Laat Uw naam in Uw vulpenhouder graveeren Kantoorboekhandel F. A. TULP Fa. h. Elzenaar Allerlei Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De Gembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 10 Nov. 1933 ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren AdvertentiSn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang - No. 64 Weet ge, wie uw grootste vijand is? Dat zijt gij zelf! Wie zoekt zoo gemakkelijk uitvluchten voor werk wat dadelijk gedaan moet worden Wie heeft direct verontschuldigingen klaar voor eigen foutenf Ken uzelf. En bedrieg uzeiven niet! Epistel en Evangelie. 23e Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. Apostel PaulusaandePhilippensen; III, 17-IV.3. Broeders! Weest navolgers van mij en let op diegenen, die zóó wandelen ais gij ons tot een voorbeeld hebt. Want daar wandelen er velen, van wie iku dikwijls zeide (en nu ook weenend zeg), dat zij vijanden zijn van Christus' kruis; wier einde verderl is, wier God hun buik en wier eer in hunne schande is, die hunne zinnen stellen op het aard- sche. Maar onze wandel is in den hemel, vanwaar wij ook als Zaligmaker ver wachten onzen tleer Jezus Christus, die het lichaam onzer geringheid hervormen zal, zoodat het gelijkvormig worde aan het lichaam zijner heerlijkheid, inge volge de werkkracht, waardoor Hij ook alles aan Zich onderwerpen kan. Zoo d3n, mijne veel geliefde en zeer be minde broeders, mijne vreugde en mijne kroonweest aldus standvastig in den Heer, zeer geliefden! Ik bid Evodia en smeek Syntyche, eensgezind le zijn in den Heer. En ook u bid ik. oprechte medewerkersta haar bij, die met ntij gearbeid hebben in het Evangelie, met Clemens en mijne overige medearbeiders, wier namen in het boek des levens slaan. EVANGELIE volgens den H. Mattlieus; IX, 18—26. In dien tijd. terwijl Jezus tot de scha ren sprak, zie naderde erven overste, die Hem aanbad, zeggende: Heer! mijne dochter is zoo even gestorven; dochj kom, leg uwe hand op liaar, en zij zal leven, Jezus nu stond op en volgde hem met zijne leerlingen. En zie, cenc vrouw, die gedurende twaalf jaren aan bloedvloeiing leed, naderde Hem van achteren en raakte het boordsel van zijn kleed aan. Want zij zeide bij zich zelveIndien ik slechts zijn kleed zal hebben aangeraakt, zal ik gezond zijn! En Jezus. Zich om- kcerend en haar ziende, sprakVer trouw, dochter! uw gelooi heeft u ge zond gemaakt. En de vrouw was ge zond van dat uur af. Toen Jezus nu in het huis van den overste gekomen was en do fluitspelers en de misbaar makende menigte zag. zeide Hij: Gaat heen! want de jonge dochter is niet dood maar slaapt. En als nu de menigte uitgedreven was, ging Hij binnen en vatte haar bij de hand. En de jonge dochter stond op. Deze mare nu werd door die ganschc landstreek verbreid. genaderd is, doet Hij eerst de treur spelers en misbaarmakende menigte verwijderen. Het was n.l. een gebruik bij de Joden, dat zij waarschijnlijk van de heidenen hadden overgenomen, om bij sterfgevallen menschen voor geld te huren, om door klaagliederen en allerlei rouwmisbaar over de doode te weencn. Dit gebruik mishaagde den Heer en Hij laat hen uit het sterfhuis vertrekken. Daarna gaat Hij tot het «slapende" kind. neemt haar bij de hand en ge bood met Zijn almachtige wil: «Doch tertje Ik zeg L' sta op!". Als de doode zich »p het macht woord des Hecren overeind richt, moet dit wel een geweldige indruk gemaakt hebben op de oinstaanders en allen die dit hoorden, en we staan verbaasd 'at er nog zon weinigen in Israél ge noden werden, die dit alles ziende met Nieodeinus zeiden: «Wij gelooven, im- de teckenen die Gij doet kan geen niensch veirichten". Mochten wij ten le door deze wonderbare genezing bevestigd worden in ons geloof aan :zus' Godheid en met volle overtuiging i! Hem zeggen «fleer tot wien anders zullen wij gaan, Gij hebt de woorden des eeuwigen levens". Evantfelieverklarlntf. 