A. H. v. Nieuwkerk
In Rook- en Byzettafels
'«ra
Het beste Adres
G. A. Keuneke
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
Dc Êcmbodc
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 11 Maart 1932
ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteere
Advertentiên moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Vijf en Veertigste Jaargang - No. 97
Dit nummer bestaat uit 2 bladtn
Een goede man moet niet alleen goed,
maar ook een man zijn. De 'zwakke
boomen waaien om, al zitten er de
beste vruchten aan. Men kan geen goed
doen, indien men niet sterk is. Alleen
sterke menschen kunnen anderen uit
den brand redden. Alleen krachtige
menschen kunnen anderen tot steun zijn.
Epistel en Evangelie.
Passie-Zondag.
Les uit dfen brief van den H. apostel
Paulus aan de Hebreën; IX, 11—15.
Broeders! Christus, opgetreden zijnde
als Hoogepriester der toekomstige goe
deren. is door den grooteren en meer
volmaakten lakernaktl, die niet met
handen gemaakt, dat is, niet van deze
schepping is, en niet door bloed var
bokken ol kalveren, maar door zijn
eigen bloed éénmaal in het heiligdom
binnengegaan, na eeuwige verlossing
veiworven te hebben. Want indien bet
bloed van bokken en stieren en de
btsprenkelingmetde asch eener jonge
koe de besmetten heiligt tot reiniging
des vleesches, hoeveel meer zal het
bloed van Christus, dledqorden Heili-
S:n Geest Zich zeiven onbevlekt aan
od heelt opgeofferd, ons geweten
zuiveren van doode werken, om den
levenden God te dienen? En daarom
is Hij Middelaar van een nieuw Ver
bond opdat, terwijl een dood lusschen-
beide kwam tot verzoening van de
overtredingen onder het vorig Verbond,
zij, die geroepen zijn, de belofte ont
vangen mogen der eeuwige erfenis, in
Christus Jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; VIII, 46—59.
In dien lijd sprak Jesus tot de scharen
der JodenWie van u zal Mij van
zonde overtuigen? Indien ik u de waar
heid zeg, waarom gelooft gij Mij niet?
Wie uit God is, hoort Goas woorden
daarom hoort gij ze niet, omdat gij niet
uit God zijt. De Joden antwoordden
dan en zeiden Hem: Zeggen wij niet
te recht, dat Gij een Samaritaan zijt
en eenen duivel in hebi? Jesus ant
woordde: ik heb geenen duivel; maar
ik vereer mijnen Vader, en gij hebt
Mij onteerd. Echter zoek Ik mijne eer
niet; er is iemand, die ze zoekt en
die oordeelt. Voorwaar, voorwaar, ik
zeg uindien iemand mijn woord be
waart, hij zal den dood niet zien ir
eeuwigheid. De Joden zeiden dan: ni
erkennen wij, dat Gij eenen duivel ii
hebt! Abraham is gestorven en de
Proleten; en Gij zegt: indien iemand
mijn woord bewaart, hij zal den dood
niet smaken in eeuwigheid. Zijt Gij
grooter dan onze vader Abraham, die
gestorven is? Ook de Profeten zijn
gestorven. Wien maakt Gij U zeiven?
Jesus antwoordde: Indien ik Mij zei-
ven verheerlijk, is mijne verheerlijking
niets. Het is mijn Vader, die Mij ver
heerlijkt, van wien gij zegt dat Hij
God is. Maar gij kent Hem niet;
echter ken Hemen, zoo Ik zeide dat
ik Hem niet ken, zou Ik aan u gelijk
zijn, een leugenaar. Maar Ik ken Hem
en bewaar zijn woord. Abraham, uw
vader, heeft zich zeer verheugd dal
hij mijnen dag zou zien; hij heelt dien
gezien en zich verblijd. De |oden zei
den dan tot Hem: Nog geen vijftig
jaren zijt Gij oud, en Gij hebt Abraham
gezien 1 Jesus sprak tot hen: Voorwaar,
voorwaar, Ik zeg ueer Abraham werd,
ben Ik. Zij namen dan steenen op om
op Hem te werpen; doch Jesus ver
borg Zich en ging uit den tempel.
