FOTO-ALBUMS
F. fl. TULP
Allerlei
„Snelwerk"1
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave v
i de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De Gembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 4 Nov. 1932
ADVERTENTIÉN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vódr 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 61
Tevredenheid zal nooit zelfgenoeg
zaam en daardoor onuitstaanbaar wor
den, zoo zij wortelt in een zielevrede,
welke uit God geboren, zich steeds
dankbaar en nederig betoont.
Epistel en Evangelie.
25ste Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den tl. apostel
Paulus aan de Kolossensen; III, 12-17.
Broeders! Doet aan, als uitverkore
nen Gods, heiligen en welbeminden,
hartelijk mededoogen, goedertierenheid,
nederigheid, bescheidenheid, lankmoe
digheid, elkander verdragend en elkan
der vergevend, zoo iemand eenige klacht
heeft tegen een ander; gelijk de Heer
u vergeven heeft, aldus ook gij I Boven
dit alles echter hebt de liefde, die de
band der volmaaktheid is. En in uwe
harten zegeviere de vrede van Christus,
tot welken gij ook geroepen zijt in één
lichaam; en weest dankbaar! Het woord
van Christus wone in tt ovcrvloediglijk,
in alle wijsheid, elkander lecrend en
vermanend met psalmen, lofzangen en
geestelijke liederen, Gode door de ge
nade zingend in uwe harten. Al wat gij
ook doet met woord of werk, doet alles
in den naam des Heeren Jezus Chris
tus, God en den Vader dankzeggend
door Jezus Christus onzen Heer.
Verklaring:
De christenen zijn het goede zaad,
dat opgroeit te midden van het onkruid.
Zij zijn de uitverkorenen Gods, heili
gen en rechtvaardigen. Als heiligen
moeten zij zich gedragen, als heiligen
moet de wereld hen erkennen. Kleedt
u dan aan. zegt de Apostel als uitver
korenen, als heiligen; bekleedt u niet
met den schijn maar met de werke
lijkheid der deugd. De christenen moe
ten bezitten eene inborst van barm
hartigheid, goedertierenheid, zachtmoe
digheid en geduldigheid. Barmhartig
heid voor de noodlijdenden, goeder
tierenheid voor de vijanden, zachtmoe
digheid voor de medebroeders en
geduldighcid voor zichzelven. Zij ver
dragen elkander en schenken vergeving
zooals Christus hen verdraagt en bege
nadigt. Zij zijn boven alles bezorgd de
liefde te bezitten. De goddelijke deugd
der liefde verbindt niet alleen alle
deugden aan elkander als bloesems aan
eene loot, maar zij geeft ook aan de
deugden en goede werken het kenmerk
der volkomenheidzij maakt die bloe
sems tot vruchten des eeuwigen levens.
Zij is de heerlijkste gave, welke den
mensch met God en in God met alle
menschen vereenigt, zij heet de band
der volmaaktheid. Door tiaar zal de
vrede van Christus, die alle wereldsche
geneugten overlrelt, in de harten ont
luiken. Opdat de gcloovigcn dien vrede
erlangen, zijn zij allen geroepen, met
elkander vereenigd als in één lichaam,
namenlijk in de Eéne, Heilige, Room-
sche Kerk, welke genoemd wordt het
geheimzinnig lichaam van Christus,
waarvan Hij zelf het hoofd en de ge-
loovigen de ledematen zijn. Aan dit
onwaardeerbaar voorrecht gedachtig
besluit de Apostel met eene opwekking
tot dankbaarheid aan God. Het woord
van Christus moet In hen wonenhet
Evangelie hebbe in hen een rijken en
blijvenden wasdom van goede werken
als een offer van dankbaarheid aan
God. Naar de leering van Christus,leven
zij in alie wijsheid, stichten en verle
vendigen elkander door een godsdien
stige vroolijklteid. Alles zij een dank
offer dat zij door Jezus Christus den
Vader opdragen.
EVANGELIE
volgens den H. Mattheus; XIII, 24-30.
In dien tijd sprakjezus tot de scharen
deze gelijkenis: het Rijk der hemelen
is gelijk aan een man, die goed zaad
op zijnen akker gezaaid had. Doch ter
wijl de menschen sliepen, kwam zijn
vijand, zaaide onkruid midden tusschcn
de tarwe en ging heen. Toen nu de
halmen opgeschoten waren en vrucht
droegen, vertoonde zich ook het onkruid
En de dienaren des huisvaders kwamen
en zeiden tot Item: Meer! hebt gij geen
goed zaad op uwen akker gezaaid?