23e Zondag nu Pinksteren. De overste, van wien liet Evangelie spreekt, heette Jairus en stond over ee der joodsche Synagogen. Hij had ee dochtertje van twaali jaren, dat liet door den dood ontrukt was. Door zijn tranen kon de vader dit verlies niet herstellen. Wat doet hij In zijn groote droefheid neemt hij zijn toevlucht tot Jezus, valt Hem te voel cn bidt «Heer, mijn dochter is zoo even over leden, maar kom, leg Uw hand op Itaar en zij zal leven." Leeren we hieruit, hoe ook wij allen nood, droefheid of tegenspoed onze toevlucht nemen tol God, gelijk de apostel zegt„Werpt al uwe be kommernissen op God, want Hij draagt zorg voor u." Terwijl de Zaligmaker met Jaïrus niedegaat, dringt een ziekelijke vrouw ongemerkt tot Jezus door, raakt den boord van zijn kleed aan, denkend „indien ik slechts Zijn kleed heb aan geraakt, zal ik genezen." Wie bewondert hier niet het groote geloof en 't onbegrensde verbouwen dezer vrome vrouw? Mochten wij haar daarin navolgen, vooral wanneer wij naderen lot de H. Tatel, waar wij niet slechts het geluk hebben den boord van Zijn kleed aan te raken maar Hem zelve met Zijn godheid en menscheid ont vangen mogen. Achdat wij dan ten minste haar geloot en haar vertrouwen bezaten, zeer zeker zouden wij dan groote gunsten en genaden van Jezus verwerven. Want aan haar groot geloof en vertrouwen schrijft de Heer zelf haar genezing toe: „Betrouw dochter, uw gelooi heeft u genezen." Als Jezus met den overste het huis Het voorkomt diefstal en reduceert het risico aan verliezen verbonden tot een minimum. Voor 60 cents graveeren wjj keurig Uw naam in vulpenhouder, vulpotlood, pjjp, zakmes, etc. Bij aankoop van een'vulpenhouder of vulpotlood van minstens i 5.00 doen wjj dit gratis voor U. Een reden te meer om Uw vulpenhouder te koopen bij Langestraat 65 Telefoon 326 zin van den Heiligen Augustinus: Non quia vis, non resurges; ant si resur reclurum te non credideris, proptera non resurges. Uw verrijzenis hangt niet af van Uw geloot, maar het geluk of het ongeluk van Uw verrijzenis van Uw geloof en Uw le»en. Welk een verrassing, welk een wanhoop, als ge moet verrijzen om dan te hooren de vervloekende; uitspraak, die U van de schaduw des doods naar die der hel zal verjagen. Dat is dan in laatste instantie het ge volg Uwer lichtzinnigheid, die U in zulk een belangrijke zaak, tot zoo'n onverstandig besluit bracht. Gij handelt als een dwaas door niet te gelooven en door niet goed te leven F. DE KOCK. Liturgische Kalender. Week van 12-18 Nov. Zondag 12. 23e Zondag na Pinkste ren. Mis Dicit Dominus. 2e geb. v. d. Lebuines, 3e H. Martinus, 4e geb. Willibrordus. Maandag 13. ft. Didacus Belijder. Mis Justus. 2e geb. v. d. H. Willibror dus, 3e geb. Concede. Dinsdag 14. octaafdag v. d. H. Willi brordus. Mis Statuit, 2c geb. van de H. Josaphat. Woensdag 15. H. Gerlrudis Maagd. Mis Dilexisti. Donderdag 16. H. Willehadus Bis schop. Mis Sacerdotes tuum. Vrijdag 17. H. Cregorius dc Won derdoener. Mis Statuit. 