blokken en
mappen
F. fl. TULP
„Snelwerk"1
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; bulten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embodc
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 23 Sept. 1932
ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vódr 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 49
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
EERSTE BLAD
Epistel en Evangelie.
Negentiende Zondag na Pinksteren.
Les uil den brief van den H. apostel
Paulus aan de EpheslërsIV, 2328.
BroedersI Wordt vernieuwd naar dsn
geest uws gemoeds en doet den nieuwen
mensch aan, die naar God geschapen
is in gerechtigheid en heiligheid der
waarheid. Daarom legt af de leugen
taal en spreekt waarheid, ieder me»
zijnen naaste; immers zijn wij elkan
ders ledematen. Wordt toornig, en zon
digt niet! dat de zon niet onderga over
uwe gramschap! Geefl den duivel geen
plaatsl Hij die stal, stele niet meer;
maar veeleer arbeide hij, met zijne
handen doende wat goed is, opdat hij
hebbe om mede te deelen aan den
noodlijdende.
EVANGELIE
volgens den H. MattheüsXXII, 1—14,
In dien lijd sprak Jezus in gelijke
nissen lot de opperpriesters en Phari-
zeën zeggende: Het rijk der hemelen
is gelijk aan een koning, die een brui
loftsmaal aanrechtte voor zijnen zoon.
En hij zond zijne dienaren om dege-
noodigden ter bruiloft te roepenmaar
deze wilden niet komen. Wederom
zond hij andere dienaren, zeggende
Zegt aan de genoodigdenziet, mijnen
maaltijd heb ik bereid, mijne ossen en
meslvee zijn geslacht en alles is gereed
komt ter bruiloft! Doch zij sloegen er
geen acht op en gihgen heen, deze naar
zijne landhoeve, gene tot zijnen handel;
en de anderen grepen zelfs zijne die
naren, mishandelden hen smadelijk en
doodden hen. Toen nu de koning dit
vernam, werd hij vertoornden hij zond
zijne legers en verdelgde die moorde
naars en slak hunne stad in brand.
Daarop zeide hij lot zijne dienaren
Het bruiloftsmaal is wel bereid, maar
de genoodigden waren het niet waardig.
Gaat dan naar de uitgangen der wegen
en noodigt allen, zoovelen gij er vindt,
ter bruiloft! En zijne dienaars gingen
uit op de wegen en brachten allen bij
een die zij vonden, goeden en kwaden.
En de bruilofszaal werd vervuld mei
aanzittenden.
De koning nu kwam binnen om de
aanzittenden te zien; en daar zag hij
eenen mensch, die geen bruiloftskleed
aan had. En hij zeide tot hemVriend
hoe zijt gij hier binnengekomen zonder
een bruiloftskleed aan te hebben? En
deze verstomde. Toen sprak de koning
iot de dienaars: bindt hem handen en
voeten en werpt hem in de uiterste
duisternisdaar zal geween zijn en ge-
kners der tanden. Velen toch zijn ge
roepen, maar weinigen uilverkoren.
den Rom. veldheer Titus. En niet alleen
dit, maar omdat de Joden zich de leer
van hef Evangelie onwaardig gemaakt
hadden, wendden de verkondigers er
van zich tot de heidenen, zooals in de
gelijkenis wordt aangegeven door de
zeneing van de dienareh tot de kruis
punten der wegen waar zij allen, Joden
en heidenen, tot de bruilof! moesten
bijeen verzamelen.
Door de apostelen Paulus en Barna
bas werd dit woordelijk aan de Joden
verklaard„Aan U (loden) moest eerst
het woord Gods verkondigd worden
maar omdat gij het verwerpt en U het
eeuwig leven onwaardig maakt, ziet,
zoo wenden wij ons tot de heidenen."
