STUDIEBOEKEN
STUDIEBOEKEN
Allerlei
Kantoor en Drukker!) Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave
a de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 12 Aug 1932
ADVERTENT1ËN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentien moeten Dinsdag "Jfj—
in den morgen zijn bezorgd.
Zes en Veertigste Jaargang - No. 37
Ridderlijke menschen zijn uit beschei
denheid veel verdraagzamer dan anderen.
Epistel en Evangelie.
Dertiende Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den H. apostel
Pauius aan de Qalaten; III, 16—22.
Broeders! De beloften zijn toegezegd
geworden aan Abraham en zijnen Na
komeling. Niet zegt Zij: En aan uwe
nakomelingen, als van velen maar als
van éénen: en aan uwen Nakomeling;
en deze is Christus. Dit nu zeg ik:
een door God bekrachtigd Verbond
wordt door de Wet, die vierhonderd
en dertig jaren later gegeven werd.
niet krachteloos gemaakt, zoodat de
belófte te niet gedaan zou worden,
Immers, zoo de erfenis uit de Wet is,
dan is zij niet meer uit belofte; en
toch heeft God ze aan Abraham door
belofte geschonken. Waartoe is dan
de Wet? Om wille der overtredingen
is zij gegeven, totdat de Nakomeling,
aan wien Hij de belofte gedaan had,
komen zou; en zij werd verordend
door engelen in de hand eens midde
laars. Een middelaar nu is het niet
van éénen; God echter is één. Is de
Wet dan in strijd met Gods beloften?
Dat zij verre! Want indien de Wet
gegeven ware, als die in staat was
levend te maken, dan zou de gerech
tigheid waarlijk uit de Wet zijn. Maar
de Schrift heeft alles onder de zonde
besloten, opdat aan hen die gelooven
de belofte zou gegeven worden uit
het geloof in Jesus Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XVII, 11 19.
In dien tijd, toen Jesus naar Jeruza
lem trok, ging Hij door het midden
van Samaria en Qalilea. En als Hij
zeker vlek binnenging, kwamen Hem
tien melaatsche mannen tegemoet, die
van verre bleven staan en hunne stem
verhieven, zeggende: jesus, Meester!
ontferm onzer! Toen Hij hen nu
zag, zeide Hij Gaat en vertoont u
aan de priesters! En het geschiedde
dat zij, terwijl zij gingen, gereinigd
werden. Een nu van tien keerde, zoo
dra hij zag dat hij gereinigd was, terug,
God verheerlijkend met luide stem; en
dankzeggend viel hij voor Zijne voeten
op zijn aangezicht nederen deze was
een Samaritaan. Jesus nu antwoordde
en zeide: zijn niet de lien gereinigd
geworden? en waar zijn de negen?
Er is niemand gevonden, die terug
keerde en eer gaf aan God, behalve
deze vreemdeling. En tot hem sprak
Hij: Sta op, ga! want uw geloof heeft
u behouden.
Liturgische Kalender.
Week van 14-20 Augustus.
N.B. Vanaf Maandag iederen dag
Credo en Pref. v. d. H. Maagd.
Zondag 14. 13e Zondag na Pinkst.
Tijdeigen, Mis Respice, 2e geb. H.
Eusebius, 3e A cunctis.
Maandag 15. Maria Ten Hemelop
neming met Octaaf, Credo, Prefatie
H. Maagd.
Dinsdag 16. H. Joachim.
Woensdag 17. H. Hyacinthus, 2e
Eeb. van Octaaf Maria, 3e Octaafdag
I. Laurentius.
Donderdag 18. Mis als 15 Aug., 2e
geb. H. Agapitus, 3e v. d. H. Geest.
Vrijdag 19. H. Joannes Eudes, 2e
geb. Octaaf Maria.
Zaterdag 20. H. Bemardus, 2e geb.
Oct. Maria.
