De €embode STEHPELDOOZtN F. fl. TULP mitT ii mi timunm „Snelwerk" v7 Bouwplannen Allerlei L f-WT"-' Kantoor en Drukkerij Langegrackt 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10. franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 14 Oct. 1932 ADVERTENTlEN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel cn nijverheid bt| geregeld adverteeren AdvertentlCn moeten Dinsdag en Vrijdag wSdt 8 uur J Telefoon 31*. In den morgen zijn bezorgd. Zes en Veertigste Jaargang - No. 55 Naarmate wij minder tot God de handen opheffen, doen we het meer tot de menschen. Epistel en Evangelie. XXIfste Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den II. Apostel Paulus aan de PhilippensenI, 6—11, Broeders! Wij vertrouwen in den Heer Jesus, dat Hij, die een goed werk in u begonnen heeft, het voleindigen zal tot op den dag van Christus Jesus; gelijk het billijk is, dat ik dit gevoe len heb ten aanzien van u allen, omdal ik u in mijn hart draag, en gij allen, zoowel in mijne gevangenschap als in de verdediging en bevestiging des Evangelies deelgenooten zijt van mijne vreugde. God toch is mijne getuige, hoezeer ik u allen liefheb met de teedere liefde van jesus Christus. En dit bid ik, dat uwe liefde meer en meer overvloedig moge worden in kennis en in alle oordeel, om te toetsen wat het beste is, opdat gij rein en zonder smet moogt zijn tegen den dag van Christus, vol zijnde van vrucht der gerechtigheid door Jesus Christus tot eer cn lof van God. EVANGELIE volgens den H. Mattheus; XXII, 15—21. In dien tijd gingen de Pharizeën heen en beraadslaagden, teneinde Jesus in zijne woorden te vangen. En zij zonden hunne leerlingen met de Herodianen tot Hem, zeggende: Meester! wij weten dat Gij de waarheid spreekt en den weg Gods naar waarheid leert en nie mand ontziet, daar Gij op den persoon der menschen niet let. Zeg ons der halve wat U dunkt: is het geoorloofd den keizer cijns te betalen of niet? Jesus nu hunne boosheid kennend, zeideWat stelt gij Mij op de proef, huichelaars? Toont Mij den cijns penning! En zij toonden Hem eencu tienling. En Jesus zeide tot henVan wien is dit het beelden het opschrift? Zij zeiden Hem: Van den keizer.Toen sprak Hij tot henGeeft dan den keizer wat des Keizers, en Gode wat I Godes is. betalen, dan zal Hij het volk tegen zich krijgen; indien Hij verklaart dat we daartoe niet gehouden zijn, dan zullen de Herodianen Hem beschuldi gen als een oproermaker legen de wetten des keizers. Doch |esus toonde hun weder voor de zooveelste keer dat Hij hun meer dere was en hun toeleg doorschouwde. „Wat beproeft ge Mij, huichelaars." ..Toont Mij den cijnspenning." Op dien cijnspenning stond de afbeelding des keizers en zijn naam, ten teeken dus dat de keizer op dat opgenblik inder daad gezag over hen voerde. De cijns- penning zelve met de beeltenis des :eizers was het bewijs dat ze onder worpen waren aan den keizer. „Welnu, zegt Jesus hun, geeft dan ook aan den keizer wat den keizer toekomt." En Hij voegde er bij „en aan God, wat God toekomt". Leeren we hieruit vooreerst om op onze hoede te zijn voor de strikvragen der Pharizeën, die heden ten dage nog hun navolgers hebben, en alles be proeven om in gezelschappen of door verderfelijke boeken en dagbladen de vromen en eenvoudigen te misleiden en tot twijfel te brengen. Weest daar voor op uwe hoede. Vervolgens geven we den keizer wat des keizers, en God wat Godes is: Gehoorzaamheid, eerbied en trouw aan het wereldlijk gezag, maar in overeen stemming met het woord des H. Gecstes dat wij God meer moeten gehoorzamen dan de menschen. Liturgische Kalender. Week van 16-22 October. Zondag 16. 