Kantoorboeken Ordners Kaartsystemen F. A. TULP Schrijfmachines Fa. h. Elzenaar Bel dan op No. 42 Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort DE EEMBODE verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden per diie maanden; buiten Amersfoort f 1.10. franco per post. Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan. Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode, gevestigd te Amersfoort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Dinsdag 8 Mei 1934 ADVERTENT1ÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren AdvertentlEn moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314 Acht en Veertigste Jaargang - No. 11 Zoolang de kracht van het beginsel niet door onze daden uitstraalt, zoolang is het niet in orde. Vaderlandsliefde. Over vaderlandsliefde heerschen velerlei begrippen. Men heelt bijvoor beeld ook een groep menschen, voor wie het vaderland, dat hun liefde heeft, niet bestaat uit menschen, maar uit grond, zooals een boerderij uit zoovele hektaren land, en die grond wordt bemind, omdat hij velerlei productie- en afzetgebieden bevat voor handels artikelen; de menschen, die dezen grond bewonen, zijn producenten of afnemers, en de liefde zal intensief zijn naar gelang van het voordeel, dat er van tc verwachten valt. Uit dit soort lielde worden diverse vaderlanden in alle wcrclddeelen van de meest volledige collectie moord werktuigen voorzien. Het cene heelt er de klaa'blijkelijke bedoeling bij.de eerste de beste gelegenheid te benutten, om bij een ander een inval te doen. Wie zich voor zulk een avontuur te zwak voelen, hebben maatregelen te nemen, om hun vaderlandslievende buren op een afstand te houden. Er beslaat een volkenbond, om op die heeren toezicht te houden. Zal het helpen V Van groot belang zou het zijn. de geesten voor vaderlandszin eenigszins immuun te maken, door hun beginselen van recht en liefde bij te brengen en te leeren voor de werke lijkheid hun oogen open te honden. Deze werkelijkheid houdt in, dat er feen volken bestaan zonder menschen. .Volk" is een verzamelwoord, iets zonder hoold en zonder hart, een on- petsoonlijk ding, dat geen kwaad en geen goed kan doen. geen vreugde en geen verdriet kan hebben, Als wij opbonden mensch Ie zijn en louter „volk" worden, zijn we voor alle gruwelijke avonturen beschikbaar en blijven we ook koud voor alle leed bij andere volken. Wij zijn echter menschen en die anderen zijn liet eveneens. Hun leven verloopt inwendig en uitwendig ongeveer als het ze werken, hebben zorgen vo dagelijksch brood, ondervinden huise lijk geluk en huiselijke moeilijkheden ze hopen ook hun kinderen een goede opvoeding te geven en er eenmaal pleizier van te beleven; die menschen denken er evenmin aan. ons hier ie komen berooven, als wij om het hen te doen. Ze wenschen niet liever dan met rust gelaten te worden en bidden, evenals wijVan oorlog... verlos ons, Heer! Wat zin heeft het dan, die menschen en hunne kinderen met kogels en gifiige gassen te gaan moordenEr zullen daar zeker, gelijk bij ons en overal, onbetrouwbare ele menten zijn, die zich graag ten koste van medeburgers en vreemdelingen dit is hun hetzelfde! zouden vi rijken en tot alles in staat zijn i hebben deze lieden in het maatschap pelijke leven voorname posities bezet, dan heelt dit zeker gevaar in. Tegen bedreigingen van hun kanl dienen dan ook maatregelen genomen te worden: zij zijn de vijandige machten! Niet die millioenen anderenDie menschen zullen gemiddeld van ons gehalte zijn, niet beter en niet slechter en over ons zullen ze denken zooals wij over hen. Bij God staan ze op één lijn met onze medeburgers en met ons zeiven; ze noemen Hein als wij „Onze Vader" Hij hen zijne kinderen. Zij eerbiedigen met ons dezelfde wetten, duchten dezelldc hel en verwachten met eenmaal in den Hemel te zijn Zij gelooven en het is waar dat Christus ook voor hen aan het Kruis stierf en hen met heel zijn ziel liefhad. Ook onder heil woont Hij in zoovele kerken en kapellen