De Eembode F.A.TULP PASEN i&te JAARGANG NUMMER J E2Z L*E2£ «Buua. büSSTÜ: s 'oto,bl"'"«M"«n 5 ota. p, week. REDAOTIB EN ADMINISTRATIS! 22*1 T*LIU *w*«woowr ZATERDAG 16 APRIL 19» WAARIN OPCENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR B A A R N - KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. UITBUITERS EN LOONSLAVEN KATHOLIEKEN IN KASTEN VERDEELD NAAST ELKAAR ZAL HET WEL OOIT BETER WORDEN? WIJ zijn leen pessimisten, wij zien niet alles zwart ln de wereld. Er Is Ooddank nog veel goeds te midden van alle kwaad en •llende. En toch vragen wij ons al: Zal het ooit beter worden? Wij zullen samen eens eun kijkje ne men ln het verleden. Dan suit gl] mijn vraag begrijpen. ZOO WAS HET IN 'T JAAR 400. Wij doen een tllnken sprong terug en staan opeens ln de vierde eeuw na Christus. In dien tijd gingen vele heidenen tot do Kerk over. omdat het hun voordeel kon brengen, om gemakkelijker eel trekking te kunnen krijgen ol om on aangenaamheden te vermijden,, die zich zouden kunnen voordoen, wanneer Jl' ln hun heldendom bleven volharden. In die eeuw leefde ook de H. Ambro- ■lus, de groote mensch en heilige, die zelt uit een zeer voorname familie stam de en als prefect van Llgurlé het sociale leven van zijn tijd uitstekend k Welnu, deze 8t. Ambroalus schreef de volgende vermaningen aan de rijken van zijn tijd en aan allen, die een verkeerd leven leidden: „OU bekleedt de wanden van uw hut zen op kunstzinnige wijze, maar de menschcn kleedt gij uit lot op het hemd. Voor jullie deur staan menschen In lom pen gehuld en zij smeeken om hulp - en Jullie eenlge zorg Is. met welk soort marmer Jullie den vloer van Je huls nog mooier kunt maken. Een mensch. een wezen precies zooals gij. .raagt om een stuk brood en Jullie paard kauwt op •n gouden gebit. OU denkt alleen aan kostbare kleeren en edelsteenen. terwijl anderen niet weten waar ze een stuk brood vandaan moeten halen De massa armen sterft van honger en gij sluit d» graanschuren om de prijzen op te drij ven. Het volk smacht ln vreeselUke el lende en gij zit te genieten van de schit tering uwer Juweelen. OU. ellendige dwazen. In wl»r handen de mscht ge legd ls. om -oovelen van den dood t» redden. V gu wilt niet. E6n enkele I ting of van uw Juweelen e geweest sUn. om een le gemeente te redden!" Zóó was dus de toestand In de 14de heiligen, zich met tand tegen de sociale want» den hebben vervet. en blUkbaar met io weinig reaultaatl Ja, dan vragen e onszell toch evei. af: Zal het wel ooit beter worden? Beter worden? HET MOET ANDERS Maar wel weten wU. dat het an ders zal worden. De moderne wereld zal dit algemeen heerschende kas- tenverschll niet meer blUven dul den: het zal veranderen, ofwel door de chrlstclUke liefde, ofwel door den communlstlschen haat. BN 6 WAS HET VOOR 1700. Nu doen we weer een sprong, nou een flink eind vooruit, zoodat de 17de eeuw tertcht komen, In den tUd. dat de beroemde Fransche godgeleerde en kanselredenaar Bossuet leefde, wanneer deze geweldenaar van woord ln de buurt ls. doen wU maai ter te zwUgen. Het woord Is dus Bossuet: „WU laten de armen over aai barmhartigheid C-ods, zonder eraa denken, dat Goc besloten beeft barmhartigheid uft te oefenen door onze handen en onze Menswaardigheid. Nie mand trekt zich van de armen Iets aan Iedereen haast zl;h en verdringt den ander om de groo'.en van dienst te gen zUn. maar aileen God blUft om de armen niet te beschouwen lastpakken Maakt u niet «Us. dat God de zorg voor de armen heift opgegeven: al ziet gU hen ook van al.es berooid, toch gij niet gelooven. dat zU geheel i het