F. fl. TULP
R. K. Spaarbank - Amersfoort
Reparatie en Ondsrhuod
Bel dan op No. 42
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort f MO. franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 8 Aug. 1933
ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentién moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 37
Aan één verzoek wordt beter voldaan
dan aan tien bevelen.
Maria Consolatrlx
AStlictor um.
Maria Troosteres der Bedrukten.
Als wij bovenstaande» titel onzer
Moeder Maria zien slaan, dan gaan
onze gedachten even over de grenzen
van ons vaderland, naar het voor velen
onzer Nederlanders zoo dierbaar oord,
het genadeoord van Kevelacr.
Weinige huisgezinnen zijn er, of men
ziet haar beeltenis op een plaatje, of
men treft er een gedachtenis uit Keve
lacr aan en hieruit blijkt te meer hoe
de liefde tot Onze Lieve Vrouw van
Kevelacr bij ons Hollanders nog groeit.
Hoe kan het ook anders, daar toch
velen van ons of onze familieleden Ke-
velaer bezoeken of h •bbcn bezocht.
Hoe velen zijn er d'e na die plaats
eenmaal te hebben bezocht, zich ge
drongen gevoelen, om nog dikwerf, ja
soms ieder jaar als trouwe pelgtims
Kevelacr te gaan bezoeken. En neemt
de devotie tot Maria te Kevelaer toe
of af. wij durven dal niet beoordcelen,
maar dit is zeker, het getal pelgrims
dat Kevelaer bezoekt, is nog zeer groot,
als men bedenkt dat verleden jaar
Kevelaer nog bezocht is door meer dan
300 DUO personen.
Welnu, nu de tijd weer nadert dat
de Amcrsfoortsche processie zich ge
reed maakt om te trekken naar het
genadeoord, en deze altijd is in de
maand Augustus, de maand der vacan-
tic, waarin velen in de gelegenheid
gesteld worden een uitstapje te maken,
hoe schoon is het doel dan niet, eenigc
dagen door te brengen in liet zegen
rijke oord van onze Moeder Maria,
daar waar door zoo vele duizenden in
ons land en daar buiten, Itajr lol en
haar deugden worden bezongen, en
daar worden gesticht door zoo velen,
die om de genadekapel liggen neerge
knield, om daar hun hart uit te storten
voor hun goede Moeder, biddend vo o
zich /elven en voor hen, die zij in het
vaderland hebben achtergelaten. En dan
getroost en gesterkt weer naar hun
haardsteden terug keeren en lang daarna
terug denken, aan de ze,.wilrijke dagen
in Kevelacr doorgebracht.
Als mett de ücnadckapel of bij het
altaar in de kaarscnkapcl van binnen
achter het traliewerk, bekijkt, ziet men
een menigte exvoto's van pelgrims,
daar achtergelaten als blijk van dank
baarheid. voor de vele gunsten en ge
naden in Kevelaer verkregen.
Dit alles te zamen genomen moet
ons zeker aansporen om onze liefde
tot de Moeder Gods van Kevelaer te
doen toenemen, om ons hel voornemen
te doen maken om dit jaar de processie
naar Kevelaer eens mede te maken.
Wij kunnen er zeker van zijn er geen
spijt van te zullen hebben, te meer
daar het ons zoo gemakkelijk wordt
gemaakt om ons bij de Amersfoortsche
processie aan te sluiten, een der schit
terendste processie's die Kevelacr be
zoekt en die ook alles in het werk stelt
om het voor de pelgrims zoo voor-
deelig mogelijk te doen.
De datum is gesteld op 22, 23 en
24 Augustus, dus de tijd nadert snel.
Lalen wij ons spoedig opgeven,
vooral bruidjes zijn zeer welkom, om
dat het getal niet te groot kan zijn om
luister bij te zetten aan de Bedevaart
het ons zoo dierbaar Kevelaer.
W. v. B.
Het Lyceum
O. L. Vrouw ter Eem.
Deze nieuwe onderwijsinrichting aan
de Daam Eockemalaan staat onder lei
ding der Zusters van Onze Lieve Vrouw
in Amersfoort.
Het onderwijs in deze inrichting staat
geheel gelijk met dat van andere der
gelijke inrichtingen en zal voldoen aan
al de eischen. door het Rijk gesteld
het Middelbaar en Voorbereidend
llooger Onderwijs.
liet zal in ven zesjarige cursus met
volledig leerplan zoowel de richting
Itoogere Burger School als Gymnasium
Hut Amersfoortsche
luimen of Bijenrfllde
door A. E. VAN BEURDEN.
ril I
I i li ili-1li
lil
li lie
«.,1 IM-I
-rkluri'ii.