2e gebed A. melis, 3e gebed naar kcuse. Zaterdag 18. Kerkwijding v. Basilie- n van Sint Petrus en Paulus. Mis Terribilis. Credo. Preeken en Predikers. :n fragment uit een preek over .Verrijzenis van Jezus Christus", een juweeltje van apologetische kracht Bourdalone moge hier volgen: ils er onder u misschien eenige zijn, die niet aan de verrijzenis na den dood gelooven, ziehier dan wat ik bi «net al den ernst en al den ijver c mij is wil zeggen. Het kan niet anders, mijn waarde, of de wanorde in u moet een accuten vorm hebben aangenomende zonde moet haar uitwerking hebben gehad, te kunnen voeren tot een ver werping van een fundamenteele waar heid des geloofs. Uw hart moet uw geest hebben verduisterd, want een dergelijke verblinding is het noodlottig gevolg eener ontaarding. Want, zeg me eerlijk, wie van ons beiden is er het beste aan toe, gij, die niet gelooft aan iets anders dan aan dit leven hier beneden, die dus verwerpt de verrijzenis der dooden, oi ik, die het wel geloof, die het aan neem uit volle overtuiging? Waarop steunt ge met uw niet-ge- looven of met uw twijfel? Op uw oordeel, op uw voorzichtigheid, of liever nog, op uw verbeelding. Ge geloolt niet aan deze mysteries, om dat ge ze niet kunt omvatten, omdat ge alle dingen wilt weten met uw zinnen. Ge zegt het dien apostel na: „Nisi videro, non eredam", als ik niet zie, zal ik niet gelooven, een houding gevuld met dwaling en onwetendheid. Dat is de grond van uw ongeloo. Ik, daarentegen, ik geloof. En be roep mij dan allereerst op de getui genis van God zelf, op de principes van zijn voorzienigheid, wijsheid, op de waarheid van duizenden prophetiën, bijna ontelbaar getal wonderen, op de autoriteit van de grootste man nen uit alle eeuwen, op de verlichtste menschen, op de onkreukbaatsten. op dc heiligste. Ik ben in het bezit van een geloof dat de wonderlijkste dingen heelt tot stand gebracht, dat heeft ge- triompheerd over veel koningen en volken, dat heeft vernietigd duizenden bijgeloovigheden, dat heeft voortge bracht cn doen beoefenen engelachtige deugden, dat heelt gekend legioenen bloedgetuigen, die gaarne ook den laatsten levenssnik gaven voor hun overtuiging. Dat gelool is gegroeid tegen de hevigste verdrukkingen in. dat geloof heelt weerstand kunnen bicden aan de machten van hel en van aarde, die nimmer konden zege vieren. Dal zijn de redenen die mij doen geloovcn. Vergelijk nu onze stellingen, onder zoek welke de meest solide is, en doe n keuze. Maar, zult ge tegenwerpen, hoe moet ik die verrijzenis der dooden begrijpen Mijn waarde, het gaat hier niet over begrijpen, maar over gelooven, geloovcn zelfs als zou het totaal onmogelijk zijn cr iets van te snappen. Want, of ge het begrijpt, ol niet begrijpt, dat doet aan de waarheid niets al. dat is geen urm, geen aannemelijke maatstaf, voor het meer ol mmder ware, dus ook niet voor het meer ol minder geloof waardige. OveriRcns moet ik u zeggen wel verrast te zijn, dat gij. die toch aan spraak maakt op een flinke dosis ver stand, zooveel moeilijkheden opwerpt tegen de verrijzenis. Heeft niet de heilige Augustinus reeds gezegd dat God. die uil niets onze lichamen heelt kunnen scheppen, geen moeite moet hebben om ze voor den tweeden keer formteren uit reeds bestaande stof. Wie of wat zou Hem verhinderen, te herstellen hetgeen reeds was, daar Hij toch schiep wat niet was? Maken daarenboven niet alle schep selen en al het geschapene de ver rijzenis tastbaar en evident. Denk aan de vergelijking van den heiligen Paulus een graankorrel sterft in den schoot der aarde, maar dat moet, want zonder dat zouden wij hem niet zien herleven. En is het nu niet vreemd, dat gij juist twijfelt door dat orgaan, uw intelligen tie, wat God u heeft geschonken om het te begrijpen? De natuur bevestigt dc verrijzenis. Zie naar de nauwe verbinding ziel en lichaam, welke andere oplos sing is mogelijk, dan dat deze verbin ding ook in de eeuwigheid zal