LIJST 25 floteirsnde Duplicators F. fl. TULP 5- Eeuwfeest v. St. Liduina Autotocht naar Schiedam Bel dan op No. 42 w Kantoor cn Drukkerij F.angegradit 28, Amersfoort SL^EM??DEuVerschlJnt e,ken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden .Jinaanden' bui,en Amersfoort f MO. franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Bembode, gevestigd te Amersfoort De Eembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 18 April 1933 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. BUI, voor handel en nijverheid bg geregeld adverteeren Advertentien moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang - No. 5 Paschen. (Ingezonden) Krachtens oude traditie levert menig neutraal-liberaal blad met de Paasch z'rt Paaschartikel. Men leest daar van herleving en opstanding, en van vee) meer. Soms waagt de auteur 't zelfs den naam van Chrisius nog te noemen. Dezer dagen kwam me weer zoo'n atemmings-artikel uit de neutrale zöne onder 't oog. Ik lees daar van de motieven, waar om de auteur zooveel houdt van het k. voorjaar en van Paschen, wellicht „de «HJterlijkste, meest gedachten-wek- kende onzer feestdagen." Ik lees verder: „we zijn door won wen omgeven, maar we letten er niet meer op." Ik tracht dieper le dringen in de beteekenis zijner woorden, ik kan niet dieper komen dan de her leving der natuur. Van een bovenna tuurlijke herleving uit het geloof in de Verrijzenis van den menschgcwor- den en voor ons gestorven Zoon Oods is niets zelfs geen „streepje vuur" te bespeuren. Niet één „airtje" hoort men V *>jn ziel zingen. Kan dat de belijdenis zijn van iemand, V die in den Christus gelooft A Maar men schrijft die opstellen niet voor zich zelf, wel voor de lezers. Dus wordt verondersteld, dat de lezers dier bladen meer gesteld zijn op een schoon stukje proza over de herleving der natuur, dan op een [woord van diep gevoelden dank voor het wonder dat een wereld heelt gewekt uit dwa ling en zonde. Hoe kunnen sommigen ons nog wil len wijs maken, dal zij die met deze paasch-beschouwingen het eens zijn, zich terecht „Christenen" noemen. Wil men zich Christen noemen, dan moet men op de eerste plaats gelooven in de Verrijzenis van den Christus. Ge- looit men hierin niet, dan is verder alle geloof „ijdel," nutteloos, en be hoeft men zich niet te kleeden met een zoogenaamd christelijk gewaad, want dit is in wezen dan huichelarij. P Willem de Zwilger. In een der vorige nummers van De Eembode gaven we weer wat Piot. Titus Branasma van de Universiteit te Nijmegen dacht over Willem de Zwijger en het^herdenkingsfeest. Hier moge nu volgen wat Prof. Nolet, oud-hoogleeraar van het Seminarie te Warmond over Willem de Zwijger te zeggen heelt. Het is mogelijk dat wij katholieken als een nationaal feest herdenken den geboortedag van Willem van Oranje. Vijllig, zestig jaar geleden kon dit niet. Maar er is veel veranderd, aan beide zijden, Katholieke en Prolestantsche. Wat ons afzijdig tegenover de her denking zou doen staan is de houding van Willem van Oranje ten opzichte van den godsdienst. Deze is af te keuren. Willem van Oranje heeft geen keuze gemaakt tusschen de godsdien sten, die heel zijn leven beheerscht bebben. Wij mogen hei hem niet zoo vreeseiijk kwalijk nemen, dat hij zoo vaak van godsaienst veranderd is, Lu- thersch, Katholiek, Luthers, Calvinis tisch. Oat komt doordat zijn vader, Willem de Rijke, Katholiek en zijn moeder Juliana van Stolberg protes- tanlsch was. Zijn doopsel was gedeel- iijk Lutersch, gedeeltelijk Katnoliek. Aan het Luihersche doopsel werden Roomsche ceremoniën toegevoegd en vervolgens werd een H. Mis opge dragen. Als Willem 12 jaar is sterft zijn neef René van Chalons, die het prinsdom Oranje nalaat. Zijn erfstelling oehoelde de goedkeuring van Karei V. Ter wille van die ertenis werd Oranje Katholiek. Kan dit den prins een hoog idee ge geven hebben in de keuze van de ver schillende vormen, waarin het