De €embode
CITROEN
Garage Nic.Bovee
ppi™i:Sl£S
Goi
F. fITULP
CITROëN FABRIEKEN
TYPF 10" Een GROOTE automobiel tóch economisch in verbruik en onderhoud.
U •x w. Maximale inwendige afmetingen. Balarceerende Motor („floating power")
„Monopièce stalen koetswerk aan één stuk; gesynchroniseerde gangwissel met geruischlooze „tweede";
Kokerbalk chassis; superballonbanden; onversplinterbaar „Securit" glas enz. Vrijwiel evenals het
zescylindertype „15
TYPF 1 V De LUXUEUSE 6 CYL. Citroën. Veering, comfort en geruischloosheid zHn
O .1 n V een openbaring. Evenals het „type 10" worden deze zescylinders ook geleverd
in Berline-Cabriolet- en Familiale modellen (2-4, 5 en 7-persoons)
Harley Davidson Francis Barnett
VITESSE, Wilhelminastr. 10
Duplicators
Fa.H. Elzenaar
Allerlei
Kan"** D,„kk.rij UJg,ar,c|,, 2S, Amnion
^.AlWMy tam,, elke„ dig InpS"
Uttg.v, van da K.lbolW» SUcblta, Da Eaa,boda,
gevestigd te Amersfoort
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Vrijdag 17 Maart 1933
ADVERTENTlEN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bi] geregeld adverteeren
Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zes en Veertigste Jaargang - No. 99
De dorheid en koude in de wereld
des geesles, verkilt zoo licht dengods-
dienstigen mensch en staal zijn geloof
naar het leven. Laat hij zijn als de
spar, altijd groen, ook waar sneeuw
lost haar takken terneer drukt.
Epistel en Evantfelle.
Derde Zondag van de Vasten.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Ephesiërs; V, 1—9.
BroedersWeest navolgers van God,
als zeer geliefde kinderen, er wandelt
in liefde, gelijk ook Christus ons lief
gehad en Zich zeiven voor ons gege
ven heeft als eene offerande en een
slachtoffer Gode tot een aangenamen
geur. Doch ontucht en allerlei onrein
heid of gierigheid worde zelfs niet ge
noemd onder u, gelijk het heiligen
betaamt; noch schandelijkheid, noch
dwaze praal, noch onbetamelijke scherts
die niet past; maar veeleer dankzeg
ging. Want weet dit en beseft, dat geen
ontuchtige, noch onreine, noch gierig
aard, hetgeen afgodendienst is, erfdeel
heeft in het Rijk van Christi-s en God.
Dat niemand u verleide door ijdele
redenenwant ont die dingen komt de
toorn Gods over de kinderen des 011-
geloofs. Wordt dus hunne deelgei
ten niet. Want gij waan eens duister
nis, nu echter licht in den liter. Wan
delt als kinderen des lichtsde vrucht
toch des lichis is in alle goedheid en
rechtvaardigheid en waarheid.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; XI, 14—i
In dien tijd dreef Jezus eenen duivel
uit, en deze was stom. En toen Hij den
duivel had uitgedreven, sprak de stom
me. en de scharen stonden verbaasd.
Doch sommigen van hen zeiden; In
Beëlzebub, den vorst der duivelen, drijft
Hij de duivelen uit. En anderen, Hem
op de proef stellend, vroegen van Hem
een teeken uit den hemel Hij nu,
hunne gedachten ziende, sprak tot hen
Elk Rijk, dat tegen zich zelf verdeeld
is, zal verwoest worden, en het eene
liuls zal op bet onder, vil—I—.:
nu ook de Satan tegen zich zeiven
verdeeld is, hoe zal zijn Rijk stand
houden? daar gij zegt, dat Ik in Beël
zebub de duivelen uitdrijf. Doch zoo
Ik in Beëlzebub de duivelen uitdrijf,
door wien dan drijven uwe zonen ze
uit? Zij derhalve zullen uwe rechters
zijn. Maar, zoo Ik door den vinger
Gods de duivelen uitdrijf, dan is waar
lijk hel Rijk Gods tot u gekomen. Wan
neer een sterke, gewapend, zijn hof
bewaakt, is heigeen hij bezit in veilig
heid. Doch als een sterkere dan hij
hem overvalt en overwint, zal hij hem
al zijne wapenen, waarop hij vertrouw
de ontnemen en zijnen buit vcrdeelen.
