Katholiek Orgaan
voor
Amersfoort en Omstreken
VULPENHOUDERS
Het beste Adres
G. Keuneke
Eversharp-Wahl
Fa. H. Elzenaar
Bel dan op No. 42
Abonnementen kunnen elke week ingaan, doch
opzegging van abonnement moet geschieden
voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs
n f 1.00. Buiten Amersfoort f 1.10
De €embode
Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bj geregeld adver-
leeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag
vóór 8 uur in den morgen zij
Kantoor en Drokkerl| Langegracht 28 te Amersfoort - Telefoon 314
Vijf en veertigste Jaargang
VtrichIJnt eiken Diiudag- en Vrl|digmlddig Poel-giro no. 44234
Vrijdag 25 Sept. 1931 - No. 51
Is men er van overtuigd, dat in onze
ontwrichte maatschappij noodig is vooral
een nieuwe, christelijke geest, dan
meenen we, dat, teneinde daartoe te
geraken, een der meest doeltreffende
middelen is, het gelegenheid bieden aan
allen, die het wenschen, toe te treden
tol eene zuiver-godsdienstige vereeni-
ging. A. van Wijnbergen.
Epistel en Evangelie.
18e Zondag na Pinksteren.
Les uit den eersten brief van den
H. Apostel Paulus aan de
Korinthiërs; I, 4—8.
BroedersAltoos dank ik uwentwege
mijnen God, voor de genade Gods,
die u gegeven is in Christus Jesus;
dat gij in Hein rijk geworden zijt in
alies, in alle leer en in alle kennis,
gelijk ook de getuigenis aangaande
Christus u bevestigd is; zoodat u in
geene genadegave iets ontbreekt, ter
wijl gij de openbaring verwacht van
onzen Heer Jezus Christus, die u ook
standvastig maken zal ten einde toe,
om zonder misdaad te zijn op den dag
der komst onzes Heeren Jesus Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus; IX, 1—8.
In dien tijd ging Jesus in het schip
en voer over en kwam in zijne stad.
En zie, zij brachten tot Hem eenen
lamme, die op een bed lag. En Jesus,
hun geloof ziende, sprak tot den lamme
Vertrouw, zoon uwe zonden worden
u vergeven. En zie, eenigen van de
schriftgeleerden zeiden bij zich zeiven:
Deze lastert God. Daar nu Jezus hunne
gedachten zag, sprak HijWaarom
denkt gij kwaad in uwe harten Wat
is gemakkelijker te zeggenuwe zonden
worden u vergeven, of te zeggen: sta
op en wandel Doch opdat gij moogt
weten, dat de Zoon des menschen|
macht heeft om op aarde zonden te
vergeven, sta op, sprak Hij toen
tot den lamme, neem uw bed op en
ga naar uw huisEn deze stond op
en ging naar zijn huis. De scharen
nu, die het zagen, werden bevreesd
en verheerlijkten God, die eene zoo
danige macht aan de menschen ge
geven had.
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL. 1309
AMERSFOORT
Piano's - Orgels - Radio
Liturgische Kalender.
Week van 27 Sept.—3 Oct.
Zondag 27. 18e Zond. na Pinksteren,
Tijdeigen, Mis Da pacem, 2e geb.
H.H. Cosmas en Damianus. 3e A cunctis,
Prefatie H. Drievuld.
Maandag 28. H. Wenceslaus, 2c bed.
A cunctis, 3e naar keuze.
Dinsdag 29. H. Michaël, Credo.
Woensdag 30. H. Hieronymus, Credo.
Donderdag 1 Oct. H. Remiglus, 2e
en 3e geb. als Maand.
Vrijdag 2.
overal Credo.
Zaterdag 3. ,H. Teresia van het Kindje
Jezus.
was. Als een verstandig geneesheer
zocht Jezus eerst de oorzaak zijner
ziekte weg te nemen.
Hierin vinden we een schoone les
voor ons. Wij ook zijn dikwerf zelf de
schuld en oorzaak van veie ziekten en
kwalen, die wij zelf te lijden] hebben.