door gaan Zelfs zij, zegt Tertullianus, die de verrijzenis in theorie verwerpen, ze huldigen haar in de praktijk, door de offeranden en herdenking der doo den de verrijzenis is dan ook een der meest universeeie gedachte over de wereld verspreid. Ge vindt haar bij de loden en heidenen der oudheid, ge vindt haar bij de barbaren in hun bosschen, en ge vindt haar bij de volken van Azië, |ge vindt haar niet alleen onder het volk, ge vindt haar ook bij de grootste wijsgeeren en ge leerden. Welnu, mijn waarde, keer tot U zelf in, zoek en erken, dat de moei lijkheden tegen het geloof aan de ver rijzenis, moeilijkheden zijn door het kwaad in U opgeworpen. Want erkent ge de verrijzenis dan erkent ge den plicht Uw leven te corrigeeren, Uw handelen te wijzigen, Uw gedachten aan andere dingen te geven, dan tot heden het geval was. De gevolgen van Uw geloof aan de verrijzenis zijn moeilijk, ik geef het toe, de wereld is zoo lokkend, de zonde zoo aantrek kelijk, maar wat denkt ge van de ge volgen, die Uw ongeloof aan de ver rijzenis zal meebrengen Vergeet niet dat God U schiep zonder U daarvoor toestemming te vragen, en dat hij U ook zal doen verrijzen op dezelfde manier. Ik besluit met dezen schoonen Rust, kalmte en zelfbeheersching Glazen Buisje 73 ct. BIJ Apoth. en Drogistt Rijke kloosters? De taaie legende over «schatrijke kloosters" gaat een gevoelige klap krijgen. Het is bekend, dat velen sinds jaar en dag den mond vol hadden over die rijke kloosters en gestichten. Wan neer men daarvan maar eens belasting ging heffen, zoo dachten en zeiden velen, dan was onze financieeie misère in een oogwenk verdwenen. De minister van financiën is nu ge komen met een wetsontwerp om op die bezittingen een heffing te leggen. En hij heeft er heel wat meer dan 'oosters onder gevat. Zie maar eens: goederen van ker kelijke instellingen, vermogens van voorzieningslondsen, vakcentrales, ver- eenigingen van bedrijtsgenooten, loges, pensioenfondsen, vereenigingen tot be houd van natuurmonumenten enz. enz. En de totale opbrengst is geraamd slechts 3 millioen! De opbrengst is dus wei heel gering. Want nu naast de kerkelijke bezit tingen. ook de coöperaties en vakver- eenigingen en tal van andere corpora ties, hier onder vallen, is de opbrengst niet meer dan drie millioen. Terwijl «de Nederlander" reeds becijferde.dat van de bezittingen in de doode hand, wat betreft de kerkelijke goederen 54 pel. in totaal behoorde tot de Ned. Herv. Kerk en slechts 32 pet. tot de K. Kerk. De rest is verdeeld over de andere kerkgenootschappen. Wat blijft nu van dit heele fabeltjes :r z.g. rijkdommen van de kloosters over? innige deernis denken we aan het on noemlijk leed, geslagen in de harten van de overblijvende echtgenooten, ouders, kinderen. Wat er onlangs bij Amersfoort plaats greep is wel diep tragisch. Vooral omdat daar met ontstellende zekerheid bleek, dat er omstandigheden kunnen zijn, dat zelfs de meest nauw keurige, haast angstvallige voorzorg niet bij machte is om de afschuwelijk ste onheilen te voorkomen. Het ongeluk geschiedde bij vollen dag; op een overweg, waar het uitzicht goed waseen van de inzittenden was uit den wagen gegaan om te zien of de lijn veilig was en toch zag hij, we gens den dichten mist niet den trein, komende uit Amersfoort, en hij moest den meest vreeselijken dood aanschou wen van vrouw en kinderen. Hoe het ook zij: Zóó kan de toe stand niet blijven. Moeten wij maar heel gelaten blijven zitten wachten op de volgende gruwe lijkheden, die onvermijdelijk komen moeten Dat ware volslagen onmenschelijk. Onze RECLAMEBRIEVEN hebben succes! inten