Ui-lijk kuil bij1"Ie
ïnj-'" V.
Schrijfmachines
Inktlinten Carbon
KANTOORBOEKHANDEL
Lcngestr. 66 lo. Krommestr. TEL. 326
Hoewel het volledige leerplan van
Gymnasium en Hoogcre BurgerSchool
zal gevolgd worden en hoofdzaak is,
blijft het toch niet uitgesloten, dat ook
aan die meisjes, waarvoor de ouders
een minder streng wetenschappelijke
en een meer vrouwelijke opleiding
weuschen. aan het internaat ruim
schoots de gelegenheid wordt geboden,
zich ook op ander gebied te ontwik
kelen.
De leerkrachten aan het Lyceum ver
bonden, voldoen geheel aan de eischen
door het Rijk gesteld aan de leeraren
van Hoogere Burger School of üym-
Ook voor de facultatieve vakken, als
muziek, zang, fraaie handwerken enz.
zijn gediplomeerde leeraressen aan-
Zoo zal het Lyceum .Onze Lieve
Vrouw ter Eem" onder de bescherming
van Onze Lieve Vrouw van Amersfoort
trachten te zijn de school, waar de
opvoeding en ontwikkeling van het
Katholieke jonge meisje in den ruim-
sten zin en met de grootst mogelijke
toewijding wordt behartigd.
Sa een tweejarige onderbouw, waar
alle leerlingen dezcllde lessen vol
gen, kunnen de meisjes naar keuze der
Ouders en in overleg met de Rectrice,
ot wel de Hoogere Burger School-rich-
ting inslaan of wel de Gymnasiale oj>-
Iciding voltooien.
Deze tweejarige onderbouw geeft
n de Ouders ruimschoots gelegen
heid om te constatceren, welke richting
or hun kind de gewenschte is. daar
deze 2 jaren zoowel Latijn het
hoofdvak van het Gymnasiale onder-
- als wel Wiskunde een der
voornaamste vakken van de tl. B. S.
worden onderwezen. Het resultaat der
studie in deze 2 jaren is voor de ouders
een veilige gids.
Ook wanneer de leerlinge later de
Hoogere Burger Schoul-richting inslaat,
is het onderwijs in het Latijn, in de
eerste jaren genoten, voor een Katho
liek meisje altijd een waardevol bezit,
daar het haar bekend maakt niet de
taal der 11. Kerk.
De Dom van Utrecht.
II.
Het tegendeel schijn! waar die geest
drift was voornamelijk het dcci der
bisschoppen en dnmheeren, niet van
het volk. iets wat heel begrijpelijk is
bij de overdenking der moeilijkheden
van de geestelijkheid, onzer dagen, om
het noodige bijeen te krijgen voor de
allernoodzakelijkste caritatieve werken.
Vandaar ook bij den „Doinbouw"
gedutige klachten over geldgebrek,
slaking van den arbeid, aanwending
van allerlei prikkelende middelen om
de milddadigheid in werk.ng Ie brengen
en Ie houden. De finanticcle kurk werd
gevormd door de aflaten.
De eigen en ander bisschoppen, zelfs
Paus, hielpen er aan mee, om door
voortdurende vernieuwing en verhoo-
ging lot geven te stimutccren. Er be
stonden aflaatbrieven van 40 dagen,
van 100 dagen, van 1 jaar, van 3 jaar,
ook van 7 jaar cn meer. voor die ge-
loovgen weikc op bepaalde feestdagen
den Dom bezochten en dan hun pen
ningen voor haar .fabriek" (zoo luidt
de term) offerden.
