De €embode
F. fl. TULP
N.V. Middenstands=Bank
Reparatie en Onderhoud
Bel dan op No. 42
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; buiten Amersfoort fl. 10, franco per
post. Abonnementen, kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembod
gevestigd te Amersfoort
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 10 Oct. 1933
ADVERTENTiËN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
AdvertentlSn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 55
Bii de opening van Het R. K. Lyceum
Vrouw ter Eem" te Amersfoort
Hoog boven 'I peil der hei, die baadl in zonnelicht,
Staat warm het roodc dak in middagzon te pralen.
In strakke lijnen ligt verheven rust Ie stralen,
In 't midden zingt de Kerk haar heilig lofgedicht.
Het hoogverheven werk, op deze plaats gesticht,
Vraagt warme liefde, zal het eens succes behalen.
Maar arbeid, vast gericht naar Boven, kan niet falen,
Ood moge zegenen in ieder tijdsgewricht.
Nooit v/as behoefte grooter aan onmisbren zegen,
Dan in deez' tijden, vol van zorg en angst en druk,
Nu wolken van gevaren dreigen allerwegen.
God houde met Zijn hand alle ellende tegen,
Hij geev' een overvloed van voorspoed en geluk,
Opdal niet al te zwaar de aardsche zorgen wegen.
Telefoonblokken
(Speciaal apparaat om naast
het toestel te bevestigen.)
Nietmachines Cyclostyles
KANTOORBOEKHANDEL
Langcslr. 65 1,0. Krommestr. TEL 52#
Amersfoort, 10 Oclober 1933.
<rrz> <rrs» <sz>
L. VAN LOON. :-;s
De romantische Graaf
Saint Simon.
Het is dezen talentvolle falast niet
voorspoedig gegaan in dc wereld, waar
hij in October 1760 zijn entree deed,
om haar den 19en Mei 1825 Ie verla
ten. Bij zijn geboorte een der meest
gefortuneerde edelen van liet met „adel"
zoo geplaagde Frankrijk, bleek zijn na
latenschap niet meer voldoende om hem
een fatsoenlijke begrafenis te bezorgen.
Dit was trouwens al jaren voor zijn
jï dood een publiek geheim, want boven
ieder zijner brieven schreef hij de ont
stellende smeekbede„Monsieur, soyes
innn sauveur, je meurs de faim" (Mijn
heer, ik sterf van honger, wees mijn
redder).
Nu zijn er in de aan woelingen zoo
rijke periode van St. Simon heel wat
meer vermogens vernietigd, dat is op
zich zelf niets bijzonders, ook wij heb
ben graven en grootvorsten en prinsen
teruggevonden onder de rok van een
kelner, de uniform van een chauffeur,
of de plunje van een straatmuzikant.
Daaraan dankt dan ook Graaf dc Saint
*S Siinon niet zijn bekendheid, zijn vooral
de laatste tijden weer stijgende betee-
kenis.
Die graaf de Saint Simon heeft dingen
gezegd en gedachten ontwikkeld van
zoo verstrekkende gevolgen voor de
saamleving.dat de socialisten hem tol
een hunner utopische voorloopers ver
klaarde, dat de moderne Katholieke
Staats en Maatschappijleer veel harer
stellingen reeds bij hem embryonaal
aantreft. Saint Simon was een denker,
hij kon niet accoord gaan met de groffe
verhoudingen der saamleving, waarin
geboorte, protextie, bezit, de normen
vormden waar iemand naar werd ge-
waardeerd. Saint Simon, hoewel veel
dwalingen op zijn debet staan, heeft
toch strijd gevoerd een leven lang voor
het recht van den aibeid. Zijn lijfspreuk
was: meer eerbied voor de Archime-
dessen minder voor de Caesars. Weg
met de grand seigneurs, de leegloo-
pendc bende, levend van de maat-
Een rit op leven en dood.
2) „Stil... haast u!" viel zij Item ii
de rede. „Spreek er niet over. Het wa:
mijn broeder."
„Dat weet ik", prevelde hij.
Zonder iels meer te zeggen, begaf
zij ziclt op weg, Skipper bij den teu
gel leidende en telkens omkijkende
om lier» gade te slaan. Zij duwde de
ijv takken weg. opdal zij zijn schouder
niet aan zouden raken. Langs een om
weg voerde zij hem aldus liet bosch
uit en builen liet gezicht en gehoor
van den grijsaard.
