Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Het beste Adres G. Keuneke Niet duurder 7 v Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10 De €embode Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- teeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uw in den morgen lijn bezorgd. Kantoor an Drukkerij Langegracht 21 te Amersfoort Telefoon 514 Vijf en veertigste Jaargang VeraekIJnt alken Dlnadag- an Vrijdagmiddag Poat.glro no. 44254 Vrijdag 21 Aug. 1931 - No. 41. ledereen moet beleefd zijn; voor be leefdheid staat niemand te hoog. Men moet beleefd zijn jegens iedereenvoor een beleefde behandeling staat niemand te laag. Onbeleefde behandeling neemt den plicht der beleefdheid niet weg. Epistel en Evangelie. 13e Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. aposlel Pauius aan de Galaten; III, 16—22, BroedersDe beloften zijn toegezegd geworden aan Abraham en zijnen na komeling. Niet zegt ZijEn aan uwe nakomelingen, als van velenmaar als van éénen en aan uwen Nakome ling; en deze is Christus. Dit nu zeg fk«en door God bekrachtigd Verbond wordt door de Wet, die vierhonderd en dertig jaren later gegeven werd, niet krachteloos gemaakt, zoodat de belofte te niet gedaan zou worden. Immers, zoo de erfenis uit de Wet is, dan is zij niet meer uit belofteen toch heeft God ze aan Abraham door be lofte geschonken. Waartoe is dan de Wet? Om wille der overtredingen is zij gegeven, totdat de Nakomeling, aan wien Hij de belofte gedaan had, komen zouen zij werd verordend door en gelen in de hand eens middelaars. Een middelaar nu is het niet van ééne God echter is één. Is de Wet dan strijd met Gods beloften Dat zij verre I Want indien de Wet gegeven ware, als die in staat was levend te maken, dan zou de gerechtigheid waarlijk uit de Wet zijn. Maar de Schrift heeft alles onder de zonde besloten, opdat aar hen die geiooven de belofte zou ge geven worden uit het geloof in Jezus Christus. EVANGELIE, volgens den H. Lucas; XVII, II In dien lijd, toen |ezus naarjei lem trok, ging Hij door het midden van Samaria cn Galilea. En als llij zeker vlek binnenging, kwamen Hem tien melaalsche mannen te gemoet, die van verre bleven staan cn hunne stem verhieven, zeggende: Jezus, Meester! ontferm U onzer! Toen Hij hen nu zag, zeide HijGaat en vertoon u aan de priesters! En het geschiedde dat zij gingen, gereinigd werden. Een nu van hen keerde, zoodra hij zag dat hij gereinigd was, terug, God verheerlijkend met luide stem; en dankzeggend viel hij voor zijne voeten op zijn aangezicht neder; en deze was een Samaritaan. |ezus nu antwoordde en zeide: zijn niet de tien gereinigd geworden? en waar zijn de negen? Er is niemand gevonden, die terugkeerde en eer gaf aan God, behalve deze vreemdeling. En tot hem sprak Hij: Sta op, ga! want uw geloof heett u behouden. JOH. DE HEEK VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels - Radio WIJ LEVEREN ALLE MERKEN. Liturgische Kalender. Week van 23—29 Augustus. Zondag 23. 13e Zond. na Pinksteren, Tijdeigen, Mis Respice, 2e geb. H. Philippus, 3e geb. v. Kerkwijding, Pref. II. Drievuld. Maandag 24. H. Bartholomens, Credo, Pref. v. d. Apostelen. Dinsdag 25. H. Gregorius. 2e geb. H. Lodewijk. 3e geb. v. Kerkwijding, Credo. Woensdag 26. Mis v. Kerkwijding, 2e geb. H. Zephyrinus, 3e Concede, Credo. Donderdag 27. H. Joseph Calasanctius 2e geb. v. Kerkwijding, Credo. Vrijdag 28. II. Augustinus, 2e geb. v. Kerkw. 