Vanwaar heeft hij dan onkruid? Hij nu
zeide tot hen: Een vijandig mensch
heeft dit gedaan. En de dienaars zeiden
hem: Wilt gij, dat wij gaan en het ver
zamelen? Doelt hij zeide: Neen; opdat
gij misschien niet, liet onkruid verza
melend, tegelijk daarmöe ook de tarwe
uitrukt. Laat beiden groeien tot den
oogst; en ten tijde van den oogst zal
ik aan de maaiers zeggenVerzamelt
eerst het onkruid en bindt het zamen
tot bundels om te verbranden; maar
vergadert de tarwe in mijne schuur.
Liturgische Kalender.
Week van 6—12 November,
lederen dag Credo.
Zondag 6. 25e Zondag na Pinkst.,
(5e Zondag na Driekoningen). Tijd
eigen. Mis Dicit Dominus, 2e geb. v.
Allerheiligen.
Maandag 7. H. Willibrordus (Ned.).
Dinsdag 8. Octaafdag Mis v. Aller
heiligen, 2e geb. H. Willibrord, 3e geb.
H.H. Vier Gekroonden.
Woensdag 9. Kerkwijding St. Jan v.
Lateranen, Mis Terribilis, 2c geb. II.
Theodorus.
Donderdag 10. H. Andreas Avellinus,
2e geb. H. Willibrordus, 3e geb. H.H.
Tryphon enz.
Vrijdag 11. H. Martinus, Bisschop,
(SI. Maarten), 2e geb. H. Willibrord,
3e H. Mennas.
Zaterdag 12. H. Lebuïnus (Nedcrl.),
2e geb. H. Martinus I, 3e H. Willibr.
Qroote sorteering;
KANTOORBOEKHANDEL
Langestr. 66 t.o. Krommnitr. TeL. 326
November-
Overweging.
Droef hangen nevels over 't wijde
land dat koude droomt en stil den
winter wacht.
Ik moet 51 denken hoe in 't vochlc
zand dedooden liggen in verlaten nacht.
Nu is het forsche woud verbleekt
de kracht der zo:t verkwijnd in killen
mistgeen plant meer bloeit, geen
vogel zingt. En in den nacht weet ik
:t rotte lijk in 't voclite zand.
Maar wat is lichaam bij de ziel die
scheidt en bevend staat voor Gods
gerechtigheid
Mijn bange oogen zoeken 't kruis
slechts Eén geeft hulp En biddend
kniel ik neer en ween
O God, geef hen die scltuldvol tot
U kwamen en ook mijn ziel eens
d'eew'ge ruste, Amen, X.
In den strijd onzer
dagen.
Pater Jacobs hield onlangs Ie Heerlen
een rede, waaraan de volgende be
schouwingen zijn ontleend
„Het groote misverstand tusschcn
Christus' Kerk en het proletariaat is
een groote ergernis.
commentaren op Quadragesinto
zijn mislukt, als ze niet uitgaan
van de onrust, die in 'sPausen hart
was over het feit, dat het proletariaat
vreemd staat tegenover de Kerk.
Het is een feit, dat de omvang van
den massa-afval van het proletariaat
grooter is dan de meeste katholieke
menschen, die verantwoordelijkheid
dragen, schijnen te beseffen.
In alle streken, die nog katholiek
heeten en waar men proefpeilingen
deed, kwam men tot ontstellende be
vindingen in katholiek Vlaanderen
zijn 75 van de 100 arbeiders doode
takken aan den wijnstok van Christus'
Kerk. In de mijnstreek ondervond men,
dat op de 100 gezinnen, die van alle
streken daarheen gekomen waren, nog
5 katholiek waren. Zelfs in Limbu-g,
in een arbeidersparochie van Maastricht,
gaat de helft niet meer ter kerk.
Deze afval is een universeel ver
schijnsel, niet beperkt tot ras of natio
naliteit; het is zoo internationaal als
het industrieproletariaat zelf interna
tionaal is.
Het proletariaat valt afd.w.z. dat
de wereld afvalt. Immers het groote
gedeelte der menschlteid schuift af
naar het industrieproletariaat. Zoo is
de grootste helft van den Nederland-
schen stam verproletariseerd.