komen niet uit zich zelf-, Ze willen, dat U hen roept! Oeen beter middel dan persoonlijke reclame, Zoo kunt Ge hel beste uw artikelen propageeren WIJ HELPEN U i TYPE- EN C0PIEERINRICHT1NG VITESSE KON. W1LHELMINASTR. Omkeer. De enorme wijzigingen, welke de geheele staalkundige structuur in ver schillende landen heeft ondergaan en het fiasco van de princiepen en de tactiek der S.D.A.P., welke in verschil lende staten finaal is uitgeroeid of lamgeslagen, heett toch wel eenige be- nning gebracht. Kleerekooper huldigde onlangs reeds onze Koningin als een vrouw van plicht en hield zijn partijgenooten voor, dat het koningschap hier te lande hun wel zooveel veiligheid bood als een andere regeeringsvorm. Die gezonde opvatting schijnt thans gemeengoed te gaan worden van de partij, want de .eorganisatiecommissie der S D.A.P. betoogt, dat de partij geen actie tegen het koningschap be hoeft te voeren en zegt o.m. „Evenals in andere landen zoc zegt de commissie waar het Koning schap dc volksrechten niet aantast en de ontplooiing der democratie niet be lemmert, kan ook in Nederland de sociaal-democratie de monarchie erken nen als den grondwettigen staatsvorm, steunend op de gezindheid van de meerderheid des volks". Ook op het punt van zich voelen als een „deel van het volk" schijnt er kentering te komen. Als de partij dat nu ook metterdaad gaat toonen, dan is dat een reden tot verheugen. Binnenland JMERCURIUS HAVERMOUT 25 cent per pondspak SNEOERIANDSCH FABRIKAAT Continental Schrijfmachine Compleet met koffer en garantie f125.- KANTOORBOEKHANDEL Langestraat 84 - Telef. 528 Wieirijden onder invloed van alco- >1E. J. v. d. B. Nijkerk (25 of lOd. Nummer-letter niet verlicht: B. J. Rhenen: f2 of 1 d. Geen rijbewijsJ. v. K. Woudenberg 25 of 2 week tuchtsch. en tdfm voor niet stilhouden. f De moordende bezuiniging. De onbewaakte overweg, aldus De Maasbode, blijft zijn slachtoffers op- elschen met een verschrikkelijke regel maat, Telkens en telkens worden we op geschrikt door berichten over vernie tiging, op de vrceselijkst denkbare wijze, van kostbare menschenievens en met Uitspraken Kantongerecht Amersfoort. StraatschenderijJ. v. E. Maarnf20 of 4 w. tuchtsch. Dronkenschap: W. v. d. D., G. A. v. D. en K. H. Soest, B. O. Amers foort. E. M. Baarn, W. W. Nijkerk, H. Arnhem, A. v. K. Scherpenzeel allen 10 of 4 d.. J. ter V. Amsterdam f 15 of 6 d., Th. K. Ede idem, H. B. G, Zeist 3 w. hecht. Crisiszuivelwet: M. A. v. Z.Amers foort f40 of 4 d. en verb, vet, C. D. 1. Amersfoort 50 cent en verb. marg. Van een persoon van 16 j. een rij wiel koopen: C. v. d. G. Amersfoort 10 of 5 d. Wild vervoeren in besloten tijd: P. Oostzaan 110 of 4 d en verb. haas. Jachtwet: R. j. Hoevelaken (in verzet) f5 of 2 d. Hinderwet: A. V. Soesterberg f5 of 2 d. RustdagbeslultB. de W. Dordrecht f3 of 1 d. Leerplichtwet: C. H. Spakenburg f3 of 1 d. IJkwetL. Sch. Hilversum f I of d., P. de R. Soest 6 maal 50 ct.—1 d., H. Sch. Amersfoort 2 maal idem, W. de V. Amersfoort 10 maal idem, allen met verb, maten of gewichten. Te snel rijden in BaarnA. K. den Haag f 15 of 6 d„ C. J. v. N. Biltho- ven idem, H. J. S. den Haag f 10 of 4 d., C. J. H. Hiliegom idem, L. P. v. d. G. Leiden idem, D. Ph. W. Zeist idem, W. G. Driebergen idem, S. H. P. Soesterberg idem, Jhr. P. B. v. D. Baarn idem. Te Amersfoort een rijwiel onbeheerd latenP. D.. G. M„ D. A. S., W. v. L., E. E. K., allen aldaar en W. v. B. Barneveld, allen f3 of 1 d., A. Amersfoort f2 of t d., A. J. G. Amersfoort idem, A. E. idem, A. V. Zeis 50 cent of 1 d. Zich in de gemeente Barneveld op een vensterbank