m Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Het beste Adres G. Keuneke 'ONGERS fa- elzetmar De €embodc Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch H Bk M Advertentiën 26 cent per regel. B&igke tarieven opzegging van abonnement moet geschieden /m #m VII 1% /m ooor tonde* en nijverheid bij geregeld adver- 7:nnr Hon nnnnnnn i\nn oor. nioo/oi. ïr. nnri nn7 P«-i'i'O I^H IHI fl I^HI H H H H nl fl nil H aBI bt f<>1TL'i uoor den aanvang van «en nieuw kwartaal. Prijs 1/ 1/ III «I W fl 11/ teerra. AiwrtónMn moefen Dmoiag m Prgdag per 3 maanden f 1.00. Buiten Amora/oort f 1.10 W BT Bf BBfl fl fl flf «Mr 8 uur in dm morsen tó'n beurgd. Kantoor on Drokkorll Lingegr.cht 28 te Amersfoort Telefoon 314 Verschllnt eiken Dinsdag- an Vrl|dagmMdag Poat-glro no. 44234 Vijf en veertigste Jaargang SEoIjW Vrijdag 31 Juli 1931 - No. 35. Er zijn weinig zaken zoo moeilijk als weldoen. Epistel en Evangelie. 10e Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiërs; XII, 2-11. Broeders! Gij weet dat gij, toen gij heidenen waart, tot de stomme afgoden gingt, naar dat gij geleid werd. Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jesus vloekt, en niemand, tenzij door den Heiligen Geest, kan zeggen Jesus is de Heer! Er is nu verscheidenheid van genade gaven, maar het is dezelfde Geest; ook is er verscheidenheid van bedie ningen, maar het is dezelfde Heer; en er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, die alles In allen werkt. En aan een ieder wordt de openbaring des Geestes geschonken ten nutte. Den eene wordt door den Geest geschonken een woord van wijs heidaan eenen andere een woord van wetenschap naar denzelfden Geest; aan eenen andere, in denzelfden Geest, geloof; aan eenen andere, in dien éénen Geest, eene genade-gave tol genezingen aan eenen andere werking van wonder krachten, aan eenen andere profetie, aan eenen andere onderscheiding van geesten, aan eenen andere verscheiden heid van falen, aan eenen andere uit legging van reden. Dit alles nu werkt de één en dezelfde Geest, die aan een ieder toedeelt, gelijk Hij wil. EVANGELIE volgens den H. Lucas; XVIII, 9—14. In dien tijd sprak Jeses deze gelijke nis tot sommigen, die op zich zelven vertrouwden, als zijnde rechtvaardigen, en die de anderen verachtten: Twee menschen gingen op naar den tempel om te bidden; de één een Pharizeër en de andere een tollenaar. De Phari zeër stond en bad aldus bij zich zelven: God! ik dank U, dat ik niet ben ge lijk de overige menschen: roovers, onrechtvaardigen, overspelersnoch ook gelijk deze tollenaar. Ik vast twee maal in de week, ik geef tienden van i al wat ik bezit. En de tollenaar, van verre staande, wilde zelf zijn oogen niet naar den hemel opheffen, maar hij sloeg op zijne borst, zeggende God! wees mij, zondaar genadig! II zeg u: deze ging gerechtvaardigd naar zijn huis en gene niet; want al wie zich verheft zal vernederd, en wie zich vernedert zal verheven worden. JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels - Radio KWALITEIT WINT ALTIJD mensch, die zich voorbereidt op de gaven des H. Geestes. Nederigheid is geen vernedering van den menschde nederige mensch immers staat op de plaats, die hem toekomt tegenover God, tegenover zijn overste en iederen even- mensch. Liturgische Kalender. Week van 2—8 Augustus. Zondag 2. 