Téekeflbenoodigdheden
KANTOORBOEKHANDEL
P. A. TULP Bi
Larigcstr, 68 t.o. Krommaatr. TEL 326
schouwde de Staat zich als hel laatste
doel en de menschen alleen.... als
voor den Staat bestaande
De mensch beteekende alleen iets
in het oog van den Staat, in zoover
hij diens grootheid kon bevorderen.
De Staat werd niet gehouden voor
hetgeen hij werkelijk is, eene veree-
niging van vrije, zelfstandige wezens,
die alleen samenwerken tot onderlinge
dat wij ons bij tegenspoed beter tot
God keeren en ons tot bidden begeven
dan in dagen van voorspoed. Waren
deze leden niet in zulke droevige om
standigheden geweest, wellicht waren
ze dan nooit tot Jezus gekomen om
Hem met een zoo groot geloof en ver
trouwen aan te roepen. Van zulk nut
zijn ook voor ons dikwijls ziekte en
wederwaardighedenze leiden ons naar
God, leeren ons bidden en beletten dat
wij God schandelijk vergeten- Daarom
sprak reeds de profeet Isaias: „Heer!
als dc kwelling daar is zoekt men U,
en als Gij hen straft roepen ze ang
stig tot U." Dit is de oorzaak waarom
God somtijds ziekte, ongelukken en
tegenspoed toezendt. Laten wij ons dan
in zulke omstandigheden altijd met
evenveel vertrouwen tot God wenden
als deze melaatschen deden! En waar-
zouden wij zulks niet doen? Dc
Zaligmaker heeft ons immers zoo stellig
Zijn hulp beloofd„Voorwaar, voor
waar ik zeg U al wat gij den Vader
mijnen Naam zult vragen zal Hij u
geven." De melaatschen werden niet
aanstonds gezuiverd, doch zij volhard
den in geloovig vertrouwen en werden
onderweg genezen. Zoo ook moeten
wij, als wij niet aanstonds verhoord
worden, den moed niet verliezen maar
ons met betrouwen op God verlaten.
Dan zullen we zeker op een of andere
wijze óf hulp óf vertroosting erlangen.
Waren de tien mannen een voor
beeld van geloof en vertrouwen, helaas
niet allen waren een voorbeeld van
dankbaarheid. Slechts één zien we voor_
de voelen van den Zaligmaker neder-
liggen om den Weldoener te bedanken.
De klacht van Jezus over de ondank
baarheid der negen anderen toont ons
duidelijk genoeg hoe onaangenaam
Hem dit was. Betuigen wij wel altijd
onze dankbaarheid aan God voor de
weldaden van Hem ontvangen? Hoe
menigmaal heeft God ons van onze
zonden, van de geestelijke melaatsch-
heid onzer ziel, gezuiverd in het Sacra
ment der biecht, en ons gespijzigd met
Zijn Kostbaar Lichaam en Bloed in de
H. Communie. Hebben wij daarvoor
ook iederen keer onze dankbaarheid
betoond?
Welk een dankbaarheid zijn we God
niet verschuldigd voor al de goederen
ous geschonken naar lichaam en ziel,
voor onze schepping, onze verlossing
en heiligmaking, voor onze roeping en
uitverkiezing tot het Katholieke Geloof
enz. Helaas, zoovelen vergeter, dan de
plicht van dankbaarheid en gelijken
op de negen ondankbaren, die niet
meer tol hun Weldoener terugkeerden.
En toch één van de voornaamste mid
delen om nieuwe weldaden van God
te ontvangen is voor de reeds ver-
kregene, God te bedanken.
Evangelie verklaring.
Dertiende Zondag na Pinksteren.
Volgens de Wet van Mozes moesten
allen, die melaatsch waren, zich van de
andere menschen verwijderd houden,
om hen niet te besmetten. Vandaar dat
deze tien mannen, toen zij den grooten
Wonderdoener ontmoetten, van verre
bleven staan en met luider stemme
riepen: „Jezus, Meester! ontferm U
onzer!"