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL. 130»
AMERSFOORT
Piano's - Orgels Radio
Onze Orffels en Plano's zijn Juist leta
Vulpininkten
Teekmirkten
Plakkaatverven
Hectografeerbladen
KANTOORBOEKHANDEL
«F.A.TULP»
Lengestr. 68 to. Krommeitr. - TBL 826
genoeg doordrongen zijn van de
scboone leuze„Een voor allen, allen
voor één".
Liturgische Kalender.
Week van 13—19 Maart.
Passieweek. Dagelijks Prefatie van
het H. Kruis,„behalve wanneer anders
wordt aangegeven.
Zondag 13. Passie-Zondag, Mis Ju-
dica, zonder Gloria, 2e geb. voor Kerk
of Paus.
Maandag 14. Mis van Maandag in
de Passieweek, 2e geb. voor Kerk of
Paus.
Dinsdag 15. Mis van Dinsdag in de
Passieweek, 2e geb. ais Zondag.
Woensdag 16. Mis van Woensdag
in de Passieweek, 2e geb. als Zondag.
Donderdag 17. H. Gertrudis, 2e geb.
H. Patricius, 3e geb. en laatste Evan
gelie van Donderdag in de Passieweek.
Vrijdag 18. Zeven Smarten v. Maria,
2e geb. H. Cyrillus van Jerusalem, 3e
geb. en laatste Evangelie van Vrijdag
in de Passieweek, Credo, Prefatie H.
Maagd.
Zaterdag 19. H. Jozef, 2e geb. en
- laatste Evangelit v. d. dag, Credo, Pref.
H. jozef.
Evangelleverklarlntf.
Passie-Zondag.
Heden op Passie-Zondag worden
de kruisen en beelden met een paarsen
doek bedekt. Dit is een overblijfsel van
het vroeger gebruik gedurende dezen
lijd het geheele koor door een gordijn
af te sluiten van het schip der geloo-
vigen. Dit gordijn moest de geloovigcn
er aan herinneren dat zij om hunne
zonden onwaardig waren voor het aan
gezicht van God te verschijnen en het
recht op den hemel verloren hadden;
het was een aansporing tot versterving
en boetvaardigheid.
in den Passietijd herinnert ons de
H. Kerk bijzonder aan het lijden en
sterven des Heeren. In het Evangelie
van dezen Zondag zien we hoe de
woede van Jezus' vijanden voortdurend
aangroeit (ze namen steenen op om
op Hem te werpen), weldra zullen
hun goddeloos plan volvoeren en
Jezus ter dood brengen.
De gebeurtenis uit dit Evangelie had
plaats omstreeks zes maanden vóór zijn
lijden toen Jezus op het Loofhutten
feest het volk te Jetusalem in den
tempel onderwees en naar gewoonte
van de Farizeeërs veel tegenspraak en
bittere lastering over Zijn leer en Zijn
gedrag ondervond. „Indien gij op mijn
gedrag ol persoon niets weet aan te
merken en Mij op geene wijze van
zonden kunt overtuigen, waarom neemt
ge Mijn leer dan niet aan Waarom
geloolt ge Mij niet, indien lk u de
waarheid zeg
Doch wilt ge dat Ik u de reden van
uwe ongeloovigheid ontdek Welnu gij
veracht daarom mijn woord en gelooti
niet aan mijn leer omdat gij niet uit
God zijt." Laat ons, Christenen, deze
woorden wél ter harte nemen „die uil
God is, hoort Gods woorden" en onder
zoeken we of we zelt uit God zijn en
gaatne naar Gods' woorden hooren.
Helaas de Pharizeën worden nog hard
nekkiger en spraken tegen Jezus de
gruwelijkste lasteiwoorden „Zeggen
wij niet terecht dat Gij een Samaritaan
zijt d.i. een niet oprecht Israëliet en
dat Gij een duivel in hebt Wat kan
de haat en nijd en afgunst toch den
mensch verblinden in zijn beoordeeling
van zijn evenmenschDe edelste hande
lingen en edelste bedoelingen worden
dan neergehaald als duivelsch en slecht
en toegeschreven aan zucht naar eer
en glorie, evenals Jezus zich verdedi
gen moest„Ik zoek mijn eer niet."