zij maar willen bouwen; en het zou een belachelijke ,k veronderstelling worden te meenen, dat Hij liever bij ons dan bij hen is. Hij onderricht hen door Zijne Kerk. vergeeft hun, gelijk ons, hunne zon den en is even blijde, als Hij onder hen een verloren drachme terugvindt als onder ons. Ze mogen Hem ont vangen aan de commu-iebank even dikwijls als wij, en zoo wij bij hen komen of zij bij ons, zitten we naast elkander aan, en niemand zal er aan denken, zich beter en waardiger te achten dan wie neven hem zitWie zoo denkt, hoort niet aan die H. Tafel Velen onder hen zullen Hem misschien nader aan het hart liggen dan menigeen onder onsEr zullen er zijn, van wie Hij oprechte vriendschap, warme liefde ondervindt, die veel en innig aan Hem denken en alles voor Hem over hebben die een rein en schoon leven leiden en in Hem slechts hun vreugde I KANTOORBOEKHANDEL Langestr. 66 t.o. Krommejtr. TEL. 326 den. Moeten dat onze vijanden zijn leder christen in die landen hoort mei ons tot die grootsche Gemeenschap der HeiligenHetzelfde leven bezielt en ook henhetzelfde Bloed, dat Christus, doorstroomt ons; gaat ons goed, zij deelen er inhun welzijn is ons welzijn. Wie zal zeggen, wat wij hun danken V Dal we al met maatschappelijke en zedelijke ellende ondergingen, dat we al niet verworpen werden, is misschien een gunst van God, door hen ons verkregen. Um wille annne gebeden en hun verdiensten heelt God misschien onze ouders ge zegend. Moeten wij ze dan minachten vijandige lieden noemen Hebben niet zoo goed als alles aan vreemde Iken te dankenons geloof, onze beschaving, onze kennis, de hulpmid delen voor het maatschappelijke leven al niet? Is het dan niet waanzinnig, dat we die menschen ons als loerende roofdieren voorstellen en s inbeelden, e!k oogenblik gevaar loopen, van door hen besprongen worden Dat is een psychose, een afwijking in ons brein, die duor handige eden kunstmatig wordt gekweekt We laten ons africhten zooals mei een hond doetVaderlandsliefde is geen haat. maar liefdewie de laatste nie heelt, zal de eerste ook missen. Vaderlandsliefde is zelfs een onge meen verheven zaak. en voor wie zi bezitten, valt er nog zeer veel in ti doen! Op eik gebied, bovennatuurlijk natuurlijk, geestelijk en stoffelijk, irdt tegenwoordig in ieder vaderland gebrek geleden. Het godsdiensiig lei neemt af, ging bij velen verloren is geen vraagstuk, van moreelen, van socialen, van hygiënischen aard, men volgt er verkeerde opvattingen en begaat de gevaarlijkste afwijkingen van de door God gestelde orde. Vaderlandsliefde is o zoo noodig een groote taak ligt op die schoone deugd te wachten Klasse en Standen. Klassen zijn opeenhoopingen van it dividuen; sianden zijn hiërarchisch ge lede organen. Klassen geven daaren boven alleen maar antwoord op de vraag: bezit ge iets en zoo ja, hoeveel. Standen antwoorden op de vraag praesteert ge iets en zoo ja, van welke hoedanigheid. Uitdrukkelijk en herhaal delijk legt de encycliek lusschen de maatschappelijke praestatie en de stan den of bedrijfscliappenordening het ver band en dan natuurlijk niet praestatie genomen als handeling die men wel eens een keer verricht, maar gedacht als maatschappelijke functie of beroep. En het is toch eigenlijk van zelf spre kend dat een maatschappij, een samen leving of volkshuishouding, gedacht als levend organisme, in haar samenstelling en opbouw beantwoordt aan de maat schappelijke levensverrichtingen harer deelen. Daarom zegt de encycliek, dat een volmaakt herstel van onze maat schappij, die naar den afgrond holt, slechts dan kan intreden, wanneer mer ophclfing van de tegenstelling der klas sen welgeordende organen in 't lichaam der maatschappij zullen gevormd den; „bedrijfschappen" namelijk waarbij de menschen niet worden ingedeeld volgens de plaats, die ze op de arbeids markt innemen, maar volgens de functie, die ieder verricht in de maatschappij. Als ik goed zie, dan valt de fascis tische staatsgedaclite, in twee strevingen uiteen en dat is ten eerste