Ontstaan niet vele onzer kwalen uit
onmatigheid in eten en drinken, uit on-
kuischheid of uit hevige driften van
opvliegendheid en andere onbeteugelde
hartstochten? Laat ons om daarvan
genezen te worden trachten tot Jezus
te komen en Hem smeeken dat wij
door Zijne genadige hulp eerst de oor
zaak mogen wegnemen door het ver
beteren van onze zondige driften of
ongeregeldheden. Laat ons tot herstel
onzer lichamelijke ziekte eerst zorgen
voor de genezing onzer ziel.
Toen de Schriftgeleerden uit den
mond van den Zaligmaker gehoord
hadden: Uwe zonden worden u ver
geven, dachten sommigen vermits zij
Hem niet als God erkendenHij lastert
God, Hij die alleen mensch is, wil de
zonden vergeven, wie kan zonden ver
geven dan God alleen?
Dezelfde opwerping wordt dikwerf
gemaakt tegen het H. Sacrament der
Biecht: Wie kan de zonden vergeven
dan God alleen.
Wij geven toe dat God alleen de
zonden vergeeft uit eigen macht. Maar
kan God die macht niet mededeelen
aan menschen, om in Zijne naam ver
geving te schenken? Staat er ook niet
in de H. Schriftuur dat God alleen
wonderen doet? En evenwel leest men
dat Mozes en andere dienaren Gods
vele wonderen gedaan hebben, niet door
eigen macht maar door de macht, die
zij van God ontvangen hadden. Aldus
ook de Priester, die bij de H. Absolutie
niet spreekt in eigen naam, maar in
den naam en krachtens de volmacht
van |ezus Christus. Hoe duidelijk spreekt
de H. Schrift van die verleende vol
macht! „Gelijk de Vader Mij gezonden
heeft zoo zend ik U. Ontvangt den
H. Geest, wier zonden gij vergeven
zult hebben die zijn hun vergeven."
Laat ons dan gelijk die scharen God
danken dat Hij zijn eigen goddelijke
macht om zonden te vergeven geschon
ken heeft aan menschen. Naderen we
dikwerf met een boetvaardig hart tot
het Sacrament der Biecht, de redplank
na de schipbreuk, om uit den mond
des Priesters te vernemen: „vertrouw
mijn zoon, mijne dochter, uw zonden
vergeven."
Eva regel ie ver KI arfng.
18e Zondag na Pinksteren.
Als de Zaligmaker in het landschap
der Gerasenen twee menschen, die van
de booze geesten bezeten waren, er van
verlost had, voer Hij over het meer
van Genczareth en kwam in zijne slad,
genaamd Capharnaum. Deze stad werd
zijne stad genoemd wijl Jezus zich ge
durende de jaren van zijn openbaar
leven aldaar dikwijls ophield, waar
schijnlijk ten huize van Simon Petrus.
Bij zijn aankomst stroomde een zoo
groote menigte volks tot Hem in het
huis waar Hij was binnen getreden,
dat dit overvol was en de menschen
niet kon bevatten. En zie zij brachten
Hem eenen lamme, die op een bed
lag; en deze, gelijk de H. Lucas er
bij verhaalt, geen gelegenheid vindende
hoe zij hem, om de menigte des volks,
zouden binnen brengen, droegen hem
op het plat dak en lieten hem met het
bed naar beneden zakken vóór Jezus
voeten. En Jezus hun geloof ziende en
het groote vertrouwen dat zij in Hem
stelden, zeide tot den lammeBetrouw
zoon, uwe zonden zijn u vergeven.
Waarom vertroostte Jezus den lamme
eerst met de vergeving zijner zonden,
voordat Hij hem naar het lichaam ge
nas? Om daardoor te kennen te geven,
zegt de II. Augustinus, dat zijn kwaal
door zijn voorgaande zonden ontstaan
Onze Krant.