3e II. Hermes, Credo. Zaterdag 29. Octaafdag Mis v. Kerk wijding, 2e geb. en laatste Eyang. St. Jans Onthoofding, 3e H. Sabina, Credo. Evangelie verklaring. 13e Zondag na Pinksteren. Volgens de Wet van Mozes moesten allen, die melaatsch waren, zich van de andere menschcn verwijderd houden, om hen niet te besmetten. Vandaar dat deze tien mannen, toen zij den grooten Wonderdoener ontmoetten, van verre bleven staan cn met luider stemme riepen„Jezus, Meester, ontferm U onzer." En als iemand van deze ziekte ge zuiverd was, moest wederom volgens de Wel van Mozes eerst door de priesters zijn genezing onderzocht en beoordeeld worden, alvorens hij zich weder in het gezelschap der gezonden mocht begeven. Daarom sprak de Heer: „Gaat vertoont U aan de priesters." Terwijl hun dit gezegd werd, werden nog niet genezen. Dit geschiedde onderweg. De melaatschen toonden hier dus een groot geloof en een vast ver trouwen in de woorden van Jezus. Om dit geloovig vertrouwen werden ze onderweg gezuiverd. Deze tien melaatschen leeren ons, dat wij ons bij tegenspoed beter tot God keeren en ons tot bidden begeven dagen van voorspoed. Waren deze lieden niet in zulke droevige om standigheden geweest, wellicht waren ze dan nooit tot Jezus gekomen om Hem met een zoo groot geloof en ver trouwen aan te roepen. Van zulk nut zijn ook voor ons dikwijls ziekte en wederwaardighedenze leiden ons naar God, leeren ons bidden en beletten dat wij God schandelijk vergeten. Daarom sprak reeds de profeet Isaias: „Heer! als de kwelling daar is zoekt men U, en als Gij hen straft roepen ze angstig tot U". Dit is de oorzaak waarom God somtijds ziekte, ongelukken cn tegen spoed toezendt. Laten wij ons dan zulke omstandigheden altijd met eve veel vertrouwen tot God wenden als deze melaatschen deden! En waarom zouden wij zulks niet doen? De Zalig maker heelt ons immers zoo stellig Zijn hulp beloofd: „Voonvaar, voorwaar Ik zeg u al wat gij den Vader in mijnen Naam zult vragen zal Hij u geven." De melaatschen werden niet aanstonds gezuiverd, doch zij volhardden in ge loovig vertrouwen en werden onderweg genezen. Zoo ook moeten wij, als wij niet aanstonds verhoord worden, den moed niet verliezen maar ons met be trouwen op God verlaten. Dan zullen we zeker op een of andere wijze <">f hulp óf vertroosting erlangen. Waren de tien mannen een voorbeeld van geloof en vertrouwen, helaas niet allen waren een voorbeeld van dank baarheid. Slechts één zien we voor de voeten van den Zaligmaker nederliggen om den Weldoener te bedanken. De klacht van Jezus over de ondankbaar heid der negen anderen toont ons duide lijk genoeg hoe onaangenaam Hemjdit was. Betuigen wij wel altijd onze dank baarheid aan God voor de weldaden van Hem ontvangen? Hoe menigmaal heeft God ons van onze zondeni van de geestelijke melaatschheid onzer ziel, gezuiverd in het Sacrament der biecht, en ons gespijzigd met Zijn Kostbaar Lichaam en Bloed in de H. Communie. Hebben wij daarvoor ook iederen keer onze dankbaarheid betoond? Welk een dankbaarheid zijn we God niet verschuldigd voor al de goederen ons geschonken naar lichaam en ziel, voor onze schepping, onze verlossing en heiligmaking, voor onze roeping en uitverkiezing tot het Katholieke Geloof enz. Helaas, zoovelen vergeten dan de plicht van dankbaarheid cn gelijken op de negen ondankbaren, die niet meer tot hun Weldoener terugkeeiden. En toch één van de voornaamste middelen om nieuwe weldaden van God te ont- KANTOORBOEKHANDEL «F.fl.TULP8B langestr. 