De Gembode I Schoonmaaktijd! F. A. TULP Schrijfmachines Fa. h. Elzenaar Be! dan op No. 42 Kantoor en Drukkerij Laugcgracht 28, Amersfoort BE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per drie maanden bulten Amersfoort 11.10, franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort Dinsdag 27 Maart 1934 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en njverheid bij geregeld adverteeren AdvertentiCn moeten Dlnadag en Vrjdaa vóór 8 uur In den morgen zgn bezorgd. Telefoon 314 Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken ^ven en Veertigste jaargang, No. .03 De luister van een goed mensch Is getuigenis van een goed geweten. Thomas A Kempls. Eenvoud in Kunstuiting. In de litteratuur vindt men een stre ven naar eenvoud. Er is een tijd geweest, en lang heeft deze geduurd, dat de litteraire waarde van het geschrevene gezocht werd in S breedsprakerigheid, in al te zwaar- wichtige woorden en ongewone zins wendingen. Wat heel simpel was op geschreven juist zooals men hetmeende, kwam niet voor litteratuur in aanmer king. Het was de kunst, om hetgeen een eenvoudig mensch in één volzin zou gezegd hebben, zoodanig uit tc buiten, dat men er een hedc bladzijde mee vulde, en wel op een manier, dat een nuchter lezer zegt: hoe krijgt hij het bij elkaar! Litteratuur werd een soort schrijverspsychose. Onder de jongeren zijn ook schrijvers, die hel g,..eveneens nog in het buitennissige zoeken. Ook echter zijn er heel goede der, die eenvoudig en op den n.an zeggen, waar het op staat, en die k werkelijk iets te zeggen hebben. litteratuur als ziekteverschijnsel I Ook sprekers en preekers leggen zich meer dan voorheen op eenvoud toe. Een spreker was vroeger iemand, die bewonderd moest worden. Hij diende de kunst van „ampliticoeren", van uitrekken en bijslepen, te verstaan hij-diende overvloed van woorden tot zijn beschikking te hebben, die hem als hel ware uit den mond rolden, en waarmee hij in staat was, tienmaal het- ze"'le on een andere manier tc zengen en van niets iets te maken. Bij het naar huis gaan, werd aan den inhoud niet veel meer gedacht. Het was een schoone rede! Dit was voldoende! Hat feest was geslaagd! Van zulke dingen nu houden we (Igenwoordig niet meer. We zijn er te nuchter voor geworden. Vooral bij liet vervaardigen van meu- teïfn zien we tegenwoordig hut streven naar eenvoud tamelijk ver doorgevoerd. Kaslen, stoelen, lateis en allerlei huiselijke benoodigdheden zien er heel anders uit dan een jaar of vijfentwintig geleden. WJe koopt er nu nog een tafel met in die rare gedraaide pootenwie wil nog van die onmogelijke stoelen hl tUiis hebben, met krullen en pieken en een horen van overvloed op den rug. Wat zijn de klokken en luster-, cn bloemvazen veranderd We beweren niet, dat in een moderne meubelwinkcl alles bewonderenswaar- dig isniet alle meubelmakers hebben genoeg verstand en genoeg smaak, om iets te maken, dat verstandig en schoon Is. Er is van alles te zien. Maar over het algemeen streeft tnen er toch naai, de meubels aan hun doel te doen be antwoorden, er een passenden vorm '»aan te geven en ze eenvoudig te maken Zelfs tot in de mode is de eenvoud min of meer doorgedrongen, zoodat men bijna zou kunnen zeggeneen- 'vöud is mode. In de kleeding der man- nen is dit niet zoo goed waar te nemen