bevindenJ. M. Voort huizen 12 of 1 d. De veiligheid van verkeer in gevaar brengen (met auto): J. v. H. Soest f 30 of 10 d., G. H. L. V. v. d. H. Amersfoort f 15 of 6 d„ J. C. P. Heilo ftO of 4 d., C. J. K. Amsterdam f60 of 1 mnd. en ontzegging van rijbe voegdheid voor 6 mnd., L. D. Leeuwar den f25 of 10 d., J. N. Amsterdam f200 of 1 mnd. en ontzegging voor een jaar, J. K. Amersfoort (met rijwiel) f3 of 2 d. Niet behoorlijk uitwijken: C- R. Putten f25 of 10 d., C. D. Utrecht id. Autorijdend niet voldoen aan politie- bevelL. J. Q. Amsterdam f 5 of 2 d, Onvoldoende remmen: Ph. D. Hil versum f10 of 2 d. Te Cinigiano bij Grosseto zijn plot seling meer dan honderd personen ziek geworden. Een moeder en haar beide kinderen zijn overleden. Uit het onderzoek is gebleken, dat de zieken door het gebruik van meel, dat met zinkoxyde was vermengd zijn vergiftigd. De politie te Utrecht heeft de ad vocaat en procureur Mr. W. A. V. aldaar gearresteerd, die verdacht wordt van verduistering van een bedrag van f1500. De St. Johanniskerk te Kopenhagen is door een brand gedeeltelijk ver woest, De brand brak uit in het hout werk van den toren. Korten tijd later laaide de^65 M. hoogen toren als een fakkel. Het aantal werkloozen in Engeland bedroeg 23 Oct. 37.974 minder dan het vorige jaar. 1 Tijdens een uefenvlucht is het sport- vliegtuig D. 2533 nabij het vliegveld Leipzig-Mockkau neergestort. De be stuurder bleef ongedeerd. Een tweede inzittende werd echter zoo ernsttg ge wond, dat hij korten tijd later overleed. Bij de fa. Van Dam, groothar.de' te Bunnik, is een doodelijk ongeluk geschied. Bij een hoogen houtstapel waren eenige arbeiders werkzaam, toen er plotseling beweging in het hout ont stond. Twee arbeiders raakten onder het schuivend hout, met het noodlottig gevolg, dat zij op slag gedood werden. Tusschen 13 en 18 November zijn vallende sterren te vrwachten van den zwerm der Leoniden, welke hun uit- stralingsplek hebben in den Leeuw. Het is mogelijk, dat het een rijke regen van Leoniden zal zijn. Tusschen 17 en 23 November zijn vallende sterren te ver wachten van den zwerm der Androme- diden, die hun uitstralingspiek hebben in Andromeda. De zwerm is echter niet zoo rijk als die der Leoniden. De Duitschers willen zich bevrijden van de dictatuur der buiteniandsche mode. Aan de alleen-heerschappij der Fransche dames- en der Engelsche heerenmode moet een einde worden gemaakt. Richard Dillenz van het Rijks instituut voor Duitsche mode heeft in een rede betoogd, dat het doel is een zelfstandige Duitsche mode te scheppen, De medewerker der „Daily Herald" voorde luchtvaart meldt, dat door het Engelsche ministerie voor de luchtvaart twaalf nieuwe oorlogsvliegtuigen in be stelling zijn gegeven. De vliegtuigen kunnen op een hoogte van 15000 voet een snelheid van ruim 200 mijlen per bereiken. Zij zijn bestemd om de luchtverdediging van Londen en de om liggende graafschappen te versterken. Het hoofdkwartier van het roode leger in het Verre Oosten deelt mede, dat een groep zware Japansche bom- bardements- en jachtvliegtuigen boven het gebied van Wladiwostock is ver- sische zijde wordt wegens het in den laatsten tijd herhaaldelijk verschijnen van Japansche vliegtuigen boven Sovjet- Russisch gebied vastgesteld, da» dit een schending van de souvereiniteit be- teekent. Het Fransche ministerie van lucht vaart heeft opdracht gegeven tot den aanbouw van zestig nieuwe oorlogs vliegtuigen. Een deel dezer vliegtuigen zal gebouwd worden in de fabrieken bij Parijs en een ander deel in de fabrieken te Toulouse.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1