tas i \d,e °vera' Maar voor Kantoorboeken en Vulpenhouders F. A. TULP COPIEER-INHICHTING Rijd Veilig Nic. Bovee Brood- eo Banketbakker Duplicators H. Elzenaar "ilddtg. De^jK,ynI!8C'1''n' e"ten Dinsdag- en Vrfldair- PosLdr'*KlaandenbuUei^AmersfM^nf r?é£ gulden »J« Abonnementen "MT"^ de Katholieke Stichting De Eembod*. gevestigd te Amer^ort De €embode Katholiek Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Vrijdag 15 Nov. 1935 ADVERTENTIÊN 25 cent per regel. Billijke tarieven voor handel en nflverheld b| geregeld advertearei. Advert entlën moeten Dinsdag en Vrijdag vóór 8 uur In den morgen rfln bezorgd. Telefoon 314 Negen en Veertigste Jaargang - No. 66 beweerd, dat moed een dien 'm,Th onbegrensde eerbied, dien men haQr toedraagt, bewijst, dat die eigenschap zeldzaam Is. Epistel en Evantfelle. 23s,e iondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Ph lippensen ;lll, 17-IV.3. Weest navo'8ers van mij en let op diegenen, die zóó wandelen Wan» h»* 101 .e,en voort>eeld hebt. Ik ,?!iib L wan,delen er velen, van wie Ik u dikwijls zeide (en nu ook weenend zeg), dat zij vijanden zijn van Christus' kruis -, wier einde verderf is, wier God bun buik en wieree, in Hunne scHande 'S. die hunne zinnen stellen op hel aardsche. Maar onze wandel is in den hemel, vanwaar wij ook als Zaligmaker verwachten onzen Heer Jezus Christus, die het lichaam onzer geringheid her vormen zal, zoodat het gelijkvormig worde aan hel lichaam zijner heerlijk heid, ingevolge de werkkracht, waar door Hij ook alles aan Zich onder- werpen kan. Zoo dan, mijne veel ge helde en zeer beminde broeders, mijne vreugde en mijne kroonweest aldus standvastig in den Heer, zeer geliefden I Ik bid Evodia en smeek Syntyche, eensgezind te zijn in den Heer. En ook u bid Ik, oprechte medewerker! sla haar bij, die met mij gearbeid hebben in het Evangelie, met Clemens en mijne overige|medearbeiders, wier namen in het boek des levens slaan. EVANGELIE volgens den H. Mattheus; IX, 18—26. In dien tijd, terwijl Jezus lot de scharen sprak, zie naderde er eer overste, die Hem aanbad, zeggende Heer! mijne dochter is zoo even ge storven; doch kom, leg uwe hand op haar, en zij zal leven. Jezus nu stond op en volgde hem met Zijne leerlingen, En zie, eene vrouw, die gedurende twaalf jaren aan bloedvloeiing leed, naderde Hem van achteren en raakte het boordsel van zijn kleed aan. Want zij zeide bij zich zelveIndien ik tfechts zijn kleed zal hebben aange raakt, zal ik gezond zijn! En Jezus, Zich omkeerend en haar ziende, sprak: Vertrouw, dochter! uw geloof heeft u gezond gemaakt. En de vrouw was gezond van dat uur af. Toen Jezus nu in het huis van den overste gekomen was en de fluitspelen en de misbaar makende menigte zag, zeide Hij: Gaat heen! want de jonge dochter is niet dood maar slaapt. En als nu de menigte uitgedreven was, ging Hij binnen en vatte haar bij de hand. En de jonge dochter stond op. Deze mare nu werd door die gansche landstreek verbreid. verwijderen. Het was n.l. een gebruik bij de loden, dat zij waarschijnlijk van de heidenen hadden overgenomen, om bij sterfgevallen menschen voor geld te huren, om door klaagliederen en allerlei rouwmisbaar over de doode te weenen. Dit gebruik mishaagde den Heer en Hij laat hen uit het sterfhuis vertrekken. Daarna gaat Hij tot het .slapende" kind, neemt haar bij de hand en ge bood met Zijn almachtige