Laat Uw naam in Uw vulpenhouder graveeren Kantoorboekhandel F. A. TULP Fa. h. Elzenaar Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- cn Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden; builen Amersfoort f 1.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan. Uitgave i de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 17 Nov. 1933 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid b(j geregeld adverteeren AdvertentlBn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Zeven en Veertigste Jaargang - No. 66 Het individu kan gedwongen worden, de persoonlijkheid is onuantastbaar. Epistel en Evangelie. 24e Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Thessalonicensen1,2-10. Broeders! Altijd zeggen wij Godc dank wegens u allen, zonder ophouden uwer gedachtig zijnde in onze gebeden, dewijl wij ons herinneren aan het werk uws geloofs en aan uwen arbeid en uwe liefde en aan de geduldigheid uwer hoop op onzen Heer |ezusChristus, voor Ood en onzen Vader; daar wij, van God beminde broeders! uwe uit verkiezing kennen. Want ons Evangelie was bij u niet in woorden alleen, maar ook in kracht en in den Heiligen Geest en in groote volheid, gelijk gij weet, hoedanig wij om uwentwil onder u ge weest zijn. bit gij zijt navolgers ge worden van ons cn van den Heer daar gij in veel verdrukking het woord hebt aangenomen met blijdschap des Heiligen ücesteszoodat gij een voor beeld zijt geworden voor al de geloo- vigen in Macedonië en in Achaje. Want van u uit is het woord des lleeren verbreid geworden, niet alleen in Mace donië en in Achajemaar ook in alle plaatsen is uw geloof in God uitgegaan, zoodat wij niet noodig hebben iets te zeggen. Want zij zeiven verkondigen aangaande ons. hoedanig ons optreden bij u geweest is, en hoe gij u van de afgoden bekeerd hebt tot G»d. om den levenden en waren God Ie dienen en uit den hemel te verwachten Zijnen Zoon, dien Hij uit de dooden heelt opgewekt, Jezus, die ons verlost heelt van den toukoinstigen toorn. EVANGELIE volgens den H. Mattheus; XIII, 31-35. In dien tijd sprak Jezus tot de scharen deze gelijkenis: Het Rijk der hemelen is gelijk aan een mostaardzaad, dat iemand nam en in zijnen akker zaaide. Dit nu is nu wel liet kleinste van al de zaden inaar wanneer het opgeschoten is, is het grooter dan al de moeskruiden en wordt een boom, zoodat de vogelen des hemels .komen en wonen in des- zelfs takken. Eene andere gelijkenis sprak Hij tot hen: Het Rijk der hemelen is gelijk aan een zuurdeeg, dat ccttc vrouw nam cn onder drie maten meel vermengde, totdat dit geheel gedcescmd werd. Dit alles sprak Jezus in gelijkenissen tot de schareu, en zonder gelukenissen sprak Hij niet tot henopdat vervuld zoude worden wat gesproken was door den profeet, die zeideIk zal mijnen mond openen in gelijkenissen, ik zal vermelden wat verborgen was van de grondvesting der wereld al. Het voorkomt diefstal en reduceert het risico aan verliezen verbonden tot een minimum. Voor 60 cents graveeren wjj keurig Uw naam in vulpenhouder, vulpotlood, pjip, zakmes, etc. Bjj aankoop van een vulpenhouder of vulpotlood van minstens f 5.00 doen wjj dit gratis voor U. Een reden te meer om Uw vulpenhouder te koopen bjj Langestraat 65 Telefoon 326 Evaniiellcverklarlrot. 