F. fl. TULP
N.V. Middenstands=Bank
Kantoorboeken
Fa. h. Elzenaar
Bel dan op No. 42
Kantoor en Drukkerij Langegracht 2C, Amersfoort
DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per rfrie maanden; buiten Amersfoort f 1.10, franco per
post. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembodc,
{,-vestigd te Amersfoort
De Gembode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 16 )an. 1934
ADVERTENTIËN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nflverheid bfl geregeld adverteeren
Advertentién moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
in den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Zeven en Veertigste Jaargang - No. 83
Aanmatiging is ilc pruik der intel
lectueele kaalheid.
Geen Pasci. .me.
Fascisme, is volgens prot. Dr. Weve
van de Kath. Universiteit te Nijmegen,
een mode-woord geworden, een begrip
waarin de massa-psychose een belang
rijke rol vervuil.
Zoodra men tracht dit begrip nader
Ie deflnieeren sluit men op moeilijk
heden. Die moeilijkheden spruiten voor-
al hieruit voort, dat er geen wetenschap
beslaat van wat het fascisme als zoo
danig is.
Het is een begrip dat op verschil
lende manieren kan worden begrepen
en gcinlerprclcerd; en dat dan ook in
de practijk verschillende vormen kent
en op verschillende manieren wordt
Uitgedrukt. Iedereen kan over het fas
cisme denken, zooals het in zijn kraam
te pas komt, Hel gevolg is dat zoodra
men bezwaar maakt legen een bepaalde
stelling van hel fascisme, de aanhan
gers van de een of andere fascistische
'groepeering direct klaar staan om te
(betoogen, dat in hun fascisme die stel
ling niet wordt gehuldigd. Deze om
standigheid maakt de beoordeeling van
het lascisine niet gemakkelijker, te meer
omdat er zoo veel vormen van fascisme
,1 bestaan.
Ook omtrent de verhouding van fas
cisme en staal loopen de meeningen
sterk uiteen. Sommige fascistische groe
pen in Nederland huldigen daaromtrent
een opi' e althans zij geven zulks
voor waarvan men zich afvraagt, of
zij eigenlijk nog wel iets met het fas-
1 cisme uitstaande heeft.
Hoe tnen ook het fascisme wil dc-
finieeren, steeds zal men ertoe moeten
komen Ie erkennen, da: het is een straf
torganiseerdo, autoritaire, nationalis-
ischc groepeering. Wanneer men nu
chter van sommige fascistische bc-
tcgingen hoort, dat zij hel dictator
schap niet willen, of dat zij het autori
taire clement dat inhaerent is aan
het fascisme niet erkennen dan is
de vraag gerechtvaardigd: wat blijft er
dan nog over van liet fascisme? Als
j het dan blijkt dat men eigenlijk niet
anders wil dan uitschakeling van den
klassenstrijd door herstel van het saam-
hoorigheidsbescf van de verschillende
standen, dan kan men daarmede sym-
pathiseeren, maar men mag het geen
fascisme noemen.
Fascisme kan slechts zijn een straf
georganiseerde nationalistische groe
peering, waarvan het autoritaire element
essentieel deel uitmaakt. Voorts wordt
dan het fascisme nog gekenmerkt door
een zeker pathos, door liet romantische
karakter van deze beweging, die zich
daardoor meer onderscheidt dan door
een helder omschreven programma.
Om het fascisme als zoodanig te be-
oordeelen en niet de verschillende
vormen ervan, is het noodzakelijk lerug
te gaan tot de grondslagen ervan. Want
er bestaat inderdaad een philosophische
grondslag, waarop de verschillende
vormen van fascisme zijn gebouwd en
waarvan zij ook min of meer afhanke
lijk zijn.
De grondslag van het fascisme nu
wordt gevormd door het Idealisme, dal
voortbouwend op de wijsgeerige prin
cipes van Kant, in Italië de reactie
vormde op een tijdperk van
lisme en positivisme.
Ontkende Kant de realiteit van het
denken, de idealisten trokken uit deze
stelling de logische conclusie en kwa
men tot de ontkenning van de realiteit
van den denker. Zoo bleef er dus niets
over dan het absolute primaatschap
van de gedachte, de wereldgedachte.
