Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Studieboeken Fa. H. Elzenaar Bel dan op No. 42 Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch De €embode mr% r/>mn/\/i/\ wor Aal«W en nijverheid bij geregeld adver- dm aanvang van mn nieuw too,;tarf I 117 17 I M lllll 11/ XL73S-SJK m»to„ Dinedag m VrjZg per 3 maanden f 1.00. Buiten Amerefoort j 1.10 W «T lf UT Mr d uur in dm morgen tjn toarg*. Kantoor en Drukkerll Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314 Veraehljnt afkan Dinedag- en Vfl|dagmlddag Poat-glro no. 44234 Vijf en veertigste Jaargang ffOpW Dinsdag 25 Aug. 1931 - No. 42. Er is niets belachelijker dan pedan terie. Dit is zoo waar*dat, indien men pedante menschen deed optreden in eene kinematograaf of hunne gemaakte stem nabootste in eene gramophoen, zij zeiven zouden gaan lachen. Sociale Actie. Rector Colsen gaat de volgende maand spreken voor de Internationale der Katholieke arbeiders. Zie hier de twee punten zijner rede: bedrijfs organisatie en standsorganisatie. De eerste hervorming, de bedrijfs organisatie, moet er op gericht zijn een einde te maken aan de alleen heerschappij van het kapitaal in de bedrijven. De Paus zegt dat uitdruk kelijk in zijn Encycliek. Het kapitaal heeft een te groote macht en maakt daar misbruik van. In die overmacht dient een bres geschoten en dat willen wij allereerst bereiken door invoering der bedrijfs-organisatie. En daarnaast werken voor de uit breiding der stands-organisatie, waarbij wij moeten uitgaan van deze gedachte, dat wij de wereld niet zullen hervor men, zoolang wij de menschen niet beter hebben gemaakt. Wat het best kan geschieden, door de menschen in hun cultureel verschillende standen en volgens den graad hunner ontwikkeling de goede beginselen bij te brengen. Tooneelspel. T ooneelspeelkunst is de veraanschou welijking van het-leven-in-den-ruim- sten-zin, door woord, beweging en gebaar. Het is de verfijnde uiting eener na tuurlijke neiging, die elk mensch in zich omdraagtde drang tot nabootsing. 't Zuiverst is deze neiging waarneem baar in 't kind. Met z'n poppen, z'n keukentje, z'n miniatuur-menagerie, desnoods zónder „rekwisieten", speelt 't kind 'n primitieve comedie, geeft 't 'n beminnelijk-onhandige, vaak fanta sievolle, veraanschouwelijking van 't „groote-menschen"-leven. Zoo ligt dus de kern der (ooneel speelkunst in 'n algemeene, natuurlijke aandrift, die in den een nauw-waar- neembaar, in een ander sterker en bij 'n derde in opvallende mate aanwezig]is. Wie de eerste mensch was in wiens wezen de drang tot nabootsing zóó domineerde, dat deze hem dreef tot scherper-omlijnde uiting, heeft de his torie niet voor ons bewaard. Wij moeten veronderstellen, dat der gelijke uitingen de aandacht van ande ren hebben getrokken, wat verklaarbaar is waar zij te gemoet kwamen aan 'n niet minder natuurlijk verschijnselden wensch zichzelve in 'n nabootsing te herkennen. En naarmate die nabootsing in na tuurlijkheid en schoonheid het eigen innerlijk en uiterlijk leven benaderde, groeide eene behoefte zich den spiegel des levens te zien vóórhouden. 