A. H. v. Nieuwkerk n.v. OCTOBER Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken VULPENHOUDERS RECLAME MAAND Prachtige Rooktafel De Rooktafels zijn in onze Etalages geëxposeerd. Het beste Adres G. Keuneke Eversharp-Wahl Fa. h. Elzenaar Abonnementen kunnen élke week ingaan, doch opzegging van abonnement moet geschieden voor den aanvang van een nieuw kwartaal. Prijs per 3 maanden f 1.00. Ruiten Amersfoort f 1.10 De €embode Advertentiën 26 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adver- teeren. Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Kantoor en Drukker!] Langegracht 28 te Amersfoort Telefoon 314 Vijf en veertigste Jaargang Verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag Vrijdag 2 Oct. 1931 - Post-giro no. 44234 No. 53 Om geen jabroer te zijn behoeft men volstrekt niet alles tegen te spreken. Epistel en Evangelie. 19e Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Ephesiërs; IV, 23—28. Broeders! Wordt vernieuwd naar den geest uws gemoeds en doet den nieuwen inensch aan, die naar God geschapen is in gerechtigheid en hei ligheid der waarheid. Daarom legt af de leugentaal en spreekt waarheid, ieder met zijnen naaste; immers zijn wij elkanders ledematen. Wordt toornig, en zondigt niet! dat de zon niet onderga over uwe gramschap! Geeft den duivel geen plaats! Hij die stal, stele niet meer; maar veeleer arbeide hij, met zijne handen doende wat goed is, opdat hij hebLe om mede te deelen aan den noodlijdende. EVANGELIE volgens den H. Mattheus; XXII, 1 14. In dien tijd sprak Jesus in gelijke nissen tot de opperpriesters en Phari- zeën, zeggende: Het Rijk der hemelen is gelijk aan een koning, die een brui loftsmaal aanrechtte voor zijnen zoon. En hij zond zijne dienaren om de ge- noodigden ter bruiloft te roepen; maar deze wilden niet komen. Wederom zond hij andere dienaren, zeggende: Zegt aan de genoodigden: ziet, mijnen maaltijd heb ik bereid, mijne ossen en mestvee zijn geslacht en alles is gereed; komt ter bruiloft! Doch zij ■v sloegen er geen acht op en gingen heen, deze naar zijne landhoeve, gene tot zijnen handel; en de anderen gre pen zelfs zijne dienaren, mishandelden hen smadelijk en doodden hen. Toen nu de Koning dit vernam, werd hij vertoornd; en hij zond zijne legers en verdelgde die moordenaars en stak hunne stad in brand. Daarop zeide hij tot zijne dienaren: Het bruiloftsmaal is wel bereid, maar de genoodigden waren het niet waardig. Gaat dan naar de uitgangen der wegen en noodigt allen, zoovelen gij er vindt, ter bruiloft! En zijne dienaars gingen uit op de wegen en brachten allen bijeen die zij vonden, goeden en kwaden. En de bruiloftszaal werd vervuld met aanzit- tenden. De koning nu kwam binnen om de aanzittenden te zien; en daar zag hij eenen mensch, die geen bruiloftskleed aan had. En hij zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier binnengekomen zon der een bruiloftskleed aan te hebben? En deze verstomde. Toen sprak de koning tot de dienaars: bindt hem handen en voeten en werpt hem in de uiterste duisternis; daar zal geween zijn en gekners der tanden. Velen toch zijn geroepen, maar weinigen uitver koren. Liturgische Kalender. Week van 4—10 Oct. Zondag 4. 19e Zond. na Pinkst. Tijd eigen, Mis Salus, 2e geb. H. Fran- ciscus. Pref. H. Driev. Of welMis van II. Rozenkransfeest (7 Oct.) 2e geb. en laalsta Evang. v. d. 19e Zondag, 3c geb. H. Fran- ciscus. Pref. H. Maagd. Maandag 5. H.H. Placidns enz., 2e geb. A cunctis, 3c naar keuze. Dinsdag 6. H. Bruno. Woensdag 7. H. Rozenkransfeest, 2e en 3e geb. (alleen in stille Missen) H. Marcus en H.H. Sergius enz. Credo. Pref. H. Maagd. Donderdag 8. H. Brigitta. Vrijdag 9. H.H. Dionysius enz., 2e geb. A cunctis, 3e naar keuze. ^Zaterdag 10. H. Franciscus Borgia, 2e Igeb. A cunctis, 3e naar keuze. Evangelieverklaring. 