Hallo Hallo!
W. J. GERRITSEN
Het beste Adres
G. A. Keuneke
r
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave v
i de Katholieke Stichting De Eembodc,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 20 Mei 1932
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
AdvertentiEn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 15
Een organisme stort ineen met schok
ken, maar groeit niet met schokken.
Alle revoluties waren dan ook destruc
tieve verschijnselen. Ze kunnen den
nieuwen groei voorbereiden, maar de
groei zelve moet langzaam gaan.
Epistel en Evanfielle.
Feestdag der Allerheiligste Drieëenheid.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de RomeinenXI, 33—36.
O diepte der rijkdommen van Gods
wijsheid en wetenschap! Hoe onbe
grijpelijk zijn zijne oordeelen en onna
speurlijk zijne wegenWie toch heefl
den zin des Heeren gekend, of wie is
zijn raadsman geweest? Of wie heeft
Hem eerst gegeven, dat het hem zoude
vergolden worden? Uit Hem immers,
en door Hem en in Hem is alles; Hem
zij de eer en heerlijkheid in eeuwig
heid I Amen.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheüs; XXVIII, 18-20.
In dien tijd sprak Jesus tot zijne
leerlingen: Mij is gegeven alle mach!
in hemel en op aarde. Gaat dus en
leert alle volken, hen doopend in den
naam des Vaders en des Zoons en des
Heiligen Geestes, hen ieerend onder
houden alles wat ik u bevolen heb.
En ziet, Ik ben met u al de dagen tot
aan de voleinding der wereld.
Liturgische Kalender.
Week van 22—28 Mei.
Zondag 22. H. Drievuldigheid, Tijd
eigen, Mis Benedicta, 2e geb. en laat
ste v. d. te Zondag na Pinksteren,
Prefatie H. Drievuldigheid.
Maandag 23. Mis v. d. Ie Zondag
na Pinksteren, zonder Gloria, 2e geb.
A cunctis, 3e naar keuze, zonder Credo,
gewone Prefatie.
Dinsdag 24. Mis als gisteren, 2e A
cunctis, 3e Fidelium voor de Over
ledenen, 4e naar keuze.
Woensdag 25. H. Gregorius VII, 2e
geb. H. Urbanus.
Donderdag 26. H. Sacramentsdag met
Octaaf, Mis Cibavit, Credo, Prefatie van
Kerstmis.
Vrijdag 27. Mis als gisteren, 2e geb.
H. Beda, 3e H. Joannes I, Credo, Pref.
van Kerstmis.
Zaterdag 28. Mis als Donderdag, 2e
geb. H. Augustinus, Credo, Pref. v.
Kerstmis.
geloof ontvangen, namelijk is één God,
den Almachtigen Vader en in Jesus
Christus, den Zoon Gods, en in 6
H. Geest." En de H. Augustinus
storven in 't jaar 430) verzekert
hij geen katholiek gevonden heeft, die
als hij iets schrijft over de H. Drie
vuldigheid niet hetzelfde leert wat de
Kerk leert."
Zoo is dit meest onbegrijpelijke
mysterie Gods volgens Christus' bevel
geworden de grondslag der Evangelie
prediking en der genade-uitdeeling.
Moge dan ook dit geheim voor ieder
van ons de grondslag, het begin en
het einde zijn van geheel ons christelijk
leven gelijk de Priester de H. Offerande
der H. Mis begint en voltrekt in den
naam der H. Drieëenheid, gelijk de
H. Kerk al de H. Sacramenten in dien
zelfden naam ons toedient, zóó moeten
ook wij onze dagtaak beginnen en
eindigen in den naam des Vaders en
des Zoons en des H. Geestes, zóó moet
ieder gebod en lederwerk van den dag
zijn een lofprijzing aan de H. Drieëen-
heid, een voortdurend„Eere zij den
Vader, den Zoon en den H. Geest."
Evangelie verklaring.
Feestdag der Allerheiligste Drieëenlieid.
Op den eersten Zondag na Pinksteren
vereert de H. Kerk op een bijzondere
wijze het groote mysterie der Aller
heiligste Drievuldigheid.
Na achtereenvolgens al de geheimen
van Christus' Verlossingswerk overwo-
Een te hebben is het billijk dat de
I. Kerk een rechtmatigen tol van dank
baarheid aan'geheel de H. Drievuldig
heid aanbiedt.
