F. 11TULP N.V. Middenstands-Bank Fa. h. Elzenaar Allerlei Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort 11.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De liembode, gevestigd te Amersfoort De Êembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 11 Aug. 1933 ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld advertceren Advertentlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang - No. 38 Het volgend nummer verschijnt Maandagavond 14 Aug. a.s. Een wereld, waarin alles even gemak kelijk ging, zon een goede kinderkamer, maar geen werkplaats voor mannen zijn. Epistel en Evangelie. 10e Zondag na Pinksteren. Les uit den eersten briel van den 11. Apostel Paulus aan de Korinthiërs; XII, 2—11. Broeders! Gij weet dat gij, toen gij heidenen waart, tot de stomme afgo den gingt, naar dat gij geleid werdt. Daarom maak ik u bekend, dat nie mand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus vloekt, en niemand, tenzij door den Heiligen Geest, kan zeggen: Jezus is de Heer Er is nu verscheidenheid van ge nadegaven, maar het is dezelfde Geest ook is er verscheidenheid van bedie ningen, maar het is dezelfde Heer; en er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. En aan een ieder wordt de openbaring des Geestes geschonken ten nutte. Den eene wordt door den Geest geschonken een woord van wijs heid aan eenen andere een woord van wetenschap naar denzclfden Geest; aan eenen andere, in dciuclfden Geest, geloofaan eenen andere, in dien éénon Geest, een genade-gave tot ge nezingen aan eenen andere werking van wonderkrachten, aan eenen andere profetie, aan ccnen andere onderschei ding van geesten, aan eenen andere verscheidenheid van talen, aan renen andere uitlegging van reden. Dit alles nu werkt de één en dezelfde Geest, die aan een ieder toedeelt, gelijk Hij EVANGELIE volgens den II. Lucas; XVIII, 14. In dien tijd sprak Jezus deze gelij kenis tot sommigen, die op zich zeiven vertrouwden, als zijnde rechtvaardigen, en die de anderen verachttenTwee inenschcri gingen op naar den tempel om te bidden de één een l'harizeOr en de andere een tollenaar. De l'liart- zeër stond en bad aldus bij God! ik dank U, dat ik ni de overige mcnschcn: roovt vaardigen, overspelersnr. deze tollenaar. Ik vast tweemaal in ae week, ik geef tienden van al wat ik bezit. En de tollenaar, van verre staande, wilde zelfs zijne oogen niet naar den heinel opheffen, maar hij sloeg op zijne borst, zeggende: God! wees mij. zondaar, genadig! Ik zegu: deze ging gerechtvaardigd naar zijn huis en gene niet; want die zich ver heit zal vernederd, en wie zich ver nedert zal verheven worden. Woensdag 16. II. Joachim, Vader der H. Maagd. Mis: Dispersit. Donderdag 17, II. Hyacinthus Belijder. Mis: Os justl, 2e geb. v. li. Octaaf van Maria, 3e geb. v. d. Octaafdag v, d. II. Laurcntius. Vrijdag 18. 4e dag v. h. Octaaf van Maria. MisGaudeamus, 2e geb. v. d. II. Agapitus, 3e geb. v. d. II. Geest. /faterdag li). II. Joannes Eudes Belij der. MisOs jusli, nieuw gebed, l'e geb. v. h. Octaaf v. Maria. ich zeiven t ben gelijk mk gelijk Evuntielieverklarlnit, 10e Zondag na Pinksteren Met vast vertrouwen ziet de II. Kerk, de Bruid van Christus, de verhooring harcr gebeden tegemoet. De grootste verheerlijking van Gods Almacht is het vergeven onzer zondenVraagt daarom vermenigvuldiging van Gods Barmhar tigheid. Daarna is het christenhart ge reinigd en de welgevallige woning des II. Geestes, die er naar believen in kan werken. Deze Goddelijke Geest drijft