10e Zond. na Pinksteren, Tijdeigen, Mis Cum clamarem, 2e gcb. H. Alfonsus, 3e H. Stephanos I, Pref. H. Drievuldigheid. Maandag 3. Vinding v. d. H. Ste phanos, le Martelaar, 2e geb. A conctis, 3e naar keuze. Dinsdag 4. H. Dominions. Woensdag 5. O. L. Vr. ter Sneeuw Mis Salve, Credo, Pref. II. Maagd. Donderdag 6. Gedaanteverandering des Heeren, 2e geb. (alleen in Stille Missen) H.H. Xystus enz., Credo, Pref. v. Kerstmis. Vrijdag 7. H. Cajetanus, 2e gebed H. Donatus. Zaterdag 8. H.H. Cyriacus enz., 2e geb. en laatste Evang. v. d. Vigilie van H. Laurentius, 3e geb. Concede. Evangelieverklarlng. 10e Zondag na Pinksteren. i Met vast vertrouwen ziet de H. Kerk, de Bruid van Christus, de verhooring harer gebeden te gemoet. De grootste verheerlijking van Gods Almacht is het vergeven onzer zonden I Vraagt daarom vermenigvuldiging van Gods Barmhar tigheid. Daarna is het christenhart ge reinigd en de welgevallige woning des H. Geestes, die er naar believen ih kan werken. Deze Goddelijke Geest drijf» tot groote, edelmoedige daden, in martelaren, missionarissen, ja in ieder hart, dat zich aan Zijn leiding overgeeft. Deze is van het H. Vuur, dat verlicht en ontsteekt. (Epistel) Het H. Evangelie geeft in den hoogmoedigen phariseeër, den mensch te zien, die op zich zelf vertrouwt en in den rouwmoedigen tollenaar, die van verre s( Bedevaart naar Kevelaer. Nu wij in en bij de kerken, in het gewest van Ecmland de aankondiging zien van het trekken van de Bedevaart naar het Genadeoord van onze Lieve Vrouwe van Kevelaer, is het niet on dienstig een en ander daaromtrent mede te deelen. Is de Bedevaart van Amersfoort en Omstreken van oude stempel, ook het houden van de Bedevaarten in zich, zien wij als een vroom gebruik, ten allen tijde door de Christenen onder houden. Reeds in hel Oude Verbond, trokken de Israëlieten op de Hoog feesten naar Jeruzalem, om daar in den tempel God, in Zijn heiligdom te gaan aanbidden. Zulk een tempelreis werd vaak door bijzondere personen, en tot bijzondere doeleinden, ondernomen al deze tochten geschiedden met een ~dsdienstig oogmerk, en het waren idevaarten in den vollen zin des woords. Geen wonder dat het houden Bedevaarten, in het Christendom overging, en dat zij, bij de Christenen in zwang waren. Ook nog in onze dagen zien wij ze met den meesten luister geschieden. Er bevinden zich in bijna elk land, kerken of plaatsen, werwaarts vrome Christenen heengaan, zoo bijv.naar Jeruzalem, het H. Land, Italië, Rome, Frankrijk, Spanje, en niet te vergeten Duitschland naar "t ons zoo geliefd plaatsje Kevelaer. Deze kerken zijn, óf gebouwd op plaatsen, geheiligd door de voetstappen van den Zalig maker zelf óf zij bewaren, een kost bare schat van Reliquiën, of wel zij verrezen ten gevolge van vele won deren, die God door .de voorspraak zijner Heiligen, doch vooral door tus- schenkomst van de H. Maagd Maria, daar heeft gewrocht. Het kan niet anders, of meer dan elders wordt de Christen in deze kerken, met groolere godsvrucht bezield, en van jvaster ver trouwen op den bijstand van God ver vuld. Eu hoe grooter zijn godsvrucht, hoe vaster vertrouwen op God, des te eer zal hij zijn gebed verhoord zien. En zoo worden zulke plaatsen'oorden van genade, waar God dikwijls op buiten gewone wijze zijn almacht toont, en wonderen werkt, die alom van mond tot mond verhaald, deze plaatsen (nog eerbiedwaardiger, nog aantrekkelijker maken en het getal bedevaartgangers voortdurend doet stijgen. Nochtans zijn er onder