F. A.Tulp Kantoorboeken Ordners Kaartenkastjes Kaartsystemen Kantoorboekhandel Kantoorboeken Fa. H. Elzenaar piTrgji Kantoor en Drukkerij Lr.ngegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulder per drie maandenbuiten Amersfoort fl.IO, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembodc, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 20 Jan. 1933 ADVERTENTIEN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld advcrtceren Advertentl8n moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zes er. Veertigste Jaargang - No. 83 geloof is sommigen een wind- kussen, velen een oorkussen, weinigen een stootkussen. t Epistel en Evangelie. 3e Zondag na Driekoningen. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen; XII. 16-21, Broeders! Weest niet eigenwijs. 3 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad; betracht het goede, niet slechts voor God maar ook voor alle mcnschen. Indien het mogelijk is, houdt vrede met alle mtnschen, voorzoover het van u afhangt. Wreekt u zeiven niet. zeer ■geliefden! maar laat plaats aan den toorn; want er staat geschreven: Mij is de wraak; Ik zal vergelden, zegt de fleer. Maar als uw vijand honger heelt, spijzig hem, als hij dorst heeft, geef hem te drinken; want door dit te doen zult gij kolen vuurs op zijn hoofd Hsamenhoopen. Laat u niet overwinnen door het kwaad, maar overwin het kwaad door het goed! EVANGELIE rolgens den li. Matlheus; VII, 1 13. In dien tijd, toen Jesus van den berg was afgedaald, volgden Hem vele ischaren. En zie, een melaatsche kwain Jen aanbad Hem, zeggende: Heer! als pGij wilt, kunt Gij mij reinigen! En .Jesus strekte Zijne hand uit, raakte Phem aan en sprakIk wilword ge reinigd! En terstond werd zijne me- 'laatschhcid gereinigd. Eu Jesus zcide (tot hem: Zie toe dat gij liet aan nie- Tnand zegt; maar ga. vertoon u aan Jen priester en offtr de gave, die Mozes geboden heeft, hun lot ccne Getuigenis. T Toen Hij nu Kapharnaüm was in gegaan, naderde tot Hem een hoofd man, die Hem bad zeggende: Heer! jnijn knecht ligt te huis verlamd, en Mijdt zware pijnen. En Jesus zeide hem: lk zal komen en hem genezen. Doch hoofdman antwoordde en zeide :er! ik ben niet waardig dal Gij bnder inijn dak ingaat; maar spreek iïcehts een woord, en mijn knecht zal (gezond worden. Want ook ik ben een imensch, onder macht staande, die soldaten onder mij heben tot den feene zeg ik: ga! en hij gaal; en t"t een ander: kom! en hij komt. en tot mijnen dienstknecht: doe dit! en hij doet het. Toen nu Jesus dit hoorde, (verwonderde Hij Zich en sprak tot die Hem volgden: Voorwuar. Ik zeg ti 'een zóó groot geloof heb Ik in IsraCI miet gevonden! Doch Ik zeg u. dat velen zullen komen van het Oosten en Westen, en zullen aanzitten met '^Abraham en Isaiik en Jacob in het Rijk der hemelen; maar de kinderen des Rijks zullen uitgeworpen worden inde Uiterste duisternis; da.ir zal geween lijn en gekners der landen. En Jesus zeide tot den hoofdman (Ja, en gelijk gij geloofd hebt, geschiedde u En de Knecht werd gezond op dat uur. Evangelieverklarlng. I 3e Zondag na Driekoningen. De molaalsclïheid was eene zeer Aanstekende ziekte. Die daarmede be smet waren, moesten zich, volgens de wet, van andere gezonde menschen «zonderen, om hen niet daarmede Ie ismetten. Zij was moeilijk te gene zen. Wanneer echter