Epistel en Evangelie.
Kerkeliike Diensten
Dekenaat Amersfoort
VOLT AN Am-ik
Parochie Baarn
ONDER DE LOUPE.
r«SX Sm»TS» '««KT.
AMER5FGDRT
VRHPAC 23 JUIJ Iff
DE EEMBODE
TWEEDE BLAD
RAUWE SMAAK
BUK AAN VITAMINEN
BOOMT OP
Daarom: géén andere dan
VOLTANAMELK.
TIENDE ZONDAG NA PINK8TEREN.
Lm uit den eenten brief ven den H.
Apostel Paulus aan de Korlnthlërs;
Mli voor Bruidegom en Bruid. Te 9 uur
wordt de H. Communie uitgereikt.
Vrijdag. Vanaf l ndddoga 13 ut_
gurtui tot en met Maandagavond 3 Au
gustus kunnen de leden van de 3de Orde
van St. Pronciacua de t. g. Portlunculo-of-
■~*1ggn parochie»
biecht kan
0 gelegenheid
der 8 voorafgaande dagen; de H. Oommu-
nlet op 1 of 3 Augustus.
Zaterdag- Van half 4—t
om te biechten. Half UL
hoedje ter eere van O.LVr. van AlUJddu-
renden Bijstand. lied no. 0 van de Marlo-
Uederen.
A. a Zondag collecte voor de Armen. Dlci
dag de H. H. Miasm te 8.30. 7.30. 8.30 en t
10 uur de late Plechtige H. Mil van dei
Weleerw. Heer Huurerleua Antonlui VU
(Off. Kerk. Med.)
m;
-11.
Broeders! OU weet dat gU. toen gU
«eldenen waart, tot de stomme afgoden
glngt. naar dat gU geleld werdt. Daarom
maak lk u bekend, dat niemand, die door
den Geest Gods spreekt. Jezus vloekt, en
niemand. tensU door den Heiligen Geest
kan keggenJezus ls de Heer!
Er Is nu verscheidenheid van genade
gaven. maar het is dezelfde Geest: ook
U er verscheidenheid van bedieningen,
maar het ls dezelfde God. die alles ln al
len werkt Bn aan een leder wordt de
openbaring des Geestes geschonken ter
nutte. Den eene wordt door den Geest ge
schonken een woord van wijsheid; aai
eenen andere een woord van wetenschap
naar den$elfden Geest; aan eenen ande
re, ln denzelfden Geest, geloof! aan eer
andere. In dien éénen Geest, een genade
gave tot genezingen; aan een andere
werking van wonderkrachten, aan
andere profetie, aan een andere om
aeheldlng van geesten, aan een andere
verscheidenheid van talen, aan een b--
dere verscheidenheid van talen, aan e
andere uitlegging van reden. Dlt alles
werkt de één en dezelfde Geest, die a
een leder toedeelt. gelUk HU wil.
In dien tUd sprak Jezus deze gclUkents
tot sommigen, die op zich zeiven ver
trouwden. als zUnde rechtvaardigen en
die de anderen verachtten: Twee men-
sehen gingen op naar den tempel om te
bidden: de één een Pharlzeeër en de an
dere een tollenaar. De Phartzeër stond en
bad aldus bU zich zeiven: God! lk dank
O. dat lk niet ben gelUk de overige men-
achen: roovers. onrechtvaardlgen. over-
«pelers: nog ook gelUk deze tollenaar. Ik
▼ast tweemaal ln de week: lk geef tien
den van al wat lk bezit. En de tollenaar,
van verre staande, wilde zelfs zUn oogen
niet naar den hemel opheffen, maar hU
«loeg op zUn borst, zeggende: God! wees
nüj- zondaar, gen- dig! Ik zeg u: deze
ging gerechtvaardigd naar zUn huls en
gene niet. want die zich verheft zal ver
nederd. en wte zich vernedert zal ver
heven worden.
PAROCHIEKERK ST. ANSFRIDUS.
