- Laat Uw naam in Uw vulpenhouder graveeren Kantoorboekhandel F. A. TULP fcssssï»'^ R. K. Spaarbank - Amersfoort Reparatie en Onderhoud Bel dan op No. 42 Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; buiten Amersfoort f 1.10. franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De Cembode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 14 Nov. 1933 ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid olj geregeld adverteeren Advertentiën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zfln bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang - No. 65 Niet dc groote ruime oceaan, i het lek in het schip bereidt het zijn ondergang. Niet de zonde, die zich als een over de wijde, wijde wereld uitspant, moar die aan welke gij zelf toegang verleent in uw hart, dreigt de oorzaak te worden van verderf en ondergang. Begin met trouw te zijn in het kleine en gij zult zien, dat dit grooter vol harding vcreisclit dan gij veronderstelt. Katholiek Offerleven naar Rector J. Colsen. Philosofceren, zei Plato, bctuekende „de wrtarheid betrachten met zijn gan- sche ziel"philosofeeren dat is leeren sterven De heerlijke geweldenaar Sint Paulus wilde niets anders kennen dan Jezus Christus en Dien gekruisigd. St. 'an. de fijne ziel. die Jezus harte- klop beluisteren mocht in de aandoen- lijkste oogenblikkcn der wereldgeschie denis, jubelt zijn kinderkous in alle toonaarden tegen„Wij welen dat we uit den dood tot het leven zijn over gegaan, omdat we onze broeders be minnen. De liefde is uit God; wie lief heeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet lief heeft, kent God niet, want God is Liefde... Christus, de paedagoog van alle tijden en van alle volkeren, in Wlcn a'.le schatten zijn van wijsheid en we tenschap, leert ons, dal wie zijn leven egoïstisch zoekt, liet verliest; en wie om Hem zijn leven veil heeft, het leven vindt, „dat de tarwekorrel die in de aarde valt, alleen blijlt als hij niet sterft; maar indien hij sterii vele vruch ten voortbrengt Die riike, zwaar-geladen teksten wijzen klaar en duidelijk op: Katholiek offerleven Een pracht themaDe diepste onder grond van onzen godsdienst en dus van ons godsdienstig leven. Een macht'g thema ook. met weni sctie en verrukkelijke vergezichten. Een noodzakelijk thema zonder ofl< zijn al onze werken schriel en vooi Zonder offerzin ploeteren we ons vat in onze koppigheid en zinnelijke slin gerplanten. Hoe hard dit Evangelie nok mogi schijnen, hel is een Evangelie, eer blijde boodschap, een boodschap var vreugde, een aansporing en uitnoodi- ging tot ontplooing van alles wat ei geboren ligt aan goedwilligheid er kracht iu onze door God begenadigd) zielen. Het woord offer heeft een dubbele beteekenis: vrijwillig tijden en vrijwil lig sterven, Op het eerste gezicht, schij nen die begrippen niet sterk verwant. Toch is er innige samenhang lusschen beide. Ze wortelen in dezelfde bodem; ze benogen hetzelfde doel Ze zijn tweelingzusters van Koninklijke huize. Lijden en sterven zijn beide het tegen overgestelde van egoïsme. Egoïsme, de ziel wil niet uitgaan. Ze sluit zich op in zich zelf. ze wei gert het groote licht en dc koele zon nigheid der hoogvlakten, om zich te wentelen in hel moeras van haar hoog moed en zinnelijkheid. De inenscli voor een ander doel geschapen. De zielen zijn droef eu ziek, als ge traliede vogels, want het gezochte ge luk blijkt ersatz, bekrompenheid, giltigd lekkers... De tnenschcnzi een Goddelijk zaaisel, dat God plooien wil naar Zijn beeld. Doelt de in egoïsme gedompelde ziel verkiest zich zelf boven God eigenliefde streeft van nature naar alleenheer