I Groote Opruiming F. A.Tulp i o.a. Vulpenhouders en Parkerpotlooden Kantoorboekhandel Bouwplannen Kantoorboeken Fa. h. Elzenaar Bel dan op No. 42 Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort SmhE,EM??DEL verschiJnt «'ken Dinsdag- en Vrljdag- middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden nni» builen Amersfoort 11.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 24 Jan. 1933 ADVERTENTlEN 25 cent ptr regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren Advertentien moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zes en Veertigste Jaargang - No. 84 De inhor.d van 'tkerkezakje geeft de Illustratie der Christelijke liefdadigheid op haar smalst. Maar de Stembus. De candidaatstellingen zijn achter den rug. Er is een menigte van katho lieken bij elkaar gebracht, die allen naar we mogen aannemen vervuld zijn van verlangen om het land mede te redden van de dreigende gevaren. Maar de keuze is benauwend groot geworden. We kunnen begrijpen, dat er in de pers al een aanmaning heeft geklonken, om zichzelf eens ernstig af te vragen„Zou ik nu wel geschikt zijn voor zulk een gewichtigen post? Of zou ik wel den tijd hebben om mijn werk naar behooren te vervullen?" Zelfkennis is een moeilijke zaak. We verwachten van deze aanmaning niet zoo heel veel uitwerking. In ieder geval krijgen de aangewe zenen een kennisgeving van het Bestuur van den Rijkskieskring. Ze hebben dan 8 dagen den tijd, om er zich over te beraden, of ze de aanwijzing gehand haafd willen zien. Daarna maakt het Kieskringbestuur een verzamellijst op. Voor omschreven en niet-omschreven zetels in alphabe- tische rangschikking. Die lijst wordt dan naar hel Partij bestuur gezonden, dat speciaal de „kwaliteiis-candidaten" toetst aan de gestelde omschrijvingen. Als er een volgens het P. B. niet „past", dan wordt hij bij de niet-omschreven candidaten gevoegd. Bij niet-goedkeuring wordt dat zoowel aan het betrokken Kring- bestuur als aan den betrokken candi- daat uitvoerig beredeneerd medege deeld. De onlkwalificeerden worden dan gevoegd bij de gegadigden voor een niet-omschreven zetel, tenzij ze dan nog binnen acht dagen bedanken. Met dit alles gaat Februari voorbij. In de eerste helft van Maart moeten de Kringvergaderingen beraadslagen over het samenstellen van een advies. Na bespreking de candidaten mogen niet meepraten geschiedt dat hij stemming. De uitslag moet voor 1 April aan het Partijbestuur zijn medegedeeld Alles is dan gereed voor de stem ming over de candidaten in de kiesver- eenigingen, welke vermoedelijk plaats heeft op Beloken Paschen, 23 April. Als de voorgestelde Kieswetwijziging tot stand komt, heeft de officieele can- didaatstelling plaats op Dinsdag 9 Mei. Binnen 45 dagen moet dan de stem ming plaats hebben, wat vermoedelijk Woensdag 21 Juni wordt. Door de Kalh. Kiesvereenigingen in den Rijkskieskring Utrecht, werden candidaat gesteld:' A. Voor den omschreven zetel (vraag stukken op het gebied van het Onder wijs): A. j. van Beurden, Dordrecht; H G. de Boer, Noordwijk Brand, Bun- nik; van Koeverden, Buren; v. Loon, Amersfoortmr. v. Maarseveen, Utrecht; dr. Oomen, Utrecht; mej. Orth, Soest- dijk; G. Suring, Maarssen; baron 4) De Banneling van L,a Mohinette. Eenigc oogenblikken later hadden de banneling en zijn vrouw zich thuis ge maakt in hun nederig verblijf, en zich vergewist dat zij