F. fl. TULP
„Snelwerk"1
L
Kantoor en Drukkerij Lang eg racht 28, Amersfoort
D£ EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 9 Dec. 1932
ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 71
Dat de wereld bestaat, weet iedereen,
Dat ze alleen voor hèm bestaat, meent
menigeen.
Epistel en Evangelie.
3e Zondag van den Advent.
Les uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Philippensen; IV, 4—7.
Broeders! Verblijdt u in den Heer
te allen tijde! nogmaals zeg ik n: ver
blijdt u! Uwe zedigheid zij allen men
schen bekend; de Heer is nabij. Weest
in niets bekommerd, maar laat in alles
door bidden en smeeken met dank
zegging uwe begeerten bekend worder
bij God. En de vrede Gods, die alle
begrip te boven gaat, beware uwe
harten en uw verstand, in Christus
■jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; I, 19—28.
In dien tijd zonden de Joden uit
Jeruzalem priesters en Levieten tot
Joannes, om hem ie vragen: Wie zijt
gij? Hij nu beleed en loochende het
niet; en hij beleedt: Ik ben de Chris
tus niet. En zij vroegen hemWat dan?
zijt gij Elias?En hij zeide: Ik ben het
niet. Zijt gij de Profeet? En hij an.-
woordde: Neen. Zij zeiden dan tot hem
Wie zijt gij? opdat wij antwoord ge
ven aan degenen die ons gezonden
hebben; wat zegt gij van u zeiven?
Hij zeide: Ik ben de slem eens roe
penden in de woestijnmaakt recht
den weg des Heeren gelijk de profeet
Isaias gezegd heeft. De afgezondenen
nu waren uit de Pharizeën. En zij
vroegen hem en zeiden tot hemWat
doopt gij dan, indien gij de Christus
niet zijt, rtoch Elias, noch de Profeet?
Joannes antwoordde hun, zeggende
Ik doop met waterdoch midden on
der u staat Hij dien gij niet kent; Hij
is degene, die na mij komen zal, die
vóór mij geweest is, wiens schoenriem
ik niet waardig ben te ontbinden. Dit
is geschied te Bethanië, aan de over
zijde van den Jordaan waar Joannes
doopte.
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL. 1309
AMERSFOORT
Piano's - Orgels - Radio
Liturgische Kalender.
Week van 11—17 December.
Zondag 11. 3e v. d. Advent, Tijdeigen,
Mis Ciaudete, zonder Gloria, 2e geb.
H. Damasus, 3e Oct. O. L. V.
Maandag 12. Mis als 8 Dec., 2e geb.
Aurem (3e Zondag v. d. Advent), 3e
geb. v. d. H. Geest.
Dinsdag 13. H. Lucia, 2e geb. Oct.
O. L. V., 3e Aurem (3e Zondag).
Woensdag 14. Mis als 8 Dec. met
Gloria en Credo. 2e geb. van deze
Quatertemper-Woensdag, 3e v. d'
H. Geest. OfMis v. Quatertemper-
Woensdag, Tijdeigen (Advent), 2e
geb. Oct. O. L. V.
Donderdag 15. Octaafdag O.L.V. Onb.
Ontv. Mis als 8 Dec., 2e geb. Aurem
(3e Zond.), Credo, Pref. H. Maagd.
Vrijdag 16. H. Eusebius, 2e geb. en
laatste Evang. v. Quatert.-Vrijdag
(Advent), 3e Deus qui de Beatae.
OfMis van Quatert.-Vrijdag zonder
Gloria of Credo, 2e geb. H. Euse
bius, 3e als boven.
Zaterdag 17. Mis v. Quatert.-Zaterdag
(Advent) zonder Gloria of Credo,
2e geb. Deus qui de beatae, 3e voor
Kerk of Paus.
Katholiek Apostolaat.
Evangelieverklaring.
3e Zondag van den Advent.
