Cyclostyles
Schrijfmachines
F. A. TULP
N.V. Middenstands-Bank
Schrijfmachines
Fa. H. Eizenaar
Bel dan op No. 42
Kantoor en Drukkerij Langegracht 28, Amersfoort
iiu verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdag
middag. De abonnementsprijs bedraagt één gulden
per drie maanden; builen Amersfoort f 1.10, franco per
post* Abonnementen kunnen eiken dag Ingaan.
Uitgave van de Katholieke Stichting De Eembode,
gevestigd te Amersfoort
De €embode
Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken
Dinsdag 12 Juni 1934
ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven
voor handel en nijverheid bij geregeld adverteeren
Advertentifin moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur
In den morgen zijn bezorgd. Telefoon 314
Achten Veertigste Jaargang - No. 21
Arbeid,
Het oude heidendom had de juiste
opvatting van arbeid verloren. Het zag
in handenarbeid en handenwerk niets
dan vernedering, niets dan schande,
waarvoor ieder vrij man zich te hoeden
had. Slechts slaven en slaven alleen
mochten werken.
Toen kwam Christus. Van de zonde
heeft Hij ons verlost, maar de lijde
lijke gevolgen der zonde lijden en
werken heeft Hii ons gelaten, op
dat wij, in den geest van boele, daar
mede den hemel zouden verdienen.
Steeds richt Hij onzen blik op den
hemel, en de eeuwigheid. Neen, niet
gelet op verschil van stand, op ver
schil van beroep, op verschil van werk
zaamheden. Wat voor een rol ieder
Speelt op het levenstooneel, dat
~!heel onverschillig, mits hij zijn rol
tchts goed spctc voor de eeu'
beid.
Door Zijn voorbeeld heeft Christus
den arbeid geheiligd. Tot Zijn 110ste
jaar was Hij werkzaam in het huisje
van Nazareth, werkzaam in de werk
plaats des timmermans. Dat waren de
alledaagsche, doch zware werkzaam
heden, waaruit gewoonlijk het men-
sahenleven bestaat.
Daar God zeil dit gedaan heeft,
moet iedereen het zich tot een eer
aanrekenen, zichzclven en zijn huis
gezin door arbeid, door moeite en
inspanning, in het leven tehouden.
Het kruis van den arbeid was on
afscheidbaar van den Zaligmaker. Zijn
openbaar leven was vol van inspan-
nenden arbeid. Als men des avonds
de zieken uit den omtrek bij Hem
bracht, na een moeilcvollcn dag, neen
dan wees Hij ze niet van Zich af!
Nooit had Hij rusttijd, er. als Hij
eens een weinig wilde uitrusten, dan
werd Hij daarin gestoord, maar niet
tol Zijn leedwezen. M.nzaam ontving
Hij de moeders met hare kleintjes.
Toen Hij met Zijne apostelen in de
Woestijn wilde uitrusten, van Zijn ver
moeienis. vond Hij daar een groule
volksmenigte en Hij onderrichtte hen
langen tijd. Hij kende geen wetken
uit lust of liefhebberij, neen, slechts
werken uit plicht. Ongetwijfeld, dat
vermoeide ook hem, en Hij gevoelde
die vermoeidheid.
Niets hield Hem terug van den ar
beid, geen bezwaren van wegen ol
weder, geen gestrengheid van levens
wijze, welke Hij Zichzelf oplegde in
veelvuldig vasten en nachtelijk gebed.
Uit dien arbeidersstand kous Hij
Zijn apostelen deze moesten arbeiders
zijn. Met den arbeid Zijner handen
verdient de groote apostel zich Zijn
levensonderhoud.
Twee dingen zijn er. die den arbeid
aan de menschclijkc natuur zwaar en
lastig maken: vernedering en mi
Christus heeft beide willen dragei
al hun zwaarte ze diep in Zijne ziel
gegrift. Zoo heeft Hij den arbeid we
derom in cere hersteld. T. P., S.J
I KANTOORBOEKHANDEL
Langestr. 58 t.o. Krommaitr. TEL. 328
Ave Maria,
Twee arbeiders stonden op een plein
in Hamburg en wachtten op iemand,
die hen in hun dienst zou nemen, Daar
luidde het Engel des Hoeren. Klaus
Karstens nam den hoed af en bad
Wees gegroet, Maria. De ander Kaspar
Meier bad nietdat was goed, meende
hij, voor kinderen en vrouwe
Daar trad een heer op Kar
en zeideAls ge wilt, kunt ge bij mij
werk vinden; ik zal u geven wat billijk
is. En Karstens ging mede. Onderweg
zeide de heer: Ik kanniethebben.dat
zij die mijn brood eten, mij vragen
waarom dit, en waarom dat? Zeer
goed, antwoordde Karstens, het is ook
mijn gewoonte niet veel te vragen.