de Katholieken die de Bedevaarten afkeuren, en er zich op beroepen dat bijv. de H. Maagd Maria evengoed in de parochiekerk als te Kevelaer kan worden vereerd. Zeker dat is waar, maar waar is ook, dat Maria op sommige plaatsen, op bij zondere wijze wil vereerd worden, ten einde ons daar, door haar middelaar schap bijzondere genaden en gunsten te schenken. Andere keuren de Bede vaarten af, omdat er jongeren van jaren zijn, die aan de Bedevaarten deelnemen, alleen en uitsluitend om zich te ont spannen en te vermaken. Deze jonge ren handelen geheel en al tegen den geest der Kerk, en de vruchten die de Bedevaart hun had kunnen afwerpen, gaan niet alleen voor hen verloren, maar helaas ook dikwijls, door hun ontstichting ook voor anderen. Even wel ter oorzake van deze misbruiken van eenigen, behoeven wij ons niet te onthouden van een werk dat in zich zelf goed en nuttig is, voor onze zie len. Gaan wij daarom, wanneer bij zondere omstandigheden ons niet ver hinderen, gerust ter Bedevaart. Laten wij opgaan, naar het genadeoord van Maria te Kevelaer om daar God, en zijne Heilige Moeder Maria, openlijk hulde te betuigen, hulde te brengen, op de plek door haar zelf aangewezen, in het oord waar duizenden, en nog maals duizenden, den lof zingen van Haar van wie gezegd is: mij zullen alle geslachten zalig prijzen. Laten wij ons aansluiten bij de Amersfoortsche bedevaart naar Kevelaer, die reeds voor de 181e maal Kevelaer gaat bezoeken. Voorzeker het kan niet anders, als men daar die dagen doorbrengt volgens den regel der Bedevaartmen zal getroost en gesterkt worden, en men zal huis waarts keeren, om beter de moeilijk heden des levens door te komen, en verder onze pelgrimstocht op aarde voort te zetten. KANTOORBOEKHANDEL «F.fl.TULPH Langcstr. 06 to. Krommestr. - TEL. 326 Wij leveren U: Studieboeken, Cahiers, Tee- kenbenoodigdheden enz. voor alle inrichtingen van onderwijs te dezer stede. Radio-ziel zorg In Amerika. „The Communicall", een katholiek weekblad in New-York bevat een be richt over een typische proef op het gebied der Katholieke actie in de Ver- eenigde Staten, over de radio-preeken van een priester uit Detroit, Charles: Cangklin, die iederen Zondag vanuit zijn kleine kerk tot millioenen Ameri kanen spreekt en daarmede buitenge- wone successen behaalt op 't gebied der sociale zielzorg. Als uitgangspunt voor zijn preeken dient de Encycliek „Rerum Novarum" van Paus Leo XIII. Father Cangklin predikt de terugkeer tot de grondstellingen van Christus en de kerk in het sociaal en economisch leven I Het auditorium van dezen predikant bestaat, naar berekend werd, letterlijk uit millioenen. Bij 17 Amerikaansche zendstations uit alle deelen der Ver- eenigdc Staten heeft Father Cangklin één uur gesproken, waarvoor hij be taalt; andere staten zijn aangesloten bij de Columbia Broadcasting Company, die steeds voor Father Cangklin be schikbaar is. In totaal gaat het over 22 tot 25 Amerikaansche zenders. Iedere week ontvangt deze priester meer dan 50.000 brieven. Op de preek van Zondag voor Kerstmis volgden meer dan 75.000 brieven. De experts van de radio-maatschappijen schatten, dat in den regel op 200 luisteraars een brief gezonden wordt. Dan zou Father Cangklin dus een auditorium van ruim 10 millioen personen hebben. De brieven komen uit alle bondsstaten Amerika, uit Canada en uit Mexico. Zelfs zijn er brieven gekomen van oceaanschepen, die