wil:,Doch tertje Ik zeg U sta op I" Als de doode zich op het macht woord des Heeren overeind richt, moet dit wel een geweldige indruk gemaakt hebben op de omstaanders en allen die dit hoorden, en we staan verbaasd dat er nog zoo weinigen in Israël ge vonden werden, die dit alles ziende met Nicodemus zeiden: „Wij gelooven, immers de teekenen die Gij doet kan geen mensch verrichten". Mochten wij ten minste door deze wonderbare ge nezing bevestigd worden in ons geloot aan Jezus' Godheid en met volle over tuiging tot Hem zeggen.Heer tot wien anders zullen wij gaan, Gij hebt de woorden des eeuwigen levens". Evantfelleverklarlntf. 23ste Zondag na Pinksteren. De overste, van wien het Evangelie spreekt, heette Jaïrus en stond over een der Joodsche Synagogen. Hij had een dochtertje van twaalf jaren, dat hem door den dood ontrukt was. Door al zijn tranen kon de vader dit verlies niet herstellen. Wal doet hij? In zijn groote droefheid neemt hij zijn toevlucht tot |ezus, valt Hem te voet en bidt: Heer mijn dochter is zoo even over leden, maar kom, leg Uw hand op haar en zij zal leven." Leeren we hieruit, hoe ook wij in allen nood, droefheid ol tegenspoed onze toevlucht nemen tot God, gelijk de apostel zegt: .Werpt al uwe be kommernissen op God, want Hij draagt «Mf de Zaligmaker met Jaïrus medegaat. dringt een ziekelijke vrouw ongemerkt tot Jezus door, raakt den boord van zijn kleed aan, denkend Indien ik slechts Zijn kleed heb aan geraakt. zal ik genezen.' B Wie bewondert hier niet het groote Sloof en 't onbegrensde vertrouwen Ier vrome vrouw? Mochten wij haar J navolgen, vooral wanneer wij E» M d' H. Tafel, ..a,w(ni« het oeluk hebben den boord an Ziin kleed aan te raken maar Hem ive fflit Zijn goaneid nnlvangen moge», «chl dal dan Iinsie haar geloof en haar vertrou- „m bezaten, zeer zeker zouden wij groote gunsten en genaden van c uprwerven Want aan haar groot «iwnwen aeh.ijfl de He.e Eing'Ine: .BeMn. doen- 1 „w eeloof heeft u genezen." Als lew» met den oversle„het, hu's A sJfd iSl doet Hij eerst de treur- en misbaarmakende menigte I I KANTOORBOEK HANDELII Langn'r, 66 to. Krommutr. TBL. 32611 Grootste sorteering. Beste kwaliteit. Liturgische Kalender. Week van 17-23 Nov. Zondag 17. 23e Zond. na Pinkst. Tijd eigen, Mis Dicit, 2e geb. H. Grego rys de Wonderdoener, 3e geb. A cunclis. Pref. H. Driev. Maandag 18. Kerkwijding van St. Pieter te Rome. Mis Terribilis, Credo. Dinsdag 19. H. Elisabeth, Wed., 2e geb. H. Pontianus. Woensdag 20. H. Felix van Valois. Donderdag 21. O. L. Vr. Presentatie. Credo. Pref. v. d. H. Maagd. Vrijdag 22. H. Cecilia. Zaterdag 23. H. Clemens I, 2e geb. H. Felicitas. VITESSE KON. WILHELMINASTRAAT 10 levert hel voordeeligst alle Copleerwerk Speciaal ingericht voor propaganda- en wlnlercampagnewerk. VLUGGE BEDIENING Een Vakgeheim. Het is uw voordeel, een vak-geheim zorgvuldig te bewaren, dat anderen het niet zien. Ook de Kerk heeft haar vakgeheimen, maar het is haar voordeel om deze uist zooveel mogelijk bekend te maken. )at doet zij ook, en het eigenaardige is. dat het voor velen toch geheimen zijn die onbegrepen blijven. De zonen van Adam zochten ruste loos naar het verloren Paradijs; Abel, de stille reine schapenherder vond hem en deelde het geheim mede aan zijn broederhet Paradijs ligt in het Oosten, alwaar de zon opgaat. En Kaïn sloeg zich voor het voorhoofd: De zon gaat dus... in 't Paradijs op... Ah! Zelfs in de donk're schaapskooi zagen het De schepersoogenl... Ik stond eiken dag In 't zonnelicht... en zag de zon niet!,.. (Alph. Laudy). Vele katholieken staan midden in het zonnelicht, zonder ooit de zon te zien, van jongsaf zijn ze opgegroeid te mid den der stralende waarheid en goed heid van den Christus en zij zien Hem niet cn gaan nooit eens vertrouwelijk met Hem om. Hoe hervinden wij dat verloren Pa radijs? en goedkoop Telef. 