En als iemand van deze ziekte ge
zuiverd was, moest wederom volgens
de Wet van Mozes eerst door de
priesters zijn genezing onderzocht en
beoordeeld worden, alvorens hij ztch
weder in het gezelschap der gezonden
mocht begeven. Daarom sprak de Heer:
„Gaat, vertoont u aan dc priesters."
Terwijl hun dit gezegd werd, wei
den ze nog niet genezen. Dit geschiedde
onderweg. De melaatschen toonden
hier dus een groot geloof en een vast
vertrouwen in de woorden van Jezus
Om dit geloovig vertrouwen werden
ze onderweg gezuiverd.
Deze tien melaatschen leeren
Volkswelvaart.
Donker zijn de kleuren, waarmede
wordt geschilderd de toestand van hen,
die voor hun levensonderhoud geen
ander middel hebben dan het loon
voorhetdagelijksch werk hunner handen.
Dat hier soms schromelijke over
drijving plaats vindt lijdt geen twijfel.
Doch van den anderen kant gaat
het niet aan, te willen ontkennen, dat
er ellende en gebrek geleden wordt,
méér dan moet en mag.
Maar toch, het stemt dankbaar te
ontwaren hoeveel gunstiger veler leven
en lot nu zijn, vergeleken bij dat van
hen die in overoude tijden arbeid
moesten verrichten.
Wij zwijgen van het slavenjuk, dat
door barbaarsche, onbeschaafde volken
thans nog wordt opgelegd en getorst.
Niet veel beter wjs het bij de volken
der oudheid, die om hun beschaving
werden geroemd.
Waaraan was bij hen die ellendige
toestand toe te schrijven We zullen
niet ver van de waarheid zijn, indien
wij de naaste oorzaak zoeken bij de
Staat van dien tijd.
Hij, die Staat, begreep zijn bestem
ming niet, omdat hij de hooge waar
digheid van den mensch niet erkende.
In plaats van zicli zelve te beschouwen
als gesteld om het ware welzijn van
het menschdom te bevorderen, be
hulp en bescherming.
De Staat, stond buiten en boven
degenen, die op zijn grondgebied ver
keerden en daaraan verbonden waren.
Zij laten we dit eens goed in
het oog houden ter vergelijking met
den tegenwoordigen toestand zij,
die het staatsbestuur in handen hadden,
vereenzelvigden zich met den Staal.
't Was niet hun taak de macht aan
wenden ter bevordering van een vrij
en gelukkig leven der onderdanen. De
onderdaan was er ter wille van den
regeerder.
Was zooals in 'I oude Oriekenland,
dc regeeringsvorm republikeinsch, en
dus de oppermacht het aandeel van
een zekere groep, dan waren deze de
Staat. Al de anderen waren slaven.
Zij moesten zwoegen en werken, ze
hadden zelfs geen recht op eigen leven.
Als men dit nu leest en overweegt,
dan begrijpt men eerst goed, hoe groot
de wellaad is, die 't Christendom der
menschheid heeft bewezen dan ook
voelt men, waarin dc eigenaardigheid
bestaat van den christelijken staat.
Een algeheelen omkeer in het staats
wezen bereidde de Zaligmaker voor,
toen Hij de merkwaardige en zoo vaak
gebruikte en misbruikte woorden sprak
„Geef den Caesar, wat des Caesars is
en aan God, wat Gode toekomt."
Die woorden tastten den heidenschen
Staat in het hart aan dien Staat,
die waande God te zijn en die het
menschdom als een offer voor zich
eischte.
Dal aureool werd hem door Christus
van het hoofd gerukt. Aan den Staat
moet gegeven worden, wat hem toe
komt, maar het zijn de rechten
eener Godheid niet.
Aan God behoort de aarde en hare
volheid.