Laten ook wij dan evenals Hij onze
zaak ter beoordeeling over aan God
,Eén is er die oordeelt," en rustig
onzen gang gaan.
Zeer opmerkenswaardig is het dat
de Zaligmaker op den tijd zells dat
Hij door zijn vijanden gehoond en ge
lasterd werd hun nog de eeuwige zalig
heid beloofde indien zij zijne woordtn
geloofden en zijn leer opvolgden„Voor
waar ik zeg u zoo iemand mijn woord
onderhoudt hij zal in eeuwigheid den
dood niet zien."
Doch de Pharizeeën vatten deze
woorden op alsof Hij van den licha-
mclijken dood sprak. Ze beschuldigen
Hem daarom van leugen en plagerij
„Hoe? Gij geeft voor dat zij, die uwi
leer volgen, in eeuwigheid niet zullen
sterven? Zijn dan niet alle menschen
aan den dood onderworpen Moesten
niet zelfs Abraham en de Profeten ster
ven? Zijl Gij meer dan onzen Vader
Abraham en de Profeten, dat Gij uv
leerlingen de onsterfelijkheid beloott
Zoo worden de menschen verblind als
zij haat en afgunst in hun hart voeden
tegen zekere personen, dat zij hun
woorden ten onrechte uitleggen en dik
wijls een beteekenis daaraan geven
waaraan deze nooit gedacht hebbent
Op de vraag: „Wien maakt Gij U
zeiven Zijt gij dan grooter dan onzen
Vader Abraham," antwoordde Jezus
„Voorwaar Ik zeg u, dat Abraham uw
Vader zich zeer verblijd heeft dat hij
mijnen dag zou zien," m.a.w. Ik ben
dus grooter dan hij, en „hij heeft hem
gezien" n.l. in een profetischen geest
den toekomstigen Verlosser aanschou
wend. De Pharizeeën verstonden deze
woorden echter in letterlijken
riepen uit„Gij zijt nog geen 50 jaar
oud en hoe hebt Gij en Abraham el
kander dan kunnen aanschouwen'
waarop de Zaligmaker duidelijk Zijn
Godheid te kennen gaf in dezewoor-
;n„Eer Abraham werd ben lk."
Toen namen ze steenen op om Hem
Ie steenigen, maar dewijl Zijn uur nog
niet gekomen was ging Hij onzichtbaar
uit hun midden.
St. Jozet.
armen en de handwerkslieden
hebben bijzonder het recht tot den H.
Jozef te gaan en uit zijn leven voor
deel Ie trekken, want ofschoon van
koninklijken bloede en met Maria, de
hoogste en heiligste der vrouwen, tot
bruid, leefde hij toch als een arm
werkman, en verwierf door den arbeid1
zijner handen, wat tot onderhoud der
zijnen gevraagd werd.
Daaruit blijkt, dat, wanneer wij den
gtond der dingen beschouwen, de ar-
zich niet vernederd behoelt te wa
door zijn armoede. Nie4 alleen is
zijn stand niet onteerend, maar elke
arbeid kan. wanneer ware deugd den
werkman bezielt, een adeldom wezen
van verheven soort. Paus Leo XIII.
L,e {/enslenjes.
Er is niets, dat zoovele dingen poli
tiek onbereikbaar maakt, als de politiek
van het bereikbare.
De strijd tusschen ideaal en werke
lijkheid wordt eerst in de ideale wer
kelijkheid van de eeuwigheid beslist.
WerkelQke idealen richten zich dan
opjhet eeuwige.^
Dien uw eigenbelang door de be
langen van anderen te dienen.
Waar het verstand ophoudt, begint
het geloof. Wanneer gij de geloofsge
heimen verstandelijk tracht te over-1
meesteren, doet gij als een kind, dat
met een lucifer de sterren des hemels
wil aansteken.
Het is beter een goed mensch en
een slecht kunstenaar, dan een slecht
mensch en een goed kunstenaar te zijn.
De Mammon.