W'bij de mannen beweegt de mode zich gelukkig nog al traag. Maar in de vrouwenkleeding is de laatste jaren een groote wijziging gekomen en wel - er is al zooveel kwaad van gezegd, dat hel ook wel eens dient er iels goeds van te vertellen in de rich ting van den eenvoud. Een vrouw, die Kastpapier KANTOORBOEKHANDEL Ung«itr, 60 lo. Kremmutr. TEL 326 dwaas wil zijn, vindt er natuurlijk wei een weg op: ze kan het aantal harer kostuums tot in het onbegrensde uit breiden, kostbare stoffen kiezen, die een ander niet kan betalen de meest opzichtige kleuren zijn te kust en te keur uitgestald, maar aan den vorm is ze toch, voor haar fatsoen, gebonden. En de vorm der vrouwenkleeding is werkelijk, in vergelijking met vroeger tijden, op meer redelijkheid cn meer eenvoud aangelegd. Geen kleinigheid I De mode in dienst van de natuur! Wel een teeken, dat de behoefte aan wat meer natuurlijkheid en eenvoud den mensch tegenwoordig in het bloed zit. We kunnen nog verder gaan. Tot de luxe toe doet mee aan het streven naar eenvoudStaat men voor een winkel, waar snuisterijen en huiselijke ornamenten zijn uitgestald, dan valt het op, dat al die dingen veel minder overtolligs aan zich hebben dan vroe ger er bij hoordeze zijn soberder, strakker van lijn, eenvoudiger geworden. Een auto ziet er ook heel anders uit dan een slatiekoets of ook i boerensjees uit vroeger dagen. Had die vehikels toentertijd uitgevon- er zou iets anders van gemaakt zijn I In alles wenschen we tegenwoordig eenvoud. Opvallend is het ook, dat over deze, noem het, stijlkwestie zoo goed als niet valt te praten. In zulke zaken slaan de oudere en de nieuwere richting zoodanig tegen over elkander, dat er van geen toena dering van de partijen sprake kan zijn. Wie nog van de overgeleverde lljlen houdl, vindt de tegenwoordige soberheid onuitstaanbaar, en noemt het armoede, levenloosheid, anders niet! Daartegenover staat, dat degene, die voor eenvoud is. pralerij met niets zeggende dingen dwaas en belachelijk vindt, en er niet toe te bewegen zou zijn, een einpire-ameublement, al kreeg hij het cadeau, in zijn huiskamer te zetten. Hoe komt dit? De oorzaak ervan is deze. dat het hierbij niet gaat om een stijlkwestie, maar om een levenskwestiede levensopvatting is mede gemoeid. En als zoodanig hebben wij het ook te beschouwen en door te voeren. Eenvoud is werkelijk een levens kwestie. Maar dan dienen we ook in alle opzichten eenvoudig te zijn. Allen in zijn meubelen naar eenvoud zoeken, en in de rest, in de diepere dingen oneenvoudig, veelslachtig voort leven, heeft niet veel te beteekenen. Er zijn menschen, die ook van den eenvoud een maatschappelijke, een burgerlijke deugd maken, die met hun wezenlijke leven niets heeft uit te staan. Aan hun stoelen en tafels wenschen ze geen protserijen te zien; in zich zelf echter, in hun eigen leven, dulden ze heel veel onredelijkheid, tweeslachtig heid en opvulling met nietswaardige oppervlakkigheden. Elk ding, dat ze koopen, moet aan zijn doel beantwoordenbij hun eigen leven vragen ze niet naar een doel. Als het maar aangenaam aandoet, zij het voor een oogenblik, is het al goed I Ze zullen zeggeneen lamp moet een lamp, een kast moet een kast zijn; maar hun leven is geen leven, hun deugd geen deugd. Aan zulken eenvoud hebben we niet veel, Het wordt