Zoo kwamen beiden bij een groote
suikerfabriek, waar Karstens zijn werk
werd aangewezen.
Toen hij een jaar lang in dienst
den heer hout gekapt en gezaagd had,
sprak de heer tot hem: Klaus, ge moet
iederen dag zoo'n langen weg maken
van de stad naar de fabriek en weer
terug, als ge zin hebt, kunt ge met
vrouw en kind mijn tuinhuis bewonen.
Huur verlang ik niet. En als Klaus een
jaar ongeveer in hei tuinhuis gewoond
had, zeide hem de heerKlaus, mijn
opzichter heeft te lange vingers gehad,
en is heengegaan zonder afscheid te
nemen. Wilt ge zijn plaats innemen
Wederom verliep een jaar, en de
oude heer liet midden door zijn groo-
ten tuin een muur bouwen, die het
huis van Klaus met een groot stuk
grond van het overige deel afscheidde.
Niemand vroeg hem, waarom hij dat
deed. Ook Klaus niet, ofschoon hij nu
altijd, als hij uit de fabriek kwam, een
omweg moest maken om in zijn huis
te komen.
De Kaarsen kapel,
door Pastoor Holtmann, Kevelaar.
Wie de oude Bedevaartplaats. Kcve-
laar, bezoekt, zal door belangrijke ver
nieuwingen aangenaam verrast worden,
die zeker het bezoek aan dit zoo buiten
gewone Bedeoord dubbel aantrekkelijk
maken. Vooreerst zullen in de Kaarsen
kapel, waar de meeste processies haar
officieelen Intocht houden de nieuwe
ramen opvallen. Vele jaren geleden was
men genoodzaakt de oorspronkelijke
antieke ruilen om het erg verval voor-
loopig te vervangen door gewoon ven
sterglas. Langzamerhand waren in plaats
daarvan geschilderde ramen gekomen.
Deze waren versierd met de wapens
der laatste Pausen en van die Bisdom
die door hun processits in bij- j
zondere betrekkingstonden totKevelaar.
Deze wapens werden achtereenvolgens
omringd door die van de voornaamste
sleden van het bisdom.
Zes ramen ontbreken nogdeze wor-
:n nu geplaatst door de Kevelaarsche
glasschilders Dcrix en Mulders. De
lwee boven het zangkoor worden een
voudig met randwerk uitgevoerd de
andere vier worden rijker bewerkt. In
het eerste komt het wapen van onzen
nieuwen Bisschop, Clemens August,
omgeven door de wapens van Munster,
Emmerich, Borken, üoch, Dorsten en
Duisburg.
Het tweede wordt den Bisschop van
Luxcnburg gewijd, Zijn wapen wordt
omgeven door die van de 12 dekenaat-
plaatsen van het Groothertogdom. Op
het 3e raam worden de wapens der
Bisschoppen van Roermond en Aken
geschilderd eerstens omdat deze bis
dommen veel pelgrims naar Kevelaar
zenden en verder, omdat het vroeger
bij die diocesen behoord heeft. Het
vierde raam zal de wapens der Bis
schoppen van Trier en Paderborn dra
gen daar deze gebieden sedert vele
jaren veel opgewekte pelgrims naar
Kevelaar sturen.
Zonder twijfel wordt door deze ver
siering de kaarsenkapel aantrekkelijker,
daarenboven krijgen de oude en de
nieuwe ramen moderne veniiLtieklep-
pen. wat zeer ten gerieve der bede
vaartgangers zal zijn.
Stellig zal de oude stemmige kaarsen
kapel door de nieuwe ramen veel de
voter worden.