68 t.o, Krommestr. TEL 326 Wij leveren U: Studieboeken, Cahiers, Tee- kenbenoodigdheden enz. voo» alle inrichtingen van onderwijs te dezer stede. Kerknieuws. AARTSBISDOM UTRECHT. De Aartsbisschop van Utrecht heeft kapelaan B. H. C. M. Hiisken te Utrecht belast met de voorbereidende maat regelen tot oprichting eener nieuwe parochie aldaar onder de bestaande parochie van den H. Joseph; heeft benoemd tot kapelaan te Almelo (H. Georg) C. Baas en tot kapelaan te Ede G. F. H. Veldhuis priester van het Seminarie. BIJ DE NATIONALE BEDEVAART NAAR DOKKUM sprak Mgr. Jansen, de Aartsbisschop van Utrecht de verzamelde geloovigen toe. Monseigneur had tot tekst gekozen: U, o Heer, looft 't schitterend leger der Martelaren! Aan het hoofd van dat leger staat Christus, de Koning der martelaren, de menschgeworden Zoon Gods, Die op deze wereld gekomen is om te lij den, te sterven en te overwinnen. Hij, Die tot Zijn Vader gezegd heeft Brandoffers hebt Gij niet gewild. Daarom hebt Gij Mij een lichaam gegeven, om voor de zonden der menschen te lijden en te sterven, Hij was echter niet tevreden met ior de menschen op Calvarië te lijden i te sterven, maar Hij heeft datzelfde offer op onbloedige en mystieke wijze willen voltrekken door de instelling van het Allerheiligst Sacrament des Altaars. Door Zijn Goddelijk Voorbeeld aan gevuurd, heeft vanaf de stichting der katholieke kerk tot op den huidigen dag een talloos leger van mannen, vrouwen en kinderen, van eiken rang en stand, het leven geofferd voor de eer van God en het eeuwig heil. Tot die helden en heldinnen be- hooren vooral de H. Bonifacius en Gezellen, die volgens Goddelijke be schikking op H. Sacramentsdag hun bloed voor de kerstening der heidenen ten offer brachten. Overeenkomstig het illustervoorbeeld dier helden moeten wij bidden voor de bekeering der huidige moderne heidenen, ons zeiven verloochenen en is kruis opnemen. Wij moeten ons zelf verloochenen, aan alles afsterven, wat niet met Chris tus is en voortdurend strijden tegen den drievoudigen vijand onzer zaligheid. Wij mogen geen naam-christenen zijn, waardoor wij ook andersdenkenden zeer veel eigernis geven. In dien strijd moeten wij kracht putten door het dagelijks bijwonen der H. Mis en het dagelijks ontvangen der u. Communie. Daardoor krijgen wij de kracht en de genade om Christus, den Koning der Martelaren te volgen en steeds Diens daadwerkelijke trouwe belijders en strijders te zijn. Marlavereering. De Katholieke Kerk leert, dat het goed en nuttig is de Heiligen te eeren en aan te roepen. Nergens leert zij, dal het noodzakelijk is. Goed en nuttig, meer niet. Wij eeren de Heiligen alleen als dienaren en vrienden van God. De Katholieke Kerk zegteert vrij de Heiligen, want in hen eert gij van zelf, eert gij noodzakelijkerwijze den Christus, door wien zij alles zijn, wat ze zijn en zonder Wien ze niets zou den zijn. Christus heeft eens gezegd tot zi,n Apostelen en leerlingen: „Ik ben de Wijnstok en gij zijt de ranken." De Heiligen zijn niets anders, dan de meest gave en de meest vruchtbare ranken van den