leder jaar gingen ue aflaaiprcdikers
.questierders van St. Maarten" er op
uit. om overal aanslagen op de beurzen
der geloovigen te plegen. Maar dat
alles kon toch bij roerige tijden en
misgewas, nog gemakkelijk lalen en
dan kwamen heel krachtige middelen
op de proppen. Zoo gaf Paus Boni-
lacius den IX in 1306 weer een nieuwen
aflaat, in 1396 zelfs verlof aan de af
laaiprcdikers om ook bij onder inter
dict liggende dorpt-n en sleden op le
treden. Ze mochten met open kerkdeur,
|>iirgeerende middelen, met vvnrmeu
saffraan en wat ui m>-l. Home
i met rulliiiis. mn-kaeleii. mie
rikswortel deed evlru goed. ij halen
dit alli
den daarbij
r al g
MC /.ml.t e
dal de i
telde i
bon-
Vl'lllWI
gevolg, daar de korven
|diia|sen. om /.e legen lie
gev uld terng té lullen. De pi-mini
iiinlen lijd Innig geschut. Als m
de vroegere beschrijvingen v
bijenvolk naleest, dan ziet men
de gronle waarde die men er ua
le. Een boekje nil de Wille
Alilvverjii-ii gedrnkl bij Joannes Petros
Willemsen op ('.ln|lllnr|>. en .am
stelil door Tbeoiloriim ('.Intimi!,
de Bijen, barren vvntnlrrlirkrn
sprimck. nuttier, en scldzuim' vvi
verval in drij bot'ckcn. Duitrin schijfl
bij. dal zij ons loeren werken, maar
gevell bollig en was, 'l welk dient
iiiedieijin-n. drank. s|iijs voor zwakke
-nuf Dciinicriliis had al vóór eeuwen en
eeuwen geleerd, gebruikt bollig binnen
en olie iniilen: terwijl de was dient in
de kerken, paleizen en boven. Ook
geeft de schrijver in dal boekske aller
lei geneesmiddelen uil Imiiig gemiiiikl:
legen lini>rd|iijii. buikpijn, hoest, lillik-
looi). gemengd mei llieriiikei tegen val
lende ziekte, waterzucht, slangenbeten,
flereeijn. de koorts. Hij maakt er syro-
pi-ll villi voor de uillilg- ell milt lijders,
legen geeizuelil en verwerkt ze met
begrippen.
Maar uien kan er ook uil zien. hoe
in aanzien de produelen vier bijen en
ook vie bijenhoiiderij was. vooral ook
te Amersfoort, zooals blijkt uil de in
Fleliite berustende geschriften ilieuauu
liet gihlchock. een kwartijn in per
kamcnl. geschreven met versierde lie
ginleltei'. afwisselend iu rooil en z.warl
bevat de statuien van bel Gilde en dv
ulijsl van HiO.'t 1755. Iu vb- naam
lijsl slaan allerlei Aim-rsfoorlsebe na
van In-kende families en is iu 1603.
'l schrift le zien. hcgiiiincu inv
al leden en een 35-tal sillei
bijenhouders.
Ilv-l is een Rnnmsehe instelling go-
iveesl. wat men duidelijk uit hel regie
neut kan zietl. waar zielmissen gelezei
worden vil Uonmsclie jilcv-lilighcvlci
vervuld, wal zeer ojinierki-lijk is. vlaai
men iu 1579 vie St. Jnriskm-k ai vuo
den godsdienst bestemd vil in de vol
gcudc jaren vie Knomarlieu huilen Iu-
Bestuur gestolen bad. zv-lfs de heslurei
vier Gildcil omgezet haal.
Evil nvi-rziehl van lu-l Reglement ei
vie werking van liet Gilde volgc liiv-ru:
Wij liegiuueii met vie instelling vu slim
tioneei'iiig vliivir liet stadsbestuur i
1603.
eens per jaar, na verwijdering van met
name genoemde onder interdict liggen
de personen, de Heilige Mis lezen of
doen lezen.
Hij gaf ook in 1399 Sanctie aan het
besluit van bisschop Frederik van
Blankenlieim, om door het gansche
bisdom alle woekergelden, geroofde
zaken, legaten, giften, wier rechtheb
benden, of bestemming, onbekend wa
ren, ten voordeeie van den Dom ver
vallen le verklaren. De bisschoppen
Jan van Diest en Jan van Zyrik legden
al hun diocesane priesters de verplich
ting op van iedere maand een mis le
lezen, voor de levenden en voor de
dooden elk een. die hun giften tot de
timmering der Moederkerk hidden ge
schonken.
Bisschop Jan van Virneburg bewees
zijn vindingrijkheid door de bepaling
van 1364 dat evenzoo al de opbreng
sten der strandvonderijen den Dom-
bouw ten goede zouden komen. Niet
alleen waren er vrome menscher,, die
graag offerden voor een Majestueus
Godshuis, of vrome menschen. die hun
geld liever aan wat anders gaven, of'
onverschilligen, die alleen aan zich zelf'
dachten en alles op den rug hunner
medeburgers schoven, er waren ook
in dien tijd van die graaizuchiigen die
nooit hun har.dcn thuis lieten als er
wat Ic verdonkeremanen Mei Er waren
ook toen var. die ijverige lui. onder het
mom der liefdadigheid z.ch zelf vet
mestend melde schatten var. den tempel.