een spel, een oneen voudig spell Eenvoud is redelijkheid, is doen wat men doet. Eenvoud is dus eisch van ons verstand en eisch van al wat we te doen en van al wat te bewerken hebben. Het is eisch van heel de natuürorde... en daarmede ook dus van de natuurwet l Het staat ons niet vrij, oneenvoudig te zijn. Eenvoud is plicht. anorde in het leven is wangedrag. Een oneenvoudig, tweeslachtig leven heeft God niet ten doel, of slechts voor een deelhet verliest zich, de hoofd zaken vergetend, in bijkomstigheden er wordt niet in bereikt wat er in bereikt moest worden. Binnenland Bebouwing langs Rijkswegen. ij bebouwing van langs een rijks weg gelegen pcrccelen blijken de bou wers somwijlen in de meening te ver- keeren. dat een bouwvergunning toe- ning tot uitweg naar den rijksweg t. Deze opvatting is niet juist. Een uitweg kan en zal in vele gevallen wor den geweigerd. Ten einde teleurstelling tc voorkomen, wordt bij dezen de aan dacht van bouwers nadrukkelijk geves tigd op de noodzakelijkheid om tij vooraf uitweg vergunning aan Rijkswaterstaat te vragen. Diegenen, die van plan zijn aan rijksweg le bouwen, wordt geraden alvorens daartoe grond te koopen of den bouw voor te bereiden, zien tijdig bij den Hoofdingenieur-Directeur van den Rijkswaterstaat te vergewissen, of uitweg kan worden verleend, ja. order welke voorwaarden. Gooisch Sportpark. De plannen voor het Gooische Sport park zijn van grootschen opzet. Een 56 H.A. groot terrein, omgeven door Loos- drechtschc weg cn Raaweg te Hilver sum. wordt erdoor beslagen. Aan de zijde van cerstgenoemden weg vindt men de ingangen met direct daarachter het sportpaleis, waarin wielerwedstrij den. overdekte tennismatches enz. zul len worden georganiseerd. Het groote gebouw zal grootendeels uit staal en glas worden opgetrokken en 10.000 per sonen zullen er plaats kunnen vinden. Er achter ligt de motorrenbaan met voetbalvelden. Rechts van den autoweg zijn een achttal tennisbanen en een groot wedslrijdpolobad. Boven dit aJles strekt zich het groote vliegveld uit met zijn restaurant, luchthaven en hangar; De uitvoering der plannen zal aa 500 arbeiders ruim een half jaar werk verschaffen. Waakt tegen Bosch- enjHeidebrand. De Directeur van het Staatsbosch- beheer schrijft ons: Evenals in voorafgaande jaren zij ook thans wederom de aandacht gevestigd het groote gevaar voor het ontstaan van bosch- en heidebranden. Het ge vaar, dat zonder uitzondering iedere lente groot is, is ditmaal wel bijzonder dreigend. Het Nederlandsch klimaat brengt ons gewoonlijk een droog voorjaar met schrale, veelal oostelijke winden, die bosch en heide sterk doen uitdrogen. Maar zelfs na een periode van veel regen keert het gevaar spoedig terug, zoolang de natuur niet is ontloken. Door de strenge vorst van den afge- loopen winter is de heide plaatselijk doodgevroren en daardoor nog brand baarder dan anders. Onder deze om standigheden is het gevaar voor brand in bosch en heide en veenstreken zeer groot. Een ieder zij toch voorzichtig met vuur! Een achteloos door het raampje geworpen sigaret van den pas- seerenden automobilist, het uitkloppen van een pijp, een niet gedoolde luci fer, zijn vaak de simpele oorzaken van een niet te stuiten ramp, vaak onge weten door wie daarvan de schuld is. In vele gemeenten bestaan verorde