Jacobs Catslaan no. Ï6b
Pastoor: Deken P. J. M Sandkuyl.
Fketglre no 93297.
Jacob Catslaan 28 Telefoon no. 538.
(Oft Kerk. Med.)
PAROCHIEKERK ST FRéNCISCUS
XAVERIUS
't Zand no. 29
Pastoor W A J M. Oostveen.
't Zand no. 31. Telefoon 730.
ZONDAG H H Misser, om nalf 7. 8 uur en
kwart over 9. Hu 11 Hoogmis 8 uur Iof
met Rozenhoedje waarna het Eucnanstlsch
Heden spedjeadag ten bate van de ultz'n-
Duisdag te 930 de late pltch'.tgt H. Mis
van der. WelEcr* Heer Th'odorus Albertus
V. Leur. Na de H Mts uitstelling van het
Allerheiligste en Te Deum Te 9 uur zal de
H Communie worden uitgereikt. Des avonds
DE HEKS VAN DE
AMERSFOORTER
HEIDE
door
H. A. BANNING.
Nadat Wouterj bewustzijn terugge
geven had dat zijn toestand gevaarlUk
-vas. had hU zUn naam en woonplaats
opgegeven en verzocht dat men zijne
ouders van het ongeluk, 't welk hem
getroffen had. zou verwittigen. Tevens
had hU als zUn verlangen te kennen
gegeven, dat de pastoor van Soest
mocht komen om hem de laatste H.H.
Sacramenten toe te dienen. ZUn ver
wek werd hem toegestaan, en er werd
onmlddellUk een bode naar Soest en
den Zandheuvel gezonden, om van de
treurige tUdlng kedls te geven.
BU Drcesscn had men reeds lang in
den vrceselUksten angst doorgebracht.
Toen de brand ln de verte zichtbaar
werd cn Annemle verteld had wat zU
Kees had hooren zeggen cn hoe Wou
ter hem In allerijl gevolgd was. ver
moedde men dat er een betreurens
waardig voorval moest hebben plaats
fèhad; want zoo lang was Wouter nog
nooit uitgebleven en Kees kwam ook
VEILIGe melk
BETRÓUWBAARe melk
heet;
PAROCHIEKERK
O. L. VROUW HEMELVAART.
Pastoor A. W. J. Spitzen.
LangegracJt no 37. Telef. 1450.
half 10 Eerste Plechtige H. Mis.
s Avonds kwart over 8 Congregatie van de
H. Familie der vrouwen.
Donderdag, 's Avonds 7 uur Lof.
Zaterdag. 4—8 blechthooren.
Dagelijks de H. Missen om 7. 8 en 9 uur.
(Off. Kerk Med.)
PAROCHIEKERK ST. HENRICU8,
Pauluz Borstraat no. 41.
Pastoor: H. J. Hooyman.
Malthlas Witboossiraai no. 34.
Telefoon 1168.
ZONDAG. HU. Missen om 7 uur en half 9.
Om 10 uur plechtige eerste H. Mis van den
WelEerw. Pater P. Bakker van de Orde der
Krulsheeren Om 5 uur olechtig Lof.
Dinsdag. Om 7 uur R Familie voor de
ongens.
Donderdag om 9 uur huwelijksmis. De ze-
latxicen der penningcollecte wordt om 8 uur
verwacht in het parochiehuis. Allen moeten
present rijn en haar oude bonbeekjes mee
brengen.
Vrijdag. 7 uur Lof.
Zaterdag. Om half 12 voorbereiding voor
het tweede leerjaar.
Des nam. blechthooren van 4 tot 9 uur.
Dagelijks de H. Missen om 7 uur. half 8 en
(Off. Kerk. Med.)
ACHTERVELD.
PAROCHIE ST. JOZEF.
Pastoor G. Rentmck.
Telefoon no. 20.
ZONDAG. 7 uur R Mis. 10 uur Hoogm-'.
balf 12 Catechismus, 5 uur Lof.
Zaterdag: blechthooren vanaf 4 uur.