hel streven naar de dictatuur en ten tweede 't streven naar wat men noemtden to talen Staat. Het dient vóór alles te wor den vastgesteld, dat de dictatuur-ge dachte ais zoodanig niets zegt omtrent de al of niet tot standkoining van de maatschappelijke hervorming naar be- rocpstanden. Een dictatuur is een be paalde regeeringsvorm en juist omdat ze op zich slechts een bepaalde vorm van regeering is, zegt ze omtrent den inhoud der regeering even weinig als een mooie of leelijke bandversiering iets zegt omtrent den inhoud van eer boek. Vooral in dezen tijd van fascis tische en nationaal-socialistische stroo mingen moeten we meer dan ooit op onze hoede zijn, om niet den vorm voor den inhoud of den schijn voor het wezen aan te zien. Ook wat betreft democratische gezindheid. Er vorm-democratie en er is een houds-democratie en de heele encycliek Quadragesimo Anno zou niet geschre- bchoeven te zijn, wanneer we dooi e vormdcmocratie ook de inhouds- democratie hadden verwezenlijkt. Aan democratische vormen hebben we geen gebrek. We hebben ons parlement dat als "t wil en durft nog altijd een over wegende rol in de regeerir.g spelen kan. We hebben ons algemeen kiesrecht en ons vrouwenkiesrecht en onze even redige vertegenwoordiging. Andere lan den hebben hun republiek en hun volks referendum. Maar wordt de wereld daarom democratisch geregeerd acratisch, niet naar den vorm. maar ar den inhoud Herinner u het beeld, dat Quadragesimo Anno van de wereld- huislruiding geeft. „Wat wel 't meest n het oog loopt, zegt ze. isdat in mzen tijd niet enkel het kapitaal zich ipstapelt. maar ook een ontzaglijke macht, een despotische economische heersching zich samentrekt van enkelen, die meestal het kapi- niet in eigendom, maar slechts in bewaring en onder hun beheer hebben, en er geheel willekeurig over beschik ken. Deze dictatuur neemt cte verschrik kelijkste vormen aan bij hen, die, om dat zij de geldmacht in handen hebben beheerschen, ook de macht bezitten r het credietwezen en over het leenen van crcdieten eigenmachtig be slissen zij regelen dan ook als het ware den bloedsomloop van heel het econo misch organisme, en hebben, om zoo te zegge, het economisch leven i zeer in hun macht, dat tegen hun niemand zelfs maar kan ademhalen", s het natuurlijk volkomen waar, >k deze economische dictatuur op zich genomen slechts een kwestie it van vo;m van macht en dat ze als zoo danig nog niets zegt omtrent de al of niet juistheid van de ordening die ze aan het economisch leven wil geven. Maar dat we ons hieromtrent geen illusies mogen maken, toont de ervaring van het liedendaacsch economisch leven op wreede en hardvochtige wijze en wordt ten overvloede door de encycliek nog uitdrukkelijk geconstateerd, als ze zegt, dat die ordeningstaak nog veel minder dan aan de vrije concurrentie kan worden toevertrouwd aan deze eco nomische dictatuur, omdat ze blind en bruut geweld is, dat, om heilzaam Ie kunnen zijn, krachtig beteugeld en ver standig geleid moet worden, terwijl ze om zich zelf te beteugelen en zich zelf te leiden niet in staat is. Waarom ze daar niet toe in staat is, blijve hier verder buiten bespreking, maar deze waarheidsgetrouwe schilde ring van de economische verhoudingen toont afdoende aan, dat we met heel onze ver doorgevoerde vorm-democratie nog ver verwijderd zijn van een in- houds-democratie, waarvan de mensch niet het kapitaal de doelstelling vormt en waarbij niet het individueele instbeiang, maar het algemeen belang de hoogste norm is. Laten wij ons dus niet vergapen aan leege vormen, zoomin democratische ais dictatoriale 1 Een dictatuur kan de mocratisch zijn, niet naar den vorm maar naar den inhoud, en wannee morgen aan den dag een engel-dictator uit den hemel zou dalen, die ons zon der democratische vormen de chris telijke nieuwordening onzer samenle ving kwam brengen, dan zonden hem met gejuich moeten binnenhalen en we zouden hem gaarne daarvoor de democratische vormen cadeau geven. Om misverstand te voorkomen, wil