In de idealistische philosophie zinken
dan ook het individu en het gezin te
genover de gedachte in liet niet. Deze
zienswijze nu is volkomen in strijd met
de katholieke leer, die juist uitgaat van
dcindividueele persoonlijkheid, en deze
ook beschouwt als einddoel van de
maatschappij.
ltaliaansche philosoplien hebben de
idealistische philosophie verder uitge
werkt. Voor hen primeert de staatsidee
boven alles en boven allen. Zij be
schouwen de maatschappij niet als een
combinatie van menschen die op 'l
oogenblik leven, maar als een organisme,
dat zich over geslachten, die reeds ge
leefd hebben en nog zullen leven uit
strekt. Al deze geslachten hebben geen
andere taak dan de groolmaking van
den staat, de groolmaking van het be
grip .Italia". Dit onpersoonlijke doel
van de maatschappij behoeft volgens
Gentile, niet te beantwoorden aan de
wenscheu en verlangens van het indi
vidu. zelfs kan het daarmede volkomen
in strijd zijn. Men ziet dus, dat in deze
opvatting het individu practisch elke
bcteekenis verliest.
Het is de fout van ieder hyper-na-
Kantoorboeken
Kantooragenba's
Ordners
KANTOORBOEKHANDEL
Langastr, 65 Lo. Krommeitr. TEL. 326
tionalisme, dat het uilgaal van de er
kenning van de onpersoonlijke doel
einden van den staal. De idee van dit
onpersoonlijke doel van den staat, waar
bij nel individu slechts middel en de
maatschappij doel is, maakt het fascisme
ook gevaarlijk. Want de verlaging van
het individu tot middel is iets geheel
anders dan te cischen, dal het per
soonlijk belang zal wijken voor het
algemeen belang.
Gevaarlijk is het voor katholieken
n het fascisme aan te hangen, omdat
men zich er wel van bewust moet zijn,
i katholiek fascisme in Nederland
een onmogelijkheid zou zijn. Alles wat
onze voorvaderen voor ons hebben be
vochten zou in gevaar worden gebracht.
Dit beteekent intusschen niet dat wij
de oogen moeten sluiten voor de tee
kenen des lijds. Het is duidelijk dat
er een kentering gaat komen in het
wereldbestel. Zooals de Fransche re
volutie een wereldbeweging werd die
het ancien regime verdrong en plaats
maakte voor gezonder begrippen, zoo
openbaart zich thans in stijgende mate
een reactie tegen de verslapping, de
decadentie, de excessen op allerlei ge
bied, tegen het individ jalisme en het
materialisme. Het is goed zich tegen
deze dingen te verzetten, mits het ge
schiedt np den goeden grondslag van
het Christendom. Want er is geen an
deren grondslag te leggen dan die ge
legd isJezus Christus. De vernieuwing
van den mensch en van de gemeen
schap zul geschieden op Christelijkcn
grondslag of zij zal niet gebeuren. Als
het maatschappelijk bestel moet worden
gewijzigd, kan en zal 't niet anders
gaan dan op den grondslag van de ka
tholieke gedachte, waarnaar velen in
de wereld heimwee hebben. Maar dit
beteekent dan ook dat het katholicis-
ook juist in dezen tijd een roeping
te vervullen heeft.
Dit is het uur voor het Katholicisme.
Als de katholieken dit niet beseffen,
dan zullen zij den invloed dien zij
kunnen uitoefenen, wellicht voor eeu-
verspelen.
Wanneer men anderen altijd tegen
spreekt.
Wanneer men ieder verzoek, hoe
vriendelijk ook gedaan, afslaat.
Wanneer men nooit anderen eenig!
genoegen bereidt of de wenschen van j
anderen voorkomt.
Wanneer men altijd wenscht, dat
anderen in dezelfde opgewekte of ge
drukte stemming zullen zijn als gij, en
gij het hun Iwalijk neemt, zoo het
Wanneer men steeds aanmerking
maakt op het eten, of nergens van
Wanneer men nooit een bezigheid
wil afbreken of eindigen, ter wille of
ten genoege van anderen.
Wanneer men in een gezelschap
alléén het woord wil hebben, en dik
wijls te pas of te onpas over zich
zeiven spreekt.
Wanneer men steeds beweert of voor-
rendt, reeds Ie weten, hetgeen een
ander meedeelt of verhaalt.
Wanneer men een spel gewonnen
heeft en zich vermaakt ten koste van
zijn medespeler, die verloor.
=S
Hoe maakt men zich
aangenaam bil
anderen?