19e Zondag na Pinksteren. Het doel dat de Zaligmaker met deze gelijkenis op het oog had was den Joden te toonen dat hun om hunne hardnekkigheid de verkondiging van het Evangelie zou ontnomen worden en zou overgebracht worden. Het rijk der hemelen is in deze ge lijkenis het rijk Gods, het rijk van den Messias met zijn verlossing en hemel- sclie genaden, voorgesteld als een brui loftsfeest. De eerslgenoodigden waren de Joden. Maar helaas, zij wilden niet komen: ofschoon de Messias uit hen was voortgekomen, door hen was ver- JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels - Radio wacht en afgebeden, aan hen was be loofd, erkenden ze Hem niet en bleven ongeloovig niettegenstaande Zijne vele wonderwerken. Ook Zijne dienaren, de Apostelen, namen zij niet aan, en bleven halstarrig, ja zelfs, zij grepen hen aan en doodden hen. En nu volgt de bedreiging, de waarschuwing van jesus: „toen de Koning dit hoorde werd Hij vergramd." Hetgeeu de Heer verhaalt over de rechtvaardige gram schap van den Koning, die de moor denaars verdelgde en hunne stad in brand stak, is letterlijk in vervulling gegaan bij de verwoesting van de stad Jerusalem door den Romeinsche veld heer Titus. En niet alleen dit, maar omdat de Joden zich de leer van het Evangelie onwaardig gemaakt hadden, wendden de verkondigers er van zich tot de heidenen, zooals in de gelijkenis wordt aangegeven door de zending van de dienaren tot de kruispunten der wegen waar zij allen, Joden en heidenen, tot de bruiloft moesten bij een verzamelen. Door de apostelen Paulus en Bar nabas werd dit woordelijk aan de Jo den verklaard: „Aan U (Joden) moest eerst het woord Gods verkondigd worden maar omdat gij het verwerpt en U het eeuwig leven onwaardig maakt, ziet, zoo wenden wij on; de heidenen." Moge ons dit tot ecu waarschuwing n vermaning dienen. De Joden heb ben Jesus met Zijn genaden niet aan genomen en als straf gaan ze nu als1 een van God verlaten volk als zwer velingen over de aarde, zonder koning, zonder offers, zonder priesters, zonder tempel. Zal ons dit niet tot waarschu wing mogen dienen? Zoo dikwijls wellicht heeft God ons door Zijn ge nade tot een beter en deugdzamer leven geroepenzal wellicht ook voor ons niet het oogenblik komen dat God zich van ons terug trekt en Zijne ge naden schenkt aan anderen, die beter dan wij met die genaden zullen mede werken? Laat ons de waarschuwing van de gelijkenis uit dit Evangelie steeds voor oogen houden, in aanslui ting met Jesus' woorden: „Gij zult den Heer uwen God niet op de proef stellen." Leeken-apostolaat. Het leeken-apostolaat is nuttig en noodzakelijk om anderen te beveiligen tegen slechte invloeden en zoo te hel pen als goede christenen te blijven leven. Doch niet alleen voor het welzijn van elk individu afzonderlijk, van eiken persoon, doch evenzeer voor het wel zijn van 't huisgezin is leeken-aposto laat niet meer te ontberen. De samen leving ondergaat noodzakelijkerwijze de invloed van de geestesgesteldheid der verschillende personen en omge keerd ondervinden de afzonderlijke personen den invloed van hun omge ving, van de maatschappij. Hoe grooter het getal wordt van personen, die over een bepaalde zaak een bepaalde ziens wijze huldigen, des te grooter invloed zal daarvan ook op de omgeving en langzaam op de geheele maatschappij worden uitgeoefend. Hoe flinker en hoe meer bewust een bepaalde ziens wijze wordt naar voren gebracht, des te spoediger en krachtiger zal deze tot anderen doordringen en zich des te meer aan hen meedeelen. Dal alles zien we dagelijks en on dervinden het zelf wellicht zonder er ons van bewust te zijn. En dat is juist het gevaarlijke en maakt het noodig, dat de christen, de katholiek, elk voor z'ch, paraat is om zijn katholieke zienswijze te verdedigen en te ver breiden, wil men niet dat huisgezin en maatschappij door onchristelijke be ginselen worden beïnvloed, zich naar deze gaan regelen. Een werkman staat op de fabriek onder schafitijd en maakt een praatje met enkele makkers. Het zijn getrouwde mcnsclieii. Het gesprek komt ten slolte terecht op het huishouden, op de kin deren, de groole zorgen voor het gezin METEEUWIGDURENDE GARANTIE (GRATIS REPARATIES) VAN f 10.50 AF ALLEENVERKOOP KANTOORBOEKHANDEL 41 F. A. TULP Langestr. 