De |oden ontwaarden uit de voor
zegging der Profeten, dat de tijd ten
naaste bij vervuld was, in welken de
Messias zich aan de wereld zou ver-
toonen. Het strenge leven van Joannes,
zijn leer en boetepreeken, brachten het
Joodsche volk op het denkbeeld, dat
hij misschien de beloofde Messias was.
De hooge Raad der Joden te Jerusalem,
wiens zaak het was, op alle bijzondere
gebeurtenissen omtrent de godsdienst
het oog te houden, zonden afgevaar
digden tot Joannes, met last, om hem
te vragen wie hij was. Joannes ver
klaarde hun rondborstig, dat hij de
Christus niet was, noch Elias, noch
de profeet, welke zij bedoelden, maar
dat hij het was, waarvan de Profeet
lsaïas voorzegd hadeen stem des
roepende in de woestijn: bereid den
weg des Heeren.
Heilzaam waren de lessen, welke
loannes aan het volk gaf. Schoone
lessen ook voor alle Christenen I Laat
ons ook alle plichten van onzen staat,
elk voor zich zeiven degelijk betrach
ten, en die getrouwelijk volbrengen,
gelijk Joannes den tollenaars, den sol
daten de hunne voorhield. Zijt gij huis
vader of moeder, bedenkt hoe -
plicht zijt uwe kinderen in di
Gods op te leiden; hen zelve daartoe
met een goed voorbeeld voor te gaan,
en hen van alle kwade gelegenheden
der zonde af te houden. Zijt gij kind
of onderdaan, bedenkt, dat gij gehoor*
zaamheid, liefde en hoogachting jegens
uwe ouders en oversten schuldig zijt.
Moge zoo ieder de verbintenissen,
welke aan zijnen staat of beroep eigen
zijn, zoo nauwgezet trachten te ver
vullen, ingevolge de vermaning van
den H. Paulus: ik bid u, dat gij waar
diglijk wandelt volgens den roep, waar
toe gij geroepen zijt.
Hierbij mogen wij ook bijzonder ii
den Advent, deze vermaning van Jo
annes ter harte nemen dat wij oprechte
vruchten van boetvaardigheid doen,
die ons van zouden aftrekken, en tot
werken van deugd leiden.
Bij deze bijzondere lessen vanjoannes
mogen wij ook niet verzuimen, de wer
ken van barmhartigheid jegens de ai
en noodlijdenden te oefenen, door hun
voedsel, kleeding, of anderenonderstand
te verleenen. Als wij deze zijne zalige
lessen wel opvolgen, welkeeneschoone
voorbereiding zal dit voor ons zijn,
om het aanstaande geboortefeest
Heeren met vrucht te vieren!
en de kleinen verdedigd worden, tegen
over zoovele machtigen en rijken, die
macht en rijkdom alleen voor zich-
zelven gebruiken en de afval aan hun
medemenschen gunnen. Overal moeten
er onwetenden onderwezen, wankel
moedigen ontvlamd, verdwaalden te
ruggebracht worden. Van dat alles zijn
geestdriftige redevoeringen en betoo
gingen slechts een begin. Vereenigingen
en geestdriftige leuzen ontbreken ons
niet, doch zij zijn er alleen om de daad
en het offer, waardoor wij willen be
reiken wat er komen moet, zonder te
verzanden in duizend wijze en voor
zichtige bedenkingen. Er bestaat wel
degelijk een groot gevaar, dat wij door
machtsvertoon, door voorbijgaande
geestdriff voldaan zijn, dat wij de
massa niet meer zien die buiten en
tegen ons staat en het vele werk, wat
door allen, volhardend, in stilte moet
verricht worden. Wij moeten zorgen,
dat al onze vereenigingen slechts dit
eene doel hebbenhet groote werk,
dat door iedereen naar eigen gave moet
verricht worden, te helpen, te steunen,
Aan een artikel van Pater R. van
Santé O.P. in het jongste nummer van
„Roeping" ontleenen we de volgende
passages, welke men niet geheel be
hoeft te aanvaarden, om ze toch leer
zaam te achten
wel een verloochening zijn
van de reeële uitingsbehoefte van den
mensch als wij eenvoudigweg alle ge
dachten en betoogingen als veroor-
deelenswaardig wilden afwijzen. Maar
wat moet men zeggen van deze men
taliteit, die in 't geheel niet denkbeel
dig is, dat men optochten, processie's,
liturgische plechtigheden in elkander
zet om andersdenkenden te imponeeren?
