R. K. Spaarbank - Amersfoort
Uitschuifbaar Hoofd
Fa. H. Elzenaar
Bel dan op No. 42
Als een rozeblaadje
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Bembode,
gevestigd te Amersfoort
De Eembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 8 Maart 1932
ADVERTENTlEN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren.
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Vijf cn Veertigste Jaargang - No. 96
Geestkracht is noodig om anderen te
helpen. Wie anderen uil het gedrang
wil helpen, moet zorgen dat hij zelf
staande blijft. Wie al zwemmende e
drenkeling wil redden, moet zorgen, dat
hij zelf drijvende blijft.
Levenslesles.
Materialisten en waanzinnigen be
zitten nooit den minsten twijfel.
Chesterton.
Die in een klein kringetje redeneert
en buiten de waarheid om, heeft het
wel mis, maar de moeilijkheid is, om
hem dit aan het verstand te brengen.
De beste wijze om dit te doen, is
misschien wel te zeggen, dat zijn ver
stand zich beweegt in een volmaakten
maarnauwen cirkel. Een kleine cirkel
is even oneindig als eengroote; maar
ofschoon even oneindig, is hij niet
even groot. Op dezelfde wijze is de
waanzinnige uitlegging even volkomen
als de gezonde, maar zij is niet zoo
breed. Een kogel is rond, evengoed
als de wereld, maar hij is de wereld
niet. Chesterton.
Vrll denken.
Allereerst een voorbeeld.
Ik ben Katholiek, ik bind mij aan
het Katholiek geloof, ik aanvaard het
als goddelijke waarheid, omdat mijn
verstand mij er toe leidt op weten
schappelijke gronden, langs logischen
weg; omdat mijn vrije gedachte er mij
toe brengt Katholiek te zijn; zoodat,
wanneer ik iets anders zou moeten
aannemen, dit aan mijn verstand ge
weld zou aandoen; dit mijn versland
zou dwingen, dus niet meer vrij zou
laten.
Welnu en let nu eens goed op
daarom kan ik zóó onmogelijk lid
zijn van „de Vrije Gedachte". Ik
volg toch mijn gezonde verstand, mijn
vrije gedachte? Jawel, maar mijn „vrije
gedachte" neemt nu dingen aan, die
ik eerst moet afzweren, als ik lid wil
zijn van die Vereeniging.
Met andere woordenik moet eerst
mijn „vrije gedachte" opzij zetten, en
dan kan ik pas lid worden van de
„Vereeniging tot bevordering der vrije
gedachte".
In dit voorbeeld begrijpt ge dadelijk,
waarom ik zeg, dat de woorden „vrije
gedachte" in den mond der „vrijden
kers" de beleekenis hebben van „bande-
looze, onvrije gedachten".
Ik noem hun gedachte bandeloos,
omdat ze niet gebonden is aan alge
meen geldende denkwetten en vast
staande feiten. Vandaar dat de vrij
denkers den grootsten onzin als zoeten
koek slikken, en de meest vaststaande
feiten met het grootste gemak
werpen.
De heeren zijn zoo vrij om alleen
dat, wat in hun kraam te pas komt,
aan te nemen, en wat hen niet aan
staat te verwerpen, hoezeer dit ook
tegen het gezonde verstand ingaat.
Laat ik eens een voorbeeld geven,
waaruit duidelijk blijkt, hoe roekeloos
de vrijdenkers met het gezonde ver
stand omspringen.
Mijn gezond verstand redeneert lo
gisch als volgt. Niets kan zich zelf
maken. Wat niet bestaat, kan ook niets
maken.
Als er dus iels bestaat, is het er öf
door een uitwendige oorzaak, óf krach
tens een innerlijke noodzakelijkheid,
zoodat het noodzakelijk bestaat.
Wat krachtens een innerlijke nood
zakelijkheid bestaat, bestaat dus nood
zakelijk zóó, zoo als het is, m.a.w. dat
kan niet veranderen.
Welnu, de wereld is aan een voort
durende verandering onderhevig, ge
tuige de ontwikkelingsleer der vrij
denkers zelve.
Derhalve besluit het gezonde
verstand bestaat de wereld niet
krachtens een innerlijke noodzakelijk
heid; heeft zij de reden van haar be
staan niet in zich zelve, maar in
oorzaak buiten haar.