Die niet met Mij is, is tegen Mij; en
die niet met Mij vergadeit, verstrooit.
Wanneer de onreine geest van den
mensch is uitgegaan, waart hij rond
door dorre plaatsen, zoekend naar rust;
en ze niet vindend, zegt hijIk zal
terugkceren in mijn huis, van waar ik
ben uitgegaan. En gekomen zijnde,
vindt hij het schoon geveegd en opge
sierd. Alsdan gaat hij en neemt met
zich zeven andere geesten, boozer dan
hij zelf; en binnengegaan zijnde, wo
nen zij daar. En het laatste van dien
mensch wordt erger dan het eerste.
Het geschiedde nu, loen Hij dit sprak,
dat zekere vrouw uit de schare hare
stem verhief en tot Hem zeide: Zalig
de schoot, die U gedragen heeft, en
de borsten, welke Gij gezogen hebt!
Doch Hij sprak: Ja, zalig zij,die Gods
woord hooren |fj
JOH. DE HEER
VARKENSMARKT TEL. 130»
AMERSFOORT
Piano's - Orgels - Radio
Schitterende aanbieding
waarvan de Zaligmaker in het Evan
gelie spreekt is het rijk der duisternis
en der verwarring. Het erfdeel des
Verlossers is het rijk van licht en vrede.
Eertijds waren ook de Ephesiërs, tot
wie de Apostel spreekt, deelgenooten
van de kinderen des ongehiofs. Nu zijn
zij kinderen des lichts. De vorst der
hellemacht wil hen wederom tot de
zijnen maken. Dat zij dan wandelen
als kinderen des lichts in alle goed
heid, rechtvaardigheid en waarheid,
dat is in liefdehelooning voor elkander,
in deugdbetrachting en in zuiverheid
van ineening voor God. Gelijk het licht
zijne stralen uitzendt en zich niet met
de duisternis kan vermengen, zoo zij
hun leven bestraald door de deugden,
die Christus, het Licht der wereld, heeft
geleerd en ontoegankelijk voor eenig
boos bedrijf. Zij moeten steeds door
gebed, verstervingen deugdbetrachting
den verheven staat, waartoe de genade
hen heeft opgevoerd, bewaren en vol
maken.
Liturgische Kalender.
In de week van 19—25 Maart.
Zondag 19. 3e Zondag van de Vas
ten. Mis Oculi, 2e gebed A cunclis,
3e Omnipotens. Pref. v.d. Vasten.
Maandag 20. Feest van St. Joseph.
Mis Justus ut palma, 2e geb. H. Wul-
frannus. Credo, praef. St. Jozef, laatste
Evangelie van den dag.
Dinsdag 21. H. Benediclus. Mis Os
justi, 2e gebed en laatste Evangelie
van den dag.
Woensdag 22. Mis van den dag Ego
autem, 2e geb. A cunclis, 3e Omni-
^Donderdag 23. Mis v.d. dag Salus,
2e geb. A cunctis, 3e Omnipotens.
Vrijdag 24. H. Gabriêl. Mis Bene-
dicite, 2c geb. en laatste Evangelie van
den dag.
Zaterdag 25. Maria Boodschap. Mis
Vultum tuum, 2e geb. en laatste Evan
gelie van den dag, Credo, Prefatie van
de H. Maagd.
wringt
„Voor den geloovige bestaat er geen
vrede zonder God, zonder godsdienst,
er kan geen vrede bestaan zonder recht
vaardigheid an liefde. Er kan geen ware,
duurzame vrede mogelijk zijn als de
vrijheid en het natuuirecht, als de
noodzakelijkste levensvoorwaarden var
een volk, worden miskend of aan ban
den gelegd.
„Niet alleen voor de individuen on
derling, maar ook voor de volkeren er
regeeringen geldl het gebodieder het
zijne te geven en te lalen en daardoor
den vrede te slichten of te handhaven.