De krant, die geregeld als een „vriend
des huizes" zijn intrede doet in het
gezin, bewerkt ongemerkt maar zeker
den geest in 't gezin. Daaruit volgt,
dat de goede pers een Apostolaat uit
oefent en dat de verkeerde, waarbij
ook behoort de z.g. „neutrale", een
verkeerden, verlauwenden invloed uit
oefent.
Ook de „neutrale". Neutraliteit be
staat er niet, 't is een onding. Wij
Katholieken hebben vooral in dezen
tijd kleur te bekennen.
„Wie niet met Mij is, is tegen Mij'
sprak Christus. De „neutrale" krant
geeft aan het gezin Ersatz, niet de
spijs die het Katholiek gezin noodig
heeft. Van het lezen van neutrale bla
den groeien die lauwe Katholieken,
die gebrek hebben aan ruggegraat. Zij
branden niet van ijver en liefde voor
de goede zaak; zij worden koud en
onverschillig voor Katholieke belangen,
voor de eer van God, voor het welzijn
van den cvenmensch. Zij verspreiden
geen licht.
De pers, die dus de gezinnen be
werkt moet zijn die pers, die openlijk
kleur bekent,1 de pers in dienst van
Christus. Elke andere pers werkt tegen
Christus. „Wie niet met Mij is...
De invloed van de krant in het
gezin is ontzaglijk! Wij Katholieken
van Nederland mogen bogen op een
goede Katholieke pers. Een der groote
redenen, waarom wij krachtig zijn
waarom er werkelijk een invloed van
METEEUWIGDURENDE GARANTIE
(GRATIS REPARATIES)
VAN f 10.50 AF
ALLEENVERKOOP
KANTOORBOEKHANDEL
m F. fl. TULP Bi
Langestr. 65 t.o. Krommestr. TEL 326
de natuur. Die ingrijpt naar Zijn wel
behagen. Eén enkel wonder te Lourdes
is voldoende om den machtigen in
vloed van Maria te bewijzen op de
almacht van God. Het bureau moet
ons de zekerheid van het wonder ver
schaffen, niet de onzekerheid van een
groot getal.
Die zekerheid is er voor elk redelijk
denkend mensch.
Want het bureau is onder toezicht van
heel de medische wereld, uit alle lan
den en volken zijn de 928 het vorig
jaar naar Lourdes gekomen en de streng
wetenschappelijke methode van dit
bureau vindt nooit eenige tegenspraak,
ons uitgaat waarmee men reken.ng Lourdes b|jjft dc Rf00|e gCnade van
houdt. Hadden dc Katholieken b.v. in onzen ge|0ofs-zwakken tijd
Frankrijk hun tijd begrepen en gezorgd
voor een goede waakzame eigen pers,
n zou er de volksgeest nooit zoo
rgifligd zijn door de ongeloovige
pers als dat thans het geval is. Dan
zou het nooit gebeurd zijn, dat er een
ongeloovige wetgeving alles aan de
Katholieken ontroofde, wat de christe
lijke liefdadigheid er tot stand bracht.
Klacht van de Fransche Katholieken
zelf!
het Roomsche gezin dus de
Roomsche krant!
Neutraal is voor iedereen op den
duur verkeerd, voor de jeugd bepaald
slecht!
Wie werkelijk van zijn kinderen
houdt, zal zorgen, dat het in het gezin
geen andere krant komt dan een
Katholieke!
Wanneer de ouders het voorbeeld
geven, door hun eigen pers te steunen,
vanzelfsprekend zullen d? kinderen,
eenmaal volwassen, dat goede voor
beeld volgen en wars van alle
neutrale kost steeds klaar staan om
te helpen en te strijden, waar de be
langen der Katholieke zaak hen roepen.
Kleur bekennen! „Wie niet met
Mij is..."
Uit uw gezin weg de neutrale pers.
Laat de Katholieke pers er haar
Apostolaat verrichten, het heil van het
gezin ten goede. CANTOR.