Wijnstok, welke Chris tus is Doet men te kort aan de waarde van den Wijnstok als men de schoonste en edelste ranken, welke uit zijne sappen gegroeid zijn, bewondert en prijst Immers neen, want dan vereert men feitelijk niemand anders dan den Wijnstok, zonder welken zij niets zouden zijn. Zonder Hem zouden zij zelfs niet bestaan. Meer dan alle andere Heiligen vcr- eeren wij de Allerheiligste Maagd en Moeder Gods Maria. Waarom Omdat zij de Mceder van Christus is, welke God is. De Kdth. Kerk zoekt de grootheid en verhevenheid van Maria in haar goddelijk Moederschap, evenals de H. Elisabeth deed, toen zij, vervuld van den II. Geest uitriep: „Vanwaar komt mij dit, dat de Moeder mijns Heeren tot mij komt?" Wij prijzen haar zalig, „omdat Hij, die machtig is groote dingen aan haar gedaan heeft." Die groote dingen maken Maria groot en verheven. De Katholieke Kerk gaat van de ver- onders'clling uit, dat God aan de H. Ma?;j, die Hij van alle eeuwigheid to*. Moeder verkoos van Zijn eenigen (£e waardigheid van Moeder Gods, a gaven van heiligmakende genade heeft voorbeschikt, om dien verheven staat waardig te bekleeden, om de waardige Moeder te zijn, van een zoo waardigen Zoon. De Kath. Kerk leert dus, dat Maria, door God tot Moeder van Christus verheven en onder alle op dichten daartoe waardig gemaakt is oor Gods genade en daarom de bij itstek begenadigde, de gezegende onder de vrouwen, de bij uitstek door Christus verloste en daarom de heiligste onder de kinderen der menschen is. Dat zijn „de groote dingen", welke God aan Haar gedaan heeft. Zij is, volgens Katholieke leer, de schoonste rank van den Wijnstok. Er is geen Katholiek huis, waar naast het kruisbeeld, het kenmerk van ecp christelijk huis niet een beel tenis staat van Maria. Onder de eerste woorden, die het Katholieke kind leert spreken, is de ngamtvan Maria. Door de liefdevolle zorgzaamheid der moeder, worden aldus in het jeugdig hart reeds de kiemen gelegd van een oprechte liefde en trouw tot Maria en spoort zij haar kind aan, Maria's talrijke deugden te beoefenen en aldus het hart meer te vormen op Christus en het te vervullen met liefde tot Hem. De Mariavereering vindt men vooral de Katholieke Kerk, zoodat de H. Geest, ook alléén over onze Maria vereering Maria liet zeggen„van nu af zullen alle geslachten mij zalig T^zen." Na den naam van Jezus, onzen Ver losser, is er voor den waren Katholiek geen zoeter naam op aarde, dan die van de Moeder des Heeren, Maria. En al staat ook Jezus in zijn gedachte, oneindig ver boven Maria verheven, wijl Maria slechts een Schepsel is en ezus waarachtig God, toch is zijn iefde voor den Godmensch nooit van de liefde fot Maria gescheiden. Die beide liefden smelten in zijn hart tot een liefde samen. Onmogelijk is het voor den katho liek, zijn Verlosser hartelijk lief te hebben, zonder ook te denken aan haar, die in Gods hand, het werktuig was, om Hem aan ons te schenken. De Katholiek bemint haar, omdat zij ëzus liefhad en Jezus haar beminde, ïaar de teederste liefkoozingen schonk, die toch in Christus, tegelijk de lief kozingen waren van een God. En waar de Meester het voorbeeld gaf, volgen wij Hem na. God van Zijnen kant, toont over duidelijk, hoe aangenaam Hem de liefde voor Zijne Moeder is. Ik denk hier slechts aan Lourdes. De feiten, welke daar geschieden, ten gunste van