Of is ieder dier manifestatie's niet uiter
aard gericht om onze behoefte te uiten,
God, en alleen God, voor het aanschijn
der wereld te verheerlijken. Wat daarbij
de indruk zal zijn op anderen, dat ne
men wij aan met vreugde. 0eze men
taliteit is de verzoening van die twee
uitspraken van Christus, dat wij alles
in 't verborgen moeten doen en dat
ons licht voor de menschen hoog moet
uitschijnen. Laten wij het imponeeren
der massa over aan hen, die op de
massa alleen kunnen betrouwen die
tegenstanders en concurrenten hebben;
wij hebben slechts broeders op de
wereld en dus hoofdzakelijk door goed
heid te imponeeren en soms door macht.
De methode van apostolaat zal onder
enkele] verschillen steeds blijven de
methode van Christus en zijn Aposte-
Joannes Chrysostomus beschrijft
hun apostolaat in deze treffende woor
den „Deze visschers hebben de wereld
doorkruist; ze vonden hem ziek en
hebben hem genezenzij vonden hem
vervallen en hebben hem hersteld. Zij
hadden geen schilden, noch pijlen,
noch bogen. Zij konden geen geld
geven of roemen op hun welsprekend
heid. Zij hadden gebrek aan geld, maar
hadden het rijk der hemelen zij hadden
geen menschelijke hulpmiddelen, maar
zij hadden God bij zich. Zij hebben
de geheele wereld doorkruist levende
met de wolven, maar de wolven wer-
zachtmoedige schapen veran-
derd". Dit is het onze, dit kan alleen
het onze zijn, maar dit moet ook hei
onze blijven. Zij hebben slechts de tijd
en de aarde en daarom moeten zij
bouwen op geld, invloedrijke groote
namen, machtsvertoon, geweld en be
dreiging. Wij hebben voor ons de
waarheid en de liefde, wier triomf
eerst begint, wanneer naar hel oordeel
der wereld alles verloren is. Wanneer
wij voor het onverschrokken getuige
nis der waarheid en voor de onwrik
bare trouw der liefde worden uitge
bannen, zooals Christus even naakt en
i machteloos, dan begint de triomf
God. Wij hebben ook organisaties
noodig, maar niet op de eerste plaats
als een manifestatie van onze macht,
maar om het groote apostolaat der
waarheid en der liefde ten bate van
alle menschen nuttig te verdeelen. Waar
immers moet geen armoede, waar geen
ziekte en verdriel gelenigd worden?
Overal moeten de zwakkeren geholpen
Kantoorboeken, Doorslagpapier
Carbonpapier, Inktlint.n
KANTOORBOEK HAPDEL
Lingeslr. 65 to. Krommeitr. TEL 526
den geacht, omdat zij onverzoenlijke
tegenstanders zijn der leden van een
officieele katholieke partij. Wij ont
zeggen aan geen enkele geestelijke, als
burger het recht om een voorkeur te
hebben voor een politieke groepeering,
die de katholieke beginselen handhaaft
en de rechten der Kerk, naar de wen-
schen der bisschoppen verdedigt, maar
om met zijn geestelijk gezag de vol
ledige lading vanjeen politieke partij
te dekken, dat achten wij verderfelijk,
omdat het onredelijk is.
I VITESSE KOMT! I
WAT DOET ZE? I
Hongermaraeh In
Amerika.