't Was echter niet aanstonds, in een min of meer tooneelmatige veraanschou welijking van 't reëele leven, dat de drang tot nabootsing tot positiever uiting kwam. Zij richtte zich eerst naar de schoone verbeelding, of liever verlijning van 't gevoelsleven en wel in den dans. In dit woordeloos spel van lijfsbeweeg, trachtten zij, wier aanleg hen daartoe drong, menschelijke gevoelens en emo ties te vertolkende juichende vreugde en de schrijnende smart, de stille ge latenheid en de duistere wanhoop, de laaiende passie en de teedere kuisch- heid, de luidruchtige jolijt en de effene blijmoedigheid. Wij mogen dus vaststellen, dat de tooneelspeelkuust, die ditzelfde, doch met uitgebreider middelen, geven wil, den dans tot oer-vader had. Tooneelspeelkunst is, zooals we schreven, de veraanschouwelijking van het leven in den ruimsten zin van het woord, door beweging gebaar en woord. Deze veraanschouwelijking hebben we niet te verstaan als preciese na bootsing of als fotografischen afdruk van het leven. Schijnbaar moge dit beweren in con flict komen met wat we schreven, (dat tooneelspeelkunst de verfijnde uiting was van eene natuurlijke neiging: den drang tot nabootsing) toch is dit niet 't geval. Zoodra de, uit dien drang voortge komen, impulsieve neiging zich ging styliseeren en dit impulsieve plaats maakte voor 't weloverwogene, ging zij JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels Radio WIJ LEVEREN ALLE MERKEN. zich stelselmatig demonstreeren als be wuste kunstdaad. Aldus werd zij tot 'n zelfstandig be grip, dat wij aanduiden met 't woord „tooneelspeelkunst". Het is een vrij algemeen wanbegrip, dat deze kunst zou zijn een tot-in- finesses-nauwkeurige imitatie van het leven, een tweede werkelijkheid, dat, naarmate het spel „echter" wordt, (liefst ook in 'n zoo „echt" mogelijk decora tieve omgeving) de kunstwaarde stijgen zou. Deze misvatting (die intusschen cle mentie vindt in 't feit, dat tooneel speelkunst gedemonstreerd wordt door zeer „natuurlijk" materiaal: mensch, menschelijke stem en gebaar) zou door een consequente toepassing wel 't scherpst veroordeeld worden. Geen enkele kunst wil geven een tweede werkelijkheid. Zij wil ons geven den schoonen schijn des levens. Kunst is schijn. De menschelijke hartstochten, die een tooneelspeler veraanschouwelijkt, kunnen nooit z'n eigen, persoonlijke emoties zijn. Het zijn gespeelde ontroeringen: het is schijn. Dit is geen klein-achting van de too neelspeelkunst. Verre van daar. Want 't is 'n kleinburgerlijke domheid, van deze kunst, wijl ze toch niet „echt" is, te spreken als van „poppekasiérij". Meestal hoort men deze qualificatie van menschen die, uit de „comedie" komend, zich de ontroeringstranen uit de oogen wisschen en zich schamen, dat ze zich, door iets wat toch niet „echt" was, zóó hebben laten mee- sleepen. Ziet, dit schijn-leven van de planken vermag soms sterker te ontroeren dan realiteit zelve. En wanneer de moderne mensch, die nu alles van 't „waarom" de tendenz en 't effect weten wil, de dood-nuch tere vraag stelt: „Waartoe dient toch die tooneelspeelkunst?" dan vindt hij 't antwoord in de machtige ontroering, die deze kunst in hem vermag te wekken. Want wat beduidt dit ontroerd-zijn, dat vergezeld gaat met absentie van uw geest van al 't materieele en verstan delijke, anders dan dat uw ziel zich opent voor de schoonheid? En wie zou dit beter kunnen vatten dan de godsdienstige mensch, wiens gansche leven gericht is op geestelijke verrijking? Wat zou hem meer verrijken dan de schoonheid-door-kunst, die een gave is van God? Voor wie vergeestelijking bestreeft is kunst geen onbelangrijk ding-van- amuscment, doch een middel tot gees telijke vermooiïng en veredeling. De ontroering om kunst en de ont roering om persoonlijk leed verschillen in wezen van elkander. Bij de onder vinding eener felle smart (b.v. bij den dood onzer ouders) voelen wij de schrijning en de bijna physieke pijn om een gebeuren dat de evenwichtig heid van onze ziel verstoort, tot de ondervinding van schoonheids-emoties zijn wij dan "eenszins gedisponeerd en onze tranen worden ons ontlokt, door de pijn, die wij ondervinden. Zien wij daartegenover