Moge ons dit tot een waarschuwing
en vermaning dienen. De Joden hebben
Jezus met zijn genaden niet aangenomen
en als straf gaan ze nu als een van
God verlaten volk als zwervelingen over
de aarde, zonder koning, zonder offers,
zonder priesters, zonder tempel. Zal ons
dit niet tot waarschuwing mogen die
nen? Zoo dikwijls wellicht heeft God
ons door Zijn genade tot een beter en
deugdzamer leven geroepen; zal wel
licht ook voor ons niet het oogenblik
komen dat God zich van ons lerug
trekt en Zijne genaden schenkt aan
anderen, die beter dan wij met die
genaden zullen medewerken? Laat ons
de waarschuwing van de gelijkenis uit
dit Evangelie steeds voor oogen hou
den, in aansluiting met Jezus' woorden:
„Gij zult den Heer uwen God niet op
de proef stellen."
Liturgische Kalender.
Week van 25 September—1 October.
Zondag 25. 19e Zondag na Pinkst.,
Tijdeigen, Mis Salus populi, 2e geb.
A cunclis, 3e naar keuze.
Maandag 26. H.H. Cyprianus en Ju-
stina, 2e en 3e geb. als Zondag.
Dinsdag 27. H.H. Cosmas en Dami-
anus, 2e en 3e geb. als Zondag.
Woensdag 28. H. Wenceslaus, 2e en
3e geb. ais Zondag.
Donderdag 29. H. Michaël, Credo.
Vrijdag 30. H. Hieronymus, Credo.
Zaterdag I October. Mis O. L. V.
Salvé, 2e geb. H. Remigius, 3e v. d.
H. Geest, Prefatie H. Maagd.
Evangelleverklarlng.
Negentiende Zondag na Pinksteren.
Het doei dat de Zaligmaker met deze
gelijkenis op het oog had was den
Joden te toonen dat hun om hunne
hardnekkigheid de verkondiging
Evangelie zou ontnomen worden en
zou overgebracht worden.
Het rijk der hemelen is in deze ge
lijkenis het rijk Gods, het rijk van den
Messias met zijn verlossing en hemel-
sche genaden, voorgesteld als een brui
loftsfeest. De eerstgenoodigden waren
de Joden. Maar helaas, zij wilden niet
komen: ofschoon de Messias uit hen
was voortgekomen, door hen was ver
wacht en afgebeden, aan hen was be
loofd, erkende ze Hem niet en bleven
ongeloovig niettegenstaande Zijne vele
wonderwerken. Ook zijne dienaren, de
Apostelen, namen zij niet aan, en bleven
halslarrig, ja zelfs, zij grepen hen aan
en doodden hen. En nu volgt de be
dreiging, de waarschuwing van Jezus:
„toen de Koning dif hoorde werd Hij
vergramd". Hetgeen de Heer verhaalt
over de rechtvaardige gramschap van
den Koning, die de moordenaars ver
delgde en hunne stad in brand stak,
is letterlijk In vervulling gegaan bij de
verwoesting'van de stad Jerusalem door
Groote sorteeriog w
KANTOORBOEKHANDEL
Lingeitr. M to. Kroinm«tU. - TEL 326
Op Unlversltelts-
Zondag.
Voor een betere toekomst.
Zwaar drukken de gevolgen van de
economische crisis. Landbouwindustrie,
handel en scheepvaart, kortom het gan-
sche bedrijfsleven verkeert in nooit ge
kende moeilijkheden. Honderdduizen
den zijn moreel en materieel geslagen
door de ramp der werkloosheid. Andere
duizenden, vooral onder de zelfstandige
boeren, kunnen niet meer of ternauwer
nood nog bestaan van de vruchten
hun arbeid. Weer anderen verloren een
groot deel van hun bezit. Het volks
inkomen is zeer belangrijk gedaald, het
volksvermogen met een derde vermin
derd en bestuurders van Rijk en Ge
meenten zuchten onder de zorgen, om
bij stijgende uitgaven en dalende in
komsten begrootingen sluitend te maken.
Dit is, in grove lijnen geschetst, het
beeld van den economischen toestand
des lands.
In de oorzaken zullen wij ons niet
verdiepen. Slechts meenen wij even de
opmerking te moeten maken, dat de
groote crisis, die nu in alle landen
heerscht, vooral een gevolg is, niet van
onveranderlijke economische weiten,
maar van geestelijke afdwaling, van
verloochening door verantwoordelijke
leiders en openbare besturen der eeuwige
christelijke beginselen.