ik hier even vastleggen, dat dit laatste natuurlijk alleen maar veronderstellvn- derwijs gezegd wordt. Er komt natuur lijk geen dictator uit den hemel er geen enkele dictator is een engel, zooals een engel misschien nok nooit dictator zou willen zijn, en daarom doen we verstandig en goed mocratische vormen te handhaven als waarborg tegen dictatoriale neigingt van niet-engelen, maar wat we zeiden diende alleen maar om te betoogen, dat de dictatuur als zoodanig, d.w.z. als louter regeeringsvorm buiten de kwestie staat, waar het hier om gaat namelijk den organische» opbouw van de maatschappij in den geest van Qua dragesimo Anno. Heel iets anders wordt dat, wanneer we fascisme zien als een streven naar den totalen staat en met name den totalen machlsstaat. Het schijnt niet betwijfeld te kunnen worden dat voor __OOOS ZO CT de fascistische staatsleer de totale Staat het ideaal of liever de eenig behoorlijke werkelijkheid is. Fascisme is de religie van den Staat, moet Mussoiini gezegd hebben. In de fascistische gedachte is de Slaat de bron van alle recht, er is geen recht buiten hem en tegenover den rechtsstaat stelt ze den machts- e zich zelf ten doel is en daarom alles en allen zonder eenige uilzondering aan zich ondergeschikt houdt. Het is merkwaardig, hoe in dit opzicht socialisme en fascisme parallel loopen, en het is daarom ongetwijfeld heel typeerend, dat het Duitsche fas- ismc zich met den naam van nationaal- ocialisme heeft getooid. Ook het so cialisme heeft altijd geleden aan een onverdragelijke overschatting van de gemeenschapsgedachte. Als reactie op de alles ontbindende tendenzen van het liberaal individualisme was het historisch verklaarbaar, maar daarom ig allerminst te verdedigen. Wat het socialisme wilde doen met de maat schappij, dat wil het fascisme doen met den Staathem maken tot een d.ng-op-zicit, met een eigen zelfstandig bestaan, waarin het beslaan van de individuën opgaat. Men kan zich moeilijk een staats- of maatschappij opvatting denken, die meer dan deze in lijnrechten strijd is met de sociaal- politieke leer van Quadragesimo Anno. Voor niets waarschuwt de encycliek telkens met zooveel nadruk als voor het opgaan van de op eigen gebied binnen bepaalde grenzen zelfstandige beroepstanden of bedrijfschappen in een totalen Staat. De Staat heeft naar de leer en de bedoeling der encycliek een voorname rol te spelen. „Als We gewag maken van een hervorming van instellingen, dan denken Wij op de eerste plaats aan den Staat." De Staat moet leiding geven, toezicht houden, stimuleerend of eventueel beperkend optreden, niet het minst waar het gaat om den nieuwbouw van het maat schappelijk leven op den grondslag der beroepstanden. De encycliek zal ook wel weten, om hier een veel mis bruikte uitdrukking te herhalen, dat „het groeien moet," maar dat weet de landman óók, die daarom niet nalaat zijn land te beploegen en te beëggen en het zaad te strooien en hel onkruid uit te wieden en de jonge planten desnoods zelf in den grond te zetten. Dit alles is de taak mede van den staat, en als, om op een vorige be schouwing terug te grijpen, de politieke vorm-democratie zich althans in hoofd zaak redden wil, dan zal ze dat niet kunnen door een uniformverbod of door een bom op een schip te laten vallen, maar dan zal ze dat alleen kunnen door op maatschappelijk ge bied zonder uitstel de inhouds-demo- cratie van de beroepsstanden of be drijfschappen te brengen. Maar hoezeer de staat naar de leer der encycliek ook leidinggevend en stimuleerend moet optreden, cèn ding mag hij niet de taak dier binnen de norm van he algemeen belang zelfstandige kleinere organen overnemen en zelf volvoeren. Door heel de encycliek loopt een twee voudige gedachte, een tweevoudig be ginsel", liet beginsel van de solidariteit en dat van subsidiariteit, l iet beginsel van de solidariteit leidt tot de beroep standen en bedrijfschappen; dat der subsidiariteit waakt over hun zelfstan digheid. arbeidersbond „St. Lambertus". Het vol tallig