We hebben al eens vaker de honger-
opmarschen in Amerika gesignaleerd
en daarbij opgemerkt, dat hel voor een
staat toch wel schandelijk is, wanneer
hij zijn werkloozen niet op eenigerlei
wijze ondersteuning kan of wil ver
schaffen.
Thans is weer zoo'n leger van „hon-
germarcheerders" naar Washington op
gerukt, bestaande uit werkloozen, nood
lijdende boeren en communisten. De
politie heeft de arme tobbers naar een
concentratie-kamp aan den rand van
de stad gebracht, waar de hongermar-
cheerders door een sterke politiemacht
dag en nacht worden bewaakt. Het is
nu de „orde en rust" wel, die men op
deze wijze verzekert! Een schijnorde,
die op den duur losbarst in een chaos.
zaad, wat tot een boom zal uitgroeien,
dit is het brokje zuurdeeg, dat de ge
heele wereld zal doen gisten. Wanneer
dit alles sterk en levend op den voor
grond staat, dan kunnen wij wel de
weelde verdragen van een Katholieke
politieke partij. Maar deze vanzelf
sprekende uitbloei van ons openbaar
Katholiek leven, mag nooit het Katho
licisme zelf tot een partij maken of
begrenzen, zoodat het Katholicisme zich
te sterk met een katholieke partij ver
eenzelvigt en de bloei van het katho
liek leven te veel beoordeeld wordt
naar den invloed van die partij. Ik
durf wel te zeggen, dat het Katholi
cisme veilig is, als de priesters heilig
trachten te zijn en vol apostolisch vuur
als hoogste levensgenot hebben, het
verlangen naar God en zijn rijk ook in
de leeken te zien uitbloeiendan volgt
ook het verdedigen van het Godsrijk
op politiek terrein van zelf. Maar ik
durf niet te zeggen, dat het Katholi
cisme veilig is, wanneer dit niet voor
op staat, al kan men nog roemen op
een invloedrijke katholieke politieke
partij. Men bespare ons de wijze uit
spraken, dat in Frankrijk en in Spanje,
de Katholieke kerk vervolgd-wordt, bij
gebrek aan politieke eenheid onder de
katholieken. Ik meen dat de Katholieke
Kerk in de verdrukking kwam bij ge
brek aan Katholieken en dan kon er
ten slotte ook geen spraak zijn van
katholieke politiek. De prior van het
Dominikanenklooster van La Coruna
zeide voor een tiental jaren, dat in de
stad allen katholiek, maar slechts wei
nigen Christenen waren. Was men toen
even ijverig geweest om van al die
menschen de levensstem te krijgen op
de leer en daad van Christus, als men
ijver en belangstelling kan loonen
voor het politieke leven, dan was er
nu in Spanje geen kerkvervolging ge
weest en ware het gemakkelijk om alle
katholieken te groepeeren voor de ver
dediging vanjde vertrapte rechten van
Christus en de Kerk. Wij geven daar
om ter overweging of het geen veel
zuiverder toestand zou scheppen, wan
neer onze Katholiekendagen gt-neel en
al zouden gewijd zijn aan katholiek
leven en apostolaat onder de uitslui
tende leiding van de bisschoppen en
hunne priesters, en de Katholieke poli
tici er zouden komen als gewone ge-
loovigen, zoodat zoowel de zwarte al;
de witte schapen der officieele partij
zich er volledig zouden thuis voelen.
Terwijl de katholieken, die het zeer
verdienstelijk werk doen aan de poli
tiek deel te nemen, hun afzonderlijke
bijeenkomst zouden houden onder toe
zicht der kerkelijke overheid, die waakt
over de gezonde zedelijkheidsbeginse
len en de behoeften der Katholieke
Kerk, die in aanraking met het politiek
terrein komen, ter behartiging over
draagt aan de katholieke politici. Wij
moeten zelfs den schijn vermijden dat
katholieken van het terrein der Katho
lieke actie zouden geweerd worden, of
als minderwaardig voor dit werk wor
Een handige regls-
een leider van
een tooneelgezelschap, neen het betreft
den machtigsten man in Duitschland,
rijkskanselier Von Schleicher wien men
deze betiteling geeft 1
Men duidt dit verder als volgt aan:
Von Schleicher wordt omschreven
als een man, die 's morgens met een
staatssecretaris een rit te paard door
den Tiergarten maakt. Die daarna een
Frühschoppen bij een buitenlandsch
diplomaat gaat nemen. Vervolgens
luncht hij met een paar vooraanstaan
de socialisten. Hij drinkt thee met het
centrum, speelt vervolgens bridge met
de communisten en rust dan uit in den
schoot van de groot-agrariërs en groot-
industrieelen in een of andere club
Betalen.