Wanneer men tracht vroolijk te zijn
met de vroolijken, en deelneming, har
telijke, ongeveinsde deelneming betuigt
anneer anderen in droefheid zijn.
Wanneer men steeds in opgeruimde
stemming is.
Wanneer men zich in gezelschap
bevindt en voor ieder een welwillend
woord over heeft.
Wanneer men zich niet veroorlooft
te spotten met iemands lichaamsge
breken, doch juist .voor die persoon
welwillendheid aan den dag legt.
Wanneer men nooit beveelt, maar
steeds verzoekt dat men iets doe, al
men ook in overheid gesteld.
Wanneer men zijne meening niet
opdringt, en achting toont voor
anders gevoelen.
Wanneer men in zijn uiterlijk steeds
eenvoudig en netjes is.
Wanneer men nooit spreekt over de
fouten en gebreken van anderen, of
deze tracht te verontschuldigen.
Wanneer men alle uitzonderingen
vermijdt en zich zooveel mogelijk voegt
naar het doen en laten van anderen.
Wanneer ge steeds met eerbied over
uwe overheid spreekt, en u niet be
roemt op de voorrechten of vrijheden,
die gij krachtens uw ambt |of positie
geniet.
Wanneer men dezen gulden regel
steeds in beoefening brengt:
Wat ge niet wilt dat u geschiedt,
Doe dit ook een ander niet.
Hoe maakt men zich
onaangenaam hij
zijne medemenschen,
Wanneer men iedere deur, die men
opent, hard toeslaat.
Wanneer men slechts belangstelt
zijn eigen aangelegenheden, eii in het
geheel niet of slechts halve aandacht
schenkt aan datgene, wat anderen lief
en aangenaam is.
Binnenland
Niet toelaatbare uitzendingen.
Herhaaldelijk werd reeds geprotes
teerd tegen de radio-uitzendingen van
de vrijdenkers.
De liberale .Avondpost" onder
steunde dezer dagen dit protest als
volgt
„Wij zijn een christelijk landwij
zijn een in groote meerderheid gods
dienstig volk. „God zij met ons" luidt
het randschrift van enkele onzer t .-
ten. Telkens als, pet koninklijke bood
schap, een wetsontwerp wordt inge
diend. beveelt de Koningin de afge
vaardigden „in Godes heilige bescher
ming" aan. Ons c'ficieele volkslied is
een geloofspalm, zooals geen enkel
ander Volk er één bezit. Wij noemen
slechts enkele voorbeelden. Het is met
dit alles niet in overeenstemming, dat,
onder sanctie der Overheid, geregeld
radio-uitzendingen plaats hebben van
een vrijdenkers-organisatie, uitzendin
gen dus, welke zich krachtens wezen,
strekking en inhoud richten tegen het
godsdienstig denken, tegen den gods
dienst. Al zijn deze uitzendingen nog
zóó behoorlijk van vorm, zij zijn in
ieder geval een propaganda voor de
„godloosheid" een propaganda, welke
de Regeering mogelijk maakt. Wij achten
dit niet in het belang des volks.
Natuurlijk weten wij dat wie niet
luisteren wil den knop kan omdraaien.
Maar wij weten ook, dat dit in ver
scheidene gevallen theorie is, en dat
dergelijke uitzendingen de huiskamer
binnenvallen, ongevraagd, onverwacht,
dan vaak worden aangehoord, hetzij
een zekere principieele onverschil
ligheid, hetzij omdat iemand der aan
wezigen het wenscht. De Regeering,
die in wetten en reglementen alles
doet, om ons volk tegen ongewenschte
uitzendingen te beschermen, dient, naar
onze meening, die bescherming ook
uit te strekken tegen de ongeloof-
propaganda.
Onze Marine.
De Staatscommissie-ldenburg stelt
>or het beroepspersoneel der marine
t ongeveer de helft terug te brengen,
het aantal officieren en hoogere on
derofficieren belangrijk te verminderen
het corps mariniers op te heffen, de
marine in Nederland geheel in Den
Helder te concentreeren, zoodat de
marincstations te Amsterdam en Vlis-
singen vervallen.
Dr. Bockelman.
Aan dr. W. A. Boekei man is wegens
het bereiken van den 65-jarigen leeftijd
eervol ontslag verleend als directeur
van het St. Antonius-Ziekenhuis te
Utrecht. Zijn zoon, dr. A. J. Boekelman,
volgt liern op.