zoo natuurlUke recht verloren heb ben. uit den geme;nschappelUken raad te ontvanger hetgeen zU noodtg hebben. Ellendig gering tUn de aalmoezen, die de llefdadlgheldspieekers loskrUgen door te keer te gaan ttgen de hardheid van gemoed. Een zwatke en onbeduidende hulp In uitersten zood ls al wat wU uit onze gierige handm laten vallen. Men kan evengoed een druppel w"'~ een brandenden mitserd gooien I Ziezoo. Bossuet seeft ons even Inge licht over de 17de eeuw. WU hebben meer dan genoeg Tan! BN NU: ONZE ElOEN TIJD an het sprln- r gauw terug ,r onzen eigen tUl. Maar helaas: het schijnt er al niet veil beter! Zelf zullen wU er maar niets win zeggen meening ls van welrlg belang, en daar om geven we het voord weer beroemden redenaa'. aan del. schen Jezuïet José de Laburu, die ons eens zal vertellen, ïoe het tegenwoor dig gesteld ls: „WU moeten erkewen, dat op sociaal gebied ook de kathdleken als ln kasten verdeeld naast eikair leven. Het gevoel Een afgrond verbittering en mrechtvaardlgheul houdt heele volksklas^n van elkaar ge- schelden.. Het chrlsfelUk begrip var het broeder-zUn, van het liefdesgebod ging bUna verloren. I> p'.-ats daarvan kwamen de begrippen -an looneis-' van de onverzadigbare hebzucht uitbuitende ondernemen.Ons sociaal leven Is gebouwd op hit najagen van steeds grootere rijkdonmen en genle- tlngon. ongeacht, of wi daarmee het leven van anderen vernettgen. hun luk verstoren en hen ln ellende on< dompelen.... J) E maita oman Unit m honger an gy dat it graaiuthuTtn om do prijzen op ft EN noakke en onbtdaiden- de hulp ii al waf u>y at onze gierige handen laten oallen" Botiuet F NPLAATS aan het liefdei- gebod de begrippen oon loonslaaf en oan de onverzadig bare hebzucht can atbutende ondernemen" J. de Labara S. J. KANTOORBOIKH AMDIL HET VULPENHUIS ■to. e» te. KiiMiitr. - Telet. !M DIVERSE OPBERGMAPPIN schlen met een vloek op de lippen En wanneer het goede menschen zUn, die ln een zwak oogenbllk vielen, dan «ui len zU hun medemenschen waarschuwen n hen wUzen op hun eigen ongeluk. Maar ook de«e zullen niet allen luis teren naar die waarschuwing; velen van hen tal de stroom van vermaken meesleuren, om ook hen na eenlgen tUd -eer los te laten, ontgoocheld en onge- kklg. En zoo gaat het dag na dag: de ver dwazing onzer groote steden wordt steeds grootor. bereikt haar hoogte punt.en ln het Oosten komt de zot een eeuwenoude beschaving lang- i op over het Westen.... GUUS D. 171] PROTESTEEREN. iten. dat menschen alléén slechts weinig vermogen, om verbetering te brengen In de sociale wantoestanden Gods hulp ls absoluut noodzakelUkl Maar de menschen kunnen veel. a'- willen! Welke menschen? Op de allereerste plaats de rUken en de machtigen. ZU hebben het Inderdaad voor een groot deel In hun hand verbetering te brengen. Als zU willen I Met pater Laburu zeggen wU: „Om de elschen van rechtvaardigheid „.1 liefde te verwezenlUken. Is er geen ander middel, dan dat de rUken er bU neerleggen een matig gebruik v: rUkdommen te maken Een ander mid del ls er nletl KRANKZINNIGE RIJKEN. Zoolang er nog krankzinnige rUken •staan die vandaag op den dag 100.000 peseta's Inkomen hebben en dat ze niet genoeg zullen heb- ze het morgen met IJ 000 zullen doen zoolang ls er geen op lossing van het sociale probleem moge- lUk!" ZU zullen afstand moeten doen Zullen de rijken nu luisteren? WU en ons gee n Illusies! Wat doet men met kinderen, die niet willen luisteren? Die krUgen een oorvUg of een pak slaag! Welnu, zoo zal het het ook hier gaan Wanneer de rUken niet willen luisteren in zullen ze moeten voelen. RUken. was