7 uur Lof met Rozenhoedje.
In de week de RR Missen om 7 en 8 uur.
HOOGLAND.
PAROCHIE ST. MARTIN US.
Pastoor W. 8. J. de Jong,
Kerklaan. Tel. 3.
ZONDAG. 8 uur Vroegmis. Half 11 Hoog-
us. 5 uur Catechismus. 8 uur Lof met Ro
zenhoedje.
Maandag 1ste R Mis oo Levis Oord.
Wart voor 9 2e H. Mix Half 10 en half 11
itechismus op de scholen.
Dinsdag 8 uur 1ste H. Mis Kwart voor 9
3e R Mis.
Woensdag 8 uur le H. Mts. Kwart voor 9
3e H. Mis Half 10 en half 11 catechismus
op de scholen.
Donderdag 8 uur le H. Mis. Kwart voor
9 2e H. Mis.
Vrijdag le H. Mis 8 uur. 3e H. Mis kwart
voor 9. Half 10 en nalf 11 catechismus op
Zaterdag. Biechtboore.i van 5—9 uur. 8 uur
Lof ei
e H. Mis om 8 ui
3e H Mis oi
Bruin en niet verbrand.
Bij zonnebaden, zwemmen, sport,
fiets-, wandel- en watertochten
wordt zonnebrand voorkomen met
AMILDA-zonnebruincrême. Bronst
bruint tevens Uw huid prach
tig. Flacon 90 cent. Tube 60 cent.
Doos 30 en 25 cent. (Reel.)
Radio TELEFUNKEN
H. v.d. LAST
Service Station
Bad 1 o- an Etoetroteïbnlsch Baron
LEUSDER WEG 88 TEL. 1(44
HOOGLANDERVEEN.
PAROCHIE ST. JOZEF.
Burgemeester van Tuylstraat.
ZONDAG. Om uur vroegmis hal
Hoogmri. 8 uur lof.
Maandag R Mis St. Joeepgeatlcht. 8
Uitreiken van de R Ocmmunle In de
Kerk.
Zaterdag..Van half 5 tot half 9 blechthoo
ren. Halt 8 Lof.
Zondag 1 Augustus Collecte voor eigen
In'de week de H. Mis om half 9.
Dan Purol meenemen! Dit geneest
zonnebrand en voorkomt vervellen
Poos 30 cent.(Reel.)
(Nadruk verboden.)
PAROCHIE VAN DEN R NIOOLAAS.
36 Juli. 10e Zondag na Pinksteren. Van
daag 7 uur de Vroegmis; half 8 de -
schenmls; 50 uur de Hoogmis.
gelegenheid, om rich te toten, inwijden
vóór het Maria-altaar ln het xapulicr van
den Berg Carmel
Woensdagavond 7 uur Lof De bruidjes,
die de bedevaart naar Kevelaer wenachen
mee te maken worden verzocht rich bij de
Broedcrmecsteis oo te geven. Ook zdj. die
met de processie naar Kevelaer willen gann,
worden verzocht rich weldra bU de Broe-
dcrmcesters aan te melden. WIJ sporen nog
maals aan, om Bd te v. d. Broederschap te
worden en mede naar Kevelaer ter bcde-
3—4 uur gelegen-
biechten voor de kinderen, die
de 1ste R Communie hebben gedaan. Van
af 4 uur voor de andere geloovigen.
De gelcovigon worden veraoch te zingen.
worden. Het ls duidelijk dat deze
de missie van groote be teekenis ls. amant
eemde volken nu ln hun eigen moeder
taal den koran kunnen lezen. (H.AlIg. M. zelt.)
Activiteit van den islam. De Ka&ba ls het
dobbelsteenvormlg middengedeelte van de
moedermoskee ln Mekka. Daar ligt de zwarte
steen, die volgens de Mohammedaansche op
vatting door den aartsengel Oabrlël aan
Abraham werd geb-s t. Deze Kaitba. het be
schermend heiligdom van den Islam, ls bedekt
a de F
t Lof u
psalterke. oude
grvr, no. 75; Woensdagavond, na het Lof
-ude uitgave na 68, nieuwe uitgave na 77.