Ir. 1322 beschuldigt bisschop |an van
Brinkhorst', crschillendegeloovigen van
di' kwaad, hij wekt de dekens op om
de trouwelooze rentmeester te vervolgen
|an van Diest klaagt in 1327 over het
zelfde euvel bij lei-ken en zelfs bij
sommige priesters. En hunderd jaren
later, als er een scheuring in het bis
dom is ontstaan, tengevolge van het
groote schisma, dan klagen de leden
van het Domkapittel, die Rudolf van
Diepholt aanhangen hun tegenstanders
(de partij van Zweden van Kuilenberg),
op het concillic van Bazel aan wegens
onttrekking van gelden aan het fonds
van den Dombouw. Deze waren be-
d voor de versiering van het inle
en de kerkvergadering gelastte
procedure tegen de schuldigen.
Zoo kwam toch de Dom van Sint
Maarten eindelijk na een dikke eeuw
van zorgen en tegenslag klaar. Als een
der glansrijkste monumenten eencr af
geronde cultuur, als een der kunst
zinnigste expressies eener verheffer.de
liturgie, konden de hervormden zich
van een Godshuis meester maken, dat
nog heden de bewondering wekt vat
alles. Te dwalen in die omgeving, dat
terugkeeren naar het verleden, dat
begrijpen de kuituurkracht van een
godsdienst die het innerlijk-schoone
lot zulk een uiterlijken vorm weet te
verwerken, dat is genieten van de
onder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond
Ooedgekeurd bq Koninklijk Besluit d.d. 14 Maart 1913, no. 68
De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden
worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw
BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT
des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAGAVONDS van 7
tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur.
Dadelijk ingaande rente 3®/,0 pCt.
Spaarbusjes gratis verkrijgbaar.
KassierAmsterdamsche Bank.
tllllwi
VI Iviv-ri
I
Zal i
Igcmeene vergadering nf „mergel
ark', al' v-r twee vli-rili-ii miii In
Tv- aantal broeders vergaderd zi.
vlit
Mm
n helov
aan lu-l giltlcrcgli
vlv-n besloten zai worden.
I Niv-nianil zal nniigt-unuicii
h. «tii- ..ipiilede feilen" In-ilrcvcn
ivf daarvan verdacht wordt vu zich vlnar-
rr iiicl verantwoorden kali.
De- Zondags vi|) kernai
zaïm-lijkt- immltijil grlioude
1 ivvlor lid tcgennordig moeien zijn.
ie niet kond en schuld livcfl.
helft van vlv-n maaltijd betalen
Agendo „morgenspraak". ie v
iet. in daarmede „onlbrovde
- jlag te
•lal
i vie I
-zullen vlaar geen vreemden hij zijn. li
vij te vuren te kennen gaven, dal
e broeders wilden vvorileu.
t)|> dien Kei
en deken
ilerlieiil v
Koude ciille kenliek zij allen luijileu.
dat wij met onsen vriën willen le Inve
en le ere Gods emle Siute Antlioiiis.
I Emle lielilieii uitgenomen oude
aeiiiiemeii een brodersehup ende zuster-
leken of bil:
(had'15 stuivers) Imelc voor de kas.
Als vle deken vi|> lie vergadering
t biedt" zuilen vle anderen den
11 buutten op boete van lure hlau-
1(1 Er zullen u|i vle vier i|ualertem-
perdageu vier zielmissen gelezen vv
den voor onze overleden broeders
zusters, voor alle gelonvige christen/ie
leu en ook voor allen, die ill lion les
lament vle liroeilerscba|) bedui-In In-ii
beu. De lellen gaan ten offer en lux
ren misse: wie wegblijft verbeurt
mille boiidreger (een buddreger
vroomheid, de volharding, de knapheid
der middeleeuwers, dat is terugver
langen naar den geest dier tijden, die
het ieven levenswaard wist te maktn.
De Dom van St. Maarten heeft niet j
alleen een voorgeschiedenis, ook een
nagescfiedenis. Allereerst had hij in
wendig veel te verduren van het be
ruchte vandalisme der Calvinisten.