65 to. Krommestr. TEL 326 vooral als het wat groot gaat worden, enz. De een vindt het wat erger dan de ander. Er wordt wat minachtend gesproken over groote gezinnen. Tame lijk onschuldig gebabbel zullen som migen dat vinden; och, men hoort die praatjes zoo dikwijls, men is er aan gewend geraakt. Toch hebben ze hun invloed, ze bederven de hooge opvat ting van de heiligheid van het huwelijk, ze brengen het groote gezin in min achting, ze gaan de plichtsgetrouwen, die zichzelf hoog willen houden, in opspraak brengen als waren zij achter lijk en prijzen, bedekt weliswaar, het verkeerde. Is er meer onchristelijks denkbaar? En toch hoevelen doen mee, ook onder onze katholieke mannen en denken er niet aan dat ze zoo mee helpen het christelijk gezin en de heiligheid van het huwelijk in gevaar te brengen. Daar is werk voor den leeken- apostel om dat kwaad in den beginne reeds te bestrijden en huisgezin, Kerk en staat voor heidensche begrippen en practijken te beveiligen. Ik noem hier den werkman, doch niet omdat het bij hen het ergste is; op kantoor i sociëteit is het zeker niet beter. Men leest bijv. een socialistisch blad, leest De Courant. Zelden zal men er iets in vinden wat den gewonen man aanstonds als verkeerd zal aanvoelen. Men komt zoo bruut niet voor den dag met het kwaad. Een mistoestand in de wereld eens flink afkeuren, dan enkele middelen ter verbetering aan duiden en de zaak is klaar. Of die middelen ook rekening houden met God en Zijn wet, laat men maar het midden, daar spreekt men n over; de argelooze lezer heeft er ook niet verder over gedacht en neemt het gaarne over. Zoo wordt de opvatting omtrent godsdienst en zedelijkheid langzaam bedorven. Het vraagstuk der kleeding! Of d£ mode soms onzedelijk is? Sommigen vinden reeds van niet. Zoover is het reeds met het gevoel en het besef van zedelijkheid, dat men het onzedelijke reeds fatsoenlijk durft noemen. Hoe het zoover kwam? Langzaam, lang zaam is hel verder gegaan en brutaler geworden. Moet men dan ouderwetsch zijn of boersch? Verre van daar, maar men .•ergete niet dat er grenzen zijn, die men niet straffeloos kan overschrijden, - niet en nooit. Hoe nu dat alles tegen te gaan? Hierbij is weer de steun noodig van den leek en van zoovelen onder hen als maar eenigszins mogelijk is. Eenj brief van den bisschop, die zich ver plicht acht voor dit of dat kwaad te waarschuwen, zij het voor ergerlijke mode, voor slechte lectuur, voor ver keerde vercenigingejj of wat dan ook, kan zoo weinig uitwerken als de leek eenvoudig blijft toezien. Maar wanneer hij ook apostel wil zijn, kan elk in eigen omgeving zooveel verkeerde ideeën rechtzetten, zooveel kwaad in zijn eerste begin stuiten en zoo het steeds meer voortgaande verheiden- schen van onze samenleving tegen houden en het christelijk idee doer, zegevieren. Dat is ook de weg om zelf dien nadeeligen invloed niet te ondergaan. Als men niet medestrijdt om Christus te doen zegevieren, geraakt men bijna ongemerkt in de gelederen der vijan den en loopt men met hen mee. 't Is dus taak voor eiken flinken katholiek om leeken-apostel te zijn, door zijn katholieke overtuiging eerlijk en onbevreesd te beleven en te ver dedigen. PUROL n trouwe, bij jong en oud geziene huisvriend. De R. K. Universiteit houdt de hand op. Niemand beter dan Henri Hermans, de man die zich zelf van werkman tot leider der Katholieke Werkliedenbe- wegjng heeft opgewerkt, heeft het volk weten te pakken met zijn pleitrede voor de Katholieke Universiteit. Geen gemakkelijke taak! Universiteit is voor velen zoo'n lastig woord en zoo'n vreemd begrip. „Och, dat is immers niets voor onze kinderen," zegt het moedertje, dat door leden van het St. Radboud-Comité naar de bel is geroepen om iets te offeren voor de Katholieke Universiteit. „Dat offer vraagt de Bisschop van u", is het antwoord. En dat is een wondersleutel. Het moedertje denkt: „Het zal wel ergens goed voor zijn, als de Bisschop het vraagt," en tast getroost in haar portemonnaie. Getroost, ja, maar ook overtuigd? En toch moet in heel het volk lang zamerhand postvatten de overtuiging, dat de Universiteit iets is van en voor het volk, in heel zijn omvang. „De Universiteit is tdch niet voor m'n kinderen." Meent ge dat? Vooreerst gaat het zelfs in letterlijken zin niet op. Wie werkelijk talent heeft, van welken stand hij ook zij, kan zich veel gemak kelijker dan vroeger een weg banen naar de Universiteit. Maar toegegeven, de Universiteit staat niet voor iedereen zoo gemak kelijk open als de lagere school of ambachtsschool. !