schappij, ze sluit God uit, tot verachting van anderen, to' verachting van God Eigenliefde, egoïsme maakt hard en wreed. In ieder menschenhart sluimert een Nero. Raadpleeg dc gescliiedeni ziet om U heen. Nog beter: laten we probeeren oi zelf te ontmaskeren. Welke moeite hebben we niet o ons een stipje te denken in het heelal. Hoe gemakkelijk staren we blind op onze zoogenaamde voortref felijkheden? „Heer ik dank U enz." Wie onzer moet zich niet telkens het woord van Malebranclie herinneren, „dat een kaarsvlam vlak voor ons oog, grooter schijnt dan de ontzaglijke zon?" O, dat krankzinnige „lk" wat zich cen trum en beginsel van alies waant. Welk misbruik van het ons geschonken licht. De innerlijke tweeslachtigheid van den mensch, om met Prof. v. Ginneken te spreken, is voortdurende innerlijke strijd van het menschelijke hart, de onbeslechtbare twist lusschen den klein-menschel ijken lust, en hel groot- menschelijke geweten. Ziedaar het pro bleem der problemen. De hoogmoed verwoest het verstand, Het voorkomt iliefstal en reduceert het risico aan verliezen verbonden tot een minimum. Voor 60 cents graveeren wij keurig Uw naam in vulpenhouder, vulpotlood, pjjp, zakmes, etc. Bij aankoop van een "vulpenhouder of vulpotlood van minstens I 5.00 doen wij dit gratis voor U. Een reden te meer om Uw vulpenhouder te koopen bij Langestraat 65 Telefoon 326 innelijkheid het lichaam en het hartegoïsme scheidt den mensch van zijn evenmenschen en van God; de dood regeert over de massa. Waar is de mensch. de koning, de genezer, dc orde-brenger, de trooster?... Mensch, koning, genezer is hij, die itfers weet te brengen, om alles on dergeschikt te maken aan hel laatste, hoogste doel dat zijn de verstorvc- ucn en ascetische figuren Paulus, Augustinus, Franciscusen niet de „dandy's en geschminkte lilmsterren, I aaraan de menigte zich vergaapt Wij zijn kinderen van smart, onze beste gevoelens zijn droevige gevoelens. Offers brengen slaat gelijk met over all van den dood naar liet leven. Het offer weigeren staat gelijk met ill zeil ten gronde richten Aut pati out moriof lijden of erven. Er is geen andere weg. Aut puti aut mori Als het egoïsme de doo Ier het leven, dan lijden Vraagt onze mystici, on dichters, van a le ti|dt Wij leven er van. Wij moeten lijden, omdat Christus alles voor ons leed Wij moeten geven, omdat Christus alles gaf. f VJVfj -7 7? O.J /.path Cl Dmjiittn Weinig bemoedigend. Prof. Dr. F. Roëls, directeur van het Psychologisch Laboratorium der Uni- versilcit te Utrecht schreef in een we tenschappelijk tijdschrift het volgende „Gewoonlijk maakt men zich over 5. en liet||i_ begripsvermogen van het doorsnee- sterven. publiek nog al wat illusies. Bij een profeten onderzoek door een mijner medewer- dic het j kcis met behulp van een aantal zorg- lelle licht hebben getrotseerd, die dejvuldlg geijkte tests naar het begrips- gloed der helde hebben verduurd. vermogen van pl.m. 11.000 jonge man- vraagt ze naar tuin levenswet; ééii-;ncn van 19 tot 20 jaar ingesteld, bleek, pang zullen ze U antwoorden aut puttdat 31 pCt. op een verstandelijk peil mt mori, of lijden sterven. stond van een kind van ten hoogste Het g'ootste geheim van alle tijden n jaar. Bijna 19 pCt. stond op het s de helde. D. l.u-lde uvi-t lijden ol ,mtau van kinderen van II tot 13jaar; derven. U.iarom was Jezus Christus i ruim 20 pCt. op dat van kinderen van )e Liefde, Jezus Christus Je Man van U3 tot 15 en 15 pCt. op het niveau Smarten daar mi moest Hij de Man j van kinderen van 15 16', jaar. Zou in Smarten zijn. men deze onderzoekingen herhalen op Was hel met iioodzakclijkdatChnsluSj