24e Zondag na Pinksteren. In het Evangelie van dezen Zondag wordt door Jezus het rijk der hemelen d.w.z. de leer van het H. Evangelie of de Kerk vergeleken met e terdzaad en met zuurdeeg. Gelijk liet mosterdzaadje tot de ge ringste en kleinste zaden behoort, zóó was ook de leer van het Evangelie in den beginne nietig en gering. Jezus zelf scheen veracht en werd als een misdadiger gekruisigdZijn Apostelen, de eerste predikers van liet Evangelie, waren eenvoudige, ongeletterde vis- schers. De eerste christenen behoorden tot de armere bevolking en werden veracht door de trolsciie Romeinen. Gelijk liet mosterdzaadje in den gioud verborgen en onzichtbaar zóó moest de Kerk van Christus zich in den be ginne schuil houden voor de vervol gingen harer belagers. Doch gelijk liet mosterdzaad eenmaal uit den grond te voorschijn getrcdenallengskensopgroeit tot een grooten struik, zou verspreidde zich in enkele jaren ook hel Evangelie en spreidde de Kerk van Christus zich uit over de aarde, zoodal reeds de H. Paulus in zijn brief aan de Romeinen kon schrijven dat het geloof van Jezus Christus in de geheelc wereld d.i. het Romcinschc Rijk gepredikt werd. Juist deze wonderbare verspreiding, niette genstaande de hevigste vervolgingen, van een leer ingaande tegen 'smen- schen hartstochten en natuurlijke nei gingen over een zoo diep bedorven wereld als liet Romeinsclie Rijk toont ons de goddelijke oorsprong en kracht van die leer. Hetzelfde heeft de Zaligmaker willen lecren door do gelijkenis van liet deeg. Gelijk liet zuurdeeg dat ii hoeveelheid meel gedaan wordt, klein is maar gistende al liet meel doordringt, -zoo zou ook de leer der Keik, die in den beginne slechts weinige belijders telde, zich langzamerhand door de gc- heele wereld verbreiden. De geschie denis van 19 eeuwen heeft dit bevestigd. Waar wordt Jezus' naam niet gepredikt? Groot is het getal der belijders van czus' naam, groot de kudde Zijner ééne, feilige, Katholieke, Apostolische Kerk, die onafgebroken het bevel van Christus* volbrengt „gaat en onderwijst alle volkeren". Aan die taak moeten allen medewerken, nietallcen de bisschoppen, priesters en missionarissen maar allen n ieder. Bidden we daarom voor ilbrciding en voortplanting des geloofs, steunen we naar vermogen het werk der Katholieke Missiën door onze iczcn opdat nog velen mogen nestelen in dien boom door Jezus ge plant. nog velen geroepen worden tot "ne ware Zaligmakende Ke-k. Liturgische Kalender. Week van 19 25 Nov. andag 19. 24ste Zondag na Pinkste ren (6e Zondag na Driekoningen). Mis: Dicit Domïnus. 2e gcb. v. d. H. Elisabeth, 3e geb. v. d. H. Pon- Maandag 20. H. Helix V. Valois Belij der. MisJustus. Dinsdag 21. O. L. Vrouw Presentatie. Mis: Salve. Credo, Prefatie v. d. H. Maagd. Woensdag 22. H. Cecilia Maagd Mar telares. Mis: Loquebar. Donderdag 33. H. Clemens Paus Mar telaar. Mis Dicit Dominus. 2c gcb. v. d. H. Felicitas. Vrijdag 24. H. Joannes v. h. Kruis Kerkleeraar. MisIn medio. 2e gcb. v. d. H. Chrysogonus, Credo. Zaterdag 25. II. Catharina Maagd Mar telares. Mis: Loquebar". Gelooven en Weten. Dr. G. C. van Noort. deken van Amsterdam, hield onlangs voor de Am- sterdamschc leden van Geloof en We tenschap een belangwekkende rede Gelooven en weten". Een zekere mate van weten, aldus 3r. van Noort. moet noodzakelijk liet gelooven voorafgaan; dil „we effent den weg tot hel geloof en bereidt dus het gelooven voor, maar „weten" zonder-meer kan nooit het echte geloof lortbrengen. Niemand kan „gelooven" als hij niet rst van sommige dingen langs na tuurlijken weg zekerheid heelt gekregen, als hij niet eerst sommige dingen met zekerheid weet. Met weten is hier be doeld een zekere kennis die op natuur lijke wijze wordt verkregen, di de zekere kennis die slaat op inensche- lijke getuigenis. Men moet hierbij luurlijk onderscheid maken lussclicn de „deugd des geloois", die tegelijk met de deugden van hoop en lielde en de heiligmakcndc genade den mensch wordt ingestort