Deze geloofsafval heeft meer zielen
van de Kerk afgerukt dan de reformatie.
Velen geven alle schuld aan het
socialisme en het communisme. We
moeten dat dus uitroeien, er flink op
inhouwen, en klaar is 't.
Dezulken zien het probleem, doch
begrijpen er niets van.
Het socialisme speelt een groote rol
in de afvalsbewegingmaar meeren-
deels is het socialisme 'n eindpunt van
den afval. Het socialisme is niet de
oorzaak van het afvalproces. Wiejdat
meent, is niet doorgedrongen tot de
kern van het probleemwant dan rijst
de vraag: wat is de diepe oorzaak,
dat het socialisme zoo'n trekkracht
uitoefent, dat de arbeiders de Kerk
verlaten
We moeten er ons voor wachten te
zeggen, dat de arbeider naar hel so
cialisme gaat omdat het speculeert op
de lagere instincten, omdat het zoo
gemakkelijk is. Want niet altijd gaan
de meest materialistischen er heen
velen hebben zich zware opofferingen
moeten getroosten om socialist te
worden. De arbeider wordt getrokken
door het werkelijk goede wat hij er
ziet, of wat er schijnt te zijnbevre
diging van rechtsgevoel, van zijn ge
lijkheidsbesef, z'n verlangen naar meer
gemeenschapsleven. Dat zijn brokstuk
ken van het christendom, die meer
trekken dan het gansche christendom
'n de Kerk.
Het kan in sommige opzichten ge-
aarlijk zijn allijd te schelden op het
socialisme, vooral als dit geschiedt
door menschen, die anders geen blijk
geven iets voor den arbeider te doen.
Bij vele bestrijders van het socialisme
vermoedt men meer vrees voor de
economische gevolgen van het so
cialisme, dan wel liefde voor den
arbeider.
De goede methode van bestrijding
van het socialisme is niet negatict,
doch positief. De bestrijding is niet
theologisch of philosophisch, niet
theoretisch, doch psychologisch.
Hoe beveiligen we de ziel van den
arbeider tegen de bekoring van het
socialisme of hoe verlossen we die
ziel, als zij er voor gevallen is? We
moeten inzien, dat door de verandering
van sociaal en economisch milieu een
nieuw menschentype is ontstaande
industrieele arbeider. Diens milieu
heeft men onbewoonbaar gemaakt en
een weinig geschikten bodem voor het
christendom, terwijl het socialisme aan
dat millieu is aangepast.
De moderne arbeider heeft in veel
gevallen niet dat minimum van wel
vaart, dat in doorsnee noodig is voor
'n zcdelijk-christelijk leven. Dit bestaat
hieruit, dat er evenwicht is tusschcn
bevrcdigingsmiddelen en de behoeften
zoodat zijn ziel in een zekere rust
verkeert.
Nu is er tusschen behoeften en
streven naar de bevredigingsmiddelen
een zekere spanning: de bevredigings
mogelijkheden stegen niet In dezelfde
mate als de behoeften. Daarom klopt
het niet als men zonder meer wijst
naar de toename der welvaartshoeveel-
lieid in de laatste 30 of -10 jaren.
De arbeider ziet hoe er in andere
standen geleefd wordt: zijn behoeften
worden opgedreven door gewctenloozc
reclame, welke meestal niet-noodzake-
lijke behoeften schept.
Zoo blijft de spanning in den ar
beider beslaan, en het is gemakkelijk
levensversobering te preeken, doch
moeilijk een voorbeeld te geven.
Die rust, die er zijn moet, wordt
niet gebracht, als de arbeider op het
oogenblik genoeg heeft; als redelijk
wezen heeft hij zorg voor de toekomst
hij verlangt bestaanszekerheid.
Onze nieuwe industrieele ontwikke
ling heeft deze zekerheid onmogelijk
gemaakt; de werkloosheid is een blij
vend verschijnsel der gekapitaliseerde
landen.
Als iemand met z'n arbeid z'n brood
niet kan verdienen, behoeft het niet
te verwonderen, dat er iels in hem
begint te groeien.
Een tweede element in de psyche
van den modernen arbeider is zijn
heimatloosheid. Hij heeft bijna nooit
een eigen huis; hij slaat nergens wor
tels, hetgeen fataal werkt op het gods
dienstig leven.