>>ch denkt ge daarmede van de Universiteit af te zijn? Ge dwaalt. Op een goeden dag komt uw doch ter thuis. Ze heeft in een mode-maga zijn een kleedingstuk gekocht, dat dien naam maar amper verdient. Een jaar geleden hebben de dames der groote wereld in Parijs of Weenen dat mode artikel ingevoerdniï dragen 't de volksmeisjes van het platteland. De mode gaat van hoog tot laag, als ge maar wat geduld hebt. Ge verbiedt uw dochter, die licht zinnige mode te volgen. Dat gaat nog. Maar op een anderen dag komt uw zoon thuis. Op hoogen toon beweert hij, dat God niet bestaat, dat de mensch van den aap afstamt, dat de Jesuïten moordenaars zijn en dat de Bijbel sprookjes van Moeder de Gans vertelt. Het slaat u met ontzetting. Ge tobt uw hersens af met de vraag wie die zielemoordenaar van uw kind is geweest. De werkplaats? Mis, de Universiteit 1 De Universiteit, niet van thans, maar van 25 jaar geleden. De stellingen, die de hoogleeraar eenmaal met een toonlooze stem aan de studenten dicteerde, die zijn het, welke uw kind thans als vloeken uit braakt. Wat eenmaal wetenschap of schijn- wetcnschap was. wordt na verloop van jaren gemeengoed van de massa. De wetenschap werkt geleidelijk door van hoog tot laag, juist als de mode, maar ze werkt langzamer. En er is dit groote verschil, dat ge de duivelsche mode, die ge aan uw dochter verboodt te volgen, aan uw zoon niet kunt verbieden. De mode, die het lichaam betreft, kunt ge nog remmen, maar de mode van den geest gaat haar gang. En wilt ge dan nóg beweren, dat ge met de Universiteit niets te maken hebt Ge weet maar half, hoe ge ieder oogenblik met de Universiteit in aan raking komt. Ge vraagt toch een Katholieken dokter, die in kiesche vraagstukken van het gezinsleven denkt en voelt als gij zelf, d.i. Katholiek? Ge wilt toch een Katholieken leeraar voor uw kinderen Ge zijt buiten de deur gehouden, toen ge om een bescheiden baantje in Overheidsdienst bedelde. De Univer siteiten hebben de posten door hun' liberale leerlingen doen bezetten, en hun kliekgeest liet u op de stoep staan. Ge merkt zoo weinig van de Uni versiteit Ge kunt nauwelijks een stap doen zonder de Universiteit tegen te komen I Om nog meer bekendheid aan onze fabrikaten te geven zullen wij in de QEHEELE MAAND OCTOBER aan elke kooper van minstens f 50.00 Cadeau geven een Bezichtigt onze Etalages en Toonzalen, dezen bieden U een enorme keuze. Beekstraat 6 - Telefoon 543 - Beekenst.laan - Amersfoort En nu spreekt het toch van zelf, dat ,.jt een Katholieke Universiteit is op de eerste plaats, die de Katholieken in slaat zal stellen zich voor de ge wichtige ambten in den Staat te be kwamen, het tekort aan wetenschap pelijke krachten aan te vullen en den achterstand in te halen. „Wat heb ik er aan?" vraagt ge, als men u een aalmoes vraagt voor de Universiteit. Dat zult ge niï niet meer vragen, omdat ge weet, dal het uw welbe grepen eigenbelang geldt. Maar vooral het Rijk Gods op aarde en het lot van zooveel onsterfelijke zielen. Als men U over enkele weken een gift komt vragen voor de R. K. Uni versiteit, die geheel moet leven van de giften van Katholiek Nederland, geeft dan gul en gewillig, niet alleen uit eerbied voor het woord der Bisschop pen, maar vooral uit volle, heilige overtuiging. CENTRAAL COMITÉDER ST. RADBOUDST1CHTING. voor Damestasschen, Koffers en alle soor ten fijne Lederwaren LANGESTRAAT I05-AMERSF00RT DE PEN voor llw leven] Onbeperkte garantie Langestraat 84 - Telef- 528 Amersfoort ONDERWIJS. Benoemd tot onderwijzer met be voegdheid voor wiskunde aan de 5-jarige Meisjes U.L.O. school, A. A. de Groot te Amersfoort. GYMNASIUM. Benoemd aan het Gymnasium: Mej. N. Schepp, doctoranda klassieke letteren, tot tijdelijk leerares oude talen; Mej. Dr. J. Marx, tot tijdelijk leerares wiskunde Dr. Z. Reegelink Jr., doctor sociale geografie tot tijdelijk leeraar in aard rijkskunde en geschiedenis.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1931 | | pagina 1