1830 Tel. 1093 STADSRITTEN minimum 18 cent Buitenritten 5 cl. per K.M. Ook 'f nachts geopend KantoorKamp 41 Telef. 1093 Tel. 1830 Standplaats naast Hotel Monopole, Stationspl. De Kerk kent het geheim; wilt ge met God leeren omgaan, gaat naar de eenzaamheid! Brrl Eenzaamheid is voor het gros in de menschen het schrikbeeld van hun leven en toch zit er een geweldige waarheid in die wondere paradoxMen is nooit minder alleen dan wanneer men alleen is. Want dan, als alles zwijgt, verstaat men pas goed de stem van God. Reeds de heidenen wisten dat; aan de oude Egyptische tempels waren getraliede cellen, waar menschen zich levenslang opsloten om in de nabijheid van God rein te blijven. In het Oude Testament ziet men juist de groote karakters gevormd in de eenzaamheid. Op de grens van het Oude en Nieuwe Testament staat Joannes de Kluizenaar. Het Nieuwe Testament wordt ingezet door Christus die zelf de retraite prak tiseerde en zijne Apostelen nu en dan de_eenzaamheid binnenleidde. in onze eeuw hooren we haar zelfs niet door een religieus, niet eens door een katholiek maar door Adama van Scheitema aangeprezen in deze mooie regels: Min de stilte in uw wezen, Zoek de stilte die bezielt, Zij die alle stilte vreezen Hebben nooit hun hart gelezen, Hebben nooit geknield. Onze mannen moeten niet langer onwillig tegenover de retraite blijven staan als eene buitenissige godsdien stigheid die niets voor hen is. De retraite plaatst hen voor enkele dagen buiten de greep der dingen, waartusschen en waarvoor zij leven. Alles, waar tusschen zij dagelijks woe len, leeren zij dan eens bekijken op een afstand endaardoor anders waardeeren! Daar kunnen ze ontdek ken, wat ze misschien dertig, veertig jaar lang nooit hebben bemerkt, dat hun leven toch zoo leeg en oppervlak kig is. En vooral, daar kan men na een paar dagen Christus leeren zien, zoo als men Hem nog nooit heeft gezien, niet slechts den God, die louter ge hoorzaamheid verlangt, louter geloof en aanbidding, maar als de Vriend. Dat is de kostelijke genade eener re traite, als iemand tot de bevinding komt van het ontroerende feit, dat God zijn vriend is. Zet u eens met een ruk over alle bezwaren en voor-oordeel heen, het zal u niet berouwen: Leer u aan de stilte leven: Waar het leven u geleidt, Zij is uwe veil'ge haven, Want zij is de groote gave Van de Eeuwigheid. St. BAVO. Voor den Vrede. Wie den waren vrede wil, moet ook de middelen aanwenden, welke den vrede kunnen verzekeren. Daaronder behoort niet, naar het wezen van den vrede, de steeds hoo- ger opgedreven bewapening. Het kan droeve noodzakelijkheid zijn, dat een land, uitsluitend om zich tegen een aanvaller, derhalve een internationalen misdadiger, te verdedigen, zich be wapent; het kan droeve noodzakelijk heid zijn zich sterk te maken om niet aan het geweld van de macht ten prooi te vallen. Maar bewapening is in zich geen waarborg voor den vrede, hoog