wilt ge: Communistische haat of chrtstelUke liefde? Nog ls de keuze aan tl. DE (ACHT NAAR VERMAAK Wanneer een mi an zUn leven door de helverlichte straten van een groote stad als Brussel of ParUs wandelt, voelt hU zich als het ware meegesleurd ln den bruischend leven om zich heen. HU zal zUn oogen vooreerst niet kunnen ve dlgen aan de schittering van licht kleuren, die stroomt uit bloscoophallen i danshuizen. Misschien zal ln hem langen wakker worden. dat frivole leven or Waartoe dient al dat protesteeren? De geweldenaars leggen Immers toch al le protesten naast zich neer zonder zich If* de moeite te getroosten ze netjes stuk te scheuren en de snippers ln de prullemand te de poneeren. Dit ls voor hen nog te veel eer bewijzen aan die i en domme protesteerder*. toch moeten wU protesteeren, vooral wU. Katholieken, ooi -t wU de herauten van het recht moeten zUn. ter dan de anderen kennen wU de v in het recht en kunnen scher per beoordeelen, waar het reoht kra:ht wordt, waar het onrecht vkRorfc ■ten protesteeren, omdat Iede re schending van het recht zonder meei protest verdient, daar men anders moeten besluiten, dat het recht straffeloos te schenden ls. WU moeten protesteeren, opdat een zwakke echo van ons protest degenen moge berei ken. wier rechten geschonden worden. Het ls zoo smartelUk, wanneer er zich gren enkele stem verheft tegen het on recht, wanneer men de onderdrukten en vervolgden koud en gevoelloos aan hun lot overlaat Zoo protesteeren wU thans tegen de moordende luchtralds van de Japansche bommenwerpers boven de Chtneesche steden, waarbU honderden en duizenden onzehuldigen. zinderen, vrouwen, grijs aards. een pUnlUken. vaak onteettenden dood vinden. Wie ln een belegerde stad blUft, wie de gevaarlijke zéne achter of tusichen de gevechtsllnles niet verlaat, wordt verantwoordelUk voor het risico dat hU loopt. Een stad, waar nog geen oorlogsrumoer doorgedrongen ls, waar geen militaire formaties bestaan, bom barderen, la en blijft een misdaad, een ergerlUke schending van het lnternatlo- recht, maar vooral van de natuur- der naastenliefde. _at ons hart koud blijft bU deze be richten. bewUst alleen, dat we niet ge noeg nadenken, wat wU te weinig liefde bezitten, dat wU ons vreemden voelen tegenover de zonen van het Hemelsche RUk. Ook zU zUn menache ook zU zUn onze broeder»; ook zU hebben als combattanten het recht als non- battanten ontzien en gespaard te den. Hoe verder onze twintigste eeuw op haar baan voortwentelt, des te verder verdwUnen aan den hortoon van onze wereld de elementaire begrippen recht en menschelUkheld. Waar zal het einde zijn? P. H. RONOEN O.CR <W7\; Nog vóór het licht een aanvang nam ii Hij, het nieuwe Licht, verreien uit den doodttn slaap, die kwam op Goeden Vrijdag en verwinnet weien wilde van het leven, van het Lam. Dat eerste Paailied, losgezongen uit de schoot der aarde, is gestegen naar het grondeloos geheim der serafijnse hoogten; heilig stil en groot van aandacht; en is eindeloos gaan wonen in het hart van God, den Tweede van de drie Personen. Dat Paaslied heeft de bozen met den slaap geslagen en den kleinen, gelovend in Zijn naam, het heil gebracht. Het nieuwe, vlekkeloze Licht is komen dagen in de ochtendglorie van herrezen pracht. Alleluja. Amen. 't Paaslam Christus is geslacht. Dit is de dag die God ons heeft gemaakt Verheug Ustaak dat wenen, staak Uw dodenklacht de Christus is voor U en mij verreien, 't Paaslam lij in eeuwigheid geprezen. Alleluja. Amen. 