BERICHTEN
UIT
AMERSFOORT
&K yeuatte koude
is spoedig verdreven met
ttlijsduHdt's Poeders
Per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Bij Uw drogist
zorgt, tracht althans, naar beste weten
te zorgen, dat, binnen de grenzen van
dien economischen toestand, het volks
huishouden kan worden voortgezet en
alle huisgenooten kunnen blijven leven.
Dit doende houdt hij dus ipso facto
rekening óók met „de wonden", welke
hij. om dit doel te bereiken, in figuur
lijken zin moet slaan om nog veel
erger wonden te voorkomen.
Als de middelen van het volkshuis
houden uiterst karig zijn, moet hij die
wonden we' slaan, zooals de comman
dant eener belegerde vesting, scherp
rantsoeneerende, óók velen pijn moet
doen, om het geheel te kunnen be
houden.
Nlcl hij, die hij, die „rekent met
cijfers", doch hij, die er niet mee
rekent, slaat ten slotte de diepste
wonde en hij is het juist, die géén
rekening houdt met de moreele schade,
welke onder het menschdom wordt
aangericht.
Wie het anders voorstelt, wekt de
gedachte, dat wij worden bestuurd
door een trits van hardvochtigen, wien
het wel en wee van de menschen on
verschillig laat. Hij kweekt in de ge
moederen den twijfel aan het nut van
volksvertegenwoordiging en roept,
zoodoende, het gevaar op voor een
regeeringsstelsel. dat, onder den in-
loed komende van lieden, die niet
net „de cijfers" van hei geheele volks
huishouden rekenend, doch wèl met
,de cijfers" hunner eigen winst, inder
daad géén rekening houden met de
wonden, die zij óók bij de ambtenaren
slaan, noch met de moreele schade,
die zij aanrichten
Het Hitlerbewind is nog geen
in Duitschland aan de Regeering" en
het verlaagde in die korte periode,
alle voorafgaande verlagingen,
salarisen met 18 pet.Mussolini n
er, als we ons goed herinneren, onlangs
30 pet. af.
Natuurlijk behoeft men volstrekt niet,
het inzicht, van „de menschen die aan
het roer komen" te deelen. Men be
denke alléén, dat men hen niet in hun
karakter en de oprechtheid van hun
streven om het algemeen belang ie
dienen en-juist wél met moreele schade
te rekenenj, moet aantasten, al was het
alleen mjar, omdat men. dit doende,
op den diiur juist zichzelf het ergst
zal treffen.
De vraag, waarover het gaat en
waarover het alleen kAn gaan, is niet
die van het persoonlijke goede be
doelen en streven van hen, die hel
roer in handen hebbenhet is deze
vraag: Is het inzicht, is de politiek
juist, die streeft naar aanpassing van
ons volkshuishouden bij een steeds
dieper gaande economische inzinking,
als kennelijk gevolg van een bankroet
stelsel, of is niet veeleer noodig een
actieve politiek, om ons volkshuishou
den zooveel mogelijk aan de funeste
werking van dat systeem te onttrekken?
Wie de onvermijdelijkheid van het
systeem aanvaardt, ontkomt ook niet
aan de onvermijdelijke consequenties.
Maar verandering van het economisch
bestel ligt niet in de macht der ge
meentebesturen.
K.R.O.-uitvoering in het Concert
gebouw te Amsterdam.
Gelijk reeds gemeld, zal deK. R.O.
op 30 Januari a.s. 's avonds te S uur,
een uitvoering geven in het Concert
gebouw.
Met medewerking van hel K. R. 0.-
orkest en zijn beide dirigenten Johan
Gerritsen en Marinus van 't Woud, het
K. R. O.-koor o.l.v. Gerard Vermeulen
en den beroemden Italiaanschen viool-
virtuoos Zino Francescatti zal een
uitstek interessant en gevarieerd pro-
worden ten gehoore gebracht,
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304 en 697
Deskundige voorlichting bg den aan- en verkoop van Effecten
Verhuring van Lips Safe-loketten
Verzilveren van coupons Handelscredieten Incasseeringen
Spaar-deposito's rente 3 7a pet.
In alle gewenschte
Llniaturen
Kantoorboek- en Q
Schrijfmachinehandel
Langestraat 84 Telef- 528
Depressie.