iemand daarvan 'gezuiverd geworden was, moest hij zich aan den Priester vertonnen, wien het opgedragen was, zijne genezing te Onderzoeken. Zeer scltoone lessen hebben wij hier aan dezen melaatsche, en wel 1. Dat wij in al onzen nood onze toevlucht tot God moeten nemen, ons vertrouwen stellen op Zijne goddelijke macht, en met ootmoedige gebeden om Zijn hulp smeken, zooals werkelijk deze melaatsche deed. Wanneer wij in cenige ziekte, nood of verlegenheid geraken, zoeken wij dikwijls alleen onze hulp bij de mcnschen, door het gebruik van natuurlijke middelen, en vergeten al te dikwijls den goddelijker! zegen tol heilzame genezing of redding te verzoeken. 2. Leert ons de melaatsche, allen lichaamlijken nood ons geheel aan den heiligen wil Gods over Ie geven, want Hij alleen weel, wat ons nuttig en dienstig is. Dus bad ook de melaatsche: „Heer! indien Gij wilt, Gij kunt mij zuiveren". Zoo behooren wij ook Ie spieken: Heer! indien liet U beliagelijk en mij dienstig en zalig is, verleen mij genadiglijk Uwe hulp. 3. Wanneer wij van God hulp en bijstand verkregen hebben, dat wij daarvoor onze schuldige dankbaarheid aan God betonnen. De Zaligmaker beval den melaatsche voor de verkre gen genezing een dankoffer op te JOH. DE HEER Piano's - Orgels - Radio dragen. Deze dankbaarheid is zoo een schuldige plicht, zelfs voor iedere wel daad. die *wij van God ontvangen.dat de Zaligmaker bij eene andere gele genheid, toen Hij tien melaatschen ge zuiverd had, waarvan er maar één terugkeerde om God te danken, vroege „Zijn er niet tien genezen V Waar zijn dan de negen overige gebleven V" Dat wij ook het schoone voorbeeld van ootmoedigheid in den Verlosser niet onopgemerkt laten voorbijgaan Zie toe, sprak Hij tot den melaatsche, na liet verrichtte wonder, dat gij liet aan niemand zegt om ons te leeren, dat wij wegens eene of andere loffelijke daad, gecnen roem jij de menschen zoeken maar van al liet goede, wat ij verrichten, aan God de eer geven, uur wiens hulp en genade wij liet uitoefenenwaarbij ons ook levens wordt indachtig gemaakt, tot wien wij ons vervoegen moeten, wanneer wij ongelukkig in eene groote zonde (in de geestelijke melaatschheid onzer ziel) gevallen zijnga heen, vertoon u aan den Priester, werd den melaatsche bevolen. Ook wij moeten, om van de geeste lijke melaatschheid onzer ziel ontslagen te worden, ons tot den Priester ver voegen. die niet gelijk de Priester van dc oude wet, slechts getuigenis geeft van de zuivering der melaatschheid, insgelijks verklaring alleen doet van de vergeving der zonden of zuivering der geestelijke melaatschheid, maar die in den naam van Jesus Christus de zon daars, die met een rouwmoedig hart oprecht hunne zonden belijden, in hel Sacrament der Biecht, werkelijk van hunne zonden vrijspreekt en ontbindt, ingevolge de last, door den Verlosset gegeven: Ontvangt den II. Geest, wier inden gij vergeven zult hebben, dien jn ze vergeven, wier zonden gij be houden zult hebben, die zijn behouden, De hoofdman van ons Evangelie, alhoewel een persoon van aanzien, was tevens zeer bezorgd voor de genezing van zijnen zieken knechthij kwam daarom zoo bereidvaardig tot Jesus, om hulp en genezing voor hem te ver zoeken. Uit liet gesprek, hetwelk hij met den Zaligmaker voerde, blijkt dui delijk, dat in zijn huisgezin alles in behuorlijke