er werkelijk alles vonden en krijgen zouden wat zij in hun omstandigheden maar verlangen konden. Zij zagen vooral met genoe gen, dat de vensters voorzien waren van blinden, zóó goed sluitend, dat er geen lichtstraaltje doorheen naar buiten drong. Deze blinden waren er aangebracht in den tijd toen La Mohi- nelte nog de vergaderplaats was van roovers en ander kwaad volk. Wij willen niet spreken over het bestaan dat de twee geheimzinnige gasten daar leidden. Zij zaten den ge- heelen dag opgesloten. De man hield zich bezig met lezen en schrijven, de vrouw met borduurwerk. Alleen tegen de-. avond waagden zij het naar buiten te gaan en een kleine wandeling, on der duizend voorzorgen, te maken langs de paden in het bosch. Gilles Crahay L bracht hun de levensmiddelen die zij noodig hadden, en soms bracht de lieer Cornesse hun een nachtelijk bezoek. Tweemaal achter elkaar had de banne lingden fleer Cornesse verzocht brieven Langestraat 65 t.o. Krommestr. Telefoon 326 van Wijnbergen, Utrecht. B. Voor den niet-omschreven zetel; mr. Abbink Spaink, IJsselstein; W. J. Andriessen, Utrecht; B. v. Beusckom. Utrecht; de Brabander, Utrecht; G, Bulten, Voorhout; A. C. A. Deerenberg, Schoonhoven; dr. Droog, Heemstede; A. J. de Goeij, Montfoort; Jac. Gioen Azn., Zuid-Scharwoudemr. v. Hellen- berg Hubar, Rijswijk; W. v.d. Hengel, Stoulcnburg; J. A. jongerius, Maar tensdijk; Kampschoer, Monster; van Koeverden, Buren; mr. Kropman, Am sterdam; C J. Kuiper, Utrecht; H. Kui per, Haarlem A. J. Loerakker, Haar lem van Loon, Amersfoort; Annie Meijer, Rotterdam; mr. v. Maarseveen, Utrecht; dr. Oomen, UtrechtMax van Poll, HelmondRuijs de Beerenbrouck, 'sGravenhagemr. de Vink, Utrecht; baron van Voorst tot Voorst, Twello; A. van der Werff, Zuilen; mr. var. de Weijer, Driebergen-Rijsenburg; jhr. de Wijkerslooth de Weerdesteijn, Utrecht en IJsselmuiden te Arnhem. Herwonnen Levenskracht. De Bilt is een gebouwencomplex rijker geworden, waarvan de kosten ongeveer anderhalf millioen gulden bedragen, n l. het nieuwe sanatorium „Berg en Bosch", dat gebouwd wordt onder leiding van de architecten Kol- dewey en Van Moorsel, voor rekening van „Herwonnen Levenskracht". Het terrein, waarop de gebouwen zijn geprojecteerd, ligt in de onmid dellijke omgeving van de Eykenstein- sche bosschen. De hoofdingang zal een beeldgroep te aanschouwen geven van Mary Andriessen. De mannen- en vrouwenvleugel zijn van elkaar ge scheiden; ook het kinderpaviljoen is apart. Speciale wegen zijn aangelegd voor vervoer van eten, dat geschieden zal met auto-cars, en uit de centrale keu- VITESSE Type- en Copieerinrichting Kon. Wilhelmioastraat 10 6 FEBRUARI aanvang van onze speciale cursus in stenografieën machineschrijven. Sluit U aan ter hand te stellen aan den Heer de S. te Luikhet antwoord op die brieven scheen den Heer Sylvain met vreugde te vervullen. Hij zei dat alles goed ging met de zaak waarvoor hij ijverde, en dat er weldra in Frankrijk een ge weldige verandering zou plaats giijpen. Het was nu ongeveer een maand dat deze staat van zaken duurde, en de voorspelling van den Heer Cornesse was tot nog toe volkomen bewaarheid. Geen sterveling in den omtrek wist dat La Mohinette bewoond was, dank zij de gunstige ligging en de voorzorgen der bewoners. Op een morgen kwam Gilles Orahay om den Heer Cornesse te spreken, die den vorigen avond heel laat van een