Lourdes, de genade
vare orezen geloofs-
zwakken tijd.
In het „Journal de Lourdes" vinden
wij een overzicht van hetgeen er in
1930 te Lourdes is geschied. Er zijn
6C0.000 vreemdelingen geweest en er
zijn 200.000 baden gegeven.
Daarop volgt natuurlijk de vraag,
hoeveel zieken er genezen zijn.
Dat is niet precies te zeggen, want
het Bureau des Constatations is zeer
voorzichtig. Dat is bekend genoeg,
maar het is goed dit nog even te con-
stateeren, Aan het bureau werkt een
dokters, naar men weet, doch
iedere medicus heeft vrijen toegang
mag zich persoonlijk overtuigen v
de onderzoekingen, welke het Bureau
instelt. Er worden geen gevallen on
derzocht, waarop niet door een me
disch attest de aard vaststaat. En als
in de verste verte een na
tuurlijke oorzaak der genezing kan
worden vermoed, wordt het ter zijde
geschoven. Alleen als nadrukkelijk
vaststaat.dat de genezing op natuurlijke
wijze niet te verklaren is en dat zij
zich gedurende langen tijd handhaaft,
wordt er gesproken van een boven
natuurlijk feit.
Niet minder dan 928 dokters uit alle
landen hebben in 1930 aan den arbeid
van het Bureau deelgenomen.
Officieel zijn er slechts 12 genezin
gen vastgesteld en ingeschreven104
gevallen bleven in behandeling en
onderzoek.
Op het eerste gezicht vallen deze
cijfers tegen gebeuren er dan niet
meer wonderen te Lourdes?
Dat zouden wij niet graag beweren
doch slechts twaalf zijn in 19 0. offi
cieel vastgesteld. Ze zijn in 1929 ge
schied en in 1930 als vaststaand erkend.
Men heeft nooit gehoord van kritiek
op de „feiten van Lourdes", door het
Bureau gepubliceerd. Er wordt geen
feit erkend, waaraan ook maar de
minste twijfel zit. Bekend is het be
ginsel van den eersten directeur: beter
één wonder goed en ontwijfelbaar
vastgelegd, dan tien andere, waaraan
twijfel mogelijk is. Het zit 'm niet in
het getal, maar in de waarde van het
wonder. Eén enkel wonder is genoeg
om 1c bewijzen, dat er een Macht is
boven den mensch en een Macht boven
De R. K. Universiteit.
Een gewetenszaak.
„Ik ben als geloovige jongen aan de
Academie gekomen en toen ik er ander
half jaar was, was mijn overtuiging
omgezet geworden in die van het meest
absolute denkrationalisme. Ik wil hier
wel uitspreken, dat mijn beste, trouwe
vader in die periode uren en uren lang
met mij doende is geweest om den
schadelijken invloed van de Academie
te breken. Maar, hoewel hij zelf aan
een Rijksuniversiteit gestudeerd had,
was het hem toch niet gegevente
ondervangen de aanvallen, die op het
Christelijk geloof werden gedaan."
Dit was het zelfgetuigenis van een
man, die, wat men overigens van hem
zeggen moge, een groot denker was,
van Minister Kuyper, op 3 Maart 1904
afgelegd in de Tweede Kamer.
Hij had den ontzaglijken invloed
het universitaire midden aan den lijve
ondervonden: toen hij student was,
hoorde hij Scholten, een der vrijzinnige
baanbrekers, nog het bestaan van won
deren verdedigen, iets, wat elke liberaal
in 1904 voor een onmogelijkheid moest
houden in naam der „wetenschap".
Het is dus een dubbele reden, welke
het bestaan van een Katholieke Uni
versiteit noodig maakt: alleen door
haar kunnen wij eigen levensbeschou
wing doen kennen. En dit doende,
kunnen wij menschen vormen in deze
levensbeschouwing gedrenkt.