Niemand minder dan de thans zoo
roemrijk regeerende Paus Pius XI heeft
dit in zijn jongste encyclieken helder
uiteengezet, zoo zelfs, dat één dier
omvangrijke encyclieken in de toch niet
christelijk geregeerde Vereenigde Staten
van Amerika letterlijk werd afgedrukt
de Handelingen van het parlement.
Laten wij dit grondig overwegen.
Het is van levensbelang.
Ongetwijfeld hebben allen, die dit
lezen, reeds maatregelen genomen, om
voor zichzelf en anderen de crisisge
volgen te bestrijden. Vanzelfsprekend
zal hierbij hef eerst aan materieele be
langen zijn gedacht. Dit is natuurlijk.
Gelijkgezinden hebben vereenigingen
geslicht of versterkt. Nieuwe economi
sche instellingen zijn tot stand gebracht
of, bestaande, uitgebreid. In particuliere
huishoudingen, zoowel als bij overheids
lichamen zijn bezuinigingsmaatregelen
getroffen. Men doet alles, om in sloffe-
lijken zin te redden, wat nog Ie redden
is en zich sterker te maken i
strijd, die nog konten moet.
Maar vergeet men dikwijls niet het
voornaamste?
Vergeet men niet, dat wij bij onzel
zot gen voor dc toekomst toch vooral]
moeten denken aan het behoud en dei
versterking 'van onze geestelijke en zede
lijke volkskracht?
Hiervan toch zal afhangen of en in
hoeverre wij deze crisis te boven kun
nen komen en zóó sterk in de toekomst
zullen staan, dat zulke, aan mensche-
lijke fouten te wijten verwarring kan
worden vermeden.
Op gezag van den Paus hebben wij
hierboven als de diepere oorzaak der
tegenwoordige ellende aangewezen, de
geestelijke afdwaling, de verloochening
der ook op onze stoffelijke welvaart
betrekking hebbende christelijke begin
selen.
Welnu, dan moet vooral in dezen
.d met groolen ernst worden gewaar
schuwd tegen afbraak of zelfs maar
verzwakking van de bolwerken, die wij
met veel offers hebben opgericht, om
onze geestelijke belangen tc bevestigen
om onze zedelijke krachten tc verster
ken, om onze zoo ware en juiste levens
beginselen weer te doen heerschen op
elk terrein van Wetenschap, Staatsbe
stuur, Sociale Actie en economische
leiding.
Laten wij dit eens zeer eenvoudig
bewijzen.
Onder welke moeilijke financieele
omstandigheden ouders ook mogen
verkeeren, hun laatste cent, om zoo
Ie spreken, zullen zij besteden aan het
onderwijs en de opvoeding hunner,
kinderen. Op deze uitgaven mag niet
worden bezuinigd. Het betreft immers
het zedelijk weerstandsvermogen van
die kinderen voor de toekomst.
Verstandige staalsbestuurders hande
len niet anders. In al de ons omringende
landen, waar de crisisgevolgen nog veel
erger zijn dan hier en waar in werke
lijkheid honger wordt geleden, kwamen
bezuinigingen op noodzakelijke uit
gaven voor onderwijs, kunsten en weten
schappen eerst op de laatste plaats.
Vóór alles wil een volk zijn geestelijke
goederen beschermen, omdat anders zijn
ondergang zeker is.
Wij behoeven niet uiteen te zetten
waarom de beschaafde volken van
Europa op dit punt zoo offervaardig
zijn. Hier ligt immers de bron van hun
vooruitgang!
Maar hebben wij deze offervaardig
heid lof behoud en vermeerdering van
kennis en wetenschap in het algemeen
als feit te aanvaarden, hoe enorm ge
wichtiger is dan nog het bestaan en
bevordering van de wetenschap, die
volmaakte harmonie is met Gods Open
baring!