stens per accidens; door omstandig heden, waarover een vredelievend land geen zeggenschap heeft. Vrede kan slechts heerschen, als, zooals de H. Vader zoo vaak en zoo dringend heeft uiteengezet, de macht het wapengeweld plaats maakt de moreele macht van het recht; als rechtvaardigheid, naastenliefde, bil lijkheid en wijsheid in de wereld triom feeren. Daarvan zijn wij helaas nog ver verwijderd. Heerschzucht, begeerigheid, afgunst en haat beheerschen nog steeds de betrekkingen der volken. Het huma- nitarisme, dat in zoovele vormen de laatste jaren gepredikt werd, is mach teloos gebleken, om de volken tot el kaar te brengen; hen te bewegen de diepste oorzaken der conflicten weg te nemen. Het humanifarisme stelt den homo, den mensch, als centrum van het heele wereldgebeuren. Daar ligt de diepste bron van de onheilen, welke vrede en welvaart vernietigen. Eerst als het tot het werkelijke centrum der wereld: God, zich keert, zal de vrede kunnen komen. De ware vrede, de Vrede van Christus in het Rfjk van Christus. GEBR. RUS SOESTERWEG 29 [EITEIUHEI 21 d. Ill lil Mi Siiptiiiiikjis 1 tul Telefoon no. 2054 Ook voor UITNIIIBEK- iCIIIIMICIIIlUIIII Langestraat 101 Telef. 528 Binnenland De jeugd in nood. Reeds zijn in verschillende steden comité's opgericht voor jeugdwerkloo- zenzorg. Ook Amersfoort heeft krachtig aangepakt Actie voor steunverleening, ontwikkelingscursussen en andere nut tige dingen begonnen. Wijl werkloosheid met wat daarmede samenhangt zoo gemakkelijk voert tot onverschilligheid voor den godsdienst en zoo vaak godsdienstplichten doet verzuimen, is het goed gezien van ge noemde comité's den godsdienstzin bij de jongelingen te verlevendigen. Eerst zorgen voor godsdienstigen ondergrond, dan daarop voortbouwen. Het Utrechtsche comité heelt reeds twee groepen, te samen 110 personen, naar het Retraitenhuis te Amersfoort gedirigeerd voor het houden van een gesloten retraite van 3 dagen. Nog meerdere retraiten zullen volgen. Ook dat van Bussum heeft plan een sloten retraitej mogelijk te maken de jougens. Het behoeft geen betoog hoe nuttig deze arbeid is voor onze jeugd in nood, en hoe goed besteed de geldinzame ling is, die voor dat doel alom wordt gehouden. Moge Gods zegen op dit werk van echt christeleke charitas rusten. H. d. G. Ingezonden (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Melkprijsverhooging. De Ministeriëele circulaire in de dag bladen werkt verwarrend o.m. voor Amersfoort. De grootere gemeenten in de pro vincies Noord- en Zuid-Holland, als mede in de provincie Utrecht, vallen onder de Rijksconsumptiemelk regeling, vastgesteld voor het Westen des lands alzoo wordt door de Ned. Zuivelcen- trale voor alle betrokken gemeenten één, overal geldende, inkoopprijsjvoor de melk vastgesteld. Deze maatregel ten gerieve van de melkveehouders houdt nog nietin.dat ook de straatprijs van de melk overal even laag zou zijn. Op 7 Oct. j.l. werd door de Ned. Zuivelcentrale de inkoopprijs met cent verhoogdallerwege in den lande, niet echter in Amersfoort, werd de straatprijs gebracht op 12 ct. per liter. Op 11 Nov. j.l. wederom een ver hooging, en wel met »/4 cent en in vrijwel alle steden in het melkgebied reageerde de melkhandel hierop door de straatprijs wederom met een volle cent te verhoogen en te brengen op 13 cent. Alzoo een totale prijsstijging van cent en een straatprijsverhooging