orde gesteld was. Zijne onderdanen betoonden hem liefde en gehoorzaamheid, en hij toonde een goed en erkentelijk hart voor zijne onderdanen te hebben. Hier, Christe lijke huisvaders en huismoeders! vindt gij in dezen hoofdman, alhoewel hij nog heiden was, tevens een aller- christelijkst voorbeeld, hoe gij u jegens uwe huisgenoolen te gedragen hebt. Gij moet uwe dienstboden aanzien als uwe eigen kinderen, en jegens hen een vaderlijk en moederlijk hart toonen, bijzonder is zij zich in ziekelijke om standigheden bevinden. Gij moet u omtrent de zwakheden van uwe onderhoorigen met geduld schikken, denkende, dat gij zelf niet vrij van gebreken zijt, lien in allen omgang met liefde en zachtzinnigheid bejegenenals zij misdoen, niet grof en ontstuimig tegen hen uitvaren. Gij ino'.t trachten, hen met een voorbeeld van een deugdzaam leven voor te gaan. Zegt niet: wat raakt het mij, hoe zij zich gedragen, als zij maar hun werk verrichten. Denkt, dat gij wel degelijk aan v..antwoording wegens hen onder worpen zijt. Waarom de H. Paulus zegt„Die voor zijn huisgezin geenc zorg draagt, heeft het geloof-verzaakt, en is erger dan een heiden." Credo. Zaterdag 28. Mis van MariaVultum tuum. 2e gcb. v. d, II. Agnes. 3e VJTESJjE geb. v. d. H. Geest. L r ~T u.- Type- en Copicerinrichting Kon. Liturgische Kalender. Week van 22-28 Januari. Zondag 22. 3e Zondag na Driekonin gen. Mis: Adorate. 2e geb. v.d. Il.il. Vincentlus en Anaslasius, 3e geb. Deus qui salutis. Maandag 23. H. Raymuudus de Penna' fort Belijder. MisOs justi. 2e geb. v. d. H. Emerentiana, 3e geb. Deus qui salutis. Dinsdag 24. H. Timotheus, Bisschop- Martelaar. Mis„Statuit". Woensdag 25. St. Paulus Bekeering. MisSeio. 2e geb. v. d. H. Petrus. Credo, Prefatie v. d. Apostelen. Donderdag 26. If. Poly carpus Bisschop- Martelaar. Mis: Sacerdoics Dei. Vrijdag 27. H. Joannes Chrysostormis, Bisschop-Kerkleeraar. MisIn medio. Langestraat 65 t.o. Kromniestr. Telefoon 326 De Boerenstand. Daf is een schoone stand. Boeren is een heerlijk bedrijf. Ik zou de boeren echter willen waar schuwen tegen eenzijdigheid, legen het evaar van gansch op te gaan in hun 'iiderncming. Die moderniseering, die techniek, die kunstmest, die veredelde zaaigranen dat ze u toch den indruk niet brengen van nu zelf wel een klem beetje O. L. fleer te kunnen spelen, ln de boerenorganlsatic zag ik graag liet godsdienstige en het sociale ele ment een tikje sterker naar voren ko men. Nog een wenscli van minder belang misschien nauwere samenwerking met unze arbeidersorganisatie. Gij kunt el kander steunen en helpen. C. Wilhelmlnastrnat 10 6 FEBRUARI aanvang van onze speciale cursus in stenografie cn machmeschrijven. Sluit U aan Eenvoud en bescheidenheid zijn sclmone deugden. Ook voor midden standers. Danrechtvaardigheid en billijk heid en liefde fen opzichte der andere standen. Arbeidersstand. Hier geen droomen van absolute ge lijkheid of van luilekkerland Laten we tocli rcüeel zijn en realiteitszin aan- kweeken. Lenig geduld - niet alles maar op li beloop laten maar toch. eenig geduld in het hervormen der maat schappij. Dat kan nu eenmaal niet door geweld. Dat moet groeien, en daar moet voor gebeden en geleden en ge offerd worden. Arbeiders inoefen den arbeid waar- decren, fier zijn op uwen arbeid. Gij moet hem adelen om door hem ge adeld