Het lot der volkeren wordt tegen
woordig niet meer bepaald door ko
ningen en keizers, door parlementariërs
en intellectueelen, maar door industri-
eele syndicaten en 't meest door finan
ciers.
Bijna alle beslissende onderhande
lingen zijn verlegd naar het terrein
van economie en financiën. Wanneer
eenige getallen ziet, die achter
deze beheerschers der wereld staan,
dan verwondert men zich niet meer
de verandering der verhoudingen,
en tijd, waarin geld alles geworden
n crediet beslist over leven en
dood. In den nieuwsten tijd heeft een
zoodanige concentratie van rijkdom
plaats gevonden in enkele landen,
vooral in de Vereenigde Staten van
Noord Amerika, dat de beslissingen
in den economischen strijd noodzake
lijkerwijze in hun voordeel moeten uit
vallen. De beide grootste banken van
de wereld alleen reeds, de Chase Na
tional Bank en de National City Bank,
beschikken ieder over ongeveer twee
milliard dollar kapitaalkracht, in den
loop van de laatste zes jaren is het
aantal der Amerikaansche banken door
concentratie met ongeveer 20 °/0
minderd. Zelfs 15 °/0 van den parti
culieren handel is onderworpen aan
bankbeiangen.De transacties, die plaats
hebben binnen het door hen gecon
troleerde gebied, loopen in de duizen
den millioenen dollars-
De Amerikaansche gezant in Berlijn,
Mr. Gerard, heelt onlangs gezegd, dat
Noord-Amerika door ongeveer 500 fi
nanciers en fabrikanten beheerscht
wordt. In hun eigen land is hun poli
tieke invloed niet altijd zoo klaar
blijkelijk voor de economische ge
beurtenissen is hij echter beslissend.
Buiten Amerika intussclien treden de
ware heersciiers steeds duidelijker naar
voren. In den laatsten lijd zijn het nog
bijnaalleen de leiders der wereldbanken,
dieerover te beschikken hebben, wat
in de van hen afhankelijke landen
eigenlijk moet geschieden.
Een typisch geval is de heerschappij
van de Morgan-groep, die alleen in
alle deelen der wereld, waarden tot
Sociale actie.
vindt U bij ons een prachtcoliectie
K. Beekstraat 6, Tel. 543 - Beekenst.laan 10 - Amersfoort
'm UW Complete Meubileering
Linten
Carbonpapier
Stencils
Fa. H. ELZEHAAR
LAN6ESTRAAT 84 TBL. 628
zaken te conslateeren zijn, die geen
blijvende werking zullen blijken te
hebben, zooals b.v. de zeer bijzondere
situatie waarin de Russische landbouw
ert en de zeer algemeene pro
waardoor in het buitenland de
Binnenland
Ieder welopgevoed mensch moet
eten, dat hij een „Socialen plicht van
stand" te vervullen heeft, dat wil zeg
gen, dat hij trachten moet naar best
vermogen mede te werken, om het
sociale streven van alle standen te
bevorderen. Het gaat met dien plicht
evenals met het gebod om te zorgen
voor de ziel en het lichaam van zijn
naaste. Waar een drenkeling den wal
zoekt te bereiken, daar moet iedereen
hem behulpzaam zijn. En hoe hooger';edeling.
de stand, hoe meer ontwikkeld het c. De melhode
begrip, hoe rijker de hulpbronnen, hoe
krachtiger de invloed des te grooter
is ook de verplichting om de hand uit
te steken ter aanbieding van sociale
hulp. Hoe jammer, dat velen zulks niet
begrijpen. Hoe treurig, dat allen niet
De Crisis.
Prof. Dr. Minderhout uit Wagenin-
m, hield een rede over: „De crisis
den landbouw".
In den aanvang wees spr. op het feit,
dat een crisis in den landbouw menig
maal een apart karakter heeft en veelal
onafhankelijk staat van de industrie.
Het samenvallen van de huidige land
bouwcrisis met die in het algemeen,
maakt de gevolgen ongetwijfeld ernsti
ger en langduriger dan wanneer èn
industrie èn handel zich in een bloei
hadden mogen verheugen.