Zondag a-s. 7 uur de Vroegmis, half 9
ur de tusschenbls. 10 uur de Hoogmis.
Zondag a.& zal ln al de drie H. Missen
collecte met open schaal worden gehouden
voor de St. Vincenüusvereeniglng. Daar deze
vereeniglng zooveel goed doet voor de pa
in al de drie R Missen een predikatie daar
voor houden.
Wij deelen mede. dat er Dinsdag aa. om
10 uur een gezongen Huwelijksmis zal op-
Wlj verzoeken de ouders, de kinderen ook
onder de vacantie ln de week. naar de H.
Mis te zenden en. roo mogelitk dagelijks
- e R Tafel te laten naderen.
Retraiten
Beleefd verzoek zich aan te melden
bU de Directie van het Retraltenhuis
Amersfort. Tel. 303. Postcheque en giro
12245.
Juli
Zaterdag 2427 Juli Heeren Vlncentla-
verg. f 10.
Dinsdag 27—30 Juli Meisjes IK. J. V.).
verg. f 6,50.
Augustus.
Maandag 2—5 Augustus Heeren Onder-
wUzere, verg. f 8.
Donderdag 58 Augustus Heeren Han
delsreizigers, verg. f 8.
Zondag 8—11 Augustus Meisjes, verg.
f 6.50.
ALEX LUIGJES -
CLAS IN LOOD
WERELDMISSIE
NOORWEGEN
Kerk ln Noorwegen. Noorwe-
eerste plaats
rchrtimer Slcrid Unsed.
laat aU het katholiek geloof
.ook heerlUk ten volle uitkomen. Onc_
lnvloed van.de nieuwe Oxford-Groepbeweglng
De katholieke
ze niet eenlgralns als gelijkwaardige ge
ren en inrichtingen naast de luthersche
kan staan (ZR.)
ird luidde gunstig, zood
d deze groote arbeid o
religieus gebruik werd ln 1925
plotseling onderbroken door den oorlog, dien
de egyptlschc militairen met de Wahhableten
moesten voeren. In dit jaar heeft men deze
oude gewoonte echter weer m eere hersteld
en ls de klswa met een pronkerige praal van
uit Kalro naar Mekka verzonden.
Verder ls door een decreet van het minis
terie een mohnmmedaansch predlkaknt gevol
machtigd om op de openbare pleinen en
De koranlezing wordt ook door de week
vermaal daags en 's Zondag driemaal open
lijk gehouden. Ongeveer 1500 christenen zUn
ln het afgeloopen Jaar tot den Islam overge-
-ïan. (W. T. P.)
CHINA
Weer meestee orer den rooden vloed in
anaoe. Dit groote uitgestrekte gebied ls
u weer vrll gekomen van de rooden. Het was
-oor hen heelemaal van de buitenwereld af
gesloten, zoodat niets bulten hun controle om
kon binnen dringen dan de radlo-berichtcn.
Heel de post ging door htm handen. De brle-
waren gestempeld met hun bekend sym-
van hamer, sikkel en de onheilvolle sov
jetster. De oneenlgheld bU de rogeerlngs-
troopen, de onbetrouwbare beambten e. de
hongersnood werkten den rooden het succes
Rond de St. Joris en de Kei.
De vorige week hebben i
-Jlk «tigeslaun bU de ruif
lands achoonut* kerkgebouwen,
eens de onz
dl* v
mochten noemen. De ker-
k enk la c (ft was bedoeld als een wekroep
tot diegenen, die met de zorg over 't mo-
numenteel bezll ZUn belast. Moge hU ge
hoerd worden. Ik hel) er goede hoop op.
althans wat eigen stad betreft De
schriftelijke bewijzen van meeleven, die
mu van katholieke zoowel als nlet-ka-
tholiekc zUde bereikten, staan er ons
borg voor. Ook mUn vrUmoedigheld. een
afdrukje van de vorige loupe-hoek te
brengen onder het bereik en laten we
hopen, ook onder de a»nd»cht van de le
den onrer plaataelUke monumentencom
missie. moge h'ertoe het hare hebben
bugedragen. Wie ooren heeft om te hoo-
t hU h
hU
den desola-
ten toestand onzer 8t Joris op de hoogte
moge stellen. Men zal zich niet kun
nen onttrekken aan hel gevoel, te staan
aan den voet van een ruïneus gebouw.