Alhoewel wij met den H. Paulus in
het Epistel onze onmacht bekennen
moeten en vol bewondering uitroepen,
dat de goddelijke raadsbesluiten ons
verstand verre te boven gaan, belijden
we toch met een onwankelbaar geloof
het groote geheim der H. Drievuldig
heid als de grondslag der christelijke
prediking en genade-uitdeeling: „Gaat
dan, zoo zegt Jesus in het Evangelie,
en onderwijst alle volkeren, hendoopend
in den Naam des Vaders en des Zoons
en des H. Geestes."
De apostelen hebben dit bevel van
hun goddelijken meester getrouw opge
volgd. In den naam der H. Drieëenlieid
dienen zij het H. Doopsel toe en dit
H. Geheim vormt ook het begin en
het slot van hun prediking. Petrus stelt
het aan het hoofd van zijn eerste her
derlijk schrijven: „Aan de uitverkorenen
naar de voorwetenschap van God den
Vader, ter heiliging des Geestes, ter
gehoorzaamheid en ter besproeiing met
het Bloed van Christus". De H. Paulus
sluit zijn tweede schrijven aan de Co-
rintbiërs met den zegenwensch: „De
genade van onzen Heer Jesus Christus
en de liefde Gods en de gemeenschap
van den H. Geest zij met u allen."
Overal in de kerk vinden wij dan ook
van toen af het geloof aan de H. Drie-
ëenheid, en geen wonder is het dat
we de leer van dat verheven geheim
aantreffen in de geschriften der H.
Vaders, in de beslissingen der alge-
meene Kerkvergaderingen, in het voort
durend leerambt der H. Kerk. „De Kerk
die over de gansche wereld tot aan
het uiteinde der aarde verbreid is, zegt
de H. lrenaeus (gestorven omstreeks
't jaar 200) heeft zoowel van de apos
telen als van hunne leerlingen hetzelfde
,FATA" Map 10 vel papier 10 ct.
„FATA" Map 25 vel papier 25 ct.
,FATA" Bloes 100 vel papier
„FATA" Enveloppen (doos lOOst.)
KANTOORBOEKHANDEL
m F. A. TULP 81
Lengestr. 65 t.o. Kromm«str. - TEL 326
Aardsch Geluk.
Geluk is, het bezit van alle goed
verbonden met de afwezigheid van
alle kwaad.
Kunnen wij hier op aarde het vol
maakte geluk vinden?
Het groote succes van den Faust
in Goethe is wel allereerst te danken
aan zijn menschelijkheid. Daarin komt
tot uiting het zuchten en jachten van
den mensch naar geluk, naar bevre
diging, alleen te vinden in het bezit
van alle goed. Wat de duivel ookbe-
were, Faust zou het ondervinden, dal
de wereld te klein is, om het geluk
te bevatten, dat zijn hart begeert. Als
zij eene weddenschap aangaan, dan
wint het Faust. Mephistopheles heeft
goed zeggen, dat Faust d.i. de mensch,
niet in het al, doch in het vele bevre
diging moet zoeken. De stem van het
menschelijk hart antwoordt: „ik wil"
Het verstand zoekt waarheid. Niet
een stuk der waarheid, doch de heele
en volle waarheid. En, zegt P. Cathrein
terecht: hoe armzalig en donker is
alle menschelijk weten op aarde. Het
als kaarslicht in den nacht.
Men behoeft geen scepticist te zijn,
om waarheid te ontdekken in de klacht
van Faust:
Ik heb nu al mijn tijd en vlijt
Aan wijsbegeerte en Recht gewijd
En ach
Daar sta ik nu, ik arme dwaas,
Niet wijzer dan ik was, helaas,
'k Heet Meester, Doctor bovendien
Heeft niet de H. Paulus hetzelfde
gezegd in zijn brief aan de Corinthiërs
„ex parte cognoscimus" wij kennen
(slechts) ten deele.
Inderdaadstukwerk I
Dat is onze kennis van God. Juist
groot genoeg, om onzen dorst naar die
pere kennis voortdurend op te wekken.
Een paar stralen komen door de
wolken breken, die Gods oneindigheid
verborgen houden, zoodat wij Zijn glans
en heerlijkheid vermoeden. Doch aan
dit getemperde licht kunnen deoogen
van onzen geest zich niet verzadigen.