bij liet H. Doopsel en liet daadwerkelijk gelooven, d.i. een gelooisdaad stellen. Een geloofsdaad stellen nu doet de mensch wanneer hij met zijn verstand zegt„ik neem als waarheid aan, wat God geopenbaard heeft, omdat God ons niet kan bedriegen". Het is duide lijk. dat niemand zulk een geloofsdaad kan stellen, zoolang hij het gebruik van zijn versland nog niei heeft. Denkver mogen heeft de mensch van den aan vang af, maar het gebruik van zijn denkvermogen verkrijgt iiij eerst lang zamerhand Maar liet gebruik van zijn versland hebben is zonder meer nog geenszins genoeg om een geloofsdaad te kunnen stellen, d.w z. om een acte van gelool Ie kunnen verwekken. Daartoe is bo vendien noodig, dat men sommige din gen weet, ol juister nog, dat men langs natuurlijken weg van sommige dingen zekerheid heeft gekregen. Hoe zou het mogelijk zijn de waar heid van een stelling aan te nemen op gezag van God, indien men niet van te voren zeker was, vooreerst dat er een God is en dat Hij ons niel be driegen kan cn vervolgens dat God die stelling werkelijk geopenbaard heel'. Om als redelijk mensch te kunnen zeggen: „Alles wat de Kath. Kerk te gelooven voorhoudt gelooi ik, omdat God, die niet kan bedriegen, dit alles geopenbaard heeft" moet men eerst zekerheid hebben van het feit, dat er een God bestaat Die waarachtig is; van het teil, uat God een openbaring heeft gegeven cn van het lelt, dal de inhoud dier openbaring, door de Ka tholieke Kerk onvervalscht wordt ge predikt. Het behoeft geen wetenschappelijke zekerheid te zijn, maar het moet toch een werkelijke zekerheid zijn, die allen ledelijken twijfel uitsluit en zulk een zekerheid kan niemand hebben, zonder dat hij redenen heeft, die hem over tuigen. Die redenen kur.nen voor verschil lende personen verschillend zijn. Een volwassen ongeloovige bijvoor beeld .ral door eigen studie en naden ken, eventueel onder leiding van een leermeester moeten inzien dat er een ■ppcrwezen bestaan moet en dat dit ipperwezen ons niet bedriegen kan, oorts dat Jezus van Nazareth werkelijk Gods gezant was en dat dus Zijn leer goddelijke openbaring is en ten slotte dat de Katholieke Keik ook nu nog de leer van Christus onvervalscht pre dikt. Deze zekerheid behoeft niet weten schappelijk te zijn al is wetenschap pelijke zekerheid voor menschen van lioogere geestelijke ontwikkeling na tuurlijk zeer gewenscht en min of meer noodzakelijk maar zij moet toch wel steeds behoorlijk gefundeerd zijn. Bezit een volwassen ongeloovige een maal die zekerheid, dan zal hij moeten erkennen, dat liet voor liern volkomen redelijk is om de leer der Katholieke Kerk .Is goddelijke waarheid aan te nemen en daaruit volgt weer de con clusie, dat hij dus ook in geweten ver plicht is de leer der Kerk als Godde lijke waarheid aan te nemen. (.Vordt vervolgd.) Roode Kruis en Oorlog. (Ingezonden.) Met veel belangstelling zullen onge twijfeld velen het artikel van Dr. v. d Kroon gelezen hebben inzake de J.V.A. en het Roode Kruis. Een paar opmerkingen dezerzijds zullen misschien dienen tot beter be grip van het verband dat vele vredes- vrienden zien tussclien oorlog cn Roode Kruis. Natuurlijk zal ieder mensch de werk zaamheden van liet R. K. in de groole oorlog '!4-'l8 b v. als een zegen v~ de arme slachtoffers beschouwen, 't doet dan aan buitenstaanders wel eens vreemd aan als tegen het R. K, geageerd wordt. Toch is dit zeer wel te verdedigen. Immers als een paal boven water staat, dal geen land ter wereld er ernstig aan kunnen denken, zonder behoorlijke organisatie van verzorging der troepen, zoowel gezond als getroffen, een oor log te