22e Zondag na Pinkst. Tijdeigen. Mis Si iniquitites. 2e geb. H. Hedwig, 3e A cunctis, Pref. H. Driev. Maandag 17. H. Margaretha Maria Alacoque. Dinsdag 18- H. Lucia. Credo, Pref. der Apostelen. Woensdag 19. H. Petrus v. Alcantara. Donderdag 20. H. Joannes Cantius. 1 Vrijdag 21. H. Hilarion, 2e geb. H.H. Ursula enz., 3e A cunctis. Zaterdag 22. Mis van O. L. V. Salvé, 2e geb. v. d. H. Geest. 3e voor Kerk of Paus, Pref. H. Maagd. Evangelieverklaring. XXIIste Zondag na Pinksteren. Er bestond destijds een geschil of de Joden al dan niet gehouden waren aan den Keizer schatting te betalen. De Farizeërs hielden het er voor dat de Joden, als het volk Gods aan den hei- denschen Keizer geene schatting ver schuldigd waren; de Herodianen, die Herodes, een gunsteling des Keizers, waren toegedaan, beweerden dat ieder den Keizer schatting moest betalen. Dit twistpunt nu kwam de Farizeërs als een geschikt middel voor om Jesus in zijn woorden te vangen door Hem een beslissend antwoord over dit be langrijke punt te vragen. Ze stelden hun aanslag zeer listig te werk. Ze gingen niet zeiven maar zonden hun leerlingen om alle schijn van list weg te nemen; ze zonden met hen gelijk tijdig de Herodianen, de voorstanders der schatting. Om des te stelliger een openhartige uitspraak uit Jesus' mond te verkrijgen, lieten ze de leerlingen eerst zeggen„Meester wij weten dat Gij. oprecht zijt en den weg Gods naar 1 waarheid leert en dat Gij U aan nie mand stoort". 'Ja, dat hadden de Pharizeën reeds zoo dikwijls onder vonden als Jesus ten aanhoore van.het gansche volk hun onoprechtheid,schijn heiligheid en huichelarij aan de kaak gesteld had. Maar die oprechtheid des Heeren was voor hen juist de steen des aanstoots geworden; juist die op rechtheid des Heeren had hen tot Zijn bitterste vijanden gemaakt. En nu lieten ze het wederom voorkomen alsof zp zich verheugden over die schoone deugd! Die huichelaars. „Zeg ons dan wat dunkt U Is hel geoorloofd den keizer schatting te be- talen of niet." Indien Hij verklaart, zoo dachten ze, dat we schatting moeten JOH. DE HEER VARKENSMARKT TEL, 1309 AMERSFOORT Piano's - Orgels - Radio NATUURLIJK koop Ik de benoodigde vlsch bij: YMUIDER V1SCHHANDEL H. GLASTRA CO. N.V. Ulrechlachei Telefoon 92 Een billijk en betrouwbaar Meermalen Bekroond. Levenslesjes. Tact en handigheid zijn de voel hoorns van den beschaafden mensch. Men kan zonder eenig verraad aan jn beginsel hetzelfde op eene minder kwetsende manier doen. Een scherp woord is nooit noodig. Eerbied voor eens anders overtuiging is altijd noodig. Het is volstrekt niet noodig altijd gelijk te hebben en het is niet netjes altijd het laatste woord te willen hebben. Om geen jabroer te zijn behoeft men volstrekt niet altijd alles tegen te spreken. Men behoeft niet blind te zijn voor het kwade om het goede te zien, Men mag niet alles afbreken zonder ooit iets op te bouwen. Men moet niet alleen spreken maar ook zwijgen en luisteren.en toonen, dat men geluis terd heeft. Het is niet flink iemand noodeloos te kwetsen; men krijgt meer gedaan wanneer men met tact te werk gaat. Het is verkeerd uwe meerderheid noo deloos te doen gevoelen en het dient meestal tot niets uwen tegenstander zijn minderheid te doen inzien. Men moet nooit zeggen wat men niet meent, maar men mag volstrekt niet altijd zeggen wat men