En onze kennis van ons zeiven en
van de dingen rondom ons? Het is
niet zonder reden, dat ware geleerdheid
bescheiden maakt.
Luister even naar het getuigenis
NewtonBezig met mijn wetenschap-
pelijken arbeid, zegt hij, vergelijk ik
mij zelf bij een knaap, spelend aan
het strand der zee, gelukkig om een
zeldzamen keisteen, dien hij daar vindt,
of een mooie zeeschelp, terwijl de ge
heimen van den onmetelijken oceaan
hem verborgen blijven.
Dat is ons verstand. En onze wil
is hem een beter lot beschoren?
Maar is het leven dan geen strijd
op aarde? En kost het den wil niet
een voortdurende inspanning, steeds
het goede te kiezen, terwijl het kwade
zich met geweld en van alle zijden aan
hem opdringt En kiest hij het kwade,
geldt dan voor hem niet het woord der
Schriftnon est pax impiiser is geen
vrede voor den goddelooze?
De wereld heet terecht een dal van
tranen, want hoort men al eens hier
en daar kreten opgaan, die getuigen
van ongedwongen blijheid, deze sterven
spoedig weg; de smart alleen is blij
vend in het leven.
Wij stellen ons iemand voor, een
troetelkind der fortuin, over wien de
wereld al hare schatten uitstort, wat
geeft het hem Zijne armen zijn te
kort om alles te omvatten. En wat hij
mede draagt, wordt hem van stonde
af aan betwist door den dood.
Het woord van den H. Man Job
blijft onveranderd waar, hoe de wereld
zelf sedert zijne dagen ook veranderd
zij„De mensch uit eene vrouw ge
boren, leeft korten tijd en is vol van
velerlei ellende. Schreiend komt hij
ter wereld en terwijl angstzweet parelt
op zijn voorhoofd, verlaat hij haar."
De wijze man in den „Prediker"
spreekt van eigen ondervinding, als
hij klaagt om de ijdelheid der dingen
dezer wereld. Daarom verdient hij onze
volle aandacht. „Ik bracht mijne groote
werken tot stand, zegt hij, ik bouwde
mij huizen en plantte wijngaarden, ik
legde hoven en boomgaarden aan en
beplantte ze met allerlei geboomte, en
ik groef mij watervijvers, om het woud
der opschietende boomen te besproeien.
Ik kocht knechten en maagden en had
vele huiseigenen, ook rundvee en
groote kudden schapenIk stapelde
zilver en goud opeenIk schafte
mij zangers en zangeressen aan en de
geneugten der menschenkinderen
en, ik overtrof in rijkdom allen, die
vóór mij in Jerusalem geweest zijn
En alles wat mijne oogen begeerden
ontzegde ik hun niet; noch onthield
ik mijn hart het genot van allerlei
wellustEn taen ik mij keerde tot
al de werken, die mijne hand hadden
tot stand gebracht zag ik in alles
ijdelheid en kwelling des geestes en
dat niets bestendig is onder de zon."
In onzen modernen tijd is het er
werkelijk niet op verbeterd.
„Vreugdeloosheid.zegt Mgr. Keppler,
zelfs troosteloosheid is juist het ken
merk van onzen tijd, de hoofdstemming
van het volksleven."
Wil men eenige uitspraken van
latere wijsgeeren
Kant is van meening, dat geen Ver
veling die den tijd heeft gehad om
over het leven na te denken, nog be
koring heeft dat treurspel opnieuw te
beginnen.
Fichte„Zoodra de najager van het
geluk in zich zelf treedt en zich af
vraagt: ben ik gelukkig?" dan klinkt
hem uit de diepte van zijn gemoed
duidelijk eene stem tegen: „o, neen,
gij zijt nog even ledig en ellendig als
te voren,"
Schelling spreekt van een sluier der
weemoedigheid over het leven uitge
spreid.
Wij kunnen over Schopenhauer
Hartmann zwijgen. Hun pessimisme
teekent het ongeluk der wereld nog
donkerder dan de werkelijkheid is.
Bekend is de verzuchting van Goethe
aan het einde van zijn leven: „ikdurf
wel zeggen, dat ik in de 75 jaren van
mijn leven, geen vier weken plezier
gehad heb." Toch had Goethe zijn deel
m de wereld als geen ander.