oudere individuen dit is in hel bui- <-'d i J tenland geschied dan worden deze Daarom die hartstochtelijke roep van percentages eerder nog iets ongunstiger, de groote II. lhcrcsia- aut pati aut^e conclusie, die uil deze onderzoe- óf lijden <ïf sterven. Neen. nonkingen kan worden getrokken, is dan sed pati.... niet sterven, maar 00k, dat. als men het publiek met zijn lijden, vult dc gelukzalige Magdatenal annonces, advertenties, plakkaten enz. in Pazzi aan. |Wj| bereiken, men goed doet het toe Wij durven het lijden niet voldoende j lc spreken op een wijze, die niet gaat eer aan. boven het bevattingsvermogen van kin- in onzen tijd is groote edelmoedig-J deren van 15 tot 16 jaar; veiliger nog heid soms harde plicht, niet van recht- |s het zich van een zeggingswijze te •aardigheid maar van naastenliefde, ter j bedienen, die ook kinderen van P •ere Gods ad exemplar Christ!. j 13 jaar kunnen begrijpen." Anonymic giften zuiver en ontdaan Hel is weinig bemoedigend, ■an alle reclame en ijdeltuiterij. Ik vernemen, dat liet zoo droevig gesteld denk aan breed-uilgeineten handtee- js met de ontwikkeling van ons volk. kettingen op kerkramen en inleeken-1 maar wij hebben wel veel redenen om lijsten zegt Spreker!! Katholiek zijnte gelooven wat bovengenoemde ge- vraagt anonyme offers van geld en goed. j |eerje schrijft. Er zijn inenschen die voor goede j erken nooit tijd vinden, omdat eigen- belang altijd vóór gaat. BERICHTEN Wat geven vele arbeiders, de beste 1 a onder onze stille werkers voor het - jut f UIT ondankbare contributie-ophalen, krait-j -SJJfgt-' AMERSFOORT ten brengen, leden werven enz. een! -- persoon, negatief door niet af te brekenDe rcgeeringsmaatregelcn, wier toe- eit alle fouten en misstappen van henpassing de gemeenten niet onbelang- die wèl iets doen, niet uit te buiten rijke subsidie-bedragen onthoudt, nopen zijn afwezigheid en afzijdigheid te tot steeds verder doorgevoerde bezui- iveeren; lal is zoo'n houding en nigingen op elk gebied, onrechtvaardig. Kritiek moet opbou-j In de hegrootingsvergaderingen wees end zijn met open vizier. de lieer Zwart op het openbaar voor- Zwijgen is ook een offer, maar mop-1 bereidend onderwiis, als bezuinigings peren en kwaadspreken en lasteren, belagen in liet duister is venijnig, kruip dier spelen bah. Een woord van waardeering kan zooveel bitterheid verzachten, energie wekken. Sympathie is een kostbare munt die iedereen kan slaan, maar „payer de sa personne" blijft toch immer de ware toets van Katholiek offerleven. Niet zonder reden hangt het kruis beeld in onze huiskamer, niet zonder reden aan onze rozenkrans, staat het op altaren en de graven der dooden. Wij zijn met het kruis vergroeid. In cnice salusIn het kruis ligt ons heil. Wij katholieken, die het kruisoffer der H. Mis meeleven, die het onuit sprekelijk voorrecht bezitten onze ziel te voeden met de H. Offerspijs. Wij hébben ons Calvarie slechts te herin neren om te welen dat het offer voor ons allen is. Het leeft in ons midden.; reidend onderwijs in te stellen, gelijk dit voor het bizonder voorbereidend lager onderwijs reeds tientallen van jaren geschiedde in vele kringen. Op de begrooting voor 1933 was geraamd een bedrag van ruim f 11.000 voor de netto-kosten van het openbaar voorbereidend lager onderwijs, waar aan 127 kinderen uit 120 gezinnen deel nemen. Na aftrek der uit te keeren wachtgelden is de bate voor de ge meentekas bij opheffing nog zoodanig, dat deze bezuinigingsmaatregel niet mag worden verwaarloosd, nu op ander ter rein nog zooveel moet worden ge offerd. Geheel afgescheiden daarvan, is het de toekomst alleen mogelijk tot een billijke steunregeling voor het voorbe reidend lager onderwijs in het algemeen te geraken, wanneer de gemeente niet meer genoopt is een bedrag van onge veer f88.