wèt meent. Men moet nooit iemand opofferen in eene geestigheid en persoonlijke aardigheden zijn niet aardig meer. Slijfhoifdigheid verraadt geen bezit van karakter maar gebrek aan tact; men kan zeer goed naar eigen inzichten handelen en vooraf kennis nemen van de inzichten van anderen. De verstandige mensch luistert naar raad. Tact kan met oprechtheid samen gaan. Men mag buiten het tooneel geen komedie spelen, maar men moet niet altijd zijn somberste gezicht ver- toonen. Men moet zich nooit anders voor doen dan men is, maar men mag niet altijd toonen zooals men is. Men moet verlegenheid niet bedekken door bru taliteit. Tot een goede faktiek behoort, dal KANTOORBOEKHANDEL Lsagsstr.to. Kfomwstr, TEL 5H ons versterkt. Als wc kracht zoeken In het gebed, I en in de H. Communie vooral, dan zal de spot der wereld ons niet weerhouden Christelijk te leven.,.. Dan zullen we ook in deze booze tijden den vrede des harten genieten die alleen Christus schenken kan. We zullen ons gelukkig weten, en geen oogenbllk degenen benijden, die in de wereld zijn. Zonder ophouden zullen we dank- betuigen voor alles aan God en den Vader, In den naam van Jezus Christus onzen Heer. (Eph. V 20). men al zijne afspraken, ook de kleinst", trouw nakomt. Een afspraak, indien zij goed is, is heilig en wie zelf niet gaarne wacht, moet een ander niet laten wachten, Door te laat komen ontstemt men* noodeloos. Aan het op lijd komen herkent men den gentleman. Bij de beste bedoelingen behoort een grootc dosis tact. Dit bemerkt men het best in den dagelljkschcn omgang. Er zijn menschen, die altijd sprekendat is nog vervelender dan altijd zwijgen. Er zijn menschen, die altijd vragendit grenst aan het on- bescheidcne. Er zijn zaken, welke men dikwijls tegen zich zeiven en zelden tegen anderen moet zeggen, Men moet ein delijk ophouden met raadgeven en liever een goed voorbeeld geven. Tact is de groote kunst om een harde ak op een zachte manier uit te voeren. Denk scherp, maar spreek zacht. Doe geen verzoek aan iemand, die ontstemd is. Spreek nooit in drilt. Spreek geen kwaad; erger u niet. Neem de menschen zooals zij zijn. Overdrijf nietwees niet te beslist. Beoordeel niet alles, keur niet alles Leer tegenspraak verdragen en scherts verstaan. Wees vatbaar voor argumenten. Dring u niet op Wees niet gemaakt. Wees niet deftig. Wees niet slijt. Houd de menschen niet voor den gek. Wees niet nieuwsgierig. Val niemand in de rede. Zeg nooit twee maal hetzelfde aan of in tegenwoor digheid van denzelfden persoon. Veroordeel niemand voordat gij hem gehoord hebt. Wees streng voor u zeiven en zacht voor anderen. Oordeel zacht. Geef toe wat gij redelijkerwijs kunt toegeven. Iedereen te geven wat hem toekomt zonder iemand te vleien, dat is het geheim van tact. De tijden zijn boost Paulus heeft het over „zijn" tijd, dus 1900 jaar geleden. Hij noemt die tijden boos, en doelt, daarmee, dat het voor de Chris- nen van dien tijd 'n moeilijk leven was. En dat was het ook. Want ze leefden temidden zedenbederf der heidensche overbe schaving, waarvan St. Paulus getuigt: „Wat door hen in het geheim gedaan wordt is te schandelijk zelfs om het te noemen". (Eph. V 12.) Van hen getuigt hij ook„Hun ver stand is verduisterd en ze zijn ver vreemd van het leven van God, omdat er onwetendheid onder hen heerscht en hun hart is verstokt. Ze hebben zich afgestompt en zich aan losbandig heid overgegeven, zoodat ze uit heb zucht allerlei ontucht bedrijven" (Eph. IV 18, 19) Uit