van 2 cent; vandaar de Ministeriëele circulaire. Niet echter Amersfoort bezondigde zich aan de onbillijke prijsvorming; de melkhandel aldaar vond in de verhoo gingen van 7 Oct. en 11 Nov. terecht genoegzame redenen aanwezig op II Nov. de straatprijs in totaal met slechts 1 cent te verhoogen en te brengen op 12 cent per Liter. Eenige nadere verduidelijking met cijfermateriaal in de Ministeriëele cir culaire, zou dan ook niet overbodig zijn geweest. W. v. ZEUMEREN. De Raad in beraad. Onze vroede vaderen hebben 't onder leiding van den Burgervader klaar ge speeld, in een paar samenkomsten de gemeente-begrooting te behandelen en vast te stellen, en een precario-veror- dening te herzien bovendien. Merkwaardig, en wel getuigend van goede voorbereiding en juiste verde diging over de geheele linie, is wel het feit dat er geen cent in veranderd werd. Alle hoofdstukken werden der eenige wijziging in ontvangst of uitgaaf goedgekeurd. Tengevolge van een regeeringsmaat- regel was er een tekort geslagen van ongeveer 30 000 gld. in de zonder be lasting-verhooging sluitend aangeboden begrooting. Het werd gestopt door eenige bezuinigingen, een loon-cor- rectie door de. Regeering gewild, en een verbooging der opcenten perso- neele belasting. Dit laatste progressief, dus niet drukkend op de laagst-aan- geslagenen. Tegen die geringe belas- lingverhooging waren tal van bezwaren ingebracht, maar de Kath. Raadsfractie was eenstemmig van oordeel, dat deze verhoogde heffing de minst drukkende was en gai haar stem er aan. De fis cale lasten der café- en restaurant houders konden mede daardoor met ongeveer 17000 woiden verlicht. Zooals gebruikelijk is, werd er op velerlei wijze geklaagd over de slechte tijden en een donkere toekomst. En men was 't natuurlijk niet altijd eens over oorzaak en gevolgook niet over het geneesmiddel. Wij zullen moeten gaan beoefenen de philosophie der berusting en|bedenken dat alle gekibbel en getwist van men schen wegsterft in vergankelijkheid en dat ieder geslacht zijn bekommer nissen wel eens zwaarder telt dan eigenlijk zijn. iSEMPER IDEM. In de „Poth". Zaterdagmiddag kwart voor vier, wordt in de Poth de Najaarstentoon stelling van het Amersfoortsch Kunste- naarsgilde geopend. De stads-beiaardier van Nijkerk, de beer Meyll zal bij die gelegenheid het carillon bespelen. R. K. Militairen-Vereeniging. Woensdagavond had te 7 uur een plechtig Lof plaats in de parochiekerk St. Franciscus Xaverius waaronder plechtige opdracht van nieuwe leden van de R. K. Militairenvereeniging. De plechtigheid werd verricht door den Kolonel-Hoofdaalmoezenier Noordman met assistentie van Pastoor Oostveen en den Directeur der R. K. Militairen vereeniging, Kapelaan Van Straelen. De Hoofdaalmoezenier wees er in zijn toespraak op dat de manschappen hedenavond in de kerk zijn bijeenge komen om voor het altaar van Jezus Christus een mannelijk woord te ko men spreken en een mannelijke be lofte af te leggen. De KeVk komt U voor dit woord en deze belofte zege nen. Dezen avond maakt ge een vast besluit Uw Militairenvereeniging zoo trouw mogelijk te bezoeken en U bui ten de vereeniging. in de kazerne of daarbuiten zult onderscheiden als Katholieken, oprecht en degelijk.