Aan Gods rechten over den mensch
zullen de rechten van den Staat on
dergeschikt zijn.
Daarmede werd de mensch aan de
illekeur van den Staat onttrokken.
Wel kan de Staat met gezag ge
bieden eerbiedwaardig is dat gezag.
Maar de moderne Staat en zie
daar de reden van den grooten strijd
onzer dagen heeft geen recht, om
God buiten de deur der maatschappij
te zetten.
Hoe gelukkig, dat steeds meer zulks
nzicn.
De geschiedenis legt een onwraak
baar getuigenis af van de waarheid der
schoone woorden van Paus Leo XIII
in den aanvang van zijn Encycliek over
de christelijke inrichting der Staten
„De Kerk, het onsterflijke werk van
den Barinhartigen God, heeft tot eerste
en wezenlijke roeping: het heil der
zielen te bevorderen en haar geluk
zaligheid te bewerken in den Hemel
zij is tevens uit haar aard in de wereld
dc bron, waaruit zoo talrijke en on
schatbare voordeden ons toevloeien
als maar mogelijk wezen zou, als ware
zij bovenal en in de eerste plaats ge
sticht om in dit aardsche leven geluk
en voorspoed te verzekeren."
Nu zal men begrijpen, welke hooge
waarde het heeft voor het volk in 't
algemeen, dat het staatsbestier eene
leiding in christelijken zin heeft.
Daar is hier geen kweslie van per
sonen of namen, maar van beginselen.
Voor alles moet worden gezorgd te
blijven uit het anti-christelijke spoor.
Groote gaven werden der mensch
heid in onze tijden geschonken.
In den roes der groote overwinnin
gen op velerlei gebied, is zij echter
tot stofvergoding vervallen.
Aan lofredenaars en vleiers heeft hel
niet ontbroken. En eerst in de laatste
jaren zijn veler oogen opengegaan voor
talrijke gebreken.
Indien in plaats van afgunst, twee
dracht en wapengeweld tusschen de
volkeren, de vaste wil had bestaan
de zeden te verzachten, misstanden
weg te nemen en de menschen nader
tot elkaar te brengen, dan zou men
thans veel verder zijn op den weg der
ware beschaving.
Bij een heerschappij over de slof,
als nooit der menschheid werd ver
leend, moest de strijd om hef bestaan
minder scherp, minder afmattend zijn.
Het ontbreekt ons noch aan grond
stoffen, noch aan beweegkracht, noch
aan vaardige handen om de beschei
den behoeften van den mensch te
vervullen.
God heeft in alles rijkelijk voorzien.
Doch het ontbreekt den mensch aan
liefde en vooral aan eensgezindheid.
Gods wet, die ons als kompas op
de levenszee is gegeven, wordt door
velen miskend en weer anderen willen
dc eeuwige beginselen niet toepassen
op het maatschappelijk leven.
Dat zijn de groote tegenstanders der
bgvordcring van de ware volkswelvaart.
Binnenland
Fa. R. VAN OEN BUR6 I
ARNHEM8CHE8TRAAT
[mill IIMBBI VtlimfilAAI
Vlugge en prompte levering
Fa. H. ELZE17AAR
LAH6ESTRAAT 84 TEL. 628
neveld geen straf, G. M. Amersfoort
f3 of l d.
Dronkenschap: J. W., Esveld f 15 of
6 d., H. R. L. Rotterdam f 10 of 4 d„
A. v. d. Sch. zwervend een week
Afschaffing of geheelonthouding.