Wetenschap, die zich in haar vak
gebied opsluit en het verband met het
geheel verliest, erger nog valsche weten
schap, kan, behalve in geestelijk, ook,
zooals wij thans ondervinden, in stoffe
lijk opzicht nadeeiig zijn. Het is niet
voldoende te weten, hoe we onze na
tuurlijke krachten onder stoffelijk op
zicht het best kunnen benutten, maar
bovenal is noodig de zedelijke normen
te kennen, volgens welke dit geschieden
moet. Gevaarlijk is kennis zonder deug
delijke beginselen, want deze kan het
menschdom tot zedelijk en mede tot
stoffelijk verderf zijn.
Wetenschap is eerst dan waarlijk tot
heil van den mensch, als zij met den
vollcdigen mensch rekening houdt. Daar
om is noodig leiding door gezonde
hoogste redebeginselen en harmonie
mei Gods openbaring. Alleen een har
monisch verbonden geloof-en-weten
schap kan ons veilig leiden op alle
levenswegen. Dit is vooral noodig om
de mannen en vrouwen te vormen, die
wij kunnen plaalsen op de hoogste
posten, om de zwaarste verantwoorde
lijkheid te dragen.
Wij zeggen dit alles hier zeer een
voudig om door allen begrepen tt
worden. Wij zeggen en herhalen het
telkens weer, omdat de hoogste levens
belangen er mede zijn gemoeid.
Wij zeggen het andermaal, nu
verwarring van de crisis de grootste
gevaren dreigen voor ons geestelijk
welzijn. Wij zouden een noodkreet wil
len doen hooreu. Het gevaar bestaat
reeds in werkelijkheid, dat vele, overi
gens goede katholieken, gaan bezuini
gen op hunne kleinere of grootere uit
gaven voor de geestelijken schat, dien
wij in Nederland bezitten in onze katho
lieke Universiteit!
Wij begrijpen, zooals nu wel is ge
bleken, de ontzaggelijke moeilijkheden,
waarin velen verkeeren. Maar is onze
laai niet rijk aan spreekwoorden, om
aan te duiden dat de wijsheid niet door
de zuinigheid mag bedrogen worden:
dat wij niet het beste, wal wij bezitten,
mogen offeren om fe behouden, wat
van mindere en vergankelijke waarde is?
Weet men, wat Paus Pius X schreef
aan kardinaal Richard te Parijs?
„Het Institut catholique (de naam
van de katholieke Universiteit in
Frankrijk) moet tot iederen prijs in
.stand gehouden worden, Beroofd van
Fa. R VAN DEN BUR6
ARNHEMSCHESTBAAT
I nut j ii mi fiiiiijtuu I
de hulpbronnen, die de wet u waar
borgt aldus de Paus gedwongen,
om voor alles, wat tot handhaving
van den eeredienst noodig is, de mild
dadigheid der geloovigen in te roepen,
zult gij dikwijls slechts met moeite
kunnen voorzien in de zoo groote
nieuwe behoeften en gij zult zooveel
mogelijk de uitgaven moeien beperken,
die, ofschoon nuttig, toch niet in de
eerste plaats noodzakelijk zijn. Maar
wij zouden niet willen, dat deze zui
nigheid ook maar in eenig opzichi tol
schade werd van het Instituut. Dat mag
niet gerekend worden onder de dingen,
die in geval van nood zouden kunnen
worden opgeofferd. Dat behoort veel
eer tot de zaken, die lot iederen prijs
in stand moeten worden gehouden."
Zóó spreekt de Paus, de Vader der
Christenen. Zijn Fransche kinderen
verkeerden in den grootsten nood,
maar hij bezwoer hen, hunne offer
vaardigheid niet te verslappen, waar
het gold de instandhouding van de
kalholieke universiteit. Die woorden
herhalen wij, nu zulke verslapping
drelct in Nederland.
Allen weten, wat ons ideaal is.
Wij streven naar het bezit, het be
houd en de uitbreiding eener Univer
siteit, die niet gedragen wordt door
weinige rijke menschen, maar die ge
dragen wordt door het gansche volk,
van hoog tot laag. Daarom is elke gift,
hoe gering ook, welkom en wordt met
minstens evenveel dankbaarheid
vaard als het rijke geschenk van den
vermogende. Het zijn de vele giften,
het 'S de algemeene offervaardigheid,
die in het verleden grootsche werken
heelt gebouwd en ons katholiek volks-
iel tot emancipatie bracht.