Toch mag een vrijdenker deze ge
zonde redeneering niet volgen, maar
is hij verplicht wil hij vrijdenker
blijven om de oorzaak van het be
staan en zóó-bestaan der wereldA
wereld zelve te zoeken.
Vandaar zijn schermen met woorden
gekomen is uit de doode stof, 't geen
de vrijdenker dan ook trouw doet.
Maar hiervoor is nog nooit een be
wijs geleverd.
De beroemde Pasteur, de Fransche
bioloog, heeft 20 jaren lang proef
nemingen gedaan en onderzocht of uit
onbezielde stof ooit een levend wezen
voortkwam.Ook de ongeloovige Tyndall
herhaalde de proeven en beide geleer
den hebben verklaard: „Waarvroeger
geen leven was, komt het leven niet
vanzelf te voorschijn".
Wanneer dus de vrijdenker zegt, dat
dit wel kan, volgt hij hier niet het
gezonde verstand, maar zijn „bande-
looze gedachte", waarmede hij in de
doode stof een kracht toovert, die de
stof bezielen en beleven kan. De echte
wetenschap spreekt heel anders.
„De biologie bestudeert het leven;
zeggen waarvan het leven zelve komt,
welke zijn oorsprong is, kan zij niet.
Zij is onwelend van eene tusschen-
komst des Scheppers maar ook ontkent
zij deze tusschenkomst niet, daar zij
deze niet zou kunnen vervangen door
iets anderszelfs meent zij die tusschen
komst waarschijnlijk, daar zij de stof
onbekwaam verklaart, het leven voort
te brengen, zoo lang zij aan zich zelve
overgelaten is."
We zouden nog meer voorbeelden
kunnen geven, hoe bandeloos de vrij
denkers denken, ook ten opzichte van
historische feiten.
als:
JOH. DE HEER
VARKEN8MARKT TEL, 1309
AMERSFOORT
Piano's Orgels - Radio
KWALITBIT WINT AL-TIJD
ng-
Het is een algemeen belang, dat een
ieder tot het bestrijden en het voor-
en heidebranden
Geld beheeren.
Het is geen gemakkelijk werk bij
aankoop van effecten de juiste keuze
te doen.
Het advies van competente vakman-
:n kan hierbij van dienst zijn. Maar
aar die te vinden?
Iedere serieuze bankinstelling, wel
waar, beijvert zich de clientèle, welke
in haar heur vertrouwen stelt, omtrent
elke fondssoort in te lichten. De effec-
tenafdeeling van zulk eene instelling
houdt een uitgebreid materiaal (finan
cieel archief) ter beschikking van hare
cliëntèle en wijdt zich met haar tijd
en voortdurende attentie aan de be
langen harer cliënten.
Hier tegenover echter staan de prac-
tijken van de zoogenaamde finance
inférieure. Ongevraagde adviezen
pers of particulieren verdienen een zeer
beperkt vertrouwen. De waarde van
aldus aanbevolen waar staat gewoonlijk
in omgekeerde verhouding tot het com
missieloon en den ijver der „démar-
cheurs", die ze propageeren.
Het veiligst is, zich te houden aan
algemeen bekende, geregeld genoteerde
fondsen. Hier is er althans iets van te
weten.
In alle geval het oordeel in laatste
instantie, het beslissend oordeel moet
komen van den geïnteresseerde zelf.
Deze zal zich de moeite behooren
te geven geregeld de prijsnoteering na
te zien, de waarden, waar hij belang
in stelt, zorgvuldig te observeeren en
haar gang nauwkeurig te volgen, trach
tend te achterhalen welke de oorzaken
zijn van stijgen of dalen der koersen
een goede maatstaf voor de waarde
in een fonds is steeds zijn koers.
Is de noteering beneden de innerlijke
waarde, dan is er kans op koersstijging,
in het omgekeerde geval op teruggaan
van den koers. Deze gevolgtrekkingen
zijn echter verre van onfeilbaar; oor
zaken, als speculatie, bijzondere smaak
van het publiek en andere, kunnen
den verwachten gangfvan zaken wel
eens wijzigen.