beginnen. Zeer terecht merkt Dr. v. d. Kroon, die in groote lijn zeer wel de vredes- idee van de jongeren vat en waardeert, op, dat de ware vredesgeest in alle harten planten, steeds een onbereikbaar ideaal zal blijven. Hieruit volgt, dat er dus naast vredes-prediking door woord en gedrag (de nadruk die Dr. van de punt in handelspolitiek opzicht. De regeering heelt ingezien, dat de vrij handelspolitiek op 't oogenblik onmo gelijk is en daaruit heeft zij de eenig mogelijke consequentie getrokken. Dit komt hierop neer, dat wij in principe aan die landen bij den invoer van pro ducten en waren de voorkeur geven, welke ons tegemoet komen bij onzen uitvoer. Waar wij van de meeste landen voor grootere bedragen invoeren dan wij naar de betreffende landen uitvoe ren, moet het niet moeilijk vallen om met de meeste landen een behoorlijk accoord te treffen. Dat is natuurlijk van het grootste belang, niet alleen voor de industrie, maar ook voor den landbouw en den handel. Hierna besprak inleider de binnen- iandsche handelspolitiek, die ook in menig opzicht hoop geeft op beter schap. Wat de sociale politiek aangaat, be toogt spr. uitvoerig de noodzakelijk heid van 'n nieuwe bedrijfsordening. Onze bedrijven zulten zich moeten wennen aan lal van restricties, aan de invoering cencr stelselmatige productie, Wij zullen moeten komen tot aanpas sing der productie aan de koopkrach tige vraag, Deze saneering moet op de eerste plaats komen uit het bedrijft- en nan- delsleven zelf; de regeering kan dan zoo noodig de bedrljfsgenooten in staat stellen ook de onwilligen onder hen te dwingen aan het saneeringsproces mee te helpen. Uit de bedrijlsorganisatie zal de cor- poraiieve opbouw der maatschappij groeien, vooral door toedoen volksgroepen zelf. Spreker beschouwde daarna in het kort de financieele regeeringspolitiek en de te nemen maatregelen ter be scherming van het groote gezin en be sloot met een uitvoerigejuiteenzetting van het Katholieke standpunt tegen over de politieke slroomingen van na- tionaal-socialisme, en fascisme, die hij, vooral uit een oogpunt van staatsab- solutisme, afwijst. Doelbewust kan geen Katholiek de staatsleer van nationaal-social'sme of Kroon hierop legt, is ons uit 't hart gegrepen) ook maat.egelen genomen moeten worden, om een komende oor log te voorkomen, Stemming maken in de 'erschillende landen voor 't nemen dier maatregelen is dan ook mede een laak der pacifisten. ,Waar de toekomsloorlog in weinige oogenblikken geheelc landstreken tot puinhoopen zal maken en zoowel 'l kind in de wieg als den zieke in 'I ziekenhuis zal treffen en derhalve niets menschelijks, laat staan iets Christelijks zal hebben" (aldus Kardinaal Aarts bisschop Dr. von Faulhaber) en waar „de toekomst-oorlog de zelimonrd van Europa zal bcteckenen" (aldus Z. H. de Paus) daar hebben alle weldenken- igen wel zeggen speciaal de Katholieken de dure plicht, deze oorlog met alle geoorloofde middelen te trachten Ie voorkomen. „Van de voorbereiding tot een oorlog is't maar één slap tot de oorlog zelf" - gt weer bovengenoemde Kardinaal. Welnu, wat ligt er dan meer voor de hand dan de voorbereiding voor de oorlog te signaleeren cn de volkeren >p hel groote gevaar daarvan te wijzin. De groote staatslieden, die 't wèl iteenen met de vrede (Henderson, .a.) doen dit dan ook zeer dikwijls, De abnormaal groote luchtvloten, de aanbouw van hoogzeevloot materiaal, de gifgasfabrikatie, de internationaal georganiseerde wapenindustrie .het" gevaar voor dc vrede (Pater Stratmann) dat alles moet regelmatig onder de oogen der massa's gebracht worden „alie R. Kath, Tijdschriften