Bismarck zou, bij gelegenheid van
zijn jubilé in 1895 tot zijne vereerders,
die hem kwamen gelukwenschen, ge
zegd hebben„Mijne heeren, ik moet
u bekennen, dat ik in geheel mijn leven
geen 24 uren gelukkig geweest ben."
Deaarde is inderdaad een tranendal,
nog steeds geldt het woord van
den Latijnschen dichter Ovidius„Men
mag voor den dood niemand gelukkig
prijzen."
oorloven", terwijl hun manieren, hun
gebrek aan eenvoud en zelfbedwang,
voldoende bewezen, dat ze pas rijk
waren geworden. Ze behoefden het niet
te zeggen. Voor comedie-schrijvers
opende het gedrag van die pronkers,
die bluffers en grootsprekers een weer
galoos veld voor satire en humor.
Maar op het oogenblik staan er wei
nig nouveaux riches opl En dit is
jammer genoeg. Want zelfs uit die
enkele hinderlijke nieuwe rijken ont
wikkelden zich vaak flinke mannen vol
durf en initiatief.
Wj} hebben nu daartegen ie nouveau
pauvre gekregen, die, zoover ik kan
waarnemen, in ons land geen aanlei
ding geeft voor spot, daar hij met
groote waardigheid, moedig, zwijgend
en niet klagend, als man van karakter
zijn lot draagt, terwijl hij poogt te red
den wat te redden is, den zijnen tot
voorbeeld strekkend en zich voorberei
dend en stalend tot nieuwe krachtsin
spanning.
Voor velen is er dus een groote
gelegenheid om ras te toonen en aan
hun kinderen en vrienden een eerbied
af te dwingen, welke geld alleen niet
wekt. Les nouveaux pauvres hebben
boven alles aanspraak op de vriend
schap, de sympathie van hun vroegete
evenknieën. Ze hebben er siechts voor
te zorgen, dat zij, die nooit ostentatie
toonden van hun rijkdom, nu geen
vertoon van hun armoede maken.
„Door de scheuren van zijn mantel
toonde hij zijn ijdelheid" werd van een
Spaanschen hidalgo gezegd, die, arm
geworden, zijn kleeding verwaarloosde
en zich trotsch plooide in de flarden
"in een feestmantel.
Zij, die afstammen van vele
slachten vermogende burgers, toonen
veelal een waardige houding in wel
en wee, ernstig zeltbedwang en den
bedaarden wil om te heroveren wat
verloren ging, en te redden wat te red
den is, eenvoudig levend met hoop
volle blijmoedigheid.
De nieuwe armen.
Er zijn heel wat Nederlanders, die,
van oudsher tot de vermogenden be-
hoorend, door den crisistoestand tot
betrekkelijke armoede zijn gebracht en
enkele hebben zelfs ongeveer alles
verloren, kapitaal en inkomsten, Dit
kon wel niet anders in een land, waar
zoovelen van handel in geld en effecten
leven, en waar crediet gemakkelijk ge
geven en verkregen werd.
Die „nieuwe armen" wekken geheel
andere gevoelens, dan die, welke
„nieuwe rijken" dikwijls terecht wekken.
Want soms ging Ie nouveau riche met
zijn pas verkregen rijkdom om als
iemand, die nooit een degen droeg,
met het nieuwe wapen aan zijn zijde.
Hij struikelde er over,
Zij kakelden over hun bezittingen,
kregen een stijven nek, zooals ze het
hoofd achterover wierpen, spraken over
hun buiten, hun auto bij elke gelegen
heid en zeiden: „Wij menschen van
geld kunnen ons dit of dat wel ver-
De bisschoppen van
Utrecht
Zooals de lezer weet was de H.
Willibrordus de eerste Aartsbisschop
van Utrecht. Na zijn dood kwam de
zetel van Utrecht onder de jurisdictie
van den Aartsbisschop van Keulen. Het
bisdom van Utrecht heeft vervolgens
bestaan tot in het jaar 1559, wanneer
Utrecht weder tot een aartsbisdom ver
heven werd. Volgens de schrijvers van
de „Batavia Sacra" hadden in dien tijd
60 bisschoppen elkander opgevolgd.