Voor deze crisis is de kiem reeds
de oorlogsjaren gelegd, toen de
productie in overzeesche gebieden ge
weldig is uitgebreid, om in de groote
vraag uit Europa, waar men noodge
dwongen de bodemproductie sterk had
moeten inkrimpen, te voorzien (g'aan,
suiker). Zoodra Europa na den vrede
zelf weer zijn normale produceering
hervatten wilde, is de concurrentie
strijd met de nieuwe productie-gebieden
en met de vergroote productie in andere
culiuurstreken ontbrand en is voor de
landbouwers in ons land een moeilijke
tijd aangebroken.
Dezen toch ondervonden toen de
nadeelige gevolgen van de hooge pro
ductie-prijzen uit de oorlogsjaren,
welke oorzaak geweest zijn van hooge
landprijzen, pachten en landarbeiders-
loonen. Gezien van het standpunt van
den boer, vormen deze posten onder
deden van zijn onkostenrekening en
wel deelen, waarin moeilijk op korten
termijn wijziging is te brengen.
Uit het verloop der prijzen van akker
bouw en veeteeltproducten, alsmede
uit de resultaten van gecontroleerde
landbouwboekhoudingen kan met groote
zekerheid worden afgeleid, dat de pe
riode van 19t9-1929 een periode was
met gemiddeld zeer magere bedrijfs
resultaten, waardoor de in de oorlogs
jaren gemaakte reserves voor het groot
ste gedeelte verdwenen zijn.
Zal de nu heerschende noodlottige
toestand in den landbouw weer even
lang duren als de landbouwcrisis it
de 19e eeuw?
Om deze vraag te onderzoeken moet
op de eerste plaats worden nagegaan
welke de oorzaken van de enorme
prijsdaling zijn.
Er zijn verscheidene oorzaken, die
ongetwijleld duurzaam een grooter aan
bod van belangrijke landbouwproduc
ten zullen teweeg brengen.
Als zoodanig kunnen worden ge
noemd
a. Het steeds algemeener worden
van het kunstmestgebruik.
De resultaten van plantenver
landbouw wordt aangemoedigd.
Verder zijn er nog toevallige oor
zaken van den grooten prijsval in 1929.
Alles gecombineerd, zal onze akker
bouw in hoofdzaak de concurrentie
met het buitenland aan kunnen, mits
de productie-kosten worden verlaagd.
Wat de suikerbieten betreft, het is
de vraag of deze cultuur tegen het
suikerriet zal zijn opgewassen.
De oorzaak ten aanzien van veeteelt
en tuinbouwgewassen ligt voornamelijk
in de vraag.
Over geheel de aarde gerekend, vindt
de meerderheid der menschen nog al
tijd haar bestaan tn den landbouw en
daar de landbouw internationaal is
volgt daaruit, dat de meerderheid der
menschen direct door de crisis getrof
fen worden. Direct door deze land
bouwcrisis worden getroffen de onder
nemers, van wie thans reeds velen
straatarm geworden zijn. In verhouding
tot de prijzen der producten zijn de
loonen op het platteland echter nog
onevenredig hoog.
De waarde van den grond is sterk
achteruit geloopen, terwijl de pachten
ongeveer met de helft gedaald zijn. Na
afloop van den pachttermijn kunnen de
pachters (de helft der boeren en tuin
ders uitmakend) indien ze het nog zoo
lang houden kunnen, hun bedrijfskos
ten sterk verminderen. De positie van
de pachters is daardoor relatief gun
stiger dan die der eigen boeren met
hypotheek op hun bedrijf.
Ook voor hen. die indirect van den
landbouw leven, d.i. voor het geheele
platteland, is deze tijd een bijzonder
zware.
Momenteel kunnen practisch de pro
ductie-kosten alleen van beteekenis
worden verlaagd door drastische be
sparing op arbeidsloon en dat zou uit
sociaal oogpunt zeer te betreuren zijn.
Met cijfers kan echter worden aange
toond, dat er geen andere weg openstaat
indien de prijzen niet beter worden.