ningen, waarbij het rooken in bosch en heide gedurende het brandgevaar lijke jaargetijde is verboden. Goede gemeenschapszin gebiedt echter ook zonder een dergelijke verordening het rooken m bosch en heide bij brand gevaarlijk weer na te laten. Helpt allen mede, bosch- en heide branden te voorkomen! BERICHTEN UIT AMERSFOORT R. K. Werkliedenver. St. Joseph. Het Bestuur van de R. K. Werk liedenvereniging St. Joseph zou het zeer op prijs stellen indien de leden, die daartoe in staat zijn, op het Kerkhof aanwezig zijn bij de begrafenis van hun oud-voorzitter den heer S. Kraan. De begrafenis heeft plaats morgen, Woensdag, om 11 uur vanuit de parochiekerk O. L. Vrouw Hemelvaart. Gemeenteraad. De voorzitter van het Centraal Stem bureau dezer gemeente maakt bekend dat zijn besluit, waarbij mej. E. M. van Hamersveld is benoemd verklaard tot lid van den Rand der gemeente Amersfoort, voor een ieder ter secretarie Kamer 3 ter inzage is nedergelegd. In de Markthal werd Zaterdagavond een samenkomst belegd, gewijd aan dc nagedachtenis van wijlen Koningin Emma. Wijl voorbereiding cn regeling zóó waren, dat men het blijkbaar niet de moeite waard achtte de Kath. Pers eenigerlei mededeeling of uitnoodiglng te verstrekken, moeten we ons van het geven van een verslag onthouden. Een winkelier in de Langestraat ontdekte dal een jongmensch trachtte de geldlade van een automaat voor den winkel open te breken. Bij ondei- zoek bleek dat dezcltde jongen reeds vijf of zes malen dezelfde inbraak heeft gepleegd. Drie jongelui van goeden huize, allen 17 jaar oud, hebben ingebroken en zich geld toegeëigend in de woning van mevr. P. aan de Vondellaan. De jongelui zijn uit de ouderlijke woning gehaald. Proces-verbaal is opgemaakt. Handelsregister. Ingeschreven Electrisch Hyg. Melkbedrijf .de Zuid- singel" Zuidslngel 20. Uittr. E. J. Spelt. Ultïr. E. v. d. Glind. Salon Westenmeier, Varkensmarkt 1,'b. Uittr. eig, H Weslenmeier.Toetr. A. W. westenmeijer. v. d. Rhoer v. Dam, manufacturen, Utrïchtschestraat 3a, opgeheven. Chern. fabriek Sanitas, St. Agatha- straa! 2. T-egetr. mede-eigenaar: M. de Leeuw. .De Nieuwe Tijd," schoenmakerij, Torenstraat 1, opgeheven. Ten overstaan van notaris Klaassen is geveild hel heerenhuis Arnhemsche- weg 42. Kooper werd M. v. Sprakelaar voor f 9600.-. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort overwegende, dat het belang van de openbare orde en veiligheid dit ver- eischt, hebben besloten het venten met boeken, couranten, dag- en weekbladen of andere gedrukte of geschreven stuk ken te verbieden op het Stationsplein en in de Stationsstraat tot aan de brug, gerekend vanaf het Stationsplein. De R. K. Gymnastiekvereniging .St. Hubertus" geeft een uitvoering op Vrijdag 6 April 1934, in de groote zaal van .Amicitia", aanvang 8 uur precies. WELKOM VREEMDELING. Gevestigd ia de gem. Amersfoort. Hendrika Slotboom, Utr.weg 23. Jenneken Freriksen, R.K., Nieuwe weg 4, religieuse. Gerritdina Westerik, R.K., idem. Hermina Niewold, N.H., Utr.weg 299, dienstbode. L. v. d. Belt, R.K., G». steeg 14, landb.kn. Ida Egelkraut. E.L., P.Buysl. 20, dienstb. Theodora v. d. Berg, R.K., Fuchslastr.27 Elisabeth Havelaar, D., K. Sophial. 9. M. Vleeming, N.H., Blsschopsweg 230, hoofdwerktuigkundige. Eila Zink. E.L.. K. Withelminastr. 