Ie worden. Dan, alle werkelijke superioriteit irkenncn en aanvaarden. God heeft zijne gaven gestrooid in velerlei akkers. Onder alle standen treft ge nobele, fijne, hooggestemde mcnschen. Kortzichtig zijn en zich blind staren op eigen erf, is onrecht. Eindelijk en dit is het voornaam- e dat onze arbeiders wel weten en voor altijd onthouden, dat de ver- hclfing van hun stand geschieden moet door moreele goederen. Door gods dienst, door kennis, door waarheid, door recht, door passie voor het alge meen welzijn. Door liefde boven alles. Mcnsch zijn, dat is het eerste, het voornaamste en het schoonste vak. De Middenstand. middenstand moet zich beter Sluit u niet op in kleinen kring. Dat brengt altijd het gevaar van verzuren cn van bitter worden. Laat den geest van kritikasteren niet groeien, niet in sluipen in uw midden. Reageert op dc eentonigheid en geslotenheid van uw werk, door brecden kijk cn'breed ge baar. Weest sociaal en edelmoedig. Gij kunt zoo ontzettend veel doordienen. Kan dc R.K. Middenstand door or ganisatorische samenwerking binnens huis niet komen tot het onderdrukken van onvruchtbarcn naijver en oneerlijke concurrentie, en voor de gemeenschap Het oude, machtige probleem helpen Joplossen van den rechtvaardigen prijs? Geen ondankbaarheid jegens den Priester. Dwalen, zich vergissen en zichzelf verliezen is een groot gevaar voor de jeugd van onzen tijd. Wee, wanneer de priester t.„ar niet ter zijde staat, die het als een heilige roeping des hemels beschouwt: dwalenden weer op den rechten weg te brengen, wankelenden bevestigen, zichzelf verliezenden eer thuis te brengen. Hermann Bahr had gelijk als hij schrijft: „Als wij armen, altijd weer dwalenden, altijd weer wankelenden, altijd weer zich verliezenden toch nog durven hopen, dat we terecht zullen komen..., dan hebben wij dat te dan-, den priester; zijn heilige hand reikt ons den vollen rijkdom van Gods genade, trekt ons in de bezielende tegenwoordigheid van God omhoog Hij is de band tusschen tijd en eeuwig heid. Hij is 'n tnensch als wij, niets menschclljks is hem vreemd; onze zwakheden kent hij uit eigen ervaring; daarom heeft hij medelijden met ons. en broederlijke erbarming. Tegelijk echter is hij door zijne wijding ver boven ons verhevenin de nabijheid an God en hij heeft wonderbare macht gekregendc macht om de heilige Sacramenten uit te reiken, de macht om te binden cn ie ontbinden, de macht om God tot de menschen, en de menschen lot God Ie brengen. Onze broeder, maar tegelijk ook een vader voor ons, is hij onze beste vriend, die nooit iets voor zich op- eisclit, maar altijd slechts ons eeuwig heil nastreeft En als er voor ons in gevaar, vertwijfeling of schande nie mand meer overblijft, als allen zich van ons afkecrcn, als wi] gansclt ver laten zijn, staal de priester nog immer voor ons beieid. Dal is immers zijn ambt. God heeft hem de macht gege ven, zegen te brengen, Dc gezondene der Goddelijke barmhartigheid, der genade, dei eeuwige liefue bij de men schen, is de priester. 