Offïcieele Kerkelijke
Mededeelingen
voor de R. K. Parochiën van Amersfoort en Omstreken
Het auleii's'ccht van den inhoud dezer Olfineele Kerkelijke MedcJeelingen wordt verze
kerd overeenkomstig de Auteurswet 1912. Het overnemen van alle onderstaande Olhcicelc
Kerkelijke Mecedeelingen in andere bladen. wordt uitdrukkelijk verboden krachtens
art. 15, eerste lid van de Auteurswet. Uitbeitelt ook hel overnemen met bronvermelding
ZATERDAG 3 MAART 1934
Epistel en Evtintfelle.
Derde Zondag van de Vasten.
Les uil den brief van den II. apostel
Paulus aan de EphesiërsV. I —9.
Broeders! Woest navolgers van üod,
als zeer geliefde kinderen, en wandelt
in liclde, gelijk ook Chiistus ons lief
gehad en Ziclt zeiven voor ons ge
geven heeft als eene olferande en een
slachtoffer Uode tot een aangenamen
geur. Doch ontucht en allerlei onrein
heid of gierigheid worde zelfs niet
genoemd onder n, gelijk hel heiligen
helaamtnoch schandelijkheid, noch
dwaze praat,noch onbetamelijke scherts,
die niet pastmaar veeleer dankzeg
ging. Want weet dit en besett, dat geen
ontuchtige, noch onreine, noch gierig
aard. hetgeen afgodendienst is. erfdeel
heeft in het Kijk van Christus en üod.
Dat niemand u verleide door ijdele
redenen want om die dingen komt de
toorn ids over de kinderen des on-
geloofs. Wordt dus hunne deelgenootcn
niet. Want gij waart eens duisternis,
nu echter licht in den Heer. Wandelt
als kinderen des lichtsde vrucht toch
des lichts is in alle goedheid en recht
vaardigheid en waarheid.
EVANGELIE
volgens den II. Lucas; XI, 14 28.
In dien tijd dreef Jestts eenen duivel
uit, en deze was stom. En toen Hij
den duivel had uitgedreven, sprak de
stomme, en de scharen stonden ver
baasd. Doelt sommigen van hen zei
den: In Beëlzebub, den vorst der dui
velen, drijft Hij de duivelen uit. En
anderen, Hem op de iel stellend,
vroegen van Hem een teeken uit den
hemel. Hij nu. hunne gedachten ziende,
sprak tot henElk Kijk, dat tegen zich
zelf verdeeld is, zal verwoest worden,
en het eene huis zal op het andere
vallen. Indien nu ook de Satan tegen
zich zelvcn verdeeld is, hoe zal zijn
Kijk stand houden daar gij zegt, dat
Ik in Beëlzebub de duivelen uitdrijf.
Doch zoo Ik in Beëlzebub de duivelen
uitdrijf, door wicn dan drijven uwe
zonen ze uit? Zij derhalve zullen uwe
rechters zijn. Maar. zoA Ik door den
vinger üods de duivelen uitdrijf, dan
is waarlijk hel Kijk üods tot u ge
komen. Wanneer een sterke, gewapend,
zijn hof bewaakt, is hetgeen hij bezit
in veiligheid. Doch als een sterkere
dan hij hem overvalt en overwint, zal
hij hein al zijne wapenen, waarop hij
vertrouwde, ontnemen en zijnen buit
verdoelen. Die niet met Mij is, is tegen
Mij; en die niet inet Mij vergadert,
verstrooit.
Wanneer de onreine geest van den
mensclt is uitgegaan, waart hij rond
doordorre plaatsen, zoekend naar rust;
en ze niet vindend, zegt hijIk zal
terugkeeren in mijn huis. van waar ik
ben uitgegaan. En gekomen zijnde,
vindt hij het schoon geveegd en op
gesierd Alsdan gaat hij en neemt met
zich zeven andere geesten, boozer dan
hij zeilen binnengegaan zijnde, wonen
zij daar. En hel laatste van dien mensch
ts erger dan het eerste.
Hel geschiedde nu. toen Hij dit sprak,
dat kere vrouw uit de schare hare
sem verhief en M Hem zeideZalig
de school, die U gedragen heelt, en
de horsten, welke Gij gezogen hebt
Doch Hij sprak Jj. zalig zij, die ü"ds
woord honren en net bewaren!
Evangcllevcrhlarlng.
Derde Zonda/> van de Vasten.