tot groote, edelmoedige daden, in martelaren, missionarissen, ja in ieder hart. dat zich aan Zijn leiding over geeft. Deze is van het II. Vuur. dat verlicht eu ontsteekt. (Epistel), liet 11. Evangelie geeft in den hoognioedigen pharisael'r, den nietisch te zien, die op zicli zelf vertrouwt en in -1- rouwinoedigeu tollenaar, die van1 staat, den mcnsclly die zich voorbe reidt op de gaven des 11. Geestes. Nederigheid is geen vernedering van den niensch de nederige incnsclt im mers slaat op de plaats, die hem toe komt tegenover God, tegenover zijn overste en iederen evenmenscli. Schrijfmachines Inktlinten - Carbon KANTOORBOEKHANDEL Lingeitr. 66 t.o. Krommastr. TEL 326 Liturgische Kalender. Week van 13-19 Aug. Zondag 13. 10e Zondag na Pinksteren. Mis Cuin clamareni, 2c geb. v. d. Il.il. Ilippolytus en Cassianus, 3c geb. A cunclis. Maandag 14. II. Werenfridus Belijder.1 Mis: Justus ut paluia, 2e geb. v. d. Vigilie, 3e geb. v. d. II. Eusebius. Laatste Evangelie v. d. Vigilie. Dinsdag 15. Maria ten Hemelopneming. MisGaudeamus. Credo en Prefatie van Maria gedurende het Gelaat als niet een andere wordt aangegeven. Bioscoop. We zijn geen bewonderaars van liet bioscoopwezen in zijn Icgcnwoordigen Ze kweeken sensatie-zucht, prikkelen imalig de verbeelding van geestelijk ivolwassencn stichten maar weinig goeds en zeer veel kwaads. Er. toch ki'm de bioscoop een mooi machtig middel worden bij 't strc- i naar gezonde volksontwikkeling (an dit worden, want zooals de films worden samengesteld en vertoond, t sensatie en muziek opgeluisterd slecht of niet geëxpliceerd, zijn zij inderdaad niet. toe de films gemaakt worden hangt van de vraag en de raag komt van den bioscoop-exploitant, die op winst bejag uit is. en daarbij in veel ge vallen op de slechte hartstochten spe culeert. leder die wel eens practlsch bioscoopexploitanten ted -en heelt d, weet, dat daarvan moeilijk de 5 naar goed werk kan uitgaan in den zin van het zedelijk, we- :happelijk of kunstzinnig goed. dim de cinema's in deskundige handen waren, zouden zij niet leeg- •pen. zooals vaak wordt vcronder- ld, zij zouden alleen door andere nschen bezocht worden. Dan zouden niet meer zijn .kuddedieren, die fabrieken uit. en de bioscopen in- oomen" zooals onlangs een socioloog i naam beweerde, maar arbeiders, mcnschcn, die na een dag van een tonig en afmattend werk, voor hun geest en phantasic de noodige opwek king zoeken en verkrijgen. Door het gesproken woord, practi ce oefeningen en goede boeken kan idere normale leerling groot ol iein tot een ontwikkeld mensch gevormd worden. Maar het is nu een maal een feit dal negen tienden van de bevolking niet in staat is een ge regelde leerschool door le maken, zich in de practijk van het leven vormen, En zoo zijn er tallooze arbeiders door de practijk ont- kkelde arbeiders die moeilijk lezen nog minder in staat zijn 0111 le studceren of naar een voordracht te luisteren. Maar uit hun oogen kijken, dat hebben ze practisch geleerd, en is daarom dat de film en liet licht beeld op de groote massa een zoc sterken indruk maakt. Geef den mcnschcn beelden die zt erslaan, knoop aan die beelden eer onvoudige toelichting, de toelichting ;al op den duur een voordracht kim- icn worden ell tip de voordracht volgt het boek. Hel is niet gebrek aan ikkcling bij de brecdere lagen is volk die maakt dal het de voor inlelloctueelen gebruikelijke middelen niet kan toepassen, maar liet is anders ontwikkeld en moet daarom op andere wijze benaderd worden. De bioscoop is