Vulpeninkten
Teekeninkten
Plakkaatverven
Hectografeerbladen
KANTOORBOEKHANDEL
F. A. TULP »i
Langt»tr. 68 to. Krommtttr. TEL 82»
Binnenland
Het bestrijden van bosch en
heidebranden.
In verband met |den zeer geringen
regenval in den laatsten tijd, waardoor
in verschillende streken van ons land
bosch- en heidebranden zijn uitgebro
ken, vestigt de Directeur van het
Siaatsboschbeheer de aandacht op het
vlugschrift: „Bosch- en heidebranden
alles is* stof en omvorming van en het blusschen daarvan", hetwelk
op aanvrage bij genoemd beheer,
Museumlaan 2, te Utrecht, kosteloos
verkrijgbaar is.
Dit vlugschrift bevat verschillende
praktische raadgevingen ten aanzien
van het blusschen en kan daardoor
bijdragen tot een doelmatige bestrij-
alles is „stof en kracht" enz.
Vandaar ook, dat hij verplicht is
dingen ran te nemen, die de officieele
wetenschap niet bewijzen kan.
Daar hij aanneemt, dat alles maar
stof is en omvorming van stof, moet
hij ook aannemen, dat het leven voort-
Nood in den landbouw.
De interpellatie in de Tweede Kamer
over den nood in land- en tuinbouw
heeft geen erg bevredigend verloop
gehad.
Breed is de nood van den landbouw
itgestald, doch Minister Ruys kon
niets doen dan vertellen, dat dit in
onderzoek is, dat dit overwogen moest
worden, dat over een derde onderwerp
een rapport werd verwacht en zoo
nog wat van die mededcelingen meer.
Het Katholieke lid Van Voorst tot
Voorst merkte op
Onze zandboeren en veehouders, die
het grootste gedeelte van den boeren
stand uitmaken, hebben geen inkom
sten meer; zij staar, aan den rand van
den afgrond.
Vele boerenfamilies, die met hard
werken en een uiterst sober leven zich
tot dusver staande hadden welen te
houden, zijn reeds gevallen; voor hen
bestaat geen hulp meer. Zij gaan met
bitterheid en wrok in het hart het
leger der bezitlooze proletariërs ver-
grooten en versterken.
En elke dag, dien langer getalmd
wordt met in te grijpen, brengt nieuwe
ellende en eiken dag vallen er nieuwe
slachtoffers.
Ik heb de laatste weken een aantal
vergaderingen van boeren en tuinders
bijgewoond in de zand- en weide-
streken van Frieslard, Utrecht, Gel
derland en Overijssel en wat ik daar
heb gezien en gehoord, heeft mij tot
"ep in de ziel gegrepen.
Overal droefheid en ellende.
De inkomsten gedaald tot een nood-
peil, waaruit bij lange na niet meer
kunnen bestreden worden de verplich
tingen tot betaling van hypotheekrente,
pacht, grondbelasting, polderlasten,
assurantie, onderhoud van grond en
gebouwen, kunstmest en veevoeder,
met de in de naaste toekomst voor
oogen executie van het voorvaderlijk
eigendom, gedwongen verkoop vee en
voortvaring, vrouw en kinderen op
straat.
Dat is het droeve beeld van het
huidige platteland. Ik geloof, vooral
na het antwoord van den Minister,
de Regeering niet voldoende
doordrongen is van den hoogen ernst
van den toestand op het platteland.
Indien de boerenstand over het alge
meen niet zoo godsdienstig was, dan
was er brand, dan was er revolutie
op het platteland.
Het nationale vermogen vermindert
met millioenen guldens, doordat de
landbouw bij gebrek aan contanten
terugvalt tot het peil van voor 50 jaren.