Naamloos is de verwoesting door;
hen aangericht in het gebied der kun
sten. Ook de Dom kreeg zijn deel van j
deze Hunnendaad. Daarbij kwam in den
loop der tijden de vernieling door na-1
tuurrampenen in Augustus 1674 ging
het gansche middenstuk ten gronde,:
zoodat behalve de toren, alleen het
koor en beide kruispanden deerlijk ge-
havenu, overbleven. Het eenige wat er
gebeurde was het werk van de stads
reiniging. het puin werd opgeruimd.
Aan opbouwen dacht men niet, wat in
een veel armer tijd, door een veel
kleiner getal menschen. onder veel
moeilijker omstandigheden was tot
stand gebracht, daar miste men zelfs
de kracht des restauratie toe.
In de 19e eeuw (1825 en 1847) werd
het eertijds sprookjesgebouw gruwelijk
f;eschonden door een onuiistaanbare
abrieksingang te bouwen. Hierdoor
werd een deel der Kerk voor den dienst
der hervormden bruikbaar en van het
eens zoo indrukwekkende kerkgebt
staat nog slechts weinig overeind.
Tot een der hartewenschen van de
Nedcrlandsche Katholieken in vervul
ling zal gaan en de .Dom van Sint
Maarten" hersteld in alle vroegere
pracht en glorie, onder de lonen van
het orgel, door het jubelende episco
paat t de dankende geloovigen op
nieuw in dienst zal worden gesteld v"~
de Eucharistischen God.
F. DE COCK.
van alle soorten
Schrijfmachines
KANTOORBOEKHANDEL
Fa. H. ELZET7AAR
LAH6E5TRAAT S4 TEL. 528
Hebt U een
Taxi of aulo noodig
Amersfoort.
Bevrachtingscommissie van de
Geldersche Vallei.
De Bevrachtigings-commissie van de
Geldersche Vallei, bestaande uit de
11 Men zal niemand iu uil- ziel-
hun testament li-u minste een pond
Hel reglement gaat uu vertier en
draagt de gililrleden op limine nfge-
ii incileleileii in linn gebed le lier-
Als een lid overlijdt, 't zij broe-
f zuster, dan zal een ieder voor
i-zeii de boetpsalmen of drie rit
inseii. Ieder zal doen of 'l mui
telve wn- cu uu-l \olb- aandacht
13 Wie/ii/dcrbri
l.ui 11 een llulbmilselie giiblen of \\V
I I Wie
I drie
mier-
-lil liijliek ilede", zal evenveel als
-z.rgd beluien, de lielft
Antboniiis. de helft voor een viering
mr de broeder-, I' een zuster al lid.
iu wordt baar man lid voor stui
•rs. alzno legen verminderden j>rij*.
15 Wie uil hel gilile wil ireileu. lie
tuall een llollaudsi-heii gulden of X\\
wie iiii-l betaalt zal des
dags aaiigelei-kend worden ten
llilize en ili-s Maandags zijn gnei
gereed geld verkucht als |ilii-lilig
lllljg of gi
Lelijk op dal puiil
Binnenland
heerenP. A. Mariouw, M. D.J.Ger
ritsen, S. van Vollenhoven en B. den
Herder, zal op Dinsdag 22 Augustus
om 9.30 uur in het gebouw der Kamer
worden geïnstalleerd.
In verband met de waarschijnlijkheid,
dat vóórdien allerlei voorloopige admi
nistratieve bezigheded zijn te verrichten
(o.a. uitreiking van aanvraagformulieren
aan schippers, e d.) heeft de Kamer
den heer P. A Mariouw, lid der Com
missie, verzocht, om ten bureele der
Kamer tot 22 Aug. zich met deze
bezigheden te belasten, waartoe ge
noemde heer zich bereid verklaarde.
Correspondentie en informaties in
verband hiermede, kunnen voorloopig
gericht worden tot het Bureau der
Kamer, Arnhemscheweg 23.
De Volkskrant.
De bureaux van het dagblad der
K. Arbeidersbeweging „De Volks
krant" worden met ingang van 1 Jan.
1935 gevestigd te Utrecht.
Het blad, dat thans in Den Bosch
wordt uitgegeven, zal dan gedrukt ge
drukt worden op de eigen drukkerij
van het R. K. Werkliedenverbond.