Tusschen de hier te lande bestaande
drankbestrijdersvereeniglngen neemt
Sobriëtas een geheel eigen positie in,
omdat zij alleen kent het 2 klassen-
stelsel harer leden van afschaffers en
geheelonthouders. Geheel in overeen
stemming met de Katholieke beschou
wingen omtrent de innerlijke waarde
van de stoffelijke goederen, stelde de
Katholieke Drankbestrijding in hare
statuten reeds bij hare oprichting vast:
Er moet gestreefd worden naar een
herstel der Christelijke matigheid, spe
ciaal voor wat betreft in het gebruik
van alcoholhoudende dranken, waardoor
het alcoholisme de algemeen-verbreide
vorm van onmatigheid in alcoholica
wordt bestreden. Niet aan allen is het
matig gebruik van alcoholhoudende
dranken verboden. Geheelonthouding
kan en moet worden geêischt slechts
van bepaalde categoriefin van personen,
zooals van de jeugd tot ten minste 18
jaar, van hen voor wie om redenen
van drankzucht de alcohol een bijzonder
gevaar beteekent, e.a.
Uit dit standpunt volgde vanzelf, dat
Sobrietas ook 2 klassen voor haar leden
invoerdede klasse der afschaffers der
matigen, die zich verplichten uiterst
matig te zijn in het gebruik van z.g.
zwak-alcoholische dranken en die van
h»t gebruik van sterken drank geheel
afzien. De geheel onthouders verplichten
zich geen alcohol te gebruiken.
In 1931 stelde de Katholieke Drank
bestrijding na nauwgezette studie de
eischen vast, waaraan de afschaffers
moeten voldoen. Deze eischen zijn wel
zoo scherp geformuleerd dat men in
derdaad van een ware matigheid kan
spreken.
Zooals bij iedere beweging is er ook
Sobriëtas altijd eenig meeningsver-
schil geweest over de waarde van af
schaffing en geheelonthouding. Ook
hier vindt men voorstanders van een
meer radicale propaganda, die geheel
onthouding eischen als een strijdmiddel.
Toch heeft Sobriëtas altijd haar 2 klassen
gehandhaafd en waar de afschaffing
door de bovengenoemde formuleering
opnieuw in de belangstelling der ge-
heele beweging werd geplaatst, meent
Sobriëtas goed te doen met haar jaar-
lijkschen studiedag op 15 Augustus dit
jaar te wijden aar, een bespreking van
geheelonthouding en afschaffing.
Deze Sobriëtasdag wordt gehouden
in het Gebouw voor Kunsten en We
tenschappen en vangt aan om 11,15 uur.
De ZeerEerw. Pater F. Otten van Huis-
sen zal er de volgende stellingen ver
dedigen.
1. Sobriëtas had steeds het twee
klassestelsel geheelonthouding en af
schaffing.
2. Haar houding in deze werd beïn
vloed door de toestanden welke heersch-
ten bij het ontstaan der Katholieke
Drankbestrijding, zij steunde daaren
boven ook op positieve gronden, ont
leend aan den aard der afschaffing.
3. Sobriëtas achtte steeds, en acht
j in het bijzonder, om haargrooterc
waarde, de geheelonthouding voor
sommigen noodzakelijk, voor velen om
sociale motieven wenschelijk, en voor
allen beter. Dit temeer in verband met
de Nieuwe Richting.
4. Toch handhaaft Sobriëtas de af
schaffing, maar dan in de strenge en
ideële opvatting, neergelegd in haar
rapport van 1931.
5 Zij doet dit om de positieve en
propagandistische waarde der afschaf
fing, om de meer massale werking, en
om redenen van opportuniteit.
6. Sobriëtas is van meening, dat
omzetting van het twee-klassenstelscl
in enkel geheelonthouding aan de be
weging meer nadeel dan voordeel
Loopen op verboden grondM. L.
Amersfoort f 3 of 1 d„ W. C. v. N. ld.,
N. H. Sch. Amersfoort I of I d.
Varkens in een anders tuinJ. H.
v. E. Barneveld f 10 of 4 d.
Loopen in andermans hooilandA.
W. Baarn f3 of I w. tuchtsch., R. D.
id., H. L. v. U. f 3 of 1 d.
Dieren arbeid laten verrichten boven
hun kracht: J. v. d. K. Barneveld
f 10 of 4 d.