„Ik wil ii naar een grot brengen,
zeide zij, na een oogenbiik slil blij
vende staan, opdat hij wat uit zou
rusten alvorens den heuvel te beklim
men; „zij ligt niet zoo heel ver, juist
daar waar wij aan het oude goed der
Foplett's grenzen. Zij beweerden dal
die plek hen toebehoordevader daar
entegen hield vol dat zij van ons was
maar dat komt er niet op aan. Er is
geen levende ziel in geweest sedert
de dagen, toen vader daar onze paar-
i den verborg, ten tijde van den oorlog.
I \Gij zult er veilig zijn. Hij knikte en zij
opgaven zich andermaal op weg, tot
l lm opeens zeide:
\Gij schijnt de juiste plaats verge
scliappij, door de maatschappij, maar
niet voor dc maatschappij. Dat was
geen socialisme, zooals men dacht en
beweerde, doch zuiver Fvangelische
prediking van iict alementairste Gods
bevel: in liet zweet van den arbeid
zult ge brood eten, Saint Simon wist
wel, wie niet van zweei terug hadden
en daarom eischtte hij de heerschappij
der wereld op voor de werke-s en de
swoegers. Het was hem heiligen ernst
met de opruiming der steriele elemen
ten in de saamleving. Nu weten wij
wat dat alles, nu zijn ook wij Katho
lieken liet met de Saint Simon in veel
dingen eens, Luister eens naar zijn be
faamde parabel, naar hem de parabel
"n St. Simon genoemd.
„Gesteld" dat Frankrijk op een nacht
een groot aantal zijner beste natuur
kundigen, handelaars, industrieelen,
bankiers, landbouwkundigen etc. zou
verliezen. Dan zou het moeten afdalen
van de machtige plaats, thans inge-
Gesteld echter, dat Frankrijk op een
nacht van al de generaals, ministers,
prinsen, hertogen, kardinalen, ambte
naren en bisschoppen, er honderd dui
zend zou verliezen, dan zou Frankrijk,
omdat wij van nature goedhartig zijn,
veel treuren, doch in werkelijkheid
weinig schade ondervinden."
Dat klonk hard in die dagen, maar
was het onjuist? Dat zag men voor
afbraaktheorie aan, maar heeft de ge
schiedenis St. Simon geen gelijk ge
geven St. Simon was geen fanatieke
dweeper. Hij begreep heel goed de
natuurlijke ongelijkheid onder de inen-
schen, en die wilde hij dan ook niet
opheffen, hij wilde alleen de onnatuur
lijke ongelijkheid uit den weg ruimen.
Daarom protesteerde hij legen de be
staande verhoudingen, daarom hief hij
die werkelijk solidaristische gedachte
als een wapenspreuk de hoogte in
„A chacun Solon sa capacite, et a
chaque capacite selon |ses oeuvres,"
(Aan ieder naar zijn bekwaamheid, en
aan iedere bekwaamheid naar
werken).
ten te hebben. Het is liooger op. Ik
zal u den weg aanduiden."
Verbaasd volgde zij zijne wenken en
zoo bereikten zij ten slotte eene groote,
in de rots uitgeholde ruimte. Anne
Ashlock ging daarbinnen, om zich te
overluigen dat de grot ledig was. Op
liet oogenbiik dat zij wederkeerde, zag
zij dat haar beschermeling te veel v;
zijne krachten had gevergd. Bij ziji
pogingen om af te stijgen wankelde
hij en stortte bewusteloos van het paard
op den drempel der schuilplaats. On
willekeurig slaakte zij een kreet en
knielde bij liern neder. Toen hij, na
verloop van een poosje gedeeltelijk
bijkwam, rustte zijn hoofd op haar
arm tegen haar borst aan, blikten hare
oogen hem vol medelijden aan en oenigc
seconden lang had hij het gevoel in
ii hemel te staren.
Een half uur later reed het jonge
meisje huiswaarts. Onderweg ontmoette
zij haar broeder, die uit het kreupel-
bosch te voorschijn trad.