er en de groote massa van liet volk wil lichtbeelden en films zien en voorzoovcr die zucht richt is op sensatie, is liet een gezonde begecne naar kennis. Hel is dan ook plicht voor lien, die het bevorderen der algcmeenc volks ontwikkeling voorstaan, er zorgen dat de betere films niet langer tot de uitzondering belioorer gunstigden dankbaarheid te oogsten. Die zóó geven, hebben hier hun loon ontvangen. Men kan geven omdat men het leed van anderen zoo zielig vindt. Da's geven uit natuurlijk medelijden, en heeft geen bovennatuurlijke waarde. Men kan geven omdat men graag als mild bekend staat. Da's verkapte eigenliefde. Men kan geven omdat men d'r niet goed buiten kan. Da's geen gave. Men kan geven omdat het christen plicht is, van z'n overvloed mee te deelen aan hen, die te kort komen. Dat is de manier van geven, waar van Jezus zegt„Geeft, en u zal wor den gegeven; een goed voigestampte, geschudde en overloopende maat zal u in den school worden gestort. Want met de maat, waarmee ge meet zal ook ti worden gemeten." Geef niet om dank te oogstengeel niet om geprezen te wordengeef niet... omdat ge d'r niet buiten kunt. Maar geef uit christelijke liefde en plichtsbesef jegens de armen, in wie ge Jezus ziet. Wie zich hI niet op de erlalt* beroepen. De crisis is tegenwoordig de wrijf paal voor iedereen. Vroeger geneerde men zich. als men zich onmachtig tot bclalan moest verklaren, mi niet meer Als A. zich niet geneert, zit! B er ook geen heen meer inhet hek is van den dam. Zelfs de hoogheden in de wereld, de Volkenbiindsslaten, vinden liet zoo' simpel als goeden dag, dat zc de van hen gevorderde contributie niet meer opbrengen. In de eerste tien jaren van het be staan van den Volkenbond waren slechts drie r>( vier staten niet bij machte hun contributie te betalen, doch in 1930 waren het er reeds 12. in 1931 16 en ui hei algeloopen jaar betaalden 28 leden geen contributie. Aangezien liet grouiendeels kleine staten zijn, hedraagt het verlies slechts 21 procent, doch liet feit geelt toch te denken. Uuitschla. d. dat ouk in gebreke is' gebleven, heelt den Bond medegedeeld, dat een bedrag in Marken, gelijk aan' de contributie, is vastgelegd bij een bank in Diiitscliland. Maarhet kan niet buiten Duitsch- lantl gebruikt worden. Sluitende Betirooting. Onze regcering ziet kans, de be grooting voor het jaar 1934 sluitend te krijgen. We zijn al zoo diep in de misere geraakt, dat dit bericht met een zekere ddoening wordt rondgeseind. Zeker, liet is in een tijd als dezen een prestatie, om de eindjes aan elkaar te knoopen en te zorgen, dat de enor me uitgaven door de inkomsten ge dekt worden. Echterwe weten nog bij lange niet. .i welke wijze de regecring het denkt kiaar te spelen, om de uitgaven niet boven de inkomsten te l3ten gaan. Welke bezuinigingen hangen ons boven het hoofd en welke nieuwe belastingen krijgen wc te slikken? We weten het niet en toch werd met veel vreugde verkondigd, dat de begrooting sluitend Geeft, maar geeft uit christelijke liefde! Geven kan men uit allerlei overwe gingen. Men kan geven, om nog meer terug te ontvangen van hem, dien iner gaf. Dal heeft met christelijke liefdadig heid niets le maken. Men kan geven om van den be llet blijft nog steeds waar, dat Ne derland zoo'n beetje de vergaarbak is van al hetgeen andere landen teveel hebben. De Maasbode noemde dat nog pas je reinste krankzinnigenwerk. Daaraan zal sjoedig een einde moeten worden gemaakt. Zoo denken er ook onze groote sociale organisaties over: die van werkgevers, middenstanders, boe ren en arbeiders, blijkens het urgentie program, dat wc de vorige week pu bliceerden. Dat program met zijn ra dicale maatregelen, schijnt echter bij ninister Verschuur niet in geede aarde te vallen. Binnenland voor Amersfoort en Omstreken AMERSFOORT. Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304 en 697 Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten Verhuring van Lips Safe-loketten Verzilveren van coupons Handelscredieten Incasseeringen Spaar-deposito's rente 3'/i pet. Handelspolitiek. Onze crisis-uitgaven zijn enorn stegen en wanneer we nu en dan eens enkele cijlers onder het oog krijgen, dan duizelen we ervan. In April werd in één week aan werk- oze arbeiders uitbetaald f 1.688.000! Let wel: dat is het cijfer van één week. En dat is lang niet alles. Daar komt nog bij een lerm bedrag voor werk verschaffing en daar komt nog bjj een geweldig cijfer voor steun aan" landbouw eu de veeteelt en de kenslokkerij Men behoeft geen groot econoi zijn om te beseffen, dat we op deze wijze maar niet onbepaald kunnen voortgaan zonder financieel geheel in het moeras te geraken. Er moet meer werkgelegenheid ko men in het eigen land, niet kunstmatig door werkverschaffing, maar doordat de eigen bedrijven een deel rnillioenenlcger der werkloozen weer arbeid en biood kunnen verschaffen. Daarvoor is echter noodig, dat onze regecring nu eindelijk eens ten aan zien van de handelspolitiek het roer omgooit. Verdediging der Bedelaars. et wordt altijd tot een der bijzon- Jere zegeningen van een bewind ge rekend. als het de bedelarij weet te beteugelen. Als eer. goede noot voor het Nazi-bewind hebben we ook ai aan- geteckcnd gezien, dat er in de straten Berlijn nu veel minder bedelaars en zijn. Van een bedelaar wordt bij voorbaat verondersteld, dat hij een lastig en lui sujet is, dat feitelijk geen reden van bestaan heeft, evenmin trou wens als een landlooper. Eenigc jaren geleden is echter de kath"liekc professor Pompe al eens in 't krijt getreden voor het juridisch be staansrecht van den landlooper. En nu brak onlangs in de Nieuwe Tilburgsche Courant Dr. Arts een lans voor den bedelaar Bedelarij mag men strafbaar stellen zooveel men wil - hel Is op zich zelf geen afkeurenswaardige daad de hand ud te strekken naar den overvloed v een ander -ui er van meegedeeld krijgen. Wal slecht is, dat is bedriegen dat luiheid verkiezen boven arbeid maar pas wel op. tot de bedelaars van beroep zijn deze zonden niet beperkt. En dan nog! Onder de verkeerde suggestie van dezen tijd en de nuchtere wijsheid, die ook hier echter wel eens dwaas heid kan zijn, ons leidend, heeft ieder wel eens den tweestrijd gevoeld, wan- leer een bedelaar zijn hand ophield, usschen het medelijden en liet ijzige erstand. Als het laatste de overwinning be haalde en het koperstukje bleef in den zak wij zullen hopen dat het niet de overwinning van de gierigheid was dan was de redeneering allicht zoo geweest, als de heilige Chrysostomus reeds weerlegde in zijn tijd. Merkwaardige bladzijde, die herhaalde verdediging der bedelaars door den grooten bisschop van Con- stantinopel, en hoeveel is eruiltelee- ren voor de verstandigen van onzen sociaal geheeten lijd. In zijn homilie op den brief aan de Hebreeën betoogt hij, dat men niet te spoedig moet veronderstellen, dat de bedelaars bedriegers zijn. Die bedelaar is een bedrieger' (zegt icmandl. Wat zegt gij daar? Vooreen stuk brood, voor een stuk kleeren, noemt gij hem een bedrieger? Maar bij verkoopt