De daad bU het woord voegend, zie lk
hen reeds de paden bewandelen die zul
len moeten lelden tot een grondige res-
tauratle. opdat een bitter verwijt van
vóór- en nageslachten inzake schrome
lijke verwaarloozlng hen niet ten deel
va lie. Ook den geesteUken bedienaren
verkondigers van het. Woord, werd een
afdruk thuisbezorgd. Met het oog op hun
persoonlUk lUfsbehoud alleen reetf-
„Dari toch ""veei~grasr 'wantbepaald,
ge vlet er buitengewoon uit.
..O. mUn bulk vol", lachte de os.
..Maar lk wed" ze) Tante weer. ..dat.
als de meester erachter komt, hU u
een duchtig oak slnne geeft."
..Mil "n pak slang?" herhaalde Hans
verbaasd
..Ja zeker, dat doet hU altUd. als
Iemand vraatzuchtig en onbeschaamd
in geluk spreken, dat het mlsslepersoneel
lkens nog wist te ontsnappen.
Het roode leger ls ontbonden en het zwerlt
j overal rond ln deze groote gebieden. Velen
in «1» krijgsgevangenen r.aar de mljngroe-
Teter.)
JAPAN
De os lachte. „Ik heb horens", zei hU
doodbedaard.
„O. horens hebt ge als geen ander. Ze
zlln u als een waar sieraad, Ja laat -
het maar zeggen, Hl geven u Iets be-
koorlUks."
Glimmend van genoegen sloeg de os
zUn ooRen op naar Tante.
„Je bent een klein vlelstertje". zei hU-
„En welk een kop. Me dunkt, dnnr
moet ge muren mee kunnen on
Van verrukking Hep Hans h
Sn wat dunkt u t
irt?" vroee hU. ten
g mee dood sloeg e
kwast breeduit op
lk zou geen Kei zlln. mdien U
dagavond J.l. n»#r Baarn vf(l|
Hoe hei Komt. 'K"Y_
■hoon Kei li
een behoefte. Hoe 1)
nietmaar. o
r ik ui de Kels
,d geboren
en XvTiï» heb ÜSSim Mij
overdadig Kelenenthonswsil'^^01,^^
kunnenE'vmde"''^n curiosum eVenm-.u
aangezien archfnloie.' Mweren^dM M
de ingewanden van nweder
buurt onzer stad '.Ithli toeval aai.'
plaren sluimeren, me n onze
het lirht kwamen, z^»'» mBflanc
vermaarde Kei het gej-ai k
stelling van bullen vermocht
graniet nooit te l rekken
i| heeft h
e Kei o
grootêr Zijn. Daar werd de
trokken. Hier wel' Y«»d»"I:
Kei niet. ge-
Kelentrekkers o
it. (le viel-
lUkheld. r
---
der Llppl«c_he,Kei
Sbpstdijk
NatiiuriUk..w»_ r iui a
hóofscbê" manieren
scheen gegrepen door een
Kelenkoorts
Eerlijk gezegd. J?1 "'V „nfv r
Ik vond bet eigenlnk niet veel mu r
He6"toch zeker'"nlël" goerf' g^WA>Nf.
vroeg hU sidderend. „Waar houdt ge me
V°°Voor een os". Herhaalde Tante rf«"°
is te zeggen!"
-hitterden met
'gians: st«H omhoog hief hU zUr
staart
„Slet. ellendellnge,
voor? Durf het nog i
.Voor een os. een stuit m-
Een versehrlkkelljkc woedekrt
klonk door de lueht. daarop h
verscheurend gegil van lemanC
stervensnood ls.