13. hulp in dc huishouding. Gerritjen Ier Ho.st, N.H., Arnh.wtg 213b, dienstbode. J. Koopman, N.H., Leusderweg 256, kaptein Infanterie. A. Koudijs, G.K., Soesterweg 434. Aaltje Brons, N.H., Leusderweg 1185. Maaike Swamborn, N.H., v. Bemmel- straat 107. Jannetje Doornekamp, N.H., Anjerstr. 1. P. Pot, G.K., Huygensl. 23, hand.ag. de Mulder, R.K., Pascalstraat 42, omm. N.S. P. J. Cöhrs, N.H., Spaarnestraat 127, mach. bankwerker. Annechien Jonker, N.H., Soesterweg 416, huishoudster. Helena Hartog, N.I., Heinsiuslaan 45. A. Garnaal, N.H., Sumatrastr. 3, optie. G. v. d. Kamp, V.G., Westsingel 20, slager. Godefrida v. d. Brink, R,K.,Snouckaertl. 13, dienstbode. Klaske Hansma, G.K., Timorstraat 18, dienstbode, Zwaantje v. der Kamp, N.H., Bcrgstr. 41, dienstbode. Antje Piest, G.K., Utr.weg 130, dnstb, Maria Simons, N.H., Utr.weg 51. J. Besseling E.L., Fr.Haisstr. 10. wlnkclb. A. Overberg, N.H., Soesterweg 391, kapper. Klara Henke, D.E.. Statlonsstr. 30a, kapster. Johanna v. d. Ham, G.K., Dlllcnb.l. 12, dienstbode. Speciale aanbieding Kantoorboek- en El Schrljfmachlnehandel Langestraat 84 - Telet 528 Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort, W. Nagel, St. Ansfrtdusstr. 9, adj.com. P. v. d. Brock, N.H., A. Hahnstraat 5. Helena v. Barrcveld, R.KLlguatcrstr. 17. Ella v. d. Riet, R.K, Krulskamp 122. J. Kips, Vlasakkcrwcg 1, volontair. A. Rosenbaum, Isr., Langestraat 22. L. Gunsteren, R.K., Appelweg 11. A. Bruijn, N.H„ Utr.weg 266, vcrpl. R. Heeringa, N.H., idem. Cornelia Sleeking, R.K., Utr.weg 293, verpleegster. va v. Asch, R.K., Leusderweg 80. Anna Kuivenhoven, Merwedestraat 9. Wed. Voogt, N.H., Tollensl. 5, huish. H. Schijndel, N.H., Bleekerstr. 2, metsel. K. Westerhof, v. Ostadeplcin 8, gep. Elisabeth Munnik, O.K., Wijerssir. 12. K. Mandele, R., v. Marnixlaan 4i, dir. H. v. Beers, R.K., Fr. Halsstraat 30, leerl. electr. J. v. d. Laan, N.H„ Sumatrastraat 43. Allda Rietbergen, N.H., M.With.str. 22. E. Haan, Rozenstraat 30, portier. M. Blok, Borgerlaan 3, vioolleeraar. Maria Baak, E.v.L., Vermeerslraat 128. Mortier, N.H., Hetllgenb.weg 39, schoenmaker. Maria Koelinga, N.H., Pauwstraat 13, dienstbode. Hendrika v. Beek, NJL, .'.nt».weg I, dienstbode, lohanna Bax, R.K., Woestijgcrw. 261, dienstbode. D. Franziska, R.K., v. Ostadeplcin 2. P. Voorzaal, St. Anfridusslraat 55. Jannetje Bos, K.K., Molenb. 11 dienstb. Willemina Heinen, Arnh.w.67,dienstb. Margaretha Kern, R.K., Zuidsingel 38, onderw. nuttige hand. M. Bakker, N.H., Cavaleriekazerne. C. Brand, N.H., Utr.weg 266, arbeider. Johanna Zijderveld, R.K., D. Fockcmal. 68, dienstbode. Wyndeline de Klerk, R. Pauwstraat 3. Hermina Versteeg, N.H., P. Pothlaan 1. Reyerina de Jager, N.H.,Thorbeckcpl. 4. H. Dijk, R.K. Weverssingel 44. Roclofina v. Egten, K,Withelminastr. 46, handwerkster. Maria Andrlessen.R K., Coornh.laan 14. Wllhelmina Lleth, N.H., B.W.Iaan 154. Wllhelmina Thoomes, N.H., T ulnstr. 22. T. Voulon, N.H., Stationsstraat 12a. Penna v, d. Horst, G.K., Kapclwcg87, dienstbode. Johanna Clccf, N.H., v. A.v.WIjkstr. 29, huishoudster. Marie Kalvcrkamp.N.H ..Schcltcmal. 11. Aaltje v. Mccrvcld, O.K., Utr.weg 114, dienstbode. Cornelia Locdcman, N.H., Utr.str. 81, dienstbode. J. Materman, K.Wilhelminastraat 46. Antoinette Glacomlnl, idem. H. Bouma, R.K., Anjerstr. 