In tijden met neer-gaande welvaarts-
1 ijn wordt bij salaris-voorstellen wel
eens een tegenstelling opgeworpen
Namelijk de tegenstelling in hel „reke
nen met cijfers' en het „niet rekening
houden met moreele schade", enz. door
de menschen die aan het roer staan.
De cijfers, waarop hier gedoeld wordt,
geven den feitelijken toestand van het
volkshuishouden weer.
Wie er als bestuurder mede rekent,
waarbij terdege rekening wordt gehou
den met de zeer uiteenloopende sntaak
en voorkeur onder de K.R.O. vrienden.
Deze laatsten zullen daar ongetwij
feld niet zonder rechtmatigen trots.de
groote instrumentale en vocale ensem
bles in werkelijkheid voor zich zien
welke hun in den luidspreker regel
matig zooveel kunstgenot verschaffen.
Dit geldt nog in bijzondere mate voor
het eigen imposante K.R.O. koor, dat
pl.nt. 150 zangeressen en zangets telt
uit onze eigen gelederen, en dat in
betrekkelijk zeer korten tijd tot een
eerste rangs vocaal ensemble is ge
worpen. Slechts de grootste buitenland-
sche omroepen beschikken over een
eigen koor, van deze kwaliteit en ge
lsterkte.
De meesterviolist Francescatti zal
met begeleiding van het K.R.O. orkest
o.l.v. Johan Gerritsen het vioolconcert
van Nicolo Paganini uitvoeren, terwijl
hij met den vasten K.R.O.-begeleider,
Fred. Boshart, aan den vleugel ook
nog eenige kleine virtuoze vioolstukken
zal voordragen. Dan volgen eenige
Nederlandsche a cappella nummers van
het K.R.O. koor, oat na enkele viool-
soli met klavierbegeleiding nogmaals
aan de beurt komt en wel met den
bekenden Strausswals „An der schónen
blauen Donau", in samenwerking met
het K.R.O. orkest, het geheel onder
leiding van Gerard Vermeulen.
Tot slot volgt dan een orlcestconcert
an populaire muziek o.l.v. Marinus
van 't Woud.
Op deze wijze is getracht om het
„Elck wat wils"-beginsel, dat in de
K.R.O. radio-programma's steeds met
zooveel zorg wordt betracht, ook in dit
concert tot zijn recht te doen komen.
Ongetwijfeld zullen er in Amersfoort
en omgeving velen zijn welke dit, zeer
bijzondere, Concert willen bijwonen en
is 't ons een genoegen U te kunnen
meedeelen, dat er bij voldoende deel
name een autobus zal loopen, waar
voor plaatsbewijs A f 1.00 retour ver
krijgbaar is.
Men gelieve zich op te geven bij
den hoofdpropagandist der K. R. O.
E. Ph. Willigenburg, Vermeerstraat 108,
die na gehouden overleg met het be
stuur der plaatselijke afdeeling, zich
met de regeling zal belasten en ook
voor plaatsbespreking zal zorg dragen.
Voor verdere bijzonderheden verwij
zen wij naar bladz. 7 van de K.R.O.Gids
van deze week.
De Amersf. afdeeling van den Kath.
Bond van Handels-, Kantoor- en Win
kelbedienden hield een praatavond,
Vooraf werd overgegaan tot het ver
kiezen van een lid voor den bondsraad,
waarvoor in de prov. Utrecht candi-
daten waren de heeren Vuister te Utrecht
en Pijpers te Amersfoort. Hetmeeren-
deel der stemmen werd op den heer
Pijpers uitgebracht.
Hierna behandeling der ingekomen
vragen, waarvan een der voornaamste
was: Waarom is het een katholiek
georganiseerd werknemer verboden
zitting te hebben in een fascistische
vereeniging en waarom vinden de werk
gevers dat dit verbod niet geldig is
voor hun georganiseerde leden. De
bondsvoorzitter antwoordt hierop, dat
het niet door de Kerk verboden is als
werknemer fascist te zijn. Wel wijst
zij steeds weer op de eenheid in onze
katholieke pa-tij welke moet worden
bewaard, Het R.K. Werkliedenverbond
staat echter op het standpunt, dat leden,
die zich fascist noemen en zich aldus
gedragen, geen lid kunnen blijven
het Werkliedenverbond. Het fascisme
druischt in tegen de ordening van God
spreker zet uiteen hoe men dat ver-1
an moet. De R. K, werkgevers staan
op het standpunt, dat zij geen politiek
in hun vereeniging wenschen te halen
doch men verbiedt zijn leden niet zich
bij eenige politieke partij aan te slui
ten, daar de Kerk zich hieromtrent
heeft uitgesproken.