zich onderweg be vonden. Meer dan de helft van de briefschrijvers zijn niet-katholieken. De inhoud der brieven is meestal zeer vriendelijkonder de 1000 brieven zijn er gemiddeld twee, waarin tegenwer pingen gemaakt worden, de kritiek komt gewoonlijk van de zijde der katholieken. De kosten van deze radio-uren be- loopen 83.000 dollar per week. Zij worden betaald uit vrijwillige giften, waar niet om gevraagd wordt,"maar die, meestal kleine bedragen, uit alle deelen der Unie toevloeien. De gevers worden in de „Radio League of the Little Flower" ingeschreven. Niet minder dan 52 geestelijken ver zorgen onder toezicht en leiding van den priester de post, die zeer vaak een apologetisch karakter draagt. Er wordt in Detroit een eigen druk kerij gehuurd, die 50.000 exemplaren van iedere wekelijksche preek stuurt aan al degenen, die deze wenschen te bezitten. De preek heeft Zondags plaats lusschen 7 en 8 uur. Tegelijk met het gedrukte exemplaar wordt ook telkens een afdruk van de „Rerum Npvarum- encycliek", als men zulks wenscht, gezonden. Tot nu toe zijn er maan delijks 150.000 en 200.000 exemplaren van den brief van Paus Leo XIII uit gegeven. De priester uit Detroit predikt geen revolutie, maar hervorming. Hij is een froot vriend van de Derde Orde van t. Franciscus, waarvan Leo XIII ge zegd heeft„Mijn sociaal-reformatorisch plan is de Derde Orde van den H. Franciscus." Father Cangklin heeft ook een hulp organisatie gesticht. In de maand No vember van 1930 verdeelde zij kleeren ondtr 7000 behoeftige gezinnen. ,Onze tijdgeest", zegt hij, „vertoont r veel overeenstemming met den geest, dien de H. Franciscus in de 12e eeuw meemaakte. De menschen begonnen toen ook den rijkdom te aanbidden, doch binnen zes maanden had de H. Franciscus geheel Italië veranderd." In zijn radio-preeken behandelt de priester de problemen der arbeiders, bedienden, werkloozen; hij bespreekt het recht om eigendommen te bezitten, de verdeeling der bezittingen. Hij maakt daarbij gebruik van een rijk cijfer materiaal, dat hem door ervaren vaklui ter beschikking wordt gesteld. Hij staat in voortdurende verbinding met Was hington en de bureaux van verschil lende sociologen en nationaal-econo- men van naam in de Vereenigde Staten. Zijn kritiek op de methoden van ver schillende naamlooze vennootschappen is dikwijls aanleiding geweest tot scherpe oppositie. Zoo b.v. wendde de algemeene directeur van een zeer bekende maatschappij zich tot den bisschop van Detroit, om een verbod van de preeken te verkrijgen. Ook op de radio-vereenigingen en de nationale radio-commissie wordt in dezin zin druk uitgeoefend. Maar tot nu toe zijn alle pogingen zonder succes gebleven. Evenals bij de meeste groote dingen was hier het begin zeer nietig. De van Detroit had Father Cangklin een som geld gegeven voor den bouw van een parochiekerk in .yoorstad van Detroit, dat meer 'l Va millioen inwoners telt. Na het bouwen van de St. Theresiakerk hield de priester nog geld over. Hiermede begon hij in October 1927 zijn radio- preeken met een localen zender, waar voor hij eiken Zondag-middag, wanneer hij zijn uitzending hield, betaalde. Men beschouwde de heele zaak slechts als een proef. Na korten tijd sloten zich echter reeds twee andere stations aan, in Cincinnati en in Chicago. En thans spreekt Father Cangklin tot millioenen Amerikanen. De priester zelf geeft als direct gevolg van zijn