Chris tendom zich voordoet? Aan 't hof van Brussel kreeg de jonge prins ook geen hoog idee van het Katholicisme, door den wereldschen, die daar heerschte. De geestesgesteldheid van Karei V moet grooten invloed hebben uiigeoelend op Oranje. Karei V was een trouw Katho liek, maar voor zijn tijd behept met een eigenaardigen modernistischen In slag. Als Luther veroordeeld was, gaal Karei Met positief Katholiek zijn weg, maar hij gaat theologische disputen beleggen, waarbij de keizer uitspraak zat doen. Terzelldertijd wordt het cilie van Trente gehouden. Dit vt dert niet de dogma's, doch maakt her vormende bepalingen voor de practijk van het leven, i Oranje gaat slechts op in staats- en krijgszaken, Hij heeft geen tijd voor theologische disputen. Hij laat, zich wat keuze van godsdienst betreft, leiden Met en zonder automatische papier- toevoer en inktverdeeliog m KANTOORBOEKHAMDEL Uwgsstr. 68 lo. Krommmtr. TEL. S2« door zijn belang. Kan hij hulp krijgen van de Luthersche vorsten In Duitsch- land, dan laat hij weten, dat hij ook van dien godsdienst is. Aan den Paus schrijft hij, dat hij „de pest der ketterij zal uitroeien in zijn prinsdom Oranje." Wij moeten zijn groote fouten onder oogen durven zien, dan valt er in hem nog genoeg te prijzen. Moeten wij God niet dankbaar zijn, dat hij aan ons volk dezen man met ai zijn fouten maar ook met al liet goede geschon ken heeft? Een tweede grief tegen Oranje is, dat de door hem aangevoerde troepen zooveel ellende hebben veroorzaakt, bijna even erg als de Spaansche troe pen. Is het eerlijk Oranje daarvan ten voile de schuld te geven? Neen. In de 16e eeuw was een begrip van krijgs tucht vrijwel onbekend. Het best was het nog bij de mannen van Alva. Had Willem geen geld, dan gingen de sol daten plunderen. Ook bij de Spaansche troepen gebeurde dat. in Limburg hebben de troepen van Oranje vreeseiijk huis gehouden. Wij kennen de martelaren van Roermond. streken kennen wij de marte laren van Gorcum en Cornelius Musius. is dit Oranje's schuld? leder ander krijgsoverste, een enkele uitgezonderd, was het even onmogelijk dergelijke dingen te voorkomen. Oranje beet! zijn best gedaan, met name wat betreft den Briel en Musius om het gebeurde te voorkomen. Lumey heeft hij bij de irste gelegenheid laten schieten. Er wordt gezegd, dat Oranje eigen belang op het oog had. Wie werkt zonder dat Is het geen dwaasheid van Orünje onbaatzuchtigheid te vragen? Is Oranje de stichter der nationale dynastie geweest? Ja. Een dynastie is dan nationaal, wanneer het belang van den vorst, van de dynastie, samenvalt met de belangen van het volk. Door het behartigen van het belang van het volk heeft Oranje zijn eigen belang gediend. Oranje is een nationale figuur. Wan neer men zegt: de stichter der Neder- landsche natie, dan is dat zóó niet waar. De vorming der natie is begon nen toen St. Servaas in het Zuiden een ambtgenoot kreeg in St. Willebrord te Ulrecht. Dan ontstaat de Nederlandsche natie. Onder Karei V komt de losse eenheidstaat van de zeventien gewes ten. Oranje heeft't sluimerend natio naal gevoel van velen gewekt. Daarom heeft hij voor de staatkundige eenheid zon'n groote beteekenis. Oranje heeft Duitsch bloed, maar is erfgenaam van het Fransche Orange en kreeg atn het hof een Fransche opvoeding. Zou deze man met Duit- schen en Franschen inslag niet buiten gewoon geschikt zijn om ons Neder landers te begrijpen? Zijn optreden komt na het vertrek van Philips. De aanwezigheid der Spaansche troepen beschouwde men als een symbool van ondergeschiklheid van 't eigen land aan Spanje. Dat beliefde men niet. Oranje klaagde in den Staatsraad en bereikte zijn doel. De oppositie tegen de nieuwe rege ling der bisdommen was veel meer een katholieke dan een protestantsche. De regeling was getroffen tusschen Philips en de Curie. Het ontbrak den katho lieken in die dagen van hoog tot laag aan de noodige edelmoedigheid om mede