„Wel, Annekeriep hij uit, „je
bent een echte AshlockVader dacht
dal je al lang terug waart. Hij zelf
kreeg er genoeg van, Wij kunnen het
nu ook wel opgeven. Maar wat heb
je, kind? Je ziet er gcltccl uitgeput
uit." Marcy was een teederliefhebbende
Als de winter komt!
dan komen ook weer de vergaderingen en
feestjes en daarvoor zijn agenda's, program
ma's of circulaires noodig.
VITESSE
vervaardigt ze vlug en billijk I
Vraagt speciale condities voor Uw
regelmatige vergaderingen I
KON, W1LHELMINASTR. 10
Men weet dat, en dc „Rerum No
varum" en, nog veel directer de „Qua-
dragesimo Anno," wijzen in de richting
der bedrijfsorganisatie, als eenig red
middel om uit het kanibalisme der
moderne economie te geraken. Maar
al meer dan honderd jaar geleden,
toen het parlemenlaire stelsel nog moest
beginnen, dacht zich St. Simon een
regeeering beslaande uit alleen men-
schen van de praclijk.
Geen plaats voor beroepspolitici,
geen plaats voorprotectie-diplomaten,
geen plaats voor demagogen van rechts
of van links, geen plaats voor die of
die speciale groep, geen plaats voor
elkaar en daardoor liet land bckam-
pende partijen, doch alleen plaats voor
dc knapste en werkelijk verdienstelijke
mannen. Zijn driekamerstelsel moge al
wat simpel schijnen, de leidende ge-
daclile was er niet minder origineel
en tijd-houdend door. De vergelijking
tussclicn St. Simon en Karl Marx doel
een groot, maar allesbeheerscliend ver
schil naar voren springen.
De een ontwerpt een stelsel om het
privaat bezit bij allen op te beffen, de
ander (SI. Simon) juist om allen aan
privaat bezit te helpen. De een legt
alle nadruk op het verdeelen der pro
ductie-opbrengst naar de beslaande
behoefte, dc ander houdt rekening met
de betoonde verdicnslm. In deze twee
punten is Marx dus zonder twijfel veel
meer utopisch dan de St. Simon, deze
veel meer wetenschappelijk dan Marx,
Als maatschappelijk denker heeft de
Saint Simon dus alle recht op waar
deering, hij behoort tot de heel grooten
onder de menscheii en zijn lot moge
materieel tragisch zijn geweest, hij be
hield voldoende geeslkracht om met
vuur te blijven verdedigen en uitwerken
wat hij als waar en noodzakelijk hield.
Maar St. Simon heeft nog wat anders
gedaan, en daarvoor kan hij minder
aanspraak maken op onze bewondering.
Het werd reeds opgemerkt, dat het
de uiterst gepassioneerde edelman niet
aan talent en fantasie ontbrak. Dit
laatste ging zelfs zoover, dat hij als
ongen van zeventien zijn kamerdienaar
iel bevel gaf, hem iederen morgen te
wekken met de woorden„Sta op,
Heer Graaf, ge hebt groote dingen tei
doen." Hij heelt ze gedaan. Onder
Washington's banier streed hij in
Amerika met dapperheid voor de vrij
heid der Yankees. Op zijn groote
wereldreizen schreef hij de meest ver
regaande ontwerpen, ten dienste der
Europeesche vorsten, voor het inter
nationaal verkeer der volken.
De Jacobijnen wierpen hem in de
gevangenis, ofschoon hij meer demo
cratisch gevoel had in zijn pink, dan
dc hcele bende in hun lijf, en tenslotte
werd hij door speculaties tot den
bedelstaf gebracht. Zijn laatste toe
vlucht was de woning van een trouwe
dienaar uit vroeger dagen, die hem
zijn nederige woning ter beschikking
stelde en de gelegenheid schonk
broeder.
jOch, kom, gekheidDat is maar
een effect van het maanlicht I" gaf zij
ten antwoord.
„En jc hebt je zadeldek verloren.
Welk een ril moet je hebben gehad,
En Skipper ziel er nog even frisch uit
of bij pas van stal kwam. Als ik dat
paard had bereden, zou ik den schelm
nog van avond hebben gepaki. Maar
morgen zal hij wat anders beleven."