terstond wat men hem geeft En gij dan, beheert gij goed al wat gij bezit? Zijn alle armen arm omdat zij lui zijn? Is er geen arm door een of andere schipbreuk? Door een verloren proces? Tengevolge van diefstal Door gevaren waarin hij ge- Ivallen is? Door ziekten? of door andere omstandigheden Maar, als wij een hunner met groot geschrei zulke ongelukken hoort bejammeren, als wij hen de oogen ten hemel zien richten, hun haren in wanorde zien, henzelf bedekt met lompen, dan noemen wi; hem terstond bedrieger, veinzer, leu genaar. Schaamt gij u niet? Wienbe handelt gij als bedrieger? Geef niets, maar beschuldig dien man niet. Hij heeft wel iets. maar houdt zich alsof bij niets heeft. Dat is een beschuldiging voi ea niet voor hem. Hij weet dat hij wreede wezens te doen heeft, w dieren eerder dan menschen, en dat hij door medelijwckkende woorden niemand met hein zal verzoenen daarom is hij genoodzaakt zich in nog deerniswaardigers omhulsel te steken, om uw hart te bewegen. Wan neer iemand tot ons komt om te be delen in fatsoenlijk gewaad, dan zal men zeggen„Het is een bedrieger hij doet zich aldus voor om ons te doen meenen, dat nij van goeden huize is." Wanneer een ander zich in tegen overgestelde kleedij aandient, dan be schuldigen wij hem nogWat dan te doen? Verder wordt o.a. nog het volgend an Sint Chrysostomus geciteerd Waarom u moeilijkheden gemaakt? God heeft u ontslagen van ieder nauwkeurig onderzoek, van iedere navraag. Wat zouden velen niet zeg gen, welke bezwaren zouden zij niet maken, wanneer God bevolen had eerst nauwkeurig ieders bestaan na te gaan, zijn levenswijze, zijn daden, om daarna pas een aalmoes te geven Wij :ijn nu van al dien last bevrijd waar- >m ons dan overbodige zorg gemaakt Iets anders is het te oordeelen, iets nders een werk van barmhartigheid Continental Schrijfmachine Compleet met koffer en garantie f 125.- KAMTOORBOEKHANDEL Langestraat 84 Telef. 528 gaat zeker dwars-in tegen ver schillende begrippen van „armenzorg", welke tegenwoordig geldend zijn. Doch is het niet geraden, ze eens te toetsen aan de uitspraken van dezen beroem den Kerkvader? Uitspraken Kantongerecht Amersfoort. StraatschenderijW. V. Scherpenzeel 15 of 3 weken tuchthuis. DronkenschapH. W. G. Utrecht 8 of 4 d„ F. B. zwervend idem. Loopen rp bezaaiden grond: M. B. Soest f 3 of 1 d. Veiligheidswet: A. W. de J.Amers foort 15 of 2 d., J. v. K. Amersloort 150 ot 20 d„ G. B. Hoevelaken f20 4 5 dagen. Jachtwet J. W. B. Soest f 100 of 40 d. VisscherijwetP. P. Eemnes f 25 of 10 dagen. Visscherij-reglement-binnen wateren H. den H. Spakenburg f 10 of 4 d., D. idem. Dieren kwellend vervoerenP. de V', Bodegraven f 15 of 5 d. Vleeschk. verord. AmersfoortJ, B. aldaar f5 of 2 d. TarwebesiuitC. W. de M. Scher penzeel f 15 of 6 d. Leerplichtwet: C, H. Spakenburg(5 of 2 d.. L. de J. idem, P. J. W. Amers foort idem, T. de G. Spakenburg f3; of 1 d.. J. v. d. G. idem, G. R. Spa kenburg l 20 of 8 d.. R. H. Bunschoten 1 of 1 d„ G. K. Soest f 2 of 1 d, Drankwet: J, R. Amersfoort f5 of 2 d„ J. R. idem- Arbeidswet: D. T. Soesterberg f20 of 10 d„ C. N. Utrecht f 10 of 4 d„ Amersfoort idem, A. H. H. Baarnföof 2 d., H, v. E. Amersfoort 2 maal f 3 of 1 d., N. v. D. Leusden 3 maal f 2 of 1 d. Vleeschkeurir.gswetC. R. Soest f of 20 d., B. Z, Amersfoort f30 of 10 G. J. van W. idem. Zich te Baarn niet ordelijk gedragen H. M. F. Soest f50 ot 20 d. Zich aan auto vasthoudenW. N. Baarn f5 of 2 d. Zich le Amersfoort niet onmiddellijk op politiebevel uit volksverzameling