De toekomst van ons land zal
groote mate bepaald worden door de
katholieken, die de grootste aaneenge
sloten volksgroep vormen. Wee ons,
indien wij niet „bij" zijn! Zelf onze
kerkelijke bloei zal ons niet baten, zoo
wij niet de geschikte mannen en vrou
wen hebben om die plaatsen in te
nemen, waarvan de invloed uitgaat.
En die geschikten worden allereerst
gevormd op de eigen universiteit.
Juist omdat deze er is, zullen andere
universiteiten rekening met haar moe
ten houden.
Daarom zullen zij katholieke geleerden
niet zonder meer kunnen voorbij gaan.
Juist om wederrechtelijke achteruit
stelling te voorkomen, zoo betoogde
de Protestantsche staatsman Groen van
Prinsterer reeds in 1850 in de Tweede
Kamer, waren bizondere universiteiten
noodig.
In 1880 waren er aan alle Neder-
landsche Rijksuniversiteiten behalve
in de godgeleerde faculteiten nog
vier geloovige Christelijke Professoren!
De eenige katholieken, die jarenlang
benoemd werden, waren afvalligent
Om totale ontkerstening te voorkomen
van hun volk, stichtten de geloovige
protestanten hun Vrije Universiteit te
Amsterdam.
In dienst van Wetenschap en Geloof
werd de Katholieke Universiteit gesticht.
Gij weet, dat zij slechts weinig steun
uit de openbare kassen geniet!
Gij weet, dat zij niet bestaan kan
dan door Uw hulp.
Bedenkt, dat hoe beter gij helpt hoe
sneller het werk voltooid is.
Niet alleen in ideöelen zin, zoodat
de ontbrekende faculteiten worden aan
gevuld en men te Nijmegen ook ge
neeskunde en natuurwetenschappen
zal kunnen studeeren. Maar ook in
materiëelen zin. Zij, die tegen alle
billijkheid in nu nog weigeren ons
Hooger Onderwijs te subsidieeren, zul
len door Uw offer weten, dat het ons
bloedige ernst is. Zij zullen begrijpen,
dat de zaak voor ons niet enkel een
eerezaak maar een gewetenszaak is.
Zij zullen nadenken en tot het be
sef komen zooals dit ook met het
lager onderwijs het geval is geweest
dat het vrij hooger onderwijs, dat
ruim een derde van het volk verlangt,
voor Damestasschen,
Koffers in alle soor
ten fijne Lederwaren
LANGESTRAAT I05-AMERSF00RT
geen liefhebberij is.
De historie heeft ons recht gedaan
op het gebied van lager onderwijs:
algemeen wor de vroegere onder
drukking als een fout erkend.
Maarindien onze ouders eens
waren bezweken Indien zij hun offers
eens niet hadden gebracht? Indien
zij gewacht hadden op het doorbreken
-an dat juiste inzicht bij de anderen
Gij weet zelf het antwoord
Daarom, als straks het Universiteits
comité Uw gift komt vragen, weigert
'et, maar geeft!
Bedenkt, wat onze roeping is in dit
land!
Bedenkt, hoe broodnoodig geleerde
geloovigen zijn en van welk een ver-
strekkenden invloed hun optreden nu
kan wezen.
Hebt gij geen kinderen? Denk aan
die van anderen!
Gij noch de uwen komen onmiddel-
.k in aanraking met „studie"? Ver
gist U niet: of gij boer zijl of arbeider,
pachter of winkelier, middenstander of
kleine ambtenaar vroeg of laat en
langs wegen, welke gij niet vermoedt
in een college of in een scheidsge
recht, in een bureau of op een minis
terie, in een vertegenwoordigend
lichaam of in een kazerne, in uw kamer
of in een ziekenhuis, zult gij
raking komen met bestudeerden, de
gevolgen zien van studie en van een
bepaalde wereldbeschouwing, welke de
studie beïnvloedde van hen, die gij
zult ontmoeten. En dan zoudt gij het
verschil wel eens kunnen merken!