Door de bijna volmaakte landbouw
techniek hebben wij een teveel aan
zuivelproducten, varkens en eieren
voor de belio fte van ons volk, zoodat
een aanmerkelijk deel dier productie
moet worden uitgevoerd en ook ge
durende de laatste 25 jaren werd uit
gevoerd. Maar het buitenland heeft
door zijn handelspolitieke maatregelen
-s den uitvoer zeer moeilijk, zoo niet
mogelijk gemaakt en onze eigen
passieve handelspolitiek heeft ons volk
weerloos overgeleverd aan de (machi-
natiën van het buitenland, ja, laat toe,
dat de landen, die onzen invoer be
letten. hun overproductie op onze
markt werpen, zoodat wij de vergaar
bak zijn van alles wat het buitenland
kwijt wil zijn. Wij zijn geen baas in
eigen huis. Een kind kan begrijpen,
dat bij zulk een situatie het reeds zoo
ver gekomen is, dat de boer zijn melk
moet verkoopen voor 4 cents per liter,
zijn varkens voor 9 A 10 cents per
pond en zijn eieren voor 2'/, cents
per stuk, prijzen, die bij lange na de
productiekosten niet goedmaken. De
prijs toch, die in het buitenland ge
maakt wordt, verminderd met het in
voerrecht, is gelijk aan den binnen-
landschen prijs. Ons volk profiteert
van den nood der boeren en consu
meert vleesch, boter, kaas, melk
eieren voor een prijs, die ver beneden
de productiekosten ligt.
Het Beukenlaantje
te Amersfoort
De verbinding der verlenging van
de Arnhemsche- en de Utrechlsche-
straat, is een prachtig laantje met een
dubbele rij mooie beukenboomen langs
een stuk van de buitengracht der stad.
Vooral in den zomer en in den herfst,
als de accacia's en eiken aan den
overkant der gracht met hun vollen
veder- en bladerdosch de sterke kleuren
der bloembedden en het felgroen langs
den waterkant temperen, is het laantje
een sieraad der stad.
tmmer genoeg moet er af en toe
der dikstammlge boomreuzen val
len, omdat hij aan inwendige ouder
domsgebreken lijdt. Van stadswege
heeft men vroeger de aangetaste deelen
voor verder bederf willen beschermen
döor ze met zinken platen te bedek
ken voor inwateren en toetreding van
water, sneeuw en ijs.
Het geheel bijeengenomen't Laantje
et zijne villa's, de Sociëteit Amicitia
et haar muziektempeltje en het ge
zicht over de beek van brug naar brug,
ziet men veelal afgebeeld tusschen de
merkwaardige gezichten der stad met
den slanken O. L. Vr. toren, met de
Koppelpoort, den Monnikendam, de
Kamperbinnenpoort, het Belgcnmonu-
ment, enz.
Men vraagt zich wel eens af, hoe is
dat Laantje er gekomen en hoe oud
zijn de boomen wel?
Het Laantje is 175 M. lang en7M.
breed volgens de oude kaarten.
In oude geschriften van een dertig
jaren geleden, vindt men daarover
eenige aanwijzing, maar in de Raads-
notulen van 1771 wordt daarover meer
vermeld, wat hier volgt.
Langs de gracht op, aan den Zuid-
Westkant had in 1771 de weduwe van
Evert Hoogland een stuk land liggen
langs den waterkant stond een enkele
rij beukenboomen, waarvan er nu nog
enkele over zijn. De weduwe Hoogland
wilde de boomen veilen en kondigde
dit den 21 December 1771 in 't open
baar aan.
onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond
Goedgekeurd bij Konlnkll|k Besluit d.«L M Muit 1913, no. 68
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden In het R. K. Soaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANOEGRACHT
des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAOAVONDS vin 7
tot 8 uur en VR(|DACS van 10 tot 11 uur.
Dadelijk ingaande rente 34/t« pCt.
gputtyjei gratis verkrijgbaar.
KaulerAnwterdameche Bank.
I^ibaci^PÏAKO'^^
Voortreffelijk in elk opzicht
Vraagt catalogus en condities aan K
bij de vertegenwoordiger
Fa. R. VAN DEN BURG.
ARNHBMSCHBWEO B
Jtfu vonden de Amersfoorters het toch
/el jammer, dat die goedgroeiende
sierlijke beuken van den beekrand
zouden verdwijnen. De weduwe had
de zeshonderd gulden, die den hout
handelaar er voor geboden had, al
afgewezen.
Daags vóór den verkoop kwam de
Raad der stad bijeen en men noemde
de nadeelen op van |het vellen der
boomen
lo. de kanten der buitengracht zou
den afschieten en zouden bij hun her
stel groote kosten veroorzaken;
2o. wanneer één der bruggen gere
pareerd moest worden, zou er geen
voldoende nood of hulpweg van poort
tot poort te maken zijn en men zou
daarbij afhankelijk worden van het al
of niet medewerken der tijdelijke eige
naars, die den particulieren weg wel
:ns konden sluiten.