Van ieder, van den arbeider, den
werkgever, den boer, den middenstan
der, den ambtenaar, den door God met
aardsche goederen gezegende, ver
wachten wij hulp en steun, een offer,
klein of groot, maar uit liefde en uit
heilige geestdrift voor de groote zaak
van onze Katholieke Universiteit.
Dan behouden en versterken wij dit
bolwerk van geestelijke volkskracht en
zullen wij de gevolgen overwinnen van
deze crisis. Dan bouwen wij aan een
betere toekomst.
Erger dan de crisis is de crisisstem
ming.
Onder den invloed van het nu heer-
schende pessimisme, verliezen wij
dikwijls den moed en onderschatten
onze eigen kracht.
Dat is niet christelijk. Wij moeten
in donkere tijden op God vertrouwen
en nooit onze plicht verzaken, om te
doen wat wij kunnen, teneinde door
Zijne groote Liefde de wereld te win
nen en het menschdom te brengen
naar het Licht van Zijne leer, en naar
een wetenschap, die Gods Woord
eerbiedigt I
Namens het Centraal
St. Radboud-Comité
HENRI HERMANS, Voorzitter.
Prof. J. HOOGVELD, Secretaris.
reeds ten vorigen jare de crisis ver
scherpten.
In alie takken van volksbestaan
bleef de bedrijvigheid gestadig afne
men: handel, scheepvaart en vissche-
rijen zijn evenzeer getroffen als nijver
heid en land- en tuinbouw.
Herstel van het internationaal ruil
verkeer wenscht de regeering te be
vorderen door verdragen, die een
ruimer geest ademen. Daarnevens moet
zii bij voortduring bedacht blijven op
afwending van de gevaren, waarmede
buitenlandsche maatregelen den afzet
van onze voortbrengselen bedreigen.
Zijn reeds tal van noodmaatregelen
tot stand gekomen om ineenstorting
van onmisbare bedrijfstakken ie ver
hoeden, nieuwe regelingen met het
zelfde doel zullen moeten volgen.
De werkloosheid, bron van zooveel
leed, heeft een nooit gedachte om
vang aangenomen. Zij plaatst de Over
heid voorjschier onoplosbare moeilijk
heden, niet het minst van geldelijken
aard. De Regeering zal haar voortdu
rende zorg ook in de toekomst aan
dit maatschappelijk euvel geven; het
zoo noodzakelijk herstel van het be
drijfsleven zal haar daarbij tot richt
snoer blijven. In het^bijzonder zal ook
het vraagstuk van de jeugdige werk-
loozen alle aandacht hebben.
Nevens voortzetting van de werk-
loozenzorg stelt handhaving van het
peil van sociale voorziening, in betere
tijden bereikt, de uiterste eischen aan
het zoozeer verminderde draagvermo
gen der Natie.
De sterke daling van het nationaal
inkomen en de diepe inzinking, welke
het economisch leven vertoont, oefe
nen een noodlottigen invloed op de
opbrengst van 'sRijksmiddelen. De
financieele toestand is dientengevolge
zorgwekkend. Veel zal van Uw werk
kracht en toewijding gevergd worden,
opdat tijdig de meest dringende maat
regelen tot stand komen. Ik weet, dat
het beroep, dat ten deze op Uw mede
werking zal worden gedaan, niet ver-
geefsch zal zijn en Ik vertrouw, dat
het gemeen overleg tot een uitkomst
zal leiden, die aan den ernst van den
toestand beantwoordt.
Ook in de Ovarzeesche Gewes
Binnenland
Staten Generaal.
Nadat Zaterdag de zitting der Staten-
Generaal door minister Ruys was ge
sloten, werd Dinsdag de nieuwe zitting
met de gebruikelijke plechtigheid door
de Koningin geopend met de volgende
rede:
In dit plechtige oogenblik, Leden
van de Slaten-Generaal, nu een nieuwe
zitting van de Volksvertegenwoordi
ging een aanvang neemt, richten Mijne
gedachten zich meer dan ooit op den
duisteren tijd, dien het Vaderland
beleeft.