Den volgenden ochtend werd de
jacht hervat. Marcy zocht overal met
zijn valkenoogen naar sporen, maar
zonder die weer te vinden. Anne ging
met de uiterste voorzichtigheid te werk.
Zij wist dagelijks van Marcy's afwezig
heid gebruik te maken, om voedsel
aan den vluchteling te brengen en diens
wond te verbinden. Hij kwam weder
bij en kon zich zelfs in de zachte
geurige berglucht wagen; maar over
zichzelf sprak hij haar nooit, hij ver
genoegde zich haar met stralende
oogen aan te hooren.
Óp een avond tegen zonsondergang,
toen Anne zich gereed maakte uit te
rijden, zag zij opeens tot haar schrik
Marcy uit den stal komen met Skipper
aan den teugel.
„Ik ga met Skipper uit," riep hij.
„want ik heb gehoord dat dc kerel
althans te kunnen schrijven.
Hoe meer St. Simon nadacht, hoc
me'er hij er van overtuigd raakte, dat
zijn sociologische hervormingen moes
ten gedragen worden door een absolute
reorganisalie van den godsdienst. En
daar iedere gedachte van St. Simon
aan het papier werd toevertrouwd, zoo
bezitten wij tegenwoordig van hein
ook een boek met den weinig beschei
den titelLe Nouveau Christianisme
Het nieuwe Christendom.
Eigenaardig verschijnsel der historie,
grandioos compliment der eeuwen aan
den Christus, die nimmer stervende
zucht om de leer der liefde tot ieder
geslacht meer te doen spreken. Eeuw
na eeuw stapelt zich op, de Kerk van
Rome vergezelt de geslachten, waar
schuwt voor gevaarlijke klippen, wijst
den juisten weg, is als loods der waar
heid onmisbaar.
Toch komen er iedere eeuw men-
schen ter wereld die het beter denken
te weten dan alle tijden saam. Benij
denswaardige talenten hebben hun
heerlijkste krachten verspild aan de
fictie der alwetendheid, hun door den
heiligen Geest geschonken. Grijp naar
een boek waarin de geschiedenis der
Ketterijen het onderwerp vormt en be
denk eens welke krachten ieder ge
slacht weer in dienst stelt om de een
maal vastgestelde leer van Christus
aan een menschelijke revisie te onder
werpen. Wat zou er nog zijn overge
bleven van het werkelijke Christendom,
als men al die hervormers hun zin had
gegeven, hun gang had laten gaan?
Immers niets dan een armzalig hoopje
metischenwerk. dat eenmaal juist voerde
tot de noodzakelijke komst van den
Verlosser.
Ook St. Simon behoort lot de be
strijders van het bestaande Christen
dom, van de bestaande Katholieke Kerk,
nij sticht de secte der Saint Simonis-
ten. Hierover is heel veel kwaads ge
zegd, en terecht, maar men mag dat
niet op rekening stellen van hun stich
ter. Hij meende alles eerlijk, was ook
in zijn dwalingen oprecht, nooit iets
anders dan de zoeker naar de waar
heid.
Zijn volgelingen hebben den naait
van hun meester bezoedeld door hem
te koppelen aan verwerpelijke praclij-
ken. Het „Nieuwe Christendom", dat
reactie zou brengen tegen de kerke
lijke iyrannie, had al een paus en bis
schoppen en een hierachie en een
liturgie, toen het nog bijna of geen
volgelingen bad. Het had priesters en
ten overvloede ook priesteressen wien
alles scheen geoorloofd te zijn, behalve
in kuischheid te leven. Het had een
huwelijksleer zoo absurd, dat het Fran-
sche volk al in 1832, bij de ofhcieele
sluiting door de regeering van hun
„tempelgebouw", slechts hoongelach
liet hooren.
Het had al spoedig „martelaars",
want de laatste drie mohikanen der
St. SimonlstenBazard, Rodriguez cu
Enientin, werden wegens verduistering
van gelden tot gevangenisstraffen of
zware boeten veroordeeld.
Toch wisten de Saint Simonisten int
weinig jaren enorm veel slachtoffers te
maken. Ze speculeerden op de nieuw
heid hunner ideeün, op de natuurlijke
bereidwilligheid van edele naturen om
grootsche ontwerpen .e steunen. En
men kan het niet ontkennen, het liet
zich grootsch en verlokkelijk uanzien.