Om wille van de rechtvaardigheid is
vrede en vredelievendheid een ver
plichtend gebod. Er zullen altijd wel
meeningsverschillen en tegenstrijdige
belangen beslaan tusschen de menschen
onderling en bepaalde groepen van
menschen.
..Maar het behartigen van die be
langen en inzichten mag nooit zoover
gaan, dat de menschen zouden verge
ten, dat zij allen broeders en zusters
^ijn, die tot denzelfden Vader bidden:
,Onze Vader."
„Het gebed des Heeren vóór zijn dood
Opdat allen één zijn" is het voort
durend gebed der Kerk. De vervulling
daarvan zou de wereldvrede beteeke-
Zooals de wereld er thans uitzief,
zal deze wereldvrede eerst een ge
schenk zijn voor de voleinding der
tijden. Maar dat mag voor ons geen
reden zijn om voor dat groote doel
niet te werken en te bidden jn met
alle mogelijke middelen er naar te
vrede onder de ChristenjKe voift'erén
bereikt zou worden.
MIJNHARDTs
Zenuw-Tabletten 75 ct.
Laxeer-Tabletten60 ct.
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
Bij Apoth. en Drogisten
i het bewaren!
EvangelleverkJorlngt.
Derde Zondag van de Vasten.
Treft de genade een hart tot mede
werking bereid, dan verheit zij den
mensch tot kind van God, herschept
in hem den ouden ongerepten adeldom
van het eerste menschenpaar. De
mensch wordt dan weder het allerge-
liefdste kind van God. Het beeld van
den vader drukt zich uit in de kinde
ren. Zijn de geloovigen kinderen Gods,
dan zijn zij ook navolgers van God.
Zij zullen evenals het kind naar zijn
vader gelijkt, eene godsgelijkenis be
zitten. Die gelijkenis met God veropen
baart zich in de liefde, welke zij God
en elkander toedragen. Zij zijn voor
God als een aangenaam reukoffer, wel-
behagelijk in zijne oogen. Onkuisch- ui_nti
heid, onreinheid, gierigheid, liefdelooze l moet
en onwelvoegelijke taal is onder hen
zelfs bij name als onbekend. De Za
ligmaker is met de geloovigen en de
geloovigen zijn met den Zaligmaker als
leden van één gezin, zich verheugende
in de rijkdommen van een hemelsch
erfdeel Het erfdeel van den Satan,
Kerkvervolging.
Men vraagt zich wel eens af, hoe
het toch mogelijk is, dat b.v. in Rus
land de godsdienst en zijn belijders
op de meest gruwelijke wijze werden
vervolgd en nóg worden.
De strijd, dien het bolsjewisme
openlijk en verwoed en met gebruik
alle middelen tegen den Godsdienst
voert, zou nooit zulke ontzettende af
metingen hebben aangenomen, als de
leefwijze van velen, die zich dienaars
God en Christenen noemen, niet
lijnrecht in tegenspraak was ge
weest met de christelijke beginselen,
die zij heeten voor te staan. De kort
zichtige mensch verwart de dingen
zoo gauw.
In Rusland werden het Czarisme en
de Russische Kerk met elkander ver
eenzelvigd, omdat de Czaar 't hoofd
dezer kerk was. De tyrannie van Czaar,
staatsdienaars en grondbezitters, werd
door de eenvoudige Russen als een
fout van de Russische Kerk beschouwd.
Het Czarisme werd in st«iid gehouden
door het geestelijk gezag van den Czaar.
En daaiom is het te verklaren,
natuurlijk niet goed te keuren - hoe
deze geweldige godsdienstvervolging
kon losbarsten.
En gaat het in ons land, dat door
geen vervolging wordt geschokt, niet
evenzoo Geven wij de vijanden van
den godsdienst niet somtijds wapens
in de hand, door een onchristelijk
leven? De Kerk wordt ook hier be
streden, maar ook wij moeten de hand
in eigen boezem steken en ons schuldig
bekennen. Het voorbeeld van Rusland
ons een waarschuwend tee
ken zijn.
Niet wanhopen.