de veraan schouwelijking van den dood op het tooneel, dan zal de ontroering, die dit in ons wekt nooit smartelijk of pijnlijk kunnen zijn en zoo wij dan schreien, dan is 't wijl wij de tragische schoon heid van den dood sterk aanvoelen. De ontroering om werkelijkheid en die om kunst zijn van verschillende soort, die we geenzins op één lijn van vergelijking mogen stellen. Wij willen slechts constateeren dat, terwijl de vlak-nabije levensverschijn selen en gebeurtenissen, die in tallooze nuancen en vormen onze kijkende oogen passeeren, ons onaangedaan laten, de schijn-realiteit van kunst ons hevig ontroeren kan. De werking van de schijn kan ster ker zijn ea dieper dan de realiteit. Want dit is wel de markantste en KANTOORBOEKHANDEL «F.fl.TULP» Lingcstr. 66 t.o. Krommestr. TEL. 326 Wij leveren U: Studieboeken, Cahiers, Tee- kenbenoodigdheden enz. voor alle inrichtingen van onderwijs te dezer stede. meest waardevolle eigenschap van kunst in 't algemeen en zeker van de too neelspeelkunst, dat zij een schoonen schijn van de werkelijkheid gevende, het diepste innerlijk en de poëzie en de ziel der dingen tot ons vermag te brengen. Zou tooneelspeelkunst dan alleen zijn een ding-van-amusement, waartoe kort zichtige bourgeois-geesten haar som tijds willen degradeeren een overbodig luxe-bijhangsel van een leven, dat boor devol is van voornamer kwesties van materieelen aard? Neen! Tooneelspeelkunst is een Gods-gratie, die geestelijke verrijking en verheffing schenkt en die wij niet alleen den tol eener passieve bewon dering, doch tevens 'n voorname plaats verschuldigd zijn midden in de bran ding van 't Roomsche leven, waar ze méér thuis hoort dan in welk ander milieu ook. T. G. Over het Kapitalisme heeft Mgr. Dr. Poels dezer dagen in een groote rede het volgende gezegd Het kapitalisme is de vrucht van de valsche beginselen omtrent den eigen dom. En wij kunnen er alleen maar verbaasd over staan, hoe ook onze eigen menschen rond de helft der vorige eeuw het liberalisme met zijn valschen schijn van vrijheid en vooruit gang hebben kunnen toejuichen en als het Trojaansche paard binnenhalen. Ik wil den toestand niet zwarter schilderen dan hij is, maar dit is toch wel het ergste, dat zich denken laat, dat de geldmacht speelt met het leven van millioenen en daarbij de mensche lijke waardigheid op de wreedste wijze onder de voeten loopt. Waarin bestaat het kapitalisme? Volgens mij hierin, dat aan het bezit van geld rechten worden toegekend, die het niet heeft en dat het de plich ten onlkent, die er onvermijdelijk aan vastzitten. Het groot-kapitaal heerscht met dictatoriale macht over waarheid en recht en treedt met voeten al wat er in den weg staat. Met geld kan men gebouwen, fabrie ken, mijnen, machines en wat al niet koopen. Maar wat niet gekocht moet kunnen worden is de alleenheerschappij over de daarin uit te oefenen bedrij ven. De leuze: „baas in eigen huis" is een valsche leuze! In de bedrijven met hun levende menschen mag de knoet niet heerschen. Het eigendoms recht sluit niet in, dat alle zeggings macht alleen aan den eigenaar der fabrieken en der mijnen toekomt. Hoe is de feitelijke toestand? Het groot kapitaal ligt opgehoopt in de Naam- looze Vennootschappen, wier aandeel houders den Raad van Commissarissen kiezen, aan wie uitsluitend de beschik kingsmacht wordt gegeven over het wel en wee van al wie in het bedrijf werken: de arbeiders, de ingenieurs, de directeuren. Een bedrijf is uiteraard een coöpe ratie, waarin kapitaal, intellect en handen-arbeid hebben samen te wer ken. Als alleen de geldbezitter heer en meester wil zijn, dan is dat een toe stand, die