De oude ramen gaven de wijze aan
zijn testament stond geschreven
Idem, aan Klaus Karstens vermaak ik
mijn halven tuin, alles wat aan de
andere zijde ligt van den muur, dien
ik heb laten bouwen, alsmede het tuin
huis, dat daar staat. En wil mijn broe
der hem als opzichter houden, dan kan
hij er een deur in laten maken. Wil
hij liet niet, dan moet hij Item 3000
mark uitbelalen, en hem daar rustig
laten wonen. Vraagt Klaus, wal ik niet
hoop en niet verwacht, waarom ik hem
in dienst heb genomen, dan is het
antwoordWijl ik hem het Engel des
Heeren zag bidden,
waarop de nieuwe moesten bewerkt
worden men zal evenwel tot de over
tuiging komen, dat sinds de vervaar
diging der eerste ramen zich een be-,
duidende omkeer in de opvatting der
kunst voltrokken heeft.
De nieuwe ramen zuilen bewijzen,
dal het karakter van het materiaal meer,
tot uitdrukking Komt. Men ziet, dat het
te doen is om gekleurd glas en niet
n een schildering op glas.
De eenheid echter van de artistieke
werking der geheele kapel heeft daar
mee niet geleden, integendeel men za
ondervinden.dat eindelijk een volmaak
te eenheid is tot - tand gekomen.
Doorzitten^
Doos 30 en 60 ct.
Weten en Wijsheid.
Er is een soort van geleerdheid, die
weinig met cultuur en hcclcmaal niets
met wijsheid te maken heeft.
Geestelijke grootheid is allerminst de
resultante van een dosis wetenschap-
pelijken ballast en ccn flinke hoeveel
heid practischc scholing - neende
kennis van namen, begrippen, formules
en stellingen staat slechts in ver ver
wijderd verband met wat ware bescha-
genoemd kan worden,
t is daarom, dat critische geesten
sedert lang de stijllooze en grove uit
wendigheid van onze technologische
ontwikkeling zonder innerlijken diep
gang veroordcelen.
Wat, vragen zij zich af, hebben wij
aaneen ontstellend groot feitenmateriaal,
zware boekengeleerdheid, veelweterij
op allerlei gebied, wanneer al die eru
ditie geen verdieping van inzicht, geen
groei meebrengt
Om ons heen zien we .Barbaren"
in de meest perfide vormen gesanctlon-
neerd door de olficieele wetenschap,
het menschelijk vernuft wordt overal
op ergerlijke wijze de slaaf gemaakt
liet primitieve instinct, dat vernie
tiging en geen opbouw kent helaas,
de eeuw der fenomenale uitvindingen
ontdekkingen zal wellicht eenmaal
eeuw der ontwrichting genoemd
worden.
En dil is alleen zoo, omdat men ver
geet, dat een gerenommeerde techniek
slechts in haar betrekkelijkheid begre
pen waardevol kan zijn, dat cultuur
niet zoozeer „weten" als wel „zijn"
beteekent.
Kennis, die niet tevens „edele schoon-
heidszin, echte heiliging des gemoeds
en ware redelijkheid insluit, is van
weinig beteekenis voor de verheffing
der menschheid.
Vandaar dat de groote paedagogen
van alle lijden gefulmineerd hebben
het doodenhuisje. Ach, wat zou mijn
moeder gedaan hebben, als ik veron
gelukt was, voegde zij er weenend
aan toe.
tegen het overmatig kwantum van fei
tenmateriaal, dat, onbezield en onbe
grepen, de denkdrift van het kind remt,
z'n fantasie dooddrukt en z'n roman
tisch levensbesef knauwt.
Verstandsvergoding zonder mee
een uiterst gevaarlijk ding.
Veelweterij en gepertectionneerd
terialisme gaan dikwijls hand aan hand.
T. G.
BERICHTEN
UIT
AlHERgPOORT
„Katholiek Amersfoort."
Aan de Besturen van alle R. K. Ver-
eenigingen te Amersfoort werd het na
volgende schrijven gericht:
Er heeft zich gevormd een voorloopig
comité, tot een mogelijke oprichting
van „Katholiek Amersfoort",
Dit „Katholiek Amersfoort" zal be
oogen; een samenwerking op elk terrein,
dat de geheele katholieke bevolking
raakt, zooals bijv. sinds jaren met succes
werken. „Katholiek Den Haag", „Ka
tholiek Amsterdam" en „het Centrum
van katholiek sociaal werk" te Deventer.
Mogen wij de vrijheid nemen hierbij
Uwe vereeniging uit te noodigen een
afgevaardigde te willen zenden naar
een te beleggen vergadering, tot een
definitief comité van oprichting?