De volgende week moeten de voor
malige bondgenooten uit den grooten
oorlog, die tegen de centralen vochten
en daarvoor belangrijke bedragen van
Amerika leenden, over de brug komen
met fabelachtige sommen aan rente en
aflossing, waarop Amerika met smart
zitje wachten.
en in Washington van een
schrapping der schulden niets wil weten,
is begrijpelijk. Wij wezen reeds op het
werkloozenleger, dat als het ware
Washington belegert. Achter die werk
loozen doemen de failliete boeren op
en dan volgt een onoverzienbare massa
van uitgehongerden, die de wanhoop
nabij zijn en desnoods met geweld hun
menschelijke rechten van de samen
leving zullen eischen. Dat is een revo
lutie-dreiging, waartegen thans de
regeering met een zeer moderne sociale
wetgeving wil komen.
Als het nog maar niet te laat komt!
Om op de kwestie der oorlogsschul
den terug te komen, zooals gezegd,
voelt Amerika er niets voor, om schul
den kwijt te schelden. Dat is te be
grijpen. Amerika moet eerst zijn r
25 millioen noodlijdenden helpen,
dan: het ziet Europa tot de tanden
gewapend en kan er zeker van zijn,
dat een deel van de eventueel Ie schen
ken oorlogsschuld weer ten offer ge
gooid wordt aan den oorlog. Die ge-
voelsmolieven leggen natuurlijk gewicht
in de schaal.
Of de econonfische motie
den voorrang moesten hebben, is een
andere vraag en het is niet onmogelijk,
dat de dreigende verdere ontreddering
van Europa bij een star vasthouden
aan den betalingseisch Amerika op den
duur uit een ander vaatje doet tappen.
Binnenland
partij, heeft in een rede over dat voor
bereidend werk en de taak der Katho
lieken aan de slembus behartenswaar-
dige woorden gesproken, waaruit we
'er een en ander willen aanhalen.
Spr. wees o.m. op de taak van onze"
partij.
Die taak isde Katholieke beginselen
op het terrein der staatkunde uit té
dragen en hoog te houden.
Het program 1933 geeft dan ook drie
groote principieele richtlijnen over de
verhouding van staat en individu, het
gezin en de sociale politiek.
De katholieken hebben voor de toe
komst de belangrijke taak te vervullen
een betere maatschappelijke orde te
helpen opbouwen.
De staatkundige eenheid van alle
katholieke burgers is daartoe een on
misbaar middel. Het is zoo gebleken
in het verleden bij de verovering van
de vrijheid voor onze Moeder de H.
Kerk van de vrijheid van het bijzonder
onderwijs en om den invloed van het
katholiek volksdeel in het staatsbestuur
te verzekeren. Die eenheid is evenzeer
onmisbaar voor het vervullen van onze
toekomstige taak.
Allen die die eenheid bedreigen bren-
„:n met het verworvene ook het toe
komstige in 't allergrootste gevaar.
Met het gevaar van wantrouwen in
de leiding voor oogen, heeft hel partij
bestuur maatregelen getroffen om de
actieve elementen in de partij de noo-
dige documentatie te verstrekken. Wat
het gevaar voor ondermijning der par
tijeenheid betreft, door overdreven en
ongegronde critiek, de partijleiding is
er zich van bewust, dat deze verschijn
selen in den huidigen zwaren tijd met
eenig verklarend begrijpen moet wor
den bejegend. Maar de partijtucht stelt
ook hare eischen.