Maak de baan vrij voor de beoefe
ning van wetenschap door katholieken
aan eigen universiteit! Helpt mee aan
de vorming van ons geestelijk leven.
Toont anderen wat eigen geestelijk
leven U waard is.
Geeft in de zekerheid, dat gij doet,
wat Paus en Bisschoppen U vragen.
Geeft in de blijmoedige verwachting,
dat Uw gaven andersdenkende landge-
nooten de oogen zullen openen.
Geeft: opdat onze kinderen zullen
krijgen wat recht isl
CENTRAAL COMITÉ DER
ST. RADBOUDST1CHTING.
DE PEN voor Uw leven
Onbeperkte garantie mmm
Langestraat 84 Telef. 528
Hebt U een
Taxi of aiiio noodig
Amersfoort
Tegen deze feiten moeten alle hulp
maatregelen mislukken. Als een deel
der wereld betaling van schulden eischt
van een ander deel der wereld en
tegelijkertijd zijn grenzen potdicht
houdt voor de goederen, waarmede
tenslofte die schulden betaald moeten
worden (omdat er geen goud genoeg
op de wereld is om in baar te kun
nen betalen) dan moet de boel spaak
loopen! Dit is nu tot schade van velen
gebeurd. Het is een bekend feit, dat
machthebbers zóó lang hun machts
positie trachten te bestendigen, totdat
't niet meer houden kunnen.
Financieele
ontreddering.
Wanneer we vragen naar de oorza
ken der financieele crisis dan komen
ons de groote fouten van het Vredes
verdrag voor oogen.
Reeds In 1920 waarschuwde de be
kende Engelsche economist Keynes in
zijn boek: „De economische gevolgen
van den vrede", dat het spaak moest
loopen, want dat het Verdrag van
Versailles 'n aanfluiting vormde van
de economische wetten door verblinde,
onbekwame politici. Men heeft niet
naar hem willen luisteren, omdat de
leiders aan de volken de waarheid niet
durfden te zeggen, uit vrees hun
machtspositie te zullen verliezen. Nu
zit na 11 jaren zwoegen de wereld
tóch in de put en 't is veel moeilijker
er weer uit te komen.
Door economisch onverstand en te
kort aan inzicht wordt in dc laatste
10 jaren de natuurlijke goederenbe
weging over de wereld verhinderd
door de oorlogsschulden en de her
stelbetalingen, door ongezond nationa
lisme in den vorm van hooge tarief
muren en door h' opstapelen var
driekwart van den totalen goudvoor-
Kerknieuws
AARTSBISDOM UTRECHT.
De Aartsbisschop van Utrecht heeft
te Hilversum een nieuwe parochie op
gericht onder de bescherming van den
H. Joseph en heeft benoemd tot pastoor
aldaar kapelaan L. J. de Wit.
Verder werden benoemd
tot kapelaan te Utrecht (H. Joseph)
Th. W. van Dijk
tot kapelaan te Overdinkel Th. A.
Bos
tot kapelaan te Enschede tl. J. Kam
perman
tot kapelaan te Ysselstein E. ten Berge
tot kapelaan te Mijdrecht G. Bolscher;
tot kapelaan te Uithoorn Th. G. J.
Spelthuis
tot assistent te Oud-Zevenaar R. Poodt
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
AGENTSCHAP VAN DE EEMBODE
IN HET SOESTERKWART1ER.
Ten gerieve van de Katholieken in
het zich zoo sterk uitbreidende Soester-
kwartier werd ten huize van den heer
Ant. Wijntjes, aan de St. Bonifacius-
straat no. 86 een agentschap van De
Eembode gevestigd.
Adresveranderingen enz. kunnen daar
worden medegedeeld, en nieuwe lezers
worden er gaarne genoteerd.
Proefnummers op aanvrage verkrijg
baar.
- Ook advertentiën kunnen daar voor
opstapelen van
alen eoudvoor- Plaa,sin8 worder' 0P6eB«ven.
raad in Frankrijk en Noord-Amerika.
DE ADMINISTRATIE.