Uil dit Evangelie blijkt welk een
alkeer en h3.1t de Pharizcën hadden
tegen Jezus. Toen Hij op zekeren dag
een ongelukkig mensch hielp door het
uitdrijven van ten duivel waardoor
deze bezeten was, durfden zij llent
zelfs voor een handlanger van den
duivel te verklaren. .Welk een boos
aardigheid! zegt de H. Chrysostomus.
welk een afschuwelijke godslastering!
Jezus den eeniggeboren Zoon üods
voor een handlanger van den duivel
uit te schelden I" Doelt welk een troost
ook voor alle vrome en rechtvaardige
zielen
Want is hel niet waar dat de wereld
sinds de eerste dagen van het Chris
tendom de volgelingen van Christus
ook beschuldigd hebben van allerlei
slechte handelingen? Werden ze niet
vervolgd als dieven, moordenaas,
brandstichters oproermakers enz.? Niet
alleen in vroeger dagen maar ook thans
nog! Worden ook nu de priesters en
eenvoudige kloosterzusters niet ver
bannen en vermoord. Worden !n onze
eigen omgeving onze goede werken
door de vijanden van üod en Zijne
Kerk niet vaak versmaad en gehoond
O. gij vrome en rechtvaardige zielen,
troost u dan als giftige tongen uw
goede daden bedillen, u verkeerde be
doelingen toeschrijven of ti van mis
dadige handelingen beschuldigen waar
aan ge nooit gedacht hebt. Want ziet.
uw Meester is het niel beter gegaan:
ook Hij werd versmaad en gelasterd
als een handlanger des duivels omdat
Hij veel goed deed en ongelukkige
menschen van den duivel verloste.
Bondig en kalm weerlegde onze Zalig
maker de godslasterlijke beschuldiging
zijner vijanden. Een schoon voorbeeld
voor ons, hoe wij onze beschuldigers
moeten behandelen: wij moeten 'hen
niet met schimp- en scheldwoorden
overladen, maar de lastering, die ons
onschuldig wordt aangewreven, met
bondige en bedaarde redenen weer
leggen en verder denken aan 'sHeeren
wo-.rd. .Zalig zijt gij wanneer men u
om Mijnentwille vervolgden van allerlei
kwaad beschuldigt, verheug en verblijd
u, want uw T. >n zal groot zijn inden
Hemel1'.
Nadat Jezus nu de duivel had uit
gedreven, waarschuwde Hij zijn leer
lingen dat de bo >ze vijand alle pogingen
ut het werk zou -tellen om terug te
keereti in het huis (d. i. den mensch)
dal hij verlaten had en mocht hem <!it
gelukken de toestand van dien mensch
verschrikkelijker zijn zou dan vroeger.
.Het laatste van dien mensch wordt
erger dan het eerste".
mochten zij zich daaraan spiege
len die zich door berouw en bietvaar
digheid bekeerd hebben tot den Heer
hunnen üod! Hun vijand, de duivel,
zal alles in liet werk stellen om het
v ciloren terrein te herwinnen, desnoods
andere geesten met zich tttedenemen
die boozer nog zijn dan hij! Dat zij
hieruit keren op hun hoede te zijn, te
waken en te bidden, want hun her
vallen in de zonde, is volgens de uit
spraak van üod erger dan hun eerste
zonde.
Liturgische Kalender.
Week van 4—10 Maarl.
Derde week van de Vasten, Tijdeigen.
N B.— Dagelijks Prefatie van de Vasten.
Zondag 4. 3e Zondag v. d. Vasten.
Mis Oculi, 2e geb. H. Casimirus, 3e
geb. H. Lucius.
Maandag 5. 2e geb A cunctis. 3e
Omnipotens.
Dinsdag 6. II.H. Perpetua en Feli-
cilas, 2c' geb. en laatste Evang. van
Dinsd. in deze week.
Woensdag 7. H. Thomas v. Aquino,
2e geb. en laatste Evang. v. d. dag.
Credo.
D mderdag 8 H. Joannes de Deo,
2e geb en laatste Evang. v. d. dag.
Vrijdag 9. H. Francisea. 2e geb. en
laatste Evang. v. d. dag.
Zaterdag 10. II.H. Veertig Martalaren,
2e gebed en laatste Evang. van Zater
dag in deze week, 3e gebed A cunctis.
UW gij niet begrijpen leunt,
huil dat geruit orer aan God.
Thomas ii Kent pin