volgens onze christelijke beginselen niet de juiste kan zijn. En erger wordt het nog, als die Naamlooze Vennootschappen opgaan in kartels, trusts en syndicaten met als sluitstuk de dictatoriale overmacht van het groote bankkapitaal, dat fei telijk de monopolies in handen heeft en de wereldprijzen regelt naar wel behagen. Dat geeft te zien een spel met het lot der menschen als van de kat met den muis, waardoor heel de wereldhandel lijkt op een groot gan zenbord en waarbij de allergrootsten geen risico loopen. Men spreekt zoo graag van het risico, dat de ondernemers loopen, maar stel daar eens tegenover het risico der millioenen en millioenen werkloozen, voor wie het eenigste wat zij hebben, hun arbeidskracht, op het spel staat. En ook het risico der kleine handels- menschen, die van den eenen dag op den anderen niet weten, waaraan zij door de prijsschommelingen toe zijn. Wij zijn niet, zooals de socialisten, tegen het privaat bezit. In Rusland, wjar alle eigendom in de macht van ddn Staat is, is het lot der arbeiders nt)g veel ellendiger en veel ondrage lijker dan hier. Waar wij tegen zijn, is, dat het pri vaatbezit zich rechten aanmatigt, die het niet toekomen. Dat het alleen zeggenschap wil hebben over al wat den arbeid betreft, over den arbeids duur, over de hoogte van het loon, over de veiligheid en over het geven van ontslag. Dat is het ook, wat den arbeider het meest grieft. Zijn strijd is niet allereerst een loonstrijd, een strijd voor korteren arbeidsduur. Neen, hij wil gekend worden als mensch en duldt niet, dat zijn persoonlijkheid met voelen wordt getreden. In zijn ziel leeft het bewustzijn, dat hem onrecht ge schiedt, dat zijn menschelijke waardig heid niet meetelt, dat hij beschouwd en behandeld wordt als een nummer. Naast deze overmachtige alleenheer schappij, die het kapitaal zich toe eigent, staat veelal een totaal gemis aan verantwoordelijkheidsgevoel. Het wil van geen plichten weten en be kommert er zich niet om, wat in en buiten de fabriek gebeurt en aan welke moreele gevaren de arbeiders zijn blootgesteld. De te groote macht eenerzijds en dat gemis aan plichtsbesef anderzijds, is de diepere oorzaak van de ellende, die wij nu beleven. Zij komen voort uit de valsche liberale beginselen over het eigendomsrecht. Daarvan hebben wij ons terdege rekenschap te geven en wij moeten diep beseffen, dat onze maatschappij fcnondergaat, als niet met alle macht wordt ingegrepen. Aldns Mgr. Dr. Poels. Binnenland VERKORTING VAN MILITAIREN DIENST VOOR AANSTAANDE DIENSTPLICHTIGEN. Zooals bekend mag worden veronder steld, wordt jaarlijks in Juni te Den Haag geloot, wie van hen die in 't kalenderjaar 18 jaar worden, in elke gemeente het eerst in aanmerking komt om in vredestijd een militaire opleiding te moeten ontvangen. Dit jaar is te Amsterdam slechts 10 pCt. vrijgeloot, zoodat de kans er in te loten zeer groot is. De Wet geeft de gelegenheid de militaire verplich tingen te kunnen volbrengen grooten deelster plaatse bij het Vooroefenings instituut. Hierbij worden a.s. dienstplichtigen gratis opgeleid voor een diploma van voorgeoefendheid, recht gevend op 4 maanden verkorting van diensttijd. Zoo doende wordt de jongeling dus zoo kort mogelijk uit zijn maatschappelijke functie en zijn omgeving gehaald. De verbintenis bij het Vooroefenings instituut beteekent: oefenen gedurende 1 jaar tot een maximum van 300 oefen uren verdeeld over een avond en een middag of twee avonden per week (op uren, zooals de klasse het best schiktworden dus in overleg met de jongelui bepaald.) Keuring vindt voor af plaats. Deze jongelui moeten zich opgeven vóór September van het kalenderjaar waarin zij 18 jaar worden. Agenda voor de openbare vergade ring van den Raad der gemeente Amersfoort op Dinsdag 1 September des avonds om 7 uur. 1. Installatie Raadsleden. 