diezelfde omgeving waren velen van de christenen gekomen, want Pau lus getuigt van hen„Vroeger waart ge duisternis". (Eph. V 8). En nu moesten ze toonen de vrucht van het licht: goedheid,gerechtigheid -n waarheid, (vs 9). Dat was moeilijk! Want de tijden waren boos! De trek naar zondig genot werkte nog na. En de lieele omgeving hadden ze tegen zich. Zoo was het in Paulus tijd! En nu? Is 't nu anders geworden? Is't nu soms gemakkelijk om in alles Christelijk te leven? Zijn de tijden nu minder boos dan toen Wc weten beter! Ook ons omgeett 'n wereld van dui zenden, wier verstand verduisterd is en vervreemd van Godvan duizen den, die te keer gaan tegen God en godsdienst; van duizenden, die met de zedenwetten spotten. We leven in een wereld, duizenden zich niet meer schamen voor de zonde, en waarin de heb zucht ook voor het allerschandelijkste niet terugdeinst. Ja, christelijk leven in eigen gezin en daarbuiten is moeilijk. De lijden zijn boos. Maar met Gods genade gaat het... zoo goed als in Paulus' tijd. Dok wij vermogen alles In Hem, die IFa. R. VAN DEN BUR6 I ARNHENSCHERTRMT iheld waar- Lfctep wij „den wil des Heeren staan (vs. 17) en de gelegenheid w *n, die Ood ons schenkt. Ik leven maar eens. irelnu, dan niet als dwazen en on- dandigen geleefd, maar het leven «cd voor Hem, die het ons schonk !p die ons ter verantwoording wacht I Echt en goed Hooldpljnpoedera, Hoestpoeders, Wormpoeders, r poeder 8 cl. Per doos 43 ct. BIJ uw drogist. Binnenland Onderscheidingen. Onlangs, toen dc onderscheidingen tdeeling van ter gelegenheid van Koninginncverjaardag weer plaatshad, zijr In een rubriek van „De Morgen", gewijd aan humor en salyre, en ver zorgd door „Quaerttur" op den daar getvuikelijken toon, eenige opmerkin- geri ten beste gegeven over de subtiele slaidsottderscheidingen, welke daarbij in acht genomen worden, welke op- meningen door ons met bronvermel dingen werden overgenomen. heeft op het lintjes-bureau een star schema van de standen-indeeling onzer samenleving klaar liggen en daar naar worden de -„Leeuwen" en dc ,Oranje Nassaus" en de verschillende ler'-medailles gedistribueerd. Het :etf vrecseltjke degradatie voor „Leeuwen" zijn, als er een werd ge huisvest in het domein der „Oranje Nassaus", terwijl het opperen van de mogelijkheid, dat er ooit een bij d( getrouwe arbeiders of dienstboden te recht zou komen, als een revolution- naire vermetelheid wordt geschuwd. Van zekere zijde heeft men in be doeld stukje een aanval op het instituut der onderscheidingen in 't algemeen, ja zelfs een aanslag op de gezags-idee gezien. Dat is een fataal misverstand. We kunnen het heel wel zetten, rjat er onderscheidingen worden verleend. We willen hun waarde best erkennen, als ze inderdaad ook uitdrukking geven aan een gezonde waardeering van ver diensten. ..Doch," zoo schrijft De Morgen redactie, „door die standenhokjes en ook door de automatische toekenning aan functionarissen, als ze maar ge durende een rond getal jaren zonder al te groote stommiteiten of erger zich van hun taak hebben gekweten, is het stituut gedegradeerd." De angstvallige behoeders der eti quette zijn de doodgravers der deering. Heel sterk komt het ongetijmde van het standensysteem tot uiting in een geval, dat het „Volksblad" aldus ver haalt: Bij de beroemde firma Brill In Lelden, een wereldcentrum voor dc beoefening der Oostersche talen, Is een gouden Jubileum gevierd. Dc letterzetter J. B. van Duuren was de held van dit feest. Maar wat voor een