De ernstige wil, die de Regeering
bezielt, met Gods hulp het schip van
Staat in veilige haven te sturen, kan
slechts leiden tot het doel, indien ons
Volk in al zijn lagen zich de werke
lijkheid onverbloemd voor oogen stelt.
Zonder voorbeeld in de geschiede
nis zijn de economische verhoudingen
over heel de wereld ontredderd; on
weerstaanbaar grijpen de gevolgen der
crisis steeds verder om zich heen en
nog steeds kondigen zich geen be
trouwbare teekenen van kentering aan.
Moederland en Overzeesche Gewes
ten zien hun welvaart ernstig onder
mijnd. Nieuwe belemmeringen in het
handelsverkeer tusschen de volkeren
werden toegevoegd aan de vele, welke
Copiüerinrichting
COPI6ERT VLUO en BILLIJK
Staten, Convocaties, Programma's, Bestekken
Fa. H. ELZEDAAR
LAK6ESTRAAT 84 TEL- 528
Op dat oogenblik hieven de beide
communistische T weede-Karaeriedeti de
Visser en Wijnkoop, die ditmaal in de
zaal aanwezig waren, een kreet aan,
beginnende met:. «Weg metwant
verder werd die kreet overstemd door
het voortgezette hoerageroep en het
spontaneaanheffen van het „Wilhelmus"
door de aanwezigen.
Terwijl dit lied weerklonk, verlieten
de Koningin, de Prins en de Prinses
de zaal.
Ook op den terugweg naar het pa
leis werden de vorstelijke personen
geestdriftig toegejuicht en bij het paleis
gekomen werden zij begroet door
een massa menschen die spontaan bet
Wilhelmus" aanhieven.
De Communisten hadden vele parij-
genoolen naar den Haag geroepen.
Aangezien straatbetoogingen niet
waren toegestaan, werd in eenige zalen
vergaderd. De Visser deelde mede, dat
hij en Wijnkoop na de voorlezing van
de troonrede in de Ridderzaal hadden
geroepen: „Dat is hei hongerprogram
van Weiter en Ruys. Weg met Weiter,
weg met Ruys!" Op het Spui werd een
groep communisten van een paar hon
derd man door de politie uiteenge
dreven,
Echt en goed
zijn Poeders alleen, wanneer zi| de handtee-
kening dragen van den fabrikant A. Mijnhard!.
Maagpoeder*, Hoofdpijnpoeders, Kiespijn
poeders, Hoestpoeders, Wormpoeders, enz.
Per poeder 8 et Per doos 45 ct. Bij uw drogist
wordt er krachtig naar gestreefd de
kosten der Landshuishouding met de
middelen in overeenstemming te bren
gen. Het feit, dat meer en meer in alle
maatschappelijke kringen de overtui
ging doordringt van de volstrekte
noodzakelijkheid van dit streven, ver
sterkt de verwachting, dat, ondanks
alie bezwaren, het doel zal worden
bereikt.
Evenzeer als in de donkerste dagen
zijner roemrijke geschiedenis behoeft
ons Volk thans eendracht ter ont
plooiing van al zijn stoffelijke en
zedelijke krachten. Op den voorgrond
trede daarom wat de Natie vereenigt,
niet wat haar verdeelt.
Met de bede, dat Gods hulp Mijn
Volk sterke en met den wensch dat
God Zijn zegen aan Uwen arbeid
moge schenken, verklaar Ik de gewone
zitting der Staten-Generaal geopend.
Voorzitter Tweede Kamer.
Tot voorzitter van de Tweede Kamer
is benoemd Mr. J. O. van Schaik.
J. Ament.
In de Tweede Kamer heeft de voor
zitter waardeerende woorden aan de
nagedachtenis van den heer Ament
gewijd.
In Land- en Tuinbouwkringen stond
hij als een hard werker bekend voor
de belangen van het platteland.
In zijn functies was hij sleeds een
persoon, die leiding gaf en ook geven
kon, gesteund door zijn rijke ervaring.