Begrijpelijk is het in de gegeven
omstandigheden, dat de Overheid zich
tot laak stelt, waar mogelijk de gevol
gen van de crisis te verzachten. Voor
den akkerbouw is reeds het een en
ander gedaan. Thans echter gaan ook
veeteelt en landbouw de volle aandacht
vragen. Eventueele steunmaatregelen
voor deze laatste vormen van bodem
productie zijn uitermate moeilijk, daar
men hier met overwegende export
bedrijven te doen heeft, welker pro
ducten door het buitenland in steeds
sterkere mate geweerd worden.
Uitspraken Kantongerecht
Amersfoort.
Amsterdam
Openbare landweg versperren: J.M.
woonpl. onbekend f 25 of 10 d.
TrekhondenwetPh. v. D. Pulten
f5 of 2 dagen.
RustdagbesluitH. de O. Laren
schuldig zonder strafoplegging.
Loopen op verboden grondC. v.
V. Hilversum f 15 of 6 d., T. F. id.
Leerplichtwet: A. v. d. II. Stouten-
burg f 3 of 1 d., P. v. d. H. ldJ.
V. Amersfoort f5 of 2 d. J. v. d. B.
vrijspraak.
Geen richting aangeven: J. v. A.
Hilversum f 10 of 4 d.
Met auto linas rijdenW. C. v. B.
Arnhem f 10 of 4 d.
Veiligheid van verkeer in gevaar
brengen P. H. A. H. Gouda f 25 of 10 d.
Verboden weg berijdende P.
Utrecht 50 cent of 1 d.
Wielrijden onder invloed alcohol:
T. K. Amersfoort f25 of 10 d.
Auto zonder rood achterlichtE. v.
R. Nijkerk f2 of 1 d„ A. v. d. B.
Stoutenburg id.
Wielrijden zonder belP. H. Spa
kenburg f 2 of 1 d., H. v. P. Soest id.
Geen nummer of rijbewijsM. S.
Zwollekerspel f3 of 1 d., H. de G.
Spakenburg id., J. v. W. Driebergen
f5 of 2 d.
Autorijden zonder spiegelW. A.
Apeldoorn f5 of 2 d.
Te Soest vee los laten loopen: H.
H. aldaar f4 of 2 d.
Wateren buiten urinoir te Amersfoort:
B. aldaar f 3 of 1 d., C. A. S. Am
sterdam id.
In Soest venten zonder vergunning:
W. W. zwervend f2 of 1 d.
idem in Baarn: j. C. Amsterdam
f2 of 1 d.
Sproeten komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten,
Pot 90 ct., Tube SO cl. Zeep 60 ct.
Kerknieuws
Warenwet
vrijspraak.
StraatschenderijE. v. d. W. Stroe
f 10 of 1 week tuchtschool, H.^A. A.
Maarn berisping, G. M. id.
Aartsbisdom Utrecht.
De Aartsbisschop van Utrecht heeft
benoemd
tot kapelaan te Montfoort den Wel-
eerw. heer F. L. Koning;
tot kapelaan te Renkum den Weleerw.
heer H. H. Kruse.
Naar Rome.
Mgr. Jansen, Aartsbisschop van 1
Ulrecht, zal zich korten tijd na Paschen
naar Rome begeven, tot het afleggen i
van het olficieele vijfjaarlijksche bezoek i
aan den Paus, om mededeelingen te
doen betreffende den toestand in het
Aartsbisdom.
Kevelaer.
De bedevaartsplaats Kevelaer is in
1931 door niet minder dan 600.000.'
pelgrims bezocht. Van de buitenland-jl
sche pelgrims waren het vooral Neder-j
landers, die een bezoek aan dit be-l
kende Maria-oord kwamen brengen.'
H. Maarn 110 of een week tuchtsch.,
G. v. B. W
P. v. d. W. id.
DronkenschapC. G. Baarn f 10 of 4 d.
Keur waterschap Eemnes: E. de G.
aldaar f5 of 2 d.
„dry-farming"
gebruik van machines
in den overzeeschen landbouw.
e. Het overbodig worden van vele
paarden.
De gevolgen van deze factoren zul
len blijvend zijn. Daarnaast zullen oor-
v. B. Woudenberg-f 10 of 4
irri mill
voor Damestasschen
Koffers eo alle soor
ten fijne Lederwaren
LANGESThAAT I05-AMERSFOORT