zetter! Professor Duyvendak, de groote man voor hel Cliinecsch aan de Leldsche Hoogcschool, heelt dc verdiensten van den deze allerbijzonderste soort, niet In merking komen. Ons dunkt: beter dan met lange redeneeringen wordt door dit eene feit gedemonstreerd, dat het starre vcr- leenlngssyBtecm van het op zichzelf goede onderschcldlnecn-lnstttuut een paskwil dreigt te maken. Kantongerechten. Het kantongerecht Utrecht wordt uit- jebreid met de kantons Breukelen- 4ljenrode en Wijk-bij-Duurstede en met gedeelten van de kantons Woerden, Schoonhoven, Vlanen en Culemborg. Het kanton Amersfoort krijgt dc ge meenten Veeneridaal en Rhenen van net kanton Wageningen en de gemeenten Nijkerk, Putten, Ermelo en Harderwijk, het kanton Harderwijk. dat hem zulk e«n bekendheid in de wereld te danken heeft Qecn wonder, dat hij op zijn feestdag In tegenwoordigheid van CopiEerinricbting füM COPI«RT VLUO en BILLIJK Staten, Convocaties, Programma's, Bestekken Fa. H. ELZET7AAR LAN6UTR/IAT 84 TEL. 528 Nsssau-orde. Voor een ridderorde. een Beqrooüngan. her 1 een arbeider, «lts w~ - a BegrooUngon, I 6ewapwio beto Adviezen kosteloos P. Jos.Hair, Architect Timorstrut 17 - Amersfoort Uitspraken Kantongerecht te Amersfoort. Straatschenderij: W. de G. Amers foort vrijspraak. LeerplichtwetG. v. V. A'loort vrijs. Dronkenschap G. Sch. Puiten f 10 of 4 dA. B. Amersfoort id., G. V. Amsterdam id., J. H. zwervend id.. H. K. Amersfoort f 8 of 4 d„ N. K. Amersfoort f 15 of 6 d. Op openb. weg wapen dragenJ. O. H. Amsterdam f5 of 2 d. en verb., D. L. S. Hilversum id. Hek langs spoorweg niet dicht doen P. J. St. f2 of I d., B. Lensden 50 cent of 1 d. Loopen op bezaaiden grond: E. E. Hoogland f 3 of d. ArbeidswetJ. C. A. W. B. Amers foort vrijspraak, H. C. v. d. K. Soest f 5 of 2 d. Te Baant venten zonder vergunning: P. D. Utrecht f2 of 1 d. Wielrijden onder invloed alcohol: S. V. Amersfoort f 25 ot tO d. Wielrijden zonder licht: A. P. Nij kerk f5 of 2 d., G. A. S. Amersfoort f 2 of 1 d., E. H. J. Woudenberg of 2 dagen. Wielrijdend zich vasthouden aan auto: J, D. Amsterdam f5 of 2 d. Niet voldoen aan politiebevel In het belang van het verkeerA. J.H.Amers foort f3 of 1 d. Met auto rijden over rljwielpod: G. v. d. B. Soest f 1 of 1 d. Zonder nummer- en rijbewijs: D. J. v. E. Nijkerk f5 of 2 d., J. C. V. Am sterdam id., A. H. Amersfoort id., G. H. Woupenberg f 2 of 1 d„ W, J. J. M, v. L. Amsterdam id. Autorijden zonder spiegelC. v. W. Baarn f5 of 2 dagen. BERICHTEN I UIT AMERSFOORT De Berg-Revuc. Naar we vernomen zijn dc'voorbe reidingen voor de a.s. Berg-Rcvue in vollen gang. Half November denkt men haar te geven. Zijn we goed ingelicht dan concentreert zich het spel In hoofdzaak rondom het stadsgebcuren en heett de revue dit keer meer nog dan 't vorig jaar een geheel plaatselijk cachet. Meer dan 50 spelers groot en klein zijn druk doende zich op het komende spel voor te bereiden. Naar verluidt heeft ook het knapenkoor uit het bergkwariitr een gewichtig aandeel erin. Met passende cntréc-couplcttcn, gezongen door het gilde der schoor steenvegers, wordt alles op gang ge bracht. De critische humor oi honto- ristiBche crltiek zal het weer goed doen, daar twijfelen we niet aan. De inzet der schoorsteenvegertjes zegt hieromtrent reeds voldoende leest cn tracht tc begrijpen. Want de typo graaf Van Duuren Is dc ccnlge zetter In Nederland, die Chincesch zetten kan (be houdens dan dc leerlingen, die hij zelf bezig Is te kweckcn) cn dc bekwaamste in