Geen inlichting verstrekken aan
ambtenaar Raad van ArbeidA. Sch.
Stroe f 20 of 8 d.
Vogelwet: G. Sch. Amersfoort f3
of I d., teruggave buks.
Rijden langs spoorbaanW. ter M.
Leusbroek f5 of 2 d.
Te Scherpenzeel vuilnis neerwerpen
J. B. B, aldaar f 3 of I d.
Vlccscniceuringswet-. G. v. S. Bar
neveld 50 cent of 1 d.
Autorijden onder invloed alcohol
O. B. Hoevelaken een week hechtenis
en een jaar ontzegging rijbevoegdheid.
Wielrijdend zich aan auto vasthou
denJ. de W. Amsterdam f5 of 2d.,
W. E. Hilversum f 2 of l d.
Auto doen rijden zonder plaat van
tabrieksmerk O. v. d. B. Soest 50 ct.
of 1 d.
Geen teeken geven bij afslaan
H. Hoogland f 10 of 4 d.
Veiligheid van verkeer in gevaar
brengen C. B. Voorthuizen f 10 of 3 d.,
D. Haarlem f 40 of 20 d.
Geen gevolg geven aan politlebevel:
J. J. K. woonpl. onbek. f 15 of 6 d.
Verboden weg fietsen; T. v. d. V.
Baarn f 3 of 1 d., G. A. M. Utrecht id.
Motorrijden zonder voldoende ge
luidsdemping F. P. G. M. Bergharen
f3 ol 1 d.
Autorijden zonder spiegelH. H. V.
Venlo f 5 of 2 d.
Met auto op rijwielpadJ. H. C. Q.
Amsterdam f3 of 1 d.
Niet de rechterzijde houdenW. K.
IJmuiden: f3 of I d„ C. H. F. Am
sterdam id.
Geen rijbewijs: F. M. Vinkeveen
f3 of 11 d., D. P. J. Amsterdam id.
C. v. 't K. Soest f5 of 2 d. plus f3
of 1 d. voor zonder spiegel.
Wielrijden zonder licht: W. M.
Baarn f4 pf 2 d.
Idem zonder reflector: W. H. H.
Soest f2 of 1 d.
Autorijden zonder voldoende licht:
H. J. T. Amersfoort f5 of 2 d.
Nummer-letter niet verlicht: T. K,
Utrecht f 2 of 1 d., W. F. B. M. Nij
megen id.
tijdens de ontploffing In du mijn aan
wezige 59 arbeiders konden slechts
twee zich redden. Van de slachtoffers
zijn reeds 36 lijken geborgen. Dc
mogelijkheid, dat de overige 21 nog
in leven zijn, wordt uitgesloten geacht
Bij artillerie-oefeningen op het
schietlerrein te Parijs is ten gevolge
van een foutieve berekening een na
burig dorp onder vuur genomen, waar
5 granaten ontploften. Als door een
wonder is niemand gewond en ook de
aangerichte schade is niet zeer belang
rijk.
Voor de te vervullen betrekking
van klerk ter secretarie te Den Helder
(jaarwedde f 1600 tot f2000) hebben
zich aangemeld 172 sollicitanten, waar
onder 112 met diploma gemeente
administratie, 62 met een akte M.O.
en 12 meesters in de rechten.
Twee en twintig Koreanen zijn
gedood en twaalf ernstig gewond bij
een ongeluk, dat plaats heeft gehad in
de Sharien Kokaide provincie, bij de
instorting van een dijk, welke voor
een kanaal wordt aangelegd.
Op een schietbaan onder Bakel
werden ter gelegenheid van de kermis
schietwedstrijden gehouden. Na het
beëindigen van een wedstrijd klonk
plotseling een schot, dat een 8-jarig
jongetje uit Helmond in het hoofd trof.
Het ventje was direct dood.