De os had met zijn horens
omver gcloopen er J-
Ijlings liep Ik
reddeiv^ltel was te mi».
Met smartclljketi blik zag *U ntU
aaar vol geesl. zooals z.n haar he
;ven geweest was. gat zij ml) op
I zich welgevallen HU I:
Zoo sprak zU t
Calcutta opgedragen. De hindoes verwachten
dal na dc voltooiing van dit reusachtig ge
bouw de toevloed van pelgrims In Benares nog
sterker zal toenemen, "lerdoor verwachten tc
tevens weer 'n herleving van 1 Hindoeïsme
(NAM.)
AUSTRALIe.
Katholiek leven. Omdat het zoo noellUk
Is mannen der groote steden voor een geslo-
paar dagenj
e Victorie
e methode
Jet Pinksteren Ls
_._i bekenden min'
i Takahashl Korokyo in de
kerk opgenomen. Haar vader Takahashl
as ln 1936 ministerpresident en werd bU de
overrompeling In Februari van dat jaar op
zijn ministerie gedood.
HU was goed op de hoogte van de katholie-
opvoeding en achtte haar persoonlUk zeer
hoog. Dit blUkt duidelijk uit het feit. dat hU
»Un dochter ofschoon hU zelf toch een zeer
hoog staatsambt bekleedde, bU de katholieke
lenst. Ook nog na haar huwclUk ble*f zU
iet de zusters In contact. Ze kon toen echter
cn besllssenden stap nog niet zetten.
Na dc overplaatsing van haar man naar de
stad Nagoya ging zU hier uit eigen beweging
- de missiestatie en vroeg orn onderricht,
dien dag f nam zi' ook regelmatig deel
de godsdienstoefeningen. (Mlsslecor. Tc-
stliic' plek houdt men weekend en verbindt
daar tcgelUk een kleine geestclUke afzonde-
1I2.M in. Langen tUd tevoren zUn
de lnschrUvlngslUsten al gctcekend.
Voor dit doel ls een landhuis gehuurd dat
ongeveer een 60 man kan onder brengen. Een
klein schuurtje ernaast Ls provisorisch tot
een kapelletje Ingericht. De Jongemannen
moeten zichzelf bedienen ln deze primitief ge
houden Inrichting. Zaterdagmiddag komrrw.e
dagsavonds laat weer nnar huls terug, om
Maandagmorgen tudlg op hun werk te zUn.
De voordrachten worden meestal ln de open
lucht gehouden.
i Zoowel de geestelukhrld als de mannen zijn
lover deze weekend-methode zeer tevreden.
(The Ad.i
NOORD-AMERIKA
I Clerus en katholieke sociale beweging.
INDIE
,.:1 gebouwd, die de grootste van heel de
wereld zal worden. De onkosten zullen onge-
We mllliocn gulden bedragen.
een groot plan op
en de meest gun-
n aan den clerus
hand der pauscHlkc encyclieken en richtlij
nen zullen ze worden gevormd en geschoold
In dc kath. actie-
Slechts gocstolukon mogen eraan deelnemen
en moeten hiervoor dc toestemming hebben
van hun bisschoppen.
De cursus duurt een heelt' maand. >ok
vooraanstaande lecken zullen nLs lectoren
optreden.
Het programmu. dat wordt algewerkt, is
reeds opgesteld en aan gcestclUken bekend
gemaakt.
Het doel van dezen -ursus ls de vorming
van een sociale-actlekcm onder de priesters
die op hun beurt weer een groot leekenapos-
tolaat ln het leven moeten roepen. (C.A.I
Katholieke bevolking. Volgens dc ofli-
cieele statistiek Ls het getal katholieken in het
fgclcopen Jaar 1936 met 436.000 toegenomen.
langen tuil niets nicer na, hui
plichten deden en hel contact met dc kcrl
verloren. iZ.K.i
niet terug. Men had Sis uitgezonden,
maar die kwam evenmin opdagen.