reis was thuis gekomen. Gilles zag heel bleek en scheen zeer ongerust. „Meneer", zei hij, „ik heb den heelen nacht niet kunnen slapen, uit angst over iets dat cr gisteravond is voor gevallen." „Mat dan Gilles? Gauw, zeg het me; je jaagt me een doodschrik op het lijf!" „Gister omstreeks acht uur was ik bij Grodans, toen er iemand binnen kwam, - op hel oog een welgesteld koopman. Hij bestelde een glaasje, ging zitten, en begon in het rransch ken gereden wordt naar de respectie velijke afdeelingen. De machinekamer bevat drie ketelséén voor olie en twee voor kolen. Er zal plaats zijn voor ongeveer 300 patiënten, te verdeelen over 10 afdee lingen; alle patiënten liggen gelijk vloers. Patiënten, die beteren, worden ver pleegd in beschutte open lighallen in bed. Patiënten, die dag en nacht buiten liggen, vinden een plaats in speciale diepe lighallen; deze hebben een front-constructie, die nog niet in toe passing is gebracht. Het terrein heeft een totale opper vlakte van 46 H.A. Voorts zullen werk plaatsen verrijzen voor arbeidstherapie. Het sanatorium telt voorts afdeelin gen voor ernstige patiëntenlaboratoria gevormd door drie ineenloopende ver trekken en chemisch-bacteriologisch werk. De onderzoekkamers zijn be langrijk verbeterd en de Röntgenaf- deeling is uitgebreid. Ook is er een complete operatie-zaai. Ruwe Huid Ruwe Handen j Ruwe Lippen PUROL de gewone taal der bevolking is het Waalsch te praten met den baas. Eerst vroeg hij van allerlei om trent de gemeente, en toen naar de vreemdelingen die er woonden. De antwoorden die Grodans gaf schenen hem niet te he allen, want hij zei „Weet je wel heet zeker dat er geen andere menschen wonen dan die je daar opnoemt? Ik heb hooren spreken van een heer en een dame die hier zoowat drie weken geleden zouden zijn aangekomen." „Ik kan u ver zekeren." hernam Grodans, „dat zich hier te Aywaille den laatsten tijd géén heer en dame zijn komen vestigen „In het dorp zelf, dat is mogelijk; maar cr zijn toch gehuchten in den omtrek, en afgelegen huizen - „Ik ken de streek op mijn duim, maar ik verzeker u dat er niets van dien aard is." „Nu, eigenlijk kan het mij ook niet schelen, zie jemaar een paar menschen die ik te Luik ken, hebben tegen mij gezegd dat ze voor hun ge zondheid een tijdje naar buiten gingen, en het schijnt dat ze ergens op den oever van de Amblève wilden gaan. Mogelijk zijn ze van plan veranderd. Waren ze hier geweest, dan had ik hun een bezoek gaan brengen. Nu ga Ik maar waar op weg naar Hamair, waar Landhuizen, Woonhuizen, Bedrijfsgebouwen. Begrootingen, berekeningen. Gewapend beton. Adviezen kosteloos P.Jos.ak, Architect Tlmorstraat 17 - Amersfoort BEP1CHTEN UIT AMERSFOORT 2e Conferentie voor niet-katholieken door Pater Winkel. de vorige conferentie-was aan getoond wat men de Kerk verwijt met betrekking tot de sociale beweging. Wat men de Kerk verwijt is eener- zijds; dat zij is de politie-agent voor de brandkast, zij is de verdediger voor privaat-bezit, dat zij en zij alleen de nieuwe maatschappij die komen moet en die berust op gemeenschappelijk bezit van alles en allen, tegenhoudt en zich verzet tegen het streven zich in de sociale beweging alleen te laten leiden door stoffelijke overwegingen. Wat men de Kerk verwijt, een kern 'an waarheid ligt erin. De Katholieke Kerk heeft altijd verdedigd en zal altijd verdedigen het recht op bezit