actie het vol gende aan: „Het Amerikaansche volk is in nauw contact met de sociale leer der Katho lieke Kerk gekomen, wat in vele harten tot een zeer verrassende uitwerking heeft geleid. Verder is een breede muur van misverstanden en onverdraagzaam heid tegen het Katholicisme neerge haald." En dit heilzaam werk wordt iederen Zondag voortgezet. Keffare an alle «oor- ten fijne Lederwaren LAABESTRAAT I05-AMERSF00RT veorKANTOORMEUBELEN en SCHRIJFMACHINES hebben wij boven onze zaak SPECIALE TOONKAMERS V1 LAN6ESTRAAT 84 TEL. 52g Binnenland VOOR WIELRIJDERS. Let goed op de teekens van den verkeersagent en volgt deze stipt en onmiddellijk op. Rijdt zooveel mogelijk altijd rechts, ook en vooral bij het maken van een bocht. Haalt altijd verkeer, dat vóór u is, links in, behalve op een rijwielpad, dat voor u links van den weg ligt; alsdan moet ge rechts inhalen over den hoofdweg. Geelt van het voornemen tot veran deren van richting, bij plotseling vaart verminderen en stoppen, tijdig een duidelijk teeken. Haalt een tram niet links in, als ge daardoor op de linker weghelft komt. Rijdt een tram, die stopt tot het in- en uitlaten van passagiers, aan de zijde waar moet worden in- en uitgestapt, niet voorbijdit is strafbaar, tenzij aan die zijde langs de trambaan een vlucht heuvel aanwezig is. Geeft op een punt van kruising of vereeniging van wegen voorrang aan hem of haar, die rechts van u is. komende van een zijweg op een hoofdweg of achter een voertuig vandaan, behoedzaam; overtuigtuvan te voren of het veilig is. Let vooral op buitenwegen op het snelverkeer, dat niet altijd aan rechts verkeer voorrang geeft. Matigt steeds, waar gevaar kan drei gen, uw snelheid en geeft behoorlijk signalen met de bel. Tracht nimmer fusschen twee elkan der passeerende trams of voertuigen door te glippen. Gebruikt de rijwielpaden waar deze zijn. Die ziin veilig voor u. Gij geeft daarmede eén goed voorbeeld. Rijdt nimmer met meer dan twee of Voor Ouders.'drie naast elkaar, rijdt zooveel moge- Ouders, wilt gij uwe kinderen be-1 derven, luistert dan, hoe aanleggen Geeft toe aan al hunne verlangens; overlaadt hen met liefkoozingen en Sluit uwe oogen voor hunne gebre ken. Alles is in hen lief en aardig. Zet hun aan tafel alleen voor, wat zij gaarne eten, en willen zij dat ook niet, geef hun dan wat lekkernij. Zorgt, dat zij altijd snoepgoed bij zich hebben. Geeft den onderwijzer, die hen be straft heeft, een flinke berisping, en trekt bij alles partij voor uw kinderen. Spreekt in het bijzijn der kinderen ongunstig van elkander en eindelijk, geeft hun van jongs af veel geld op ik. Laat ze in gezelschappen door ieder een bewonderen. het moetl De openbare weg is geen oefenter rein voor acrobatiek op de fiets. Voorziet uw rijwiel van een rood achterlicht of van een deugdelijken reflector en plaatst dezen verticaal. Draagt er zorg voor, dat uw aanwe zigheid bij avond op den weg, hetzij door een rood achterlicht of dooreen goeden reflector, wordt opgemerkt door het steeds sneller rijdende autoverkeer. Bevestigt uw vooruitlichtgevende lan taarn zoo, dat de stralenbundel den weg beschijnt en andere weggebruikers niet verblindt. Laat u nooit meetrekken door auto's, ook al hebt ge haast; dit is levens gevaarlijk. De waarde van tiet gebed. Het gebed heeft een wonderbare kracht: maakt het zwaarste licht, stilt de smarten, heelt de zielewonden, bewaart voor