Deze twee bezwaren dreven de vroede
vaderen tot het besluit, om te trachten
de benoodigde strook grond voor een
weg aan te koopen.
Maar men had geen geld en men
kon er destijds niet zoo gemakkelijk
door leenen aankomen. Men zou pro-
beeren andere boomen, die op de wal
len, van de iepenfamilie, te laten vallen
en te verkoopen, om daardoor genoeg
geld bijeen te krijgen.
Maar de weduwe Hoogland was een
redelijk mensch en vroeg voor een
strook van eene breedte van veertien
Rijnlandsche voeten met de boomen
mede, slechts f900. De stad sloot den
koop en T Laantje kwam er.
De stad liet den grond elfenen, zorgde
voor goede versterkte walkanten en 1
Februari 1773 plantte men nog eene
tweede rij beukenboomen tegenover de
bestaande, die nu nog het mooie ge
zicht uitmaken bij het binnenkomen
der stad.
jammer genoeg dwingt de stads
ontwikkeling en het toenemende ver
keer af en toe zelfs den weloverdachte
plantsoenaanleg van Zocher aan te
tasten, waar nu ook een groote leegte
van boomen en overvloed van blokkige
huizen komt. Het eenige middel om dit
euvel te bestrijden is bij-planten en
de door de nietsontziende jeugd ge
broken boompjes aan te vullen, ook
op de pleinen.
Een boomloos plein in een stad is
als een toren zonder spits, een brug
zonder leuning, een schilderij zonde
lijsteen boomlooze weg zonder scha
duw is in den zomer een plaag, in
den winter een vrijplaats voor wind,
die overal ongehinderd doordringt.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
Kiest voor Uw Administratie
Boeken met
mm Eoorae Tijdsbsipirlng aai
Langestraat 84 Telef. 528
„Stille Omgang"
Amersfoort en Omstreken.
Zaterdagavond stond Amersfoort In
het teeken van „De Stille Omgang".
Vanaf 10 uur trokken groepjes man
nen in opgewekte stemming naar het
station. Daar aangekomen werden tal-
looze handdrukken gewisseld en vroo-
lijk hoorde men telkens de uitroep:
„zoo, ben je weer present, enz." Vijf
minuten voor elf werd met een voor
naar Amsterdam gestoomd en
nauwelijks was de trein in beweging
of men begon met de voorgeschreven
gebeden.
Na aankomst te Amsterdam werd
gezamenlijk naar de kerk van den H.
Ignatius aan de Rozengracht gemar
cheerd om het Lot mede te maken.
De WelEerw. Heer W. J. de Jong,
Directeur van de afdeeling Amersfoort
hield onder hst Lof een korte rede ter
opwekking, de pelgrims aansporend
tijdens de nachtelijke omgang ook
te denken aan de hoon er
smaad die Jezus in Zijn Heilig
Sacrament gedurende de eeuwen heeft
ondervonden en Hem daarvoor eer
herstel te bieden. Na het Lof werd
getrokken naar het Spui waar een half
uurtje in volmaakte orde werd gewacht
op de van alle kanten voortschrijdende
drommen mannen. Nadat het sein voor
doortrekken was gegeven werd met de
omgang aangevangen. Telkenjare weer
sticht het die duizenden mannen in
getogen te zien voortschrijden, ouden
van dagen en jongeren die nog
Hebt II een
Taxi of aulo noodig
Amersfoort
arm en rijk, patroon en bediende,
één in hun liefde voor het Eucharis
tisch wonder, uitend openlijk hun trouw
aan Jezus in Zijn Sacrament. Na de
omgang werd de H. Mis bijgewoond
in dezelfde kerk. De H. Mis werd op
gedragen door den WelEerw. Heer
W. J. de Jong. Na het Evangelie be
trad de WelEerw. Heer Beijer, Kapelaan
te 's Hertogenbosch de kansel om in
gloedvolle woorden te schetsen de
liefde van Jezus voor ons. Niet alleen
dezen nacht moet ons hart trillen van
wederliefde. Wij allen moeten onze
liefde toonen door in de week het
H. Misoffer bij te wonen en door veel
vuldig te naderen tot de tafel des
Heeren. Alles herstellen in Christus
moet het parool zijn ook in de huidige
Maatschappij. Onder de H. Mis nader
den allen ter H. Tafel. Het zangkoor
onder leiding van den heerThanhauser
zong op verdienstelijke wijze de 3-
slemmige Mis van Perosi en na de
H. Mis Jesu Dulcis van Kothe met
orgelbegeleiding van den Heer H.
