjjde muziek, van 14 uur tot 16 uur, op golflengte 19.84 M., en van 18 uur tot 22 uur op golflengte 50.26 M. De plechtige inwjjding, welke 12 Februari a.s. zal plaats hebben, wordt geheel uitgezonden, eveneens de rede, welke Z. H. de Paus tus schen 16 uur en 18 uur zal uitspre ken. Wjj vestigen er de aandacht onzer lezers op, dat de uitzendingen vau 't Vaticuansche Radiostation slechts te ontvangen zjjn met een ultra- kortegolf-ontvanger en niet met dc normale omroepbestellen, welker golfbereik slechts gaat tot 200 M. heeft een o HET NIEUWE SEMINARIE. De Aartsbisschop van Utrecht e benoemd, wcl- De vogels In Februari De vogels hebben het dit jaar niet slecht. De winter is in de afgeloopen maanden niet te streng geweest en er heeft niet veel sneeuw gelegen. Moeiljjke tjjden doorleven de vo gels bjj jjzel, want die maakt het hun onmogelijk hun gewone voed sel in struik en boom te zoeken, wjjl alles met een hurde laug afgesloten is. En als er dan nog sneeuwstorm of felle Noord-Oosten wind hjj komt. dan zijn ze er slecht aan toe. In Februari komen er ai verschil lende vogels uit het Zuiden terug: kwikstaarten, leeuwerikken. rood borstjes. Zjj rekenen er ook schijn baar op, dat er nog goede menschen gevonden worden, die hen helpen met een stukje opgehangen kokos noot, een spekzwoord, vet of reuzel. Als de lijsters aankomen, dan zoe ken ze netjes de rotte appels op, de vinken broodbrokjes cn zaden. Zoodra de zon maar eens goed voor den dog komt, dan hoort men in 't Plantsoen de zanglijster, eerst wat beschroomd en hakkelend zingend, maar spoedig met flinken slag. Om het midden van Februari is de veld leeuwerik al aan 't repeteeren en ke tot taak heeft de eischen te he spreken, waaraan het bouwplan van het nieuwe klein-semiuarie te Apel doorn zal hebben te beantwoorden. Als voorzitter van deze commissie treedt op President Koopmans, van hel seminarie te Culemborg. Leden zjjn: dr. H. B. Vroom, H. J. J. Wach ters, J. J. H. van Rossum en J. H. Zuidbcrg, leeraren van Culemborg; dr. I. J. M. v. d. Berg en dr. P. H. M. de Jong, professoren te Rjjsenburg, en de pustoors dr. W. v. Koeverdcn te Utrecht cn B. F. Overmant te Maarn. STILLE OMGANG. Zoouls men weet, wordt dit jaar het feit herdacht, da» het Gezelschap van den Stillen Omgang vóór vjjftig jaar werd opgericht. Deze herdenking zal gehouden worden op Zondag 15 Maart a.s. en Z.D.H. Mgr. Aengenent, Bisschop van Haarlem zal dien dag te half elf uur in de SI. Catharinnkerk, Singel bjj'de Heiligeweg te Amster dam, een Pontificale Hoogmis op dragen. 's Namiddags te twee uur wordt een grootsche Feestvergudering ge houden in het Concertgebouw. Ook daar zal de Bisschop aanwezig zjjn, terwjjl de feestrede zal gehouden worden door den Zeereerw. Pater F. H. Duynstee O.E.S.A., Pastoor te Utrecht. Ruim 700 Ani3lerdamsche kerk zangers. onder leiding van den Heer Anton Ter Steege, zullen deze ver gadering opluisteren, terwjjl belang rijke medewerking van andere zjjdc nog in voorbereiding is.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1