De Unie van Utrecht maakte in 1579
een einde aan de bisschoppelijke hiër
archie, terwijl de laatste aartsbisschop,
Mgr. Frederik Schenk van Toutenburg,
twee jaar later overleed. Bijna drie
eeuwen bleef de Utrechtsche zetel le
dig; in 1853 mocht het Pius IX ge
lukken de bisschoppelijke hiërarchie te
herstellen, waarna de aartsbisschop
Joannes Zwijsen den Stoel van
H. Willibrordus beklom.
Huizen Holland, Weverssingel 28, Amersfoort
Malaise tijd artikel Klompen
Prijsverlaging bij den dag.
Levering uit een voorraad van 1200 paar
MANSKLOMPEN90 cent
VROUWENKLOMPEN 70 cent
JONGENSKLOMPEN 50 cent
KINDERKLOMPEN 40 cent
REUZENSTERK
Aanbevelend,
WEVERSSINGEL 28 AMERSFOORT
IBACH PIANO'S
ARNHEMSCHEWEd
1
De Zomertijd
De Zomertijd begint dit jaar in den
nacht van Zaterdag op Zondag
tusschen 2 en 3 uur.
Zaterdagavond dient de klok dus
:n uur vóóruitgezet.
Boekbespreking
Francis J. Finn S.j.: „Tom Playfair"
of „Hoe hij een begin maakte". Derde
geheel opnieuw bewerkte druk door
H.J. J. Wachters pr. Geïllustreerd door
j. Wiegman, lng. f2.75, geb. f3,50.
Uitgegeven door de R. K. Boekcentrale
Amsterdam.
Maak plaats op de leestafel, plaats
op de boekenplank, Daar komen de
zware deelen aan van de Boekcentrale.
Niemand mag ze missen. Natuurlijk
waren de vorige edities van „Tom
Playfair" stuk gelezen. Geen nood, de
nieuwe, de betere wordt U aangeboden
met een hartelijke aanbeveling van de
Keurraad voor Roomsche jeugdlectuur.
Stempel.
of 4d., W. M. Nijkerk id., A. V. Wou
denberg id., Q. B. Amstelveen f 15 of
6 d., B. V. onbekende woonpl. id., J.
H. Amersfoort f25 of 10 d„ J. V.
zwervend 3 d. hecht.
Loopen op verboden grond: T. v.
d. B. Barneveld f3 of 1 d., A. P. Amers
foort id.
Trekdier onbeheerd laten: O. A.
Amersfoort f3 of 1 d.
Kippen op andermans bezaaiden
grond: H. v. H. Kootwijkerbroek f3
of 1 dag.
Bouwverordening Amersfoort: J. T.
S. M. O. 50 cent ot 1 d.
Zieke consumptiekippen
G. O. Oostzaan f 100 of 1 mud.
In verlofslocaliteit flesch sterke drank
hebben en sterke drank tegen betaling
verstrekken: B. C. M. H. Eemnesf60
of 30 d. plus f40 of 20 d. en verb,
flesch met drank.
Als getuige niet verschijnenA. v.
E. Zeist f3 of I d.
Als opkooper geen doorloopend re-
fister houdenH. v. K. Renswoude
10 of 4 d.
Geen inlichting verstrekken aan den
Raad van arbeidS. S. Hilversum f3
of 1 d., G. K. Weesp f 1 of 1 week
TrekhondenbesluitE. te K.Amers
foort (geen ligplank) f3 of 1 d., Th.
J. B. Baarn (op wagen zitten) f 5 of
2 d.
Leerplichtwet: W. K. Achterveld f10
ot 4 d„ F. V. Soest f 3 of 1 d., T.
H. Hoogland f5 of 2 d.
RustdagkaartG. G. J. A. Soest f5
of 2 d.
ArbeidswetB. Z. Amersfoort f 10
of 4 d„ D. G. H. Terschuur f25 of
10 d., J. G. B. Soest f3 of 1 d.,J.F.
Hoevelaken id., H. v. d. B. Amersfoort
id., R. A. Spakenburg f2 of 1 d., F.
H. H. Amersfoort 2 maai f5 of 2 d.,
J. v. B. Baarn f7.50 of 3 d., E. v. d.
W. Amersfoort 3 maal f7.50 of 3 d.
Links wielrijdenP. E. H. V. L. v.