16, bankw. K. Zwart, Q.K., Doliardstraat 174. De „Communistische" staat der Jezuïeten In Paraguay. In het nog altijd veelgelezen boek over de staatsromans„Schlaralfia po litica" noemt de schrijver het werk der paters Jezuieten in Paraguay „het inte- ressaniste experiment dat de wercld- geschiedenis kent." T1 Vooral in onzen tijd, nu wij commu nisme, socialisme, natlonaal-soclalisnie en fascisme om de heerschappij der aarde zien worstelen, kan hel niel an ders dan onze belangstelling wekken wat en hoe door de Jezuïeten in deze is geexperimenteerd. In dc eerste helft der 17e eeuw be gonnen de paters Jezuieten hun missie- arbeid onder de Indianen van Zuid- li Amerika. De grootste moeilijkheid was, L om hen over te halen liet zwervend iF 'beslaan in te ruilen tegen een leven op gen vaste plaats, noodzakelijken ovcr- B- oang voor ieder voik dat Kullureel wil I bloeien, liet is onbegonnen werk de strijd en de moeite te overwegen die voorafgingen aan de vestiging dereers'e dorpen. Toch gelukte het. Na jaren en jaren tobben had men de wilde zwervi der wouden en prairiën omgelooverd in menschen net een vreedzame huise lijkheid. Dat was kuttuurarbeid in den heerlijksten zin van het woord. Maar wat zegt ge. lezer, van die blanke ko lonisten, die reeds vanaf de dagen waarin Columbus Amerika ontdekte, ge dreven door hun tijgernaturen, niets, absoluut niets, tot het welzijn der in landers bijdroegen, daarentegen alles, onvoorwaardelijk alles in het werk stel den te vernietigen wat anderen op bouwden? Die heerlijke dorpen met indianen trokken wel Inin belangstelling, o zeker, doch alleen om als vloekwaar dige slavenjagers aan het hoofd van gewapende benden lafhartige overvallen te doen. In 1637 hadden reeds meer dan 60.000 indianen hun huislijk leven ir. dc dorpen (reductie genoemd) ver wisseld met slavernij. Dat was ook „kultuur"-arbeid. De paters begonnen opnieuw, maar gelukkig met verlof van den koning om de indianen le mogen wapenen tegen overvallen. Een oudge diende der Spaansche legers leerl de Indianen, hoc men die bloedhonden met een blank vel. wat fatsoen kan bijbren gen. In 1641 behalen ze de eerste en j afdoende overwinning, ze verslaan een troep van 4000 „kuituurarbeiders" en kunnen voortaan rustig leven. Het communistische experiment kan beginnen. Denk niet aan Moscousche praktijken, aan roode ophitsing, aan lugubren klassenstrijd, aan haat tegen God, aan vernietiging van het huiselijk leven, aan coeducatie van jongens en meisjes, aan naaktkultuur, aan dictatuur van de eene klasse boven de andere, aan belemmering der individueele nei gingen, aan alles wat wij in de moderne stelsels die dc communlo bonorum na jagen onmogelijk vinden en verwerpen. Want nicls van dat alles treft ge daar aan. Daar was vrede, liefde, godsdienst, eerbied, veiligheid, welvaart, huiselijk geluk, attributen allemaal van een chris telijke samenleving. Vooreen heel volk verwierven de Jezuielun zich de onver gankelijke eer, het gebrek te hebben verbannen buiten de landsgrenzen, den rijkdom met lamheid tc hebben gesla gen, maar welvaart voor alles te heb ben veroverd. „Lijkt liet niet, aldus Pater de Jong, of het gebed der heilige Schrift, door vele katholieken in Europa helaas nooit gebeden, hier door heel een volk met oprecht hart werd uitgespr' ken en door God verhoord „Gebrek en rijkdom, zend mij die niet over Heer, maar geeft mij slechts wat noodig is voor mijn levensonderhoud; opdat ik niet, in overvloed levende U vergele en zegge: „Wie is God?" noch do ontbering gedrongen diefstal plege Uw gebod te schande make." Er bestonden aan weerszijden vin de Urugauy en de Para„.iay dertig missiedorpen, bewoond door Gurnnis, onder net bestuur der Jozuïlcn. De bevolking van ieder dorp varieerde tusschen de 2000 en de 7000 inwoners, met een totaal van 100.000. leder dorp had een vierkanten vorm, met rechte straten, om een groot middencarré. Daar stond als middelpunt der ge meente, de Kerk, met erbij een pastorie „college" genoemd, een keurig aan gelegd kerkhof, tegenover de kerk een enorm kruis en in een der hoeken een beeld der Heilige Maagd, leder gezin had een eigen huisje, met een stuk grond, in blokken van twaalf bijeen gebouwd. Een overdekte galerij liep om ieder blok. Ook bestonden er grootere gemeenschapswoningen voor de wedu wen, de gebrekkigen, en voor hen die ongeschikt bleken voor het huiselijk verkeer. Dan waren cr nog zieken huizen, magazijnen, werkplaatsen, doch deze stonden dan buiten het eigenlijke dorp, om een kapel van St. Isidorus, de patroon van het Spaansche land volk. Ook het logement voor de vreem delingen was daar neergezet, men hield hen maar liever buiten de eigenlijke dorpen, hetgeen begrijpelijk was om het peil der meesten. In brceden kring lagen om de dor pen dan de gemeente-gronden, waarvan geen vierkante Meter privaat-eigendom was. Ieder huisvader had het vrucht gebruik over den tuin achter zijn wo ning, die diende tot onderhoud van het gezin, tcrw.il dc opbrengst der genieente-landerijen buiten hel dorp een eventueel tckor, aanvulde. Verder diende deze opbrengst ook voor het betalen van belasting aan den staat, voor het collectief aankoopen van ge reedschappen, voor het onderhoud van zieken, voor het onderhoud van ouden van dagen. Het tekort van den „eigen" moestuin achter de woningen werd gratis aangevuld, maar ieder moest 2 dagen per week op de genieente-lande rijen komen werken. De arbeid stond onder streng toezicht, luiheid werd niet geduld, verwaarloozing van den tuin evenmin. In nun wilden staat kenden de In dianen twee „standen", waarvan de „kazieken" de anderen overheerschten. Dc bevoorrechting werd niet heele- maal opgeheven, doch heel veel minder geregeld. In iedere reductie vormde ecnigc families kazieken de kern der bevolking, waaruit dan de anderen het dagcll|ksch bestuur kozen. Ze regeer den zich zelf, onder het oppertoezicht cn de oppcrlclding der paters. Dc prac- lljk had een serie wetten aan dc hand gedaan die tc zaam als grondwet de duurzaamheid In de hand werkten. Da» men van een „Jezuïetenstaatspreekt is eigenlijk niet juist, ieder dorp stond op zich zeil, er was geen centraal be stuur, geen algetreenc wet, geen enkel attribuut van wat wij een staat noemen. Dat de godsdienst op een voorname plaats stond, zal leder beg ijpen. Het heele leven was cr mee doordrongen. De dag begon met een gemeenschap pelijk morgengebed, een Heilige Mis, cn eindigde weet met een gemeen schappelijk avondgebed. Zonder gel dige reden mocht niemand zich aan deelname onttrekken. (Wordt vervolgt.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1934 | | pagina 1