te werken aan de uitwerking van dit mooie plan. Het zwakke punt was, dat de regeling den landheer i.e. den koning van Spanje, de macht gaf de Nederlandsche bisschoppen te benoe men. Philips had de belangen van zich en zijn monarchie gezet tegen de be langen van dit kleine deel der mo narchie. De grootste kwestie, die ons vader land in beroering heeft gebracht bij het voorspel van den tachtigjarigen oorlog is „de inquisitie". Wij hebben daarvan een alkeer. Inquisitie heeft echter altijd beslaan. Bij het Nederlandsche volk is verzet tegen de inquisitie onbekend vóór Karei V. Karei meende, dat hij in zijn eigengeérfde gewesten de ketterij op eigen gelegenheid kon bestrijden en stelde Frans van der Hulst nan als inquisiteur. Tegen deze inquisitie ver zetten zich de gewesten en plaatselijke stemmen Woensdag 26 April op no. I van de Kath. Lijst magistraten. Het verzet kwam van de Kalholieken. De landsregeering zette door cn verscherpte de plakkaten. Paus Adriaan VI, Nederlander van geboorte, maakte de zaak in orde door van der Hulst tot Pauselijk inquisiteur te be noemen. De inquisitie onderzocht het al of niet aanwezig zijn van ketterij, in welk eerste geval zij den schuldige over leverde aan den wereldlijken arm. Dan begon pas de ellende: ln sommige ge westen heeft deze inquisitie nooit be staan. De oppositie tegen de inquisitie, welke werd aangevuld door de plak katen, was algemeen. De Katholieken stonden er niet buiten. Wat het aantal slachtoffers betreft, houdt Prof. Nolet het met Van der Hagen, die van 2000 spreekt. Dat is heel wat. Ons volk wil dat niet. Het is gematigd, vooral als het verstandelijke delicten betreft. De verdraagzaamheid van Oranje aat boven verdenking. Dit maakte hem buitengewoon geschikt om hem te plaatsen aan het hoold van het ver zet tegen de plakkaten. Oranje sprak in den Staatsraad. Hij wilde een pari- teitstaat waar protestant en Katholiek vreedzaam naast elkander leefden. De zaak komt in Madrid. Philips roept zijn staatsraad en zijn theologen. Deze laatsten zeggen„Wanneer het algemeen belang d.i. de veiligheid van den staat en het behoud van het gezag des konings zulks gedoogt, moogt U die vrijheid verleenen." (Dit is het zelfde principe van onze moderne sa menleving. Ook in Frankrijk was dit in dien tijd een verbreide meening). Philips antwoordde: „lk vraag niet wat ik mag, maar wat ik moet doen." Hij was sterk onder den indruk van den Moorenopstand in zijn laid en verwarde de Noordelijke onderdanen met de heidensche opstandelingen in eigen land. Zijn historische woorden voor het kruisbeeld hebben Oranje onverzoenlijk tegenover hem geplaatst en gedreven ir. de armen der Calvinisten, Als het antwoord in de Nederlanden aankomt zegt Oranje. Wij kennen den wil des konings; wij moeten doen, wat hij beveelt. Aan Margaretha stuurt hij de boodschap, dat hij aan de uit werking van dit bevel niet meewerkt. Dan komen het Compromis en de Beeldenstorm. De slag bij Austruweel maakt, dat de heele Nederlanden in pais en vree leven. Toch stuurt Philips Al va. Diens strafgericht is afschuwelijk geweest, zoo, dat wanneer Philips nog niet door zijn eigen maatregelen gebrand merkt kon worden als tyran, dit na het optrecen van Alva wel hel geval was. Daardoor verloor Philips zijn macht. De zaken komen dus anders le staan. Oranje is lusteloos te werk geweest om zich te verzetlen tegen de tyrannie Oranje heeft overal zijn menschen. Men zal een grooten inval doen. De Bartholomeusnacht doet alles in duigen vallen. Dan komen de Watergeuzen zij hebben toch niets te verliezen - niet alleen in den BrielHolland komt in opstand, Alva wordt terug geroepen. Rcquesens volgt hem op en als deze sterft slaan de Spaansche troepen in Antwerpen, Aalst en Maas tricht aan het muiten. Algemeen is het verlangen „ze moeten er uii". Oranje moet het doen. Hij heeft toen zijn ideaal zoo nabij verwezenlijkt gehad als nadien alleen in 1815 het