De aartsbisschop van Weenen zeide
dezer dagen kernachtig, waar in de
kwestie van den wereldvrede de schoen
Zie Etalage
KANTOORBOEKHANDEL
Langestr. 65 t.o. Krommestr. - TEL. 326
Naar de stembus!
Men kan het eeris zijn of niet met
de verschillende standpunten en pro-
gramma-eischen der R. K. Staatspartij
men kan wrevel koesteren over het
uitstellen van reeds lang verwachte
tegemoetkomingen aan de Katholieken
en wij doelen hier o.a. op het
processieverbod en art. 117 der Indische
Staatsregeling. Men kan vinnige crititk
uitoefenen over het al of niet dansen
naar het pijpen der regeering. Het is
ieders goed recht een meening te vor
men. Maar het is geen recht om daarom
de Kath. Staatspartij den rug toe te
keeren om elders zijn politieke mee
ningen en afwijkingen te kunnen bot
vieren. Er bestaat ook in de Staats
partij gelegenheid voor hen, die meenen
dat het hopeloos misloopt.
Ook wij 'ijn het lang niet met alles
eens, wat de R.K.S.P. heeft gedaan.
Maar daaromhet is de plicht, de
politieke plicht, van eenieder in het
belang van onze kracht en eenheid te
werken in de Staatspartij. En we mogen
dit verband nog wel eens wijzen
op het woord van den Paus, die de
Katholieken van Nederland op het hart
drukt hun minderheids-positie te ver
stevigen door eenheid.
Het gaat om belangrijke zaken
Sproeten komen vroeg
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten,
Uit Duit schl and.
Nu Hitler in Duitschland zijn macht
gevestigd heeft, geboren uit wanhoop
van het volk en met middelen vaak,
waarvan ieder fatsoenlijk mensch
schuwt, is een waar schrikbewind be
gonnen, waarbij alle tegenstanders
onschadelijk worden gemaakt.
Ambtenaren worden afgezet, zelfs
heele regeeringen en de pers der tegen
standers wordt gemuilkorfd. Dat is de
taktiek van den overweldiger en Hitier
is in dit opzicht geen haar beier dan
Napoleon en de Russische machtheb
bers. Tegen den politieken tegenstan
der schijnt alles geoorloofd, zelfs een
onbeschoft optreden als tegen een
Centrum-orgaan in Essen, dat men
dwong om Hitler-propaganda op te
nemen! Erger is echter, dat men den
klassenstrijd ook maakt toi een rassen-
strijd en dat men de |oden als ras
vervolgt. Daartegen moet 'n woord
van protest gaan van heel de beschaafde
wereld.
KAMP No. 41 TELEFOON No. 1093
ACHTER DE KAMP 4 en 25
Ter gelegenheid van de uitbreiding van onze Garage Heeatelplaatasn
exposeeren wU vanaf 18 Maart de NIEUWSTE MODELLEN der
Nieuwe Lijnen - Verrassende Prestaties
Luxe en Comfort - Zuinigheid
Lage Prijzen - Technische Perfecties
TYPF ft" Een ZU1NI0E automobiel voor zaken en genoegen. Véél grooter en véél dege-
rft r-. a UAU B^uwd dan de z.g.n. „Kleine" wagens. Alle technische perfecties van
de Citroën Modellen 1933. Wordt ook geleverd als z.g.n. „Commerciale" met extra achterportier
(4 personen of 2 personen en 500 K.G. goederen).
PRIJS f 1950.-
PRIJS f 2550.-
PRIJS f 3450.-
N.V. Automobiles Citroën Amsterdam Stadionplein 26-30
In ons gemoderniseerd bedrijf zullen tevens op den voorgrond gesteld worden de wereldberoemde motoren
U wordt beleefd tot een bezoek uitgenoodigd
ATTFNTIF I 0°,r aan,c°0P van de nieuwste machine
Al ICllllC» zijn wij thans in staat Uw Copiëerwerk
ook IN KLEUREN te leveren, met tee-
kening. Zeer billijke prijzen.
IPIANO'S.VLEUGELS.ORGELS
Fa. R. van den Burg - Arnh straat H
Bezoekt onze magazijnen; wij bieden B
U een enorme keuze zoowel in het
eenvoudigealsin hetmeestluxegenre
Betaling vanal i 4.— per maand B
Nooit meer Oorlog!