zijn vak op dc heele wereld. Wal dal zeggen wil, legt de professor uit. Het Chi ncesch heeft niet zooals andctc talen een alfabel, maar vele duizenden „karakters", die weder In 214 groepen zijn onderver deeld. Er zijn Jaren van studie cn ervaring noodig vóór men daar den weg lu weel, cn bovendien een stalen geheugen en een scherpe blik. De Jubilaris Is dan ook een wereldberoemdheid, aan wiens zeldzame bekwaamheid het te danken Is, dat de firma Brill een tljdschrllt voor het Cliinecsch uit kan geven met Frauschen, Engclschen en Duttschen tekst, en dat men uit dc groote landen In het kleine Lelden terecht moet om zijn standaard-uitgaven goed ge drukt te krijgen. Men vindt dan ook den naam van dezen geleerden en kunatvaar- digen arbeider In hel grootc ChineoBch- Engelscbe woordenboek met dankbaarheid vermeld. Uit dit alles en nog veel meer, dat pro fessor Duyvcndak vertelt, kan nten zich een oordeel vormen over de verdiensten, die Van Duutcn hcctl, óók voor Te Brons wilden drie vrouwen na bij het station den spoorweg oversteken, Een der vrouwen bleef met den hak van haar schoen in een wissel steken. De beide andere vrouwen wilden haar helpen, doch terzelfder tijd naderde in volle vaart de sneltrein, waardoor de letterlijk werden ver pletterd. Een man tc Oss kwam in beschonken toestand een café binnen. Hij beleedigde de vrouw, De herbergier, die ziek te bed lag, kwam op het tumult toeschiet" Eens ergens blijven z Trekt U xoo'n kleinigheid niet aan Want heusch 't Is slechts uit scherts gedaan En niet uit zucht tot fitten." We mogen echter niet meer ver klappen. De ervaring of liever de eerste kennismaking met dit soort van po pulaire tooneelkunst, thans een jaar geleden, doet ons de komende belang stelling ook dit jaar geenszins in twijfel trekken. Zaterdag wordt vanwege de Ruiter- sportvereeniglngEemland een afstands- rit voor dames georganiseerd. De rit zal het karakter dragen van ccn wedstrijd, welke om het snelst gereden moet worden. De eerste deelneemster zal ten 8.30 worden gestart bij Hotel Oud Leusden, vervolgens vertrekken de dames met tusschenpoozen van 5 minuten. Het parcours voert over de Vlas akkers naar Soestcrbcrg, vervolgens langs Kamp van Zeist cn Lcusdcrhcidc naar Maarsbergen, van daar vla Maarn naar Pyramide van Austerlltz. Hier wordt een contrflle-post ingericht en ecu verplichte rust gehouden van 30 minuten. Van de Pyramide leidt de weg verder naar Mondbcrgeu, Padua en Pijnenburg naar de Lage Vuursche, alwaar ten tweede male een verplichte rust van 30 minuten zal worden ge noten. Ten slotte zal over slatlcn BÏIt- Itovcn, dc Paltz cn dc Vlasakkers naar het eindpunt Hotel Oud Leusden wor den gereden. Met inbegrip van de verplichte rus ten zullen de deelneemsters daar tus- schen 15.30 en 16.00 worden terug verwacht- slóeg den dronkeman eenige malen met een ijzeren staaf op het hoofd, waardoor de man zwaar gewond werd. Zijn toestand is zorgwekkend. Bij Guliculi zijn 12 leden der gen darmerie gedood er. 2 gewond, terwijl er 3 vermist worden, na ccn verwoed gevecht tusschen een polltie-aldeellng cn een bende bandieten, die de politie In ccn hinderlaag had gelokt. Woensdag 26 OctqJjer zal In dc St. Joriskcrk een uitvoering worden en van Gewijde Muziek. Aan uitvoering werken mede als orgel solist Gcrrit van den Burg, het Amers- foortsch Mannenkoor voor koorzang, Johan Blok, vlolist, Jac. van den Burg voor orgelbegeleiding.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1932 | | pagina 1