Waarmede men ook rekening moet
houden, is, dat de moderue arbeider
bijna altijd iemand is, die zich ge
krenkt gevoelt in z'n persoonlijke waar
digheid. Zijn persoonlijkheid verdwijnt
in 't grootbedrijf. Verliest hij zijn zake
lijke waarde, dan gaat hij de straat op.
En dat vindt men tegenwoordig na
tuurlijk; dat is een mentaliteit gewor
den. Het is een omkeering der waar
den het zakelijke gaal boven het
menschelijke. Met dat liberaal idee
zijn wc nagenoeg allen besmet.
Wat ook de arbeidsvreugde om hals
brengt, is niet zoozeer de rationalisatie,
de eentonigheid, doch de behandeling,
die de arbeider moet ondergaan. Om
gezag uit te oefenen over menschen,
vraagt men niet of hij verstand heeft
van menschen. Wel vraagt men iemand,
die over 'n machine gesteld moet
worden, of hij er verstand van heeft,
want die machine kost geld. Zoo slaat
men verwonderd over de psychologi
sche fouten, die zoo dikwijls gemaakt
worden.
Zoo onlstaat dat eigenaardige nieuwe
zieletype, dat erg gevoelig en kwets
baar is. Het Is pioeilijk voor zoo'n ziel,
die heen en weer gejaagd wordt tus
schen verbittering en genotzucht, om
godsdienstig te blijven en geen socia
list te worden, wat hem verlossing
belooft uit de moderne maatschappij,
die hij haat.
Bij deze psychologische voorberei
ding komt nog de massa-suggestie van
het socialisme, dat er in slaagde den
haat en de afschuw van de moderne
We moeten erkennen, dat dit mis
verstand mede ontstaan kon doordal
het gedrag van katholieken, er aan
leiding toe gaf. Eenige feiten zijn vol
doende geweest om te veralgemeenen.
Welke is nu de weg tot herstel?
De wereld weer christelijk bewoon
baar maken voor den arbeider; werken
aan een totale hervorming van de
moderne maatschappij, en nu reeds,
rechtstreeks, aan de hervorming van
't kleine hoekje dat we direct te be
werken hebben.
We moeten opkomen voor sociale
wetgeving en voor die hervormingen,
waardoor den arbeider bezit wordt
logelijk gemaakt, en een einde komt
aan zijn bestaansonzekerheid. Sociale
verzekeringen zijn goed, we zijn er
vóór. maar het is een lapmiddel; hèt
middel is, dat de arbeider bezitter
wordt.
We moeten de vijanden van het
bezit en van den eigendom bestrijden
en dat zijn niet zoozeer de socialisten
en communisten; die strijden nog in
zekeren zin uit liefde voor den eigen
dom doch de groote vijanden zijn de
plutocraten.
Indien we minder behoeften en ver
sobering willen, laten we dan het
lorbeeld geven.
Vervolgens moeten we de menschen
leeren denken en redeneeren, opdat
ze kunnen weerstaan aan de massa-
ggestie daar ligt een groot arbeids
lef voor de intellectueelen.
Het socialisme moeten we bestrijden
in een geest van liefde en niet in
angst voor Moskou.
'n Arbeider voelt gauw aan of iemand
uit liefde voor hem strijdt. Indien we
het socialisme bestrijden, dan moeten
wc als doel stellen niet het laatste
woord te hebben, niet het win
doch het bekeeren. Dan wordt men
behoed voor alle oneerlijkheid en
unfairheid."
Aldus Pater Jacobs, die sinds jaar
i dag in de Mijnstreek werkt.
Fa. R VAN DEN BURG
ARNHEM8CHE8TRAAT
I PIANO'S II HUUR VERHAAR
MIJNHARDTs
Zenuw-Tabletten 75 ct.
Laxeer-Tabletten60 ct.
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
Bij Apoth. en Drogisten
Hervormingsdag.
Vele Hervormde en andere genoot
schappen herdenken omstreeks dezen
tijd de hervórming door Luther inge
leid, die jammerlijk tot massa-afval
van Christus' Kerk leidde.