- per leerling voor gemeen telijk voorbereiflend onderwijs uit te trekken. Een bedrag hetwelk de netto kosten van het openbaar lager onder wijs nog met ongeveer f 16.per leer ling per jaar overtreft. Kabale und Liebe. Het zal nu wel een goede dertig jaar geleden zijn, dat we voor het laatst een drama in het genre van en in denzelfden tijd geschreven als Schil ler's Kabale und Liebe hebben zien opvoeren. De klassieke werken, die in de laatste decennia ten tooneele zijn gevoerd, zijn bijna alle van veel oude ren datum. Molière, Shakespeare en Vondel boeien nog steeds door hun felle dramatiek, door de kracht, de dichterlijkheid ol den geest van hun taal. We hebben bij de opvoering van Kabale und Liebe door Leopold Jess- ner's Ensemble, gemerkt, dat we aan Schiller ontgroeid zijn. Oh! we zijn vol bewondering voor het vele schoone, dat Schiller heeft nagelaten en ;we zullen ons niet ver meten aan zijne grootheid te tornen. We gelooven ook gaarne, dat zijn drama's in zijn tijd kunstwerken waren, waartegenover de scheppingen zijner tijdgenooten in het niet verzonken. Doch de smaak van het tegenwoordige pu bliek is zoo geheel anders dan die van het toenmalige, dat we niet mogen verwachten, dat Schiller's werk nog denzelfden indruk zal maken als ander halve eeuw geleden. Wij staan te ver af van de pathetische gelieven, de ont aarde vadeis en listige snoodaards, die Schiller ons schildert en zijn taal is gezwoilen dan we tegenwoordig nog goedschiks verdragen. Voor ons had dus de opvoering slechts docu mentaire waarde en als zoodanig heb ben we dan ook waardeering voor het feit, dat onze Duitsche gasten ons de gelegenheid hebben geboden met dit drama kennis te maken. Vooral hebben we bewondering ge kregen voor Jessner's regie, die, on danks de wel zeer schematisch gehou den decors en de minimale requisieten, doorloopend een stempel van voor naamheid op het gebodene drukte. Alle uilvoerenden speelden hun rol in stren gen stijl en zonder excessen, waartoe dt tekst zoo overvloedig aanleiding geeft. Verscheidene medewerkenden gaven zelfs zeer goed spel te genieten. Namen noemer, heeft ditmaal geen zin, daar ze den meesten lezers toch wel onbekend zullen zijn. Het publiek was slechts in beschei den aantal opgekomen, hetgeen ook een bewijs is, dat het meerendeel der schouwburgbezoekers zijne belangstel ling voor deze soort kunst verloren heeft. S. Florence Austral. ouder controle Centrale accountantsdienst Ned. Boerenbond Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit d.d. 14 Maart 1913, no. 68 De zittingen voor het inleggen en terugbetalen van gelden worden gehouden in het R. K. Spaarbankgebouw BREEDESTRAAT bij de LANGEGRACHT des ZONDAGS van 12 tot 1 uur; WOENSDAGAVONDS van 7 tot 8 uur en VRIJDAGS van 10 tot 11 uur. Dadelijk ingaande rente 3°/io pCt. Spaarbusjes gratis verkrijgbaar. Kassier: Amsterdamsche Bank. object. Hij wees op de lage school gelden voor dat onderwijs gevraagd en stelde daartegenover de niet geringe geldelijke opofferingen die de ouders zich moeten getroosten wanneer zij hun kinderen naar scholen van hun richting zenden. Toen echter bleek, dat de begroolingl nog sluitend was te maken zonder tot afschaffing van het gemeentelijk voor bereidend onderwijs te geraken, werd door een meerderheid in den gemeente raad in het voortbestaan berust. Worden door de Regeering weer zwaarder lasten op de gemeenten ge schoven, waardoor ook Amersfoort wordt getroffen dan is