zoo- velen, zijn niet te ontkennen en 't is opmerkelijk, dat die juist altijd geschie den ten gunste van de Katholieke leer. De feiten, welke daar geschieden, zijn tevens een bewijs, dat de liefde van onze Moeder, omdat we toch broeders zijn van Christus en zij dus ook onze Moeder is, voor ons groot is. En waar de wonderen geschieden door hare voorspraak, zijn het even zoovele be wijzen van haar groote macht op 't Hart van haar zoon en bevestigen tegelijk het behagen, dat de Zoon Gods er in vindt. Zijn Moeder verheerlijkt te zien. Wie denkt niet onwillekeurig aan de bruiloft van Cana, waar Christus, ofschoon Zijn tijd nog niet gekomen was, toch op Haar voorspraak, Zijn eerste wonder deed. Wees gegroet Maria", zoo luidt het door een Engel overgebrachte eerste verlossingswoord. En als God zelf door Zijn gezant Maria op deze wijze be groet, mogen wij het dan verkeerd vinden haar ook zoo te begroeten? Christus zelf, kwam via Maria tot ons; wij gaan, langs den weg, door Hemzelf gekozen naar Hem. „Bid voor ons Heilige Moeder Gods, opdat wij de beloften van Christus waardig worden." Dat zullen we blijven bidden, want we weten dat we, door zóó te handelen, veilig bij den Christus zullen aanlanden. En als dan ons lichaam zielloos ter neder ligt is onze vraag: Wind om onze koude handen, die het Kruisbeeld omvatten, tevens onzen Rozenkrans, welke tijdens onze pelgrimsreis op vow Damestamhcn, üvfdjid v. u.,„ jüor- t«n fijns Loderwaren LANGESTRAATI05-AMERSF00RT aarde, het teeken van vereering was Haar, door wie wij tot Jezus an zijn. Plichtsbesef. De mensch is bestemd tot een boven natuurlijk einddoel. Het geloof is dus de grondslag van 's menschen leven. Het geloof is het licht, waaruit ons de waarheden toeschijnen, die wij moe ten geiooven en de plichten, die wij tegenover God hebben te vervullen. Ons geloof moet één zijn met ons. Wij moeten het, vooral in dezen tijd van ontkerstening, naar buiten uitdra gen en het beleven in diep plichtsbesef. Voor een katholiek is het niet ge noeg de H. Mis bij te wonen en op tijd de Sacramenten te ontvangen. Neen, daarmee is het niet uit. In al zijn daden moet hij denken aan de godde lijke voorschriften vooral ook i" het openbaar leven. En dat doet hij, die bezield is met een diep plichtsbesef. Hoe wordt dit woord in den tegen- woordigen tijd-zonder-God door velen verstaan? Hoe meer do wereld verzinkt, des te dieper moet ons plichtsbesef zijn, waardoor de mensch zijn gedrag weet te richten naar het einddoel, dat hij bereiken wil. Plichtsbesef bestaat er bij zoovelen in onzen tijd niet meer, om de een voudige reden, dat plichtsbesef en lichtzinnigheid nu eenmaal niet kander wortelen. Lichtzinnigheid, de kwaal van dezen tijd. Wat brengt de lichtzinnige en decadente moderne wereld? Een gebrek aan ernstig nadenken, betreffende de zedelijke voorschriften in hun toepassingen. Lichtzinnigheid, die zich uit in de woorden„men moet het niet zoo zwaar opnemen" of „deze ""d vraagt breedere gedachten". En toch, hoe men redeneert, hoe men zich wringtDe waarheden Gods waren, zijn en blijven onveranderlijk, omdat God Zelve onveranderlijk is. Hard om te hooren voor den mensch, die heult met de wereld. Aangenaam voor den rechtvaardige, die zijn gods dienst beleeft. De lichtzinnigheid sust het geweten slaap. Ze ontneemt den mensch de kracht