Volgde nog een vraag over het lid
maatschap van de vakorganisatie, wan
neer men lid is van de K.J.M. of soort
gelijke. De bondsvoorzitter zet duide
lijk uiteen, dat dergelijke vereeniglngen
standsorganisaties zijn. doch dat men
volgens de encyclieken van de pausen
toch cok zedelijk verplicht is zich aan
te sluiten bij de vakorganisaties. De
taak van beide is verschillend.
Na nog eenige vragen naar genoegen
te hebben beantwoord, zegt de bonds
voorzitter gaarne bereid te zijn een
volgende maal een overgebleven vraag
uitvoerig te beantwoorden.
Handelsregister.
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort
Ingeschreven
llzerwaren, Leusderweg 136—138. Eig.:
F. J. v. d. Weyden.
Bruning, Gross, in room, Banka-
straat 7. Eig. C. Bruning.
Minerva Olga Karin, pharm. prod.,
Van Veenendaal. Eig.G. v. Eist.
G. v. Eist, Ijzerhandel, Zandstraat
109, Bemmelstraat 5. Eig.: F. Simons.
J. H. Donath „Oud Holl. Potten en
Pannenhuis" Bloemendalschestraat 17.
Uittr. E. J. H. Donath. Toetr.A. J.
Donath.
B. Ruitenberg Hzn., Kleermakerij enz.,
Utr.str. 26. Toetr. mede-eig.H. Ruiten
berg.
N.V. Holl. Bouwstoffen, Groothandel,
P. Buyslaan 2, Toetr. Proc.h.C. Pries.
Agentuur en Comm. handel, M. J.
Gerzon, Borgesiuslaan 26, verplaatst
tar Arnhem, Hulkesteinscheweg 11.
N.V. Middenstandsbank v. Amers
foort en Omstreken, Langegracht 4.
Toetr, proc.h.M. J. Moret en L. Brink.
R. K. V.V. Amersfoort—S.D.O.
Dat de Bussummers een zwaren partij
zouden geven was bekend vandaar dat
de nederlaag voorspeld was. Toch had
het maar weinig gescheeld of Amers
foort had nog gewonnen. Goed, ja,
mooi is er gevoetbald. Vooral de voor
hoede van Amersfoort speelde een mooi
open en vlug spel. jammer dat vrij
spoedig na het begin bij een feilen
doorbraak van S.D.O. de stand op
-0 kwam.
Onversaagd echter speelde Amers
foort verder en het lukte dan ook de
stand al spoedig op 1 1 te brengen.
Fair en toch stevig werd gespeeld met
Amersfoort in de meerderheid. Vooral
P. Arts op de rechtervleugel bracht
telkens op maar de S.D.O.-backs u itren
niet voor den poes- Robust werd alles
geretourneerd wat wel iets gemakkelijk
ging doordat de feilen wind liet spel
hooghield. De rust brak aan met 1
wat de verhouding toen was.
Na rust pakt Amersfoort direct ste-
g aan en een heele periode is zij
sterker. Opeens een doorbraak van S.
D.O. en wat niet !T.d behoeven te zijn
de stand was 2I. Absoluut niet ont
moedigd werd verder gespeeld en het
spel bleef werkelijk goed. Bij een aan
val op het A.-doel werd een derjspe-
lers aan'de schouders aangeschoten en
wat niemand verwacht had.,., penalty,
met noodlottig resultaat 3—1. Zelfs
dat ontmoedigde niet en werd stevig
doorgezet met als belooning een mooie
tegengoal 3—2. Dit werd ook eind
stand voor S.D.O. waarmee zij wel
iets meer kreeg dan zij toekwam.
Het nieuwe Amersfoort-elflal heeft
goed voldaan. Prettig deed het aan
dat ondanks de tegenslagen flink werd
doorgespeeld. De nieuwe back, K. de
de Graaf, was bijzonder op dreef. Ook
P. Rigter en Nieuwenhuizen hebben
hard gewerkt, evenals alle spelers. We
gelooven dat met deze ploeg waarmee
leuk en gezelli" gevoetbald werd bij
behoorlijke leiding van goede scheids
rechters heel wat bereikt zal worden.
F. C. v. d. Weyden, Houthandel en Nog even aan elkaar wennen.