bestuur van St. Jozef en afgevaar digden van de verschillende Vak- en Onderafdeelingen liepen in de stoet mee. Op den doodenakker merkten we op het College van B. en W. en gemeente-, secretaris, vele raadsleden, de hoofden van takken van dienst, Kapelaan W.J. de Jong, Qeestelijk Adviseur van „St. Jozef", afgevaardigde van St. Lambertus uit Hilversum, een tweetal leden van het hoofdbestuur van St. Lambertus, leden der directie van de N.V. Veneta Tapijt Industrie Hilversum, waar deover- ledene werkzaam was. De leden van St. jozef waren talrijk gekomen om de laatste ec; te bewijzen aan den man die in alle eenvoud zooveel voor hen geweest is. 't Was treffend te zien. hoevelen zoo van hun werk, met de blauwe kiel onder den arm, aanwezig waren. De absoute en beaardingsplechtig- heid werd verricht door den WelEerw. Heer C. Bachg, Kapelaan van de paro chie St. Henricus. Na JdeJ plechtigheid sprak Burge meester Mr. J. C. Graaf van Randwijck een kort woord. Spr. schetste de heer van Koelen als een door en door braaf, eerlijk en oprecht man, die in eenvoud veel heeft gedaan in het algemeen be lang. Hij is slechts enkele jaren raads lid geweest en was als zoodanig ook een oprecht en eerlijk werker, 't Heeft ons allen diep in 't hart getroffen dat hij zoo plotseling van zijn gezin, dat hem nog zoo slecht missen kan, werd weggerukt. De oudste kinderen zullen zich de begrafenis van hun Vader her inneren en zij zullen weten dat met hem tengrave werd gedragen een goed raadslid, een braaf burger en een op passend huisvader. Een broeder van den overledene dankte met een enkel woord. Op de groeve zagen we een krans van het gemeentebestuur, van de Commissie tot wering van schoolver zuim, van de R. K. Textielarbeiders- bond St. Lambertus, de R. K. Coüp. Helpt Elkander, van de Centrale Spaar kas, van het personeel van Veneta en van de kameraden van het schaftlokaal. Speciale aanbieding Kantoorboek- en 0 Schrijfmachinehandel Langestraat 84 Telef- 528 Hebt U een Taxi of auto noodig Amersfoort, W. van Koelen. T Zaterdagmiddag had o tder zeer groote belangstelling en vooral deelneming de teraardebestelling plaats van de zoo plotseling overleden Voorzitter van de R. K. Werkliedenvereeniging „St. Jozef" den heer W. van Koelen. De uitvaartdiensten van 8 en 9 uur in de St. Henricusparochie werden door zeer velen bijgewoond, terwijl ook velen voor de zielerust van hun overleden leider ter H. Talel naderden. De leden van de R. K. Raadsfractie woonden de H. Mis van 9 uur bij. In de droeve stoet naar'tKerkliof wer den meegevoerd het vaandel van de R. K. Werkliedenver. „St. Jozef" en van de afd. Amersfoort van de R. K. Textiel- Mededeeting. Met bijzondere waardeering nam ik kennis van het plan van het personeel van den Reinigings- en Ontsmettings- dienst ten bate der tuberculose bestrij ding een voorstelling te geven van de revue die met zooveel bijval is gespeeld bij gelegenheid van het vijftig-jarig jubileum van den dienst. Waar den laatsten tijd de gevolgen van de crisis zich beginnen af te tee kenen in het ledental der Amersfoort- sche Vereeniging tot bestrijding der Tuberculose en alom de gelden, noodig voor opname van lijders, slechts met uiterste krachtinspanning! bijeenge bracht kunnen worden, is hulp thans bijzonder welkom. Ik hoop van harte, daf de opvoering n artistiek en financieel succes zal worden en de spelers de voldoening zal gevnn die hun toekomt. De Geneeskundig Inspecteur v. d. Volksgezondheid. Dr. G. D. Hemmes. Burgerlijke Stand. 4 Mei. Geboren: Hendrikus Domi- nicus, z. v. H. D. Hek en H. H. Veld man Francina, d. v. A. J. v. IJzen- doi rn en A. M. I. Danklof Grietje, d. v. E. van de Biezen en J. Dijkhuizen Hendrik, z. v. J. Rer.es en W. Muis. OverledenMargaretha P. A. v. d. Ham, 25 jr., ongeh. Willebrordus v. Koelen, 56 jr., echtg. v. P. J. F. Smits. 5 Mei. Overleden: Gcuttv. der Horst, 36 jr., ongehuwd. 7 Mei. GeborenMaarlje, d. v. J. A. )l en M. v. d. Bor. Overleden: Jo hanna A. M. Moolhuizen, 58 jr., echt- genuote v. W. Boeschotcn. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort maken bekend, dat het bu;eau van den Burgerlijken Stand op Hemelvaartsdag voor het publiek ge opend zal zijn des voormiddags van half 9 tot 9 uur, uitsluitend tot het doen van aangilten van geboorten en overlijden. De daartoe noodige aanvrage moet geschieden aan het gemeentehuis, mon deling of schriftelijk, uiterlijk tusschen 8 en 8'uur des voormiddags van dien Kunstkring „Het Schouwspel". Het j.l. Zaterdag voor de leden van „het Schouwspel" opgevoerde tooneel- spei „Voor bewezen Diensten" behan delt gegevens van zoo felle dramatiek, dat het voor den bekenden auteur Sommerset Maugham een klein kunslje zou zijn geweest door aandikking van den dialoog een resultaat te bereiken, waardoor de zenuwen der toehoorders tot heftige prikkeling zouden zijn ge bracht. Hij heeft echter den fijnen smaak gehad dit goedkoope succes te vermij den en den dialoog te houden binnen de perken van het normale en natuur lijke. Het gevolg is geweest, dat de uit voerenden rollen hebben gekregen, die gelegenheid geven tot sterk spel. Het merkwaardige is daarbij wel, dat met uitzondering van het onbeduidende dienstbode-rolletje alle rollen nage noeg even belangrijk zijn. Met vaste hand teekent de auteur de ongelukkige menschenwrakken, die in een afgelegen Engelsch plaatsje bij elkaar verkeeren en die allen hun eigen levensmoeilijk heden hebben, die ze onder een alle- daagsch masker voor elkaar verbergen. Totdat de loop der omstandigheden de niet meer te vermijden uitbarstingen doet losbreken. En al de ellende, die we aan onze oogen zien voorbijgaan: zelfmoord, waanzin, ontrouw, dronken schap, blindheid, blijken de wrange vruchten te zijn van den wereldoorlog. Sommerset Maugham's tooneelspel is dus in de eerste plaats een fel-pro- pagandistisch anti-oorlogsstuk. Doch het is ook een sterk speelstuk en heeft als zoodanig artistieke beteekenis. De artisten van het Centraal Tooneel gaven er een vlotte vertooning van. Geheel in overeenstemming met den opzet van het stuk trad geen der uit voerenden op den voorgrond. We noe men de knappe wedergave van den moederrol door Juliette Roos jammer dat ze het Joodsch timbre van haar stem niet kan kwijtraken de mooie creatie van den rol van den blinden, doch geestelijk zoo helder zienden, door de omstandigheden cynisch ge worden zoon door Joan Remmelts, het aanvankelijk fijn-ingetogen, later rea- listisch-losbarstende spel van Tilly Lus als de waanzinnig wordende oudste dochter en de zeer vitale vertolking door Maty Dresselhuis van den rol van de jongste dochter, die tot een dwaze stap komt, alleen om aan de huiselijke een tonigheid en de dreigende saaiheid van de toekomst te ontkomen. Het programma bevatte verder nog vele goed-klinkande namen, zooals: Oscar Tourniaire, Mien van Kerckhoven- Kling. HansBruning, Cees Laseur, Cor Hermus en Rie Gilhuis. Onnoodig te zeggen, dat door de samenwerking van zoovele goede krachten een geheel werd verkregen, dat in alie opzichten be vredigend genoemd mag worden. De leider van „Het Schouwspel" blijkt wei over een groot organisatorisch talent te beschikken. Zijn onderneming heelt te Amersfoo-t zooveel succes ge had. dat niet alleen de dit jaar gege ven serie nagenoeg „uitverkocht" is geweest, doch bovendien zijn er in den loop van den winter zooveel nieuwe aanvragen binnengekomen, dat het vol gend jaar niet minder dan drie gelijke series telkens op drie achtereen volgende dagenDonderdag, Vrijdag en Zaterdag zullen worden gegeven. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort maken bekend, dat op Woensdag 9 Mei 1934 om 3 uur n.m. gelegenheid gegeven zal worden tot kostelooze inenting in het gebouw aan de Westsingel 45. Gewenscht is trouwboekje of ge boortebewijs mede te brengen. KING-pepermunt is door de origineele samenstelling niet alleen een heerlijke versnapering maar tevens een weldadige medicijn.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1934 | | pagina 1