1BACH PIANO'S AKNHÜMSCHEWEO 1 Binnenland Ondank is des werelds loon. Niemand merkt dat meer dan een priester. Als gij werkelijk katholiek zijt, schuwt dan de ondankbaarheid jegens den priester. Integendeel, weest dank baar En toont uwe dankbaarheid door gewillige gehoorzaamheid, door eerbied en gebed. Vrije wandeling. Het landgoed Groot- en Klein Dra- kenstein, tocbehoorende aan |hr. H. P. J. Bosch van Drakenstein te Peking, is onder de natuurschoonwel gerang schikt. Dit bijna geheel beboschte land goed. dat ten N. van de Lage Vuursche ligt, is ongeveer 200 H.A. groot en opengesteld voor leden van erkende vcreenlglngen, die behoud van natuur schoon, natuurstudie en toerisme ten doel hebben op vertoon van een bij den jachtopziener Kareisen te Lage Vuurscue te verkrijgen wandelkaa.'t. Willem dc Zwijger. Of en hoe Prins Willem van Oranje door ons volk dient herdacht te wor den, was de vraag die de bekende dr. Mollcr uit Tilburg, dezer dagen te Weert behandelde. Allereerst wees dr. Moller op het gevaar, dat voor ons Katholieken bgi In het meevieren van zulk een natio- nalen gedenkdag. De „Avondpost" tee- kende Prins Willem als Protestantsch geloofsheld. Volgens spr. is hier niet voldoende grond voor aanwezig, komt spr. voor, dat men „de zaak' zoo ernstige bijgedachten voor ons wil verknoeien. Spr. wil aantoonen dat wij katholieken met groote instemming dezen dag van harte kunnen meevieren. Het is onze ernstige plicht met dank baarheid Willem van Oranje te her denken. We moeten het ten stelligste afwij- :cn dat het de bedoeling is geweest 'an Willem van Oranje om een Pro- esiantsche natie te stichten. De Neder landen, zijn nooit een Protestautsche natie geweest, wel hebben we gehad een staal, waarin alleen aanhangers van bepaalde Protestantsche meening Nederl. Herv. kerk geroepen waren om den Ncderlandschen staat ie besturzn. Zijn opvatting cn streven was: hij wilde aanvaarden wat er eenmaal was (zoowel Waalsche als Nederlandsche gewesten). Het bestaan van verschil lende geloofsbelijdenissen, heeft Willem van Oranje aanvaard, op dien grond slag, dat er gezorgd werd, dat iede.- volgens eigen geweten zijn eigen gods dienst in het openbaar kon belijden, zonde anderen te hinderen. Dar maakt spr. gewag van onjuiste geschriften over Willem van Oranje, o.a. een waarin hij geschetst wordt als zijnde Duitsch edelman. Dit Is niet juist. Immers, de grootste bezittingen van het geslacht Nassau lagen in Ne derland en Willem van Oranje werd volmaakt Nederlander, toen hij die be zittingen van zijn neef Reneo van Nas sau, baron van Breda enz., eridc met het Souvereine Vorstendom Oranje, onder voorwaarde dat hij den naam Oranje aannam. Willem noemde zich toen Prins Willem van Oranje-Nassau. Het is begrijpelijk, dat Prins Willem eenigszins weifelend tegenover den godsdienst stond, we zouden haast zeggen onverschillig, als we zien dat zijn vader Katholiek was, maar naar de Hervormden neigde. Hij had een Lutherse lie moeder. Prins Willem word bijgenaamd „Wil lem de Zwijger", en, zegt dr. Moller. als hij zijn mond niet had gehouden, dan was er niets terecht gekomen van wat hij nu gewrocht en gedaan heeft in de Nederlanden. Hij zweeg cn het is te begrijpen dat zijn tegenstanders hem „de Zwijger" noemdenimmers maar wat graag had den zij hem hooren spreken, opdat zij zijn plannen zouden kennen cn hem konden vernietigen. Prins Willem wist, waar hij sprak, nog te zwijgen! Willem van Oranje heeft altijd be streden de godsdienst-onderdrukking en de strenge handhaving der staat kundige plakkaten. Hij beschermde de katholieke kloosters zelfs cn in het huiselijk leven van den Prins zien wc zelfs onder zijn dochters verschillende kloosterzusters. Al stond Willem van Oranje eerst lijnrecht tegenover het Calvinisme, later, na een lange,' weife ling ten opzichte van den Lutherschen godsdienst, ging hij tot het Calvinisme ALLE LINIATUREN LOSBLADIGE BOEKEN Speciale Registers (Bestelt deze vroegtijdig) Langestraat 84 Telef. 