't Paaslam Christus is geslacht. L v. d. HAM Jr. nar. op nltnoodlglng van „Cultuka". Da Katholieken waren met enkele tiental len («komen, andersdenkenden waren er verac held ene en.... et moeat nn» tuurlUk feld bij. net le merkwaardig te ff HUM „KUNSTLIEVEND" AMERS FOORT... Deze week vond Ik een circulaire ln de brievenbus, uitgezonden door de „Cultu- ele Groep" van Katholiek Amersfoort Dat vinden van dien brief wae een ge ruststelling, laat lk u dat maar eerUJk bekennen. Want lk weet dat er IndertUd sten aren opgegaan, om „de vUfde ul ring' maar af M schrUven. ln verband met de te geringe middelen. Dat zou geen goede beurt voor de Cul- tureele Groep zUn geweest Tenslotte «Un er twee groepen men schen. De trouwe ,.Cultuk»"-ga«t#n en zU. die „Cultuka" aan haar lot overla- En wie zouden nu gedupeerd worden, wanneer de laatste uitvoering wee komen te vervallen? Niet zU. die „Cultuka" den ateek lieten, hoe graag wU hun «ouden laten roeien: „dat komt er i van!" Noen. de dupe eouden *Un die ln goed vertrouwen hun abon itageld betaalden en er de toensugtng Onder hen bevinden Heh verscheld* niet-katholieken die louter en alleen voor cultureel genot een abonn namen. En die due het abonnements geld niet beschouwd Hen als een gave een goed doel. maar als een trans actie. Hun vertrouwen ln de katl medeburgert sou geschokt wordei Dus sou „Cultuka" andere middelen behoeven te vinden om toch aan haar verplichtingen te kunnen voldoen Ik weet nu wel. dat dit op het oogenbllk de aandacht heeft Doch het geat er nu maar om. het werk van „Cultuka" voor de toekomst te redden. Het eengte middel? Voldoende belang Wanneer Ik een logé ontvang en dei dat wel de n ging vindt ln den precalren „Cultuka". laat „Cultuka" certavond geven. amen Een mooi bellet kelUk artistiek cabaret.... ireer „Cultuka" daaraan ten beginnen, sou de wakkei geen half Jaar meer bestaan, ik Dat. heeft het optreden va Molken boer al bewezen. laatste voorstelling blUkt te een opvoering van ..De arm» Mlllli nair". een stuk ven ernst en luim bedrijven (vier tafreelen) v Lichtenberg, onder regie van teuu aaei- bom. De uitnoodtflng gaat vergezeld van aantal besprekingen (uittreksels) utt de groote bladen, die vol lot over (Ut «tuk sUn. Zoo schreef de Maasbode: En het Handelsblad schreef; drift even sterk alt s iem »n hl» „Cultuka" heeft voor deaen sluiting»* meebrengen. kaarten behoeven te betalen, dan t<J an ders souden moeten doen. Dal le eea tegemoetkoming, die waard eert ng ve». dienst. Laat Ut besluiten met den wener tl. dat deze laatste avond veel zal goedma ken. Laat „Cultuka" er moed uit put» we seljoen voor te bereiden. dame. „We sullen het DE KOEKENBAKKENDE REIZIGER. zeer mat Incus Op een morgen, circa politie eens ccn_kUkje-- Kk-n: ...1 reiziger em gevraagd. „Een reiziger." mee te doen r groote En mogelUk zal hU bU een ei kennismaking met die mondaine maken ervan genieten en de menschen benUden, die dag ln dag uit hun geluk leken In die bars en theaters. Mara wanneer die mensch nadenkt, anneer hU het vermogen bezit or zien. welke gevoelens er leven ln hart van lachende en kussende meisjes, dan zal hU kunnen begrUpen. dat hU zich vergist heeft, dat hU slechts ellende en diepe, schrUnendc smart vond. daar waar hU het geluk meende te vinden. En toch, zien wU niet dageUJks groote scharen van Jonge mannen en vrouwen. In de bloei van hun Jaren, op trekken naar die plaatsen, om daar. on der den schijn van vermaak, hun waru levensgeluk te vertrappen mat eigen voeten? Zien wU niet. hoe zU hun eigen drlf ten opzwepen, totdat zU opeens, wan neer zU diep ongelukkig zUn geworden. tot het besef komen van hun dwaas- Maar als wU