In deze dagen moge herinnerd wor-
in aan hetgeen Prof. Dr. Hoogveld
eens over deze droeve historie schreef:
„Luther is en blijft voor ons de
note geesel Gods, de man door Gods
Voorzienigheid toegelaten om in diep
gezonken tijden Christus' Kerk lot het
besef te brengen van haar zedelijken
val. En hoe diep wij ook de scheiding
betreuren, die hij bracht onder de broe
ders, die in Christus den Verlossenden
üodszoon belijden, wij kunnen waar-
deeren, dat hij gewoed heeft tegen den
ingeslopen kanker. En de toorn van
het verleden heeft plaats gemaakt voor
droefheid over de aantasting van het
wezen van Christus' bruid, voor be
grijpende liefde voor hen, die in een
wereld van ongeloof met ons vast
houden, aan God en den Gezalfde door
Hem gezonden, voor heimwee naar
vervulling van 's Heeren woord„dan
zal het worden: één kudde, één lier-
der" (Joh. 10, 16).
Voor de nieuwe parochiekerk
Pastoor Hiisken in het Tuindorp Ie
Utrecht, werd bij de bankenpacht een
nieuwe maatregel ingevoerd. De nieuwe
maatregel bestaat hierin, dat pachters
van zitplaatsen met kinderen, het recht
hebben op bijpachting van een tweede
en een derde zitplaats naast de eerste
gepachte plaats en een reductie genie-
I
Copigerinrichting
COPlfiERT VLUG cn BILLIJK
Staten, Convocaties, Programma'», Bestekken
Fa. H. ELZET7AAR
LAN6ESTRAAT 84 TCL. 528
ten van 20®/0 v°°r de tweede en van
40®/, voor de derde plaats. De nieuwe
herder van de St. Paulusparochic wil
dus ook hierin de groote gezinnen te
gemoet komen.
Dit navolgenswaardig voorbeeld moge
meerdere parochies Ingang
vinden. De grooterc gezinnen zullen
het zeer op prijs stellen en daardoor
gebaat worden.
Onder Eerscl zagen een paar vrouwen
it een wild beest ter grootte van een
één-jarige vaars voor hen in het hout
vluchtte. Belde schrokken geweldig
en waarschuwden direct den jager Maas
Met alle haast nam deze zijn twee
loops jachtgeweer en zijn hond Maks
mee en spoedde zich naar de plaats.
Daar aangekomen leverde de hond
direct het bewijs, dat het dier zich nog
in de nabijheid bevond. Binnen een
half uur dreef hij het reusachtige dier
voor Maas door op een afstand van
30 Meter, waarop deze direct dubbel
vuurde. Zwaar gewond en met veel
bloedverlies liep het wild varken toch
nog 150 M. verder en daar ontstond
een gevecht tusschcn den hond en het
dier, doch Maas loste nog een schot
op 8 M. afstand, waarna de dood
spoedig intrad. Het wild varken had
een gewicht van acht honderd twee
en twintig pond.
de klapbruft te Musselkanaal
heeft een 8-jarige jongen zijn rechter
hand tusschen de kamwielen gekregen,
waardoor dit lichaamsdeel werd afge
knepen. Alleen de duim is aan de hand
gebleven.
Tusschen Purmerend en llpendam
is een auto in het kanaal geraakt. De
landbouwer de Ruiter, die in de nabij
heid woont, hoorde een hevigen slag
en snelde naar buiten. Hij zag een over
den kop geslagen auto langzaam weg
zinken in het kanaal. Vreeselijke kreten
kwamen uit den wagen, die weldra
geheel verdwenen was.
De inzittenden waren allen dood. Het
bleken te zijn de familie Jan Smit,
man, vrouw en 14-jarig zoontje uit
Hilligersberg en de heer G. Helling
man uit Rotterdam.
Een zonderlinge bewaker toonde zich
de hoofdinspecteur der spoorwegen
North, die in Maagdenbutg de controle
der veiligheid onder zich had, maar
met collega's 50 aanslagen op treinen
en selntoestellen pleegde, die het
heele district in onrust brachten,
heeren bedreven deze daden om aldus
geering die we in den Haag hebben.
Op deze bijeenkomst was het van
zelfsprekend niet de boerenstand, doch
de eertijds zoolrotsche „Middenstand"
die het meest verdrukt wordt.
Er werden fouten naar voren ge
bracht, doch o.i. werd niet aangegeven
hoe verbetering te brengen. Terug naar
de Gildetijd is gemakkelijk gezegd,
doch niet gedaan.