Spreker wees op de plannen om aan
de kiezers een goede en uitgewerkte
voorlichting te verstrekken.
Het nieuwe Program is op buitenge
woon bevredigende wijze tot stand ge
komen, in volle en verheugen-wekken-
de eensgezindheid, op den Partijraad
te Haarlem.
De R. K. Staatspartij zal in den ko
menden verkiezingsstrijd niet speculee-
ren op de ontevredenheid; dat maakt
haar taak zwaarder en meer verant
woordelijk.
Want boven alle moeilijkheden er
bezwaren staat ver uit de geweldige
bindende kracht van het katholiek be
ginsel, welke ons katholiek volk in
hechte, ongeschokte eenheid bijeen
houdt, óók, ja vooral op staatkundig
terrein.
Natuurlijk is beroep op onze gees
telijke saamhoorigheid niet de eenige
norm voor onze staatkundige eenheid
aan onze staatkunde moeten wij steeds
meer een vruchtbaren inhoud geven.
Aan dezen eisch voldoet de R. K.
Staatspartij bij voortduring. Maar dit
vooropgezet zijnde, zegt spreker, is het
mij een dierbare gedachte om het
practische, materieele, politieke werk
te plaatsen in het warme licht onzer
katholieke geloofsovertuiging, in de be
vruchtende sfeer van ons eigen per
soonlijk godsdienstig leven. Dan ver
vullen we ons politieke werk als
generaal of als soldaat niet om per
soonlijk of partijgewin. Maar wij doen
dat werk, om mede te arbeiden naar
de mate onzer krachten aan de ver
wezenlijking van Gods H. Wil
samenleving van onze volksgemeen
schap, van ons vaderland.
Wanneer deze geest ons bezielt en
bezielen blijft, dan zullen wij niet ai-
leen een waardigen en succesvollen
verkiezingsstrijd voeren, maar dan zal
CopiEerinrichting
JPIëERT VLUG en BILLIJK
aten. Convocaties, Programma
Fa. H. ELZET7AAR
LAH6ESTRAAT 84 Ttt. 528
PIANO'S,VLEUGELS,OR GELS
I Fo. R. van don Burg-Arnb «trant I
H Bezoekt onze magazijnen; wij bieden H
H U een enorme keuze zoowel In het
cenvoudlgeals in het meest luxe genre
l J Betaling vanal 14.— per maand J
Vogelwet: A. P. W. Amersfoort f 15
of 6 d. en verbeuring drank.
WinkelsluitingswetJ. van D. A'foort
f3 of 1 d.
Leerplichtwet: E. K. A'foort f25 of
10 d., G. v. d. G. Spakenburg f5 of
2 d„ G. H. Idem.
Spoorwegwet: G. W. Woudenberg
f5 of 2 d.
Wielrijdend zich aan auto vasthou
denP. C. Nijmegen f5 of 2 d.
IJkwetW. B. Amersfoort f 1 of 1
d., H. F. id. 2 maal 50 ct. of 1 dag
beide met verbeuring.
Loopen op verboden grondJ. M.
v. B. Soest f5 of 2 d„ T. van de V.
Baarn idem, J. v. V. Hilversum f 15 of
6 d., C. v. d. B. Nijkerkerveen f 10 of
4 d., W. L. Amersfoort vrijspraak.
Niet behoorlijk uitwijken: D. D.
Bussum f25 of 10 d., P. K. Deventer
idem, J. B. Amsterdam f 10 of 4 d.,
J. W. D. Hilversum f 30 of 10 d., D.
H. v. d. W., Rotterdam f 40 of 10 d„
J. P. W. Ede f 20 of 5 d.
Veiligheid van verkeer in gevaar
brengenW. G. W. B. Haarlem f 15
of 5 d.