Uit den Haag.
De opening van de nieuwe zitting der
Kamers werd begunstigdj door goed
weer. Duizenden stonden geschaard
laugs den weg dien de stoet volgde
Overal gingen bij het passeeren van
de gouden koets, waarin de Koningin
met den Prins en Prinses Juliana
gezeten waren, luide toejuichingen uit
de menschen op.
De gouden koets word gelrokken door
acht paarden. Daarop volgden drie
galakoetsen.
Op het Malieveld waren kanonnen
opgesteld, die saluutschoten losten.
De Ridderzaal bood, als steeds, door
de galakleeding en uniformen van bur
gerlijke en militaire 'autoriteiten diplo
maten en andere hoogwaardigheidsbe-
kleeders een schitterenden aanblik. De
voorlezing van de troonrede nam slechts
weinige minuten in beslag en werd
gevolgd, als gebruikelijk, door het aan
heffen van den kreet „Leve de Koningin".
Uitspraken Kantongerecht
Amersfoort.
Winkelsluitingswet: Th. H. L.Amers
foort vrijspraak.
Dronkenschap: H. D. M. Amster
dam f 10 of 4 d., F. T. Delft id., N.
H. K. zwervend f 15 of 6 d., A. J. Puiten
f 10 of 4 d.
Loopen op verboden grondJ. H.
osterbeek f2 of 1 d J. de V. id
L. A. de W. id., W. de W. Borculo
id., W. P. Veenendaal f3 of 1 d„ P.
H. Laren id. plus f 10 of 4 d. voor
valschen naam, G. M. geheel id.
In Woudenberg een kar plaatsen op
openb. grond zonder vergunning: J.
v. d. B. Utrecht f2 of 1 d.
Gevaarlijken hond niet vasthouden:
J. H. R. Sch. Baarn f 5 of 2 d.
Te Soest venten zonder vergunning:
R. B. Amersfoort f 2 of 1 d., F. J. V.
Ammersfoort 50 cent of 1 d.
Brandgevaar voor gebouwen veroor
zaken A. de B. Voorthuizen f 10 of 4 d.
StrooperijL. v. E. Soest f 3 of 1 d.
Een dier arbeid doen verrichten,
waar het niet toe geschikt isW. H.
Soest f 3 of 1 d.
Niet verschijnen als getuige: C. v.
W. Baarn f 3 of I d.
Wielrijden zonder licht: J. O. K.
Amersfoort f5 of 2 d., G. H. Hoog
land id., H. W. Barneveld id., W. v.
d. K. Ede id., W. v. B. Hilversum id.
Rijden op verboden weg: O. V. Soest
f3 of 1 d., A. H. H. K. id.
Wielrijden onder invloed alcohol:
N. M. Soest f25 of 10 d„ J. H. D.id.
Autorijden in dronkenschap (verzet-
zaak) zelfde vonnis: 1 maand hecht,
en 1 jaar ontzegging rijbevoegdheid.
Links rijden: (verzetzaak) j. H. H.
R. Utrecht vrijspraak.
Te Amersfoort over trottoir fietsen:
J. F. B. v. H. Amersfoort f2 of I d.,
H. J. v. G. id.
Met auto geen voorrang geven: J.
L.T. Deventer f 10 of 3 d., F. D. Am
sterdam f 15 of 6 d.
Veiligheid van verkeer In gevaar
brengenJ. S. Baarn f20 of 5 d., B.
A. Ermelo vrijspraak.
Niet behoorlijk uitwijken: W. W.
Amersfoort f 15 of 5 d.
Wielrijden zonder licht: E. P. H.
Amersfoort f 1 of 1 d., O. M. id., A.
H. Amersfoort f2 of 1 d.
Geen rij- en nummerbewijsE. H.
A. Arnhem f 5 of 2 d., J. J. S. onbe
kend id., J. v. H. Soest id., A. F. Soest
f 3 of 1 d., E. J. K. Ede id., D. J. id.,
G. H. Amersfoort id., L. B. Doom ld.
Auto zonder spiegelG. v. d. W.
Amersfoort f5 of 2 d.