Over het verbod van Haarlem's Bis
schop werd natuurlijk gezwegen. Dat
de enkele middenstanders, ter verga
dering aanwezig, veel wijzer naar huis
zijn gegaan, gelooven wc van niet
Waarom bij een besloten bijeen
komst, waaraan geen ruchtbaarheid
was gegeven, een politiemacht aan
wezig moet zijn is ons ook een raadsel.
hun onmisbaarheid te bewijzen.
De gemeenteraad van Maasland be
handelde de gemeentebegrooting, voor
afgegaan door de behandeling van
eenige ingekomen stukken. Wie schetst
de verbazing van de raadsleden toen
onder de „stukken" een compleet stel
■o-yo's den raad werd aangeboden.
:en onbekende gever had deze den
raadsleden aangeboden. Mogelijk met
de gedachte, dat daardoor de begroo
ting „spelenderwijs" kon worden be
handeld.
belangrijke verlaging van de tarieven
aangekondigd, die op 1 Nov. zal in
gaan. De passageprijs Amsterdam
Batavia, die tot nu toe f 2200 bedroeg,
zal tot f 1750 verlaagd worden.
In onze dagen van klagen over ma
laise doet het goed te hooren dat er
ook nog van vooruitgang mag worden
gespreken op zaken-terrein.
De vlecschwarenfabrlck van de firma
Noack zal weer een beduidende uit
breiding ondergaan onder leiding van
den architect Pothoven.
De tirma Hoogevest bouwt.
Met deze uitbreiding is ongeveer een
honderd duizend gulden gemoeid.
't Postkantoor geraakte een 12-
jarlgc jongen tc water. Een omstander
wierp dc drenkeling een touw toe en
wist dc jongen zoo behouden aan den
wal te brengen.
Rondgang in de Poth.
Zondag a.s. zal een rondgang langs
de schilderijen gehouden worden door
een der bestuursleden van dc Kunst
kring om half drie zal deze aanvangen
en door samenwerking van Kunstkring
en Nut zullen de bezoekers tegen ge-
reduceerden prijs (naar eigen opgave)
toegang hebben.
Men behoeft dan daarvoor dus geen
lid van een der genoemde vereeni-
gingen te zijn.
In den nacht is Ingebroken in de
school aan de Heerenstraat. Een klein
bedrag aan geld wordt vermist.
Op den Soesterweg werd zwaar ge
vochten. Een agent was genoodzaakt
van zijn wapenstok gebtuik te maken
om dc vechtersbazen te scheiden. Bij
dc arrestatie van een der vechtersbazen
werd een der agenten boven het oog
gewond, terwijl van den anderen agent
de kleeding ernstig werd beschadigd
en een derde aan het achterhoofd werd
gewond.
Men was voornemens aan de Amers-
foortsche Winkelweek een loterij te
verbinden. Daartegen werd bezwaar
gemaakt door dc Christelijke Midden
standsorganisatie.
Deze middenstandsvcrccnlging, ove
rigens gaarne bereid medewerking tc
verleencn, besloot de loterij om prin-
cipieele redenen af te wijzen.
Er wordt nu geen loterij gehouden.
Goed bekeken gaf de Chr. Midden-
standsvereeniging hier een goed voor
beeld, door niet mede te werken aan
iets wat zij in beginsel moet afkeuren
en de andere midiienstandsvereeni-
gingen door hun loyale erkenning van
andermans bezwaren.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
Fascisten en de Middenstand.
Onder leiding van mr. Prima had
een vergadering plaats van de Amers-
foortsche Fascisten-afdeeling die de
Amersfoortsche Middenstand had uit-
genoodigd eens te komen vernemen
hoe het Facisme denkt ten opzichte
van den Middenstand-
De opkomst was zeer gering.
Als spreker trad op de lieer D.
Roemer uit Utrecht. We hadden dc
zwarthemden medegemaakt op een ver
gadering van boeren in dezelfde zaal
en toen was dc boerenstand de meest
„verdrukte stand" door de mooie re-
een Bestuursvergadering der afd.
Amersfoort van het Ncd. Roode Kruis
werd besloten ook hier ter stede een
bloedtransfusiedienst te organiseeren.
Zooals misschien bekend zal zijn, werkt
een dergelijke dienst reeds eenige tijd
te Rotterdam met veel succes en treedt
In Utrecht deze in werking op 1 No
vember 1932.
«ra talrijke nmsira.
rruidkDndio utontroniuaT-