moesten een vaste vreóesrubriek hebben" (aldus Kard. v. Faulhaber). Dat dc overtuigde pacifisten Roode Kruis als oorlogsvoorbereiding bestrijden (immers zonder Roode Kruis géén oorlog mogelijk) is toch heel,, logischD?KTlSgst'cérHMMe moet,'»"»™ (oolt ln Nederland) aanvaar- in ai zijn onderdeden aangevallen worden Continental Schrijfmachine Compleet met Kotfur en itarantle 1128,* KANTOORBOEKHANDEL Langestirat 84 Talel- 528 Bij cenig nadenken zien we dan ook dat vergelijkingen van R. Kr. mei brand weer e.d. geheel niet opgaan. Natuur lijk is de bestrijding, door herhaalde publicatie, van b.v. de misdadige ope- ratie's der wapenindustrieën (zaaien wantrouwen tusschen de volkeren enz.) heel wat meer voor de hand liggendmaar een goede taktiek eischt nu eenmaal, den vijand op geen enkel deel van het front geheel met rust te laten I Dat dus óók het R. Kr. van lijd tot tijd in zijn juiste betrekking tot het scheppen van oorlogsmogelijkheid wordt gesignaleerd is zeer verklaarbaar. De waardeering, zelfs bewondering voor het werk van het R. Kr. zijn daar - i. niet onvereenigbaar mede. Moge deze regelen iets hebben bij gedragen om kleine misverstanden tus schen ware vredesvrienden uit den weg te ruimen. Immers aller samenwerking :er dan ooit noodig. Het gevaar een ondergang van Europa is niet denkbeeldig. Laat de Christenen zich ook in de vrcdesactie Christen toonen: zich niet afzijdig houden en .anderen" overlaten, waar men naar vermogen mee moet werken. Kard. v. Faulhaber liet in Zijn dio cees bidden met intentie: „dat een ider zijn mede-verantwoordelijkheid nzake het vredesvraagstuk moge be seffen". Pax! JO. BOLLINGER. Spr. is van meening, dat de R. K. Staatspartij in het gezicht van den tegenwoordigen toestand absoluut niet terneergeslagen behoeft te zijn. Onze RECLA.UEBRIEVEN hebben succes! De klanten komen niet uit zich zeil; Ze willen, dat U hen roept I Geen beter middel dan persoonlijke reclame. Zoo kunt Qe het beste uwartikclen propagccrvn WIJ HELPEN U TYPE- EN COPIEERINRICHTING VITESSE KON. WILHELMINASTR. 10 Binnenland Koerswijziging. Dr. Kortenhoist heelt onlangs it belangwekkende rede de fouten onze economische en sociale polilick op scherpe wijze aan de kaak gesteld en dc regering om zoo te zeggen de wacht aangezegd, dat zij onverwijld van koers had te veranderen, wilde zij de groote katholieke sociale organisa ties en daarmede de heele katho lieke Kamerfractie niet tegen zich in het harnas jagen. Hoe sterk dc regeering inmiddels van koers is veranderd moge hieruit blij ken, dat de critiek van Dr. Kortenhorst thans Is veranderd in waardeering voor onze regeering. Andermaal heeft deze afgevaardigde een rede gehouden, en nu zeide hij, dat hij waardcering heeft voor het werk van het kabinet. In de eerste plaats om het stand- Verkiezingen Kamer van Koophandel en Fabrieken Gelderschc Vallei. Op 15 Nov. heeft de candidaatstel- ling plaats gehad voor de periodieke verkiezingen en de vacature-De With voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Gelderschc Vallei, gevestigd te Amersfoort. In de vacature-De With (Grootbe drijf) is bij enkele candidaatstelling Sekozen Ad. Heinrich te Amersfoort, iiecteur Rotted. Bank. Voor het Grootbedrijf werden de af tredende leden herkozen bij enkele candidaatstelling, n.l. J. C. Knottenbelt te Barneveld, Ir. Ph. Korthals Altes te Amersfoort, M. Pel te Nijkerk, W Roessingh en J. v. Schuppen Hzn. t< Veenendaal. Voor het Kleinbedrijf is een stem- ming noodig, welke bepaald is op Donderdag 7 December e.k. Er moetin dan 5 leden gekozen werden uit de volgende 9 candidatenMr. A. van