Een enorm fonds zou worden ge
vormd uit de giften en schenkingen
der geloovigen, daaruit zouden veel
belovende talenten kunnen putten ter
bereiking hunner idealen. Hierdoor zou
men een sterk .aaneengesloten kern
vormen van aanhangers, volkomen op
elkaar aangewezen, welke kern zich
langzaam maar zeker zou uitbreiden,
zoodat binnen afzienbaren tijd, alle
Fransche bezittingen werkelijk aan de
natie zouden toebehooren, wier kinde
ren zonder onderscheid een volle
levenskans kregen. Het erfrecht verviel,
was ook niet meer noodig, daar alleen
zich liicr in de buurt verbergt."
Zij ontstelde en bij zag dat.
„Ja," herman hij, „en ik weet nu ook
ie hij is, zoodat hij liet er niet levend
af zal brengen, AnneWat bezielt je?"
Hare oogen zagen Item vastberaden
aan. „Hel en duivels! Jij bent liet,die
hem verborgen houdtVoor het eerst
in zijn leven was hij verwoed op haar
eu liet hij het paard los, om met ge
balde vuisten op haar toe le treden.
Zij maakte van dat oogenbiik ge
bruik. In eene seconde was zij inde
zadel en vloog zij met haar paard va
daar, zich weinig bekommerende oi
de bevelen Itanrs broeders, terug te
keeren. Omkijkende zag zij hem naar
de stallen rennen. Hij zou haar dus
volgen. Maar in elk geval moest het
Item verscheidene minuten kosten
hij zijn eigen paard gezadeld had,
Nooit had Skipper zóó gerend. Toen
zij aan dc grot kwam, sprong zij van
het paard en snelde naar den onbe-
kende.
„Gij moet naar de rivier rijden
riep zij ademloos. „Mijn broeder wcei
dat gij hier zijt. Hij komt mij achterna.
Gij hebt geen minuut te verliezen
„Laat hem komenklonk het be
daard. „ik zou deze plek tegen een
dozijn Ashlock's kunnen verdedigen."
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht do. 4 - Telefoon no. 304 en 697
Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten
Verhuring van Lips Safe-loketten
Verzilveren van coupons ilandelscredieten Incasaeeringen
Spaar-deposito's rente 37» pet.
van alle soorten
Schrijfmachines
KANTOORBOEKHANDEL
Fa. H. ELZET1AAR
LANGESTRflAT 84 TEL. 528
Hebt 11 een
Taxi of auto noodig
Amersfoort,
de knapsten tot leiders in het open
bare leven, ook van handel, landbouw
en nijverheid werden toegelaten. Mi
nister Perien maakt in 1832, na een
beschuldiging wegens opruierij, bij de
stakingen te Lyon, aan dit zeer ge
vaarlijke bedrijf een einde.
IntusschenSt. Simon slaat bier bui
ten, hij heeft heel veel aan zijn tijd-
genooten gezegd, hij heeft ook onzen
tijd nog iets te zeggen, zooals ieder
zal beamen, die zijn werk: Dusysteme
industrie!, over het industrieele systeem,
rustig leest.
F. DE KOCK.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
De maandelijksche Godsdienstoefe
ning voor de R. K. militairen der ver
schillende wapens en rangen in het
Sarnizoen, wordt gehouden door den
ieer Aalmoezenier op Donderdag en
Vrijdag a.s.
Donderdagmiddag half 4 de coife-
rentie en van 6.30-8 uur gelegenheid
n te biechten.
Vrijdagmorgen om 7 uur de H. Mis
met preek en algemeene H. Communie.
In het Stationsplein te Amersfoorl
ligt een groot bloempark, dat hinder
lijk is voor het verkeer. Nu door de
verwijdering van het borstbeeld van
Van Oldenbarneveld de tegenwoordige
vorm en groote 1 tn dit park wellicht
niet meer noodig zijn, hebben de A.N.
W.B. en de K.N.A.C. aan het gemeen-
Hij toonde tiaar een knuppel en stond
daar doodsbleek maar vastberaden.