het niette wonderen dat opheffing der openbare school voor voorbereidend lager onder wijs geboden wordt geacht. Door dit besluit tijdig te nemen wordt het particulier initiatief gelegenheid ge schonken zich op de voorziening in de behoefte aan neutraal voorbe- „Een zangeres van zeldzame kwali teit, zooals men er slechts één in de zooveel jaren te hooren krijgt." Zoo heeft de groote pers unaniem deze Australische van afkomst geroemd. In derdaad, wij mogen ons gelukkig prij zen, dat wij het voorrecht gehad hebben deze sublieme dienaresse van Melpo mene te hooren in een reeks van lie deren, welke stuk voor stuk juweelen van geperfectioneerde zangkunst waren. Hoewel wij meenen opgemerkt te heb ben, dat Austral eenigszins verkouden was, bleef het timbre van haar geluid van het laagste tot het hoogste register een weldaad voor het oor. En welk een zeldzaam zuivere uitbeelding van dikwijls aangrijpende kracht! Tot iets dergelijks is toch alleen zij maar in staat, die de zangtechniek absoluut overwonnen heeft en deze op den ach tergrond weet te brengen. Het was een ware feestdag voordï Romantiek vanaf Purcell t.m. R. Strauss. En zoo men nog gradueel onderscheid maken mag, zouden Schubert's Erlkönig, Schumann's lch grolle nicht; Brahms' Der Tod das ist die kiihle Nacht; I Wolf's Verborgenheit en R. Strauss' Caecilie, als evenzoovele hoogtepunten kunnen gelden. Het was inderdaad iets „noch nie dagewesenes". De talrijk opgekomen leden van den Kunstkring waren dan ook zeer opge togen. Er waren bloemen voor de zan geres, die men niet zonder een toegift liet heengaan. Maar overdaad schaadt hier moet ons de opmerking van het hart. dat de kunstminnende leden van den Kring veel kunstzinniger zouden gedaan hebben, wanneer zij hun en thousiasme beter bedwongen hadden niet telkens opnieuw na ieder num- met hun bijvalsbetuigingen de sub tiele steer hadden verbroken. Men zou ongetwijfeld een veel dieperen indruk van deze muziek pur-sang hebben op gedaan. Curt Prerauer secondeerde zeer knap, aar wist zich niet boven de techniek verheffen. Zijn spel was algemeen te hard en vooral bloedloos. Hij werd door Florence Austral eenige malen in de haar gebrachte huidebe trokken. Niet onverdiend. G. J. Evenals andere jaren zullen er ver schillende ontwikkelingsavonden wor den georganiseerd voor de leden van de R. K. Werklieden-vereeniging Sint Jozet. Begonnen zal worden met eenige Apologetische lessen te beginnen op Maandag 20 November a.s. in St. Jozef en vervolgens 27 November, 4, 11 en 18 December. Deze lessen worden ge geven door Kapelaan W. J. de Jong, et onderwerp het H. Misoffer. In afwijking van vorige jaren zal men zich te voren moeten opgeven. Verder de maand Januari een filmavond worden gegeven voor de leden, en worden er onderhandelingen gevoerd om de heer Serra-ens een spreekbeurt te laten vervullen over Fascisme. De afdeeling Amersfoort der Sint Lebuïnus-vereeniging vierde Zaterdag haar Patroonsfeest, 's Morgens droeg de ZeerEerw. Adviseur Pastoor C. Hart man in de Kapel van Pension „Sint Joseph" aan de Weverssingel een ge zongen H. Mis op tot intentie van le vende en overleden leden. Hierna ver- eenigde men zich aan een gezamenlijk ontbijt. 