geval is geweestéén groot Nederland van de 17 gewesten, die Karei bijeengegaard Fa. R VAN DEN BUR6 ARRHEHI8CHE8TRAAT I miii it hm mnutiui I is, ligt deze bij de toenmalige Calvl- nlsfén. Maar is er schuld? Er is een groot verschil "tusschen de Lutheranen, die er een ideologie op na houden en de Calvinisten, die een afgerond systeem hebben. Het Calvinisme Stond nójpn zijn eersten 5ver en daarom was het krachtig. Het schaardé zich achter Oranje. Philips had vergiffenis voor alles, maar niet voor ketterij. Oranje is als het ware gedwongen mee te werken aan een onderdrukking der katholieken. In 1576 was hii nog niet zoovérl "Het drijven der Calvinisten om ook bet Katholicisme elders, te ondertfrukkeo was oorzaak, dat men is uiteengegaan. Daar kwam bij de rivaliieit tusschen Zuiden en Noorden. Philips stuurde Alexander Farnese, hertog van Parma, die gebruik maakte van de oneenlgheid "i godsdienstig gebied en van de leenigheid tusschen de groote heeren i het Zuiden. Zoo kwam het tot het tragische oogenbiik in het leven van Oranje, dat de Unie van Atrechtwerd gesloten tusschen de Katholieken, de Unie van Utrecht tusschen de over- heetschend protestantsche gewesten. Oranje heeft standvastig vastgehou den aan zijn doel de Nederlanden vrij fe maken van Spanje. Onze Katholieke voorvaderen hebben veel te lijden ge- bad van deze geschiedenis, maar zij hebben meegeprofiteerd van de gouden eeuw. In de verdrukking zij ,_0 Spr. is overtuigd, dat het Katholicisme in 1933 heel wat hooger staat dan in 1555. Oranje is de groote factor geweest, die het nationale besef heeft losgesla gen en een gevoel van saamhoorigheid he^ft gesticht. Oranje is de man, die den band gelegd heef! tusschen Ne derland en Oranje, waaronder wij ons gelukkig voelen. Als het Nederland sche volk in druk zat, heeft het ge roepen om Oranje. Wanneer wij wen- schen dat Juliana zal regeeren, dan hebben wij een plicht van dankbaar heid jegens den eersten Willem, die den grondslag legde voor de dynastie. Bankdlvidenden en bankbeambten- salarlssen. Het moreel meest verwerpelijke ver schijnsel bij het mammonistisch kapi talisme is zonder twijfel zijn dividen- denpolitiek in crisistijden. Zelfs dan, als de ondernemingen reeds aan het bezwijken zijn, moeten de dividend betalingen, waarvan bij naamlooze vennootschappen de verdere crediet- verleening afhangt, gehandhaafd wor den. O. K. Chesterton's weekblad „G. K.'s Weekly" vindt voor dit soort staat huishoudkundige politiek zeer scherpe woorden: „Uit de berichten over de bezuinigingen, die men ten koste van het personeel voorgenomen heeft, moest aangenomen worden, dat de banken onder de aanhoudende crisis het zwaar ste te lijden hebben. De talrijke rede voeringen, bij banketten en algemecne vergaderingen, hoewel gemengd mei optimistische vooruitzichten, zeiden het zelfde. Daartegen zullen we hier niets inbrengen. Wel is hier de vraag op haar plaats, hoe men de intern voor genomen salariskortingen met de door betaling van dividenden vereenigen wil. De bankbeambten hebben nog nooit van zich kunnen beweren, dat ze cul- tuurloonen ontvangen hebben. Steeds moesten ze in bureau-ruimlen werken, waarvan de bodems inzt marmer be legd waren en waarvan de wanden prachtig bekleed warendaar mochten ze geweldige hoopen goud wegen, af tellen en inpakken. Hun salarissen stonden in de verste verte niet in de goede verhouding tot hun verantwoor delijkheid. Nu zijn de verhoudingen nog ongunstiger. Hierover kan toch heelemaal geen twijfel bestaan, dat de eerste aanspraak toekomt aan de men schen die werken. Rechtvaardige loon- tarieven, zonder nu bepaald luxueus te zijn, waren voor de banken van meer waarde dan blufferige gebouwen en kostbare inrichtingen. VOOR DE LEZERS VAN DIT^BLAD. In verband met de groote feestelijkheden te Schiedam ter ge legenheid van het op ZONDAO 30 APRIL per luxe Touringcars. Vertrek te Amersfoort, 's morgens 8.30 uur, vanaf parkeerterrein Politiebureau. Terug na afloop van het erootsche Graalspel. Prijs per persoon f2.75. Tevens bijwoning van het grootsche LIDUINA-GRAALSPEL, waar voor kaarten verkrijgbaar zijn A 13.50, 3.