2. Benoeming Wethouders. 3. 'Ingekomen stukken en mededee- lingen. 4. Benoeming Commissiën uit den Raad. 5. Loting voor de verdeeling van den Raad in twee afdeelingen. HET CHINEESCHE LANDHUIS. Vrijdag- en Zaterdagavond gaf „het Nederlandsch Tooneel" twee opvoe ringen van „het Chineesche Landhuis" in de tijdelijke schouwburgtent aan den Vlasakkerweg. Wij waren reeds be vreesd geweest, dat de opkomst van het publiek niet zeer groot zou zijn. Ondanks dat naar Amersfoortsch begrip het schouwburgseizocn nog niet ge opend is hebben we hier kort achter elkaar een circus en een variété-ge zelschap gehad en het is een riskant bedrijf onmiddellijk daarna nog twee uitvoeringen van hetzelfde tooneelspel te organiseeren. We weten nu wel, dat het al uiterst moeilijk is voor een enkele uitvoering een schouwburg vol te krijgen. Daarbij komt nog, dat veie ingezetenen nog wegens de vacantie afwezig zijn en dat hetzelfde tooneel- stuk eenige jaren geleden In dezelfde bezetting reeds te Amersfoort is opge voerd. Er was dus niet veel scherpzinnig heid voor noodig om met een vrij groote mate van zekerheid te voor spellen dat de onderneming op een fiasco moest uitloopen. Doch dat op beide avonden de toeloop zoo gering zou zijn, dat slechts eenige rijen plaat sen bezet werden, overtrof toch onze meest-pesslmistische voorgevoelens. Het was waarlijk bedroevend! Dat desondanks de artiesten van het Nederlandsch Tooneel met het zelfde entrain speelden, als wanneer de zaal geheel gevuld geweest ware, mag zeer zeker als een groote ver dienste in hun credit worden geboekt. Vooral van Dalsum blonk daarbij uit. Zijn vertolking van de rol van den Chinees Sing, die voor zijn Europeesche vrouw steeds een goed echtgenoot is geweest, maar een voor niets terug deinzende wreedaard wordt, zoodra het zaad van twijfel en ijverzucht in zijn hart is gezaaid, stond op hoog plan. Sterk deed hij ons de van onze Westersche begrippen zoo hemelsbreed afwijkende Oostersche mentaliteit be grijpen. Tot waardeering van die men taliteit zal wel niemand in de zaal het gebracht hebben) Willy Haak kon ons in de rol van Sing's vrouw minder bevredigen. De doodelijke angst, die ze voor haar man gevoelde had, wel wat meer achter gehuichelde onschuld verborgen mogen zijn. Zooals zij de rol nu speelde was het wel zeer onaannemelijk dat de scherpzinnigeCh'nees niet onmiddellijk bij zijn eerste optreden de situatie doorzag. Sara Heyblom gaf een aannemelijke vertolking van Sing's schoonzuster. Haar spel is vaak wat vlak en vertoont leemten door gebrek aan innerlijkheid. Het kleine rolletje van den minnaar, dat door Adolphe Hamburger werd vervuld, was vroeger beduidend beter bezet door Cruys Voorbergh. Nell Knoop was weder uitstekend als Maleische dienstbode. Alles bijeengenomeneen goede vertolking van een artistiek niet zeer hoog staand stuk, dat echter de ver dienste heeft gelegenheid te geven tot sterk spel en het publiek bovendien den geheelen avond in griezelige span ning te houden. S. Het 4e Congres der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Geldersche Vallei wordt gehouden op Woensdag 2 September 1931 te Har derwijk. 10.30 uur: Ontvangst ten gemeente huize. 11.15 uur: Aanvang Congres in de Stadshal, waar Jhr. Ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, van Baarn zal spreken over: „Een Scheepvaartkanaal voorde Geldersche Vallei". Het vraagstuk dus van de nieuwe economische mogelijkheid van ons gewest d.w.z. ook van eiken zaken man in onze Vallei. De Historische Commissie der Rijks universiteit heeft in ontvangst genomen en opgesteld in het Academisch Historisch Museum een door jhr. A. W. den Beer Poortugaal te Amersfoort geschonken schilderij, welke een zeer belangrijke aanwinst voor het Univer siteitsmuseum mag worden genoemd. Het kapitale schilderij is geschilderd door Schoenmaker Dooyer en stelt voor het avondgevecht van het stu denten-vrijwilligerscorps „De Leidsche jagers" bij Bautersum op 10 Augustus 1831. De kunstenaar heeft het oogen- blik vereeuwigd waarop luitenant den Beer Poortugaal, de grootvader van den schenker, aan den juist te paard op het gevechtsterrein verschenen generaal Meyer rapport uitbrengt over het verloop van het treffen. Bestelt Uw zoodra do boekenlijst In Uw bezit Ie Bestelt ze bij onsl Langastraat 84 Telef. 028 Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort, De speldjesdag van het R. K. Her- stellingsoard Mgr. Mutsaers, van de Vereeniging Spoor- en Tramwegper soneel, Zondag aan de kerken gehou den heeft opgebracht f 289.17 Parochie St. Franclscus Xaverius f 132.99, O.L.Vr. Hemelvaart 164.17'/,. St. Henricus f47.28 en St. Ansfridus f44.73. Alle meisjes kregen een doos bonbons, terwijl verschillende aardige prijzen beschikbaar werden gesteld voor diegene in elke parochie die het hoogste bedrag behaalde. Parochie St. Franciscus Xav.1. v. Keeken met f20.86; 2. M. Bogerijen met (19.49. Parochie O.L.Vr. Heme!v.: 1. J. Wester- laak 111.42; 2. j. Berg 110.87'/-. Parochie St. Henricus: 1. L. Greel- horst f 10.74'/,; 2. A. Feiten (6 85. Parochie St. Ansfridus: I. C. v. Doorn f7.66; 2. Tr. Spellen f7.611/,. Een troostprijs ontving I. Bllekendaal met f 14.88, par. St. Franc. Xav. en J. Groenesteijn met f 10.10, par. O.L.Vr. Hemelv. OEVESTIOD F. Boerwinkel, O.K.. Arnh.straat 19 E. Marpë, D.E., Borgerl. I, reiziger A. Israel, N.I., Arnh.str. 7, reiziger P. Bettink, N.I., Brederolaan 4 J. Berghem, N.H., Utr.weg 167 K. Smit, Borneopl. 6, uitvoerder I. Rebergen, N.H., Arnh.str. 28, tapper P. Ris, Snouckaertl. II, concierge J. de Qraaff, R.K., Wcsterstr. 73, verw. techn. A. Nuyt8, R.K., Leusderw. 20i Gerritje Brevoord, N.H., a.b. Res Nova T. v. Bysteren, N.H., v. Bemmelstr. 4 bloemist Malanie Kamser. R.K., Sumatrastr. 7 S. Rutgers, v. Campenstr. 2, Ingenieur P. Breuning, Borgcslusl. 47, leeraar Constance Williamson, A.E., idem W.v.lngen,N.H.,Soesterw.96, rijw. hand G. v. Gelder, R.K., St. Bonif.str. 17, instrum.m. G. Volmer, R.K., Palmstr. 280, wagenm. Paula Schilling, Hobbemastr. 16 H. Tellers, Hobbemastr. 16 G. v. Ommeren, N.H. Langestr. 14, bakker M. Runia, G.K., Vermeerstr. 128, bouwk. Magdalena Dirks, O.K., P. Potterstr. 6 W. v. d. Zwaar, N.H., Schimmelp.str. 7 chauffeur Gertrud Segschneider, R.K., Nassaul. 3 kinderj. J. Breedveld, N.H., Fr. Halsstr. 10, opz. F. v. Eerd, R.K., Kapelw. 43, verz. ag. E. Denos, N.H., St. Anlr.slr. 2g, wachtm. O. Goddijn, E.L., Wijersstr. 39, kant. bed. K. Douma, N.H., Narcisstr. 60, timmerm. Hendrikje Andreae, N.H., D. Fockema- laan 90, dienstb. Hedwig Schmidt, E.L., Hoogl.weg 14 A. Sprikkelman, N.H., Utr.w. 4, dienstb. C. Steffen, N.H., Krankel.str. 18, klccrm. janna Brouwer, G.K., Gr. Koppel 14, dienstbode. H. Ledeboer, N.H., Bankastr. 17 W. Welter, N.H., Soesterw. 441, bankb. Anna Rant, Hoogl.weg 24 Margaretha Rant, Hoogl.weg 24 Maaike Hento, G.K., Tuinstr. 18 J. v. Nieuwenhovcn, R.K., St. Anlr.str.57 A. de Wilde. R.K., St. Andriesstr. 32. Bi] Hoofdpijn 4* en bfj Kiespijn Mijnhardt s Poeders Doos 45 cl. Bij Uw DrogliL

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1