Het is natuurlijk zeer gewenscht, dat
U niet achterblijft bij andere vereeni-
gingen. Wij verzoeken U daarom een
plaatsvervanger(ster) aan te wijzen, op
dat zeker een vertegenwoordiger(ster)
aanwezig zij, aangezien naar aller mee*
ning groote belangen in de toek"
op het spel staan. Ook wanneer U niet
accoord zoudt kunnen gaan met het
idee of er onverschillig tegenoverstaat,
gelieve U toch deze bijeenkomst niet
te verzuimen, opdat wij weten waaraan
ons te houden.
Uw vereeniging bir.dt zich dus tot
niets meer, dan deel te nemen tot de
mogelijke oprichting en vervolgens tot
benoeming van een permanent lid. Het
volledig comité zal zich dan een uit
voerend bestuur kiezen.
Finantieele gevolgen van Uw toe
stemming zijn nog niet te verwachten,
omdat „Katholiek Amersfoort" daartoe
eerst een afzonderlijke vergadering zal
moeten beleggen.
De Hoogeerw. heer Deken Fock heeft
niet alleen zijn volledige instemming
betuigd, maar juicht zelfs dit plan zeer
toe I
voor Amersfoort en Omstreken
AMERSFOORT.
Lange Gracht no. 4 - Telefoon no. 304 en 697
Deskundige voorlichting bjj den aan- en verkoop van Effecten
Verhuring van Lips Safe-loketten
Verzilveren van coupons Handelscredieten Incasseeringen
Spaar-deposito's rente 8pet.
Ten einde geen tijd te verliezen voor
het winterseizoen, heeft het voorloopig
comité vastgesteld om op Maandag 18
Juni a.s. te kwart over 8 bijeen te komen
zooals boven bedoeld, in de bovenzaal
van Restaurant Princess, Utrechtschestr.
Het zal U duidelijk zijn, dal wil ons
plan volledig slagen, er niet een enkele
vereeniging zich afzijdig raag houden.
Bovenstaande circulaire is verzonden
aan de besturen van R. K. Vereeni-
gingen te Amersfoort. Mocht er onver
hoopt een bestuur zijn, dat geen uit-
noodiging ontvangen heeft, dan wordt
dit bestuur verzocht dit schrijven als
invitatie te beschouwen.
Gemeenteraad.
Agenda vergadering Dinsdag 19 Juni.
1. Installatie Mej. E. M. van Ha-
mersveld.
2. Ingekomen stukken.
3. Herstemming over het voorstel-
wart c.s. tot wijziging van artikel 7b
ub d van de verordening tot wijziging
van de Algcmeene Politieverordening
(voorschriften openbare zwem- en bad
inrichtingen).
4. Benoeming van leden en plaatsver
vangende leden van Raadscommissies.
5. Herziening van de instructies van
den Directeur van het Slachthuis en
den Keurings-veearts.
6. Crediet voor het doortrekken van
de Tulpstraat.
7. Beroep tegen de beslissing van
Gedep. Staten betreffende de vaststel
ling van den uitgaven-factor ter bere
kening van de Rijksuitkeering.
8. Voorstel gronden, bestemd voor
plantsoen, uit het grondbedrijf te nemen.
9. Aangaan geldleening.
10. Wijzig.ng gemeente-begrooting
Nieuwe en Rebuilt, Continental,
Remmington, (dial, Erica, Carona
Regal, Royal, Underwood.
Langestraat 84 - Telef- 528
Bij Examens
blijft men kalm en helder, indien men vooraf
Mijnhardt's Zenuwtabtetlen gébruikt.
Koker 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
Den 7den Mei 1868 had in Berlijn
een groote zeepziederij een hevige
ontploffing plaats, waardoor zes men-
schen gedood en zeventien zwaar ver
wond werden. In den avond van den
zelfden dag legde een meisje, terwijl de
tranen haar uit de oogen stroomden,
een bloemruiker voor hetMaria-allaar
de nabijzijnde kerk. Men vroeg haar,
waarom zij schreide. Dezen morgen,
zoo antwoordde hij, wasjik door mijne
meesteres naar de zeepfabriek gezon
den, waar de groote ontploffing plaats
had. Op den weg daarheen ging ik
langs de kerk, en ik kreeg de gedachte
Ga naar binnen en bid een Wees ge
groet, want ge zult van avond wel geen
tijd hebben om naar de Meimaand
oefening te gaan.