en op eigendom, doch waarbij de grenzen van het eigendomsrecht bepaald wor den naar het algemeen welzijn en dat dus het ongebreidelde kapitalisme ab soluut moet worden afgewezen. Dit is de houding der Kalh. Kerk ten opzichte van de stoffelijke goederen dezer aarde. De grondslag van het recht op eigen dom ligt in de natuur van den mensch. Als we de natuur van den mensch beschouwen blijkt dat er in den mensch is een drang tot aaneensluiting met anderen, zijn natuur verlangt naar ge meenschap, ter eigen ontwikkeling en -volmaking. Het doel van de ge meenschap is: bereiken wat men als enkeling niet kan bereiken. Er is m.a.w. een wisselwerking. De mensch kan niet zeggen wat heb ik met anderen te maken, de mensch heeft anderen, gemeenschap noodig ter vervolmaking van zich zeiven, dus mag de enkeling nooit ondergaan in de gemeenschap, de mensch is voor alles eigen per soonlijkheid. Wij menschen zijn dus niet voor een ander, maar voor elkander. De mensch mag geen egoïst zijn, de mensch moet sociaal zijn, levend en werkend ge zamenlijk om zich zeiven te vervol maken. Voor de groei en bloei van de volkswelvaart is privaat-bezit noo dig, niet omdat de maatschappij zich zoo ontwikkeld heeft. Nooit zal een communistische samen leving gewenscht zijn omdat deze in- druischt tegen de natuur vanden mensch. Paus Leo XIII z.g. heeft in zijn ency cliek bovenal verdedigd het recht op eigendom. Dan is daarmede niet be doeld het recht op groolbezit in enkele handen, doch ook en meer het recht op eigendom van den arbeider. Paus Pius XI in Quadragesimo Anno spreekt over het recht op eigendom veilig stellen voor den arbeider. De mensch is juist mensch door zijn verstand en vrije wil. De mensch erkent Daarop betaalde hij zijn vertering i ging. Ik stond op en volgde hem. Ik zag dat hij inderdaad den weg naar Harzé (vóór Hamoir) opging, maar toen hij een eindweegs gegaan was, kwam het mij voor dat een ander persoon zich bij hem voegde. Wat denkt u van dat alles?" „Ik denk," zei de Heer Cornesse, „dat er inderdaad reden tot bezorgd heid Is. en dat de zoogenaamde Heer Sylvain waarschijnlijk gelijk had, toen hij zich ongerust toonde over die ont moeting met Paquay. Ja, de hooge heeren weten zeker dat er hier in de buurt een verdacht persoon schuilt, en vermoedelijk weten ze ook wel wie. Dat is erg genoeg, maar we moeten den moed niet opgeven. Aan La Mo hinette zullen ze zoo gauw niet den ker, mij dunkt zelfs dat ze daar nooit op zullen komenHoe het zij, van avond ga ik in ieder geval de betrokken personen waarschuwen." VI. Het bericht dat de Heer Cornesse hem bracht, maakte den banneling niet weinig ongerust. „Wat ik vreesde is uitgakomen," zcl hij; „da perioon dlan I Piano's - Vleugels I Fa. R. VAN DEN BUDO I ARNH.STRAAT AMERSFOORT 3 Importeurs: van Bechstein, I Bluthner Qrolrian Steioweg3 met zijn versland dat hij voor de toe komst heeft te zorgen. Nu zal men vragen dat hoeft toch geen privaat bezit te zijn, dat kan toch door Staats - bemiddeling. De mensch is ouder dan de gemeenschap en heeft oudste rech ten. Ieder mensch heeft recht op het huwelijk, op het stichten van een gezin, die kleine maatschappij die ouder is dan de staat en dus recht heeft onaf hankelijk te zijn van den Staat. Het hoofd van het gezin heeft als plicht voor zijn gezin op te komen. Nu kan men de moeilijkheid opwer pen dat God de persoonlijke