d. Deure, Bennekoin; P. W. Duin Jr., Soestóijk; B. v. Dijk, Nijkerk; J. C. Koelink, Soest; B,Kramer, Amersfoort; J, Petersen, Nijkerk; A. de Ruiter, Vee nendaal; J. Vonk, Soest; |oh. A. van Waveren, Driebergen. Stembureaux zijn ingesteld: no. 1 te Amersfoort, no. 2 te Soest, no. 3 te Driebergen, no. 4 te Veenendaal, no. 5 te Rhenen, no. 6 te Ede. no. 7 te Bar neveld, no. 8 te Nijkerk en no. 9 te Harderwijk. Uitspraken Kantongerecht Amersfoort. Visscherijreglementv. d. G. en C. v. d. G., Spakenburg, elk 110 of 4 d. en verb, vischnet (visschen met de wondetkuil). Dronkenschap: P- G„ Amersfoort; O., idem; Th. A. j. F., Zwolle; U. v. d. L„ Zeist; O. j. B„ Amster dam; T- dc H„ Harlingen; elk f 10 of 4 d. IJkwet: J. v, d. R, Amersfoort 3 maal tl—I d. en verb, mater.. Prov. Reglement van Gelderland C. D., Voorthuizen f5 of 2 d. Vleeschkeurings-verordening Soest M, J„ aldaa- (niet bedekt vleesch ver voeren) f2 of 1 d. Arbeidswet: K. A. v. D„ Maarn 13 1 d.A. W. R. H„ 's Heerenberg idem. Rustdagbesluit: J. A., Grave 15 of 2 d. Wet openb. mldd. van vervoer: N. d. H., den Haag 15 ot 2 d. Te Soest venten z. v.W. A. v. V„ Zeist f 3 of I d. Te Baarn zich niet ordelijk gedra- :n: R. D., Hilversum f 10 of 4 d. Te Amersfoort een paard onbeheerd tos laten loopen: T. G. V., aldaar f 15 of 6 d. Tc snel rijden in SoestC. G., woonpl. onbek. f25 ot 10 d. plus f3 I d. voor niet toonen van rijbewijs. Te Amersfoort venten z. v.: A. H. D„ Rotterdam 15 of 2 d. Te Amersfoort rijwiel onbeheerd laten: J. V.; D. M. C M. J. O.; T. G. v. K.J. de G.W. J. T.. allen aldaar, elk f3 of 1 d-J. R., aldaar f 1 Of l d.J. M. C. J. v. d. B„ idem. Rechts geen voorrang verleenen H. i. D., Nijkerk f5 of 2 d. Niet behoorlijk uitwijkenJ.S., Amers foort f5 of 2 d. Niet stil houden wanneer de veilig heid dit eischt: A. H. M. V., Amers foort f 15 of 6 d. Veiligheid van verkeer in gevaar brengen: A. B. H„ Apeldoorn f20 of 10 d. Wielrijden zonder licht: J. A. F. G„ Ba-neveld; R. v. E.. idem; C. K., idem; v. M„ Laren; j. J. W.,Amsterdam; P., Hoevelaken, ieder f3 of I d. Amsterdam f 3 of I d. plus f 2 of 1 d. voor gemis van refieclor plus f5 of 2 d. voor zich vasthouden aan auto. Laten rijden met niet ingeschreven auto: J. F. v. D., Amersfoort f 1 of I d. Verboden weg berijdenA.A., Amers foort f3 of 1 d.H. H., Amsterdam idem. Met rijwiel in bocht de rechterzijde niet houden: H. de V., Soestdijk f3 of 1 d.H. M. A. A„ Amersfoort (met auto) idem. Linker rijwielpad houden: Th. J. v. R., Amersfoort f 2 of 1 d. Geen nummer- of rijbewijs J. K. M., Amersfoort f3 of I d.; E. W. D., Eefde idem; W. L., Baarn f5 of 2d.; H.J. S., Apeldoorn 2 maal f 2.50—I d.; G. W. H„ Utrecht idem; F. Q. M„ Nijmegen f 3 of 1 d.J. B.. Amster dam idem; J. C. B., Amersfoort 15 of 2 d. Geen rood achterlicht: F. W. W., Oosterbeek f2 of 1 d. Onvoldoende remmenJ. D., Amster- i.n f 25 of 10 d. Nummer-letter niet verlicht: G. v. Hóversum f2 of 1 d.W. H., Spijkenisse idem. Voertuig zonder goed licht: T. M„ Laren (5 ot 2 d.; K. H., Bunschoten idem; B. v. d. H. Barneveld f2 of l d. Geen spiegelA. V., Amersfoort f 5 of 2 d. plus 12 of 1 d. voor nummer- letter niet verlicht Auto laten staan zonder stil zetten van motor: G. v. B., Amersfoort f2 ot 1 d. Te laat in café bevinden: E. v. d. B„ Slroe f2 ot I d,A. R„ idem. Veiligheid van verkeer in gevaar brengen: G. F., Amsterdam vrijspraak. Geen gehoor geven aan politiebevcl C. v. d. B„ Soest f5 of 2 d. Muziek maken in Baarn z. v.:J. A., Amersfoort f 1 of 1 d. Te Amersfoort met auto op trottoir kome.': S., aldaar f2 of I d.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1933 | | pagina 1