Ik ging naar binnen en bad een
Wees gegroet. Dan begaf ik mij op
weg naar de zeepfabriek. Op het oogen-
blik, dat ik liet gebouw was genaderd
had de ontploffing plaats. Had ik liet
Wees gegroet niet gebeden in de kerk,
zoo was ik juist op het oogenbiik van
het ongeluk in de fabriek geweest en
Twee broertjes waren aan het spelen
de nabijheid van Weitra in Neder-
Oostenrijk, de een was acht de ander
vier jaar oud. Zij speelden aan den
oever eener beek dicht bij een water
molen. Het liep tegen het middaguur,
toen de kleinste der twee in het waUr
viel. De oudste bemerkte het gevaar
en sprong om zijn broertje te redden
in het water. Het l.ind was in groot
gevaar, want het werd door het on
stuimige water meegesleept naar het
waterrad van den molen, die in vollen
gang was. De oudste had den jongste
gegrepen, maar de sterke stroom nam
beiden mede in zijn vaart en pijlsnel
vlogen zij naar het rad, dat hen wel
dra zou verpletteren. Niemand hoorde
hun angstgeschrei. Reeds naderden zij
het rad, reeds dreigPeen der spaken
den arm van den oudste te grijpen,
als plotseling het rad en de molen
slil staan. Het middaguur heeft ge
slagen, het Ave Maria heeft geluid, en
biddend liet hoofd ontbloot treedt de
molenaar naar buiten en ziet tot zijn
verbazing beide kinderen in het water
liggen door den stroom tegen het rad
van den molen aangedrukt. Eenige
oogenblikken later stonden zij veilig
aan den oever.
Kort daarna stierf de oude heer, en i lag nu mijn lijk waarschijnlijk ook in
den, en de voorzitter van de rechtbank
sprak: Haal een biechtvader voor hem.
Daarmede was het doodvonnis uitge
sproken. Onverschrokken vernam Za
vala het oordeel en vroeg slechts:
Wanneer? De rechter antwoorddeEen
voor het Engel des Heeren.
De avond daalde, en Don Zavala werd
ter dood geleid. Een groote menigte
had zich verzameld om den dapperen
Carlist te zien sterven. Een peleton
soldaten stond gereed wachtend op
het bevel van den officier. Legt aan,
klonk het commando; en zeven ge
weren richtten zich op het hart van
Zavala. De officier opent den mond
om te commandeerenVuur! Maar,
daar klinken de eerste tonen van het
Ave Maria. De geweren zinken, sol
daten en officieren, en de ter dood
veroordeelde en geheel de menigte,
allen knielen neder om het Engel des
Heeren te bidden. En als de klokken
zwegen, en Don Zavala zich oprichtte
om opnieuw het doodelijk schot af te
wachten, daar kwam een ruiter in
vollen draf aangerend, wuivend met
een witten doek: Genade! Genade'
Hef geschiedde in Spanje tijdens
den Carlistenoorlog. Don Carlos was
overwonnen en zijn trouwe aanhanger
Don Zavala was gevangen genomen.
Reeds een half uur na zijn gevangen
neming stond hij voor den krijgsraad.
Een korte beraadslaging werd gehou
In een groote stad in het zuiden van
Duitschland werd naast een oud ge
bouw een nieuw opgetrokken. Meer
dere arbeiders waren bezig om den
grond uit te graven voor den diepen
kelder van het gebouw, Het sloeg
twaalf uur en allen klommen naar
boven om te huis het wel verdiende
rustuur te genieten. De opzichter ver
zocht één hunner nog even in de
diepte te willen afdalen om daar een
instrument te halen, dat er was blijven
liggen. Op dit oogenbiik luidde het
Engel des Heeren. De man was bereid
aan het verlangen van den opzichter
te voldoen, maar eerst knielde hij neder
Hebt U een
Taxi of auto noodig
Amersfoort.
1933 en 1934.
11. Verhuring grond Monnikenpad
aan N. W. J. Speelman.
12. Verhuring perceel Soesterweg 201
aan A. van Beek.
13. Verkoop aan j. G. Overeemvan
bouwterrein aan de J. Bosboomstraat
groot pl.m. 555 MJ. voor 13400.—.
14. Verkoop aan j. Pot van bouw
terrein aan de Albert Hahnstraat,
groot pl.m. 795 M'. voor f 6500.
15. Reclame schoolgeld.
16. Ortheffingen en reclame straat-
en rioolbelasting.