bedenken, dat het ln de held? oudste tijden en ook ln ktere eeuwen al En dan zullen zij zich terugtrekken even beroerd was als nu.als wU overwe- uit dat leven van dans on lach. maar gen, dat de grootste marnen, geleerden, nu met een wrok ln het hart en mis- verloochenend. hêS/oori*verkeerde dingen. Br was een jon. !en aan bet werk. voor wlen geen arbeicls- Ijst en geen register aanwezig~- dan was er nog een mijnheer het bakken, die op de vraag, wat IUJ dan wel elgenUJk was: „Relrlger!" had woord. HIJ had er ook nog MJ gew wegens aekte van den patroon lüj n de patroon voo f een knecht?" werd r onbevredigend an niemand Tets. De slapte. Slapte Dit laatste ter verduidelijking >r de rechters. En dan volgen or iedere taak wat, de man uu gauw bevatten en daarom krijgt jr bet geheel een alteroDd getal: f .Beetje veen- Hlj had dai :i zeggen ei n. Maar d i zooveel voorgangers boo- had al too dikwijls gehol- kecr hielp bet niet riTHTRAKRN K ANTON ti gRSCWT. I. P. C rottiger te '«-Gravenhag». tigais ten zonder vergunning te Raam. Bteto of i d Uitspraak f 1 of 1 <L wegens het rtjdzn met an voldoend motorrijtuig. Elzch I Ot I 4. UV I I of 1 d. v. K. te Amersfoort wegens bet In ge* brengen van het verkeer door het niet opvoer, ^van politioneels aanwijzing. Ultep*. F. D Koopman le Amersfoort wegtne rot* 1 f 1 «d 3 d Uitspraak f 1 ot v.d. V voor eenzelfde feit. tl m. brandend achterlicht. Elzch f 1 af I <L Uitspraak f 1 of t d. N K B. te Amersfoort root eenzelfde fdh zelfde uitspraak. Testa-1 Er beslaat een ondeugend raadseltje; „Wie was de beste kaartspeler - ment? Wanneer men dan oen aw nagedacht en het opgeeft, blijkt woest te tijn, want die roemde d mesthoop, IR tij de straf op rich. had een hoop afval opgetast In ha_ n de kom der gemeente. Rn dat mag gel de baas. Kn dese vervolgde: „Nou. ik iel, laat m len"afhet doen. louter uuTtefhebbrriJ." De wenkbrauwen van (f „Nooit heb Ut hierbij aan overwerk ge- dacht", tel de febnkant „Of nu met pietier of zonder pietier werkten'' Elsch vrijspraak. Uitspraak conform. Bunschoten, q. v d. b le Boeet wegene het niet elk degen hechtenis I o l J. r. o een erg groot veraohll li, en dat het hier Juist om geat. „Ja. dat weet Ik", tel verdachte. „HU °P„En°hU "was un het koeken bakken? ligt een verwondering In deze vraag. „Krijgt hu daar dan ook provisie van?" „Ja. dat deed hU voor zUn eigen." „Ik snap er nleta van.' zucht nu de kan- tonreheter. „Mag ledereen dan maar oU U voor zUn eigen koeken komen bakken als U nog niet in de taak bent?" „Nee. naiuuriUk niet, maar hij werkte r mU." gerechtelijke conclusie: dubbele funcue. 's Ochtends U koeken en durns steeg hU n ging hy ze verkoopen." oegero beweringen mijn radio te hard (mg.' ..Nou, die zal dan wel knap gaan,' meende de kantonrecht-, „Nee meneer." zei de dame. „Niets als pla gerij...." „Zorgt i nebben' I Het OM. snuffelde daaruit bleek, dat het echtpaar vtermul 34 rr halMiarng en weigerde zelf» r hoosden toch niet," Mtate e vijfmaal twee gul- En waarzchlfnlUk daarom luidde de i '10 oent «oor de beurd verklaring. J. v.d. B.. expediteur te A overtreding van de srb" 0 dagen. Jiupraak f O. L K. of K. wegen 0 of I (h h 4 of 1 d. met «1 c. a ts R en wagen over epoorweg. terwül tretn nader de. Elzch t 10 of dzgen. Ultaj •JTY V.'itiach tl prau i i f I of 1 i 11 J. A B te Amersfoort wi en vzn alvel in de bebouwd if 1 d. Ultapr. conform U te Tilburg wegens net Woods I IM I. M-lipel wegen» heg raad hebben van vutio .vartona. Rlech f W og 10 daeen. UtUuraU t g of taan

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1