Den doorgang niet vrijlaten: N. v.
d. K. Hazerwoude f 15 of 6 d,, A. J.
de H. Utrecht f 10 of 4 d., H. v. K.
Den Haag f 15 of 6 d.
Autorijden zonder voldoende ver
lichting: J. W. Barneveld f 10 of 4 d.
Auto besturen onder Invloed van
alcoholJ. H. B. Hilversum 5 d. hech.
Jen met te
Zaandam f
BERICHTEN
UIT
AMER8PO ORT
Sint Petrus Liefdewerk
tot opleiding van inlandsche Priesters
in de Missiegebieden.
Varghese Mampelil en Gerard Ma-
phonya, de twee nieuwe studenten van
de Amersfoorische afdeeling, hebben
'n brief aan hun weldoeners geschre
ven. Zooals gewoonlijk schrijven zij
over hun studie, hun vorderingen en
het nieuws van hun seminarie. En daar
het jaar al weer spoedig zal eindigen,
wenschen zij ons een Zalig Kerstfeest
en tevens een Zalig Nieuwjaar. Dan
vragen zij met aandrang om het gebed
van hun weldoeners, terwijl zij van
hun kant veel voor de Amersfoortsche
leden van het S. P. L. zullen bidden.
Daarom sporen wij nogmaals de
Amersfoorische Katholieken aan, voor
zoover zij geen lid van het S. P. L.
zijn, zich alsnog op te geven aan een
der onderstaande adressen:
Mevrouw Jansen-Bollen, Soesterweg.
Mejuffrouw Lammerts, Utr weg 131.
Mejuffrouw B. v. 't Wel, Beekenst.laan.
Mejuffrouw Gr. Kuntz, 't Zand.
Wederom heeft men zich door ver
breking van een ruit toegang verschaft
tot een woning aan de B. Wuytierslaan
waardoor men in een hal terecht kwam.
Het bleek echter dat verdere doorgang
was afgesloten. Men heeft toen uit de
hal medegenomen een vijftal jassen,
een Keulsch kruikje en een antiek.
daluccn dn g.ond,'eg biedei voor kan„elje 'Knlik k„nI,|t
waarlijk kaltoliakc sfaalkonde. dieUJ dtn
duizend malen vruchtbaar zal zijn voor gevonden
geheel ons Nederlandsche volk.
Onze verkiezingsactie,
is niet de eerste keer, dat we
op deze plaats spreken over onze ver
kiezingsactie. In 1933 gaan we een
nieuwe Tweede Kamer kiezen |en de
voorbereidende werkzaamheden daar
voor vorderen voor een miliioenenpartij
als de onze heel wat.
Die voorbereidingen zijn reeds lang
in gang.
HetTweede Kamerlid Mr. Frans Teu-
lings, secretaris van de R.K. Siaats-
Uitspraken Kantongerecht
te Amersfoort.
Buiten de 60 vonnissen in zake over
treding Crisis-varkenswet en besluit
met f 20 boete voor elk der geverbali
seerde houders van ongemerkte var
kens te Woudenberg en J van D. f5
- J- "-prake
ten H. A'foort 3
weken hecht., B. B. idem, J. K. zwer
vend f25 of 10 d., J. D. zwervend
f 10 of 4 d. plus f 15 of 6 d. voor op
gave valschen naam.
Demonstraties en causerieën be
treffende hun jeugdbeweging zullen de
Kath. Verkenners van 't District UtrechL
en 't Gooi houden voor belangstellende
genoodigden op Woensdag 14 Dec. a.s.
des avonds 8 uur in het gebouw „St.
Aechten".
Dinsdag a.s. zal prof. dr. J. A. Veraart,
hoogleeraar aan de Technische Hooge-
schoo! te Delft en lid. van den Hooger.
Raad van Arbeid, in hotel „Monopole"
een voordracht houden voor het depar-
I teinent van de Maatschappij voor Nijver-
Strooperij: A. C. O. A'foort f 2 of 1 d. heid over „Arbeidsdagverkorting".