R. Baarn f5 of 1 week tuchtschool.
Wielrijden zonder lichtG. M.
neveld f3 of een week tuchtschool.
i verboden weg: M.
Laren f 5 of 2 d„ M.
d. V. v. Z. Laren berisping.
Linten
Carbonpapier
Stencils
Fa. h. ELZEI7AAR
ANGE5TRAAT 84 TEL. 528
Sproeten komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten,
Barneveld
Alhier is op ruim 66-jarigen leeftijd
overleden R. A. Barmen 't Loo, rijks
veearts en voorheen gedurende een
aantal jaren tevens gemeente-veearts
in onze gemeente. De teraardebestel
ling had plaats op de Oude Begraaf
plaats.
Nabij Terschuur geraakten een paar
wielrijders met de sturen van hun fiet
sen in elkaar verward, waardoor beiden
kwamen te vallen, tengevolge waarvan
een achterop komende auto een hun
ner overreed. Een geneeskundige con
stateerde hersenschudding, terwijl de
patiënt eveneens het sleutelbeen had
gebroken.
Verder is te Voorthuizen een 7-jarig
meisje dat, zonder eersi uit te zien,
den rijksweg overstak, door een auto
gegrepen en overreden. Met levensge
vaarlijke inwendige verwondingen werd
het kind opgenomen.
Burgerlijke sland.
Geboren: .Hendrik, z. v. J. Bouman
en A. Huigen Bertus, z. v. G. J. v.
d. Top en E. Zandbergen Arisje,
d. v. E. Jansere en A. Luttikhuizen
Evert, z. v. E. v. Uffelen en G. Wijn
veen Gijsbe.rf, z. v. D. v. Manen
A. v. d. Berg Hariger en Willem,
j. v. T. v. Essen en G. Jager Ja
cobus, z. v. H. de Rooij en G. H. v.
't Hek. OndertrouwdA. v. d. Braak
en C. Noorlander W. Kok en H.
Schuit. GehuwdO'. Willigenburg en
G. Stitselaar B. Svrietman en F. v.
Esveld M. J. v. d. Koekelt en A.
Bruining J. W. Oosterhuis en A.
Schoonbeek. Overleden; Antonia W.
C. Krijkamp, 50 j., geh. m. W. v. d.
Hendrikus v. Zomeren, 80 j.
Burgerlijke stand.
Geboren: Aldegonda Maria Marga-
retha, d. v. W. v. Boeyen en A. W. J.
Hodde Pieternella, d, v. F. P. Ver-
wey en P. Kramer Antonius Petrus,
z. v. Th. P. v. Fulpen en A. M. v.
Hamersveld Herman, z. v. G. Har
deman en M. Muis Maria Gijsber-
tha, d. v. H. Gorissen en A. H. Ka
merbeek Benjamin, z. v. P. Appel
doorn en A. J. F. v. d. Kuit Machiel
Albertus, z. v. A. Jekel en T. Puyk
Jacobus Johannes, z. v. J. P. J, de Wildt
en A. C. Rossewij Clasina Johanna,
d. v. C. J. Knop en A. J. Meenen
Willem Cornelis en Mattheus, zs. van
J. P. Smit en M. P. A. M. Kuypers
Anna Christina, d. v. W. J. Hogervorst
en J. v. Breukelen Magdalena Eve-
rarda, d. v. H. v. d. Baan en A. Ver
meer. OndertrouwdJ. v. Burgsteden
en C. Hilhorst H. Th. Horvers en
H. A. F. J. Schattenburg. Gehuwd:
R. A. Petersen en G. Wiliemse G.
Bakker en A. v. d. Broek A. H. v.
Brummelen en H. v. Oest.
In den nacht van 2 op 3 Juni zul
len hier circa 100 man worden inge
kwartierd van de school voor reserve
officieren van de onbereden artillerie
te Utrecht.
De orlglneele pepermunt
IO ets. poe rol i 20ct&pgfons
Uit den Omtrek
Uitspraken Kantongerecht
Gemeente Amersfoort.
Ei rapen op verboden grondP. K.
Stoutenburg schuldig maar zonder straf
oplegging.
DronkenschapK. M. Nijkerk f 10
voor Damestasschen
Koffers en alle soor
ten fijne Lederwaren
LANGESVRAAT I05-AMER8F00RT