16 Wie I
lig. of lil- l.l.lll-
ile tlt'in
milzaak i)f ki'l
I II f-
schreven, zal
-maakt, of ze zelf betalen.
iDe giliieliestiiren konden dus geen
huid op eigen boutje maken.)
19 Veranderingen iu "t reglement
alleen na raadpleging van ileu raad der
-lad en bel mcerendcel der broeders op
de gemeenschappelijke „morgenspraak
20 De gildeki..i wordl mei vier ili
n. die ieder een afzonderlijke sleutel
Iti-hhen. berustende bij ouden en nieu-
•n deken eu ouden en nieuwen bus-
(Die kisten waren gewoonlijk van
er en van kunstig maaksel. I
21 W aar om schandelijke of ver
keerde noorden |iand geëisebt wordt,
-rbourl de broeder 2 Beyorsche gul
den. half voor de stad. half voor de kas.
lette op bet goed gedrag der
lu-ocders l>ij de vergaderingen.)
Alle /inndiiig wordt Zaterdags
op stadhuis aangeleekend en 's Maan
dag- wordt dan het jiaml verkocht.
(l)eze maatregel was al vroeger ook
ngehaald.)
23 Men zal dril deken of htisnioes-
r als bij spreekl o|i boete uii-l in ile
de vallen.
(Ook dit was al ceiisvnnrgi-si-lircven.)
24 Wie „kvriie.de. -pittige wnnr-
•II. ii|)li)ii|). smadiiige of onboofsebe
agen uf stooli'ii in ijiiaelbeid loonde.
;iar baal of veeblen miii eniiieii eoinle
aar zal onze brni'dersi'ba|> vi
(Men dacht, dal er dan wel een kli'i-
gheid af kon voor *t algemeen.)
27 Aan geen vreemde zal ons lal
len of linnen voor feesten geleend wor-
(Men was l>aug, dat bet wegkwam of
Het lidmaatschap zal v
it goed o|) afstammelingen.
(Dus liet lidmaul-eliaj) werd opgevat
als ei
Een deken of kus/Heester zal
-huid uimanen of recht vcrvolgi-n.
Weigert hij. dan verbeurt bij een ouden
boddrcgcr.
Zij moesten ook de kwade baantje»
volledig
In-tah
(Men scheen destijds zijn afwezigheid
et krijt oj) de deur te melden.)
17 Hel gilih'liestuiir zal jaarlijks,
n ninnuil na bel aftreden, rekening
i verantwoording doen: gebeurt «lil
binnen ren maand niet. dan boete ei
af Ie leggen bij den raad de
stad.
(De Stadsrand steunde de gilden i
liiili bestuur.)
11! Deken en busmeesler zullen alle
schuld veruntwoorden binnen lu-l jaur
(De deken
vorkri
relit.
30 Een deken moet ecrsl
Ier of raadsman geweest zijn.
I Hij was dan geschoold ei
net bel reglement bekend.)
31 Elke kermisnuiatlijd zul gevolgd
worden door een geeslelijken maaltijd.
ilnt is een zielmisse waarbij ieder ten
offer
t zal c
it kon hebben, al-
25'Voor een dtuiden broeder of
zuster zullen linnen en knarsen beschik
baar zijn op den zevenden dag. de maan
stond eu lu-l jaargetijde.
(Linnen voor bel dekken der tafel
en kaarsen voor de kerkelijke jileelitig-
hi'id.)
26'. Ieder broeder of zuster, die een
erfenis krijgt valt minstens vijftig j>bï-
li|isgiilden. zal de liriii'dersi'bap een
gulden „tot Ier tiiuincriiigc" schenken.
i- een eigenaardig uitgedrukte
herdenking der dimden.)
kaïiili-r trouwden, zullen zij een hnlvoii
iiili-u gulden geven.
Men achtte dat geluk zoo groot, dat
voor betaald moest worden.
Men maakte nil nog meer inwendige
getingel) of een Inii-boiiilelijk regle
ment en wendde zieh Int den magistraat
der stad.
lit alles blijkt, dat deze de gilden
onder zijn directie hield. De gilden
maakten een zoo innig deel der inen-
inuligo maatsclia|>|)ij uit. dal men. li
ik door de reformatie de toostnn-
ruiuleril waren, men toch lang-
zamerliaud liet algemeen oppergezag
ivrr de gilden iu baildel. wilde bel.ben
•n dal met den seliijn van liijzomlere
vclwillciidhrid bewerkte.
Wordt vervolgd.