Zij trad vlak op hem toe en keek
hem recht in de oogen. „Eene Ash
lock redde uw leven, Is dit uw dank.
Hij liet den stok vallen en sloeg
den ongekwetsten arm om haar heen.
„O. Anne, ik ben meer dan dankbaar",
zeide hij, „en om het u te bewijzen,
zal ik vluchtenmaar niet alleen.
Voordat gij een besluit neemt, moet ik
M bekennen, dat ik Boone Topiett
zelf ben."
Zij ontstelde; maar in het volgende
oogenbiik sloeg zij de armen om zijn
hals en fluisterde: „Vlucht dan, om...
mijnentwil 1"
„Ja. maar slechts met u 1"
Zij aarzelde; toen hielp zij Item op
stijgen en zette zich achter hem. Bij
hun wegrijden hoorden zij beneden
zich roepen en zagen zij Marcy. die
op zijn hengst den heuvel opkwam.
De laatste der Toplctl's zweeg bij den
aanblik van zijn vijandmaar Anna
beantwoordde den kreet uitdagend.
Skipper rende legen den berg op
en naar den top. In het afdalen van
de stelle helling, had het meisje de
armen om Boone geslagen, vreezende
dal hij de pijn door dc bewegingen
het paard veroorzaakt, niet uit zou
tebestuur van Amersfoort verzocht een
betere indeeling van het Stationsplein
zooveel mogelijk te willen bevorderen.
Het plan beslaat om de theorielessen
te laten geven door het Ned. Techni-
cum le Arnhem (P.B.N.A.). Deze cur
sussen zullen dan schriftelijk worden
gehouden. Het gemaakte werk zal dan
óf door de P.B.N.A. worden nagezien
óf, indien te dezer stede bevoegde
krachten daarvoor beschikbaar zijn,
door sladgenooten.
Er zal in totaal een zestiental van
deze schriftelijke cursussen worden ge
geven, n.l. voor aspirant bouwkundig
opzichter, voor aspirant waterbouw
kundig opzichter, voor aspirant-elec-
trotechnisch opzichter, algemeen voor
bereidende cursussen, een cursus voor
auto-monteur, voor betonwerker, voor
gasfitter, voor gezel in de verschillende
ambachten, voor installateur, voor koel-
machinist, voor landmachinist, voor
meester in verschillende ambachten,
voor radio-monteur, voor sterkstroom
monteur, voor verwarming8tnonteur en
voor zwakstroommonteur.
Getracht zal worden om naast deze
theoretische cursussen dezelfde prak-
tijk-cursusssen van verleden jaar te
houden dit zal echter afhangen van
de omstandigheid, of er deelname is.
De practische cursussen, behalve die
voor handarbeid, steno- en machine-
schrijven, zullen in het oude gymna-
siumgebouw worden gehouden.
De ontspanning van wcrkloozen denkt
men ongeveer op dezelfde wijze te
regelen als vorig jaar.
kunnen houden. Zij wakkerde Skipper
met de stem aan. om daarna weder
zacht te vragen „Hebt gij veel pijn?"
En telkens ontving zij hetzelfde ant
woord „ln het geheel nietHoe was
dat ook mogelijk, dat hij. „Zoo dicht
in hare nabijheid?"
En voort renden zij. Telkens als zij
een heuvel opgingen, wonnen zij ter
rein maar zij verloren het weer bij
het afdalenwant dan moest Anne
hem vasthouden gn Skipper verhin
deren al te gauw te gaan. Het bloed
der Toplett's scltonk Boone een on
overwinnelijke wilskracht zijn uilput
ting te beheerschen, die mei eiken stap
toenam. Skipper toonde niets van dien
dubbelen last te gevoelen, dien hij
voortdrocg en zoo legden zij vijf mij
len af over ongebaande wegen, om
eindelijk den straatweg te bereiken,
die naar de landingsplaats voerde. Als
de boot maar niet vertrokken is!
ten geroep achter hen verkondigde
dat Marcy naderbij kwam. Anne keek
om en zag In het maanlicht een pistool
in zijne hand flikKeren; maar zij wist
ook, dat hij niet zou durven schieten
zoolang haar lichaam Boone tot schild
diende. Andermaal zetle zij haar paard
aan.
1 En ten slotte zag zij de Ohio voor