eigendom wel had kunnen geven. God heeft de aarde met haar schatten gegeven aan den mensch, en niet een gedeelte be stemd voor bepaalde menschen. De natuur van den mensch vraagt naar eigendom en bezit. Voor een welgeordende maatschappij is privaat-bezit noodzakelijk. Talent, vlijt en energie, aldus de Paus, zouden bij het ontbreken van privaat-bezit hun prikkel missen en aldus zouden de bronnen van welvaart opdrogen. De mensch schuift het werk dikwijls op een ander, zoo is het altijd geweest, is het nog en zal het altijd blijven. De kopstukken van het socialisme zijn het lang niet eens over de verdeeling in den heilstaat. Als allen hetzelfde krijgen, dan wordt er geen vlijt, geen arbeidslust beloond. Dan verdeeling naar werk en weer anderen naar be hoeften, doch wie moet dit bepalen. Communistisch gemeenschaps-bezit is in strijd met de bloei en welvaart van een volk, omdat ontbreken zou het eigenbelang; niet het onrechtvaar dig eigenbelang, het egoïstisch eigen belang, doch het rechtvaardig eigen belang, dat voortkomt uit den mensch zeiven, uit natuurdrang en natuurrecht. Als de mensch werkt voor zich zeiven ziet hij de vruchten van den arbeid. De natuur van eigenbelang van den mensch moet langs goede banen wor den geleid, hoewel de gebreken der menschelijice natuur nooit geheel zullen verdwijnen. Egoïsme zal blijven waar tegenover gesteld moet worden naas tenliefde. Spr. schetst hoe in Rusland de toe stand is. Er wordt in Rusland geleefd onder een geweldige zielkundige druk. in Rusland mag een mensch niet zich zelf zijn, doch is deel van de gemeen schap, een draadje in het geheel. Daarna behandelde spr. onze samen leving met privaat-bezit en al wat daaraan vastzit. De ellende in de maatschappij komt niet voort uit het eigendomsrecht, maar wel door ongebreideld recht en bezit. Er moet zijn een rechtvaardig eigen domsbezit in de maatschappij. Onze stelling houdt rekening met de natuur van den mensch. Van personen die volop in Je sociale beweging zitten had spr gehoord als Quadragesimo Anno maar in praktijk gebracht wordt is er geen socialisme meer noodig. Toch is er een hemelsbreed verschil tusschen katholicisme en socialisme. Nooit zal een katholiek, een christen, wij in het Gravenbosch tegenkwamen, heeft bepaald over ons gebabbeld, vandaar al die nasporingen! Wat een rampWe zaten hier zoo goed, en alles ging naar wensch, zooals mij al weer bleek uit den laatsten brief dien u mij ter hand steldet. Nog maar een paar dagen en mijn pogingen zou den zijn geslaagd, en de arme banne ling had zijn rechtmatige plaats weder om kunnen innemen 't Is des te verdrietiger, omdat ik ieder oogenblik een bezoek van het allergrootste be lang wachtende ben. Wat dunkt u, loopen wij werkelijk gevaar van te worden ontdekt?" „Naar mijn meening, Mijnheer, zul len degenen die u zoeken, nooit op het denkbeeld komen dat u hier zijt, of ze moesten het reeds wetenZelfs de menschen uit de streek weten ter nauwernood dat dit huisje bestaat. En ik weet niet wèèr ik u veiliger zou kunnen verbergen dan hier. Al zoudt u bereid zijn om u te schuilen in een van onze grotten of kloven ik verzeker u, u zat er minder zeker dan hier. Overigens hebben Gilles en ik maatregelen genomen, om on middellijk op de hoogte te worden gebracht van alle pogingen tot opspo ring die er wederom In 't werk mochten ALLE L1NIATUREN LOSBLADIGE BOEKEN Speciale Registers (Bestelt deze vroegtijdig) Langestraat 84 Telef. 