Beijer, Organist van de St. Henricus-
parochie te Amersfoort. Na de H. Mis
kwam men bijeen in het Johannes
Roothaanhuis waar direct een opge
wekte stemming heerschte. Te 6.46
uur voerde de trein allen weer huis
waarts met de gedachte: volgend jaar
om zulks nog te doen, waartoe Me
vrouw van der Mark zich weder wel
willend beschikbaar gesteld heeft. Op
Woensdag, 9 Maart zal zij daarvoor
nog eens aan belangstellenden een
denkbeeld geven wat de pottenbakkers
kunst in de eeuwen en eeuwen van
haar bestaan bereikt heeft en met welke
dikwijls uiterst eenvoudige middelen
door primitieve volken artistieke vor
men en schoone kleuren werden ver
kregen, ook voor de meest gewone
gebruiksvoorwerpen. De verzameling
in de eersle Kamer der tentoonstelling,
waar vele merkwaardige en kostbare
vazen en potten zijn bijeengebracht
voor 't meerendeel eigendom van Me
vrouw van der Mark zelve, vormen
daarbij een zeer goede handleiding.
Daarna kan men dan de tentoon
stelling in de tweede Kamer rustig
gaan bekijken, waarbij ongetwijfeld
ook de weefsele zuilen opvallen.
De toegangsprijzen kunnen geen be
zwaar opleveren, daar ieder naar eigen
welstand opgave betaalt en wel f 0,10
f 0,15 of f 0,25 (Leden Kunstkring
vrije toegang).
Om 2 uur zal de uitlegging beginnen,
en er mag verwacht worden dat nog
velen, die tot nu toe om een ol an
dere reden niet gingen, thans aanlei
ding zullen vinden, er alsnog heen te
gaan om dit belangwekkende te zien
en te genieten.
A.s. Woensdag 12—4 uur wederom
VOLKSVISCHDAG
4 en 5 mooie gebakken viaachcn
voor 1 kwartje
IJMUIDERVISCHHANDEL
UTRECHTSCHESTRAAT 40
Het gesprek van den dag.
Ommegang tentoonstelling
aardewerk in de Poth.
De tentoonstelling in de Poth werd
reeds op vele dagen met de belang
stelling vereerd van leden van de Kunst
kring en ook van niet leden, die eens
een kijkje kwamen nemen om zich een
denkbeeld te maken van wat de beide
artisten-pottenbakker Lanooy en Dresler
met kleuren en sierlijke vormen hebben
weten te bereiken. Het Nut wil nu hen,
die van deze tentoonstelling nog niet
genoten hebben de gelegenheid bieden
R. K. Spaarbank.
Verslag over de maand Februari 1932.
Per 31 Januari totaal ver
schuldigd aan Inleggers f 351.063.23
Ingelegd f 10.877.37
f361.940.60
Terugbetaald f 8.820.42
f353.120.18
Boekjes per 31 Jan. 1932 totaal af
gegeven 2858, waarvan in omloop 2038.
Het Bestuur der R. K. Spaarbank.
Ontspanning van Werkloozen.
De Commissie voor ontwikkeling en
ontspanning van werkloozen verzocht
ons nog te willen mededeelen, datdc
Chr. Gymn. vereeniging „Jahn" alhier
a.s. Zaterdag om 8 uur een uitvoeung
met muziek geeft.
De uitvoering heeft plaats in de
markthal, die van 7.30 tot 7.45 ge
opend is voor de werkloozen en hun
vrouw of verloofde.
Gratis toegangsbewijzen hiervoor
vanaf Donderdag a.s. aan te vragen
aan de Arbeidsbeurs.
Vanaf 7.45 tof 8 uur kunnen niet
werkloozen voor de nog beschikbare
ilaatsen toegangsbewijzen verkrijgen
plaatsen l
k f 0,15.