zondigen, verdrijft booze gedachten en heeft een onverwinbare macht ten goede. Als gij het gebed nalaat wordt als een bloem, die geen licht en geen lucht en geen water heeft, gij onder- komt en uw hoofd zinkt omlaag naar den grond en gij ziet alleen maar wat beneden is en vergaat in aardsche be geerten. Kampeerders Uw huid en voeten eischen gedurende h goede i want zonnebrand, smelten, doorzitten i stukke voeten, kunnen U veel pijn en la veroorzaken. Daarom altijd in Uw tent PUROL BERICHTEN UIT AMERSFOORT In het houtgewas langs het rijwiel pad Amersfoort—Soestduinen is het lijk gevonden van zekeren J. P. R. K. VROUWENBOND. Hel Bestuur der Internationale Unie in R. K. Vrouwenbonden verzoekt aan alle leden van de R.K. Vrouwen bond op 1 Aug. (St. Petrus Banden) te willen deelnemen aan de Algemeene H. Communie, tot eerherstel, die in alle landen zal worden gehouden. de Woensdagavond gehouden vergadering van commissarissen en aandeelhouders der N.V. Amersfoort sche Autobusdienst-Maatschappij werd het jaarverslag uitgebracht De balans en winst- en verliesreke ning werden goedgekeurd en het divi dend bepaald naar 5 pCt. 'sjaars. De heer Beenhakker, die als Com missaris aan de beurt van aftreden was, werd met algemeene stemmen herbenoemd. Diverse verbeteringen van den dienst zullen worden overwogen. Aan Commissarissen, directie en personeel werd dank gebracht voor hun toewijding, ijver en plichtsbe trachting. Zondag 16 Augustus zullen motor- wedstrijden worden gehouden in het Sportpark Birkhoven. In de Amersfoortsche Zwemschool werd het diploma behaald door de heeren G.J.G.Stuijfzand en G. A. Thien. Door de Ned. Spoorwegen werd aanbesteed het wijzigen en uitbreiden van gebouwen en sporen bij de wa genwerkplaats te Amersfoort. De raming bedroeg f77.300. Laagste inschrijver was J. F. Alem te Utrecht voor f65.184. Onze stadgenoot de heer S. G. Kortbeek is benoemd tot lid van de Jury bij de tentoonstelling der Kon. Ned. Maatsch. voor Tuinbouw en Plant kunde te Harderwijk. NOG SLECHTS EEN1GE DAGEN en Gleich de Circuskoning komt met zijn reuzen-onderneming in onze stad. Jong en oud ziet met verlangen uit naar de uren, die zij bij het circus Gleich, in een „1001 nacht"-sfeer zullen doorbrengen. Men behoeft niet bang te zijn da» Gleich niet datgene presteert, wat 2ijn reclame belooft. Integendeel! De Pers in Arnhem, Nijmegen, Zwolle, Gronin gen, Leeuwarden en Almelo schreef, dat Gleich de verwachtingen hoog, zeer hoog spant, maar deze verwach tingen door zijn prestaties en voor stellingen altijd weer overtreft Een bijzonder vermeldenswaardig feit is, dat Directeur Julius Gleich eerelid is van de Vereeniging tot Be scherming van Dieren e. V. Zooals U begrijpen zult, stelt hij het dan ook zeer op prijs, dat zijn diereu een goede behandeling krijgen, er worden bij het Circus Gleich alleen dieren vrienden te' werk gesteld. Circus Gleich is een onderneming die iedereen tevreden stelt, en met plezier kan men urenlang in deze goed georganiseerde onderneming ver toeven, zonder zich een oogenblik te vervelen. Dus is het wachten nu op Gleich en we verheugen ons nu reeds op de mooie romantische oogenblikken, die wij in het circus weer zullen beleven. Een vechtpartij had plaats op den Zuidsingel. Een der twistenden be kwam een wond boven zijn linkeroog. De gewonde werd naar zijn woning gebracht.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1