628 Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort een dié zich laat leiden door eeuwige wetten, nooit zal zoo een socialist kunnen zijn, omdat katholicisme en socialisme niet enkel en alleen econo mische stelsels zijn, maar omdat zij levensbeschouwingen zijn die lijnrecht tegenover eikander staan. Ie. Het uitgangspunt is verschillend. Volgens het socialisme is de mensch van nature goed. Volgens christelijke opvatting is nu eenmaal als gevolg van de erfzonde een geneigdheid tot het booze, tol het kwaad in den mensch en moet de mensch voortdurend strijden. Het toe geven aan deze geneigdheid is het dat zooveel onheil teweegbrengt in de samenleving. 2e. Doel van socialisme en katho licisme is volkomen tegenovergesteld. Volgens het socialisme is het doel gericht op het aardsche, volgens Ka tholicisme niet het aardsche, doch het bovenaardsche, het doel is gericht naar het andere leven hiernamaals. 3e. Niet alleen het doel is tegen overgesteld, ook de wegen naar het doel, geen opmaken van een schema van verdeeiing, doch de mensch moet een andere gezindheid krijgen, moet rechtvaardigheid willen. 4e. De beweegredenen zijn verschil lend, het socialisme kweekt klassen- liefde doch ook klassenhaat, dat zich uit in klassenstrijd. Volgens het christendom worden de beweegredenen van het eigenbelang, de eigenliefde verbonden aan de naas tenliefde en overkoepeld dooreen hoo- ger beginsel, de liefde tot God, ziende in iederen mensch de beeltenis van God, waardoor broeder- en zusterliefde. Dat dit niet altijd zoo is ligt aan ons, aan onze eigen tekortkomingen, de geneigdheid tot het kwaad, het egoïme, en daarom terug naar de oer- beleving van het christendom. Ziet hoe rij elkander liefhebben werd gezegd en opgemerkt door het heidendom en dat is de grondpeil voor een geordende maatschappij. Een eg.ïstisch eigen domsbezit is een vloek, een eigen domsbezit gepaard met christelijke naastenliefde een ;egen voor de maat schappij. In de „Armen de Poth" Coninck- straat 41 zal van 28 Januari tot en met 11 Februari een tentoonstelling worden gehouden van schilderijen var. Charley Toorop en Edgard Fernhout. De tentoonstelling is dagelijks ge opend van 10 tot 4 uur. Opening Zaterdag 28 Januari half-3. worden gesteld. We zijn er zoo goed als zeker van dat, mocht het gevaar ernstig blijken, wij u wel bijtijds zullen kunnen waarschuwen.' Alles wat udaar zegt, waarde heer, stelt mij weder volkomen gerust. Dus Gode bevolen!" Den volgenden dag was heel Aywaille il van een vreemd nieuwtje, dat het eerst verteld werd door den pachter van Parfondvaux, toen hij zijn koren naar den molen kwam brengen. Toen hij den vorigen avond van Septroux kwam, zeide hij, had hij twee scha duwen zich zien bewegen langs de hellinghij had gewoon zijn weg ver volgd, en weldra zag hij dat het twee heeren waren, die het pad opgingen waarlangs hij afkwamzonder zelf te weten waarom, had hij zich achter een dicht struikgewas verscholen. Daarop hadden de vreemdelingen stil gehouden en fluisterend met elkander overlegd toen waren ze verder gegaan, de een gewapend met een pistool, de ander met een dolk. Bij de plek waar dc pachter verscholen zat waren ze, tot zijn schrik, aan 't zoeken gegaan. (Wordt vervolgd).

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1