—, 250, 2.—, 1.— en staanplaatsen f0.50. Daar de belangstelling buitengewoon groot is, is tijdige opgave gewenscht met het oog op de beschikbare kaarten. Voor deelname aan den tocht en bestelling der kaarten oogeven Reisbureau „Hollandia" Schimmelp.slr. 72, Tel. 1568 en Sigaren magazijn Verweij, Kamperbinnenpoort 3. FILETS! Heerlijke Vischfilcts .Glastra's Delicatesjes", versch en gebakken verkrijgbaar. Pure visch, gesneden van de allerfijnste zeevlsch. Heerlijk van smaak Extra voordeelig GLASTRA'S VISCHHANDEL Utrachtscheetraal 40 - Telefoon 92 BERICHTEN UIT AMERSFOORT Cyclostylepapier Inkt en Stencils Vraagt prijsopgaaf Fa. H. ELZERAAR LANGESTRflAT 84 TEL 528 heelt. De Pacificatie van Gent bepaalde op godsdienstig gebied, dat Holland en Zeeland Calvinistisch, de andere gewesten Katholiek zouden zijn. De oplossing is mislukt, maar dit Is niet de schuld van Oranje. Als er schuld Coplëerinrichtlng VITESSE UW ADRES voor Kleier»!lj.(en en VerkieziDgs-propaganda-matariaal Katholieke Staatspartij Amersfoort. Zij, die bereid zijn op den stemdag, Woensdag 26 April, hun auto's be schikbaar te stellen voor hel brengen van zieke en hulpbehoevende kiesge rechtigden naar de stemlocalen, worden dringend verzocht hun adres te mel den aan het Secretariaat der Kath. Kiesvereenigingmr. A. E. Th. Kooien, Huize Nederberg, Utrechtscheweg 17, Telefoon no. 1109. Men wordt beleefd verzocht ten spoe digste op te geven de adressen van hen, die moeilijk te voet naar de stem bus kunnen komen en daarom dienen Ie worden gehaald per auto. Aanmelding te richten aan het Se cretariaat der Kath. Kiesvereeniging: mr. A. E. Th. Kooien, Huize Neder berg, Utrechtscheweg 17, Tetef. 1109: Spoedgevallen op den slemdag be hoort men te melden aan het Bureau van de Kath. Kiesvereeniging, geves tigd in het gebouw der Kath. Miii- tairen-Vereeniging aan het Zand, tele foon no. 730. Zondag 23 April, na de H. Missen, zal in de patronaatszalen bij de vier parochiekerken worden zitting gehou den voor het verstrekken van alle in lichtingen en gegevens, met het kiezingswerk verband houdende. Op den vooravond van den stemdag, dus Dinsdagavond 25 April, zal des avonds half acht in het gebouw Sint Aechten een groote vergadering wor den belegd voor de Katholieke kiezers. De heer Ouit, oud-lid van de Tweede Kamer, te 's Hage, zal dan als spreker optreden. Na afloop zal op het Zand een stoet worden geformeerd door de Kath. organisaties, waarna een omme gang door de gemeente wordt ge houden. Hebt U een Taxi of aufo noodig Amersfoort. 1746 Bureaumachine-Centrale. P. Bet- tinger, Kon. Wilhelminastraat 27 1724 MetaMwarenfabrlek, Bloeraendal- schestraat 45nt en 45i 1728 Beers, Stationsstraat 30 1733 Blees, Arts, Utrechtscheweg 122 1743 Boevè, Amersfoorlsche straatwee 121 te Soeslcrberg 1739 Centrum, Havik 24 1734 Doorn, Westsingel 22a 1749 Gaillard, Prinses Marielaan 20 1747 Qatsonides, Anna Paulownal. 25 1742 Gulik, Kalkoenstraat 8 1741 De Jong, Regentesselaan 32 1730 Jongejan, Pascalstraat 1 1744 Kinderhuis„Kinabu", Soesterberg 1753 Kinsbergen, Pauwstraat 17 1729 Kitselaar, Randenbroekerwee 3 774 Klap. Zuidsingel 72 1747 Kruit, Anna Paulownastraat 25 1738 Krijger, Woningbouw, Kamillestr. 1745 Loon, Weversingel 11 1706 Maison „Moderne", Westsingel 21 169 Meulekamp, Albert Cuypstraat 28 811 Morelisse, Arnhemscheweg 40 1732 Moslerman, Joh. v. Oldenbarnc- veltlaan 12 1731 Nieweg, Prins Hendriklaan 12 1748 Politietroepen 1735 Ramselaar-de Munk, Utr.weg 154 1704 Buijnink, Bloemenda-:schestr. 20 1736 Schuilen, v. Campenstraal 9 1726 „Actief", A. Benninks, fabriek Tuinstraat 20 1754 Wegerif, Soesterberg 1757 Ziekenhuisverpl. Miereveldstr. 2

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1