Dr. F. C. Huygen heeft zijne be
noeming tot lid van het bestuur van
de ambachtschool aangenomen.
Bij 't eind-examen Gymnasium slaag
den voor diploma A: de heer C. M.
Batenburg en de dames j. Bientjes,
A. L. Cremer, A. N. Hijmans en A. D.
M. Nolst Trenité.
Van de leerlingen der Rijkskweek
school voor onderwijs, slaagden de
leerlingen: M. J. van der Linden, J.
Nagelsmid, J. C. Quint, allen Amers
foort; Y. Luttik, Nijkerk en H. Strul-
ving, Zeist.
om het Engel des Heeren te bidden.
En terwijl hij bidt, daar stort eensklaps
de zijmuur van het oude gebouw in
een en valt met donderend geraas in
den uitgegraven kelder. Op zijn weg
naar huis ging de arbeider de St. Jans-
kerk, waarlangs zijn weg hem leidde,
Linnen om de Moeder Gods voor zijn
behoud te danken.
Den 21 sten November 1858 legde
de prolestantsche godgeleerde Dr.
Hugo Lammer in 3raunsberg de katho
lieke geloofsbelijdenis af. Spoedig
daarop werd hij priester, daarna pro
fessor der theologie in Breslau. Op
zekeren dag, hij was toen nng prote
stant, las hij in een der werken van
Alban Stolz de volgende woorden:
„Zie, gij protestant, gij bespeurt mis
schien nog in uw hart een zwakke
neiging om Maria te eeren. Het is u
aangeboren, en een erfstuk, en dat
gij ontvangen hebt van uw voorouders,
die 400 jaar geleder, zoo trouw en
innig de Moeder Gods vereerden. En
als gij er over nadenkt, dan is het u
alsof gij een oud lied hoordet, dat u
in uwe jeugd is voorgezongen. Doe
u zeiven geweld aan, en gelijk Sam
son de boeien der Philistijnen, zoo
verbreek gij de vooroordeelen die u
omknellen. Bid iederen dag een Wees
gegroet, doe het slechts een maand
lang, en gij zult de kracht ervan
rtpruinripn" Ik volurip dien raad.
dervinden", ik volgde dien raad,
schrijft Dr. Lammer, en weldra weken
de vooroordeelen. Ik klopte aan de
deur der Katholieke Kerk, en het was
mij gemakkelijk om op geheel hare
leer een blijja en amen te zeggen,
De boschwachter van Wehrheim in
Hessen had gemerkt, dat een strooper
in zijne bosschen jacht maakte op
hazen en herten, en men zeide hem,
dat Robert de zoon van dei. dorps
smid de schuldige was. Toen zwoer
de bosrhwachter dat hij den wilddief,
waar hij hem in de bosschen zou aan
treffen zou neerschieten. Als dit aan
Robert werd overgebracht, deed ook
hij de eed, dat hij den boschwachter
zoodra hij hem in het bosch ontmoette,
den kogel zou geven. Op een Zondag
middag was Robert het bosch ingegaan
en zag op een kleine grasrijke weide
te midden van het woud versche spo
ren van een hert. Hij zocht zich een
goede schuilplaats om het dier af te
wachten dat tegen zonsondergang
waarschijnlijk naar de weide zou komen,
Maar ziet, daar komt ook de bosch
wachter uit het woud en zoekt naar
de sporen op de weide. Een duivelsche
vreugde bezielt den wilddiefhij richt
zijn geweer, en wacht op de nadering
van den man, die geen onheil vermoedt.
Maar op eens blijft de boschwachter
staan: zijn pijp is uitgegaan. Hij be
proeft haar weer aan te steken, wat
hem eerst na veel pogingen gelukt. Hij
gaat weer verder, Robert houdt zijn
geweer vlak op zijn borst gericht. „Nu
zijt ge er aan", zoo denkt hij bij zich
zeiven, „nog vijf schreden en geen God
kan U meer helpen." Daar luidt het
Engel des Heeren. De boschwachter
blijft staan, ontbloot het hoold, neemt
den pijp uit den mond en knielt neer
om te bidden. En het gezicht van den
biddenden man treft het hart van den
jongen strooper, nu beseft hij welk een
gruwelijke misdaad hij op het punt
stond te begaan. Hij wacht, totdat de
boschwachter is heengegaan en dan
keert hij naar huis terug, vast besloten
voortaan als een eerlijk man te zullen
leven.