verwijderen: M. v. R. aldaar f25 of 10 dagen. Autobesturen onder invloed van al coholChr. G. F. Driebergen f 300 of l mud. en een jaar ontzegging rijbe voegdheid. Veiligheid van het verkeer in gevaar brengenC. Z. Vlaardingen f 30 of 14 d.. F. D. Nijkerkerveen f5 of 2d,, H. A. B Leusden idem, A. v, B. Apel doorn f30 of 10 d, (na verzet) Wielrijden onder invloed alcohol v. A, Soest f 25 of 10 d., G. K. Soest f30 of 15 d.. A. v. d. 13. Rens- woudeidem, J. V. idem, B. B. Amers foort f 50 ol t week. J. S. Amersfoort f25 of 10 d. Niet behoorlijk uitwijkenM. W. Amsterdam f 5 of 2 d., B. Hoeve laken f20 of 10 d. Geen richting aangevenF. A. F. Soest f30 of 15 d. Wielrijden zonder lichtF. B. Lens den f3 of 1 d., J. M. Nijkerk idem, L. B. Amersfoort idem Wielrijden Zonder belG. J. IJ. Amersfoort f 2 ot 1 d. Geen rijbewijs: M. P. F. Rotter dam f 5 of 2 d. Letter-nummer niet verlicht: L. B Hoevelaken f3 of 1 d„ J. van de W. Doornspijk idem. Politieverord. Soest dam f3 of l d. De stutter L. Weverman raakte in de Staatsmijn .Emma" te Heerlen bij het op de rails zetten van een ont spoorden mijnwagen, bekneld tusschen dezen wagen en een ijzeren stang. Hij werdzooernstiggewond.dat hij spoe dig overleed. De stad Sabandia (Italië), gesticht door Mussolini in de drooggelegde Pontijnsche r.oerassen, zal in groote trekken in April 1934 gereed zijn. vol gens het door den Duce zelf ontwik kelde bouwprogramma. Op het terrein van de Oranje-Nas- sau-mijn bij Heerlen, ongeveer 60 c.M. onder den grond, is een schedel ge vonden van een persoon, die blijkbaar in 1857 is vermoord. Er naast lag een rozenkrans en een geldstuk. Tijdens 't verrichten van werkzaam heden is een arbeider te Budel van geringen hoogte van een ladder ge vallen. De man kwam op liet achter hoofd terecht en liep een zware her senschudding op. Kort na het onge luk is hij overleden. In een onbewaakt oogenblik greep het tweejarig dochtertje van den heer De B, te Beverwijk een fleschje lysol uit een aanrechtkastje in de keuken en dronk het leeg. Tevergeefs werd me disch ingegrepen. De kleine is na hevig lijden overleden. Fechenbach, de voormalige parti culiere secretaris van den in 1919 te München vermoorden Beierschen mi nister-president Kurt Eisner is, toen hij per auto naa. het Beiersche con centratiekamp Dachau zou worden over gebracht, bij een poging om te ont vluchten, doodgeschoten. Een veerboot met honderdvijftig In diërs te Noakhali werd door een vloed golf gegrepen en sloeg om. Slechts vijftig passagiers konden gered worden. Honderd mannen en vrouwen verdron ken. In de laatste dagen is het le War schau herhaaldelijk tot anti-semietische uitspattingen gekomen. Vooral in het centrum der stad, dicht bij de Joodsehe buurt, ging het stormachtig toe. De politie heeft een streng onderzoek in gesteld en 134 personen gearresteerd, die zich te verantwoorden zullen hebben wegens anti-semietische actie. Mevrouw de Wed. J. H. de Blum- de Niet, overleden op 1 Augustus op „Duinvliet" te Aagtekerke bij Domburg heeft aan een groot aantal instellingen hier te lande een totaal-bedrag van f 1.135.000 vermaakt. Bovendien schonk zij aan liet museum te Middelburg een groote schilderij van Mesdag. Verder benoemde Mevr. de wed. Slum-de Niet onder den last van ge dane legaten tot haar eenige erfgename de vereeu.ging „Kinderzorg" te Middel burg en de vereeniging tot stichting en Instandhouding van een Christ. [Ziekenhuis „Bethcsda" te Vlissingen.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1