528 rakter. Zijn grootste werk is wel dc Pacificatie van Ocnl, om vrede tc bren gen lusschen de verschillende gewesten onderling. Verder dc Staten Generaal waarin de verschillende gewesten ver tegenwoordigd watcn. Zijn staat heelt gedurende anderhalve eeuw sche bestuur in te richten zooals liet thans kennen minder gfcccnlra- llseerd maar toch In Ncderlandschen geest. Het was zijn bedoeling stichter te worden van een grooten Nedirland- schen Staat; hij is geworden stichter in den Noord-Ncderlandschen Staat. Aan Prins Willem van Oranje heb ben wij te danken wat we bezitten, hij heelt een staat gevormd die als voor beeld mag strekken voor vele katho lieke staten. Aan het slot sprak dr. Mollcr dc hoop uit te hebben aange toond. dat wij katholieken het volte recht en den plicht hebben dezen 400e geboortedag mee te vieren. is geslaan van alle Staten fit Europa. komen daarbij aan het groote feit :ijn eerste poging om het Nederland- GESPRONGEN -HANDEN Doos30en 60ct. BERICHTEN UIT AMERSFOORT Kentering. Donderdag 2 Februari zal de film „Kentering" in het gebouw Sint Jozef worden vertoond. De toegang is uit sluitend voor leden cn geheel koste loos. Aanvang acht uur. De restauratie van den O. L. Vi. Toren is thans officieel finaal ten einde gebracht. Zij werd begonnen In 1909 en duurde dus 23 jaar. In totaal werd ervoor uitgegeven de kapitale som van f798.236.70', Alhier werden van 10 Dec.—9 Jan. 33.344 kinderzegels verkucht. De totale overwaarde, d.i. de zuivere opbrengst ten bate van „Het Kind", bedroeg (1003.21. Bovendien werden 400 series kinderkaarten verkocht. Het comité brengt gaarne dank aan allen, die aan dit doel meewerkten, in 't bizonder dienen hier genoemd dc dames, die zich met den verkoop wilden belasten. Gedeputeerde Staten deelen mede, dat met liet Bestuur der Ned. Herv. Stichtingen voor geestcs- en zenuw zieken, gevestigd Ie Amersfoort Is over een gekomen den vcrpicegprljB \oor het kalenderjaar 1933 vast tc stellen op (900 per patiënt per Jaar. Dc Eucharistische Kring, oen afdcc- ling van dc Katli. Wcrklledenvereoni- ging St. Jozet. bestaat straks 12',, jaar. De leden zullen dit feit niet met een stoffelijke feestdag gedenken, maar willen in de eerstkomende inaaiidelijk- schc godsdienst-oefening, die de leden houden In de kapel van de Eerwaarde Fraters, Wcvcrsslngel, een plechtig Te Dcum zingen, om God te bedanken. Verder zal er Maandagavond 23 Jan. om 8 uur, in St. Jozef, Lieve Vrouwe straat, gehouden worden ccn rede met lichtbeelden over liet H. Sacrament, door den ZeerEerw. Pater v. d. Velde, directeur van liet Retraitenhuis. Alle leden van St. Jozef zijn uitgenoodigd. Kapelaan W. J. de Jong is directeur in den Euch. Kring, terwijl liet be stuur is samengesteld uit de heeren- W. van Koelen, L. van den Ham en j. Leijenhorst, Prins Willem zag in dat de Neder landen dienden bestuurd tc worden volgens het eigen Nederlandsche ka- PRIK

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1