-Wilt ge een waarborg om in diensttijd een net degelijk Katholiek man te blijven, bezoekt dan trouw uw vereeniging. Maakt allen heden dit ernstig voorne men, daarmede veilig stellend uw kostbaarste bezit, uw onsterfelijke ziel. Daarna had de plechtige opdracht plaats van een zeer groot aantal ieuwe leden. Na deze plechtigheid had een feest avond plaats welke werd bljgwoond door verschillende autoriteiten. De R. K. Tooneelver. „Euripides" voerde op het Indisch Tooneelspel „Oessin Blanda". De Berg revue. Niet lang meer of de Bergrevue 1935 draait weer. Allerwege zien wij de groote raambiljetten hangen en de voorverkoop der kaarten nam reeds een aanvang. Speelsters en spelers zijn druk in de weer. de één zorgende hiervoor de ander daarvoor om zoo tot een goed geheel te geraken. Een vluchtige blik op de decors en attri buten doet ons, het spel der Berg- revue-spelers kennende, wederom heel wat verwachten. Een greep uit de vele taferelen, vermeld op de raambiljetten, doet ons de figuren van Krelis en Griet, de bekende typen uit de revue reeds voor den geest komen. We twijfelen niet, of heel Amerefoort wil langzamerhand getuigen zijn van de populaire stadsrevue, waarvan dit jaar het lustrum gaat in 't Grand Tbéatre, 29 en 30 Nov. We wenschen hét gezelschap bij voorbaat succes. Goudland. Tot steun voor de landelijke jeugd- vereeniging „De Katholieke Verken ners" en als propaganda voor het mooie jongensblad „Goudland" wordt Zondag 17 Nov. aan de kerken in Nederland en dus ook in Amersfoort een propaganda- verkocht. Dit nummer van 32 bladzijden is ruim geïllustreerd en ten volle het bedrag van 10 ets. waard. Welpen en verkenners hopen veel num- te verkoopen, vooral omdat hun beweging een financiëele verster king dringend noodig heeft. Oranje in 't Soesterkwartier. In het parochiebuis aan de Paulus Borstraat werd de eerste ledenverga dering gehouden van de „Oranjever- eeniging Soesterkwartier". De opkomst was buitengewoon goed. De leider deelde mede, dat op de op richtingsvergadering 105 gezinnen als lid waren toegetreden; dit aantal is inmiddels geslegen tot 187. Dit aantal moet grooter worden, want in dit kwartier 400 tot 500 leden hebben is Si, let comité heeft als candidaat voor het voorzitterschap gesteld den heer J. H. Veenkamp, terwijl vanuit de ver gadering de heer Keijzer werd gecan- didateerd. Bij stemming werd de heer Veenkamp tot voorzitter gekozen en tot bestuursleden de heeren: van den Brink, Feiten, Jansen, Kappenberg, Keijzer, v. Munster, Nieuborg, Verweq. De contributie werd vastgesteld op 15 cent per maand ingaande I Dec. De contributie wordt per maand opge haald, men kan echter ook per jaar betalen. De bestuursfuncties zijn verdeeld ais volgt: J. H. Veenkamp, voorzitter; R. A. Keijer, 2e voorz.; O. j. A. Verweij, le secr.; G. Kappenberg, 2e secr.G. Nieuborg, le penningra.; j. J. Feiten, 2e penningm.C. v. d. Brink, W. J. Jansen en G. J. v. Munster, comm. Vandaag, Vrijdag 15 November, herdenkt onze vroegere stadgenoot, de heer Paulus Dieges te Utrecht, dat hij 25 jaar in de journalistiek werkzaam is. De heer Dieges was van 1910 tot 1927 werkzaam aan „Het Centrum" en is sedert laatstgenoemd jaar als corres pondent en medewerker verbonden aan verschillende bladen. Hij is redacteur van „De Katholieke Toerist" en be hoort tot de redactie van het maand schrift „Sobriëtas", een der organen van de R. K. drankbestrijding, waarin de jubilaris een vooraanstaande plaats

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1935 | | pagina 1