E.- bestaat een Volkenbond op
de wereld, die heet te zijn gesticht om
naties en haar regeeringen nader tot
elkander te brengen. Er zijn Volken-
bondsvereenigingen, die de gedachte
aan internationale samenwerking en
vrede trachten levendig te houden. Er
is tenslotte een machtige vereeniging
met Het devies: „Nooit meer oorlog!'
en een gebroken geweer als insigne.
Waarschijnlijk is dit lang niet alles,
maar deze drie tezamen vormen een
machtig organisme, dat, naar uiterlijke
schijn, den moeilijken weg naar wereld
vrede wil banen. Wij zeggen: naar
uiterlijke schijn en willen daarmee het
vertrouwen in den Volkenbond niet
schokken. Maar van de drie eenheden,
die wij noemden, is zekerde diploma
tieke volkenbond de meest onwaar
achtige. Het is geen bond van volken
het is een bond van regeeringen, van
diplomaten, die elkander met fraaie
redevoeringen een rad voor de oogen
willen draaien en door ondergrondsche
machinaties het welzijn van de andere
volken benadeelen.
Het wordt nu toch dag aan dag duide-,
lijker, dat de pogingen om te komen tot
ontwapening en daardoor tot grootere
vredes-zekerheid, hopeloos aan den
grond vastloopen. Het is gecoquetteer
met de mooiste bedoelingen, met daar
achter die geheime drijfveer van hei
eigen, beperkte nationale belang. En
ook dat nog niet altijd!
De laatste tijden komen wij tot de
beangstigende ontdekking. dat;het wer
kelijke oorlogsgevaar na 1918 nog niet
zoo groot geweest is als juist nu. En
de schuld van dit gevaar geeit men
den economischen toestand. Maar men
vergeet, dat die slechte tijden hun oor
zaak vinden in de geestelijke, in de
gesteltenis der volken. Het herstel der
wereldorde en de vrede moeten terug-
keeren vanaf de onderste trede der
maatschappij: van den mensch zelf,
vanuit zijn hart dat vrede heeft. In de
gezinnen moet vrede heerschen. want
zij vormen allen te zamen den staat.
Zij moeten kunnen geven en nemen in
eerlijk eigenbelang, dal nergens anders
uit bestaat dan uit verdiensten van
goede werken. De natie, het volk, wordt
dan eendrachtig, zal bloeien door zijn
Christelijkheid. Liefde ontbreekt er in
de huidige wereld. Waar leer! men
elkander beminnen? In den Volken
bond?
In het Geloof van Christus worden
de hartstochten, de nijd, afgunst en
andere zonden ven het egoïsme in
bedwang gehouden. Alleen in het Ge
loof is de overwinning van den vrede
te bewerken met als wapenenliefde
en Godsvertrouwen.
Handcyclostyles
Speciaal adres voor
AMERSFOORT
Langestraat 84 Telef. 528
De directeur der Zuivelfabriek te
Dedemsvaart reed in gezelschap van
den directeur van de Zuivelfabriek te
Slagharen, den heer Vos, per auto door
Harderwijk. Door onbekende oorzaak
botste de auto tegen een boom. De
inzittende Vos werd op slag gedood.
Pepping werd gewond.
i hoenderpark bij Leeuwarden
ontstond brand. De spuit verloor on
derweg een band, waardoor een voorbij
ganger licht aan het hoofd werd ge
wond. Door een en ander kwam de
spuit te laat. Meer dan duizend kuikens
kwamen in de vlammen om. Voorts is
groote hoeveelheid gereedschappen
en voer een prooi der vlammen ge
worden.
Mgr. C. F. Le Blanc, de ouds'e
der priesters van het aartsdiocees, d><'
in het begin dezer maand zijn emeritaat
kreeg ais pastoor van Cothen, is 90
jaar geworden.
Naar uit Lens wordt gemeld wierpen
kinderen van een Poolschen arbeider
een granaat, die zij bij het spelen
hadden gevonden, op straat. Een ont
ploffing ontstond, waarbij twee kinderen
gedood en twee zwaar gewond werden.