om zijn diepe overtuiging uit te dragen. Wat is de mensch zonder plichts besef? „Het is zoo erg niet." „Men moet breedere opvattingen hebben." En de resultaten? Wat wordt er in woord, in teeke- ningen in photo's niet geëxposeerd, iederen dag, in dezen tijd van „breede" opvattingen. Wat vloed van zedelooze modder en ongeloof drijft er niet over de wereld, waar zoovelen hun „ver maak" zoeken buiten God! Plichtsbesef, daaraan heeft de tijd behoefte. Plichtsbesef vooral in den Katholiek! Om standvastig te zijn in de water-en-melk principes, die er te- v.o, KANTOORMEUBELEN en SCHRIJFMACHINES hebben wij boven onze zaak SPECIALE TOONKAMERS Fa. H. ELZET7AAR LANGESTRAAT 84 TEL. 528 genwoordig heerschen. Plichtsbesef om Katholiek te zijn in den goeden zin des woords. Kleur durven bekennen in organisatieleven, in pers in... radio. Durf hebben en oproeien tegen den waangeest. De heerlijkheid van zijn geloof bekend maken onder zijn mede- menschen. Opdat wij mogen inzien, wat wij als Katholieken te doen hebben, krachtens de onveranderlijke wetten Gods. CANTOR. Binnenland KRASSE MAATREGELEN. Gezien de voortdurende toeneming van auto-ongelukken, dikwijls veroor zaakt door, hetzij onder invloed zijnde bestuurders dan wel snelheidsmaniak ken, die voortdurend het leven van anderen in gevaar brengen, schijnt naar „De Avondpost" verna..i in justitieele kringen het voornemen te bestaan, scherpere en ingrijpender maatregelen te treffen. Zoo wordt overwogen om, zonder dat daartoe wetswijziging noodig zou zijn, in den vervolge de automobielen, waarmede het ongeluk is gebeurd, ver beurd te verklaren en deze hetzij te doen vernietigen, dan wel ten behoeve van het Rijk te doen verkoopen. Door dezen maatregel hoopt men deze gevaarlijke maniakken tot bezin ning te brengen. Beteren zij zich niet, dan moeten zij ook maar voor goed hun auto kwijt zijn. KAMER VAN KOOPHANDEL. Op het 4e districtscongres voor de Geldersche Vallei, uitgaande van de Kamer, dit jaar te houden op 2 Sept., zal in verband met de instelling van de Staatscommissie voorde afwatering der Geldersche Vallei, welke commis sie dit najaar haar werk zal beginnen en met het oog op de wenschelijkheid, dat bij die afwateringsquaestie van den aanvang af bezien wordt de zaak van een scheepvaartkanaal door de Vallei, tegelijk met de afwatering en de bin nenvaart en de industrie, aan de orde dienen te worden gesteld de kwestie van: „Een Schzepvaartkanaal voorde Geldersche Vallei", waarvoor als in leider gevonden is jhr. ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, van Baarn. O O a en veel gezonder dan vleesch, zijn onze verschillende vischsoorten Smakelijk Licht verteerbaar Voedzaam BI Daar WIJ ALLEEN in Amersfoort alle vischsoorten PERSOON- LIJK in de Rijlcsvischhallen te IJmuiden Inkoopen, Is U verzekerd I van de FIJNSTE KWALITEITEN en BILLIJkItE PRIJZEN. I Tarbot, tong, kabeljauw, schelvisch, schol, bot, zee-carbonade, vischconserven, garnalen, warme garnalen croquetten, visch- koekjes, gebakken visch, Nieuwe Haring, gemarineerde haring, rolmops, gerookte en versche paling, stokvisch, zoutevisch enz. enz, IJmiiider Vischhaodel H. GLASTRA Co. N.V. ALLEENUTR.STRAAT 40 - TEL. 92 - AMERSFOORT Gerechtigd tot het voeren van hot Wapen van Z.K.M. den Prins der Nederl.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1