ElndelUk werd hun de JobstUdlng
medegedeeld. Toen Dreessen vernam
dat men zUn zoon op dc helde doode-
lijk gewond gevonden had. zonk hij als
vernietigd op den stoel neder en bleef
daar eenige oogenbllkken stom van
ontzetting zitten.
„MUn zoon. mUn lieve zoon!" riep hU
de handen wringende. „Ik zal van ver
driet over mUn zoon sterven!" sprak
hU. evenals Jacob, toen men hem het
bebloede kleed van Jozef vertoonde.
Zijn vrouw liep. luid weeklagende cn
de armen boven het hoofd opgeheven,
door het huis en beschuldigde zich dat
zU de oorzaak van alles was.
Zoover moest het komen, alvorens
die vrouw de oogen waren opengegaan.
Doch nu was het te laat: nu was op den
Zandheuvel werkelUk een kwade hand
gekomen, een ramp. die niet meer kon
worden afgeweerd.
Een half uur later begaven belden
zich op den weg naar het kamp, doch
zij spraken geen enkel woord. Drccssen
was te overkrept van smart, en zUn
vrouw had te veel bewistzUn van hare
schuld, dan dat zU haren man zou heb
ben durven toespreken.
Belden zaten eenlgen tUd later aan
het bed van den ongelukklgcn Wouter,
toen de pastoor daar aankwam. Drees
sen hield de har.1 van zUnen zoon ln
dc zUnc geklemd cn zag met de oogen
vol tranen naar het blecke gelaat,
waarop gisteren nog 'l waa* der Jeugd,
de blos der gezondheid zetelde. ZUn
moeder zat met de handen gevouwen
In den schoot en staarde voor zich uit.
Er waren tusschen haren zoon en haar
woorden gewisseld, die niet licht, uJt
haar geheugen zouden gewischt worden,
ofschoon de stervende mond van Wou
ter haar niet had verweten, dat het
voor een groot deel hare schuld was.
dat hU zoo Jong een smartelUkcn dood
moest sterven.
Het ls een verheven oogenbllk. een
oogenbllk van ontzaglijken ernst, wan
neer de priester een stervende met de
genademiddelen der Kerk toerust voor
dc eeuwigheid. Op zulk een oogenbllk
verslommen alle wereldsche gedachten,
cn aardsche grootheid wordt zoo nietig
als zU steeds verdiende te zUn. Wouter
had in ootmoed zijn schuld beleden en
ontving het „brood der engelen", de
„kostelijke leerspUze" met voorbeeldige
godsvrucht en kalmte, ln weerwil van
de vreeselljke pijnen .die ln zUn inge
wanden woelden.
Nadat rle priester zijn heilige bedie
ning volbracht en den Jongeling ln dc
barmhartigheid Gods aanbevolen had.
vroeg hij of hem hier op aarde ook nog
Iets te wenschen overbeef.
„Ik heb afscheid van mUn ouders ge
nomen". sprak Wouter. „11c heb hun
vergiffenis gevraagd voor alles, wat lk
uit Jeugdige onbezonnenheid tegen hen
heb misdreven; meer ls mU niet ver
gund. Ik heb nog wel een verlangen
maar dal zal niet bevredigd kunnen
worden: want ik gevoel dat mUn krach
ten verminderen."
„Wat zou Je dan nog verlangen. mUn
zoon?" vroeg de pastoor.
„Ik zou nog zoo gaarne Lena gespro
ken hebben." antwoordde dc Jongeling;
„lk heb dozen nacht vernomen dat zU
gered ls".
..Lena?" vroeg de priester cenlgsztns
verwonderd. „Heb je haar nog Iets rac-
te deelen betreffende den aanslag?"
„Het is niet voor mU. maar voor haar
zelve." sprak Wouter; „doch daar het
niet kan zUn. zal lk er ln moeten be
rusten."