's Avonds was er Feestvergadering in Hotel „Monopole". „Sapiens" (Ing. Wijs) sprak daar over „Het land van de Mindernachtzon". Verder werd de tijd gepasseerd onder muziek, voor dracht en zang. Donderdag 16 November a.s., des namiddags half drie vergadering in het gebouw der R. K. Werkliedenver- eenigingSt. Jozef om door onderlinge samenspreking te komen tot het organi- seeren van bijeenkomsten, die voor de echtgenooten van de R. K. werk- loozen niet alleen een nuttige, maar ook aangename verpoozing kunnen bieden. Zulks gaat uit van onzen actieven K. K. Vrouwenbond. van alle soorten Schrijfmachines KANTOORBOEKHANDEL Fa. H. ELZET1AAR LAK6ESTR1MT >4 TH. S28 Hebt II een Taxi of aulo noodig Amersfoort markthal een propaganda-avond wor den gehouden. Als sprekers zullen op treden B. Kruithof, die het woord zal voeren over „Een nieuw front", en J. Vunderink, die zal spreken over „De Oude Strijd". De Christ. Mannenzangvereeniging |ubal alhier zal medewerking verleenen. De Berg-Revue. Eindelijk was de dag daar van De Berg-Revue. De Commissie van deze Revue heeft er slag van reclame te maken en de verwachtingen hoog te spannen. Zoo trokken we dan Zondagmiddag naar de Kindervoorstelling van de Revue met hoog gespannen verwachtingen enwe stonden perplex, 't was mooi, 't was af. Het patronaatszaaltje was tjoKVol en de kinderen en ook de aan wezigen volwassenen hebben volop ge noten. De revue is dit jaar buitengewoon rijk aan decor's en costumeering. Vooral het decor „de Koppelpoort" van J. Hartogsveld en de O. L. Vrouwentoren van H. Smit waren bewonderenswaardig. De Revue werd geopend met Wel koms-coupletten van een 9 tal Matrozen- maatjes en de beste wenschen voor ieder Keienkind. Daarna gaan we ken nis maken met Krelisboer op zijn erf te Hoogland. Zijn knechten, vroegere Bunschotervisschersmaatjes, zijn ijverig in de weer. Een Duitscher komt op het erf, maakt een praatje en Krelisboer wijst hem op de bezienswaardigheden van de oude Keienstad Amersfoort. De Koppelpoort verschijnt ten tooneele en zingt zijn lied. Daarna wordt Griet, de vrouw van Krelisboer voorgesteld. Zij werd een hartelijk welkomslied toege zongen. Dan komt ter sprake de Varkens crisis-centrale en verschijnen een paar controleurs, gevolgd door een stel big gen die in zang hun klachten uiten. Vervolgens herdenken Thomasvaer en Pieternel op rijm een 20-tal Jubilea's in Amersfoort, en krijgen we te zien de zingende knechten van Krelisboer en sluit het eerste bedrijf met het mole naarslied met op het tooneel de molen van Ebing te Hoogland en een aantal mulderljes. Het tweede bedrijf opent met de ka bouters in het bosch Birkhoven, die protesteeren tegen de pogingen om hun rust te verstoren door sport, aanleg van een Theater en natuurbad n het bosch. De vroede vaderen verschijnen ten tooneele en bespreken in het bosch de plannen. De heks van de Anersf. hei verschijnt en de heeren slaan op de vlucht. Krelis en Griet verschijnen i in het bosch om een bad te gaan nemen en vernemen dat het bad er nog niet De kantoniechtcr stelde zijn eisch tegen H., zuivelfabrikant te Bunschoten, die er van beschuldigd was, dat hij in een luxe auto eenige bussen met room had vervoerd zonder geleidebiljet, het geen volgens de crisiszuivelwet noo dig is. De ambtenaar eischte f 400 boete of twee maanden hechtenis, met verbeurd verklaring van auto en bussen. De room zal al wel zuur zijn geweest, want het voorval had vier weken ge leden reeds plaats. De verdediger pleitte vrijspraak, om- ®e,eve"^ I teslen van w.ndttats Muutaf- Bovendien mag" de auto volgens pl. K'b06"s' niet worden verbeurd verklaard, want e P|annen te ver" •tfJPSrfJÜU. Ji, l?' derde bedrijf speel, too, d.O „„,d, de toet." ,000. Volgende week JJj?SSeSïl£»"SlSK! vonnis' in 't wit gekleede met rozen getooide Vrijdagavond zal door't Christelijk meisjes, die tegelijkertijd hun dansen Nationaal Vakverbond in samenwerking I uitvoeren. i met den Chr. Besturenbond in de I De torenwachter verschijnt en mop-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1