Op een onbewaakten overweg tus
schen Maasbracht en Echt werd een
schaapherder, die met een kudde van
ongeveer 100 schapen passeerde, door
een trein gegrepen en op slag gedood.
De schaapherder was ongeveer 50 jaar
oud. Het aantal schapen, dat om het
leven is gekomen bedraagt 62, terwijl
eveneens een paar herdershonden
werden gedood.
Frisch en fraai
seen dauwdrop in de zon wordt Uw teint
door het dagelljksch gebruik van „Zij"-Crëme.
In prijzen van 20-30-45 en 75 cent.
Voor de betrekking van klerk bij
degcmeente-politie te Hilversum, waar
voor als eisch het diploma 5-jarige
H.B.S. of een daarmede gelijk te stel
len diploma was gesteld, hebben zich
niet minder dan 237 gegadigden aan
gemeld.
In de mijn Kaiserstuhl II zijn 3 ar
beiders door het instorten van een
pijler bedolven. Men kon door het steeds
neervallen van gesteenten niet dadelijk
met de reddingswerkzaamheden aan
vangen. Toen men de drie mijnwerkers
tenslotte had bevrijd, bleken ze reeds
:ijn overleden.
Zaterdag is de grootste autoweg
van Europa, die van Keulen naar Bonn,
geopend. De weg is 20 K.M. lang, is
berekend voor vierdubbel verkeer, uit
sluitend van auto's, wordt nergens ge
kruist en heeft 8.6 millioen mark ge
kost.
Tc Haarsteeg (N.-Br.) is een juf
frouw in een weide door een stier
aangevallen. Het woedende dier ver
wonde haar aan beenen en onderlijf,
waarna zij bewusteloos bleef liggen.
Na eenigen tijd hebben voorbijgangers
haar gevonden. De toestand van dc
vrouw is zorgwekkend.
iejarlg
meisje, dat bij den molenaar A. Ooms
aan 't spelen was op zakken met graan,
door het verschuiven dier zakken er
onder geraakt en spoedig daarop aan
de gevolgen overleden.
Te Mill is de 43-jarige landbouwer
A. Siroen tengevolge van het op hol
slaan van de paarden onder een maai-
machfne gekomen. De man bekwam
zware verwondingen aan beide beenen
en werd in zorgwekkenden toestand
zijn woning vervoerd.
In de drie Noordelijke provinciën
worden thans 5- of 7-jarige paarden
van Belgisch ras voor vrij hooge prijzen
opgekocht namelijk voor f450 tot f600,
brengen. 19 Polen, 7Spanjaarden, 3 Franschen,
"V? in de toekomst 2 u„ 3 gtoiJke„ 4 RuMt„
De sociale kweslie moesl hare op- »ee-klasseslelsel van geheelonl- -
ssintr naderen houding en alschalhng behouden.
Op het stationsemplacement te
Dordrecht is een 6!-)arige kruier bij
'(oversteken van 'teerste naar het
tweede perron, door een van Rotter
dam komenden sneltrein gegrepen en
- in verband mei de commnnislisehe|ttni8e "li"" ™>g«sleurd en gedood,
woelingen in België zijn in de laatste I
vijf dagen gearresteerd 16 Italianen, NATUURLIJK
lossing naderen.
De gegevens ervoor zijn aanwezig. I
Ons ontbreekt niets om welvarend
en gelukkig te zijn, wanneer we het'
elkander en ons zeiven niet beletten.
Uitspraken Kantongerecht
Amersfoort.
Winkelsluitingswet: P. P. Ch. E
Zij zullen allen over de grens worden
gezet.
In Japan heeft een ernstige mijn-
gasontploffing plaats gehad in Soratsji-
kolenmijn nabij Hokkaipo. Van de
koop Ik de benoodlgdc vitch bi):
YMUIDER V1SCHHANDEL
H. GLASTRA CO. N.V.
Utrechtachcslrut 40 - Telefoon 92