„Wellicht bestaat er mogclUkhcld
voor." hernam de pastoor, „ZU ls met
hare moeder ook naar het kamp ge-
én
t bU
er mUn misdienaar
heen zenden."
„Zou dat nog mogelUk zUn?" vroeg
Wouter met eenige opgewektheid.
„Ik zal er onverwijld onderzoek naar
doen," zei de priester, die onmlddellUk
de zaal verUct,
Men behoefde Lena op dat oogenbllk
niet ver te zoeken. ZIJ bevond zich on
der degenen, die den priester gevolgd
waren, toen hij naar den zieke ging en
lag geknield voor de deur te bidden
voor den armen Wouter, den eenlgen
beschermer, dien zU ooit had gevon
den.
Toen Lena de ziekenzaal binnentrad,
kon men aan Hanna duidelijk Hen, dat
vrij diep ontroerde. Wat was er niet ge
beurd. sedert zU het meisje den vorigen
dag op den Zandheuvel zoo smadelUk
had bejegend!
Lena knielde voor het bed neder en
et haar hoofd op de deken neerval
len. ZIJ was bU het binnentreden der
ziekenzaal voornemens geweest zich
kloek te gedragen; maar toen zij den
:n Wouter daar zoo bleek cn schier
stervende vond. ontscholen haar daar-
de krachten. De óogen des Jonge-
llngs rustten vol medelijden op het ar
me schepsel, want kleeren en hoofd
droegen nog de sporen van het vreese-
lljke tooncel dat dien nacht had plaats
gegrepen.
„Arme Lena!" sprak hij en zijne
oogen scholen vol tranen, de laatste,
die hij zou storten.
Het meisje hief het hoofd op en zei-
de: „Kan Je het mU vergeven, Wouter!
dat lk zooveel tot Je ongeluk neb bUge-
dragen?"
.Lena!" zei Wouter, „lk heb Jc niets
tc vergeven; maar Ik wil Jc voor ons,
voor mUn moeder vergiffenis vragen,
voordat lk ga sterven. Er Is op den
Zandheuvel voel kwrud tegen je arme
grootmoeder ges:.- J, en dat zou Ik
gcdccltclUk nog wel goed willen ma
ken." Zich daarop tot Drcessen wen
dende, vroeg hU: „Vader! mag ik voor
het laatst nog een gunst vragen?"
De oude man knikte met hot hoofd;
hU kon van ontroering niet spreken.
„Ik wil het nu wel zeggen, vader!"
hernam Wouter. „Ik heb buiten u op
de wereld niemand zoo Hef gekregen als
dit meisje, dat een beter lot verdiende.
zorgt ZU is
door de heel» wereld veracht en vor-
ooton wat zal er van haar worden?"
„O Wouter", sprak het meisje diep
ontroerd, „bekommer Je niet over mij;
de goede God zal wel voor mu zorgen."
„Zou jc willen dat wil zorg voor haar
droegen. Wouter?" vroeg Drcesscn
„O ja, vatlcrl" sprak dc Jongeling, cn
er scheen nog oen blos op zUn gelaal
te komen, „lk zou geruster kunnen
sterven wanneer lk dit wist.
„Je zoudt zeker gaarne zien. mijn
zoon." sprak dc priester die dit denk
beeld van den Jongeling gcrcodelUk op
vatte. „dat zU In huls uwe plaats ging
Innemen, niet waar?"
Wouter knikte met het hoofd, want
de laatste woorden hadden hem veel
Inspanning gekost.
„Dat is edel van u," hernam do pas
toor. „het ls een gedachte, die voorze
ker behaaglijk Is ln de oogen van God.
cn wal. \'w vader betreft dlc zal voorze
ker het verhingen van zijn stervendon
zoon gaarne bevredigen."
„Al moest het mijn bloed kosten,"
sprak Drcessen met een door snikken
half gesmoorde stem. „Ik heb mijn bra
ven Jor.gen gisteren nog zoo schande
lijk kunnen verdenken. Dat was voor
de eerste maal In mijn leven, cn nu
moet lk hem verliezen
(Slot volgt.)